Enorme invloed ran blues-musici Seadog „VERRASSENDE" LINSEY DE PAUL „Lights out" populair in de V.S. SOUL THAT'S Clapton terug maar nog niet „de oude )rgelspel iet veel ezieling „Genius" Art Tatum bewijst virtuositeit ierdag 29 maart 1973 EXTRA (SUBMIT SHG Folk-Blues Festival het bewijs: The 10th American Folk Blues festival, „Blues Giants Rock jreators". Atlantic 60 036 (dubbel jpee). „In iedere cultuur" heeft de gro- Duitse Jazz-kenner Koachlm Srnst Behrendt eens gezegd, „be- taat er een groep mensen die het jout" vormen van de maatschap pijöleohits in kleine hoeveélhe- ien voorkomen en toch verant woordelijk voor 'n smaakverande- ing van het geheel. De blues-mu- ici zijn het zout van de Ameri- caanse en misschien wel van de iele moderne westerse maat- ehappij: Ze leven in de „under- round", in een catacombewereld, ïat daar naar toe zakt. is door Hes heengegaan wat er boven ligt - en daarmee verzadigd". „Aan die uitspraak moest ik den- m toen ik de dubbed elpee draai- ie van het tiende American Folk Hues Festival, een album dat vol- ende maand op de Nederlandse aarkt zal verschijnen. Wat Je op leze platen hoort is een verzame- Bg musici, die verantwoordelijk i voor een groot deed van de pop- nuziek van dit moment. En ook wr grote invloeden zorgde op het ontstaan van de hele rock 'n roll rage. Zo had Bag Mama Thornton al lang .Hound Dog" gezongen voor Elvis Presley er miljoenen platen van verkocht, terwijl Janis Joplin eigenlijk niet meer dan een kopie is van deze grandioze blues-zan geres. Roosevelt Sykes (die altijd vertelt: „one of my own compo- situtions" als hij 'n nummer aan kondigt) is het voorbeeld geweest voor het pianospel van Fats Domi no en zorgde ook voor de hit „Night Time Is The Right Time" van Ray Charles. Lightnin Slim introduceerde de elektrische gi taar in de popwereld. Daarmee is het belang van deze bluesmusicd al duidelijk aangege ven. Alleen uit dien hoofde zou deze dubbel-elpee een best-seller moeten zijn, maar ook uit muzi kaal oogpunt is dat zo. De zwarte artiesten zorgen voor heerlijke muziek, die recht uit 't hart lijkt te komen. Voor de mensen die het naadje van de kous willen weten: de opnamen stammen uit maart en oktober van 't vorig Jaar en geven twee concerten in Duitsland weer. p.T. Solo-elpee „In Concert „In concert" Derek and the Dominos, featuring Eric Clapton RSO 2671 101— Dubbel LP. Eric Clapton, ongetwijfeld de beste gitarist die de pop ooit heeft voortgebracht, kan geen plaat ma ken die echt slecht is. Hij kan echter ook niet altijd even sterk overtuigen. Dat is de belangrijkste les van zijn laatste solo-lp „In concert". Gesteund door bekende mannen (Bobby Whitlock, Cari Radle en Jim Gordon) kamt Clapton op deze plaat niet veel verder dan een demonstratie van zijn technisch kunnen. De bezie ling anders het sausje dat het gerecht van de meesterkok hele maal afmaakt is hier meestal ver te zoeken. Gevolg: geen inge houden Clapton, en dus ook geen striemende solo's waarin alle in gehouden spanning zich ont laadtHet klinkt allemaal wat lauw, wat al te ontspannen en nonohalant. „Ln concert" bevat een aantal nummers dat ook al van vroegere platen bekend is. „Why does love got to be so sad" en .Bottle of red wine" bijvoorbeeld staan veel beter op Claptons vorige solo- schijf „Layla". Maar zoals gezegd het zou sterk overdreven zijn om „In con cert" ondanks al deze bezwaren 'n slechte plaat te noemen. Het vak manschap van Clapton staat van zelfsprekend buiten kijf, dat van The Dominos niet minder. En het blijft een ervaring om vier dergelijke muzikanten aan het werk te horen. Het belangrijkste van deze op namen uit de Fillmore Dat is ech ter dat Clapton na lage afwe zigheid hij schijnt een ontwen ningskuur gevolgd te hébben weer terug is. Alleen nog niet op zijn oude niveau. BvD Seadog Seadog Buddah Records 940 096 prijs: 17.90 De Amerikaanse groep Seadog is in Nederland nauwelijks be kend. maar wat deze Jongens brengen is zonderme°r verras send. Afwisselende muziek waar- bil wel blijkt dat het elektro nisch het lievelings-instrument