6V1 unstmatige )nd tenger hoera-stemming winstobject C/RADID\programma ...e/7 gisteren llVid Cassidy in Europa MEIJER MET ER Oogstrelend ballet op variaties van Dvorak Misschien met Adèle Citroentjeblijft C (Jv) vandaar Laat uw geld PROCENT met GWKrentespaarbrieven TV morgen] RDAG 8 MAART 1973 DUO- - In h aprojei de eld na sprinj iStisch gebral is het al wekenlang luide verkondigd: stingei^gsidy komt naar Europa. Zoveel superlatieven te P* van sta^ gehaald. om dat bericht de wereld in te in hiHat het er de schijn van had, dat het hier de over- astmgf1 ac^tste wereldwonder betrof. mee7 inu lijkt lichtelijk overdrc- pagne rondom hem. Een actie, die zeker een wereldwonder slechts kan slagen als de vakmen sen de publiciteit verzorgen. Daarom ook afgemeten „mappen" met net te weinig informatie om iets persoonlijks over het idool Cas sidy te kunnen vernemen. En een oude wet is, dat een idool slechts kan bestaan bij het instandhouden van het mysterie. Het mysterie wordt overigens door een aureool van vele miljoenen in stand gehou den. Acht miljoen singles en vijf miljoen lp's zijn er sinds 1970 van hem verkocht in de Verenigde Sta ten. meldt zijn platenmaatschappij Bell's Records. Zijn omgeving laat in Hamburg met gretigheid „lekken", dat het persoonlijk bezit van de 22-Jarige jongeling reeds 250 miljoen gulden bedraagt en dat er, als het publiek dat wil, uit de 1.73 meter lange en 59 kilo zware verschijning nog veel dat zondag in ons land meer miljoenen vallen te halen, li het kader van zijn Eu- Voor het theater in Hamburg zwoe gen verkopers van stickers, posters en vlaggetjes met de beeltenaar van David door de meute van circa tweeduizend voor het merendeel meisjes tussen de dertien en zestien bf10 00k overal elders in Jaar- meesten schaffen zich voor toegangskaarten vlot van drie mark snel een souvenir aan. Het zakgeld heeft acht tot vijftien D-mark moeten lijden voor de toe gangskaart en uiteraard komt daar van Van promotion-activiteiten ,rvan Vhand optreden van pla- appij, tv en wat er meer d het creëren van een ui- ,er(cratdef winstobject. Maajsidy is een rage in Ame- wordtpavid en als Keith Pai - begrilde tv-serie Partridge Fa cilitates ook een rage in Enge- 1duspvolgende stap is: Cassi~ ,n rage worden op het afgelojDat is een onderdeel van hie uitgekiende marketing- Nlvoor de vergroting van het ti over]} voor het te exploiteren !assidy. id zijn de eerste indruk- nen overhoudt als men 5 dagen verdiept in de opgeroepen hoera-stem- het tengere figuurtje stellen in De Doelen, ij in een matinee en één avondvoorstelling. Beide reeds lang uitver- UUICI I __i, minrnl olHorc in Wiebelend Met de bibs tot groot plezier van meisjes tussen 10 en 15: David Cassidy paar nummers gedaan voor een straks nog eens twee Mark bij voor la-avond van radio Luxemburg in veel 1aan de liand? Heeft de t wissF ziJn fenomeen in de tusseF' nadat de Beatles en de le<Pnes bezittingen zijn ge- Held wentfï een g esettelde genera- makfjdie gedachte aanhangt, In deze hele kunstmatige atmosfeer Dusseldorf waar deze commerciële zender prijzen uitreikt aan Duitse schlagerzangers. Het publiek be greep er niets van en bleef onge roerd, vex-veeld zelfs, zitten kijken. „Maar dit, vanavond, dat was het beteen de eerste fout bij dronTmen de meisjes de Hamburger publiek van David. Dit was wel i in de reclame-campag- neerging van de rage Cassidy. Musikhalle binnen, met het beeld ïelijking met de opkomst van hun held uit de Partridge