Levendige danstaal van
Marjolein Briers groep
van
Slapen
zonde
die tijd
dat is alleen
...e/7 gisteren l
Live it upF:
-(&0-direcleur Tjitte Weber:
rCQhvandaarf..
[j fjflQIQ programma
KAMER AKKOORD
MET VERHOGING
OMROEPBUDRAGE TVmörgm
ONDERDAG 29 MAART 1973
)oor
'ieter C. Rosier
ligt
ietr
Op foto links het jazzballet 'Live it up!', op foto rechts Pieternel Spruyteriburg en Albert van Nie-
rop in 'Valerie'. (Foto Jan Holvast)
LEIDEN De Leidse Dansgroep
Marjolein Briër, kleiner dan
jaar geleden, heeft gisteravond
het LAK-theater opnieuw een
bak getrokken. Het gezelschap
naar voren met een uitgebreid
ogramma, waarop succesvolle kra-
uit het glorieuze verleden zowel
en aantal nieuwe nummers ver-
![eld stonden.
Wanneer de indruk van deze in
zin moet worden samengevat dan
kunnen worden opgemerkt, dat
(opnieuw) een verdienstelijke
orstelling was maar dat de groep
vooral voor moet waken niet af
te glijden naar een soort routineuze
vervlakking. Marjolein Briërs gezel
schap is als éénheid wel eens wat
dynamischer, wat bruisender naar
voren getreden. Maar goed, er viel
gisteravond toch voldoende te genie
ten. Daar was bijvoorbeeld de pre
mière van „This is my theme" op
muziek van Stan Kenton, ongetwij
feld één van de beste choreografieën
die Marjolein Briër ooit gemaakt
heeft. Een erg mooie, uit vloeiende
lijnen opgebouwde abstrakte compo
sitie, kort maar net lang genoeg.
Er zaten wat kleine oneffenheden in
de uitvoering-, maar het ballet als
geheel kwam heel overtuigend over.
Droevige emoties kregen hier op een
indrukwekkende manier gestalte.
Uitstekend werk!
Marjolein Briër heeft ook in de
haai* kenmerkende levendige dans
taal een verrukkelijk jazzballet ge
maakt op de swingende muziek van
Jimmy Mc Griff. ..Live it up!" is
zoals al eerder in deze kolommen is
opgemerkt een grappig, volkomen
pretentieloos ballet steunend op niet
veel meer dan de vlotte beweging.
Ook door de leuke, bonte aankleding
verschaft dit komische ballet de toe
schouwer veel kijkplezier. In dit gen
re is Marjolein Briër gewoon op haai*
allerbest. Met „Valerie", een roman
tisch duet voor een meisje en een
jongen, is het een hele andere zaak.
Wanneer je een zo verschrikkelijk
lyrisch ballet maakt als hier het ge
val is dan hangt veel zo niet alles
van de uitvoering af. Zowel Pieter
nel Spruyteriburg als Albert van
Nierop zijn er in feite nog niet rijp
genoeg voor om de in dit ballet vast
gelegde lyriek tot uitdrukking te
laten komen, technisch niet en ook
wait expressie betreft niet.
Voor Albert van Nierop geldt dat
laatste overigens meer dan voor Pie-
LEIDEN Een muzikale automaniak met een drukke baan
n een levendige belangstelling voor de medemens. Dat is heel
opulair uitgedrukt Tjitte Weber, wiens benoeming tot direc-
van de Leidse Volksuniversiteit K en O nu eindelijk is
ifgekomen. Tjitte Weber, die ruim vijf jaar geleden als adjunct-
irecteur bij K en O in dienst kwam en daar sinds augustus
970 de functie van waarnemend directeur vervulde, is hiermee
ifficieel de opvolger geworden van oud-directeur A. J. van de
3ompe.
terneL Zij heeft in elk geval als bal-
letleerlinge veel meer in zich dan er
op het ogenblik uitkomt. Als er in
technisch opzicht wat meer aan deze
talentvolle leerlinge en dat is de
wat introverte Pietennel zonder meer
en wanneer zij blijft proberen om
zich wat expressie betreft los van
zichzelf te maken dan liggen er voor
haar mogelijkheden in het verschiet.
