aagse Comedie brengt lassiek repertoire De Krachtpatsers stuk van niveau W Portretten en bloemen op expositie Wassenaar aG 17 APRIL 1973 VARIA PAGINA 23 Dilerne stukken bieden geen keus Honderdtachtig: toneelstuk- ,jironder dertig Nederlandse, dramaturgische afdeling e Comedie in de afge- maanden gewogen. Het liep oliënd af, er was in het mo- rtpertoire niets bij dat oordde aan de eisen, die het pp zichzelf wil stellen om (t publiek herkenbaar te zijn. Men heeft daarom terugge- Eaar het klassieke en semi- K repertoire, al zal er alsnog janaakt worden voor modern jls dat in de komende maan jïlekt kan worden. telt zelfs dat klassieke te niet minder dan vier Ne- premières. Feydeau's "La sse", dat al in mei voor het jordt gespeeld, is een boos van de meester, dat hier 'ria werd beproefd. Ko van wpt ermee aan te tonen dat ook een diepere kant heeft, trs "Grote scène" en Wede- Heldentenor" in de visie van met zijn affiniteit tot de-siècle leveren ook novitei- evenals De Moors instude- Mi Gorki's "Barbaren", sember wordt begonnen met van Molière, warvoor Dials een speciale vertaling emaakt. Pirandello's "Hen- vierde" markeert het vtff- toneeljubileum van Paul Steenbergen, dat overigens niet ge vierd wordt. Hij speelt de titelrol, die eertijds door de regisseur Ko van Dijk werd vertolkt. In "De zottin van Chailot" van Jean Giraudoux met Elisabeth Andersen in de cen trale rol zit dertig Jaar later nog voldoende actualiteit, want zoals de Franse auteur destijds een "Parijs moet blijven" bepleitte zo is er nu een Haags welzijn als strekking aan ueen Haags welzijn als strekking aan te verbinden. Dat Ibsens "Poppen huis" weer volop in de belangstel ling staat mag blijken uit twee films (onder meer van Joseph Lo- sey), die in produktie zijn. De Haagse Comedie heeft als doel stelling, dat men voorstellingen brengt, die het publiek ondergaat als plezierig en interessant, zonder dat zü haar artistieke integriteit verloochent. Dat maakt dat de keu ze kritischer wordt. In ruim drie honderd Haagse voorstellingen staat men voor de taak 200.000 stoelen te verkopen in vrije voorstellingen. De belangstelling van het publiek is na het vorige recordseizoen in de Koninlijke Schouwburg even groot gebleven en dat is niet in het minst een gevolg van de publieksbegelei ding. HOT Tooh speelt de Haagse Comedie ook nog een honderd maal per seizoen buiten de standplaats. In het HOT, waar afgelopen seizoen al een forse stijging in het bezoek was opgetreden, viel opnieuw een vergrote toeloop met circa tien pro cent te boeken. Na het voorproefje met Hoofts "Warenar" door Jules Royaards de volgende maand zul len "Leonce en Lena" (regie Wim van Rooij), "Philoktetes" van Hei- ner Müller en "August, August, Au gust" van de Pavel Kohout worden Veel mutaties doen zich niet voor. Ida Wasserman is voor het eerst niet meer bij 't tableau de la troupe, maar zij zal, hoopt de Haagse Co medie, in het komende seizoen toch weer te zien zijn. itini wil reus aan uit geven ÏJHT (ANP) Circusdirec- boi Boltini is bereid zijn cir- de Staat der Ne- i over te dragen. Zelf zou directeur van dit „staatscir- blijven. Hij wil in zijn at regelen, dat na zijn dood cus aan de staat wordt over- perschef van het circus Toni Boltini zijn laatste per— vermogen gestoken in de en tribunes. Met het i de verkoop van zijn residen- Soesterberg heeft opgebracht, hij die nieuwe