iorge Dandin: tte komedie left bi; Nieuwe brandweer garage Oegstgeest IJZERSTERK'- vileda FASCINEREND WEERZIEN MET MONTEVERDI Kooktip 5 MAART 1973 VARIA PAGINA 17 "'toneel neemt afscheid met Molière Itere komedie, „George van Molière, waarmee tdplaatsgezelschap van afscheid neemt van tk en daarmee een be- »iode in het toneelleven rdam afsluit. Het stuk t vaak gespeeld - mis- »dat het zeer aan de t is (Molière gebruikte als opvulling als zijn ►tel", niet avondvullend geringe populariteit van tit misschien ook in die r van tegendelen: een handeling gepresenteerd teloze personages, die allen sympathie opwek- tnisantropische visie van èrheerst, en het kluchti- i in het stuk knarst wat len. Regisseur Gilles Lé- tueert, ook in het oog decor van Roger Cail- t kluchtige element, pier Luc Lutz gaat daar t in mee evenals de rest setting. Dat maakt van eidsvoorstelling van Het s Toneel een onderhou- gr geen indrukwekkende iheid. Handse Molière-voorstel- Molière-jaar: de grote iieelsohrijver (en toneel acteur) Jean Baptiste -- Jtierf drie eeuwen gele- J n Frankrijk wordt aan king alle aandacht ge- is zelfs zoiets als een msubsidies voor buiten- ^^leatercontacten worden au leen gegeven wanneer '•"om een Molière-evene- idvefevert)e'n hebben op die ingehaakt met het pu- n vaak kostbare Molière- et Franse toneel, de 8.3Ftrancaise voorop, geeft Q|ee<r verzorgde Molière- M.OJrt in het buitenland ^^Buwelijks: er zijn wat ^ü^rstellingen geweest (die bagse Comedie van de 5 Lf is keel recent, de Ko- de oi_ ruis. tutenJse bioscopen 'ïjy (18 11 dag. 7 en 9.15 euteiio en vr ook 2.30 uur, raa- djklbtou keert terug" (a.l.) za >rt 1 ff, zo 2 en 4.15 uur; nacht. d 'Zabriskie" (18 J) vr en oonstellingen Jfl nderv'Zabriskie o ^y" <18 dae 2-30-7 aSelb 2.30, 4.45 en 9.15 uur. bendfeexlife of Romeo and Ju- 3or lag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo r inzn 9.15 uur, nachtvoorstel- 11.30 uur. 3e beesten af' (aJ.) dag. uur. zo ook 4.45 uur. 'Fruit" (18 1) dag. 2.30, 7 ook 4.45. (18 dag. 2.30, 7 en [15, 4.30. 7 en 9.15 uur. (Kunstzaal Heuff) Ex- >rd Hannema, tekeningen, —•schilderijen en Ted Roo- 7gsj0|turen. ma. t.e.m. za. 10 5 uur nam. bovendien KOtir nam (t.e.m. 24 maart). -l Duivenhuys. Expositie iuysen (kleurendrukken). 28 uur nam. (t.ejn. 23 il Expositie Kamerlingh hlek) t.em. 24 maart, er (Joh. de Wibtstraat 40) Ws Dingjan (aquarellen D) Willem Breddels (zeef- i Jozef v.d Horst (siera- f5.30 uur nam., do ook 7-9 20 maart) 1 t Hoek le bij de pomp ^"^eefwerkstukken mevrouw zj d Kamer en leerlingen 0~31ür nam (t.e.m 10 maart), ^""^an dei Vllst (Botermarkt Ben Mone 'schilderijen), (wandkleden) Peter v.d Mastieken) Kees Hauwert Kees Boogendam (potte- i l za 10 uur voorm 6 uur Bl maart) Burg<-r& (Burgsteeg 2a) i van Fiool Voerman dag I uui f QtM?bts weekeln- |am 1 uur nachts Vvittstraat 40 Galerie Ka li Wisselende expositie d) f8 80 out nam do boven- Legermuseum: Geopend Dt en met vrijdag 9 uur uur aam Zon. en feest- niinklijke Nederlandse Schouwburg van Antwerpen komt deze maand naar ons land met een herden- kingsvoorstelling van De Vrek) maar van een bewuste herdenking is geen sprake. Tooh is Molière nog steeds een hoogst belangwek kende figuur: hij is misschien de eerste grote toneelschrijver die een haast moderne visie had op het vat vol tegenstrijdigheden dat de mens is. Hij behandelt zijn personages natuurlijk toneelmatig, maar zij zijn zeer lievende men sen, herkenbaar en invoelbaar. Zij worden uiteraard geplaatst in een maatschappelijke omgeving en met een socdale problematiek van de zeventiende eeuw. Hier trouwt de rijke hereboer George Dandin boven zijn stand, hij wordt door zijn vrouw bedrogen en „op zijn plaats" gehouden door zijn adellij ke schoonouders. Hij verweert zich met de middelen die hij kent: de