et is goed voor sraël dat ik in uxemburg zing BEZWAREN TEGEN TROPISCHE REIS ...e/7 gistl lanit heeft met de dreiging leren leven klassiek Dver de radio ederlancl Muziek: OMGEWOELD BEDJE BIJ HET LESKO TVmorgëïT} ffilJPAG 6 APRIL 1973 RADIO - TV - KUNST De Israëlische zangeres Ilanit is met haar vijfentwintig jaren j dit moment de best bewaakte vrouw ter wereld. Het 18de urovisie Songfestival wordt beheerst door haar aanwezigheid, jk al mag ze haar motel niet verlaten en heeft zij nog geen jot gezongen. Dit festival zal de Eurovisie-geschiedenis in- lan als het festival van Ilanit. haar is deze situatie niet jewoon. Overal waar zij gaat staat in de wereld, op weg naar I wereldwijde carrière weet zy, zij gevolgd en beschermd wordt, blijft er ontspannen onder. „Ik 11 er aan gewend geraakt. Het Lil jge moment waarop ik nerveus zijn is, wanneer ik zaterdag op t om mijn lied te zingen. Op podium kunnen ze niemand st me zetten". ik niet Shlomo Zai, haar stevig jouwde manager, die Ilanits car- :ld-Ge re met zorg heeft gepland.,.Ik i relaxed", zegt Ilanit, „omdat rouwe j, zeker sinds Miinchen, met deze ras natie hebben moeten leren leven, geloof, dat ik het wel kan. Na inchen is bij mij wel even de kooit iging opgekomen om wat minder het buitenland te gaan, maar geloof dat dat niet goed zou zijn. wil geen gevangene zijn en ik slagen in dit vak. Dat kan ik i et als ik in Israël blijf", het je deze problemen waard om orden'l carrière door te zetten? hs 'atuurlijk, al was het alleen al, ndhel dat ik wil leven zoals ik dat wil niet zoals anderen mij dat op- meisji gen. Bovendien is het goed voor :ht aél, dat ik door blijf gaan. Ik Di ig over liefde en vrede. Liefde is etfede. En vrede is Israël. hoop, dat ik met mijn a-politie- songs een beetje kan bijdragen het samenbrengen van de men- Of het nu Arabieren of Pales- in zijn. Ik heb in de wereld al eel vrienden gemaakt door ge- lon vriendelijk te zijn. Ik geloof, ik daarmee een functie vervul". er tastbare resultaten? kan niet aangeven; dit en dat veranderd door mijn werk. Dat moeilijk. Als ik protestsongs zingen dan zou je misschien itbare resultaten kunnen bereiken, aar ik ben in dit vak om mensen plezieren. Show-business is enter- nment. Mensen blij maken. Met litiek wil ik niets te maken heb- hebt aan München gezien, dat Je niet omheen kunt? ook het trieste van de ge- urtenissen bij de Olympische Spe- Mensen, die niets met politieke n te maken hebben, werden ar het slachtoffer van de poli- de situatie zoals die nu hier wordt dit songfestival dan ook politieke speelbal? [I Deze krant heeft een paar weken rug in een hoofdartikel zijdelings wezen op de hopeloze eenheids die Hilversum in zijn zenders apt. Onbenullig die-djee gebrabbel er weidse namen als "Pop- .Cabaretteketet", pop", "Met de poplepel in goten", "Poppedie, poppedo, pop- Mjn" de ether wordt ingeslingerd. zÜn vijf zenders (Hilversum I, II ni, Noordzee en de tijdelijk tot jgen gebrachte Veronica), maar !