Fa- ftles is een ergerlijk mis- mijy duidelijk voor ogen en de to- pat echter gretig wordt nen van Zijn iaatste succes „Rock me babe" nagalmend in het achter hoofd. Uiteraard een dankbaar publiek. Dat een voorprogramma duo weg- soandeert met „David Davi'd". Te recht, want daarvoor is men geko men. Later ziet dat publiek die Da- naar Hamburg waar jet afgelopen weekeinde iese tournee opende om pe bevestigd te zien. En jn poging te ondernemen i held zelf, aan het woord ter hetgeen er over zijn hem en'door hem, ge- even wat anders," deelt zijn pers schef Tony Barrow mee. Dit is een poging ons tevreden te stellen en ons af te houden van verdere stap pen om Cassidy zelf over het een en ander vragen te stellen. Barrow is van oordeel dat de persinformatie die is verstrekt voldoende moet zijn. „David geeft nooit interviews," weet hij nog. Met de jongeman zelf, ge stoken in een strak glitterpak, Barrow gelooft niet, dat Cassidy te gen zijn wil zo wordt beschermd: „Hij heeft een vrije wil." Zo gaat hij straks in Rotterdam weer uit geheel vrije wil met zijn achterwerk naar tweemaal tweedui zend meisjes staan. Tieners, die van de samenwerkende industrie hun idool hebben gekregen, dat hen iets geeft, maar wat? Volgens velen is Cassidy met zijn gladde, wat weke, vid. Het schreeuwt. En het krijgt waarin hij optreedt, komt het tot en het hoort gelukkig niet wat de vocale en instrumentale prestaties zijn die van het podium de hoge worden geslingerd. Het is conversatie, die zich louter en alleen beperkt tot de discussie, waarom hij geen interview geeft om zijn miljoenen fans een wat minder verschijnsel last precies ook onbelangrijk. David heeft dat opgeschroefd beeld van hem te ge- ook geleerd. Belangrijk is hoe hij ven. De volgende ochtend stuiten we in het Hamburgse Vierjahreszeiten Ho- „Was pd was ij dele hoop, want wijgt als het graf. Geen beweegt. Dat hij gezien wordt. En dan geschiedt iets, dat aan het obscene grenst. Het object steekt tel wederom op Tony Barrow, het kleine achterwerk bij iedere song gedurfd naar achteren en draait er koket mee in de richting van de zaal. Een matig uitgevoerde Tom Jones-act. Met dat verschil, hij uit. dat Jones zijn handelingen uitvoert voor een volwassen publiek en Cas sidy voor meisjes tussen de dertien en zestien jaar, die het niet-begrij- pend op een schreeuwen zetten. Een paar meisjes worden af en toe A H /TT^ toegelaten tot hun David om hem A|VJLL een 13106111 f°e te werpen, maar muzikale afleveringen dit seizoen vervaardigde door. Ook de bezetting wordt niet gewijzigd. Men hoopt dit een promotie-tournee dan zou je hem misschien best even mogen spreken, maar dit is een concert- tour. Dat is heel wat anders," legt seizoen wat tegenvielen, heeft de KRO toch besloten de serie van schrijver Eli Asser voort te zetten. Men hoopt zelfs met de laatste af leveringen van dit seizoen die cij- Het zegt nog wel: „David wil alleen ters nog wat te kunnen opvijzelen. Geen cent maar zijn fans in Europa een ple zier doen. Hij verdient aan deze hele trip geen cent." Iets dat door Paul Acket heel meestal is het kordon stevige man- mogelijk wordt geacht. Zeker het nen rond het podium een hechte eenheid, die al te hysterische uit spattingen wel aan schijnen te kunnen. Enthousiast Na afloop is zijn gevolg enthousiast over het resultaat. Mijn verbijs terde gezicht wordt niet begrepen. Een avond eerder heeft hij een het vage antwoord. Nederlandse concert levert niet veel op door onze