\onorabel werkstuk
in Guido de Moor
nteverdi vergde veel
verkouden Visser
iG 12 MAART 1973
schichten aus clem Wiener W ald"
flodrama's kan men alleen
wden uit een soort maso-
tot medelijden. Van die
genoegdoening heeft men
me tijd beschaamd afstand
omdat men met die ge
verbonden was. Nu breekt
melodrama met relative-
nieuwe. lichtelijk geamu-
ippreciatie door. Als voor
jr. imd insect, dat er ook is.
chten aus dem Wiener
leschrijft het Weense win-
Marianine. dat aan een
iger dreigt te worden ge-
aioh in een poging tot
oprechtheid in de armen
losbol stort, die haar
iet een kind laat zitten,
wordt door haar omge-
handelt naar de normen
schijnheilig burgermans-
verstoten. Haar kind
feronachtzaamd door haar
imilie, terwijl Marianne
air cabaretwerk in leven
blijven.
i Horvath heeft het We
llissen de wereldoorlogen
voor te leiden in een
ia, dat niet eens zo sterk
van wat „De twee we-
fstjgt. Daarin werd rijk en
'helipad en goed tegenover el-
:et, waar in het geval
I63(^vath een hele maatschap-
wrang cynisme is geobser-
)e laatste was echter nog
bezig zich los te maken
negentiende eeuwse code
niet bovenuit gegroeid,
allerminst verwon-
waat men heeft nu zelfs
eens het gevoel dat Oos-
oüa)p nationale schaal is, wat
itvoipt plaatselijk voor oais ver
in GemütUiohkedit gedom-
lervatisme. dat zich be
tegen de onzekerheden
hou euwe.
orl Te van de schrijver wordt
loeki situatie bepaald en heeft
zijn vroege dood niet
bevrijden van die beper-
Moor. die bij de Haagse
„Geschichten aus dem
rfpvjWald" zaterdag in de Ko-
Schouwburg ten doop
or Nederland, heeft zich
(houden aan wat Horvóth
jaar geleden voorschreef
volksstukken: realistische
geen satire, een beperkte
sautl De regisseur heeft zich
terv ij die werkelijkheidsidee
hoewel door de ver-
aanè in plaats en tijd de
ater Dde werkinS van een zelf-
og door het onderliggende
7 in de keuze van zeventien
T enten niet meer voldoende
T loven dien is de visie van
een nieuwe spreek-
het volk een wensdroom,
en tussenoorlogs idealisme
aanvechtbare.
2ag:
-n'l
!!£!»ncert in Stadsgehoorzaal
..Geschichten aus den Wiener
Wald" is in zijn variatie van vi
sueel aantrekkelijk opgebouwde
tafereeltjes een honorabel werk
stuk van de regisseur geworden,
maar met het nalaten van een
harder typerende greep heeft hij
het zich moeilijker gemaakt en is
minder vei- gekomen dan haalbaar
was geweest ais gekoerst was naar
een vorm in de buurt van Zadéks
„Vooriaars-ontwaken"
De Moor bleef nu soms zonder
veel houvast, tot uiting komend in
bij voorbeeld een buiten het kader
vallende paraplu-vondst. In de op
telling van details, de afwisseling
van Harry Wichs decorbeelden, de
opzet vai^ de vele figuren en fi
guurtjes in dit kaieidoscopisch ge
heel was er echter stellig veel to-
neelpdezier te putten: in de mee
warige opstandigheid, die Rick Nl-
colet als Marianne uitstraalde tus
sen mensen met een harteloze
zelfzucht. De enige, die daarbij
enig nuchter besef, gewonnen uit
teleurstellingen, toonde. Valerie,
kwam tekenend tot leven bij Eli
sabeth Andersen in een portret
met Van Dongen-achtige toetsen.
Maar ook een heerszuchtig wijfje
van Myra Ward was opmerkelijk,
net als de Amerikanse ome Piet
van Leo de Hartogh, de hypo-
chondere biljarter van Hans Cule-
man. de edelgermaanse student
van Reinier Heidemanm, een slap
pe spe clgoedwinkelier van Paul
Steenbergen, een eng-nobele slager
van Kees Coolen met zijn stomp
zinnige knecht van Roelof den
Ambtman. Met nog vele onge-
noemden een mooi span voor de
bokkenwagen. Maar het had een
wat scherper geprofileerde reis
kunnen worden.