uitmonstering jna een miljoen gulden in Ita- ocht om enigszins uit de kos- oen komen, is het nodig dat cus met zijn 6500 tot 7000 voorstelling voor 65 a at bezet is. LEIDEN Wanneer Je zelf be weert, dat "Leiden er niet uithaalt wat er in zit" dan trap je waar schijnlijk toch wel 'n aantal open deuren in. Het stemt echter bij zonder droevig, als getracht wordt, op verantwoorde wijze hier iets aan te doen en het Leidse publiek laat het volledig afweten. Als er sprake is van een slechte manifes tatie is dit nog niet zo verwonder lijk. Wel onbegrijpelijk wordt het, wanneer een stuk van een der gelijk niveau als "De Krachtpat sers" van Stratis Karras door de Noorder Compagnie op de planken wordt gezet. Hoewel het introduc tiestukje misschien de indruk wek te, dat deze opvoering een aaneen rijging zou zijn van herhalingen, en zou culmineren in 'n wat droe ve vertoning, was zeer zeker het tegenovergestelde het geval. Daar toe vormden twee elementen een wezenlijke aanleiding: enerzijds, was er de tekst van Karras waar vooral de dirie in armoedige om standigheden levende werkende vrouwen Archondia, Rosa en Anti gone veel mee deden en anderzijds de rol van vooral de eerste twee mannen, Egnates en Cassanova, die behalve een sublieme rolbe- heersing ook blijk gaven van een aanvoelen van de inbreng van de tegenspeler. Vooral Rosa dient extra ge noemd te worden, omdat zij de gene was, die ook op de momen ten, waarbij ze slechts luisterde, naar de woedende Antigone of de onderdanige Archondia niet "blan co" bleef staan, maar haar ge zicht een ontvankelijke uitdruk king gaf. Zij presteerde het om het hele stuk door een mentaliteit en een domheid te spelen, die juist door het min of meer over koepelende element bijzonder ver antwoord diende te zijn. Toch gaf het stuk geen duidelijke definities en antwoorden. Hoewel erg goed werd gespeeld en vraagtekens wer den opgelost, bleven sommigen na de beëindiging van het stuk met een aantal onbeantwoorde vragen achter. De "nazit" vormde dan ook een goede gelegenheid om dit soort, haast onvermijdelijke vra gen, naar voren te brengen. A.C. KOEKEBAKKER JR. Leidse bioscopen Li: "The dirty dozen", 14 jr., 800 uur. Klndermatinée"As- ai Cleopatra", a.l., elke middag "•'Jf; zo. 2.00, 4.15 uur. Nacht- Te maagdenbron". 18 Jr., vrij. K. 11.30 uur. Turlu fruit" 18 Jr.. dag. 2.30. •15 uur; zo. ook 4.45 uur. "De vier vuisten de lucht ln", dag. 2.30. 7.00, 9.15 uur; zo. uur. üelsjes die graag naar bed wil. 18 ]rr.f dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur; 15, 4.30. 7.00, 9.15 uur. ïllm: "Liefde in termijnen", vrij en zat. 11.30 uur. 1 "Roma", 18 Jr., dag. 2.30, 7.00. 'ur; zo ook 4.15 uur. OS: "Modern times" 14 Ir., dag. •15)^915 UUr; Z°' 2'15, entoonstellingen (telt Burgers (Burchtsteeg 2- josltle Dlck v. d. Plas schil - 'I 4 uur nam.- 1 uur 's nachts, t». vanaf 3 uur nam (t.em. vilst (Botermarkt 3) c Rob Brouwers schilderij- D'nl Henkes (keramiek) dl t. y Utlr nnnrm _fï m,* nnm 1- nam. (t. uur voorm.- lorü) JW Kunstzaal Heuff Expositie KruiningeD (etsen en mas- za. 10 uur voorm.