systemen van omzet- en vermakelijkheidsbelasting. Tony Barrow „In Europa zijn tournees nooit lucratief voor Amerikaanse sterren. Men kan hier noodt de ga- De serie wordt naar de zondag avond gehaald. Johnny en Rijk moeten daarvoor wijken. Althans zondagavond is de laatste aflevering van de serie shows van het Paar Apart, die een van hun slechtste seizoenen achter de rug hebben. „Citroentje" krijgt vanaf 11 maart de ruimte op zon dag en men hoopt, dat de kijkcij fers dan zullen bevestigen, dat de ges betalen die Cassidy in Amerika serie een vervolg waard is. Eli Asser is enthousiast over het besluit van de KRO, omdat hem dit enige waarborgen geeft om als i - De Paul Meijer- pMfe De NOS is zeer tevreden istesi loor Henk Terlingen ge- e radio-programma, dat wrigi ïsdag van 19.02 tot 24.00 ist iriehonderdduizend mem- Ilversum II kluistert, et gi Terlingen, alias Apollo aan lis Kauwgom Henkie, alias ~)en I moeilijke jongen, vrieh- lertit en verzocht geen reclame emcutx show te stoppen. Want ïogal eens schokkende be- "iVoiiit, of geregeld een wind in dl Is nog tot daar aan toe, s ne, daar kan de NOS het 1 niet mee eens zijn. Ter ten sc is wa,t verkaasci over to? v' zijn broodheren: „Recla- ferscl het niet weten", li de NOS erg blij met de ze ëT ten topper genoemd mag i hebioiial het halfuurtje voor xen levert aardige reacties Ronald Hynd zette op de symfoni sche variaties opus 78 van Anto- nin Dvorak een heel koket ballet, speels en muzikaal, dat om die laatste kwaliteit terecht maar wei nig origineel de titel „Dvorak Va riaties" meekreeg. Het heeft een structuur en een „intrige", die merkwaardig parallel loopt met de choreografie van Hans van Manen op Daphnis en Chloe van Ravel, ook in dit programma gister avond in de Amsterdamse Stads schouwburg gedanst door het Na tionale Ballet dat echter als beweging en als choreografie aan zienlijk belangwekkender is. Ook hier de overgang van nacht naar dag, ingezet met een sil- houet'achtige ensemble, overgaande in kleinere ensembles een bij zonder aardige pas de deux, en tenslotte een lofzang op het zon licht. Wat naïef en probleemloos, maar ook al door de aantrekkelij ke costuums van Peter Docherty een oogstrelend divertissement. Tot die oogstreling draagt de doorzichtigheid, parallel lopend met de muzikale en niet zo inge wikkelde structuur van Dvoraks muziek aanzienlijk bij. De ensem bles lopen zoals men kan voor spellen, met enige beschaafde in ventiviteit, de bewegingen zijn- neo-klassiek in de beste Britse stijl. Die ensembles vragen wel een redelijk hoge graad van per fectie, die was er tijdens deze pre mière bepaald nog niet, maar het ballet staat hier ui het westen voor de komende maand nog niet op het programma dus wie weet wat er nog aan die grotere per fectie kan worden gedaan. De choreograaf heeft meer dab gebruikelijk ruimte geschapen voor dansers (die er gewoonlijk bij dit soort balletten maar als vulmate riaal afkomen)Pieter Roowaan, René Lejeune, Michael Richter en Rodrigo Rudas, met de ster Luis Fuente aan het hoofd, kwijten zich op heel behoorlijk niveau van hun taak. En de grote pas de deux, koket en charmant, wordt perfect gedanst door Maria Aradi en Luis Fuente. Het was de premièreavond ook van assistent-dirigent Maarten Smit /met de Dvorak: hij leidde hét Nederlands Balletorkest heel bekwaam door de klankcomplexen van de symfonische variaties op het eerste gehoor een aanwinst voor het Nederlandse corps gespe cialiseerde ballet-diirigensen. gezicht