£eus voor de radioluisteraar is Iroevend beperkt. Wanneer hij al- praatjes van boerenbonden, wel lende dominees, politieke partijen, atendgymnasten, wil ontvluchten '"-an hij slechts uithuilen aan koortsige borst van de die-djee i dienst. Nederland heeft niet, zoals Groot- dttannië een BBC. Dat is al erg ®oeg. Maar nog erger is het totaal itbreken van een radiozender als 3, waar de hele dag voortref- 'ijke klassieke muziek te beluiste- is. En dan niet alleen de 250-ste tosie van Tsjaikowski's 1ste Piano- Pcert, of de 5de van Beethoven, ■tor ook het onbekende, het onge wone. Engeland is nou eenmaal niet 'een een volk van voortreffelijke (etballers, maar ook van goede 'aak. Nederland is natuurlijk aller- :st een volk van voortreffelijke voetballers. Nu komen nieuwe gedachten nooit alleen. Niet lang na dat hoofdar tikel verscheen in NRC-Handelsblad Haagsche Courant en Parool, verge lijkbare jammerklachten over de brei van Hilversum en piratendom. Dat is nu geresulteerd in de- groepering Nederland Muziek onder aanvoering van violist Theo Olof en publicist Ru dy Kousbroek. Er is ook al een post busnummer 71.000 in Amsterdam <t. n.v. Nederland Muziek), waarop ad hesiebetuigingen worden ingewacht. Doel is een zender die continu goe de muziek biedt. Een lofrijk streven en't is helemaal niet nodig te wach ten tot een vierde Hilversumse zen der gereed is. Practischer is om de "zenderkleuring" nu eens niet naar de ideologie van omroepvereniging te richten, maar naar programmati sche inhoud. Bij de drie zenders die Hilversum nu ter beschikking staan zouden we één zender permanent voor goede muziek kunnen gebruiken <a la BBC 3), één praatzender voor het gebabbel 'met alle "kleuren" van de regenboog) en één zender die pop geeft. Want één ding moet wel dui delijk zijn: op zichzelf is er natuur lijk niets tegen pop en alles vóór. Maar aan alles kun Je Je overeten. Zelfs aan crêpes Suzette, laat staan aan Skip Voogd of Herman Stok. HAN MULDER festaties kunnen deelnemen en niet aan dit soort evenementen. Wij wil len het leven zo normaal mogelijk door laten gaan. Ik geloof, dat dat het beste is en ook eerder zal bij - dragen aan het oplossen van onze problemen in het Midden-Oosten, Ilanit: liefde is vrede: „We moeten er niet aan denken, dat die mannen hier met die wa pens om me heen staan. Het is he laas een noodzakelijk kwaad, maar daardoor mag je het festival niet in de politieke sfeer trekken". Waarom ben je hier. Voor Israël of dat het goed is voor je carrière? „Allebei. Ik houd van Israël. Daar om zing ik mijn lied (Sham) ook in het Hebreeuws. Het mag ook in het Engels of in een andere taal. Maar ik vind, zeker nu Israël voor de eerste keer meedoet, dat ik aan mijn land verplicht ben om in onze eigen taal te zingen". Je praat veel over je carrière. Is dat je veel waard? „Erg veel, maar weer niet zóveel, dat iik mijn hele privéleven er voor wil opofferen. Het is voor mij wel een uitdaging om op de Europese markt binnen te komen. Daarvoor wil ik veel doen. Daarom ben ik ook hier. Niet in de eerste plaats om te winnen, maar om gezien te worden". - Ilanit betekent boompje. In Israël vormt zij samen met Shlomo nog steeds een duo, dat als Han en Ila nit (boom en boompje) het land beheerst. Zo zelfs, dat vorig jaar Ilanit (Hanna voor vrienden en be kenden) werd uitgeroepen tot de populairste vrouw van Israël na premier Golda Meir. NEDERLAND Haar land bestaat in mei 25 jaar. TROS-regisseur Ralph Inbar, ook Israël afkomstig, neemt volgende week met Ilanit in Hilversum een programma op. dat Israëls jubileum als thema heeft. Maandag en dinsdag is zij in Ne derland. Ook zo scherp bewaakt? „Overal waar we naar toe gaan krijgt de politie een seintje. Wat u hier