Zending en missie in een nieuw tijdperk "Wij staan aan het einde van een periode" Kerkdiensten Leiden en omgeving PAGINA 4 ZATERDAG 24 FEBRUARI 1973 Aan het begin van deze week kwam het bericht door dat paus Paulus VI een volgende bisschoppensynode bijeen wil roepen. Als centraal onderwerp zal worden gesproken over de evangelieverkondiging in de wereld. Men had gehoopt dat het leidende onder werp zou zijn de geboorteregeling, maar daarover heeft de Paus zelf blijkbaar het laatste woord gesroken, zodat er niets meer aan kan worden toegevoegd. ZO INGEWIKKELD Nu zal niemand ontkennen dat de verkondiging van het evangelie in de wereld niet eveneens een uitentst be langrijk onderwerp is. Het is zelfs ken van de „christelijke gemeen schappen dn de z.g.n. missielanden, diie aioh niet minder kerk voelen dan wij, ook al hebben ze dan niet zo'n het allerbelangrijkste dat zich voor oudie hechte structuur als wtLJ die kennen en waarvan het de vraag ls of het «altijd wel zo'n groot voordeel evangelie van Jezus Christus uit te is. In die samenvatting wordt er ook dragen in de wereld, tot aan de uiter ste einden der aarde, zoals het luidt in de oudste zendingsopdracht. Wan neer we zo de verslagen lezen van zending en missie, krijgen we de in druk dat beide zitten met de vraag: hoe moeten we voortgaan? „Wij staan niet aan hot einde van de „missie". Missie is de kerk wezenlijk eigen. Wij staan aan het einde van een periode, waarin „de missie" werd opgevat als één van de aktiviteiten. waarmee de kerk zich bezig diende te houden, een aktiviteit die vanuit de landen waar de kerk „gevestigd" was, gericht werd op landen en vol ken waar het evangelie nog geen vaste voet had gekregen." Dat deze aanhaling van rooms-katholieke hui ze is, zal iedereen wed vermoeden door het gebruik van het woord „missie". Dat is nu eenmaal een ge ijkt r.k. woord in ons land. Deze aanhaling is genomen ut een korte samenvatting van de inleiding die gehouden werd op een aantal regio nale vergaderingen ter gedegenheid van het 150-jarig bestaan van de mo derne missie waarmee Pauline Jari- cot in 1822 begon te Lyon. Het ging er haar om het missiewerk van do kerk op alle mogelijke manieren te steunen. Zij wilde zorgen voor een .thuisfront" en dat heeft alle missie nodig, zeker wanneer ze ver van huis is gegaan. Hachelijke zaak Wanneer we in het aangehaalde gedeelte van de samenvatting het woord „missie door "het woord „zen ding" vervangen, zou niemand er aan hebben getwijfeld dat driit een aanha ling zou moeten zijn uit het een of ander protestants zendingsverslag Daarmee is aangetoond met een spre kend voorbeeld dat de vraagstukken van missie en zending precies gelijk liggen. Bepaalde omstandigheden mogen dan wat anders zijn, maar in wezen heeft men te maken met de zelfde problemen. En wanneer men door die ene aanhaling nog niet over tuigd zou wezen, zouden we kunnen wijzen op heel de samenvatting van die inleiding. Daarin wordt gespro- gesproken dat het een hachelij ke zaak is in onze landen nog van een „gevestigde keric" te spreken. En met instemming wordt aange haald het bekende slagwoord van de wereldzendingsconferemtie te Mexico City in 1963„Het getuigenis aan