'Harlis': beste Duitse komedie oed thema aat door te oppervlakkige nadering le mist in9 :lkom thuis, veteranen"": Twintig minuten aardig Voor Auili x naar Karand „Als ik de film nu terugzie, ben ik tevreden hij geeft weer wat mij voor de geest stond. Ik heb beslist geen „citaten-film" gemaakt, die ironisch zinspeelt op bestaande films. Dan zou Harlis alleen voor ingewijden te begrijpen zijn geweest". Dat zegt Robert van Ackeren, 27-jarige filmregisseur in Berlijn, „spreekt u liever Duits met mij, mijn vader is wel Nederlander, maar ik woon hier al praktisch mijn hele leven". Voordat hij met zijn grote bioscoopfilms begon had hij al tien tv-spelen geschreven. Op het ogenblik bereidt hij zijn derde grote film voor: de tra gedie Penthesilea van Helnrich von Kleist. Voldoening geeft Harlis hem ook in ander opzicht: hij ont ving daarvoor de bondsfilm- premie ten bedrage van twee honderdduizend mark, te be steden aan een volgende film. Van Ackeren bevestigt, dat „Harlis" reeds aan Nederland is verkocht. „Ik hoop de première daar te kunnen bijwonen". bij Raymond in, wat tot heftige af gunst bij Raymonds broer en huis genoot Prado (Rolf Zaoher) leidt. Geen wonder: naast de fraaie en smachtende Raymond is de broer zeer duidelijk de lelijke eend in de bijt. Deze Prado ziet kans genadeloos toe te slaan als hij Harlis, die, de lesbische variant niet wenst prijs te te geven, met haar vriendin op he terdaad betrapt. Hij bindt het twee tal aaneen, waarschuwt zijn broer, en licht tevens de mooie slagers vrouw Ria in, die tot nu toe Ray mond heeft onderhouden. Bruidsnacht Raymond gooit vervolgens Prado het huis uit, die bij wijze van wraak Harlis ontvoert en haar op een schil derachtig heideveld verkracht. Ray mond kan Harlis' seksuele tweespo righeid niet verwerken. In een scène vol narcistische effecten onderneemt hij voor de spiegel een zelfmoord poging, maar wordt bijtijds door Harlis ontdekt en naar het zieken huis gebracht. Aan het ziekbed van de hevig bleke Raymond delft Ria het onderspit tegen Harlis, en be sluit daarna uit rancune met de le lijke broer te trouwen. Die krijgt pre cies wat hij niet begeerde. Teleur gesteld), gepasseerd, vernederd, wurgt hij in een macabere scène Ria tij dens de bruidsnacht, „omdat Je zo'n afschuwelijke doorsnee-vrouw bent". Raymond daarentegen, sadder and wiser, probeert niet langer de werkelijkheid naar zijn hand te zet ten. HU blUft bU Harlis, bereid haar met de vriendin te delen. Ledepoppen Van Ackeren heeft van deze naar de inhoud) hevige draak een film ge maakt, die door een eigenzinige, zeer doeltreffende vormgeving aan alle drakerigheid ooitstygt en datgene hekelt wat zij voorstelt. De mensen in het verhaal krygen nergens we- zenlyk-menselyke proporties, maar zyn (en worden door hun make-up, door de belichting en de muzikale begeleiding ook voorgesteld als) lede poppen, die op tragiekomische wijze geroepen zijn gevoelens te verbeel den, die door de uiterlyke omstan digheden weliswaar zyn voorgeschre ven, maar die te groot zU'n voor hun enge geestelijke behuizing. De regis seur hoeft het daarby lang niet al- tyd in bombastische styleffecten te zoeken voldoende is, dat zijn fi guren alleen maar grandioos falen in hn woorden en gebaren. De per sonen van het drama zyn er en zUn er tegelUkertyd op onthutsende wijze ook niet. In dit sex-poppenspel van schynbaar levende mensen heeft Van Ackeren tamelyk grondig afgerekend met het pretentieuze pathos, dat tot in onze dagen van „Love Story" heeft voortgeduurd. Waardevol De Wesbdiritse Commissie voor de Waardering van Films (die over sub sidies en toelagen beslist) heeft „Harlis" het