Ze heeft als danseres haar figuur
tje in elk geval mee.
In het ballet Brown Baby" was
het vooral de frêle Amy Talahaturu-
son die opviel door emotionaliteit,
eerlijke bewogenheid en sierlijkheid.
Wat het ballet op zich zelf betreft,
de contrastwerking is mede door de
strakke, suggestieve omlijsting van
Amy Talahaturusons en Kenny La-
lopuas duet geslaagd te noemen. De
obsederende voor dit ballet bij elkaar
gezochte muziek verdient een aparte
vermelding. Marjolein Briër liet zich
in deze voorstelling assisteren door
de eveneens aan de dansacademie
afgestudeerde Christine Gans, die er
vooral wat techniek betreft duidelijk
op vooruit is gegaan ondanks de
soms wat onbeheerste bewegingen
Voor een danseres die nog maar on
langs een awnblessure heeft opgelo
pen leverde zij niettemin goede pres
taties.
PIETER C. ROSIER
NEDERLAND I
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Beertje Colargol (VPRO)
19.20 Zwijgen is goud: collage van stomme filmfragmenten
(VPRO)
19.45 Popeye, tekenfilm (VPRO)
'Ï0.00 Journaal (NOS)
20.21 Berichten uit de samenleving (VPRO)
>0.35 AU in the family. TV-serie (VPRO)
21.00 Een portret van de grootvader, kort filmpje (VPRO)
21.15 Namens vele huurders: informatief programma
(VPRO)
21.45 Barend in België: show rond Barend Servet (VPRO)
23.15 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 E.O.-kinderkrant (E.O.)
19.30 Tussen de computers, gesprek (E.O.)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Big D Ranch. TV-fUm (E.O.)
21.00 En nu mijn verzoek: muzikaal verzoekprogramma
(E.O.)
21.30 Nader bekeken (E.O.)
21.50 Het geluid van trompetten, documentaire film (E.O.)
23.00 L' schrijft ons: beantwoording van brieven (E.O.)
23.15 Den Haag vandaag (NOS)
23.25 Journaal (NOS)
Dat was een hele opluchting
gisteren een stuk met welis
waar merkwaardige mensen, bij
wie in sommige gevallen een of
meer steekjes los zaten, maar
die voor het overige vanuit
hun situatie normaal reageer
den, zodat je niet zoals laatst
weer bij Waaldrecht na afloop
van het stuk met de stofzuiger
alle vraagtekens die in de ka
mer verspreid liggen hoeft op
te zuigen. Het stuk, „De zwa
nen van de Theems", werd
door Cees Nooteboom zo'n vijf
tien jaar geleden geschreven,
dat vindt hij zelf een hele tijd
geleden („ik kan er zelf nau
welijks meer naar kijken", zegt
hij), maar tenslotte werd „De
drie zusters" van Tsjechow in
1900 geschreven, zonder dat dat
ons belet het nog steeds te
spelen.
Die vergelijking is wat over
dreven wat de kwaliteit betreft,
want zo goed is „De zwanen
van de Theems" nu ook weer
niet dat het tot in alle eeuwig
heid repertoire zal houden,
maar qua sfeer deed het stuk
wel iets aan Tsjechow denken,
vooral even toen een van de
oude zusters (een prachtig rol
letje van Elise Hoomans, trou
wens ook Rie Gilhuys, die we
veel te weinig zien. was weer
op haar best) verzuchtte dat ze
hoopte nog een keer naar In-
Jië terug te kunnen gaan.
Moskou of Indiè, die nostalgie
naar een ver en mooier verle
den hebben „De zwanen van
de Theems" en „De drie zus
ters" in ieder geval gemeen.
In het fraaie decor van Jaap
Binnerts dat zeer suggestief
was, heeft regisseur Dimitri
Frenkel Frank die oud-In-
dischgasten-sfeer uitstekend
weten op te roepen, de hoogte
en de laagte van de kamers
accentuerend met een hoog op
gestelde camera, en deze to
taal-schots weer goed afwisse
lend met grote close-ups.