P. Ruivenkamp
Maandag
gevl
Het koffieconcert van
..had gisterochtend niet als
li in de foyer, maar in
1 van de Leidse Stads
taats. K.en O., heeft
terecht gemeend
nik meer te moeten maken
9 01 E9toria-minivleugel maar
kon niet naar de
insporteerd worden,
gramma vermeldde een
van Lieuwe Visser, bas,
luze op het klavecimbel
)or Anneke üittenbosch,
e op de vleugel door Ru-
nsen De barokwerken
Monteverdi en Telemann
JQf achteraf niet de sterk
man Lieuwe Visser te zijn.
11 vereist een fabelachtige
aan een grote ex
it, hetgeen van een ver
is wel wat veel gevergd is.
Ie grote zaal slechts voor
levuld was, moest de zan-
dien rekenmg houden met
lagalm. Toch was het be-
Iswaardig, hoe goed Vis-
door deze moeilijkheden
an.
Anneke üittenbosch was een goed
begeleidster, die ook als soliste een
fraaie .vertolkng gaf van Sweelincks
Ballo del Granduca. Dat het ge
deelte voor de pauze hier minder
gunstig naar voren komt, heeft
Lieuwe Visser eigenlijk aan zich
zelf te danken:, na de pauze bleek
hij geen hinder meer te hebben van
zijn verkoudheid en de oyer-
akoestische kwaliteiten van de zaal
wist hij nu in zijn voordeel aan te
kunnen wenden.
Mede dank zij de geraffineerde
begeleiding 1 van Rudolf Jansen
hoorden we een perfecte Satie, die
meteen daarna in de schaduw werd
gesteld van een indrukwekkende in-
perpretatie van Moessorgski's Lie
deren en dansen van de dood, in
het Russisch gezongen. Hoe gauw
klinkt dit werk niet overdreven en
banaal? De bandering van Visser en
Jansen was een uiterst intelligente,
hetgeen alleen al bleek uit het feit,
dat men de voorkeur aan de origi
nele versie had gegeven boven die
van Rimski-Korsakof. Het publiek
dwong een toegift af: Der Tambour
van Hugo Wolff. R. G. HARMS.
Leidse bioscopen
dl ook 2.0 u.. matinee: "De smurfen"
(a.l.) za en wo 2.30 uur zo 2 en 4.15
uur, nachtvoorstelling: "Les aventu-
riers" (18 J) vr en za 11.30 uur.
LffiO "Turks fruit" (18 j). Dag.
2.30. 7 en 9.15 uur. zo 2.30. 4.45. 7 en
9.15 uur.
STUDIO "Buitch Cassldy and the
sundance kid" (14 j). Dag. 2.30, 7 en
9.15 uur, zo 2.30. 4.46, 7 en 9.15 uur.
LUXOR "Sex In kantoortijd"
(18 J). Dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo
2.30, 4.45. 7 en 9.15 uur.
TRIANON "Mash" (18 J). Dag.
2.30. 2 en 9.15 uur. zo 2.30, 4.30 7 en
9.15 uur.
REX "Secret sexfile of Romeo and
Juliet" (18 j). Dag. 2.30, 7 en 9.15 uur.
zo 2.15, 4.30. 7 en 9.15 uur. Nachtvoor
stelling: "Vrouwen privé" (18 J) vr.
en za 11.30 uur.
T entoonstellingen
Drukkerij De Bink (Rooseveltstr. 3)
Grafisch werk en reliëfdrukken van
Leo Bolt ma. t/m vr 8 uur voorin.
5 uur nam (t/m 30 maart)
Sociëteit Burgers (Burgsteeg 2a):
Expositie Werkplaats „De bange dui
vel" Mona, Ellen en Lydia Luyten
(wandkleden, poppen en vesten) dag.
4 uur nam. 1 uur 's nachts zo. 2 uur
nam. 1 uur 's nachts (t/m 31 maart)
Wassenaar (Kunstzaal Heuff) Expo
sitie Sjoerd Hannema, tekeningen, gra
fiek en schilderijen en Ted Roocroft,
sculpturen, ma. t.em. za. 10 u voorm.
