HERNHUTTERS HEBBEN DE KERK VEEL TE ZEGGEN t I V Leven in vrijheid - alle geweld is onchristehjk B 1 iS DS. REILING OVERLEDEN Kerkdiensten Leiden en omgeving rz - „Voor het eerst sinds 1746 vergadert de Europese vasteland synode van de Hernhutters weer eens in het Zeister Slot". Niet eens alle Europese gemeenten zijn hier vertegenwoor digd, want door het IJzeren Gordijn is, ,,naar bekend model", na de laatste wereldoorlog een splitsing noodzakelijk geworden. De gemeenten in Oost-Duitsland, de DDR hebben een eigen synodaal bestuur moeten krijgen en zo is de Europese provincie in twee dis tricten uiteen moeten vallen. In de communistisch geregeerde landen is men maar bang voor een kerkelijke verbondenheid die reikt tot buiten de grenzen. ZATERDAG 31 MAART 191| Het regiem aldaar wil niet te ma ken hebben met bisschoppen en sy noden buiten hun gebied. Zo is er een splitsing gekomen in de Evan gelische Kerk van Duitsland, hoe wel men tot het laatst toe aan de eenheid heeft willen vasthouden en in dat zelfde lot hebben ook de Hernhutter broedergemeenten moe ten delen. In het bericht dat we la zen in het dagblad Trouw stond er bij vermeld dat het sistrict in de DDR wel vertegenwoordigd was "en nog wel door de predikant uit Herrn- hut". De vertegenwoordiger uit TsJ echo-Slowakij ewaar eigenlijk hun oorsprong ligt, (vandaar ook de andere naam waarmee de Hernhut ters wel worden aangeduid: de Boheemse en Moravische broeders) heeft geen visum kunnen krijgen. Aanhang groeit Die broedergemeenten van de Hernhutters hebben in ons land, wat getal betreft, niet veel te betekenen. Er waren slechts twee gemeenten, Zeist en Amsterdam—Haarlem. Doch een beweging behoeft niet al tijd groot te zijn om van invloed te wezen. De Bijbel vermaant ons te recht de dag van de kleine dingen niet te vergeten, en dat begin was maar heel klein enkele gezinnen die zich mochten vestigen op het land goed Berthelsdorf van de graaf von Zinzendorf. Zij hebben daar een nieuw dorp gesticht dat zij Herrn- hut noemden. Die naam was voor hen een program. Onder des He ren hoede wilden zij staan en leven. Dat gebeurde in het Jaar 1722. De graaf von Zinzendorf zelf is hun leider geworden en hij is het die vijf Jaar later aan de gemeenschap haar statuten heeft gegeven. In middels groeide die communauteit (zo zouden wij haar tegenwoordig noemen) steeds meer, doordat uit Bohemen en Moravië steeds meer deren zich bij hen voegden en ver der een piëtistische opwekkingsbe weging uit heel Duitsland mensen deed toevloeien die zich bij de kolo nie in Herrnhut aansloten. Wie zich met de kerkgeschiedenis van de 18e eeuw bezig houdt zal altijd en over al met die Herrnhutters in aanra king komen. Hun beweging is een van de meest verbreide geworden en dat niet alleen in Europa. In 1737 had zij in bijna alle protes tantse landen vaste voet gekregen. Wanneer we de zendingsactiviteit van de Hernhutters er bij rekenen, worden de grenzen nog al wijder. In de moeilijkste gebied, Groenland, Labrador, Suriname en andere, hebben zij