Lo van Hensbergen verdiende
overigens een Oscar voor de
hoofdrol, maar misschien nog
meer dan hij verdienden Els
Ingeborg Smits als de dochter
en Johan Ooms als de buur
jongen. een Oscar voor de bes
te vrouwelijke en beste manne
lijke bijrol. Het viel trouwens
op dat iedereen <ook Marielle
Fiolet en Cor van Rijn) op de
toppen van zijn of haar kun
nen speelden, wat bewijst dat
Dimitri Frenkel Frank, die be
halve Hadimassa nog nooit een
„serieus stuk" had geregisseerd
ook heel wel in 6taat is om
spelregie te voeren.
NICO SCHEEPMAKER
Ütite Weber, een slanke, modieus
ïlede dertiger met half lang don-
haar, ziet mogelijkheden genoeg
zijn carrière als pianist en zijn
fhebbenij in de autosport te com-
met de dagelijkse leiding
en O. Als vrijgezel, die tevre-
met zijn bestaan en het zelfs
üg' vindt om te leven, heeft hij
le tijd voor zich zelf. Hij houdt er-
contacten te leggen met im-
essariaten. orkesten en kunste-
>m als evenementenspeurder
land af te reizen, om voor-
Süngenseries te programmeren,
i aldoende een aandeel te hebben
het culturele leven van Leiden,
i vindt het óók fijn om zelf con-
ften te geven zoals bijvoorbeeld a.
zondag in Roermond. En hij kan
ft vooral niet laten om af en toe
supersnelle wagen in Zand
er het circuit te 'scheuren'.
Jitte Weber is een geboren Haar-
ftmer, die in Nijmegen een onder
ijzersopleiding volgde, psychologie
Amsterdam studeerde en in
litsland de Fhiilips-universiteit in
bezocht. Hij heeft onder
gegeven op een internaat
tor buitenlandse kinderen in Bloe-
Wdaal. is hoofd geweest van een
iio- dchting voor justitieel gestraften
Valkenheide en vervulde daarna
funotie van adjunct-direoteur in
ft tehuis voor voogdijkinderen in
'terdam.
at Tjitte Webers muzikale oplei-
ög betreft, hij kreeg zijn eerste pi
anoles op vijfjarige leeftijd, werd
vervolgens leerling van de afdeling
conservatorium van de Maatschap
pij ter bevordering van de Toon
kunst in Haarlem en studeerde ver
der bij Roel Riphagen in Rotterdam,
Wolfgang Bomer in Marburg en
daarna bij Marinus Flipse. Met de
zelfde Marinus Flipse maakte hij
anderhalf jaar geleden nog een tour
nee achter het IJzeren Gordijn. Zijn
favoriete componisten: Mozart en
Mendelssohn.
Tjitte Weber praat over zijn werk
bij K en O even enthousiast als over
zijn nachtelijke piano-oefeningen,
thuis aan de Hooigracht. De levens
lustige vrijgezel, die lang slapen
zonde van de tijd vindt, is er bij
voorbeeld erg trots op kans te heb
ben gezien om voor het volgende
seizoen (9 maart 1974) het Concert
gebouworkest onder leiding van Jean
Fournet naar de Stadsgehoorzaal te
halen. Tjitte Weber streeft er naar
om het Leidse publiek een cultureel
pakket van hoge kwaliteit aan te bie
den daarbij rekening houdend met
de wensen van hetzelfde publiek dat
ook graag op „alleen maar" een
naam afkomt. „Stefan Askenase, die
laatst nog in Oegstgeest heeft ge
speeld, is niet meer dezelfde pianist
van twintig, dertig jaar geleden,
maar het publiek wil hem toch nog
graag horen. Trouwens, hij speelt al
tijd nog beter dan menig ander pro
fessionele pianist. Je moet gewoon
een evenwicht zien te vinden tussen
wat artistiek verantwoord is en wat
het publiek graag wil. Een popcon
cert? Akkoord, maar dan wel een
groep als Focus of een trio als Louis
van Dijk." Tjitte weber is het vol
strekt niet eens met de bewering
Dertig procent
minder mensen
VRIJDAG 30 MAART
HILV. I 402 ni en FM-kanale». 7.00
AVRO. 9.20 N.O,S. 9.40 AVRO. 12.00
N.O.S. 13.11 VARA. 13.25 X.O.8. 11.00
VPRO. 19.00 KRO.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S) Dag met een gaatje, met om
800 Nieuws; 8.11 Radiojournaal
Voor de kleuters. 10.10 (ged. S.)