de vervanging voor Paul McCartney, die zolang het kon, ge koesterd werd door de tiener-meis jes. Maar een inluider van een nieuw tijdperk zal Cassidy niet zijn. Van „Rock me baby", zijn laatste lp, zijn in Amerika alweer een miljoen exemplaren verkocht. Hop hop, hop er kan nog meer op. Zijn concert tournee zal hem er stellig bij hel pen. Citroentje met suiker wordt schrijver aan een wat continuer een blijvertje. Volgend seizoen gaat produkt te werken dan aan een sei- het produktie-team dat de komische zoen-serie .Wellicht gaat dan ook zijn wens in vervulling, dat Adèle Bloemendaal, dan alsnog aan de cast kan worden toegevoegd. Ook zelfs aan de cast nog enkele sterke tijdens dit lopende seizoen heeft personen te kunnen toevoegen. men steeds weer geprobeerd Adèle aan de cast toe te voegen. Zonder Hoewel de kijkcijfers dit succes. Het besluit van de KRO de serie naar de zondagavond te halen, weg van de scherpe concurrentie van de TROS-amusementsprogramma's, heeft nog wel enkele programmati sche gevolgen. Zo zal op vrijdag avond een aanzienlijk gat moeten worden opgevuld. Daarvoor heeft de KRO in Enge land een serie programma's rond de komiek Marty Feldman gekocht. Feldman heeft ook altijd in Neder land met zijn programma's een aanzienlijke populariteit weten te verwerven. Wat er volgend seizoen met Johnny en Rijk gaat gebeuren is nog steeds niet bekend. Het duo heeft geen lo pend contract meer met de KRO. Er zal derhalve moeten worden ge- NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) j 19.05 E.O.-kinderkrant 19.30 AI je Korfker, navigator - portret van een studenten- aktivist (E.O.) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Eénmiljoenste Joh. de Heer-bundel: koorzang - geeste lijk programma (E.O.) 21.10 Nader bekeken (E.O.) 21.30 Alibi - een film uit de serie This is the Life (E.O.) 22.00 U schrijft ons: brievenbeantwoording (E.O.) 22.25 De schapen moeten leven, filmreportage (E.O.) De migratie van de Bakthiaristam is een indrukwek kende verhuizing van mensen en dieren in de gehele wereld. Meer dan 300.000 mensen en miljoenen dieren trekken over zes bergruggen die variëren van 2600 tot 4600 meter. Deze Jaarlijkse reis is noodzakelijk om weidegronden voor het vee te vinden. Een cameraploeg volgde zes weken lang zo'n familie. 23.15 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Beertje Colargol (VPRO) 19.20 Zwijgen is goud, collage van stomme filmfragmenten (VPRO) 19.45 Popeye, tekenfilm (VPRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Berichten uit de samenleving (VPRO) 20.35 All in the family, comedy TV-serie (VPRO) 21.00 Zipcode: The Defenders, of: het 7e Amerikaanse leger in Europa, documentaire film (VPRO) 21.45 The Clowns, circusfilm van Fellini (VPRO) In 1970 kreeg Fellini van de Italiaanse tv de opdracht om een gedramatiseerde documentaire te maken van Duitse tv-lieden kwam deze produktie tot stand. Fellini het fenomeen clown. In samenwerking met Franse en was er zelf niet zo tevreden over. De film zou het vol gens hem niet op het kleine tv-scherm niet goed doen. Wie het niet met hem eens is mag zijn vinger opsteken. 23.15 Den Haag vandaag (NOS) 23.25 Journaal (NOS) Herman Kuiphof, wiens zicht op de rugnummers als bij tra ditie wat vertroebeld is en die keer op keer Breitner zegt als hij Müller bedoelt, raakte hal verwege de tweede helft in het soort verbaal orgasme verstrikt dat gebeurtenissen waarin een klein volk groot kan zijn, altijd lijkt te begeleiden. Toen hadden we overigens het tweede doelpunt van Ajax al ge mist, want de regisseur vond kennelijk de gouden bromtol van het t.v.