zich gevestigd en hoe wel men oorspronkelijk niet van plan was een eigen kerk te gaan stichten, maar veel meer de bedoe ling had de toenadering tussen de verschillende kerken te bevorderen, wat zij zagen als een stuk verwe zenlijking van de broederliefde, is het toch tot kerkstichting geko men, o.a. in Suriname. Behalve de vijf zelfstandige pro vincies, ieder met een eigen synode, hebben deHerahutters de nog twaalf zendingsprovincies. Dit alleen reeds wijst op de enorme activiteit die zij op zeoidingsgebied 'hebben ont plooid. Via ons rijksdeel Suriname krij gen wij er in ons landopverschil lende wijze mee te maken. Een aan gezien er nog al wat Surdnamers naar ons land emigreren, zien we het ge beuren dat die twee kleine gemeen ten zijn uitgegroeid tot meerdere. De 900 leden van Zeist en Amsterdam- Haarlem zijn vermeerderd met ruim 2700 Surinamers. In Rotterdam en Den Haag zïjn nieuwe gemeenten zelfstandig verklaard. Ook in 'n aan tal andere grote steden is men bezig met gemeentevorming en zo krijgt kerkelijk Nederland in meerdere ma te dan dat vroeger het geval was, te maken met de Hernhutters. In verschillende opzichten zijn die Hernhutters belangwekkend in de kerkelijke historie en dit zowel wat hun afkomst als ook wat hun verr dere ontplooing betreft. Hierbij is ook nog te noemen de idealen van kerk zon, gemeente-zijn, die hem heb ben geleid. Prof. H. P. G. Quack houdt zich in zijn grote werk: „De socialisten, personen en stelsels" ook bezig met de Hernhutters. Hij plaatst hen onder het regüeus socialisme en wie dit werk gelezen heeft, weet met welk een warmte hij over hen schrijft. Zoals we reeds hebben gezegd, is het begin van de Hernhutters geweest de komst van enkele families uit Bo hemen. Moravië. Daar moeten we het begin zoeken van de beweging. In Engeland had John Wiclif zich be zig gehouden met de hervorming van de keric. Hij verwierp alles wat niet op de Bijbel gegrond was. Er is één gebied geweest buiten Engeland waar de gedachten van Wioliif wortel hetobe geschoten, ml. in Bohemen en dat was te danken aan Johannes Hus, die op 6 Juli 1415 door het concilie van Konstanz werd veroordeeld en ver brand. Men kan iemand doden, maar daarmee zijn zijn gedachten nog niet de wereld uit. De terechtstelling van Hus is de oorzaak geweest van grote beroeringen in Bohemen, waar hij een nationale figuur was. Vooral ook onder het volk laad hij zijn i Het kwam tot een gewelddadig optre den tegen de kerk. Men begeerde een andere kerk. Doch daarbij bleef het niet. Men wi'lde niet alleen aan an dere kerk waar alleen de wet Gods zou gelden, maar ook een andere maatschappij. De wet Gods moet gel den voor heel het maatschappelijk leven. Men vroeg om democratische vrijheid en gelijkheid. Men had daar over wat wij zouden noemen commu nistische gedachten en daarmee sloot men zich aan bij een levenspatroon dat onder Slavische volken steeds meer heeft geleefd dan in W.