predikaat „bijzonder waardevol" toegekend. Ook kreeg de film de Ernst Lubisch-prys voor de beste Duitse filmkomedie van het jaar. „Harlis" wordt (in de Duitse bioscopen althans) ingeleid met een knipoog van minister van Binnen landse Zaken, Genscher. Het publiek in Keulen, Frankfurt en Mtinchen, waar de film op het ogenblik draait, is dus gewaarschuwd1: het is allemaal zo ernstig niet. Het ingebouwde ironieteken van een gezagsdrager zal misschien veel kykers behulpzaam zUn by de dwaaltocht door een schynwereld, waarin de gebruikelyke symbolen van het pathos zyn vervreemd van hun oorspronkelyke betekenis. Een .moeilijke" film dus voor de kykers die zich op het vaste spoor van wel omschreven emoties wensen voort te bewegen. Voorzover hen dat niet lukken mocht blyft naar de uiterlyke vorm een sex-story, waar de stukken vanaf vliegen. Ook in het geval dat het publiek zyn „boodschap" misvat hjkt succes verzekerd. Pelkom thuis, veteranen. Richard Compton. Voor drollen: Joe Don Baker, Alan 'ul Kosko, Elliot Street. Studio. thuis veteranen, zou een twekkende film hebben tl. Helaas is deze film voorbeeld geworden van gegeven volledig in de :'an raken door een te je benadering. De film gaat over een viertal A- merikaanse jongens, dat thuiskomt na vijf jaar in Vietnam te hebben gezeten. Het soldaat zijn blijkt na al die Jaren zo'n wezenlijk element te zijn geworden in het leven van de Jongens, dat ze thuis in de burger maatschappij hun draai niet meer kunnen vinden. Niet voor niets zegt één van hen tegen zijn moeder dat hij zijn drie vrienden "langer kent dan wie ook": de Jaren in Vietnam ADVERTENTIE Spelletjes voor ontrouwe echtparen (Jeux pour couples infideles) Voornaamste rollen: Pierre Rous seau en Daniëlle Vlaminck Regie: George Fleury Theater: LUXOR. Wat als een erg aardige film be gint, eindigt met vele meters troep. Helaas, een ander woord is er niet voor te vinden. Het' heeft er alle schijn van dat na een minuut of twin tig de fantasie van regisseur Fleury op was. Wat eigenlijk als inleiding bedoeld is, is verreweg het aardig ste deel van de film. Een medewer ker van een reclame bureau krijgt de opdracht om keukenmeubilair on der de aandacht te brengen. Als eni ge oplossing ziet hijerotiek in de ad vertenties te brengen. En hij komt met een paar aardige suggesties naar voren, die bij de baas zo inslaan, dat deze zijn mede werker met verlof stuurt, dat volledig zal worden betaald en hem boven dien tienduizend frank zakgeld mee geeft. Bruno, zoals de man heet heeft deze opdracht met veel plezier ver vuld. Begrijpelijk, want hij heeft eerst alles "in de praktijk" uitgepro beerd. Als hij met zijn secretares se een avondje uitgaat, eindigt dat in een bijna eindeloze vrijpartij in de keuken. Het resultaat: een adverten tie met een vrouw in een koelkast, die als enige kledij een bloemkool en een ananas draagt. Hij krijgt zoveel plezier in dit "werk", dat hij met de ene na de andere medewerkster van het bedrijf proeven gaat nemen. Als hij verliefd wordt op een van deze meisjes, vergeet hij zijn eigen vrouw. Vanaf dat moment is de film echter het aankijken nauwelijks meer waard JAN VAN DER NAT De kunstrubrieken Westduitse veel aandacht be- tweede film van de regisseur Ro- „Harlis" is de titel die door de jeugdige en goed „een larmoyante wordt genoemd. Dat doet ontluistering vermoe- terecht. Maar om het do- van dit filmver- de (dubbele) bodem te de toeschouwer niet met een ryke maar bovendien een scherp afge- voor ironie. En dat is hachelyke zaak in ons (zeggen ingewUden, ook de zin voor ironie iger soort dubbelzinnigheid de sterkste deugden be- (gespeeld