-6 u. wendlen dl 8-10 uur nam. (t.s. jahal Expositie de Hollandse de 18de eeuw" dag. 10 uur 0 0 nam., zo 1-6 uur nam. (t. Bel) toiiegebouw Expositie Kees (reliëfs) t/m 17 april. Joh de Wtttstraat 40, Galerie Ka binet Gaper Wtsselende expositie dl. t/m za 25.30 uur nam do boven dien 79 uur nam Ned. Legermuseum: Geopend op maandag tot en met vrfldag 9 uur voorm.5 uur nam Zon- en feest dagen 15 uur Rilksmuseum voor de geschiedenis der natuurwetenschappen: dag. 10 4 uur zondag l4 uur De Lakenhal: dag. 105 uur. zon dag 15 uur Bilksmuseum van Oudheden (Ba- penburg 28) Werkd 10 uur voorm tot 6 uur nam zond l5 uur nam Bilksmuseum voor Volkenkunde (Steenstraat 1) Dag 105 uur zon dag 15 uur nam Cafe Link (Haarlemmerstraat 38) Expositie mevr. Nen Berbeé (teke ningen en schilderijen) dag. 12 uur nam. 1 uur 's nachts. Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuis: le kl. dagelijks van 11.00-12.00 uur van 13.15-14.00 uur, va 18.45-19.30 uur 2e klas dagelijks van 13.16-14.00 uur, en van 18.45-19.30 uur. 3e klas dagelijks van 13.15-14.00 uur en van 18.45-19.30 uur Kinderafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur. St. Ellsabeth-ziekenhuis klasseafde lingen Volwassenen: dag. v. 11.15 tot 12.00 uur, v. 14 tot 14.45 uur en van 18.45 tot 19.45 uur. kraamafdellng: dag. v. 11.15 tot 12 uur (alleen voor echtg.) v. 15 tot ,16 uur, en van 18.45 tot 19.45 uur, kinderafdeling: dag. v. 15 tot 18.30 uurr. 3e klasse: dag v. 14 tot 14.45 uur, en v. 18.45 tot 19.45 u. Kraamafdellng: dag. v. 15 tot 16 uur, en van 18.45 tot 19.45 uur, kinderaf deling dag. v. 15 tot 18.30 uur. Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— 14.30 '8 zondags 11-12 en 1415 u eer ste klasse: de gehele dag. Annakllnlek: dag 13.30-14.30 en 18-19 u ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor nüe patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 15.00-16.00 uur 18.30-20.00 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Zaterdag en zondag: 15.30-15.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe cials kaarten verstrekken. Alphen aan den Rhijn Bijnoord: le en 2e klasse 10.30— 11.00, 14.00—14.45 en 18.00—19.00 u. 3e klasse 14.00—14.45 en 18.00—19.00 uur. Kraamafdellng 16.0017.00 uur, alleen voor echtgenoten 19.0020.00 uur. Kinderafdeling 15.0015.30 uur alleen voor ouders 18.0018.30 uur. Den Haag DINSDAG 17 APRIL KON. SCHOUWBUBG: 20.15 uur: „Al- &ha-beta" van E. A. Whitebread. OT: 14 uur: „Piccolo en de verkleln- man"; 20.30 uur: „Bashomon" van Fay en Michael Kanln. GBOTE KERK: 19 uur: „Matthaus Passion". DILIGENTIA20.15 uur: Freek de Jonge en Bram Vermeulen: "Neer- lands Hoop ln Panama. WOENSDAG 18 APRIL KON. SCHOUWBURG: 20.15 uur: Pre mière: Toneelgroep Centrum „Een zeer bijzondere dag'' van Herman Lutge- rlnk. HOT: 20.30 uur: „Rashomon" van Fay en Michael Kanln. KLOOSTERKERK: 20.30 uur: Haags Toonkunstkoor; Haags Kamermuzlek- ensemble en solisten o.l.v. J. de Hoog „Johannes Passion". PRINSENHOF, Delft: 20.30 uur: Delfts Studenten muziekgezelschap Apollo. DILIGENTIA: 20.15 uur: Freek de Jonge en Bram Vermeulen; "Neer- lands Hoop ln Panama." CONGRESGEBOUW Toneelzaal 14 uur: Ton de Graaf „Tombola". FRANK KOOMAN: 14.30 uur: „Slik, de slak". teuws «>or dinsdag 17 april) honderd jaar geleden stond in fe krant: (Vit een ingezonden stukt wienmorgen eene dame naar Jstation te Leiden brengen- zij moest naar Zeeland ik voor het loket eene on ware massa menschen om den trein naar Rotterdam vertrekken. Iedereen drong, "ft zich van een kaartje te voorzien en menige doek, mantille of jas werd ge scheurd. horlogekettingen wer den stuk getrokken en hoeden ingedeukt. Dit is nu wel op drukke dagen geen vreemd