platte „straatisllmheid". bot en even gevoelloos, maar met dat ar senaal begint hij tegen de gewe tenloosheid van de hogere standen niet veel. In de strijd van botte bijl tegen rapier delft hij het on derspit, tot vreugde van de hove lingen van de Zonnekoning, wiens overwinningsfeest ter gelegenheid van de vrede van Aken het stuk moest opluisteren. En in de pauzes tussen de drie bedrijven werd een soort operette met ballen opge voerd. Al die factoren maken het stuk niet direct tot een dramaturgisch meesterwerk. De handeling ont wikkelt zich In de kluchitstijl recht toe, recht aan, subtiliteiten komen er niet aan te pas. Maar van de regisseur mag wel worden ver wacht - zeker in deze tijd - dat hij de bittere visie van Molière op de mens duidelijk onderstreept. Dat gebeurt hier niet. Hij laat Jo- han Schmitz en Anny de Dange van de adellijke schoonouders zonder meer kluchtfiguren maken, met komische kostuums en een bekakt spraakje - maar zonder die werkelijke maatschappelijke supe rioriteit die George Dandin kapot gaat maken. Hij laat Marijke Merekens bekoodiijk en hartvero- verend zijn, zonder haar dat vilei ne mee te geven. Dat gebrek is opvallend in de scène, waarin zij, in de naöht buitengesloten, haar man om vergeving smeekt. Daarin ontbreekt de leugenachtige verdor venheid, waar de simpele boer Dandin (de „onzekere", de „wiebe- laar") niet tegen op kan. Met al deze kanttekeningen toch een presentabele voorstelling, en het aanzien zeker waard. Luc Lutz natuurlijk vaaJk heel komisch in zijn beproefde stijl, Marijke Merc- kens zoals bekend beeldschoon, koket en snel. Een erg leuke dom me knecht van Paul van Gorcum, een weelderige boerenmeid van Monique Smal, de rest van de be zetting bepaald niet indrukwek kend maar Je kunt in deze wereld neet alles hebben. Nogal wat tech nische onvolkomendheden tijdens deze première, maar die moet nu meer dan ooit een zenuwentoe stand zijn geweest, speciaal gezien de maatschappelijk hoogst onzeke re toekomst, die veel leden van het overleden gezelschap (spelers, technici, beambten) tegemoet gaan. Jaap Joppe OEGSTGEEST De nieuwe brandweergarage aan de Dorpsstr. in Oegstgeest zal 9 maart 's avonds om acht uur worden ADVERTENTIE iDal Dae IU0 uur zon. leum van Oudheden (Ra il) Werkd 10 uur voorm sond l8 uti! nam vooi Volkenkunde t 11 oae 106 uur zon- Haarlemmerstraat 38) Men-Berdee (teke- schilderijen) dag. 12 uur '3 nachts. ?SÏ«S™k' zeem Ned. Operastichting Het weerzien met ,,L' Inco- ronazione di Poppea" van Monte verdi in de produktie van de Ne derlandse Operastichting die in sep tember 1971 ook internationaal sterk de aandacht trok is gister avond in de Amsterdamse Stads schouwburg in vele opzichten weer een fascinerende ervaring geworden, terwijl in enkele andere opeichten ook een licht gevoel van teleurstel ling optrad. Die teleurstelling had hoofdzakelijk te maken met enkele wijzigingen die inmiddels in de bezetting zijn opgetreden. Zo op het oog mis schien ondergeschikte punten in een produktie die als totaal werkelijk van historisch belang is vanwege de authentieke reconstructie van de partituur door Alan Curtis en het eveneens authentieke insrumenale aandeel van Gustav Leonhardt c.s. Maar Juist door de duidelijke signa tuur van deze uitvoeringsstijl komt elk binnen het kader daarvan enigszins wezensvreemd element wat storend over. Wat een van de twee hoofdrollen betreft: De Engelse te nor Robert Tear als Keizer Nero had gisteravond onmiskenbaar meer allure in zijn optreden dan Nigel Rogers indertijd. Tear was duidelijker de agressief handelende en fel reagerende keizer die zienderogen ingepalmd wordt door Poppea en die dan ook zijn vrouw Ottavia voor haar verstoot. Maar de stijl van zingen en ook de stem op zichzelf van Rogers - een licht en slank geluid - paste