ziet, is natuurlijk erg extreem, maar ik heb wel overal het gevoel dat er op me wordt gelet". Waarom wilde Israël zó graag mee doen aan dit festival, ondanks de problemen die dat oplevert? „We mogen meedoen, omdat Israël lid is van de European Broadcas ting Union, dus waarom zouden we daar geen gebruik van maken. Niet alleen de mensen in Israël moeten leren leven met deze situatie van bewaking en met wapens en zo, de hele wereld moet er mee leren le ven. We kunnen ons als land toch niet gaan isoleren. Dat zou beteke nen, dat wij nooit aan sportmani- Onze schouwburgdirecteur Hans van Dam gaat aanstaande zomer drie we ken lang als begeleider van een door hem geformeerd toneelgroepje in In donesië de Nederlandse toneelcultuur uitdragen met een serie voorstellin gen van Noel Cowards komedie Pri vate Lives (L.D.. 3 april 1973). Ik gun Hans van Daim en de ac teurs hun tropische trip. Maar tege lijk moet mij van het hart. dat ik de hele onderneming een uiting vind óf van politiek onbenul óf van politiek ontfatsoen. Ik stel er dan ook prijs op te verklaren, dat ik als lid van de schouwburgcommissie tégen heb gestemd, toen het erom ging of Van Dam dese reis zou mogen maken, weliswaar niet in zijn functie van schouwburgdirecteur maar wel in de diensttijd van de gemeente Leiden. Waar gaat het om? Blijkens het pas verschenen rapport "Indonesia Special" van Amnesty International houdt de Indonesische regering meer mensen om politieke redenen gevan gen dan enig ander land ter wereld Zuid-Vietnam uitgezonderd). Vol gens de zoals gewoonlijk zeer voor zichtige schatting van Amnesty In ternational zijn in Indonesië meer dan 55.000 mensen geïnterneerd, voor het merendeel mensen die niet of nauwelijks betrokken zijn bij de poli tiek, maar die sinds de mislukte staatsgreep van 1965 al zeven jaar gevangen zitten. Van deze grote groep zijn er slechts ongeveer 300 berecht, de overigen zijn opgesloten zonder enige vorm van proces. Velen van hen (binnenkort 39.000) gaan naar het concentratiekamp-eiland Boeroe. waar zij twaalf uur per dag zware handarbeid moeten verrichten LEIDEN Naast het laatste con cert van het Lesko onder Ed Span jaard schreef ik een stukje met als titel: „Nieuwe dirigent vindt bij Les ko gespreid bedje". Na het eerste concert van het Lesko onder de nieu we dirigent Jurriaan Röntgen, gister avond in het volle LAK-theater, is dit bedje danig omgewoeld, ondanks de vele pogingen de lakens glad te trekken. Gebleven zijn de goede program mering en het grote enthousiasme, Verdwenen, althans grotendeels, zijn de zuiverheid van toon. de discipli ne en het inzicht in de materie. De zuiverheid werd node gemist in het stuk dat het juist daarvan moest hebben: de etude in C van Zbigniew Rudzinsky; bijna uitsluitend de noot C in alle toonhoogten zou gespeeld hebben moeten worden, maar tijdens de uitvoering was de term Etude in Cises meer op zijn plaats. De discipline was onvoldoende in de Ritmische Studies van Géza Frid en in de begeleiding van Penderecki's Capriccio. Het muzikaal inzicht ont brak bij de tweede suite voor klein orkest van Stravinsky en bij de Odyssee van Logothetis. Deze verwijten kunnen moeilijk uitsluitend op rekening van de mu sicerende studenten worden gescho ven, daarvoor was het vorig Jaar be reikte peil te hoog. De dirigent wordt dus bij deze in staat van beschuldi