zes werelddelen'". Het woord „getuigenis" is in de sa menvatting dan vervangen door "missie". Ook Europa heeft even goed dit getuigenis, deze zending, deze missie nodig dan Afrika en Azië. Het wordt .hachelijk in onze landen van een gevestigde kerk te spreken". "Wij staan aan het einde van een periode." Wie vergaderingen van protestantse zending meemaakt, of wie verslagen leest van de zendings- aktiviteiten, kan daar dezelfde zin tegen komen. Nu is dat niets onge woons, dat we in een andere periode terecht komen. Heel de geschiedenis is er vol van. Het leven van de mensheid staat nu eenmaal niet stil. De ontwikkelingen gaan verder. Zelfs het hechte Romeinse Rijk heeft geen blijvend bestaan gehad. Perioden hebben elkaar altijd weer opgevolgd en zo zal het blijven ook. Ook aan de kerk is dit zelfde lot be schoren en waarom zouden zending en missie met haar dit lot niet de len? Terwijl we dit schrijven gaan onze gedachten terug naar de vroeg ste tijd van, de kerk, toen er van zending, van het gezonden worden vanuit een bepaalde gemeente voor het eerst sprake was. Dat was in Antiochië (Handel.13), waar de H. Geest in de gemeente werkte en toen werden Barnabas en Saulus vrijgemaakt voor een nieuwe taak. Met vasten en gebed laat deze ge meente hen gaan en met vasten en gebed zullen ze ook achter deze twee blijven staan. Ineens is er een nieuwe periode voor de kerk aange broken. En zo is het dan ook nu, zegt dat verslag. Maar, welke perio de er ook aanbreekt, het grondpa troon zal immer hetzelfde blijven: die worden uitgezonden om 'angelie uit te dragen en een Moeder en dochter En waarin bestaat het nieuwe van de periode waarin de kerken nu zijn beland met hun zending en missie? In de aanhaling uit de samenvatting van de inleiding op de 150 jarige missie-herdenking is er sprake van dat de missie (lees ook zending) werd opgevat als één van de aktivi teiten der kerk, "die vanuit de lan den waar de kerk gevestigd was, werd gericht op landen en volken waar het evangelie nog geen vaste voet had gekregen." De oude perio de eindigde feitelijk met het begin van de laatste wereldoorlog. Daarna sudderde het oude nog wel een tijd door, daar in de kerk iets wat is op gebouwd en dikwijls moeizaam tot stand is gekomen, zelden ineens re volutionair wordt afgebroken. Twee keer in deze eeuw zijn de landen van Europa elkaar naar de keel gevlo gen en als de dieren uit de gezichten van Daniël hebben' ze een strijd op leven en dood gestreden. Het is niet ongemerkt voorbij gegaan in de landen waar zending en missie werd gedreven dat het Juist de zgn. chris telijke volken zijn geweest die dit pleegden. In de tweede wereldoor log werd ons land afgesneden van de traditionele zendingsgebieden. Toen de Japanners de eilanden van het vroegere Nederlandse koloniale gebied bezetten, werden alle Neder landers geïnterneerd en daaronder ook zij die werkten in zending en missie. Gelukkig voor de zending waren kerken in verschillende ge bieden zelfstandig verklaard, reeds vóór het begin van de oorlog. Toch vroeg men zich in ons land met zorg af hoe het daar zou gaan, want die kerken werden toch nog niet hele maal rijp geacht voor zelfstandig heid. toen er weer