Juist weer meer in Leonhardt's muzikale conceptie, gewichtloos, en sober als die is. Twee Jaar geleden heeft Leonhardt al duidelijk gesteld dat hij voor Monteverdi's nooit op vocale schit tering gerichte muziek geen stem men wilde hebben die door echt „mooi" zingen de aandacht te veel zouden opeisen. Daar viel Tear als fraaie zanger pur sang nu wat buiten. Andersom was het met de komische traves tie-partij van de oude voedster Ar- nalta. Michel Sénéchal maakte daar indertijd een kostelijke show van, maar volgens Leonhardt waar schijnlijk al te kostelijk. Alexander Oliver deed het gister avond soberder en van de hele fi guur bleef meteen totaal niets meer over. Een kleurloze vlek in de voor stelling. Ook nieuw in de produktie was Jeannette van Dijck die de ge plaagde Ofctavi0-figuur heel aanne melijk in stijl uitbeeldde. Carole Bog art - sensueel als fluweel - was Poppea ten voeten uit en zo de dui delijkste persoonlijkheid. Verder was de bezetting vrijwel gelijk aan die van *71 en dat betekent vrij goed. Deze produktie bereikt Rotterdam op 8 maart en Scheveningen op 12 maart. Aad van der Ven 'LIEVE JONGENS' BEST VERKOCHT AMSTERDAM (ANP) Gerand Reves .Lieve jongens" is in de pe riode januari/februari 1973 het best vgjkochte boek geweest in Nederland. Filmproducer Halliday(67) overleden NEW YORK De Amerikaanse filmproducer Richard Halliday is za terdag in de Braziliaanse stad Santa Lucia overleden aan een acute buik- vliesontsbeking. Hij was 67 jaar. Halliday bracht succesvolle musi calfilms uit als „South Pacific" en .Annie get your gun''. Zijn populaire tv-produktie Beter Pan" waarin zijn vrouw Mary Martin schittert, werd vrijdagavond nog voor de zesde maal door de Amerikaanse televisie vertoond. Halliday, die de directeur van „Paramount Pictures" was voor hij zich als onafhankelijk producer vestigde bewoonde sinds enige tijd een landgoed in Anapolis, 140 km van Brasilia. teuws n Spanje zijn iveer Car- che benden door regee- \troepen verslagen. De v van Ferrea in Meas- p werd eveneens versla- in verloor dertig man aan in, onder wie Ferrea zelf \n adjudant. (Adv.) Deze dagen ver schijnt bij A. W. Sijthoff te Leiden: Spreekt gij Maleisch? A pa kowé bitjara Melajoe? Woorden en samenspraken in vijf talen: Hollandsch, Ma leisch, Fransch, Duitsch en Engelsch, door J. Rijnenberg. Vijftig jaar geleden: Bij een botsing te Berlijn tusschen oud-strijders en com munisten toerden drie oud strijders zwaar gewond. Tijdens wedrennen op den weg van Toulon zijn twee on gelukken gebeurd, waardoor 2 deelnemers werden gedood en twee gewond. In het militaire hoofdkwar tier van de Britten te Kairo zijn twee bommen geworpen, waarvan er één ontplofte. Drie Britse soldaten en verscheide ne Egyptenaren werden ge wond, één Egyptenaar werd gedood. Een commissie van onder zoek uit den Amerikaanschen Senaat heeft vastgesteld, dat de Standard Oil Company de olie-industrie volkomen con troleert, hetgeen in strijd is met den uitspraak van het Hooggerechtshof van 1911. BRAMMET JE FOK 2600. Triomfantelijk strekte Hoge Toon zijn rechterarm uit. „Ons geheim", sprak hij plechtig. Hij draaide aan een paar kranen en startte een pomp, die sissend in beweging kwam. „Mooi," zei Bram, „maar hoe kan die fabriek ons helpen?" „Eenvoudig", onthulde Hoge Toon met een stem, die het no dige gevoel voor dramatiek verraadde. „Hiermee' pompen we water in ons meer". ,J£n als ik lang genoeg pomp," ging hij verder, „stijgt het water zo hoog, dat het schip van jullie vanzelf over de rotsen glijdt." „En ie pletter slaat," hoonde Bram. „Nee, nee". Hoge Toon had een soortgelijke opmerking verwacht. ,J)enk aan het hart. Zoek de berg in de vorm van een hart en koers op het punt, waar de twee helften elkaar raken. Daar zal een dieve stroom jullie naar beneden voeren". Bram