at vindt
ervan?
ilm moet grote angst bij
artpatienten verdrijven
ilm met suikerspin-effect
Vragen
aan u
over de
film
pagina
ie Salzburg connection':
INTERPOLIS
Nummer
veertien
nu ook
in Leiden
\fergeethet
dagelijks boodschappen
doen maar met een
Ruton
Combi-koelkast.
)AG 23 MAART 1973
SU Wellicht is het de lezer
e krant opgevallen, dat de
ran de filmpagina sinds ge-
00 enigszins gewijzigd is. In
ing tot vroeger, toen de
sies veelal werden "wegge-
onder een verhaal dat met
zelfs met kunst of amuse
aar weinig van doen had,
de redactie er tegenwoordig
reel mogelijk een volwaardige
ina te maken. Dat houdt in,
alleen de allernieuwste films
;a worden bezien en beschre-
u dat er ook een .leesver-
rer filmers, sterren of andere
die met filmen te maken
ï-orden geplaatst. Bovendien
wij de in film geïnteres-
lezer een paar aanwijzingen
over goede films die in an
alen (Den Haag, Amsterdam,
am en Utrecht, omdat het
larsohijnlijk is dat men elders
im gaat kijken) te zien zijn.
Natuurijk houden, we u ook op de
hoogte van wat er in de Leidse bios
copen gebleven is of is teruggekeerd.
Tenslotte proberen we deze pagina
een aardig uiterlijk mee te geven.
Nu is het opmerkelijk, dart er vrij
weinig reactie komt op de inhoud
van deze pagina. Dat mag enigszins
wonderlijk heten, omdat met name
de recensies over het algemeen sterk
pensoonüijk zijn, en het derha-lve
waarschijnlijk is dat er nogal wat
mensen zullen zijn-die het soms (of
vaak) oneens zijn met de inhoud er
van. Het enige dat wij horen is ech
ter dat er af en toe een feitelijk fout
je in een stuk staat.
In deze tijd van kritische toetsing
van de inhoud van een krant lijkt 't
nuttig ook eens te bezien hoe de le
zer nu over orvze filmpagina denkt.
Want, mede doordat er zelden reac
tie komt op wat wij doen, zwemmen
wij wat los van het publiek. Af en toe
hebben wij de indruk dat we miet
Leest u de filmpagina?
nooit
wel eens
vaak altijd
altijd
Zo ja, waarom?
Omdat ik in bepaalde films
geïnteresseerd ben.
Om andere redenen, bijvoor
beeld omdat er aardige lees
verhalen op staan?
In hoeverre laat u zich bij
het kiezen van een film lei
den door recensies?
Helemaal niet
Nauwelijks
Een beetje
Volledig
Vindt u dat de recensies
in deze krant u
nadrukkelijk
teveel
een beetje
helemaal niet
een oordeel opdringen?
Vindt u dat er in deze
krant
voldoende
teveel
te weinig
aandacht aan de diverse as
pecten van de film wordt be
steed?
Welke onderdelen krijgen
naar uw mening teveel of te
weinig aandacht?
Vindt u de rubriek "Goede
film in andere steden" nut
tig?
Maakt u wel eens gebruik
van de informatie die deze
rubriek geeft?
Hebt u nog op- of aan
merkingen over deze pagina?
kunnen we veel beter dan tot nu na
gaan wat u van deze pagina verwacht
en in hoeverre wij aan die verwach
tingen voldoen. In elk geval is het
wellicht mogelijk, op deze wijze een
eerste steen te leggen voor een wart
intensiever contact met u, de lezer,
voor wie wij deze pagina tenslotte
maken.
Uw inzendingen kunt u sturen naar
deze krant, ter attentie van de film-
redaotie. Wij hopen dat we veel reac
ties krijgen.