contacten moge lijk waren bleek, dat de Jonge ker ken niet alleen de stoot haden door staan, maar dat ze waren toegeno men. in een mate als voordien niet voor mogelijk was gehouden. Het nieuwe van de periode waarin we nu zitten, ligt in 't feit dat er tus sen de kerken hier en iin de vroegere zendingsgebieden nog wel is de ver houding van moeder en dochter, maar die dochter ts zelfstandig ge worden en heeft een eigen mening. Bovendien moet die dochter leven in een nader klimaat als de moeder, te weinig aandacht ls geschonken. Ze moet leven in een wereld waar het leven en de gewoon ten anders zijn dan in ons land. Zij moet haar eigen weg zoeken in lan den "waar de massa van de be vol- kig traditioneel door niet-christe- lijk cultuurgoed is geïnspireerd of omringd". Omdat zending "de kerk wezenlijk eigen" as, zal de zelfstan dig geworden dochter ook aan zen ding gaan doen en diat dikwijls op ei gen wijze. Tenslotte is door het zelf standig worden van de vroegere ko loniale gebieden er een heel ande re varhouding gekomen, welke ook in de kerkelijke verhoudingen in grijpt. De moeder kan de dochter niet meer voorschrijven hoe het in haar huishouding moet gaan. Derde wereld Vanaf 29 december 1972 tot 13 ja nuari 1973 is er te Bangkok de we- reMzendingseonferentie gehouden. Die plaats is al kenmerkend, in Thailand, een oud BoedhisbiscMand. En dicht bij de plaats waar men vergaderde lag het Amerikaanse vliegveld vanwaar bommenwerpers opstegen voor Vietnam. Laos en Cambodja. Dat gaf reeds, volgens we lazen, een be- Zending en missie besteden ook veel aandacht aan de geeste lijke training van jonge mensen, die daardoor later des te beter in staat zullen zijn hun kerk en hun volk te dienen. paalde sfeer in de verhoudingen. De secretaris van de Ned. Zendingsraad ds. R. J. van Veen. deed het voorstel om bij eventuele hervatting van de bombardementen op N. Vietnam aan de regeimg aldaar toestemming te vragen om met een groep van onge veer honderd man naar Hanoi te mo gen gaan om aldaar met de bevol king te leven en niet in de schuil kelders te gaan wanneer er werd gebombardeerd. Naar we in een van de verslagen lazen heeft dit voorstel, hoewel dn deze vorm niet aanvaard, toch een belangrijk deel van de be sprekingen beheerst en dit werd ken merkend voor de verhoudingen ge noemd. Maar wat het meest ken merkende is geweest in Bangkok is wal het feit djat de (mensen uit de Westerse wereld eigenlijk niet meer kunnen spreken over zending (en over missie) zonder dat de kerken uit de z.gjn. Derde Wereld meespre ken. Zending en missie is niet meer het werk van kerken in ons land. maar het is geworden tot één groot complex, waaraan ook wij ons steen tje mogen bijdragen. Voor dingen waar je geen zin in hebt en die niet perse tóch moeten hebben we altijd rede neringen klaar, waarom we het niet doen. De vorige week zondag had ik een heel plezierige ervaring. Zo gemakkelijk in woorden is het niet weer te geven, maar ik wil het proberen, al lijkt het in let ters gauw wat dweperig of on echt. Woord van bezinning 's Middags waren mijn vrouw en ik uitgenodigd door een vriendin om bij haar te komen. Een (ons onbekende) dochter van haar, zou met een paar