door Mascha s de voortreffelijk ogende eldanseres, die een gave verhouding onderhoudt met ga. Totdat een Valentino- taymond (Ulli Lommei) in club verschynt en prompt i verliefd wordt. „Das 1st t zij van de eerste hetero- :us in haar leven. ZU trekt De vier helden van "Welkom thuis, veteranen"het geweer hoven alles zijn voor zijn gevoel de langste én de belangrijkste van zijn leven ge weest. Het viertal trekt door de VS zoals het door Vietnam trok: onder veel rauwe soldatenleut, af en toe troost zoekend bij een hoertje, en vooral: zonder een duidelijk idee van wat er nu verder moet gebeuren. Het enige toekomstbeeld is een stuk land in Californië, waar de Jongens een boerderij willen oprichten. Dat dat in de praktijk onmogelijk zal zijn, zoals wordt verbeid door mensen die "er verstand van hebben", doet er niet zoveel toe. Vroeger in de oer wouden van Vietnam had Je een ide aal beeld opgebouwd waar Je waar toe leefde, waar Je Je in moeilijke uren aan vastklampte. De Jongens zyn niet in staat om nu het verre ideaal te vervangen door een prak tische toekomstvisie. Het einde van de tocht komt voor het viertal, wanneer het zonder daar niu een echte reden voor te hebben een dorp uitmoordt. Nog één keer is het oorlog. Er komen legervlieg tuigen, tanks en veel geweren, en na een korte stryd sterft het viertal. Al met al 'n gegeven dat niet alleen ac tueel is, maar dat ook nog bol staat van de tragiek. Hoeveel Amerikaan se Jongens zouden op dit moment niet volledig doelloos en verloren rondzwerven? Hoeveel van hen zul len zich nooit meer in de maat schappij gaan thuisvoelen? In "Welkom thuis, veteranen" ech ter wordt de persoonlijke tragiek byna angstvallig aan de oppervlakte gehouden. Het vechten en achter vrouwen aanzitten Is hoofdzaak ge worden, de trieste oorzaak komt maar sporadisch naar boven. Heel jammer. BERT VAN DOMMELEN PAGINA 15 ADVERTEN1TE terdealer voor Rehéel Leiden en wijde omgeving its zijn-gevestigd in Voorschoten aan. de Hofweg 39. l-wcst Leiden en.VoorschotcnMn heT-pand van Kamsteeg Watersport. t_X 01710 -693 07 (om te onthouden) Karand is Aud; De showroom en i op de grens Kindermatinee CAMERA Het enige theater dat elke week een speciale film voor de allerjongsten draait, vertoont deze week de avonturen van Sjors en Sjimmie als een oerwoudbewoner hun pad kruist. Onnodig te zeggen dat "Sjors en Sjimmie en de goril la" veel spanning en vermaak biedt. rs Natuurlijk blijft "Turks muit" ook deze week nog in Leiden. Nog altijd is de belangstelling voor deze film zeer groot. De verfilming van Jan Wolkers' boek blijkt in elk geval commercieel een groot suc ces. TRIANON "Met de Franse slag" is één van de aardigste komedies die Leiden de laatste tijd heeft ge had. Les Chariots, de vier helden van de film, weten kolder en satire zo te verenigen, dat de film wat meer wordt dan gewoon lolbroeke rij, terwijl het niet minder lachen, gieren, brullen geblazen is. CAMERA Ook "De peetvader" houdt het in Leiden nog een weekje vol. Voor de derde week al, en dat terwijl de film hier al eerder gerui me tijd draaide. Het wat zwaar aan gezette, maar wel spannende ver haal over een maffia-leider doet het goed. Monique v. d. Ven houdt het als Olga in Turks fruit" nog een weekje vol in Leiden. Haagse bioscopen Apollo: "Niet voor de poesen". 18 Jr. Dag. 12.15, 2.30, 7.00, 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. Asta: "De Dobberman bende", 14 Jr., Dag. 2.30, 7.15, 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30 uur. Bijou: "Le charme dlscrét de la bour- geoise", 18 Jr. Dag 2.15. 7.15. 