Gezond blijven en werken laar heb ik plezier in" ware bewaking voor lanit in Luxemburg vandaag ...en gisteren ex Goudsmit maakt zich geen zorgen voor de toekomst ubliem ïeater C/ RAPID \programma INDERDAG 5 APRIL 1973 >r de rest is Lex Goud een uiterst vriendelijke baas, iet tegenwoordig best naar zijn heeft en zidh, zolang hij kan ien in het levensonderhoud zijn gezin, geen grote zorgen A voor de toekomst, wil nog carrière maken" die hij lachend uitspreekt, ker gezond blijven en werken, daar heb ik plezier in" wordt uzer op tafel gegooid. Goudsmit, de man die elfhon- maal als Tevje in „Anatevka" e maakte, zowel in ons land momenteel bij ;rO te zien als Akkie Palfre- de schoonvader van Römer ader van Leen Jongewaard, in oenje met suiker" van Eli As- Zondagavond is de zevende latste aflevering van dit sei- op het scherm. Vast staat nu at Asser en de KRO volgend de samenwerking continue- JOok Goudsmit is dan teelt art ij. Ook al is hij momenteel lieu ioende aan die laatste afleve- wrdjvan dit seizoen - over de zon- n LI er. derl niet Zeg over mij ook iets slechts" roept Piet Römer uitdagend en Lex Goudsmit wanneer hij de gelagkamer van de Brakke jnd in Amsterdam verlaat, Römer weet tegen wie hij het rt, want de 60-jarige Goudsmit is er de man niet naar om ten zijn boekje te praten. Over naaste collega's is hij alleen endelijk en over zijn privé-leven blijkt de vader van nog ee jonge kinderen allerminst mededeelzaam. dag te brengen af leaning, wil Lex Goudsmit wel wat kwijt, „Het is dit keer een hele friaie. Leen staat te zingen in het café en wordt ontdekt door Ted de Braak. Die nodigt hem dan uit om te ko men zingen in „Van twaalf tot twee"... de echtheid ten top". TEVREDEN Goudsmit zelf Is ook duidelijk te vreden met zijn rol. Het is dan wel geen Tevje die Akkie Palfrenier, het plezier is er niet minder om. „De combinatie spelen en zingen is erg fijn. Op toneel zou het vol maakt zijn. want het is natuurlijk een groot verschil of Je op de plan ken staat te zingen of in een kleine studioruimte zonder levend orkest. En voor tv is het nog 99 van de 100 keren al eerder opgenomen en sta Je in te zingen". Tv-critici noemen Lex Goudsmit steevast een groot pluspunt in „Ci troentje met suiker". Merkt hij dat ook aan de reacties van het pu bliek? „Als de aflevering leuk is geweest, krijgt iedereen een schouderklopje. Citroentje is teamwerk. Die Akkie doet gewoon mee in het gezelschap. En de grote man daarachter blijft Eli Asser Hij schrijft zulke normale spreektaal, dat je daar weinig aan hoeft te veranderen". Is Akkie dan op het, bepaald niet magere lijf, van Goudsmit geschre ven? ,,'t Is een wat stokerig mannetje, die daardoor in botsing komt met zijn zoon en schoonzoon. Nou wat mij betreft valt dat wel mee. Ik vind samenwerken erg belangrijk. Als Je voelt, dat je samen iets doet, komt de menselijke kant van zo'n rol beter uit. En dat geldt echt niet alleen voor mij. Ook voor de ande ren. want je moet elkaar iets gun- Er is. voora-l in het begin, kritiek geweest op „Citroentje met suiker". Het zou te veel op Asser's vooraf gaande seriewerk ,,'t Schaep met de vijf pooten" lijken en Adèle Bloe- mendaal's afwezigheid Asser heeft haar naar Spanje geschreven werd met node gemist. Wat vindt Goudsmit daarvan? „Het Schaep verbeeld ik me slechts één keer gezien te hebben, maar het kon ook iets anders zijn. dus dat weet ik niet. En wat Adèle be treft! Nou, als zij voor mijn nu af wezige dochter had moeten door gaan, die in de serie in Spanje woont, zou ik ook nooit terugkomen. Als het Je daar goed gaat met die zon. zou je me hier niet meer te rugzien". enga Moi': fDEN Alle Leidenaans op ïleinibje en dan samen ontbe- jamken. Hartverscheurend n de dood van een tweeling. kvjt Lijkt absurd. Wij Leidenaars, of er, wij westerlingen doen zoiet6 Wij kennen nog nauwelijks ver- 'ordl jrende emoties, laat staan met illen tegelijk. >r het Oegandese Theatre Limi- het minder absurd. Zowel de itiviteitsgevoelens. als de emo- a, in hoeverre nog?) ije loop mogen gaan. De toneel- uit Kampala speelde gisteren