;ene krupa Earth and Fire houdt vast aan succesformule Deanna Durbin is terug zz en assiek nder intrast Dionne's successen Monthy Python s Flying Circus is niet altijd leuk 'iS;. d Krupa, Jazz History volume 11, Verve 2632 011 (dubbel-elpee), 'Krupa werd voor mij een grote drummer, toen Ik hem voor de maal al kauwgom kauwend in de film over het leven van Goodman zag. De historische waarde van die film moet met een dosis korrels zout worden genomen, maar de muziek swingt de it. Zo ook op deze dubbel-elpee van Krupa met opnamen uit de e '52-'64, waarbij dus helaas niet die met Benny Goodman. Dit schijnt toch wat willekeurig gekozen. Tenslotte maakte Krupa 1927 zijn eerste plaat, dus eigenlijk zijn er zo zonder meer een iff overgeslagen. Wat natuurlijk wel waar is: de periode die nu od komt sluit erg goed aan op de muziek zoals die vandaag-de- P eg M" is. ,r ondanks het feit dat er op deze twee platen bijzonder fijne fijt staat met grote orkesten, combo's en trio's en zang van O'Day blijf ik het toch wel Jammer vinden dat Benny Good ly wie Krupa in 1935 zijn grote doorbraak kreeg) niet aan bod evenmin als het grote orkest dat onder leiding van Krupa in ot stand kwam. p.T. en laar mmelende inomuziek °^onky Tonk II tin Gale and his old-ti- "Honky tonk special", BDJ S 1606, f8.90, y Honky Tonk", BASF 18, f 10. gj>is van Galen, die zich |gje internationale markt Gale laat noemen, al vaker honky tonk, de ïuziek die zo'n opgang i de twintiger en derti- ren. Op de "erwten-pia- leelt hij 34 nummers op fat ragtime-achtige wij- i ervoor zorgen dat Je skeurig met de voet iat meetikt. Dat maakt laat zo geschikt voor een Boiling en J. Bernard uer, Sonate pur 2 pianistes zz-concerto pour piano et la Francaise, Disc malen is er al gesproken ie tegenstellingen tussen en „klassiek". Iemand die eigenlijk nooit iets van heeft aangetrokken is de Franse componist, arrangeur en pianist Claude Bolling, die zegt dat er voor hun alleen muziek be staat. Hij wilde dat altijd al eens in de praktijk toetsen en van AZ kreeg hij die kans geboden. Sa men met Bernard Pommier voert hij zijn sonate voor twee pianis ten uit. Of eigenlijk is het meer afwisselend: als de één weer wat Jazzy-achtige muziek heeft ge speeld vervolgt de ander met een klassieke interpretatie ervan. Het is een leuk geheel geworden, waarvan voor mij vooral de grote verdienste is dat de overgangen nergens geforceerd aandoen. Over de B-zijde van de lp ben ik min der te spreken. Het Jazz-concerto komt eigenlijk nergens boven 't peil uit van b.v. een orkest van Gerard van Krevelen. Waarmee ik niets wil afdoen aan de presta ties van Van Krevelen, maar ik vind het wat erg hoog gegrepen om dat dan meteen maar een Jazz-concerto te noemen. En juist in dit grote concertwerk, met veel violen e.d., vind ik het arrange ment nogal rammelen. PT. Atlantis Earth and Fire Polydor 2925 013. De Voorschotense Haagse groep Earth and Fire lijkt de formule voor een langspeler ge vonden te hebben. De vorige (Song of the Marching Child ren) bestond eigenlijk maar le andere plaat (waarop 5 te ontdekken valt wie de piano zit) twaalf rs, waarbij bekende als lannah en Down By The Ide. De piano "rammelt" minder, maar ook deze maakt een uiterst blij- Iruk en kan worden ge- "sfeer-verhogertje". P.T. )m Rapp's iziek voor mjiproevers lancer" -Tom Rapp - Blue r# Records --BTS-44 Is Pearls Before Swine, ui de knapste groepen die komst van de "under- zo rond 1968 heeft op- fd, nooit de populariteit C gekregen die een derge en groep verdiende, zal het dm Rapp - eens het brein Pearls Before Swine - wel lukken zich tussen Slade tder Abraham op de hit te nestelen. zeer bijzondere, melodi- muziek die Rapp maakt 1 gedoemd zijn alleen ge- eerd te worden door een groep fijnproevers. Jam- want een plaat als "Star- r" verdient