verschijnsel, maar wel is het een vreemd, ja zelfs schande lijk verzuim dat de spooriveg- directie hierin geen voorzie ningen treft. Waarom niet, zo als elders, een stevig latwerk aangebracht die tot het loket kan leiden, waardoor iedere reiziger zich gemakkelijk en zonder kleerscheuren van eene plaats kan voorzien? Vijftig jaar geleden Vanmiddag werd te Utrecht een extra-trein verwacht met ruim 500 Hongaarsche kinde ren, die voor herstel naar ver schillende plaatsen in ons land zullen worden gedirigeerd. Er gaan er o.m. 165 naar Leeu warden, 80 naar Den Helder, 40 naar Leiden en 60 naar Gor- kum. Voorts komen, door be middeling van Nederlandsche Centrale voor Vakantiekinde ren uit Duitschland wederom 500 kinderen, voornamelijk uit het Roergebied, via Oldenzaal naar ons land. Deze kinderen worden in tehuizen, o.m. in Noordwijk en Bergen, opgeno men, maar het meerendeel wordt kosteloos in gezinnen geplaatst. BRAMMET JE FOK 2637 Het was een heldere nacht. De sterren twinkelden aan de hemel. Er stond een zacht briesje en de zee was vrijwel rim pelloos. Het was een prachtige nacht om midden op zee te zijn. Geen wonder dan ook, dat de Kokanje de haven had verlaten en de oceaan had opgezocht. Schipper Brammetje Fok genoot ervan. Hij haalde zijn harmonika tevoorschijn en speelde zacht jes oude zeemansliedjes, terwijl zijn schip stuurloos op de bij na niet waar te nemen golfjes dobberde, slechts voortgedreven door de zachte wind. Bram genoot van zo'n nacht. Dan tintelde het zeemansbloed in zijn aderen. Van het topje van zijn kruin tot m zijn kteine tenenbij wijze van spreken. Scheepskat Karo en papegaai Tu tu, zonder wie Bram geen enkele reis zou beginnen, zaten vlakbij hem te soezen. Maar plotseling werd de nachtelijke rust verstoord. Getraind op scherp waarnemen zagen ze het alle drie tegelijk. Tutu fladderde van schrik op. Karo schoot recht overeind en Bram bleef midden in een schoon lied steken. Daat kliefde een vuurpijl door de lucht. Een alarmerend rode bol, die de omgeving in een wat angstaanjagende gloed zette. PANDA EN DE KOMEET VAN ZOETEKAUW 52—119. Panda zag dat Joris alle weggeworpen bezittingen van de heer Zoetekauiu op een vrachtauto laadde en daarna haastig achter het stuur kroop. „Wat wil hij toch?" vroeg Panda zich af. Waarom doet hij al die moeite, teriuijl hij toch weet dat de aarde straks vergaat?" En omdat hij daar meer over ivilde weten; sprong hij in de laadbak. Joris merkte daar niets vandie had meer aandacht voor rechercheur Snappers die hij in dé verte op de sterren wacht kon zien. „Ik moet mij reppen", prevelde hij ongerust. „Want ik heb hei. gevoel dat de ondergang van de aarde een weinig uitgesteld gaat worden". Dat was een heel goed gevoel want op datzelfde moment trok de politieman een zwart-geverfde kartonnen ster van de lens van de sterrekijker "Geplakt met papierlijm"stelde hij vast. etalage-karton van vast tweede kwaliteit. Dus dit is de anti-materie die tegen ons op ging botsen. Elke nacht werd hier een iets grotere ster opge plakt, vermoed ik. Hmm een sterk staaltje van vervalsing. En ieder spoor van de dader ontbreekt. Maar ik heb m'n vermoe dens En hij keek naar de vrachtauto die door Joris van de vuil nisbelt werd weggereden. Kip met champignons Vraag uw leverancier 1 braadkip in 8 stukken te verdelen. Braad ze aan in 75 g boter en zorg dat ze gelijkmatig en niet te veel bruinen. Temper het vuur en laat een gesnip perd uitje en 100 g in kleine dobbelsteentjes gesneden ham even meefruiten. Voeg dan 200 g champignons toe. een blaadje laurier, zout en versgemalen peper, een stukje foelie, 1 heel teentje knoflook, 1 thee lepel paprikapoeder. 