Filmredactie
meer zijn dan een stel vage hobbyis- concrete vragen willen voorleggen,
ten, die film nou eenmaal zelf leuk U ziet, het is nogal wat wat wij van u
vinden en die daarom wekelijks 'n willen weten. Toch lijkt het ons, nog-
pagina over dit onderwerp vullen, maals plezierig om dit soort dingen
zonder zich af te vragen of de lezer te weten. Aan de hand van de inzen-
er nu een boodschap aan heeft. dingen u hoort er meer van, wan-
Daarom zouden we u een aantal vrij neer we die hebben uitgewerkt
'The Salzburg connection",
j v a Katzin; Voornaamste rol-
rry Newman, Anna Karina,
oss, Karen Jensen Theater:
m eten mensen op de ker-
veel plezier suikerspinnen?
ijk, het is aardig o~i te zien
dingen gemaak. .„orden, ze
lekker uit, maar als je een
nemen smelt de suikerspin
,aw voor de zon. Het enige
rerhoudt is een plezierige na-
r zeker geen gevulde
ADVERTENTIE
100% bescherming
voor 49,9 cc?
>at moet 'n Interpolis
bromfietsverzekering zijn!
"The Salzburg connection" lijkt in
veel opzichten op een suikerspin. Al
les ziet er op het eerste gezicht zeer
appetijtelijk uit. Het gegeven: jacht
tussen allerlei spionnen om een kist
met waardevolle documenten De
hoofdrollen: Barry Newman en voor
al de in alle opzichten prachtige ac
trice Anna Karina. De locatie: mid
den in sf eervol Salzburg. De makers
van de film hebben de hele zaak nog
eens stevig opgeklopt, en ziedaar 'n
wolk van een film, waaraan je met
veel plezier begint.
Al snel echter blijkt "The Salz
burg connection" de degelijkheid
van een suikerspin te hebben. Het
gegeveïl blijkt verwerkt te zijn tot 'n
uiterst chaotisch verhaal, de spion
nen rennen voortduernd langs, over
en tegen elkaar zonder dat Je nu pre
cies weet wie tot de ene en wie tot
de andere partij behoort. Pas aan het
einde van de film komt daarover wat
duidelijkheid.
En zelfs dan is de situatie nog niet
helemaal opgehelderd.
Door dit gebrek aan gegevens blijf
Je als toeschouwer een beetje In de
kou zitten. Je wordt niet werkelijk
deelgenoot van de spanning die de
hoofdpersonen in de film kennelijk
doormaken. Spannende taferelen zijn
alleen maar echt spannend als Je een
idee hebt van wart er nou allemaal
aan de hand is, en waar het over
gaat. Spionnen die elkaar in donkere
steegjes afslachten en achtervolgin
gen per koetsje (overigens een aar
dige vondst) zijn daarvoor niet vol-
Het "suikerspin-effeot" blijft ech
ter werken op "The Salzburg connec
tion". Het ziet er allemaal zo fijn uit,
dat je de Ikraam van regisseur Lee
Katzin niet ongeïnteresseerd voorbij
kimt lopen, hoewel Je weet dat Je
niets te eten krijgt. Je valt toch
voor de razend knap opgebouwde en
in stand gehouden sfeer, voor het
bekwame acteerwerk en voor het
gezicht van Anna Karina.
Wanneer je de bioscoop uitloopt,
nadat je eerst nog een waar happy
end voorgeschoteld hebt gekregen
kom daar maar eens om vandaag
de dag ben je alweer vergeten
waar de film nu precies over ging,
maar kan zelfs de schelle lentezon
die wonderlijke sfeer niet uit je
hoofd bannen. De nasmaak van de
suikerspin blijft zoet.
BERT VAN DOMMELEN
Anna Karina, prachtig in
"The Salzburg connection".
REX De inmiddels alweer veel
omstreden film over Nederlands voet
bal-idool nummer één. en Ajax' num
mer 14 Johan Cruijff draait deze
week voor het eerst in Leiden. De tal
loze fans van Johan kunnen dank-
zy 't werk van sportjournalist Maar
ten de Vos van het dagblad De Tijd
en dankzij het feit dat Johans roem
ruchte schoonvader Cor Coster de
produktie van de film op zich nam,
kijken naar Johan als voetballer,
maar vooral ook naar nummer 14 als
mens.