is van Seadog. een groep die niet in een vakje is te stoppen. Doug Varty lijkt mij de man achter deze groep, want de nummers die door hem ziin geschreven zijn zonder twijfel de sterksten van de plaat. Het zibv Rock'n Roll Business, Everybody What's My Name en Welfare Blues. Het totaal is een plaat, die be slist de moeite waard is, al moet ik eerlijkheidshalve wel zeggenl dat er twee uiterst matige num mers op staan, maar de eerste elpee met allemaal goede num mers moet nog worden ge maakt JvdN. Surprise Lynsey de Paul MAM-SS 504 Prijs: t 21,- Plotseling was zij er: Lynsey de Paul met Suger Me. Niemand had ooit van haar gehoord, maar in een mum van tijd stond de plaat op de eerste plaats van onze top-veertig en bleef daar vele weken. Lynsey de Paul doorstond de concurrentie van artiesten met gevestigde namen. Lynsey, het zangeresje met het fee-achtige gezichtje en die intrigerende moedervlak bij haar rechter mondhoek, had het hele maal gemaakt. De titel van haar langspeler „Surprise," dekt volledig de in houd, want een groot deel van de door haar zelf geschreven songs zijn „verrassend" goed en benaderen het peil van „Sugar Me". De tweede kant is veruit de beste. Naast „Suger Mee" (met op de „amazing" viool Johnny van Derek) staan daarop Rockerdile en Sleeping Blue Night en het sexy stemmetje van Lynsey komt zeer goed tot zijn recht in The Way It Goes. Sterkste nummer op de a-kant: Doctor, Doctor. Vermeldenswaard is verder de erg aardige uitvoering van de binnenkant van de (dubbel)hoes, waarop alle teksten staan. J.v.d.N. Luit-recital van klasse door Julian Bream The Woods So Wild. Julian Bream, luit. RCA SB 6865, f 22. 's Werelds beroemdste luitist Julian Bream speelt op het Red Seallabel van RCA een recital van Renaissancemuziek. De hoofdschotel wordt gevormd door acht van de 91 fantasie van Francesco Canova di Milano, een componist die het gezicht van het hele luit-oeuvre van de 16e eeuw heeft bepaald door zijn virtuosi teit en muzikaliteit. Onderscheid tussen populaire en kunstmuziek was er in die dagen nauwelilks. Hoogstens zóu men kunnen zeg gen, dat de kunstmuziek iets bril janter was uitgewerkt en een strenger vormschema aanhield. Maar dat ook de lute-songs, eigenlijk luitbegeleidingen van volksliedjes, vaak zeer virtuoos gezet werden, blijkt uit de Engel se renaissance-hlts, die hier als omlijsting van Francesco's fan tasie dienst doen. Francis Cut ting, Anthony Holborne en John Dowland fourneerden het mate riaal. maar Bream zou nog tien tallen platen kunnen volspelen met Engelse luitmuziek van ho ge kwaliteit. Jammer, dat zijn opnamen bij de Nederlandse radio voorname lijk worden gebruikt om pauzes op te vullen R.G.H. Ouwetjesvan Don en Phil The Everly Brothers, Star-col- ction, Midi 26.010, f 12,50. fee weken geleden schreven we deze muziekpagina iets over «uwe opnamen van The Everly others. Ditmaal komt m in- recent werk aan bod. In de Üdi-6erie is een elpee verschenen wrdevol met oude successen van lie Everlys. Daarbij zijn com ities van de bekende Bryant als „Always it's you", die in 1960 zes weken op de Amerikaanse hit parade stond, All I have to do is dream en A change of heart. Ver der bevat de plaat "n aantal eigen composities van Don en Phil zoals Gone, gone gone (in 1964 een gro te hit), Made to love en That's Just too much. Kortom: Jeugd sentiment van de bovenste plank. B.VX. Lights out: San Francisco Voco Blue Thumb Records Inc. BTS 6004. "Lights out" is een radiopro gramma, dat in het westen van de Verenigde Staten enorm populair is. Presentator is ene Voco, die elke zaterdagnacht van twaalf tot zes uur San Francisco en omgeving van muziek voorziet. Een eigen selectie van Voco is op de plaat gezet en ook in ons land uit gebracht. Of de plaat hier aftrek zal vinden is zeer de vraag. Niet dat de muziek niet fijn is, of zo, maar de artiesten zijn volkomen onbekend in Nederland. Op een enkeling na heeft niemand hier ooit gehoord van mensen als Lydia Pense, Sylvester and Hotband en Fadil Shanin and his Casbah Band. De "Bay Area", zoals