1 takje peterselie en selde rij en als laatste 1/4 li ter heet water en een dun schijfje citroen. Lea een deksel op de pan en laat het geheel niet lan ger dan 45 min stoven. Verwijder het teentje peterselie en selderij en het schijfje citroen. Roer een dun papje van 2 eetlepels bloem. 6 eetle pels koffieroom en enke le lepels van het stoof vocht en roer dit door de rest van het stoof vocht. Laat het geheel onder voortdurend roe ren nog enkele minuten pruttelen. HET VOORNAAMSTE BAT EEM Hersenchirup6 nodig heep ZIJN NATUURLIJK HERSENEN. ZIJN ER VRAGEN T 1S79 Cornells Broere 13 te Rotterdam Empire pass 12 Malta nr Alexandrië Flducia 13 te Rotterdam Fiducia 2 12 v Rotterdam nr Londen Subra 12 te Rotterdam Alcor 15 te Rotterdam Archimedes 14 te Kingston Ares 16 te Montserrat Bengkalls 15 vn Rotterdam nr Bre- Dlogmies 18 te Cristobal verw. Inca 16 400 ZW Annobon nr Kaap stad Kalydon 14 vn Balboa nr Mexico Kennemerland 15 te Vltoria Kermla 15 vn Norrkoplng nr Go thenburg Khnslella 18 te St. Thomas verw. Kyltx 16 vn Teesport nr Shellhaven Leuve Lloyd 15 350 ZO Pitcalrn nr Balboa Neder Rijn 14 vn Dubai nr Kuwait Nedlloyd Kyoto 14 te Dar es sa laam Putten 15 te New Orleans Rijn 16 te BurnBide Sinon 16 rede Bridgetown Socrates 15 te St. Maarten Straat Hongkong 15 te Moji Zaankerk 16 10 N Flnlsterre nr Ant- warpen WASSENAAR De aquarellen vain L. Sonneveld-Don Leben doen me denken aan Japans werk. Een in druk, die nog versterkt wordt doordat zij ze signeert met de letters van haar naam onder elkaar. Zü gebruikt alleen dat deel van het papier doet voor de voorstelling noodzakelijk is, de rest blijft blanco. Uit de heldere, in elkaar vervloeiende kleuren kruipt sohijnbaar toevallig de voorstelling: een roos, vogels. De compositie is weloverwogen. M. van Bark-Van Dijk maakt in de eerste plaats portretten, die stuk voor stuk iets ernstigs hebben. Olie verf gebruikt zü ook als materiaal om mee te schetsen, de schets staat in kleur op het linnen, dat buiten dekop steeds zichtbaar blijft. Er zijn ook volledig uitgewerkte portretten in olieverf, maar de eerste spreken me, juist door dat „onafffe" meer aan. Bij de krijttekeningen die ze van bomen maakte, ging haar aandacht in de eerste plaats uit naar de struk- tuur van de takken. C. W. den Bandt-Snijders penseelt uiterst precies rozen, magnolia's en andere bloemen in waterverf Daar naast maakt zij in de zelfde precieze stijl „voorjaarsboeketten." een losse, onsamenhangende groepering van krokussen, takjes hei, sneeuwklokjes, en uitlopende takjes van bomen. Slechts één bloem, zoals haar roos of magnolia is veel sterteer. Zo'n groepje bijeengeraapte takjes doet wat klungelig aan. Haar keramiek is wel erg leuk. Di verse typetjes, zoals een vrouwtje in Scheveningse dracht, een Volendam- se. de bewoners van een hofje, en de Vondelparkslapers, liggend in een slaapzak, of in de obligate kleerma kerszit een stickie rokend, zijn als type raak getroffen. Deze tentoon stelling blijft tot 29 april in de ga lerie-bibliotheek aan de Wassenaarse Luifelbaan. HANNY RENEMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 23