Zij zullen echter het meeste plezier
beleven aan het feit, dat Johans fa
belachtige manoeuvres nu eens dui
delijk te volgen zijn.
Blijvers
LIDO „Vijfde gTandioze week",
vermelden de affiches voor Paul Ver-
hoevens „Turks fruit" deze week. En
inderdaad, nog altijd moet je er wel
wat voor over hebben om een plaatsje
te kunnen bemachtigen in de bio
scoop in de Steenstraat. Het is wel
de moeite waard om even in de rij
te gaan staan.
LUXOR Veel minder succesvol is
tot nu toe de nieuwe film van Pons
Rademakers „Niet voor de poesen".
Rademakers houdt bij hoog en bij
laag vol dat de slechte nasynchroni-
satie debet is aan de vernietigende
commentaar op zijn film. Maar al
leen daaraan ligt het niet.
TRIANON „The poseidon ad-
venrture" is een film in het genre:
niet heel bijzonder, wel lekker span
nend. Een arsenaal van kundige ac
teurs als Gene Haokman (U weet wel,
van „The French connection") en Er-
nest Borgnine, Stella Stevens en
Shelley Winters staat borg voor deze
spanning.
Haagse
bioscopen
Asta: „The new centurions". 14 Jr.
dag. 2.30, 7.15» 9.30 uur; zo. 1.30.
4 00, 7.15, 9.30 uur.
Bijou: „Fellini Roma", 18 Jr.. dag.
2.00, 7.00, 9.30 uur; zo. ook 4.15 uur.
Camera: „What's up, doc?", a J. dag.
2.15. 7.15. 9.30 uur; zo. ook 4.30 uur.
Cineac: „De baas maakt het beest
achtig bont", a.l. dag. 9.30, 11.30, 1.30
3.30 uur; zo. vanaf 11.30 uur.
Elke avond; „Zij zijn naakt", 18
jr.. dag. 5.30. 7.C0. 9.30 uur.
Corso: ..De peetvader", 14 Jaar dag 2.
8.00 uur.
Du Midi: „Mash". 18 Jr.. dag. 8.15
uur; zat. en zo. 7.00. 9.30 uur.
Euro- Cinema: „El Cid", a.l. dag. 1.30,
7.45 uur; zat. zo., en woe. 3.45, 7.45
Flora; „Zorro's erotische avonturen",
18 jr.. dag. 2.00, 7.00, 9.15 uur; zo.
ook 4.30 uur.
Krlterion: „Cabaret", 18 Jr.. dag. 3.00,
7.00. 9.30 uur.
Metropole- Tuschlnskl: „The Canter-
Odeon: .Nummer 14 Johan Cruijff'
a.l. dag. 2.00, (M5, 9.15 uur; zat. en
zo 12.15, 2.15. 6A5, 9.15 uur.
Olympla: ..The hunting party", 18
jr.. dag. 2.00. 8.00 uur.
Passage: „Turks fruit", 18 Jr., dag.
2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30,
4.00, 7.00. 9.30 uur.
Rex: ..Halleluja voor een paar vuis
ten", 14 Jr., dag. 9.30, 11.30, 1.30. 3.30
5.30, 7.30. 9.30 uur; zo. vanaf 1.30
schutter". 18 Jr.. dag. 2.15, 7.15, 9.3
uur; zo. 1.30. 4.00. 7.15, 9.30 uur.
Studio 2000: „The french connection".
14 jr.. dag. 7.15» 9.45 uur. di-avond
besloten voorst.
De Uitkijk: .ie genou de Claire", 14
jr.. dag. 2.30, 7.15, 9.30 uur; zo.
1.45, 4.00. 7.15. 9.30 uur.
Nachtfilms
CAMERA „The damned", een
film van de vermaarde en knappe
regisseur Luchino Visconti, telt
een aantal hoofdrolspelers die de f ilm
nog extra allure meegeven. Alleen al
om Dirk Bog arde en Ingrind Thullin
nog eens in deze al wart oudere film
te zien is de moeite waard.