ging gesteld, met als verzachtende omstandigheid, dat hij pas is begon nen bij het Lesko. Maar welke waar de men ook moge hechten aan de grafische muziek van Logothetis. de op strekking van de twee projectie schermen weergegeven „vlakken" wa ren zelfs voor de leek dudielyk. maar blijkbaar niet voor Jurriaan Rönt gen. Het Septet van Peter Schat werd daarentegen goed uitgevoerd, terwijl het aandeel van hoboïst Frank van Koten in Penderecki en Logothetis aller bewondering opwekte. R. G. HARMS Lezers schrijven en waar medische verzorging groten deels ontbreekt. Indonesische kran ten die het wagen te schrijven over deze gevangenenen cf zelfs over hun verwanten, wordt het zwijgen opge legd', ettelijke redacteuren zijn gear resteerd. Onder de geïnterneerden zijn vele cultureel belangrijke perso nen: schrijvers, andere kunstenaars, wetenschapsmensen, onderwijzers, journalisten Opnemen van brieven in deze rubriek behoeft niet te betekenen dat de redactie het met de inhoud eens is. De redactie behoudt zich daarenboven het recht voor om bijdragen te weigeren dan wel in te korten. Men vergist zich. als men denkt dat de reis van Van Dam en de zijnen daar niets mee te maken heeft. Ik sluit mij aan bij wat Hopper schrijft in de Volkskrant van 2 april j.l.: "Dat is natuurlijk te gek voor woorden, het feit dat we ons daar kennelijk voor afsluiten maakt ons medeschuldig, omdat die politieke gevangenen voor morele steun toch in de allereerste plaats op Neder land zijn aangewezen". Dit wil zeg gen, dat het hele culturele akkoord met Indonesië evenals de industriële belangen waarvan dit akkoord de begeleiding vormt, een moreel uiterst dubieuze zaak is wanneer het niet iedere gelegenheid grijpt om tegen deze mensonwaardige toestanden te protesteren. Het is b.v. vanzelfspre kend. dat de Nederlandse PEN-clu'o op 31 maart j.l. een oproep tot de Indonesische regering heeft gericht ten behoeve van de gevangen au teurs. Maar wat doen de vier acteurs onder leiding van Hans van Dam. Zij protesteren niet (evenmin als de Ne derlandse Vereniging van Toneel kunstenaars)Zij proberen ook niet in Indonesië door te dringen met een toneelstuk dat een zekere mate van kritiek of distantie zou inhouden. Korter dienen In Denemarken zal de dienstplicht met ingang van 1 oktober a.s. worden verlaagd van een jaar tot negen maanden. Dit be sluit maakt onderdeel uit van een wetsintwerp tot reorganisatie van de defensie, dat donderdag met 120 te gen 16 stemmen bij vijf onthoudingen door het parlement in Kopenhagen werd aanvaard. hetgeen in zeer bedekte vorm wel licht mogelijk was geweest. Nee, zij gaan een blijspelletje spelen voor wat Van Dam "de Indonesische en de buitenlandse elite" noemt, d.w.z. voor een publiek dat. juist doordat het in zo'n land een elite mag vormen, direct of indirect verantwoordelijk is voor de erbarmelijke omstandigheden waarin tienduizenden mensen rech teloos gehouden worden. De redenering van Van Dam aa- "het culturele verdrag nu eenmaal bestaat en dat de in het kader daar van vrijkomende gelden moeilijk kun nen worden weggegooid" is een drog redenering. Alsof men een subsidie naar willekeur aan een moreel ver werpelijke zaak mag besteden! Alsof tone elcult,uur een soort droogzwem- merij zou zijn, los van maatschap pelijke situaties. Maar dat is zij voor deze toneelgroep ongetwijfeld. Als Hans