-Europa Deze revolutie (want dat was het) na de dood van Hus is in Bohemen mislukt en heeft tenslotte de heer schappij van de adel sterker gemaakt. Maar bij het volk zijn de idealen blijven leven. Blijvend is geweest de beweging van de Boheemse en Moravische broeders. Zij verwierpen alle geweld als onchristelijk. Deze broederschap pen vormden een vreedzame groep, waar men in apostolische eenheid wilde leven als een gemeenschap op bijbelse bodem, voor wie de eerste gemeente in Jerusalem het voor beeld bleef. Toen Luther optrad hebben deze groepen zich bij de Reformatie aangesloten. Maar ook dan blijft hun ideaal dat er in de kerk in de gemeente, voor allen ge lijkheid moet zijn. Tsjecho-Slowa- kije is nu een communistisch land en de kerken die daar zijn hebben het op het ogenblik verre van ge makkelijk. Toch is dit het eerste communistische land geweest waar een gesprek tussen kerk en commu nisme is tot stand gekomen. Gezien die achtergrond van de oude broe derschappen is dit ook weer niert zo onbegrijpelijk. In vrijheid leven Door de steeds verdergaande Contra-Reformatie werd het leven van de protestantse gemeenten in Bohemen en Moravië steeds meer bemoeilijkt en zo trokken dan in 172? enkele gezinnen even over de grens, naar Saksen, om daar in vrijheid, volgens hun geweten, te kunnen leven. Zij zijn zich niet of weinig bewust geweest van hetgeen zich drie eeuwen tevoren in hun eigen land had afgespeeld, maar wel leefden er bil hen bepaalde ge dachten over kerk en gemeente. Zij wilden een gemeenschap die werke lijk een gemeenschap zou zijn en zo hebben zij Herrnhut gesticht. Van uit deze kolonie zijn er ander voort gekomen in ons land te IJselstein en Zeist, welke laatste nu nog be staat. Zij kwamen naar ons land als zendingsmensen. Ze wilden aller eerst zien of de christenen hier be reid waren hun zendingsarbeld te steunen, maar tevens hoopten zij iets te betekenen voor het geestelijk leven van ons volk. Zendingsactivi teit en opwekkingsbeweging gingen bij hen hand in hand. Via ons land hebben zij een kolonie een gemeen schap gesticht in Suriname, in 1735. Daar was toen reeds een hervorm de. een waalse en een lutherse ge meente. maar deze hielden zich al leen bezig met Europese planters, ambtenaren en militairen. Zij kenden geen roeping zich te be moeien met Indianen en Negers. Aan de Hernhutters komt de eer toe dat zij dit wel hebben gedaan. Zij zijn begonnen met de slaven op de plantages en onder veel tegen stand hebben zij dit zendingswerk doorgezet. Ook met de Bosnegers (gevluchte slaven) hebben zij zich bemoeid. Aan de Hernhutters is het te danken dat er in Suriname een volkskerk is ontstaan en een gevolg hiervan is geweest dat. toen in 1863 aldaar de vrijmaking van de slaven Graaf Von Zinzendorf op vriens landgoed Berthels dorf het dorp Hernhwt werd gesticht. kwam, dit zonder onlusten verliep en als een feest gevierd werd in een grote kerkdienst in Paramaribo. Toen er nadien uit andere landen contractarbeiders kwamen Javanen, Hindoestani, In diërs. Chinezen) hebben zij ook deze in hun zendingswerk betrok ken. Wanneer we ons ook maar enigs zins verdiepen in