Vastenbrief richtlijn voor alle kerken? mmmmms Bisschoppen over open communie en versobering WAAKZAAMHEID Kerkdiensten Leiden en omgeving II m De rooms-katholieke bisschoppen hebben het niet gemakkelijk. Dat hebben ze gemeen met het opperhoofd van hun kerk, die moet laveren tussen de aloude traditie en datgene wat zich in deze tijd als noodzakelijke vernieuwing aandient. De bisschoppen in het alge meen en zeker die in ons land, zitten met het probleem dat zij andere geloofsgemeen schappen dan de hunne als kerken willen erkennen. Het tweede Vaticaans concilie heeft daartoe officieel de weg geopend en in ons land hebben de bisschoppen getracht van de geboden gelegenheid gebruik te maken. Het pastoraal concilie in Noord- wijkerhout hebben zij dan ook niet alleen willen zien als een zaak zuiver van hun kerk alleen. Zowel bij de voorbereiding als op dit concilie zelf zijn de andere kerken er bij betrok ken. Eén van de protestantse gede legeerden vertelde me eens hoezeer het advies van de andere kerken bij de voorbereiding ernstig was geno men en wanneer op het concilie één van hen namens de vertegenwoor digers van de andere kerken sprak, was het duidelijk dat er geluisterd werd. Dan was het stiller dan stil, zoals Je dat ook kunt meemaken in een kerkdienst wanneer er iets wordt gezegd waarbij heel de gemeente zich ten diepste betrokken weet. Op het pastoraal overleg in Januari van dit jaar hebben we dat zo niet weer meegemaakt. De bisschoppen in ons land hebben daarnaast ook telkens weer uitge sproken hun verbondenheid aan de wereldkerk en aan de H. Vader in Rome. Dit bindt hen, zowel in hun woorden als in hun daden en dat geeft moeilijkheden. We kunnen den ken aan het verplichte celibraat voor priesters, welke kwestie er nog altijd ligt sinds de bisschoppen zich hebben uitgesproken na voorgaand advies van het pastoraal concilie, nu ruim drie jaar geleden. Zij hebben deze kwestie in Rome aanhangig gemaakt en sindsdien weten ze dat hun houding niet in alle opzichten met dank is aanvaard. Over de nieuwe catechis mus hoor je tegenwoordig niet meer, maar de zaak van de OMO-cursus voor het catechetisch onderricht op de middelbare scholen in het zuiden van ons land, ligt er nog altijd. Over de bisschopbenoemingen behoeven we niets te zeggen. De verbondenheid aan de wereldkerk is niet altijd een gemakkelijke zaak. Daar komt nog bij dat de bisschoppen, zoal iedere synode in him respectievelijke kerk, te maken kregen met de uiteenlopen de gedachten van vooruitstrevenden en verontrusten. In ieder geval wil den ze de eenheid van hun kerkpro vincie bewaren. Gezien het feit dat dit ook binnen hun college niet meer zo gemakkelijk is, komen ze tot een wikken en wegen wanneer ze menen dat er iets gezegd moet worden. Dit kan meebrengen dat men in de an dere kerken hun woorden soms met instemming begroet, maar soms ook dat him woord als een onbegrepen klank voor hen verklinkt. Van beide Avondmaal Om met het laatste te beginnen: in Januari heeft het Nederlandse bis schoppencollege een schrijven doen uitgaan aan alle pastores. Daarin spraken zij zich uit over de z.g.n. „open commune". Lidmaten van an dere kerken, die in hun kerk het recht hebben deel te nemen aan