het gebied rond de Golden Gate wordt genoemd, heeft altijd al zijn eigen muziek gehad: Golden Gate Quartet en Mamas and Papas, die pas lang na hun grote vlucht in de States Europa "haalden". De kans dat dus ook de groepen, die nu furore maken in de "Bay Area" ter zijner tijd ook in Europa populair zullen worden is zeker aanwezig. Misschien dat deze plaat van Voco een stap in de (goede) richting is. Vooral de muziek van de Fadil Shanin Band is erg fijn. Indiase muziek op instrumen ten, waarvan ik helaas niet kan zeggen of het snaar- of slagtoestellen zijn. De namen en de klank zijn in elk geval erg fijn. Maar nogmaals, hoe de zaghareets en de dumbeg eruit zien kan ik niet zeggen. Voco heeft verschillende soorten muziek op zijn plaat gezet. Blues, country-pop, Indiaas en het erg ge voelige werk van Leonard Cohen. Je moet het eigen lijk wel eventjes gaan beluisteren. JvdN Samen zingen", met Ben van sten in de Nieuwe Zuiderkerk s-Gravenhage, Alpha 720. 413, L90. ten van Oosten is nog een ?dig organist (17) maar uit i spel valt direct reeds op te rken, dat hij een gemeente i het zingen kan krijgen. Met duidelijke voorkeur voor de 1 van Jan Zwart en Feike na weet hij veel bezieling in i spel te leggen, hetgeen ral tot uiting komt in de r-, tussen- en naspelen. He- aal uit de verf komt zijn spel een fantasie over Psalm 72 5 11 naar een arrangement Jan Zwart, met daarop aan- :tend de gemeentezang „Zijn in moet eeuwig eer ont- igen". Organist en gemeente en daarvan een prachtige ver Ing. Van zijn enthousiasme- d spel, dat tot zingen aan- ort, getuigen ook de overige stelijke liederen, waarvan er t minder dan acht van Joh. Heer in de zwarte groeven i vastgelegd, met daaronder bekende „Ga niet alleen door leven". Perfect van registra- en vloeiend van spel is ver- ook de bewerking van „Als dag met gouden glans" naar i arrangement van zijn leer- ester, de Voorburgse organist pedagoog Wim van der Pan- SP. ier kwartetten an 15-jarige lozart op lp iozart: Strijkkwartetten nr. Quartetto Italiano. Philips 0172, f 24,50. >e uitvoering van de vier irtetten van de 15-Jarige Mo- t door het Quartetto Italiano een verademing. Het zijn nr. i F K. 158, nr. 6 in Bes K. 159, 7 in Es K. 160 en nr. 8 in 168. De ontwikkeling en rij- I van de Jonge componist zijn deze werken op de voet te jen: hoeveel meer inhoud ft het achtste kwartet in ver ging met de een half Jaar der tot stand gekomen nrs. 5- ■aolo Borciani, Elisa Pegreffi, ro Farulü en Franco Rossi den deze werkjes met groot finement en enthousiasme, or de wat overtrokken ruim- üke werking lijkt het kwar- s vooral in nr. 7, wel een ka- srorkest in pocket-formaat. R.G.H. aanvaardbare overzichtsplaat. Waaruit duidelijk blijkt dat soul eigenlijk voorbehouden zou moeten blijven aan neger-mu sici. Omdat de echte soul een spiegel vormt van hun bestaan, met veelal 'n melancholieke on dertoon. Omdat vooral de oudere zangers het zeker in hun Jeugd- Jaren niet eenvoudig hebben gehad. En omdat ze op dit mo ment nogal eens wat anders doen dan ze eigenlijk zouden wil len. Zoals (de blinde) Clarence Carter. „Eens hang ik mijn gi taar aan de wilgen" vertelde hij, „en dan wil ik gaan lesgeven. Het liefst op een school voor blinden". Voorlopig houdt hij zich ech ter nog bij de muziek .En voor de liefhebbers van soul is dat erg prettig, want wat hij en de an dere musici op deze platen pres teren is de vijf knaken meer dan waard. P.T. Aan deze muziek pagina werkten mee Bert van Dommelen Ron Harms Jan van der Nat Ruud Paauw Sam Platteel Eindred. Pieter Taffijn Lay-out Bram van Leeuwen That's Soul, volume 4, Midi 20 044, f 12.50. Atlantic blijft via Midi soul muziek verspreiden. Deze maal heeft men Aretha Franklin, Wil son Picket, Sam en Dave, The Drifters en Percy Sledge onder handen genomen. Met ook nog Clarence Carter, King Curtis, Tami Lynn, Otis Redding, Betty Wright en Solomon Burke. Op die manier werd het een heel Sterk werk van Eddie Barclay en Michel Legrand „Musique d'ambiance" 12 thema's van Michel Legrand en Eddy Barclay Eddie Barclay