t eiga. Mod" in het LAK-theater. unieke gelegenheid eens (jiaans theater te zien. Je gaat "en weer eens even over je maatschappijtje nadenken, aardig eens te zien wat zij en wij niet, vooral omdat het ^om bal andersom is: wat wij heb- zij niet. Hun dansen en hun van muziek maken in een "3aal vol symboliek. Het is ons •den 1331 vreemd. Wij missen zulke die intensiteit, die toewij- Zonder meer: een sublieme „al- voorstelling. En wat ook as: een bijpassend groot il toeschouwers. VERA GAIKHORST SERIEUS Lachend: „Kijk, ik weet natuurlijk niet of Ik serieus genomen word. Maar weet Je, dat een hele hoop mensen, die er vriendelijk uitzien de grootste rotzakken zijn. Dat moet vaak wel, want anders tippelen de mensen er niet zo in. Met een boeventronie lukt Je het niet. Maar ik ben trouwens niet zo'n rotzak hoor..." Ondanks weinig toekomstdromen, weet Lex Goudsmit heel goed wat hij wil Het liefst natuurlijk weer zo'n Tevje. Het zat er overigens bij na in. Lex had vorig Jaar de kans om „Zorba „ja, de Griek" te spelen in Duitsland. Deze groots op gezette produktie ging echter zijn neus voorbij, toen de hoofdrolspeler een IJslandse acteur te kennen gaf zijn contract toch maar te conti nueren. Goudsmit: „Die opvoering was magnifiek. Ik heb een publiek nog nooit zo enthousiast zien klappen na afloop. Eerst zou die acteur weer terug naar IJsland gaan, maar be dacht zich toch". Heeft Lex na zijn Tevje-succes in Engeland nooit meer aanbiedingen gekregen uit dat land? Er was hier dan wel werk, maar „Maagd op het dak" en „Liebelei", waren toch geen succesnummers te noemen. En de tv-serie „Mijn tante Victoria", die de VARA uitzond en die nu spoedig weer op tv is zien als avondvul lend stuk, kreeg ook niet die grote bijval. „Na Tevje ben ik gevraagd om een rol te spelen in een nieuw stuk van Agatha Christie. Dat betaalde niet zoveel, zodat ik het niet erg zag zitten. Gelukkig maar. want het stuk heeft Londen nooit gehaald. EMBURG De frêle Israëlische Hanit is op dit moment schünlijk één van de best be- >uwen ter wereld. De inter- Dnale politie-organisatie inter- heeft in samenwerking met de 'mburgse politie een veiligheids- em ontwikkeld, dat het mili- teireurorganisaties onmogelijk maken het Eurovisie Songfes- te misbruiken voor hun aotivi- reiging hangt over songfestival achttiende Europese liedjes dat dit Jaar in Luxemburg ieen gehouden, heeft daardoor een t i Mispellende aanblik gekregen en lt gekenmerkt door een nerveu- na stemming bij de organisatie. n traal in het hele scala van vei- tek eidsmaatregelen staat Ilanit, de kei [eres, die voor het eerst in de k ifhiedenis van het festival van land, Israël, vertegenwoordigt, eren arriveerde zij in het Holi- Iim Hotel. Tot in het zwembad .het hotel moet zij drie stevig 6hiDUwde bodyguards accepteren die beschermen. 'ft het besluit van Israël om te nemen aan het festival zijn il gedrukt op het hele liedjes ten het centrum van de stad Luxemburg, staat dag en nacht on der strenge politiebewaking. Bezoe kers worden gecontroleerd op wa penbezit en wie het gebouw een maal binnen is, heeft zich te hou den aan de door de beide politie organisaties opgestelde regels. Zo luidt een van die regels dat in het perscentrum dat voor bijna tweehonderd aanwezige journalisten is ingericht geen enkele schrijfma chine staat en deze apparaten mo gen ook niet op eigen initiatief worden binnengebracht. Schrijfma chines werken ook storend, volgens het hoofd van het organiserend co mité, Paul UI veling, omdat het theater nogal gehorig is. Ilanit mag morgen een uurtje haar hotel ver laten voor een repetitie in het theater om vervolgens weer te ver dwijnen tot zaterdagavond half tien, het moment waarop het festi val wordt uitgezonden in 32 landen. Hoewel het een zuiver Europees fes tival is heeft Israël het recht deel te nemen, omdat de IBA, de Israë lische tv-organisatie, aangesloten is bij de European Broadcasting Union. Tot nu toe heeft Israël nooit de wens te kennen gegeven te wil len deelnemen. Dit Jaar wil men het eens proberen. De Israëlische tv-kijkers krijgen