het avondmaal, mogen in de r.k. ere dienst deelnemen aan de viering van de eucharistie. Dit is, althans in som mige plaatsen en streken van ons land, een tamelijk gebruikelijke zaak geworden, zoals men in protestantse kerken daar tegenover een „open avondmaal" kent. Hoe men er ook verder over moge denken, deze vie ringen zijn in ieder geval tekenen dat men zich aan weerskanten als chris tenen aan elkaar gebonden gevoelt. Men doet dit om daarmee tot uiting te laten komen dat men zich dichter bij elkaar weet in dit sacrament. Wie de vroegere verhoudingen gekend heeft toen iedere kerk een eigen ghetto vormde en dit vooral tot uiting kwam in de viering van het avond- maal/eucharlsatie, kon dit niet an ders zien dan als een vooruitgang. Het sacrament dat een verenigings punt had moeten zijn rondom Chris tus was geworden .tot het grote schei- dingspunt en het was een verade ming toen hierin wat verandering kwam. Nu heeft de Paus vermanende woorden laten horen over de toela ting van niet-rooms-katholieken tot de viering van de eucharistie. Het kwam er op neer dat deze in ieder geval met de leer van zijn kerk over de eucharistie volledig moeten kun nen instemmen. Het komt ons voor dat de Nederlandse bisschoppen zich in hun schrijven aan de pastores, zij het op enige afstand, hebben willen aansluiten bij het woord dat in Rome geklonken heeft. Zo schrijven zij „En hoezeer wij onze zusters en broe ders van andere christelijke kerken waarderen en respecteren, hoezeer wij hun deelname aan onze eucharistie viering als teken van eenheid wen sen, voor ons blijft de vraag, in hoe verre wij dit kunnen aanvaarden, zonder tekort te doen aan de bedoe lingen van de Heer". Natuurlijk zal de vraag naar boven komen: is er dan geen onderscheid meer tussen mis en avondmaal? Het concilie van Trente in de 16de eeuw en de Heidelbergse catechismus uit diezelfde tijd, zullen weer voor de dag worden gehaald. Men kan er op wijzen dat ook in de Raad van Ker ken in ons land deze kwestie niet zo maar opgelost is. Dit is waar. Toch moeten we niet voorbijgaan aan het feit dat er sindsdien een hele ontwikkeling is geweest en dat dezé juist op het punt van de sacramen ten een theologische toespitsing heeft gekregen. Er is een akkoord over de doop en over de huwelijksbevestiging. Men is bezig met het sacrament van avondmaal/eucharistie. Dé betekenis van dit sacrament is allerminst ver vlakt wanneer men ziet als sacra ment van de eenheid rondom Chris tus. Men heeft de tegenstellingen ge zocht in de protestantse kerken tegenover Rome. Dit vooral, hoewel de protestantse kerken het onderling ook niet eens waren. Is men er zo zeker van dat in één van de protes tantse kerken dit sacrament door al len op dezelfde wijze wordt gezien en beleefd? Wanneer de vraag wordt gesteld wat dit sacrament voor hen die er aan deelnemen betekent, dan zullen er geen gelijkluidende ant woorden komen. Dit zelfs niet in één gemeente. Wat men er ook van zegt, het blijft altijd slechts een poging om iets te zeggen van wat eigenlijk on zegbaar is. Je kunt protestanten tegen komen die doen alsof zij in Gods raad hebben gezeten. Zij schij nen precies te weten wat Gods be doeling is. Van hen hebben we altijd enige