REX Het valt allemaal wel mee
in de film die deze week in de nacht-
voorstellingen van de Rex wordt ver
toond. De titel „Het pornoschip"
doet wel iets meer aan duistere prak
tijken vermoeden dan er in feite óp
het doek verschijnen. De liefhebber
van dit werk heeft er een plezierige
anderhalf uur mee.
Kindermati nee
CAMERA De legendarische goe
de roofridder Robin Hood en zijn
medestrijders voor de armen en te
gen de rijken tonen deze week staal
tjes van hun kunnen in het theater
aan de Hogewoerd. Vooral veel span
ning natuurlijk in Robin Hood en
zijn schelmen" maar af en toe ook een
vleugje romantiek.
Terug in
Leiden
CAMERA „De peetvader", film
die het in andere grote steden nog
immer goed doet, draait deze week
weer in Leiden, waar hij het tot nu
toe niet zo enorm deed als elders. De
liefhebbers van wat zwaar aangezet
te Italiaanse misdaad zullen deze film
zeer waarderen. Over de knappe rol
van Marlon Brando zijn inmiddels
bijna complete encylcopediën ver
schenen.
ADVERTENTIE
mensen die twee
hartinfarct nog niet
werk zijn. De belangrijkste
niet te gaan werken is
Afschuwelijke angst voor een
infarct dat misschien komt.
n die mensen zitten invalide
Niet in de eerste plaats om-
oedelijden met zichzelf heb-
vaak omdat de omgeving
»t zij vooral rustig aan moe-
n.
t worden meer dan honderd
in het ziekenhuis opgeno-
sch mdat zij iets aan hun hart
en. Jaarlijks sterven onge-
efl LOOO Nederlanders aan een
irct. Ruim de helft van hen
plotseling.
eine Roumen
hartpatiënt staat vooral
'>pen jaren volop in de be-
j. Sommiigen vinden zelfs
zaak Wordt overdreven, ten
andere ziekten.
ding is zeker: het hartin-
oodsoorzaak nummer één ge
maakt veel mensen bang.
teling probeert minder te ro
bder vet te eten en wat te
d. Die mensen proberen te
öen dat ze iets aan him hart
Maar wat moet de man of
®e na een hartinfarct het
lis weer' verlaart?
Sent die op het punt staart
ft naar huls te gaan, heeft
fotlijn nodig. Hij moet wor-
ïst gesteld. De dokter be-
patiènt al voor te lichten
nog maar net in hert zie-
ligt. Waait de patient heeft
te weinig informatie om de
'ragen te stellen.
itjes)
weinig of normale bewe-
ebben? Mag hij helemaal niet
■aken of toch af en toe een
ft En als moe spruitjes
®aakt. mag manlief die dan
Doe rustig boodschappen voor een hele weck tegelijk.
Zet alles in de grote Ruton voorraad-combi-koelkast.
Bederven krijgt geen kans in de Ruton vriesruimte.
En in de Ruton koelruimte blijft alles langer vers
dankzij een automatische regeling van de vochtig
heidsgraad. Dus geen uitgedroogde groenten meer!
Onthoud wel even de naam: RuTon
zijn. dat ze naar huis mogen een
ruggesteun te geven, loopt sinds en
kele weken in Nederland een 'uniek
experiment: een voorlicihitlingsfdjlimpje
dat de patiënt stimuleert om zelf
vragen te stellen aan de doikter.
Het filmpje zelf geeft ook antwoord
op vele vragen en probeert de pa
tient gerust te stellen. Het is een
initiatief van de Nederlandse stich
ting Excerpta Medica in samenwer
king met de Britse Roval Society of
Medicine. Medisch informatiebu
reau Excerpta Medica ziet dit expe
riment als een eerste uitvloeisel van
de pogingen oan iets te doen aan
patientenvooriidhting. In het acade
misch ziekenhuis DlJkzigt Rotter
dam, het - academisch ziekenhuis
Utrecht, het Wdlhdlmtoa Gasthuis
en Binnen Gasthuis in Amsterdam
en in het Lambertus-ziekenhuis in
Helmond zijn met het filmpje al
gunstige resultaten geboekt: de pa
tient heeft grote behoefte aan in
formatie.