5 uur nam. bovendien di. 810 uur
nam (t.e.m. 24 maart)
Galerie 't Duivenhuys, Expositie
Will Tweehuysen (kleurendrukken),
dl. t.e.m. Zo. 28 uur nam. (t.e.m. 23
maart)
De Lakenhal Expositie Kamerllngh
Onnes (keramiek) t.e.m. 24 maart
Kabinet Gaper (Joh de Wittstraat 40)
Expositie Hans Dingjan (aquarellen)
en tekeningen) Willem Breddels (zeef
drukken) en Jozef v. d. Horst (siera
den) di/za 2-5.30 uur nam. do ook 7-9
uur nam. (t.e.m. 20 maart)
Warmond 't Hoekje bij de pomp
Expositie weefwerkstukken mevrouw
Nooijens- v. d. Kamer en leerlingen
dag 5-10 uur nam. (t.e.m. 10 maart)
Galerie Van der Vlist (Botermarkt
3) Expositie Ben Mone (schilderijen).
Ans Lempus (wandkleden) Peter v. d.
Meer (bronsplastieken) Kees Hauwert
(grafiek) en Kees Hoogendam (potte-
rie) di. t/m za. 10 uur voorm. 6 uur
nam. (t/m 31 maart).
Joh. de Wittstraat 40. Galerie Ka
binet Gaper. Wisselende expositie dl.
t/m za. 25.30 uur nam. do. boven
dien 79 uur nam.
Ned. Legermuseum: Geopend op
maandag tot en met vrijdag 9 uur
voorm.5 uur nam. Zon- en feest
dagen 15 uur.
Rijksmuseum voor de geschiedenis
der natuurwetenschappen: dag. 10
4 uur. zondag 14 uur.
Rijksmuseum van Oudheden (Ra
penburg 28). Werkd. 10 uur voorm.
tot 5 uur nam. zond. 15 uur nam.
Rijksmuseum voor Volkenkunde
(Steenstraat 1). Dag. 105 uur, zon
dag 15 uur nam.
Café Link (Haarlemmerstraat 38)
Expositie mevr. Men-Bardee (teke
ningen en 6chllderi1< ------
nam.-l uur 's nachts
teuws
bderd jaar geleden stond in
ptrant:
I Het Engelsche Lagerhuis
Wit gisteren de Dublin Uni-
J^ty-bill met 287 tegen 284
jiimen verworpen. Premier
[dsfone zal de Koningin zijn
$}a,g aanbieden en vermoe-
Ijk zal de heer Disraeli met
ning van een nieuw Ka
rn worden belast. De "Dai-
ïelegraph" zegt in elk ge
val, dat het votum een doode-
lijken slag heeft toegebracht,
aan een der grootste Ministe-
riën, die Engeland ooit gehad
heeft.
Als een staaltje van schran
derheid verhaalt men van een,
der olifanten van Meyer's cir
cus, dat hij op den weg dien
men volgde om Hamburg te
bereiken een dronken man
zag liggen, dien eenvoudig op
pakte met zijn snuit en hem
aan den kornak gaf, die den
man daarop een gemakkelij
ker plaats dan den harden bo
dem kon aanbieden om zijn
roes uit te slapen.
Vijftig jaar geleden:
Afgevaardigden van de Ara
bische volken hebben te Lon
den op een vergadering het be
sluit genomen een gemeen
schappelijke poging te doen de
eenheid van alle Arabische vol
ken in Syrië, Palestina, Irak,
den Hedzjas en andere gebie
den te verwezenlijken.
- In Spanje heerscht een alge-
meente staking, die 300.000 ar
beiders omvat. In Madrid heb
ben de troepen op verscheide
ne punten moeten ingrijpen. Te
Pompanella had een bloedige
botsing plaats tusschen vrije
en roode syndicalisten; er vie
len vele gewonden.
BRAMMET JE FOK
2606 Het ivas doodstil. Bram had het gevoel, dat hij wel
twaalf dingen tegelijk moest doen, maar hij deed niets. Als ge
hypnotiseerd keken ze alle drie naar de hemd. Ze wisten wat er
ging gebeuren. En toch waren ze verrast. In een flits schoot de
hand toe, griste de harmonika van het dek en verdween weer
onder water. -Ze stonden paf. Sprakeloos. Tutu was de eerste,
die een rauwe kreet slaakte. Bram was precies op tijd weer bij
zijn positieven.