9.30 u.. zo. 2.00, 4.15, 7.15, 9.30 uur. Camera: "What's up doc", a.l. Dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur. Cineac: "Woody Woodpecker Teken filmfestival", a.l. Dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30 uur, zo. v.a. 11.30 uur. Elke avond: "La ronde", 18 Jr. 5.30, 7.30, 9.30 uur. Corso: "Azen zijn troef", 14 jr. Dag. 2.00, 8.15 uur, zat. 2.00, 7.00, 9.15 u, zo. 2.00, 4.15, 7.00, 9.15 uur, Du Midi: "Mash", 18 jr. Dag. 8.15 u.. zat. en zo. 7.00, 9.30 u. Euro-Cinema: "El Cid", a.l. Dag. 1.30, 7.45 uur, zat. zo. en woe. 3.45, 7.45 Flora: "Night after night", 18 jr. Dag. 2.00. 7.00, 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. Krlterlon: "Cabaret", 18 Jr. Dag. 3.00, 7.00, 9.30 uur. Metropole-Tuschlnskl"The Canter bury Tales". 18 Jr. Dag. 2.00, 7.00, 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. Odeon: "A case of murder". 18 Jr. Dag. 2.00, 6.45, 9.15 uur, zat. zo. en woe. 6.45, 9.15 uur. Zaterdag en woensdag 2.00 uur. zond. 12.15, 2.15 uur: "Nummer veertien: Johann Cruijff". a.l. Olympla: "The French connection", 14 jr. Dag. 2.00. 8.00 uur. Passage: "Turks Fruit", 18 Jr. Dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur, zat. en zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30 uur. Rex: "Hallelujah voor een paar vuisten", 14 jr. Dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30 uur, zo. v.a. 1.30 uur. Studio de Luxe: "C.C. and Company", 18 Jr. Dag. 2.15. 7.15, 9.30 uur, zo. 1.30. 4.U0. 7.15. 9.30 uur. Studio 2000: "De zonde van de witte non", 14 jr. Dag. 7.15, 9.45 uur. dins dag av. besl. voorst. De Uitkijk: "Liza", 18 Jr. Dag. 2.30, 7.15. 9.30 uur, zo. 1.45. 4.00, 7.15, 9.30 Terug in Leiden REX Regisseur Alistair McLean heeft zich in de loop der Jaren een niet geringe faam verworven als maker van knap in elkaar gezette, spannende films. "Puppet an a chain", deze week in de Rex, doet deze faam alle eer aan. li Barbara Parkins, beter be kend als Betty van Peyton Place, in Amsterdam tij dens de verfilming van "Puppet on a chain". Goede films in andere steden Cabaret (Fosse)Kriterion, West einde Den Haag; De Uitkijk, Prin sengracht A'dam; Camera, Oude gracht Utrecht. Canterbury Tales (Pasolinl)Stu dio '62, Nwe Binnenweg R'dam; Metropole, Carnegieplein Den Haag, Roxy, Kalverstraat A'dam La charme discret de la Bourgeoi sie (Bunuel)Bijou, Spui, Den Haag; Calypso, Marnixstraat A'dam Family Life (Kennebh-Loach) Studio, Oudegracht Utrecht The French Connection (Friedkin) Olympia, Pr. Hendrikplein Den Haag Last tango in Paris (Bertolucci) Alhambra 1, Reg. Breestraat A'dam Nöggerath, Reg. Breestraat A'dam MacBeth (Polanski)'t Venster, Gouvernestraat Rdam Mash (Altman)Du Midi, De Car- pentierstraat Den Haag Roma (Fellini): Studio K, Roeter- straat Adam La Ronde (Vadim)Cineac, Bui tenhof Den Haag; Cineac NRC Cool- singel R'dam Turks Fruit (Verhoeven): Thalia, Kruiskade R'dam; Tusschlnski, Reg. Breestraat A'dam; Rembrandt, Ou degracht Utrecht. Nachtfilms CAMERA Voor de tweede week draait het theater aan de Hoge- woerd de verfilming van "Who's afraid of Virginia Woolf?" Mike Ni chols maakte van het beroemde stuk een gave film, niet in het minst door de medewerking van Liz Taylor en Richard Burton. REX De advertentie waarmee de sexlustigen deze week naar de Rex worden geroepen vermeldt de wat wonderlyke titel: "Intimiteit en ont hullingen van een prostituée". Dui delijk wordt daaruit in elk geval dat het wel intiem zal zijn, en dat er letterlijk en figuurlijk het één en ander onthuld wondt. De liefhebbers van dit soort films zijn daarmee weer op het juiste spoor gebracht. Burton-Taylor in "Virginia Woolf",

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 15