de geschiedenis van de Hernhutters, wordt het ons warm om het hart. De gelijkheid van alle gemeenteleden is een van hun kenmerken geweest en geble ven. Alle kinderen hadden bij hen gelijke rechten op onderwijs. Zelfs muziekonderricht behoorde daarote en het is dan ook niet toevallig dat er in onze gezangboeken menig lied te vinden is uit de kerkboeken van de Hernhutters. De opvoeding heb ben zij gezien als een van de be langrijkste taken die rust op de christelijke gemeente. En wat zij aan zending hebben gedaan, grenst ER MOET GEKOZEN WORDEN Toen Jezus door de Joodse Raad ter dood was veroordeeld, moest het vonnis nog bekrach tigd worden door de bezettende Romeinse macht, 's Morgens vroeg, aldus het verslag in het evangelie, gaat men daartoe met Jezus naar de stadhouder Pi- latus, die tijdelijk in Jeruzalem resideert. Voor Pilatus blijkt het een bijzonder moeilijk en lastig karwei te zijn. Wat interesseert hem die Jezus? Bij ondervraging wordt hem wel duidelijk dat Je zus niet des doods schuldig is. Moet hij weigeren het vonnis te bekrachtigen? Maar dan komt hij in conflict met de Joodse Raad en daar voelt Pilatus niet woord van bezinning heid om zich uit de moeilijkhe den te redden. De evangelisten vertellen ons hoe het de gewoon te was dat op het feest een ge- vange werd vrijgelaten. Er zit Juist iemand gevangen, die wel bekend was. Zekere Bar-abbas. Een "rover" vertaalt de nieuwe vertaling. Een "moor denaar", volgens de oude verta ling .Het dichtst bij hert grond woord zullen we komen met de omschrijving: oproerling, poli tieke opstandeling. Kort geleden was er een bloe dig oproer geweest. Geen wonder in een tijd, waarin de politieke spanningen haast ondraaglijk werden. "Wie zal ik u vrijlaten"? vraagt Pilatus aan het verza melde volk. Het heeft de keus tussen Jezus en Bar-abbas. Als Pilatus meent dat het volk dan niet zal kiezen voor de opstan deling, die voor een moord meer of minder niet afschrikt, ver gist hij zich! Als er gekozen moet worden; dan de man die bereid is erop los te slaan. De guerrilla-leider. Ook Bar-abbas had in zekere zin met het Messianisme te maken. Maar dan met een zeer politiek gericht Messianisme! "Wat moet ik dan doen met hem die gij de kaning der Joden noemt"? Zij schreeuwden: Krui sig hem! Er wordt tegen Jezus gekozne. Bijna unaniem. De afwijzing die wij nu beleven is daarom nieti vreemd. Evenmin als de poging1 van onze tijd om van Jezus toch een politieke Messias te maken. Eén van de redenen van de af wijzing van Jezus, zoals hij ons in de bijbel wordt getekend, wel licht de belangrijkste reden, wordt ons reeds in de Nieuw- Testamentische geschriften ge noemd. Jezus en zijn bood-j schap zijn ons een ergernis. Jel stoot Je eraan. Er wordt geen' rekening gehouden met onze' belangen, onze verlangens en on ze vragen. Bar-abbas wordit gekozen. Je zus wordt afgewezen. Het zal toch wel geen toeval] zijn dat mensen dikwijls kwaad worden wanneer ze alleen reeds van de naam van Chris tus horen. Die kwaadheid zal niet uitsluitend het