beter, nummertje op deze plaat klein, aan alle kanten geslepen juweeltje, een van een fijn, ont- en melodietje, een poëti- ïkst en een ragfijne bege- J'6 g. Rapp wordt begeleid een select groepje musici aam: Charlie McCoy, Mi- i, David Briggs en Boo- ■r-' bijvoorbeeld, ik «nplete Pearls Before Swi- mfl kdt aan in het titelnum- in het wondermooie Mar en in The Baptist, nlijk heeft deze plaat één nadeel: Je krijgt wel einig van deze mooi mu- oor Je geld. Kant twee zeventien minuten luis- I lot, kant één ongeveer ne- minuten. En dat is wel eetje erg weinig. Maar Ja, 'i zijn zeldzaam. Die van Kapp klaarblijkelijk ook. B.v.D. uit één belangrijk nummer: Song of the Marching Children. Daarnaast was er één ijzersterk commercieel nummertje opge nomen: Storm and Thunder, waarvan later ook een single uitkwam. De formule van Atlantis is eigenlijk precies hetzelfde. Het commerciële nummer is dit maal Maybe Tomorrow, May be Tonight, nu reeds hoog op de diverse hitlijsten. Kant één bestaat geheel uit het nummer Atlantis, op het tekstenblad on derverdeeld in zeven gedeelten, maar op de plaat blijkt het één nummer te zijn. Geregeld komt het Thema van Atlantis terug. Weer een overeenkomst met "The Song". Omdat beide platen qua op bouw enorm veel van el kaar weg hebben, ga Je auto matisch vergelijken. Wel, ik vind het jammer voor zange res Jerney Kaagman en haar vrienden, maar die vergelijking valt ten nadele uit voor Atlan tis. Ik mis het supergevoelige werk van Gerard Koerts op de synthesizer. Op The Song of the Marching Children haalt hij veel meer uit dit prachtige Instrument. Atlantis is toch wel een fijne plaat, want de rustige muziek heeft iets spe ciaals dat alleen Earth and Fire kan brengen. Er is nog een overeenkomst: de fraaie tekening op de hoes. Ditmaal aan vier kanten en opnieuw een ontwerp van Erik van der Weyden. JvdN. Erkenning voor Etta James" zang? Losers Weepers Etta Ja mes Chess Records HJG 209. Als er één vrouw de titel van "Queen of Soul" verdient, dan is het wel Etta James. Het is dan ook nauwelijks voor te stellen, dat zij het in ons land nooit heeft gemaakt. Om een of andere, voor mij onverklaar bare, reden zijn haar platen al tijd bij de handelaar blijven staan. Haar nieuwste langspe ler bewijst opnieuw de grote klasse van Etta James en toont opnieuw hoezeer zij in Neder land ls miskend. Soul-minnend Nederland is blijven steken bij Tina Turner en Aretha Franklin, maar misschien lukt met deze lp wel. wat met de voorgaande tien mislukte: erkenning voor Etta. Nummers als Take out some Insurance, Losers Weepers (de titelsong) en Look at the rain zijn voorbeelden van soul, zo als wij dat in Nederland ken nen. JvdN. Dionne Warwick's greatest years, Volume 5, Scepter Re cords 16—29545 1. De muzikale carriere van Dionne Warwick is vastgelegd in een serie Ip's waarvan dezer dagen de vijfde verscheen. De plaat omvat niet alleen de be langrijkste Jaren van Dionne, maar ook de succesvolste denkt u alleen maar eens aan een nummer als "What the world needs now". Een compositie van Burt Bacharach die door Dionne naar een miljoenenver koop werd gezongen. De plaat bevat veel Bacharach nummers zoals Go with love, I just don't know what to do with myself, Here, where there is love, Trains and boats and plains en Alfie. Ter completering van deze succesreeks staat op de el pee ook nog een hit van Dylan: Blowing in the wind. BvL. Alfred Brendel speelt Schubert Schubert: Sonate D 784, Mo ments musicals D 780. Alfred Brendel, piano. Philips 6500418 f 24.50. Wie uit de aankondiging "Mo ments musicals" mocht afleiden, dat Uw recensent een slechte le raar Frans heeft gehad heeft slechts ten dele gelijk: de slech te leraar was er, maar Schu berts uitgever was verantwoor delijk voor de foute pluralis. Brendel speelt de Moments nogal bedachtzaam, geheel