ook via een sateliet rechtstreekse beelden uit Luxemburg. De politie weigerde overigens mede delingen te verstrekken over de ge nomen maatregelen en of er be paalde aanwijzingen zijn geweest die deze maatregelen mogelijk maakten. Het woord Zwarte Sep tember- organisatie wordt door de politie niet gebruikt. Hoewel men het niet met die woorden zegt mag worden aangenomen dat de politie vooral uit die richting een eventuele actie vreest. Men gaat er in Luxemburg vanuit, dat een terreur organisatie een manifestatie als het Eurovisie Songfestival zou kunnen uitkiezen voor een eventuele ge welddaad, omdat op zaterdagavond zeker vijfhonderd miljoen mensen de uitzending van het festival zul len volgen. Nu het festival zo is ingeregen in het keurslijf van de veiligheidscon- signes van de politie leeft bij enkele deelnemende landen al het idee, dat mocht Israël' in het vervolg blijven deelnemen, het maar beter is van het festival een schakelpro gramma te maken, waarin ieder land zijn lied zingt in zijn eigen tv-studio's. Het zou een financiële strop zijn ge worden". Dus toch geen carrière buiten Ne derland? „Ik weet het niet, Mijn type hebben ze hier niet veel. In Engeland doe Je mee aan een heel andere compe titie, afgezien nog van de Canadese en Amerikaanse acteurs die daar te kust en te keur zijn. Ik sta daar trouwens nog steeds ingeschreven bij de William Morris Agency...." Lex Goudsmit maakt zich er niet druk om .Een tevreden mens? „Ja, zelfs repeteren zoals we nu doen voor het achtste Citroentje vind ik al fijn. Be zie wel wat eruit komt. Ik maak me er geen zorgen om. Wellicht, omdat ik niet nieuws gierig van aard ben". stomme filmfragmenten NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Beertje Colargol (VPRO) 19.20 Zwjjgen is goud: collage (VPRO) 19.45 Popeye, tekenfilm (VPRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Berichten uit de samenleving (VPRO) 20.40 Het witte kasteel, tv-film (VPRO) Première van een door Johan van der Keuken in sa menwerking met de schrijver Bert Schrierbeek voor de VPRO vervaardigde film. 22.00 Marjan wil iets zeggen: zang en voordracht (E.O.) Marjan Koning heeft een klassiek geschoolde stem en zingt uitsluitend liederen over haar geloof. Tussendoor vertelt ze over haar eigen geloof sen aringen. Van ge boorte Canadese, heeft Marjan Koning haar Neder landse naam te danken aan haar huwelijk met een Nederlander. 22.15 Kerk en Theologie: gesprekken (E.O.) 22.45 Horen en Zien: klassiek concert (E.O.) Karl Riohter is zowel solist als dirigent bij de uitvoe ring door het Münchener Bachorkest van Handels Or gelconcerten opus 7 no. 1 en opus 4 no. 1. 23.15 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Coronation Street (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Gevangenen, gefilmd tv-spel (VARA) 21.20 Wij... en het gezag, showprogramma (VARA) Deze laatste „Wij "-show van dit seizoen staat in het teken van het gezag. Variaties op ddt thema worden uitgevoerd door Fleuni Touw, Wieteke van Dort, Elsa Lioni, Frans Vorstman, Luc Lutz, Aart Staartjes, Fred Florusse. Rob van Reyn en Paul Klare. 22.00 Gesprekken met Chileense arbeiders (VARA) 22.40 Den Haag vandaag (NOS) 22.50 Journaal (NOS) 22.55 Wereldkampioenschappen IJshockey: Tsjecho Slowa kijeRusland in Moskou (NOS) Herman Kuiphof suggereerde al, dat de bijna 55.000 lege plaatsen in de Feyenoord-kuip gisteravond 'bij Sparta-NAC wel eens te wijten zouden kun nen zijn (behalve dan aan het slechte weer) aan de goede speelfilm op de beeldbuis. Die was er ook. al mocht het dan overdaad heten, dat Humphry Bog art in drie dagen tweemaal op het scherm versoheen. En verder kregen we later op de avond nog Pieter Lutz in „Frlewielen", die indertijd bij het Rotterdams Toneel zo'n fraaie Humphry Bogart uit beeldde in Woody Aliens „Play it again Sam" onder regie van Jules Croiset. Maar die „beklemmende uren" van Williiam Wyler mochten er zijn, met tedere herinneringen ook al weer aan dat Rott. Toneel dat 't stuk van Joseph Hayes in het seizoen 1955-1956 speelde on der regie van Jan