beidsvitaminen (gr). (11.00 Nieuws;
jacht. 19.30 Serie gesprekken
- - ze tijd
0.00 (S) Ver-
Muzlek In i
kerk-zijn ln onze tijd. 19.45
in de liturgie. 20.00 (S) Ver-
zoekplatenprogramma. 22.00 Kabaret,
cal. 22.25 Overweging.
2.40 (S) Een sportpro-
veel muziek. 23.55
(S) Klassieke muziek (gr.) 7.30
iws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Klassieke
muziek (gr.) 8.24 Overweging. 8.30
mCtf) IV# II Cf 0111 C tlef programma. 12.15 Informatief
U'Lt I I'iJL I V programma. 12.30 Uitzending
landbouw. 12.40 (S) Lichte O)
Echo. 7.50 (S) Klassieke
8.24 Overweg'
8.36 Gymnastiek
8.45 Moeders wJ
9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Klassieke
DEN HAAG <ANP) Het aantal
gedetineerden in ons land is de laat
ste tien jaar met dertig procent in
gekrompen. Dat betekent echter
geenszins dat de criminaliteit af
neemt. Dit zei de heer P. Allewijn,
hoofd directie gevangeniswezen van
het Ministerie van Justitie, gisteren
in Arnhem bij de sluiting van het
Arnhemse huis van bewaring. De
heer Allewijn sprak op een afscheids
bijeenkomst van het personeel vdn
het huis, dat dicht gaat in verband
met de sanering van het gevangenis
wezen. De gedetineerden zijn gisteren
overgeplaatst naar de Arnhemse
Koepelgevang enis
De heer Alewijn noemde deze ge
vangenis overigens uit de tijd en on
waardig, „een stenen geloofsbelijde
nis van het cellulaire stelsel". Hij
pleitte voor een wezenlijk nieuwe
criminaliteitspolitiek. „Het maat
schappelijk beleid moet zich zodanig
ontwikkelen dat daarin de crimina
liteitsbestrijding is opgenomen", al
dus de heer Allewijn. Hij sprak zijn
rede uit tussen de celdeuren.
12.40 (S) Lichte orkestmu-
(gr). 12.50 Recht en slecht,
praatje. 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen
vaan de dag. 13.25 Toeristische "t
muziek, (opn.) (10.30
10.32 Nieuws). 11.00 Voor de zieken.
11.54 Bericht
uit binnen-
13.50 Een rubriek over het leven
de taal. 14.00 (S) Muziek uit i
Middeleeuwen en Renaissance. 14
Muziek en nieuws van onze zuide
buren. 15.00 (S) Reportages en cor
mentaren uit alle delen van het lai
veel muziek.
achtergrond-Informatie
18.00 Nieuws
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws. 12.4112.50
Echo. 13.0013.05 Raden maar
(S) Licht
n 15.30—
15.32 Nieuws. 17.00 Rubriek over mis
sie en zending. 17.10 (S) Metropole
Orkest. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo.
18.00 (S) Licht orkest met solisten.
18.19 Uitzending van het Gerefor
meerd Politiek Verbond. 18.30 Nieuws.
18.41 Echo. 18.50 Nieuws, feiten en
achtergronden op sociaal-maatschap-
sociaal-kulturele
De Sow jet-filmregisseur. Mi-
chail Kalatozow, van wiens films
vooral .De kraanvogels vliegen over"
en „De rode tent" bekend zijn ge
worden, is op 70-jarige leeftijd over
leden.
Kalatozow heeft ongeveer 50 jaar
gefilmd. Nog enige namen van suc
cesvolle werken zijn „Vijandige wer
velwind", ,De brief die nooit werd
venzonden" en „Ya Cuba".