gevolg zijn van de mankementen van de kerk die dit woord van Jezus verkondigt. Toch heeft het zin om ons juist bezig te houden met dat wat ons een ergernis is; met wat wij nooit zouden kiezen. Wellicht is o: afweerhouding. Omdat wij niet willen weten van datgene Jezus nu zo vervuld r Namelijk dat ik, schepsel van God, hier en nu en met het oog op het Rijk Gods, met God in het reine moet komen. Dat is, volgens Jezus het voornaamste en daarop is zijn leer en leven, betrokken tot de dood aan het: kruis. Als dat nu waar is, zo uj heel wat in ons leven verande-' ren; we zouden ook heel anders tegenover God en onze medemens1 komen te staan. Het zou kun nen zijn dat u na uw overgave, in het licht en de ruimte van het evangelie, pas goed tot uzelf zoudt komen, met nieuwe moed en uitzicht. Keuze veronderstelt ken nis. Kennis is er pas na de ont moeting. Waarom zoudt u de tijd niet nemen om Jezus te ontmoe ten? Mogelijk dat ook veel gods dienstige mensen, die menen on geveer alles reeds te weten, tot die werkelijke ontmoeting nog niet gekomen zijn. E. M. Pannekoek. Herv. pred-. Lelden. „I [ero lob aan het ongelooflijke. Als een ge meente een predikant heeft, moet zij ook een zendingsarbeider elders hebben. Dit was een van hun stel regels. De Hernhutters hebben de kerken heel wat te zeggen gehad en zij doen dit nog doordat zij laten zien wat een kerk, een gemeente, kan zijn en doen. S. J. M. HULSBERGEN. HENGELO Op 81-jarige leeftijd is in Hengelo overleden emeritus dominee Reiling, vele jaren voorzit ter van de Unie van Baptistenge meenten. Hy diende de gemeenten Stavenen, Workum, Nieuw Weerdin- ge, Hengelo, Rotterdam en Almelo. d rett\ meel Ned. Herv. Kerk Beroepen te Ouderkerk a stel: W. M. van Schuylenburg tiisati Steenwljkerwold. ijn Bedankt voor Rijssen: Brummelen te Heerden; voor Hoevfl riei laken: J. T. Cazander te Middelha* end, Vooi Geref. Kerken F*' Beroepen te Wagenborgen: Groeneveit te Oppenihuizen. Geref. Kerken (vrijgemaakt) Beroepen tie Mussel: J. Kraidhoffcers kandidaat te Zwolle. Chr. Geref. Kerken Bedankt voor Zaandam: J. C. 1 Starreveld te Kornhorn. Geref. Gemeenten Bedankt voor Rotterdam: Haaren te Amersfoort; voor Gorin chem en voor Werkendam: Chr. de Poel te Yerseke. van Delft. Zeehospitium (Longkliniek): 'Overdiuln': 2 uur ds J G. van Iepe- Geref. Kerk: Vredeskerk: 10 uur Leiden. R. K. kerk (zat. 7 uur) 9. ).45 en 5 uur. Nieuw Vennep Herv. Gemeente Sing, 11.45 Oec. stud, dienst, 5.- Ds. Stolk, Schevenlngen, Marekerk J. de Jong, Maranatha- seslngel 10 r u. Oud Kath. Kerk (Zoeterwoud- Bevrijdlngskerk 10.30 Ds. K. Bou- huys, Vredeskerk 10.- Ds. C. H. Bijl, 7- Gespreksdienst, Ver. Vrijz. Her vormden (aula Asserstraat) 10.3 carls B. W. de Wit. Egllse Wi 10.30 Pasteur D. Rtbs, Academisch Ziekenhuis 10.- Ds. P. J. Jeugdkapel Vredeskerk 10.- Dhr. S. J. de Groot. Jeugdkapel "De Goede Herder" 10.30 Dhr. W. Backhuys, Gemeenschap van Kerken (Meren- wljk) 10 uur oecumenische dienst pastoor Van Well. Geref. Kerk, Zulderkerk (Lammen- schansweg 15): 10 uur: Ds. De Heer, 5 uur: Dr. Vlijm. Petrakerk (Surina- mestraat): 10 uur: Ds. C. Warner, Noordwljk, 5 uur: Ds. Kronemeljer. Oude Vestkerk (Oude Vest 133): 10 uur: Ds. G. de Zeeuw, Voorschoten. 