bleet ongelovig kij ken. Hij had er niet veel vertrouwen in. PANDA EN DE KOMEET VAN ZOETEKAUW 15119. De heer Zoetekauw was op weg naar zijn ste- rewacht, toen er plotseling een plechtig gestalte op zijn pad stap te. „Opzij!" riep de snoep-fabriakant boos, terwijl hij op zijn rem men stond. ,Jjaat me er door! Ik wil zien, hoeveel goed ik doe!" Maar Joris Goedbloed (want die was het) ging niet opzij. Integendeel: hij stapte naar de auto toe en boog zich naar de bestuurder. „Zo, zo, hebt ge haast?!" sprak hij ernstig. „Dat siert u want de tijd moet goed gebruikt worden, omdat hij zijn einde nadert. De vraag is echter, wat ge met uw tijd doet. Ik vrees het ergste. Inplaats van een verheven doel na te streven, werkt ge immers aan tandbedervend snoep? Daar sta ik, als onthechte, zeer afkeurend tegenover". ,Jk zeg je toch, dat ik zoveel goeds doe!" zei de ondernemer, terwijl hij geprikkeld uitstapte. „Ik doe prachtig werk met m'n geld. Die sterewacht heb ik betaald. En daar doen ze prachti ge ontdekkingen, die ik nu ga bekijken". Met die woorden liep hij verder naar het gebouw toe, terwijl Joris hem hoofdschuddend nakeek. Bierpunch In Duits land maakt men in de winter graag een wanne punch op basis van ei dooiers en bier. Verwarm een liter bier met 50 g. suiker en een theele pel citroenrasp, of een stuk citroenschil. Laat hiet biier miiet aan de kook komen. Klop de Vz van 1/8 flesje slagroom half stdjf en voeg daarbij geleidelijk enkele drup pels rum en een losge roerde eidooier. Klop de Slagroom vooral niet ge heel stijf .Neem het bier van het vuur en meng er onder voortdurend goed roeren de slagroom door. WINA BORN. MUM VRIEND3E* VERTELT ALT10P VAH DIE STOMME DINGEN,EM DIKWIJLS ROEP IR: HOU JET MOND,TERWIJL IR WEET DAT DAT NIET Mi?DI& 15. W4T MOET IK DOESl? Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessenhuls; le klasse dagelijks 11.00—12.00 uur 13.1514.00 uur 18.45- 19.30 uur; 2e en 3e klasse: dagelijks 13.1514.00 uur en 18.4519.30 uur. Kinderafdeling dagelijks 14.4515.30 maandag woensdag, en vrijdagavond 18.30—19.00 uur. St. Elisabeth-zlekenhuis klasseafde lingen: volwassenen: dagelijks van 11.15 tot 12.00 u van 14.00 tot 14.45 u. en van 18.45 tot 19.45 u, kraamafdeling '"ks van 11.15 tot 12.00 uur van ot 14.45 uur. en van 19.00 tot gelijks van 14.00 tot 14.45 18.45 tot 19.45 uur. Kraam: Klasse af deling: Dagelijks van 11.15—12.00 uur (alleen voor echtgenoten). 15.0016.00 en van 18.4519.45 uur, 3e klasse: Endegeest: dinsdag en vrijdag 13 14.30 's zondags 11-12 en 1415 u eer ste klasse: de gehele dag. Annakllnlek: dag 13.30-14.30 en 18-19 u ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 15.00-16.00 uur 18.30-19.00 uur Voor de prematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag t/m vrijdag: 18.30-18.45 uur Zaterdag en zondag: 15.30-15.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe cials kaarten verstrekken. Den H a a q Maandag 5 maart Kon. Schouwburg: 20.15 uur: "De misantroop" van Molière. Dinsdag 6 maart Kon. Schouwburg: 20.15 uur: "De drie zusters" van Anton Tsjechov. Alphen aan den Rhijn Rl)noord, ie en 2e klasse 10.30— 11.00 14 00—14 46 en 1800—19 00 u. 3e klasse 14.00—14 46 en 18.00—10 00 uur Kraamafdeling 16 0O17 PO uur alleeD voor oudere 18 00—1850 uur "Kwartetten". Woensdag 7 maart Kon. Schouwburg: 20.15 uur: "Po lonaise" van David Robinson. Moeder Gods kerk. Voorschoten: Koor UUT: HCt PMllPPNn8 Madrigaal Dillgentla: 20.15 uur: Fons Janssen 'Kwartetten". Frank Kooman: 14.30 uur: "Lom- ple, de lorrebeer". Donderdag 8 maart Theater aan de Haven: 20.15 -rur: God op aarde" van Inez van Dulle- man. Micro theater. Delft: 20 uur- To neelvereniging de Flits "In het kleine geluk". Dillgentla: 20.15 uur: Fons Jansen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 17