vol gens de trend van dit ogenblik, om de romantische componist Super-jeugdsentiment op de plaat Deanna Durbin: „It's a date" (met o.a. Because, Always, Les filles de Cadiz, Poor Butterfly, Amapola, Spring will be a litte ■late this year). Coral CP 23 (Mono) f 12.59. Deanna Durbin terug op de plaatdat kun Je niet anders dan super-Jeugdsentiment noe men. Want wie bij het noemen van deze filmster-zangeres op fleurt, die is al een heel eind „op weg naar het einde" dat moet zeker een dikke veertiger zijn. Edna Mae („Deanne") Dur bin, geboren in de Jaren twintig in Canada, was de grote heldin van alle bakvissen (wat een woord tochin de periode die Viel van vlak voor tot vlak na de oorlog. Misschien kun Je haar populari teit enigszins vergelijken met die van Romy Schneider in haar meest uitbundige Sissy-periode. De ouders van Deanne hadden vlug door dat hun dochter zeer goed bij stem was, lieten haar zangles nemen en op 13-Jarige leeftijd was zij al in het bezit van een uitstekend betaald radio contract. Het duurde niet lang of de overstap naar de film volgde en ook daar repte zij zich van de ene triomf naar de andere. (Beroemd is gebleven de film „Honderd man en een meisje," die de tv een paar jaar geleden nog eens uitzond) Maar zo snel als het succes voor Deanne Durbin was gekomen, zo vlug vervloog het weer. Na 1945 zakte de belangstelling voor haar films ineens weg. Ze zag, zoals zovelen, geen kans de grote kloof te overbruggen die er artistiek ligt tussen teener en Jonge vrouw. Haar stem (een mooie meisjesso praan) had door de Jaren stellig aan kracht gewonnen, maar op het punt van acteren ging het publiek andere maatstaven aan leggen. Of misschien was het wel helemaal op Deanna uitgekeken. Wie zal het zeggen. Het is een van die mysteries die men wel meer in de showbizz aantreft. Deanna verliet Hollywood verbit terd in 1950. Die verbittering gold zeker niet alleen het sterk ver minderde succes, maar ook wel degelijk het rotleven dat ze als Jong meisje had moeten leiden. Ze trouwde met een Franse re gisseur en woont nu, geheel te ruggetrokken, in een voorstadje van Parijs. Beoordeel Je de plaat van De anna Durbin (allemaal bejaarde opnamen) met de standaarden van nu, dan kom Je onmiddellijk tot de conlcusie dat ze weliswaar zuiver, maar koud, bijna mecha nisch zingt. Maar dat oordeel zou niet fair zijn. Deanna's grote glo rie lag in een tijd dat van meisjes alleen werd verwacht dat ze mooi, zuiver en helder zongen, volgens de klassieke normen. En zo ge beurde het ook prompt. Want de meisjes waren toen nog erg ge hoorzaam. R.P. voor zichzelf te laten spreken, en elke Schmiere of Schwung te vermijden. Sommige werken ko men er dan ook wat kaaltjes van af, waar de persoonlijke visie van de interpreet onontbeerlijk is, zo als in nr. 3 en nr. 6 De sonate in Brendels verstandelijke visie echter zeer goed velen. De ge luidskwaliteit van de plaat is matig door de bandruis, maar bij de liefhebbers van een onge compliceerd gespeelde Schubert zal deze opname zeker in de ver zameling terechtkomen. R.G.H. Led Zeppelin één op één Houses of the Holy --Led Zep pelin Atlantic 50 014 - Prijs: tijdelijk 19,50, daarna gewoon weer 21 gulden. Led Zeppelin is de groep die zo ongeveer één op één draait: 'n plaat per jaar. Geen enor me produktie, maar wat deze jongens dan ook afleveren is erg goed. Led Zeppelin, na vijf jaar nog steeds dezelfde forma tie: Jimmy Page, Robert Plant, John Bonham en John Paul Jo nes is een typische elpee- groep. Er kwamen tot nu toe slechts drie singles uit (Whole Lotta Love, Immigrant Song en Black Dog), maar dat kwam doordat deze nummers vanaf de lp door de diverse radiosta tions zeer vaak gedraaid wer den en er daardoor veel vraag naar speciaal dat ene nummer kwam. Opvallend is dat Led Zeppelins Vijfde, de eerste plaat is met 'n echte titel. De vier voor gangers van Houses of the Ho ly, heetten simpelweg Led Zep pelin I, II, ni en IV. J. v. d. N. Record; The famous charisma label. Stereo 6369 925, f 21.