6.50 uur: Ds. N. Korenhoff, Heemste de. (Dienst met belangstellenden) Beloftekerk (Robijnstraat): 10 uur: Ds. Kronemeljer. 5 uur: Ds. Boven berg. Bevrljdingsk (Vreewijkstraat 19) 10.30 u. Aarlandcrveen Herv. Gem. 10 u. ds. G. van Hoegee, 7 uur ds. J. de Vos te Katwijk aan Zee, Geref. Kerk 10 u. en 7 uur ds. A. Borman te Alphen aan den Rijn. Chr. Geref. Kerk 9.30 uur Dien6t des Woords, 7.15 uur ds. D. J. Klein Schenk te Maassluis, RK Kerk (zat. 7 uur) 7.30 en 10.30 uur. Ter Aar Dorpshuls Aard am 9 en 12 uur. A lp hen aan den R(|n Herv. Gem. Adventskerk Jullanastraat 9.30 uur ds. M. Fokkema, 6.30 uur ds. J. H. Bogers Kruiskerk Gouwsluls 9.30 uur ds. P. A. Lefeber, Opstandlngskerk Prinses Ma rl Jkestraat 9.30 uur ds. J. H. Bogers. 6.30 uur ds. M. Fokkema Community- ue iieeuw; o.au Singing. Gebouw Nabij Van Lennep- Geref. kerk, 9.30 straat 9.30 uur Jeugdkapel de heer C. Otto. Zaal Opstandlngskerk Prinses Marljkestraat 6.30 uur Jeugdkerk de heer Hartwlgsen. Martha-Stlchtlng "BllniifmMn" Ofl uur Hiwiimpnle Benthuizen Herv. Gemeente 9.30 en 6 uur ds. Den Dikken. Geref. Ge- io 'uur Ds. H. C. meente 9.30 uur leesdlenst. 3 v - Honkoop te Moerkapelle. Bodegraven Herv. ^gej r>fi o van Haiw- ds- Q- den Heeten, 4.15 uur dhr Slpke u. van niuac T o»>»- riorof v.rv flan Geref. Vrij Ds. 6.30 uur Ds. W. Balke. Salvatorkerk, 10 uur Ds. G. J. van Embden, 6.30 u. Ds. W. Balke, 6.30 uur Ds G J van Embden. Geref. kerk. 10 uur Ds. L. Buitenhuls, 6.30 uur Ds. B. J. F. Schoep. Nleuwerbrujg. Treurniet Leesdlenst. Evang. Verband), Willem 9.30 uur Kand. C. H. van Gardex uur Kand. C. H. van Garderen. „Volle Evangellegemeente Katwijk", Voor straat 100, 9.45 uur. Soefl-beweglng, U- nlversel (kerk voor allen), Sportls 1 bijeenkomst be- Eredlenst, 6.30 1 ds C. v.d. Tas; Katwijk; langstellenden; 4 uur Universele Gemeente. 10 Ds. De Heer uit Leiden. Leiderdorp Herv./Geref. Kerk Dorpskerk 10 uur ds J. P. Hoanef Hoofdstraatkerk 10 uur ds. G. van Loe- nen. 6.30 uur ds. A. Geense. Schep- plngskerk 9.30 en 11 uur ds. A. Geense (Heilige Doop) 5 uur ds. G. van Loe- R.K. Kerk Menswording (zat.av. "Rijnstroom" 20 I. J. Walpot. Oudshoornse- Concordia; Vergadering R. Oort. Hêrvormde mist in gelovi- wj ref. Kerk 9.30 t JOB. G. LOS. 7 i Ge- Maria (zat. av. 7.15 uur) 8.45 e Slonskerk Hooftstraat 9.30 krek Ten Harmsenstraat 10.30 Ontmoeltngscentrum. ïo.OO (zaterdagmiddag 5.30) 10.30 u, Hazerswoude Herv. Gem. 9.3 10 uur: Ds. Bovenberg.' Gezinsdiens- w,rfrfArvpll, Ta.mriv.atK.n"- in ii Mirt-.- «ïaaerveia. ten „Jeugdhaven": 10 u.: „De dhr. De Koning, 10 u.: „Het Mieren nest": dhr De Jong. Geref. Gem. 10 en 4.30 u. ds. Bogaard. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 5 u. ds. J. v.d. TT~— 8 uur zendingsavond) Evang. Luth. Gem. 10.15 u. ds. J. Doopsgezinde Gem. 10.: Bllderbeek. Leger des helliglngsdlenst 7.30 u. verlossings samenkomst. Chr. Science (Steen- schuur 6) 10.30 u. Holl. dienst. Evan gel. Chr. Gemeenschap (Middelste gracht) 10 u. dhr. Dlkkes. Nieuw A- p os toll sc he Kerk (H. RljndUk 24) .i" Troubadourweg Boven kerk 9 uur ds. N. J. M. Hoogendljk. 5 uur ds. N. J. M. Hoogendljk en pastoor Seijsener Oecumenische doopdlenst. 6.30 uur ds. I. J. Walpot Interk. Jonge- rendlenst. Geref. Kerk. Maranathakerk ref. Kerk 10 Swierts te Koudekerk. 6.30 gracht) 10 u. dhr. Dlkkes. Nieuw A- postollsche Kerk (H. Rijndijk 24) 9.00 en 4 u. (don. 8 u.). Geref. Gem. In Ned. (Konlngskerk) 11.30 en 5.30 u. leesdlenst. Zendingswerk Mldder- nachtsgroep Zoeterwoudsesingel 21. 6 u. dhr. Van der Keur (dond. 7.30 u. bandrecorderdienst). Kerk van Jezus Chr. van de Heiligen der laatste da gen (Steenschuur 6) 10.30 en 5 u. Je hova getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 u. Vestestraat 39. 10 u. voormi'*',-~ *n 3 u. Plnkstergem. (Oude RljL- u. dhr A. H. Agtereek. Evangelle- ds. H. J. Swler*- t Koudekerk a/d Rijn. Rldderveld. "De Bron" Troubadourweg 10.30 ut: chael Rijndijk (zat. 7 uur) 9. en 11.30. R. K. kerk der Engelbewaarders Dorp (zat. 7 uur) 8, 10 en 1130 uur. Kaag Herv. Gemeente 10 uur dienst. R. K. Kerk (zat. av. 7 uur) 8 10.00 uur Ds. D. H. Blesma. 4.30 uur Ds Verhage van Den Haag-cen trum. Geref gemeente 10.00 en 4.00 u. Leesdlenst. Geref. kerk (Vrijgemaakt) 10.00 en 4.30 uur Erediensten. Geref. kerk (Vrijgemaakt Bulten verband) s) Ned. Prot bond Geen dienst. Aktle Kruistochten Nederland: Maan dag Gastenhuis Welkom Ds. J. Qra- j Dependance Poelpolder Jong. Geref. Kerk (Vrijgemaakt) H. Elderman, 5.L I D. H. Elderman. R. K. Kerk St. Jan de Doper (zaterdag 7.00 uur) 9.30 kerk Molenwerfstraat 10 i uur ds. H. G. Koekkoek. Leger Hells Corn, de Vlamingstraat 10 ir. Mgr. Bekkersschool Hoor- q. rijk aan Zee Herv. Gemeente - *- r Ds. A. Vink, 6 u. Kuiper. Chr. Ge- Zijlsingel 2) 10 u. Stud. Parochie (zat. av. 7 u.) 10.45, 12 en 6 u. Petruskerk (zat. Ds. J. VroeglndeweiJ, openbare Gem. ref. Kerk 9.30 uur Dienst des Woords. 2.16 uur ds. H. C. vd. Ent te Katwijk - 1 Zee R. K. kerk (zat. 7 uur) 7.30, 9 Haagse Schouw (zat. av. 7 u) 930, 11.30 u Oude wetering Herv. Gem. 9.30 u. ds Lalleman. Geref. Kerk I dienst met medewerking H. H. Engelbew. parochie (Zaterdagavond 7.00 uur) 7.30 uur, 9.30 11.00 en 5.45 uur. 9.30 uur Dienst des Woords. 2.15 ds G. Bouw te Schevenlngen. R. K. kerk (zat. 7 uur) 7.30, 9.30 en 11.15 u Ds Baayen. Geref. Kerk (vrljge- der Land. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 uur ds W. de Graaf. R. K.. Kerk (Zat.av. 7 uur) 9, 11 en 7.30 uur. Noordwljk Binnen Herv. Gemeen te (in geref. kerk) 10.30 uur dr J. G. B. Jansen (H.D.), 7 uur ds A. L. La- ir) 8. 9.30, 11 en 12 oord wijk aan Zee Herv. Ge- nte 10 uur drs A. van Buuren. 5 dr Jansen (De Rank) 10 uur Lap ré (H.D.) 3.30 uur ds C. v.d. (Ichtus. Schoolstraat) 10 uur ds Post te Leiden. Geref. Kerk 10 31) 10.30 u ds. N. v.d. Wall. RK Kerk St. Jozef (zat en 7.00 uur. St. Viktor (zat. av. 7 uur) 8.00, 9.30, 11.00 en 6.00 uur. Kapel 8.15 en 9.30 uur. Kapel Sancta H. Hart van Jezus ln De Zllk, (zat. av. 7 uur) 8.30. 