Het wat onder de Kokanje begon plotseling te stromen. En
met steeds grotere snelheid dreef het schip op de opening in het
hart af. Het meer liep over. Bram had al zijn stuurmanskunst
nodig. Terwijl het leek, alsof het water kookte zag hij in een se
conde nog even de hand boven de oppervlakte verschijnen, die
'n toeter Hoge Toons toeter aan boord smeet. Het volgende
moment gleed de Kokanje in duizelingwekkende vaart naar be
neden. En toen ivas het stil. Ze dreven midden op zee. Alsof er
niets gebeurd was.
PANDA EN DE KOMEET VAN ZOETEKAUW
21119. Nadat hij zijn sombere voorspellingen gedaan had,
stapte Joi is de zaal uit en tastte onder zijn pij.
„Het spreken tegen die genotszoekers vergt het uiterste", pre
velde hij. „Het geeft een wee gevoel in de maagstreek. Daarom is
het prettig dat ik enig voedsel heb meegenomen, om weer op
krachten te komen".
Zo mompelende nam hij een hap. Dat was natuurlijk hele
maal n et, tuat men van een onthecht iemand verwachten zou,
en daarom zorgde hij er voor dat niemand hem zag. Maar
hij werd bijna betrapt, omdat Panda hem achterop kwam dra
ven.
„Joris?!" riep die. „Wacht eens even! Ik moet je wat vra
gen!"
De aangesprokene propte haastig de rest van het stuk ge
bak in zijn mond en keerde zich om.
„Geef je helemaal echt niets meer om eten en drinken?" vroeg
Panda. „En kan je echt in de toekomst kijken? ..M-maar wat
zie je e. vreemd uit! Zo opgeblazen! W-wat is er met je?!"
Stokvis met kaassaus
Laat 4000 g. stokvis 24
uur weken en ververs
het water enkele malen.
Snijd de stokvis in stuk
ken Zet de
vis op met 0.5 1. water,
enkele schijfjes ui, een
blaadje laurier, een afge
streken theelepel tijm en
twee schijfjes citroen.
Laat de stokvis in onge
veer 45 min. gaarko
ken en daarna goed uit
lekken. Kook intussen 1
kg. aardappelen gaar.
stamp ze fijn en meng
er 1 dl. melk, een snufje
nootmuskaat, zout en
peper naar smaak door.
Smelt 50 g. boter en roer
er 30 g. bloem door. Giet
er geleidelijk 4 dl. melk
bij en blijf steeds roeren,
tot gebonden saus is
ontstaan. Meng er 100 g.
geraspte kaas door, zout
en peper naar smaak,
enkele druppels aroma
en een theelepel papri
kapoeder. Schep een
rand aardappelpuree in
een beboterde vuurvaste
schaal, schep de stokvis
in het midden en giet de
saus over vis en puree.
Zet de schaal 10 minuten
boven in een voorver
warmde, zeer hete oven.
FRED BASSET
Er zijn dagen dat ik
Cock niet luchten kon/
1292
9
6
O
V
tl
Den Haag
DINSDAG 13 MAART
Kon. Schouwburg: 20.15 uur: Gallas
Karsenty Herbert „Pauvre France".
Christus Konlngskerk. Br. Ingen-
hoeslaan 4, Voorburg: 20.00 uur: Voor-
burgs Operakoor m.m.v. Karin Ostar,
sopraan: Jan Blinkhof, tenor; Jan
Alofs, bas en Thea Roos, plano o.l.v.
Harry Holtman o.a. Gluck. Weber).
R. K. Kerk. Leyweg: 20.15 uur:
Het Residentiekoor m.m.v. Gew. Or
kest voor Zuid-Holland en solisten
o.lv. Jo Ivens (Mozart en Monniken
dam)
Diligentia: 20.15 uur Fons Jansen
„Kwartetten".
WOENSDAG 14 MAART
Kon. Schouwburg: 20.15 uur: Am
sterdam Toneel „De Vossejacht" van
Ben Johnson.