Het filmpje wordt vertoond met een
klein draagbaar projectie-apparaat,
dat door iedereen gemakkelijk te
bedienen is. Door het kleine scherm
is de film niet geschikt voor groe
pen mensen.
Jaap de Vries, producer van het
filmpje: „We willen in Nederland
onderzoeken of er werkelijk iets van
die informatie bij de patient blijft
hangen. Als de medische wereld
voldoende interesse heeft in dit
soort voorlichting, kun Je weer een
stapje verder gaan. Je zou mensen
voor een operatie kunnen voorlich
ten over bijvoorbeeld narcose. Maar
Hartspecialist Vroom met
enkele van zijn patiënten
en het draagbare-projec-
tie-appwraat.
je moet daarbij wel de vraag stelen
of men daar nu al rijp voor is. Er
ligt ruimte tussen het uitwerken
van een brochure en het laten zien
van zo'n hartfilm. Misschien kun Je
de mensen op deze manier motive
ren om ook nog een boek te lezen."
Boek erbij
Het is de bedoeling dat het pro
gramma wordit aangevuld met een
boek. Dat boek behandelt vragen,
waarmee de infarctpatiieait in de
dagelijkse praktijk wordit geconfron
teerd, Een stapje verder en er zul
len van dezelfde stlohting stripver
halen voor kinderen komen over
bepaalde ziekten.
Bij de voorbereiding van het film
pje „Het hartinfarct, begin van een
ander leven" bleek duidelijk dat
mensen vaak weten dart ze verkeerd
geleefd hebben. „Maar hoe moet ik
nu verder", was dan de verzuchting.
In het filmpje wordt gezegd: „Uw
hart is niet uitgeschakeld, het heeft
een fantastische reserve."
En geruststellend„Wees niet bang,
ga weer aan het werk. Zoek gezon
de lichaamsbeweging en ontspan
ning. Vermijdt vet eten en roos
niet. Maar wordit geen maniak"
Niet alleen over eten en lichaamsbe
weging wordit iets gezegd, maar ook
over seksualiteit„Iedereen heeft
liefde nodig".
De hartspecialist Vrootm in het
Lambentusziekenhuis in Helmond,
die al met het filmpje werkt, zegt:
„Het is gebleken dat mensen die
drie maanden na een hartinfarct
nog niet werken, hélemaal niet
meer aan het werk komen."
Bij dokter Vroom gaan infarctpa-
tienten zonder complicaties na we
ken ziekenhuis weer naar huis.
Thuis zijn betekent beginnen met
revalidatie. Maar de mogelijkheden
om te revalideren zijn in ons land
te gering.
Dokter Vroom: „De patient moet
proberen om het zelf te doen. Wat
huishoudelijk werk, wart wandelen
in huis en dan naar buiten. Na en
kele weken moet zo iemand weer
wat kunnen fietsen. Maar niemand
controleert dat. Er zijn mensen die
bang blijven en op hun krent blijven
zitten. Die' mensen moet Je helpen
met revalideren".
De hartspecialist ziet het hartfilm-
pje niet als een vervanging van de
ctoktersvoorMchting. Het moet de
mensen motiveren om vragen te
stellen. Als de patient veertien da
gen in het ziekenhuis ligt, behoort
hij eigenlijk ai helemaal te zijn in
gelicht."
Overigens vindt hij dart hert filmpje
teveel nadruk legt op het eten. „Het
zou beter zijn om een goed schema
te geven voor revalidatie. En niet
alleen de patient, maar ook de fa
milie moet worden voorgelicht.
Voor iemand die een lichte hartin
farct heeft gehad, is lange bedrust
niet goed. Overdreven bedrust is in
het algemeen slecht.
Het is beter dat iemand met een
matige infarct na een week op de
rand van zijn bed zit dan dat hij
er in ligt."