afstand genomen, met hoeveel beslistheid zij ook spraken en zo zul len we ook maar enige afstand ne men van het woord van de bisschop pen wanneer zij het hebben over „de bedoelingen van de Heer". Vastenbrief Het andere schrijven van de Ne derlandse bisschoppen hebben we met alle instemming gelezen. We bedoe len de bisschoppelijke vatenbrief die dit jaar is uitgekomen onder de titel: „Welvaart, verantwoordelijkheid, ver sobering". Het komt ons voor dat deze brief ook in andere kerken van ons land volop weerklank zal vinden omdat hij een punt aanraakt waar mee wij allemaal te maken hebben. Die brief heeft ook niet het op schrift „beminde gelovigen", zoals dat vroeger gebruikelijk was. Hij valt bij ons zo maar ineens met de deur Blinkend staat op de toren spits van vele kerktorens een parmantige haan. Een heel oud symbool, ook buiten de Christe lijke Kerk. Het teken van de nieuwe dag. Er is een lied uit de eerste tijd van de kerk van een zekere Aurelius Clemens, dat begint met de woorden:: „De haan. de bode van de dag, ver telt het naderende licht; Ons roept de Wekker van de geest, de Heer, tot nieuwe levensweg". Daarmee is de haan ook het symbool van de waakzaamheid. Onwillekeurig denken wij aan een voorval uit de lijdens- geschienis van Christus. Jezus spreekt over zijn heengaan. Pe trus vraagt hem: Heer, waarom kan ik u nu niet volgen? Ik zal mijn leven voor u inzetten. Je zus antwoordt Petrus: Uw leven zult gij voor mij inzetten? Voorwaar, voorwaar, ik zeg u, de haan zal niet kraaien, eer gij mij driemaal verloochend hebt. Dat wil zeggen: Vóór het mor- vankelijk ook zo goed met zich- zelf getroffen had, schrijft in één van zijn brieven: Ik leef. doch niet meer „ik", maai Christus leeft in mij. We worden ook in onze tijd steeds weer tot allerlei activitei- ten geroepen. We hebben het druk. Het lijkt erop dat we ons met alle wereldproblemen tege lijk moeten gaan bezighouden Dat zullen we ook, terwijlle van de gerechtigheid, wel eens even gaan doen! „Uw leven voor mij inzetten?' vraagt Jezus. Wie met het woord van Chris, tus leeft, leert het af om zich zo driftig met zijn eigen kachten op allerlei, liefst grote en spec taculaire projecten te werpen Het komt erop aan dat eerst Christus in ons leeft, of, zoals dc bijbel het ergens noemt: „dat Christus door het geloof in ons hart woont". In dit leven met Christus worden we ons bewust van onze eigen zwakke kracht en WOORD VAN BEZINNING genochtend vroeg is, Petrus, heb je mij verloochend. Petrus zal het wel niet geloofd hebben. Hoe zou een mens in zo korte tijd zo totaal van gedachten kunnen veranderen? Toch gebeurt het. Nog wel by een discipel, die in de king van de leerlingen een vooraanstaande plaats inneemt. Al heel spoedig komt voor Pe trus het moment dat de drang naar het eigen hjfsbehoud gro ter is dan de bereidheid om voor zyn overtuiging uit te ko men. Zo zyn wy, 1 Opmerkelyk is, dat Jezus het alleen constateert. Jezus verwyt niets. Hy zegt alleen: Gy zult my later volgen. Over enkele uren reeds zal blyken dat zyn woord, tot Petrus gericht, juist was. Jezus moet zitn weg alleen verder gaan. Pe trus en al de anderen zyn op de vlucht geslagen. De nieuwe dag die dan aanbreekt is al direct