col- legaatjes een huisconcert ge ven. We zaten met een zeer uit eenlopend groepje mensen in de uitgeruimde kamer te wachten. We zouden liederen horen met begeleiding op een clavecimbel en muziek hiervan en ook nog een blokfluitspel. Drie meisjes, zonder de min ste artistiekerigheid, zonder eni ge aanstellerij of „ik ben kun stenares"-air, hebben ons die middag volslagen meegenomen met een perfecte kunstuiting. Wat ze presteerden was be paald van hoge klasse, maar wat het geheel zo onvergetelijk maakte, was vooral dat hele op treden, die houding van zelf enorm genieten van de muziek en zo ons laten voelen dat je Je niet moet aanstellen. Hoe zal ik het zeggen, niet nodig om zo in gewikkeld te doen. Het was écht, puur, beter kan ik het niet zeg gen. 's Avonds, was ik in totaal ander gezelschap. Ik had de lei ding in een kerkdienst, waar een koor zong. Dat koor werd gevormd door zo'n 60 mensen uit de Willem v.d. Berghstich- ting.- Wat er gezongen werd was technisch en naar kunstuiting natuurlijk nergens te vergelij ken met het zeer hoge peil van wat we net die middag hadden gehoord. Maar ik kan u zeggen, dat iedereen, die deze mensen aan hoorde gewoon verrukt was. Want óók daar, bij deze, door ons soms met wat meen bekeken mensen, deze gees telijk meer of minder gehand: capten werd gezongen, zó voluit uit hun hart. zó helemaal zich zelf in de vreugde om het zin gen; zó (ook weert zonder en ge aanstellerij of optreden ach- tige belangrijkheid, dat ik m niks geneer om te zeggen, dal je er tranen van in je oge' kreeg. Ze maakten op hun ma nier ons duidelijk, dat je toch niet zo ingewikkeld moet doen. Ach, weet U, we komen e: vaak niet toe. Ik bedoel om eens al onze gewichtigheid van ons af te stropen, om eens niet Je zelf zo enorm belangrijk te vin den. Met je uiterlijk, met de prestaties van je, met je kwa len, met je geld, met je kennis sen of familie, met van alles en nog wat kunnen we zo enorm de "vlag uit hangen", zo 'op scheppen", zo "Ingewikkeld" doen. Prik er eens doorheen' Kijk eens in de spiegel! Lach eens om jezelf. Moeilijk hoor! Maar behalve dat, moesten «ve ook eens wat minder ingewik keld doen met ons eigen ik. We wikkelen het in. We por ren het op. Je mag gewoon niet jezelf toegeven, dat je kwets baar mens bent, dat je het niet alleen rooit, diep van binnen, 't Is bijna een schande te erken nen, hoe onzinnig de bewering is dat je best tegen alles op kunt. Niemand kan dat! Behal ve als je jezelf blijft inwikkelen in al dat onechte al dat "ge brul en gebral" waarmee je je diepste wezen de mond snoert. Die meisjes, waren al zingend en spelend echt zichzelf en daar door kwam het besef over, dat 't kan, dat. Je moet durven. Die patiënten van de stichting wa ren al zingend zichzelf en daar door kwam het besef over, dat het geen schande is om de an der nódig te hebben, om niet al leen te kunnen. Ieder op eigen manier maakte ons duidelijk wat Jezus bedoelde, toen hij zei, dat, als Je niet wordt als ec kind (pas op, Hij zei niet, dat je kinderachtig moet zijn) dat je dan Zijn Koninkrijk niet be leeft. Voor wie niet zo ingewik- én in z'n eigen hart, gaat 't da gen hoe stralend het is iets te beleven van dat Koninkrijk