van Dam zich dan ook voor neemt met ditzelfde stuik later "naar andere windstreken" te gaan, wil ik graag de Sowjet-Unie en Zuid-Afrika opperen, waar de behandeling van dissidente schrijvers, joden en klem-, lingen "nu eenmaal bestaat". Goede reis en veel plezier, Hans. Jeroen. Pleunie, Siem en Eddal Denk maar niet aan Boeroe. Laat de titel "Private Lives" voor jullie zo symbolisch mogelijk zijn. W. HOGENDOORN Boshuizerlaan 13. Leiden. ADVERTENTIE Wedden om'n fles whisky, dat u VAT 69 lekkerder vindt? NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Calimero (TROS) 19.10 Flipper, tv-serie 19.30 Zorro tv-serie t 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Zevensprong, spel program ma (TROS) Gasten in quizprogramma: Cliff Richard, Ben Cramer en The New Seekers 22.00 De F.B.I.: de zwendelaar, misdaadserie (TROS) 22.50 Journaal (NOS) 22.55 Recht op de burger af les 2 (TELEAC) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Noordwaarts. Noordwaarts, documentaire film over de Lappen (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 De Mountiesshow (AVRO) De Mounties ontvangen als gasten o.a. The Shepherds, Marlène Charell, Rosina Louwaars, de Berlusons (acro baten), Mieke Bos, Wim v. d. Brink en Carola Gijsbers van Wijk. 21.10 Voor de vuist weg (AVRO) 22.35 Ontdek je plekje (AVRO) 22.40 Eigentijds: Satyricon, muzikale satire van Bruno Ma- derna, uitgevoerd door Radio Kamer Orkest, een mimegroep en solisten (NOS) 23.25 Uit de Kunst (NOS) 23.35 Openbaar Kunstbezit (NOS) 23.40 Journaal (NOS) Johan van der Keuken is een talentrijk cineast, die leg puzzels van beeldsignalen pleegt te ontwerpen, waarvan hij de stukjes naar eigen zicht door elkaar schudt. Het rang schikken laat hij dan aan de toeschouwer over: „Wie zich er voor kaïn openstellen, haalt er wel wat uit", is altijd zijn standpunt geweest. „Het witte kasteel" eist dan ook een uiterste concentratie en de Juiste instelling, want het is een thematische film, die nergens een afgerond ge heel vormt. Van der Keuken bouwt zijn relaas over de get to-vorming van de huidige ver worpenen dezer aarde. Spaanse (gast) arbeiders in de malle molen van het toerisme en de minst bedeelden in het rijke Amerika, met zijn bekende vmbolen (zoals het geschoren en geslachte schaap). De betrekkelijkheden van de welvaartsstaat worden door zijn scherp registrerende came ra in een schril daglicht ge steld. Dat bijt zich wel vast in de kijker, zelfs als hij de ge voelswaarde niet direkt in zich kan opnemen. Zijn boodschap, die een vreedzame revolutie te gen de sociale milieuvervuiling inhoudt (Van der Keukens vo rige film („Dagboek" eindigde met het woord „revolutie"», dreigt in al die symbolen ech ter wel eens te verstikken. Zo ver komt het in „Het witte kasteel" nog niet. maar wi) zo'n film als artistiek bericht uit de samenleving <om met de programmatische VPRO-termen te spreken) werkelijk doeltref fend zijn, voor een wat groter publiek (en de opzet verdient dat zeker) dan zou Van der Keuken toch minder élitair te werk moeten gaan, ook al ont kent hij dat zelf. Het alternatief is een verkla rende inleiding vooraf, dat het uitgangspunt van de film eer der versterkt dan verzwakt. Maar het is een opmerkelijk verschijnsel, dat de meeste zui len een broertje dood hebben aan verduidelijkende toelichtin gen of een gedocumenteerd proloogje, alsof die het daarop volgende programma zouden devalueren. Wat de VPRO b INVALLER .O.S. 17.55 YARü^H 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) gevarieerd programma, met om: 7.25 Van de voorpagina: 7.54 Deze dag; 8.00 Nieuws; 8.11 Dingen van dedag; 9.35 Waterstanden en om 10.05 praatje. 