een droeve dag. Blykbaar kunnen wy alleen iets in Jezus' dienst verrichten als het eigen ik minder wordt. Een andere apostel, die het aan- hoe we met allelei acties dikwijls bezig zyn onszelf in het middel punt te plaatsen. Petrus begint bij het eind: ik zal mijn leven voor u inzetten. Terwyl Jezus bezig was zyn dis. cipelen te leren om te beginnen' by het ogenschyniyk kleine be gin. Jezus heeft het byvoorbeeld over het helpen van een kind in zyn naam. Hij vindt dat belang rijk en wij zien het over het hoofd. Na dit begin, dat overi gens altyd belangrijk blyft, komt het andere te zijner tyd ook wel. Dat blykt uit het leven van Petrus. Na de verloochening. Toen hy weer helemaal opnieuw moest beginnen en kon beginnen met de opdrachten die hy van zyn meester kreeg. Wie weet Is er in onze onmiddellyke omge ving iemand die onze hulp zo nodig heeft. Wy zagen hem niet, want het ging ons om grote din gen. Toch waren we in de kleine dingen nog niet geoefend, noch in de gezindheid die in Jezus Christus was. E. M. PANNEKOFK Herv. predikant Leiden ONC slar t k edt fl-d Ie sc letfj tas gevoel of we toch wel in de rechte koers liggen en of het zo maar al kan voortduren. In een drietal hoofd stukken vinden we heel wat stof by- een die' het overdenken waard is. Als symbolisch teken van de nieuwe dag staat op de toren spits van vele kerktorens een parmantige haan. (Foto Wini Dijkman) Versobering als in een ouderwetse preek: betere maatschappy?" „Als Christenen hebben we nieth allee, recht ons berustend neer te legt t hij by het feitelyke ontwikkelingspri* fee van onze maatschappy, als zou zich fataal, als een noodlot, aan t in huis. Het maakt alles de indruk dat de bisschoppen deze brief heb ben geschreven voor, namens, tot „de kerken", zoals zy op de eerste blad- zyde verschillende malen worden aangeduid. Het zou ons niet verba zen wanneer dit schrijven, eer dat het uitging, aan vertegenwoordigers van andere kerken ter beoordeling is voorgelegd. Het is een goede vas- tenklank en wat we reeds meer heb ben opgemerkt, komt ook nu weer by ons op. Zou het nl. niet mogelyk zijn dat een vastenactie in deze trant door andere kerken werd overgeno men? Vroeger kende men in de R.K. Kerk een „vastenwet". Die werd op gelegd en wie een oude moraaltheo logie naslaat, kan zien welk een plaats dat vasten met al z'n dagen en bepalingen in deze kerk innam. Dat is nu verleden tyd geworden. Deze brief is „uitdrukkeiyk bedoeld als een bydrage in het gesprek over versobering en consumptiemaat- schappy, dat al langer door christe nen en niet-christenen wordt ge voerd". Die brief wil een algemeen gesprek, een discussie op gang bren gen in een tyd waarin de welvaarts staat hoog gewaardeerd staat en we voortleven met het bange Het eerste hoofdstuk gaat over: „versobering en consumptiemaat- schappy". De vraag kan niet meer ontgaan worden of wy ons „geen breidel moeten vormen op de neiging tot produktie zonder meer en ons geen beperkingen moeten opleggen in ons streven naar meer consumptie, naar meer comfort". Problemen van achtergebleven groepen in eigen samenleving, van gastarbeiders en ontwikkelingslanden komen hier o.a. ter sprake. Het tweede hoofdstuk heet: „De By bel over