-festival van Sebastopol het broze hart vasthouden. Kuip hof haalde er de politici bij, kalkafzetting in de wasauto maat, de hoofdacte van Arie Haan en meer van die niet ter zake doende brokken koortsige fantasie. Toen de scheidsrechter het be stond om geen strafschop toe te kennen toen Johnny Rep tegen de grasmat werd gelopen, ver moedde ik even dat Kuiphof zou oproepen tot het plunderen en brandschatten van het kan ton waaruit de vermetele Zwit- of de zilveren theelepel van Split serse scheidsrechter afkomstig belangrijker dan een zakelijk volgen van de wedstrijd. Het gaat in voetbal om de doelpun ten, niet waar, en daarvan werd ons nu Juist weer 25 procent onthouden. Maar dat valt in het niet bij het chauvinistisch ge bazel van Kuiphof, die met een scheef oog naar alle sportboe ken die hij in zijn vrije tijdvoor kruideniersfirma's moet afschei den, alles wat het vaderlands gemoed zou kunnen deren, min of meer in de sfeer van de psy chiatrie bracht. Dus „bleke" Bayern -trainers, „ontredderde keepers, enzovoorts. Nederland se commentatoren leuteren veel te veel; ze zijn blijkbaar bang om in de overbrugging te ko men, wanneer ze een paar secon den stilte gedogen. Ze kennen hun taal niet en als men zich dan ook nog waagt op het smalle, gladde pad van de vergelijkin gen, dan moet men inderdaad was. Men moet er niet aan den ken, wat er gebeurd zou zijn, indien Ajax niet met 3—0 zou hebben voorgestaan. Gelukkig kon Kuiphof nu na deze beslis sing van de op hol geslagen Hel- veet zich tot enig diep zuchten bepalen, zoals een zwaar door het lot geteisterde dat doet. De vraag blijft: is er dan iemand in Nederland die het beter doet dan Herman? Het antwoord luidt: dat is in elk ge val nog nooit echt geprobeerd. Maar Kuiphof is in elk geval langzamerhand de vleesgewor den karikatuur van de t.v.-com- mentator: een slechtziende ha zelaar met orale diarrhee, als een chauvinistische Sancho Panza gezeten op een steigerende NOS- camera. Dat tweede AJax-doelpunt schijnt erg mooi te zijn geweest, zeggen ze. H. MULDER VRIJDAG 9 MAART. Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor Hilv. I. 402 in en FM-kanalen. 7.00 huisvrouw. 8.45 Moeders wil is \\_-. AVRO. 9.20 N.O.S. 9.40 AVRO. 12.00 9-40 Schoolradio. 10.00 (S) klassieke NOS. 13.11 VARA. 13.25 NOS. 17.00 '"°'v PRO. 19.00 KRO. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek 7.20 (S) Dag met een gaatje, met om 8.00 Nieuws: 8.11 Radiojournaal en om 8.30 De groenteman. 9.00 (S) mo derne kamermuziek. 9.20 Wat pedago- fische rubriek. 9.35 Waterstanden .40 (S) klassieke- en volksliederen. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 muziek met om 10.30 Nieuws. 11.00 Voor de zieken. 11.54 Bericht Vasten - aktie. 11.55 Mededelignen. 12.00 (S) gevarieerd programma met om 12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41-12.50 Echo en 13.00- 13.05 Raden maar 14.00 Schoolra dio. 14.30 (S) gevarieerd programma met om 15.30 Nieuws. 17.00 Rubriek -7, over missie en zending. 17.10 (S) Me- (ged. S) Arbeidsvitaminen (gr.), tropole Orkest. 17.30 Nieuws 17 32 (11.00 Nieuws; 11.03-11.06 Radiojour- Echo. 18.00 (S) Licht orkest met so- piano. U.55 listen. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 ----- ----rmatief pro- Nieuws, feiten en achtergronden op gramma. 