van Christus. Denk er eens over door, misschien iets om toch eens te doen ook al is het niet "verplicht" en had u er tot nu toe "niet zoveel zin in", 't Stelt niet teleur. J. Bovenberg Geref. pred. Leiden Z.W. Boeiend bedrijf die missie hoort nnem dliieaeQfd» Bijdragen komen nog wel binnen, maar de vroegere belang stelling ontbreekt. Het is te begrijpen voor mensen die zijn opgegroeid in een voorgaande periode. Toch zoude» we willen zeggen: zoals het werk van de zending altijd een boeiend bedrijf is geweest, waar men verder vooruit heeft gezien dan wij gewoonlijk doe» zo zal het dat ook blij ven. Toen Barnabas en Saulus vanuit Antiochië werden uitgezonden, was er een nieuwe periode voor de kerk begonnen. Toen begon het-eerat recht boeiend te worden, toen het evang lie terecht kwam in een wereld helemaal vreemd was aan de Joo se oorsprongen. Wanneer we ken wat er met missie en zendi se oorsprongen. Wanneer we Igeschiedt, krijgen we het gievo dat het nu pas bijzonder iinteressa en spannend gaat worden, nand zal het ook zijn of het "thu front dit alles mee kan beleven achter de uitgezondenen kan blij\ S. J. M. HULSBERG! - Hervormde gemeente. Ise kerk 10 u ds J. Langen- bach m.m.v. Leidse Cantorij 11.45 u Oec. stud .dienst 6.30 u ds E. M. Pan- nekoek. Marekerk 10.30 i ds A. J. de Jong. ds G. C. Post 5 Maranathakerk 10 u dr L. J. Caze- geilst J. Zeegers). Jehova getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 u Vestestraat 39, 10 u voormid dag en 3 uur. Plnkstergem. (Oude Rijn 3) u evang. P. Imbert. mier. Voorschoten. Konlngskerk 10 u as terberg. Bethlehemkerk 10 u ds E. M. Pan- nekoek (HA.). Bevrijdingskerk 10.30 u ds Joh. Poort Vredeskerk 10 u ds A. J. Lamping. Ver. Vrljz. Herv. (aula Asserstraat) 10.30 u ds G. M. Spelberg. Utrecht. Eglise Wallone 10.30 u Pasteur D. Rlbs. Academisch Ziekenhuis 10 u ds P. J. D. van Malssen. Diaconessenhuls 10.30 u ds H. W. Oec. Werkplaarfcs (Rapenburg 10) 11 jeugdkapel „De Goede Herder" 10.30 dhr. W. Backhuys. Gemeenschap schansw. 15): 10 u ds E. Verburg, Was- Petrakerk (Surlnamestraat) 10 u De Heer 5 uur ds R. S. Elgersma, R.K. Kerk H. Antonius (zat. av. 7 u) 9.30. 11 en 7 u. Hartebrug (zat. av. 7 u) 8, 9. 10, 11, 12 en 7 uur. Stud. Parochie (zat. av. 7 u) 11.45 x ln de Hooglandsche kerk. Leonard us (zat. av. 7) 9, 10.45 12 en 1 uur. Petruskerk (zat. av. 7 u) 9, 10.30 12 R.K. St. Bonlfacluskerk (zat. 7 u) 8.30, 10 (Ned. koorzang) en 11.30 uur Pred. J. Velthuljse. R.K. Plus X kerk (zat. 7 u) 9, 10.30 (Ned. koorzang) 1..45 jeugddienst pred. W. Happel en 17.30 u. R.K. H. Geestkerk De Bron Rldderveld (zat. 6.30 uur Gezinsdlenst pred. F. Wlist) 9 en 11 u pred. J. Seij- Benthulzen Herv. Gem. 9.30 en 6 Wljkgebouw „De Hoeksteen" 10 u Do- u ds Den Dikken Geref. Gem. 9.30 - leesdienst, 7 u ds Boogaard te Leic (dinsdag 7.30 u stud. Drlessen Katwijk aan den Rijn Herv. Gem. Heymans, 3 u ïheid, Ontmoe- de Vries, van ds J. Batelaan, ref. Gem. 7 u ds P. H. Voorschoten. Geref. Kerk 10 u ds R. Kerk (zat. 7 u) 7.30, 9. 10.45 en 7 u. Nlemvveen Herv. Gem. 9.30 u ds Heymans te Boskoop. 