10.00 en 11.30 uur Oegstgeest Herv. Gemeente i RlInlands lyceum 7.30 u. evang.. v.d Brugge RK. Kerk (zat av 7 11.30, 12 en 6.30 u Bonaventura- gel. Chr. Gemeente (mavo-school) uur dienst. R. K. Kerk tuinbouwschool (Zat. av. 7 uur) 10.30 uur. Rljpweterlng R. K. Kerk (zat.av 7 uur) 7.30. 9 en 10.30 uur. Sassenheim Herv. Gem.; 9 en Gesink; Chr. Geref. Kerk; 10 t Valkenburg Herv. Gemeente 10.00 iur: Ds. G. Zonneveld. Geref. Kerk: i.30 en 6.30 uur ds Rooze. Geref. Kerk vrijgemaakt) 9.30 en 5 uur d6. T. R. Hervormde Gemeente: Hervormd Gereformeerde J 8.00 en 19.00 u.) 10, 10.30, li.45 en 5.30 uur. Voorschoten Herv. Gem. Dorps- .fs, theol. i angdlenst. d. Geest. Noord-Hofland: 9.45 u. ds. v. d. Schoot Rijndijk: 10 u ds. Visser uit Eermelo. De Werf: 10.15 u. Jongerendlenst. Zang- dienst Dorpskerk Geref. Kerk 9, 10 30 Reedijk. Geref. Kerk (vrij- Moeder Gods (zat. d. Heuvel, De Hoeksteen, Esdoom- kerk: 9.30 u. ds. D. V. Vliet; Immanuelkerk: 10 u. ds. L. J. Moderaar. 5 Smit. Chr. Afgesch. Gam.: 9.30 u. en 5 u. ds. A P. Verloop. Oud Ger. Gem. in Ned. R K. Kerk Ontmoetlngskerk - Herv. Gem. 9.30 i dr. G. de Ru te Schevenlngen. 7 uu_ I ds. T. H. Oostenbrug. Chr. Geref. kerk het Kerkkoor) ds. A. J. den Tonkelaar (Het Vierde ge il .30 K. Kerk (zat. av. 7 u.) 8, 10 ds Wisse (Bethelkerk) 9.30 r Lat. koorzang PredJ J. Seijsener. Volle Evangelie- gemeen te (Kindervreugd) 10 ur~ Leeu- welj, H. Doop. Groen Kooten, Kerk 9.30 10.45 e Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 u ds J. Kaal. 6.30 uur De heer S. v. d. Land (Jeugddienst] Geref._^ bs Bljleveld. 5 Altaar in de R.K. Kerk te Voorhout. (Foto Jan Holvast) 1 lerulen (Zuid) 10 en 7 u. ds Beet Ned. Prot. Bond (Lange Kerkdam) r 10.30 u. prof. dr. J. v. Goudoever. 1 Kerk H Joseph (zat. av. 7 u.) 9.00, 1! 12.15 u. Goede Herderkerk (zat. 5 u.) 8.30. 10 en 11.30 u. Woubrugge Herv. Gem. 9.30 en 6- u. ds. Overgauw, Friezenveen. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 Kand. Bos Amster dam. Ned. Protestantenbond ('t oud» R. K. Kerk (zat. 7 u} 7.45, 9 en 10.45 u. Zoeterwoude r Herv. Gem. 10 1 Schoch RK St. Janskerk Zuidbuurt- r ds. J. Maaskant ranathakerk; 9.30 i Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk 10 u. dr. Th. C. Frederlkse, 4.30 u. ds. D. J. v. Dijk, Woudenberg. 7 u. ds. [erv. Gemeente (Gro- j. T. Wlersma. Kievltkerk 9 u. Jeugd- ds Van Niel. 5 uur kapel (11 t/m 13 Jr.) 9 u Jeugdkerk, 10 u. ds. J.T. Wlersma. Messlaskerk iiei. uerei. Kerk. io u. ds. J. A. G. v. Zanten. Dorpscen- Ds Baayen. 5 u. trum 9.30 u. ds. D. J v Dijk, Wouden- ^uëlkerk: 9.30 uur berg Gebouw Shalom 10 u. Jeugdkapel Ds Hulsman. Ma- (12-14 Jr.). Deylerbuls 10 u. Jeugdkerk Ds Hulsman. 5 Geref. Kerk 10 en 6 u. ds. Van der (zat. 7.30 u.) 7.30, 10 i Christus Dienaarkerk (zat. 7 u) Zwamraerdam Herv. Gem. 10 t ds, D. Goudzwaard te Bruintsse, 6.30 dienst. R. K. Kerk (zat. 7 u.j 8, 10,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4