10.30 (S) muzieK en informatieshow (11.00-11.02 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S) jongerenpro gramma. 14.43 VARA-Varia. 14.45 een luisterprogramma. 15.30 klassieke or kestmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 <S) NOS-Jazz. 16.45 een programma over amateuristische muziekbeoefening. 17.15 Paranormale verschijnselen 17.40 gesprekken. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. 1820 Uitzending van D'66. 18.30 (S) een afwisselende zaterdagse voor avond. 19.30 De Operamuziek (gr). 20.00 (S) gedeelten uit de muzikale show van 31 maart jl. t.b.v. gehandi capte sportlieden. 20.45 (8) Waal de pers. 18.30 Nie gramma-ovexzicht. verzoekplatenprogramma. (S) populair-klassieke muziek. 22.30 23.05 IS) Oude muziek (gr.). 23.55 Nieuws. Hil. III. 240 7.00 Nieuws. lichte vokale Nieuws) 9.00 Nieuws. 9.03 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Poptater. 16.00 Nieuws. 16.03 sport en muziek. (17 00 Nieuws). 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02 Nederlandse orkesten Hil. II. 298 ni en I'M-kanalen. 7.00 TROS. 22.30 EO 7.00 Nieuws. 7.02 (S) gevarieerd pro gramma met populair-klassieke mu ziek en om 7.30 Nieuws. 7.41-8.00 Ak- tua, 8.30 Nieuws en 8.38-8.45 Gym- Nieuws.) 22.00 Nieuws. 22.02 Gospel - songs. 22.30 Jazztime. 22.55 Medede- muziek. 24.00 NL 0.55-1.00 Nieuws. 12,16 Wereldgezondheidsdag. 12.26 Nieuws. 12.41 (S) Tross-Country. 13.30 (S) Radioshow. 15.30 Nieuws. 15.33 JS) verzoekplatenprogramma ziek uit de goede oude tijd gramma. TELEAC: 17.30 Kijk op Sport les 12. NOS: 18.00 (K) Wereldkam pioenschappen IJshockey: Finland Tsjechoslowakije in Mosk feestelijk quizprogramma. NOS: 21.10 (K) Journaal. 21.30 (K) Eurovisie Songfestival 1973 in Luxemburg. 23.15 —23.20 (K) Journaal. Nederland II NOS: 18.45 (K) Ti- ta-tovenaar. 18.55 (K) Journaal. NCRV 19.05 NCRV-Zaterdag-Twee: gevarieerd Grimm. 21.05 Farce Majeure, atirisch programma. 21.30 Intervisie: Vereldkampioenschappen IJshockey lusland Zweden in Moskou. 22.35 iKl Hier en Nu. 23.05 't Woord. NOS: 23.1523.20 (K) Journaal. ADVERTENTIE NOS-tv brengt vanavond in de rubriek Eigentijds(Nederland II: 22.40 uur) de muzikale satire "Satyricon"Het betreft hier Bruno Maderna's vertolking van het Romeinse meesterwerk van Petronius. Zijn boek stond niet alleen aan de bron van deze operauitgevoerd door de Nederlandse Opera Stichting, maar leverde tevens enige jaren geleden filmstof op voor grootmeester Fellini. Wat Maderna's aanpak, progressief theaterspektakel, betreft, lopen de meningen nogal uiteen. Satyriconvoor tv legt vooral de nadruk op een onsmakelijke vreetscène van de vadsige Romein Trimalchio en zijn ivulpse gade Fortunata. Op de foto de Amerikaanse mezzo-sopraan Debria Brown als de ivulpse vrouw. AUTOBANDEN BALANCEREN UITLIJNEN - ACCU'S SNEEUWKETTINGEN Leidse Bandenservice (LBS) Doeslaan 40 - Leiderdorp Telefoon 01710—32400 Geopend dagelijks van 8.00 tot 18.00 uur. Vrydagavonds tot 10.00 uur. Zaterdag tot 13.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5