welvaart en samenleving". Zulk een kapittel zocht je vroeger tevergeefs in zulk een vas tenbrief, ook al stonden er dan wel teksten in. In het derde en laatste hoofdstuk vinden we de toepassing voltrekken. De igelische opro tdig. tot „innerlyke omkeer" Uttk WI1UJ toch op enigerlei wyze weersta het 1 bieden verdraagt geen berusH en geldt nu nog. Misschien is heti een van de meest kostbare impuls die van de christelyke levensint! pretatie. kan uitgaan". Er zal 'n„ taliteitshervorming" moeten pl vinden, wy met onze rykdom z. het „delen" moeten leren op de v,, zoals de kerkvader Ambrosius 1 reeds schreef in de 4de eeuw: „Wa neer u aan de arme geeft, geeft niet van üw bezit, maar zyne". Alles met elkaar is tenbrief een goed en behartenswaii dig woord. S. J. M. Hulsberg! dan Idbest bond: Wfl rdair Evangelieoen trum (Zijlsingel 2) 10 u. evang. J. Zijlstra (dlnsd. 8 u. evan gelist J. Zijlstra). RK Kerk H. huys, 6.30 u. ds. H. J. v. Achterberg. Bevrijdingskerk 10.30 u. ds. Joh. Vredeskerk 10 u. ds. A. J. Lamping. Ver. Vrijz. Herv. (aula Asserstraat) 10.30 u. Prof. dr. J. d. Graaf, de Bilt. Egllse Wallone 10.30 u. Pasteur D. Ribs. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. «J. D. v. Malssen. Diaconessenhuis 10.30 u. ds. H. W. Hemmes. Oecumenische Werkplaats (Rapen burg 10) 11.15 u. Samenkomst. Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dhr. J. D. Bonnet. Jeugdkapel "De Goede Herder" 10.30 u. dhr. M. H. K. v.d. Zee, Vlerdlenst. Gemeenschap v. Kerken (Meren- wijk) 10 u. oecumenische dienst ds. Hortensius. Gerei'. Kerk Zulderkerk (Lammenschansweg, 15) 10 u. ds. Bovenberg, 5 u. d. heer S. v.d. Land, Wassenaar (Applausdlenst). ï.v. The Lords) 9.30 11 e Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9.30, 10.45, Jozefkerk (zat. av. 7 i .30 u. Leonarduskerk (zat. Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) pal Church (Oud Katholiek Kerk, Zoeterwoudsesingel 50), 7:30 PM Even song Rev. W. Lister. lenwerfsrtaat 10 u. ds. H. G. Koekoek, pret}. J. Velthuilst J. Catsburg, 6 u. ds. Jac. d. Vos, Gr. v. Prlnstèrerschool 10 u. ds. D. Q. Koelman, ziekenhuis "Overduln" 2 "De hoeksteen" Geref. Kerk Vredeskerk Triumfatorkerk 10 u. ds. H. Eldierman, Dovendienst, v.d. Ent te Katwijk aan Zee, Rem. Ge ref. Gem. 10 u. ds A. B Pool-Bast, RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9, 10.45 en 7 uur) 7.30, 9 en 10.30 uur. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 u. ds. W. M. M. Moonen te Ilpendam, 6.30 Chr. Geref. Kerk Rijpwetering - R. K. Kerk (zat.a Herv Gem.: 9 en 1 Westra, 5 u ds. J. D. te Win kel (gemeenschappelijke dienst in Ge- i Jeugddienst in gebou Chr. Geref. Kerk 10.30 u. Ter i den Rijn Herv. Petrakerk (Surinamestraat) 10 u. cis. d. Heer, 5 u. ds. Hortensius. Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 u. d. heer Brouwer, Katwijk, 5 u. ds. Bovenberg. Beloftekerk (Robijnstraat), 10 u. ds. Brederveld, 5 u. ds. G. d. Zeeuw, Voorschoten. Bevrijdingskerk (Aerent pred. J. Seijsener en 11 u. pred. W. 10 u. H. d. Jong. Benthuizen Henv. Gem. 9.30 en 6 u. ds. Den Dikken. Geref. Gem. 9.30 Cirkel, Bethlehemkerk 9.3 Schoep, 630 u. ds. A. d. Bruin, erbrug, 10 u. ds. - b. H Elderman, Chr. Ge ref. Kerk 10 u. ds. H. C. v.d. Ent, 5 u. ds. H. C. vd. Ent, Geref Vrij gem. Ontmoeting dhr. Wei Kerk: 10 u ds. D. W. Gesimc, o u as <j. D. te Winkel (gemeenschappelijke dienst); Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 uur Roukema, Ger. Gem. (Remlsestr.) 