HOT: 19.30 uur: Generale repetitie:
De Haagse Comedie „Kaslmir en
Karoline" van Odön van Horvath.
Microtheater, Delft: 20.00 uur: To
neelvereniging de Flits „In het kleine
geluk".
LAK Theater, Leiden: 20.15 uur:
Josephine van Gasteren „Rosa".
Diligentia: 20.15 uur: Fons Jansen
„Kwartetten".
DONDERDAG 15 MAART
Kon. Schouwburg: 20.15 uur: „Ge
schichten aus dem Wlenerwald" van
Odön van Horvath
HOT: 19.30 uur: „Kasimlr en Ka
roline" van Odön van Horvath
Theater aan de Haven, Westduinweg
230: 20.15 uur: Toneelgroep de Appel
„Op leven en dood".
St. Jacobskerk, Parkstraat: 20.15
uur: Elisabeth Cooymans, alt; Jan
Schmitz, orgel; Dona Söhngen, klari
net; De Haagse Madrlgalisten o.l.v.
Huub Kerstens en Het Haydnkwartet
uit Tilburg (Max Reger)
Kasteel Oud Wassenaar: 20.15 uur:
Christine Visser, viool en Peter Visser,
piano (o.a. Dvorak. Mozart)
Diligentia: 20.15 uur: Fons Jansen
„Kwartetten".
Bezoekuren Ziekenhuizen
Diaconessenhuls; le klasse dagelijks
11.0012.00 uur 13.1614.00 uur 18.45-
19.30 uur; 2e en 3e klasse: dagelijks
13.1514.00 uur en 18.4519.30 uur.
Kinderafdeling dagelijks 14.45—15.30
maandag woensdag, en vrijdagavond
18.30—19.00 uur
St. Ellsabeth-zlekenhuls klasse afde
lingen: volwassenen: dagelijks van
11.15 tot 12.00 u van 14.00 tot 14.45 u.
en van 18.45 tot 19.45 u. kraamafdellng
dagelijks van 11.15 tot 12.00 uur van
14.00 tot 14.45 uur, en van 19.00 tot
20.00 uur, kinderafdeling dagelijks van
15.00 tot 18.30 uur. Volwassenen da
gelijks van 14.00 tot 14.46 u. en van
18.45 tot 19.45 uur. Kraam: Klasse af
deling: Dagelijks van 11.15—12.00 uur
(alleen voor echtgenoten). 15.00—16.00
uur en van 18.4519.45 uur, 3e klasse:
Dagelijks van 15.0016.00 uur en van
18.45—19.45 uur.
ACADEM1SCB ZIEKENHUIS
Voor nlle patiënten (behalve klnde»
ren) zijn de bezoekuren nis volgt:
Elke dag:
15.00-16.00 uur
18.30-19.00 uur
Voor de prematurenafdellng gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders)
Maandag t/m vrijdag:
18.30-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
15.30-15.45 uur
Bezoek aan ernstige patiënten:
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan, kan
de hoofdverpleegkundige niervoor spe
cials kaarten verstrekken.
Alphen aan den Rhijn
Rjjnoord: le en 2e klasse 10.30
*1.00, 14.00—14.45 en 18.00—19.00 u.
3e klasse 14.0014.45 en 18.0019.00
.egee8^«: ®n 13— uur. Kraamafdellng 16.0017.00 uur.
14.30^8 zondags 11-12 en 1415 u eer- alleen voor echtgenoten 19.0020.00
uur. Kinderafdeling 15.0015.30 uur,
alleen voor ouders 18.0018.30 uur.
W IS DAT EIGENLEK ^(S
NIET ERG GEMEEN VAN 1
/4ST/VSWS? JE HEBT DEZE
JOB EIGENLIJK ALLEEN
MAAR AANGENOMEN
OMDAT JE XORXOZ, DE i
„GEHEIME* PLANEET
WILD^^fc:
r IK KAN ME
W/EER BEWEGEN
MCHT IK'T NIET?
XORXOZ IS AL
NEPSENS MEEF.
T£ BEK&JNENa
r NOU,
IKVENKCWPE
HELE FAMILIE /VET
EFG FJINBBSXIAARD
/S.VW DOEN \*E
k /Vt£T KAT-IA? A