12.30 Uitzending voor de sociaal-maatschappelijk terrein. 18.58 landbouw. 12.40 (S) Moderne kamer- Marktberichten. 19.00 rechtstreeks "™2lek (gr.). 12'50 Recht en slecht. programma met sociaal-kulturele ak- 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de tuallteiten en berichten en verder om dag. 13.25 toeristische informatie uit 19.50 Den Haag vandaag en om 20 00 binnen- en buitenland. 13.50 een ru- Nieuws 2015 Radiokamerorkest en ov' i J jen*l?jwe, 5 solisten met klassieke en moderne (S) Muziek uit de Middeleeuwen en muziek. 21.00 (S) London Philharmo- Renaissance. 14.35 muziek en nieuws nic orchestra. 22.30 (S) De Staal- van onze zuiderburen^ 15.00 (S) re- kaart. 23.30 (S) Moderne muziek. 23.55 Nieuws. IIIlv. III. 298 en 240 ni. en FM-kana len. 7.00 EO. 11.00 NCRV. 14.00 NOS 15.00 AVRO. 18.00 NOS. 21.00 VPRO. commentaren uit alle de hét land en veel muziek. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 Recht streeks programma met politieke analyses, reportages, achtergrond-in formatie en telefonische reakties. met 7 00 Nieuws. 7.02 Gospelsound. 8.00 om 17.55 Mededelingen; 18.00 Nieuws Nieuws. 8.02 Tussen thee en koffi;\ en om 18.20 Uitzending van D.S/70. (9.00 Nieuws). 10.00 Nieuws. 10.03 19.00 (S) Springplank. 19.30 muziek verzoekplaten van en voor zieken, in de liturgie. 20.00 (S) verzoekpla- n.oo Nieuws. 11.03 Popcorn. 12 00 tenprogramma. 22.00 kabaret, show Nieuws. 12.03 Bij Barend. 13.00 musical. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 13.03 internationale tophits i met veel muziek. 23.55 Nieuws. 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) klassieke muziek (gr.). 7.30 ta ad inDDr Nieuws. 7.41 Echo. 7.50 klassieke mu- ■JA-Air* JURlCL ziek (gr.). 8.24 Overweging. 8.30 ADVERTENTIE 14.00 Nieuws. 14.03 Felix Meurders Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Amerikaan se hitparade. 16.00 Journaal. 17.06 verzoekplatenprogramma 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02 verzoekplaten. 20.00 Nieuws. 20.02 Dr. Wiener's Meat Show 21.00 Nieuws. 21.02 gevarieerd muziekprogramma (22.00, 23.00 en 24.00 NieuWs en actualiteiten. 22.55 Mededelingen) 0.55-01.00 Nieuws. Góed sparen zonder risiko! GWK-rentespaarbrieven a f 500,- groeien veilig in precies 5 jaar naar f 685,-. Dat betekent 6,5 samen gestelde interest! GWK-rentespaarbrieven zijn waardepapieren aan toonder en dus niet op naam gesteld. De rente is pas belastbaar bij uitbetaling - na 5 jaar: dat kan fiskaal voordelig zijn. GWK-rentespaarbrieven zijn op eik GWK-kantoor te koop. /ffljX DE GRENSWISSE1KANT0REN N.V. v 11 IJ Postbus721Amsterdam,tel.020-221324 «ANK U wéét toch dat vrijwel alle 60 GWK-wisselkantoren - op de stations en aan de grenzen - ook 's avonds en in het weekend geopend zijn? Vestigingen o.m.: stationskantoren Lelden en Den Haag H.S. -J* i Nederland I NOS/NOT: 10.45—12.00 Schooltele visie. NOS: 18.55 (K) Journ. AVRO: 19.05 (K) Paarden, documentaire film NOS: 20.00 (K) Journ. AVRO: 20.21 (K) De Mountlesshow. 21.10 Edisous voor de Vuist weg. 22.35 (K) Ontdek je plekje. NOS: 22.40—22.45 (K) Journ. Nederland II NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journ. TROS: 19.05 (K) Ca- tv-serle voor de Jeugd. NOS: 20.00 (K) Journ. TROS: 20.21 (K) Zeven sprong. 21.55 (K) De FBI: De aande len (The Inheritor;, misdaadserie. NOS: 22.50 Uit de Kunst. 23.05 (K) Eigentijds Allez Hop, reportage van een stuk mimisch muziektheater. 23.35—23.40 (K) Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5