en zijn groot orkest Barelay XBLY 920377. Als Je deze LP voor de eerste keer hoont dan zeg Je: aardige, stemmingsvolle achtergrodmuziek voor mensen die tegen de veertig lopen en voor wie de hotste pop niet meer hoeft. Maar wie de plaat wat vaker beluistert, moet dat oordeel over boord zetten. Het zijn (gelukkig) nu eens geen topme- lodieën die Barolay en Legrand bijeen hebben gebracht, maar ge voelige composities die nooit een miljoenenpubliek zullen bereiken. Het orkest van Barclay musiceert ceer subtiel en brengt de sfeer van een aantal stukken buitengewoon goed over. De melancholie tintelt in een werk als „Ou es tu passé mon St. Germain des prés?", en de romantiek gloeit in „Toi et moi, cèst rien, c'est tout". Opvallend zijn ook „Dis-moi d'abord que tu m'aimes", „La valse des lilas" en „Saint Pierre écoute-moi". Een heel sterke plaat, maar daar kom Je pas langzaam achter. R.P. SERGE LAMA TALENT UIT FRANKRIJK „Je suis malade", Serge Lama, Philips 6325 020. In Nederland nog nauwelijks bekend is de Franse zanger, Ser ge Lama. Geheel ten onrechte overigens want temidden van de gallische groten als Charles Az- navour, Gilbert Becaud, Michel Polnareff en waar we voor het gemak ook Jacques Brei maar even toe rekenen zou Lama ze ker geen slecht figuur slaan. Zijn zang is indringend, recht op de man af en welluidend. De ene keer romantisch getint, dan weer speels en vervolgens scherp kritisch, maar altijd een streling voor het oor. En wie het frans van Serge Lama niet allemaal zo snel kan volgen heeft de platenmaatschappij op de binnenkant van de hoek de teksten van de meeste liedjes afgedrukt, B.vX. Art Tatum, „The Genius", Free dom BLP 30124, f 17,90. Gedurende lange tijd heeft Art Tatum de wereld van de Jazz-pia- no „geregeerd". Eigenlijk is dat zo ongeveer geweest van 1930 tot aan zijn dood in 1956, op 46-jarige leeftijd. Tatum zélf zei altijd, dat hij vooral veel aan de grote Fats Waller te danken heeft gehad, maar zijn stijl was wed een geheel eigen. Art Tatum beschikte over een fenomenaal geheugen; hij kon met iedereen spélen die maar even de melodie aangaf. Op deze Freedom-plaat (het Engelse RCA-merk) spéélt Tatum 12 solo's, zander ritmische bege leiding. Dat geeft hem volledig ge legenheid zijn grootse technische kunnen te laten horen, met veel onverwachte tempo-wisselingen. Er kwam nogal eens kritiek op Tatum, omdat men vond dat als hij bijvoorbeeld van de hoge C drie oktaven lager wilde spelen onderweg even alle toetsen „mee- Dat zou kunnen worden toege schreven aan het slechte gezichts vermogen van de pianist, men hoorde het ook van de blinde mu sici George Shearing en Lennie Tristano. Tatum was volkomen blind aan één oog en slechts van zeer nabij kon hij met het andere iets waarnemen. Daarom zou het kunnen zijn dat hij zijn hand niet van de toetsen durfde halen, dat hij telde wat hij onderweg te genkwam. Zoals een blinde ook weet hoeveel passen het van zijn stoel naar de voordeur is. Op de A-zijde van de elpee vin den we eigen composities van Ta tum, die vrij zeldzaam zijn, Hij prefereerde eigenlijk meer werk van anderen een eigen interpreta tie te geven. Deze opnamen da teren uit 1944 en laten a m. horen dat Tatum ook met de blues over weg kon, al genoot hij daar niet zijn grootste bekendheid door. In Apollo Boogie kan vooral worden genoten van de linkerhand van Tatum. De geschiedenis van deze opna men is wat duister. In 1956 werd een band ontdekt, waarop de ze nummers stonden. Naar ver luidt zouden deze zijn overgeno men van een acetaat-plaat, die Tatum voor een muziekuitgever maakte. De plaat is echter nooit boven water gekomen. Op de ach terzijde 'n zestal nummers die ook niet al te vaak door Tattum zijn gespeeld. ZoaJls Song of the Vaga bonds van Rudolf Friml. De ge luidsweergave van de plaat is niet om over naar huis te schrijven, zeker geen hi-fi of stereo. Dat kan ook moeilijk andere, maar de kwaliteit van de muziek en de on bekendheid van de nummers we gen daar ten volle tegenop. P.T.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 15