Kalatozow heeft de Orde van de
Rode Ster en de Stalinprijs verwor-
20.05 Aktualiteitenrubrlek.
ANP-Nleuws
20.15 Klassieke
De Staalkaart. 23.23 (S) Muziek
8.00 Nieuws. 8.02
Nieuws. 16.03 De Engelse hitparade.
17.00 Nieuws. 17.03 Radiojournaal.
17.06 Verzoekplatenprogramma. 18.00
Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show.
19.00 Nieuws. 19.02 Verzoekplaten.
20.00 Nieuws. 20.02 Dr. Wiener's Meat
Tjitte Weber: K en O-directeurpianist en automaniak
actualiteiten; 22.55 Mede
delingen) 00.5501.00 Nieuws.
dat er op cultureel gebied in Leiden
zo weinig gebeurt. „Vergeleken bij
andere plaatsen gebeurt er hier juist
veel: pauze-orgelconcerten koffiecon
certen, meesterserieconcerten". De
jonge K enO-directeur geeft toe dat
de sluiting van de schouwburg een
grote handicap is, vooral waar het
toneel- en balletvoorstellingen be
treft.
Wat hem ook dwars zit is de
„verschrikkelijke versnippering" in
deze stad. „De Leidse Kunstkring, de
Leidse Post, alles en iedereen doet op
het gebied van het uitgaansleven
wat. Dat zou op zichzelf niet zo erg
zijn, als er onderling maar wat meer
overleg werd gepleegd. Op de ma
nier zoals het nu gaat krijg Je vaak
een overlapping en dat kan met wat
meer onderling contact toch makke
lijk worden voorkomen".
Tjitte. Weber kijkt als de tijd van
het gesprek 'om is verschrikt op.
„Sorry hoor. maar ik moet nu gauw-
met mijn wagen naar de garage.
Auto's daar ben ik helemaal gek van
en ze hebben er in dat garagebedrijf
van mij heel wat staan. Ik doe niets
liever dan met de auto op reis gaan,
ook naar het buitenland. Ik mag nu
eenmaal graag hard rijden, het geeft
me een soort kick. Ik rij al van mijn
achttiende jaar af en tot nog toe
gelukkig schadevrij".
DEN HAAG Bezitters va«i een
televisie en eeai radio zuilen per 1 Ju
li een omroepbijdrage van 108 gul
den (was 75 gulden) moeten gaan
betalen. Iemand die alleen een radio
heeft zal 33 gulden (was 25 gulden)
moeten gaaoi betalen.
De Tweede Kamer heeft gisteren
dit wetsontwerp van CRM-minister
Engels met grote meerderheid aan
genomen. Alleen de VVD, CPN, SGP,
GPV. RKPN, PSP en de Boeren
partij stemden tegen. Zij vonden de
verhoging te fors.
ren voor het beziit van een kleuren-
toestel.
De verhoging van de omroepbij
drage zal aiiet direct van kracht wor
den voor bejaarden die in een tehuis
wonen en alleen van een zakgeld
rond moeten komen. Een motie van
mevrouw Gardeniers- Berendsen <K.
V.P.) waarin deze voorstelde voor de
ze groep tot 1 Juli 1974 een bedrag
van 90 gulden te vragen werd aan
genomen.
Ook aangenomen werd een
Drees (DS'70) waarin deze de minis
ter vroeg om bij het vaststellen van
de hoogte van sociale uitkeringen voor
bejaarden rekening te houden met
de omroepbijdrage.
tekenfilm. 19.10 (K) Wereld op
de serie Ta-
tort. 21.50 (K) The Edwin Hawkins
Singers. 22.15 (K) TROS Sport. NOS:
2-2.50 (K) Journaal. TELEAC: 22.55—
23.25 Recht op de burger af les 1.
Nederland II
NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar. 18.55
(K) Journaal. NCRV: 19.05 (K) Twee
kamp een quiz voor middelbare
scholleren. 19.30 (K) Met liedjes het
land in voor achten. NOS: 20.00 (K)
Journaal. NCRV: 20.21 (K) Met lied
jes het land ln. 21.30 Eerste Liefde.
Poolse speelfilm. 21.55 (K) Hier en Nu.
22.35 (K) Dagsluiting. NOS: 22.40 <K)