Teulings. Er was toen een simultaandecor met onder de woonkamer en boven twee slaapkamers en het kantoortje van de politie moest steeds piepend en knarsend worden bijgeschoven. Een van de boeiendste items deze avond was het gesprek tussen Jan Wolkers en de ge reformeerde studenten-predi kant dr. J. M. van Minnen. De laatste was in het debat over welvaart, maatschappij en bij bel minder verantwoordelijk voor snedige opmerkingen dan de Turks Fruit-auteur en beeldhouwer. Die haalde direkt Marx er al bij en wees erop, dat wonderbare spijziging de allereerste maal was, dat er niet voor winst werd geprodu ceerd maar voor de behoefte. En later noemde hij de Evan gelische Omroep een afschuwe lijke reactie, het zout dat weer zouteloos wordt. Tevoren had het IKOR aan dacht besteed aan het particu liere gesloop in de Rotterdamse Gaffelstraat, waarbij zowel het overleg in het actiecentrum als een buurtvergadering aan bod Hoe moeilijk originele humor overigens is. bleek wel uit de tweede aflevering van „FTie- wielen". ditmaal gewijd aan de watersport. Paul Steenbergen Jr.. toch niet de eerste de beste, trachtte tevergeefs Bert Haanstra's „Stem ven het wa ter" concurrentie aan te doen. Het bleef bü wat flauwe grap jes «Suppoost: ,.Ik weet wat u zoekt, de waterplaats", en pas toor: „Ik ben gek op water sport, dat is weer eens wat an ders dan wijwater, hè!"). Pie ter en Luc Lutz en Marijke Merokens konden de zaak niet redden. Er was beeldschoon water-camerawerk van Baro Bachman en Theo Kok. dat wel. Maar voor de sketches, nu van de hand van Bert Warner moet de TROS toch maar eens naar een spiritueler tekst schrijver uitzien. VRIJDAG 6 APRIL 1973 20.05 aktuallteitenrubriek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nletiws. 8.11 Radiojournaal en om 8.30 De Groenteman. 9.00 (S) ka mermuziek (gr.) 9.20 Pedagogische 10.10 (ged. 3) Arbeidsvitaminen (gr.) 11.00 Nieuws) 11.03—11.06 Ra diojournaal) 11.30 (s) Moderne Voordracht. 22.50 (S) De irt. 23.40 Gitaarrecital 23.55 Ien. 7.00 EO. 11.00 NCRV. 14.00 NOS. 15.00 AVRO. 18.00 NOS. 21.00 Vl'RO. 7.00 Nieuws. 7.02 Gospelsound 8.00 Nieuws. 8.02 Tussen thee en koffie (9.00 Nieuws). 10.00 Nieuws. 10.03 Verzoekplatenprogramma reld. 12.15 Blik op Europa, 12.30 Nieuws. 13.03 Internationale tophits. 14.00 Nieuws. 14.03 De Meurders Me- dag. 13.25 Toeristische de Middeleeuwen 14.35 Muziek Renaissance. (S) Zoeklicht re- veel muziek. 17.00 Recht- net politieke analyses, reportages, achtergrond-ln- en telefonische reakties. met Aktuallteiten, 17.65 1 De Engelse hitparade. 17.00 Nieuws. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Verzoekpla tenprogramma. 18.00 Nieuws. 18.02 de Draayer Show 19.00 Nieuws. Verzoekplaten 20.00 Nieuws. 8 Wiener's Meat Show. 21.00 1.02 VPRO gevarieerd 24.00 DS'70 19.00 (S) Springplank, 19.30 Serie gesprekken over kerk en kerk- zlin ln onze tijd. 19.45 Muziek in de liturgie. 20.00 (S) Verzoekplatenpro gramma. 22.00 (S) Cabaretprogram ma. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Een sportprogramma met 'Rijnland* niet in postkantoor 7.07 (S) Klassieke Echo.) 8.24 Overweging. twee: (12.22 Wij 12.26 Mededelingen Gevaarlijk of niet, Ben Cramer heeft in Luxemburg al vriend schap gesloten met de Israëlische zangeres Ilanit. 12.30 Nieuws. 12.41—12.60 7.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest met zangsolisten. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Nieuws, feiten en achter gronden op sociaal-maatschappelijk LEIDEN Het Hoogheemraad schap van Rijnland heeft besloten op korte tormijn gronden aan te kopen Reden daarvan is dat Rijnland zeer hard uitbreiding van de bestaande ruimte nodig heeft, zelfs ondanks het feit dat een aantal diensten al elders gehuisvest is. Het gisteren genomen besluit houdt in. dat er geen sprake meer is dat Rijnland in het voormalig zending. 17.10 postkantoor aan de Breestraat zal worden ondergebracht. Waar het nieuwe gebouw zal moeten komen is overigens nog niet bekend, al du* heeft dijkgraaf Mr. Schokking mee gedeeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5