10 en 5 u. leesiensten (dond. 7.30 u. ds. J. W. Verwey, v. H.I. Ambacht), Vol le Evangelie gem. Katwijk Voorstraat 100, 9.45 u„ Soefi-beweging Universel (kerk v. allen), Sportlaan, 3 v komst v. belangstellend, 4 u. sele eredienst. Koudekerk Geref. Kerk Swlerts, 7 u. gez. dienst ds. v.d. Elgersma, RK Kei Schoolstraat) 10 Rotterdam (Sole Mio) 9.3 Jansen, Geref Kerk 10 u. Delft Ichtus H. Buitelaar Elgersma, RK Kerk (zat. i.) 98, 9.30 en 11 i „St. Pancratius" (zaterdag 8.30 en 7.00 uur) 8.30, 9.30, 11.00 en 5.30 uur. H. H. Engebewaarders" (Zaterdag 7 uur) 7.30, 9.30, 11 en 5.45 uur. Valkenburg - Herv. Gemeente 10.00 u Kandidaat de Jonge uit Leiden. 6.30 uur Ds van Ieperen uit Katwijk aan Zee. (Jeugddienst met medewerking van H. de MooiJ, trompet.) Geref. Kerk: 9.30 Bljleveld, 6.30 ds Rooze. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9.30 uur leesdlenst 5 uur ds Hoff. Voorhout - Hervormde Gemeente 10.00 Ds. H. van 't Hof van de Kaag. R. Noordwijkerhout Herv. Gem. 10 K. Kerk (zat. 8.00, 1900 11.45 en 5.30 x Dorpskerk 10 u. ds. J. P. Honnef, Hoofdstaratkerk 10 en 6.30 u. ds. J. Schepplngskerk half 10 Opstandlngskerk Prinses Marijke- "SStS1 ds. Brederveld. Winkel, Sassenhelm, M. Hanemaaijer, 6.30 Oegema, Oegstgeest. "Jeugdhaven" 10 u. Mierennest" d. heer Kromhout. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 Baptistengem. (Oude Rijn 3) 10 u, zendeling A. Stringer (woensdag 8 u. gelovigen, 10 u. eredienst, 6.30 worod- verkondiging. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u. ds. M. H. Geertsema, Geref. Kerk 10 u. ds. Brink, 5u. ds. J. Kei- rij kestraat de heer"Samplemon. zer te Blelswljk, RK St. Bernard us- Martha Stichting "Rijnstroom" 10.30 kerk Rijndijk (zat. 7 u.), 9.30 u. en 11 - ~T- Michaelkerk Rijndijk (zat. Katwijku RK St. vo 8.15 en 9.30, Kapel Sancta Maria (zat. av 715 u), 845 en 10 u. H Hart in d eZllk, (zat av. 7 u.), 8.30, W. Aalders Den Haag. Hulp Interieur van de hervormde Nieuwe Kerk te Katwijk aan Zee. (Foto Jan Holvast) Oegstgeest Gem. (Groene Ruiter te Beekbergen. Evang. Luth. Gom. 10.16 Rem. Doopsgezinde Gem. 10.15 u. ds. E. P. Meljerlng. Leger des Hells 10 uur lieiligings- dienst 7.30 u. verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u. Holl. dienst. Evang. Chr. Gemeenschap (Mid delstegracht) 10 u. dhr. Dikkes. Geref. Gem. in Ned. (Konlngskerk) 11.30 en 5.30 u. leesdlenst. Zendingswerk Middernachtsgroep kerk 10.30 u. ds. N. J. M. Hoogendljk, 6.30 u. ds. J. Vos Community Singing, m.m.wv. Chr. Rijnlands mannenkoor. Geref. Kerk Maranathakerk Raadhuisstraat 10 Hillegom Herv. Gem. 10 u. ds. H. G. C. v.d. Kamp,, RK Kerk St. Mar- tlnus (zat. av. 7 u.) 8.30, 10, 11.0, 12.45 en 5.0 u„ St. Jozef 8.0, 10 en 1.30 u. den Rijn, Geref. Kerk 9.30 u. ds. Jos G. Los, 7 u. ds. J. Hul- zebosch te Woubrugge, RK Kerk (zat. Pauluskerk 10 u. ds. J. vd Velden Kerk) 1030 u. ds. W. E. Verdonk gemaakt) 10.15 en 4.30 uur ds. Boxman j Ouwendljk, Den Bommel, Gebou 'H.D.) (Pauluskerk) 10 u. prof. dr H. uit Ede R.K. Kerk Laurentius (zat.av shalom 10.00 uur Jeugdkapel (12-. Berkhof (Gem centrum) 10.30 u. ds 7 uur) 830, 10.30 Noorman te Bussum, 10.3- (jeugdkerk) dhr. P D. Wolthaus, Ge- uur) 8, 10. 