- Monty's Python's Previous Is leuk altijd leuk als er leuk op staat? Het antwoord op deze aardige vraag luit „neen". Mon ty Python's Flying Circus" «s 'n verrukkelijk Brits televisiepro gramma. Er werd een film van speelduurlengte voor de bioscoop gemaakt en dat was niet zo ver schrikkelijk om te lachen. De heren maakten grammofoonpla ten en ook hier is er geen reden voor al te grote geestdrift. He laas maakt de allernieuwste ook al niet te geestig "Mon ty Python's Previous Record" genoemd hierop geen uitzonde ring. Er is kennelijk een pythonnetje onder het gras. En hoe komt dat nu? Fellini scheldt op de beperkingen van het t.v.-scherm, als zijn film „I clowns" kennelijk niet de toppen van eigen tevredenheid haalt. Helden van de plaat blijken nogal eens droogstoppels, zo gauw de floormanager in Hilver sum het sein geeft. Elk medium kent dus eigen wetten, eigen adem, eigen talen ten. 'n Man als Wim Kan heeft dat erg goed begrepen. Voor hem geen televisie. De knapen van Monty Python zijn zoveel jonger en glijden uit op de om gekeerde glibberige weg. Gemis aan kennis van eigen beperkin gen doet hen bovendien nog vre selijk lachen om die valpartij. Nu is er altijd één klassiek ar gument om cabaretiers en an dere potsenmakers op de plaat te zetten. Je moet je dan bij het luisteren voorstellen, hoe ze het op de planken, of op het scherm zouden doen. Dat is een drog- argument, want óf je hebt het gezien en ergert je aan het te nadrukkelijk stereo-effect of je hebt het niet gezien en Je denkt, het had zoveel mooier kunnen zijn. De sketch met een tv-quiz op zich het beste deel van de plaat staat nauwelijks op ge lijk niveau met de act die Neer- lands Hoop ïn Bange Dagen in de zaal doet. Tenminste: zo schijnt 't. Echt overkomen doet het in elk geval op de plaat niet. Hier werken ongetwijfeld dezelf de duistere machten die bewerk stelligen dat Jus d'orange uit blik of fles nooit echt naar si naasappelsap smaakt. Echte anglofielen moeten de plaat desondanks maar aan schaffen, want het is eens wat anders dan Shakespeare en toch voortreffelijk Engels. HM. Aan deze muziek pagina werkten mee Bert van Dommelen Han Mulder Jan van der Nat Ruud Paauw Ron Harms Eindredactie: Pieter Taf fijn Layout Bram van Leeuwen Waar moet dat heen met Barend "Waar moet dat heen?", Ba rend Servet - Darkanivap Re cords 29 9001 Verdomd interessant, dat er nu ook een platenmaatschappij be reid is geweest om de tweede ik van IJf Blokker voor het nage slacht te bewaren. Hoewel. we zijn als het waren niet hele maal overtuigdniet hele maal overtuigddat Barend Servet niet snel in het vergeet boek zal raken. Want wat er aan de groeven in de zwarte schijf is toevertrouwd lijkt me niet allemaal even tijd loos. Ze zijn overigens wel alle maal present: Fred Haché, de dames RiMiCo, Sjefke van Oe- kel, Gerrit Dekzeil en.... eh Ja wel Barend Servet. Al blijf je natuurlijk wel die dimensie mis sen die de Servet-show Juist zo populair maakte. Maar eh.... laten we verder gaan: het lijkt me niet uitge sloten dat we over een paar jaar, wanneer we de plaat weer tegenkomen in onze discotheek zullen zeggen: Waar komt die rotzooi ook al weer vandaan? Maar Pollenszo ver zijn we nog lang niet. Voorlopig stijgt "Waar moet dat heen'" als sin gle op de hitparade en zitten er waarschijnlijk voor deze lp nog wel aardige verkoopcijfers is. Allemaal verdomd interessant.. Toch maakt het je als platenre- censent wel een "peu nerveu", want wat moet je in hemels naam (Servet zou hier waar schijnlijk een krachtterm bezi gen) met zo'n plaat aan. Hoe wel B.V.L.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13