11.30 en 6 Moeder Deylerhuis 10.00 WADDINXVEEN - Herv. Gem., Brug- kerk: 9.30 uur Ds H. Jongerden te Veenendaal, 6.30 uur Ds D. van Vliet; Jeugdkerk. (k' r ds Verburg (Zuid) uui us neen, t uur dr. Rietveld, M( Prot. Bond (Lange Kerkdam) 101 ds. A Broek, lyceum 7.30 u evang., N. v.d. Brug- De Hoeksteen, Esdoornlaan 2: de Herderkerk (zi Chr. Geref. Kerk 10 e Heuvel, 500 uur Ds J. H .v.d. Bank Woubrugge - Herv. Gemeente; 9.30 Lords Folks). Oudewetering Herv. Gem. te Ede; Immanuelkerk10. 7.00 uur Ds N. J. Flink. Geref. Kerk, Kruiskerk: 10.00 uur Ds bosch, 6.30 ds Franken, 6.30 Vlist. Geref. Kerk; 9.30 i Geref. Kerk (vrijgem. buiten verb.) A. C. MooiJ te Gouda, 6.00 uur Ds ds. M. v. Har- P. Schoonenboom, RK Kerk (zat. 7 u.) 9.30 u. ds. J. J. Verleur, 5u. ds. Waag- Geref Gem. geen dienst, RK Kerk Salvatorikerk W. d. Zwijgerlaan 10 Kaag Herv. Gem. 10 u. ds. Oost, RK Kerk (zat. De Bron Rldervel Troubadourweg 9 u. ds. G. d. Ruiter, 6.30 u. Interke kelijke zangdlenst, o.l.v. ds. J. Vos i laan, Voorschoten, Zoeterwoudsesingel 21, 6 Duuren (dond. 7.3 bandrecorder- dienst, 6.30 u. ds. Feenstra. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Jehova getuigen (Hogewoerd 175) Hooftstraat 240, 9.30 en 4 u. leesdiens- 2.30 u„ Vestestraat 39, 10 u. voormid dag en 3 u. Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 dhr. J. Eikerbout. Rem. Geref. Gem, Van Mandersloo- straat 10 u. ds. G. H. Kooykaas. Baptisten Gem, Triomfatorkerk Mo- - M. Hey- Ontmoetlngskerk 10 u. ds. M. Heymans, 6.30 u. ds. E. Bouman v. Doorn, Geref. Kerk 9.30 u. ds. R. d. Vries, 5 u. ds. G. HaJsema, RK Kerk St. Ja nd. Doper (zat. av. 7 u.) 9.30 en 11.15 u. Mgr. Bekkesschool Hoor- nes 6 u. Katwijk aan Zee Herv. Gem. Nieuwe Kerk 10 u. drs. C. Treure, openbare belijdenis, 6 u. ds. L. Boer, RK Kerk St. Agatha Parochie (Zat. gen, Chr. iv. 7 u.) 10, 11.30 en 7 u. Dependance Poelpolder (zat. Meerkreuk (zat. 7 u.) 8.15, 9.45, 11.30 Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 u ds W. L. Heymans te Boskoop, 7 u dr. G. d Ru Em, pred. te Schevenln- hoven - Herv. Gem. 9.3C Chr. ^Afgesch. Lalleman te Oudewetering. 7 Vegter te Oegstgeest, Geref. Ke: kade 158: 10 en 6.30 u leesdlenst. Rem Ger. Gem.: 10.00 uur Ds A Hoff-Vis- scher te Vught. RK., Ontmoetlngskerk Oegstgeest Dienst gezamenijjj i u„ 11.45 u. en 630 u. (zatav 7.00 -); St Victorkerk: 10.00 7.0 Ouur) (zat. Zoeterwoude - Herv. Gem. 10 1 7.30, 9.30 ein 11.15 i Rijnsburg Herv. Gem. (Grote Warmond - Herv. gemeente 10 uur I J. F. G. Jansen, uit Noordwijk ai Zee. RK. Kerk (zat.av 7 uur) 8, 10 Chr Dienaarkerk (zat. Nieuwkoop Herv. Gem. 10 drs. Kattenberg te kerk 10.00 i Voorschoten, 5 u. ds. I J. Wisse (bet- helkerik) 9.30 u ds. Wisse, 5 u dr C. W Bezemer te Schevenlngen, Geref. Kerk - Herv. Gemeente; dorps- j Voordouw te Rotterdam, Ds. J. Ouwendljk, Den Bommel Ds R Oort Jeugdkerk, 10.00 Dienst des Woords, 2.15 u. ds. C. ds. Bijleveld, Geref Kerk kerk (zat. 7uur) ,8 10, llfl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4