6.30 u ds Kaai. Geref. Kerk 9.30 u en 7 u dr J. M. Vlijm te Lelden Viering HA. R.K. Kerk (zat. 7 u) 9, 10.45 en 5 u. Nieuw-Vennep Herv. Gem. 9.30 u ds J. J. Ruitenberg, 7 u ds S. G. J. Goverts (opendeurdienst). Geref. Kerk 9.30 u ds L. J. Boeyenga, 4.30 u ds N. Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en -- W. de Graaf, R. K. Kerk (zat. veld. 5 u ds v. d. Linde. Geref. Kerk ds. K. Ded. Kerk 10 u ds J. Vroeglndeweij 6 u i 5 D. W. Koelman. Groen Jozefkerk (zat. av. 7 u) 9.30 11 en i.30 u. Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudseslngel Vrij.' Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) i 6.30 u ds H. Post te Oegstgeest Bodegraven Herv. Gem. Dorpskerk Harten (Krallngs- kerk 10 u ds D. H. Elderman, 5 u ds R. de Vries. Triumfatorkerk 10 u ds G. van Halsema, 5 u ds D. H. Elderman, bij? (in Geref. Kerk) 10.30 u dr. Jansen 7 u ds Keunlng. Geref. Kerk 9 u ds Warner. 6 u ds Rooze te Valkenburg, dens. Chr. Geref. Kerk 10 P. Carlier te Lelden. R.K. Kerk tuin bouwschool 11.15 u. Evang. Chr. Gem. (mavo-school) 10 u evang. D. Lugt- Rijpwetering R.K. Kerk (zat. av. 7 u) 7.30, 9 en 10.30 u. Sassenheim Herv. Gem. 10.30 u (in Geref. Kerk) ds. A. Westra, 5 u (ln Ge ref. Kerk) gem. jeugddienst, ds. A. Wes- tta; Geref. Kerk 9 u ds J. D. te Win kel, 5 u gem. Jeugdlenst, ds. A. Westra; Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds L. S. den Boer, Ned. Prot. Bond, 10.30 u ds C. P. Hoekema te Heemstede, RK Kerk (zat. av. 7 u) 8.30, 9.30, 11 en 5.30 u. Valkenburg Herv. Gem. 10 u ds D. Veldkampvan Den Haag Ned. Prot. Bond (Lange Kerkdan 10.30 uur ds D. A. Werner RK Kerk Joseph (zat. av. 7 u.) 9.30, 11, 12.15 Goede Herderkek (zat. av. 5 u) 8.3 10 en 11.30. WOUBRUGGE. Herv. Gemeente uur ds. Drijver Voorschoten, 6.30 u Ds Kempenaar, Werkendam. Gei Kerk: 9.30 uur. Ds Los, Lelmulde 6.30 uur Ds Huizebosch. ZEVENHOVEN. Herv. Gem. 9.30 t ds. Kaai te Nieuwveen, 7 i Rooth te Geldermalsen gez. dl Geref. kerk. Geref. Kerk 9.30 i A. P. Heiner te Waddinxveen. 7 ds Rooth herv. pred. te Geldermals E.K. kerk (zat. 7 uur) 7.45, 9 ,n ZOETERWOUDE. Herv. Chr. Geref. Kerk 10 u ds H. C. RK Kerk d. Berghstichting) 11 u ds Warner Kalf, van Bennebroek, jeugddienst. Ge van der Ent, 5 u ds H. C. Geref. Kerk (vrijgem. buiten 7 u) 8, 9.30,11 en 12 ref. Kerk 10 H. Rooze, 6.30 u 10 j (Rljnsaterwoude); hemkerk: 9.30 u ds J. H. Cirkel, 6.30 u ds W. Balke; Geref. Kerk 10 u ds R. v. d. Berg (Ermelo) 6.30 u ds L. Bul- Fvfl(n" lif x-nhuis, anieuwerbrug 10 u ds L. Bul- 04= (Dond. 7.30 u dhr Zoetermeer). Volle Katwijk Voorstraat 100. Soefï-bewegimig Universel Keunig (De Rank) 10 u ds Treure te H. Rooze. Voorhout Herv. Gem. 10 u ds Hoo- kerk Meerburg (zat. 7 uur) 8 nkamp (Doopbedlening)R.K._ Kerk ds. F~A. L. Franken te Woubrug Chr. Geref. Kerk 9.30 w._ woords. 7 u ds L. S. den Boer te Sassen 6.15 u A. Rozendal (Apeldoorn); Verg. R.K. Kerk (zat. 7 u) 7. Ter Aar Dorpshuls Aardam Boskoop Herv. Gem. 9.30 u ds T. Oude Vestkerk (Oude Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) my uiu uegsigeest, wrerei. .tverjt ».ou u t-.„.~,„i,„,.i,. in de Drost 5 u ds Geel.(mavo-school) 11 ?SkeL«J^;A7oS;'ds vï. Geense. Schep- - ds J. ds Los, Chr. Geref. Kerk 9.30 9 HuizeGroenhoven9 lïuVf» bo ..Believe.tof. GehoSw NebM. man. Katwijk. Gezinsdiensten „Jeugdhaven": 10 u „De Mirt" dhr. De Koning 10 u „Het Mierennest" dhr. De Jong. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5 u ds J. v. d. Haar, Geref. Gem. 10 en 4.30 u ds Bogaard. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds H. Toorman te Den Haag. Baptlstengem. (Oude Rijn 3) 10 u morgendienst. Evang. Luth. Gem. 10.15 u ds J. Hap- gelovigen, 9.30 i In Concordia. Verg. v. samenkomst lokaal Nieuwstraat 27; Bethel 9.30 i stroom" 10.45 u ds J. H. Bogers. Ouds- hoornseweg 10 u ds I. J. Watoot Riln- u Ontmoetingscentrum (zat. middag stroom. Herv. Sionskerk Hooftstr. 9.30 30 u) 10.30 u 6 80 Tds Hanvaï DHk'^nLe«sumdl>S. Hazerewoude - Herv. Gem. 9.30 u de G3 Vertlr?erkaT™ 10.S BdosS& u ds N. J. M. Hoogendijk 18 30 u Com- Heyman,s te Boskoop. Universele eredienst. Geref. leesdienst, 3 u ds. i Swierts. 7 u Gez. dienst i- Ned. Herv. Kerk ds Swierts. Herv. gi 10 u ds Van der Linden 7 u ds Swi€ (gez. dienst). Leiderdorp Herv. Geref. Kerk orpskerk 10 u ds Reye lkant. Hoofdstraatkerk 1 plngskerk 9.30 Netten. 5 u ds G. van Loenen. R.K. Kerk (zat. av. 7.30 u) 9, 10.30 en 12 u. Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u ds J. H. de Vree. 7 u ds P. A. Lefeber te Alphen a. d. Rijn. Geref. Kerk 9.30 u ds J. Huizebosch te Woubrugge. 7 u ds Jos G. Los. R.K. (zat. 7 u) 7.30. 9.30 en 11.15 uur. Lisse Herv. Gem. 10 u dienst des woords Grote Kerk 7 u ds J. Warner, R.K. Kerk (zat. C.30 en 11 u. Noordwljkerhout Herv. Gem. 10 u) St. Viktor (zat. Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 u dr J. Balkestein te Slie- diecht (Pauluskerk) 10 u prof. dr. H. Berkhof (Gemeentecentrum) 10.30 u u ds M. J. Wagenvoorde (jeugdkerk), 10.30 u (gespreksdienst) ds W. E. Ver donk, 7 u ds K. Vegter (H.A.) Geref. Kerk 10 u ds Heemskerk Geref. Kerk (vrijgem.) 8.30 u ds K. Deddens. 3 u ds. J. v, d. Haar. Geref. Kerk vrijgem. bulten verband) 8.45 en 3 u stua. R. Brands. Gem. oorspronkelijk christen dom Rijnlands lyceum 7.30"u evang N. v. d. Brugge, R.K. Kerk (zat. av. 7 u) 9. 11.30, 12 en 6.30 u. Bonaventura- 8. 19 u) 9. 10.30, 11.45 en 5.30 u. Voorschoten Herv. Gem. Dorps kerk 10 u ds v. d. Geest 7 u ds Schoch Jr. Zoeterwoude, Jeugddienst, onder werp: „Is het Christelijk Geloof uniek?' i na afloop gelegenheid tot praten ln de OntmoetingshalKapel Rijndijk 10 u ds Meljerlng. Hulp en Heil 10 u ds Ver- l'—d- Hofland, 9.45 i 12 u. Moeder Gods (zat. 7 u) i WADDINXVEEN. Herv. Gem., Brug- kerk: 9.30 uur Ds T. v. 't Veld, 6.30 u. Ds D. van Vliet; De Hoeksteen: 9.30 uur Ds D. van Vliet, 6.30 uur Ds R. C. Cuperus te Bennekom; Bethelkerk: 9.30 uur Ss R. C. Cuperus, 5.00 uur Ds T. v. 't Veld (H.D.); Immanuelkerk L. J. Modderaar: Ontmoetlngskerk: Ds. M. van Harmeien plien gezamenlijke dienst met deJ formeerden ln Herv. kerk. Geref, Kf 10 uur en 6.30 uur ds. M. len Avonddienst in Geref. kerk. R. kerk (zat. 7 uur) 8, 10, 11.30 e Land, 7 u ds J. Bovenberg, Leiden; Gtref. Gemeente 10 en 4 u leesdlens- Benn Doopsgezinde Gem. 10.15 u de dtensï Happee. Rem. Doopsgezinde Gem. 10.15 u ds E. P. Meijering. Leger des Hells 10 u heiligingsdlenst 7.30 u verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 pijporgel. 5 u ds R. Oort. Geref. Kerk Maranathakerk Raad- hulsstr. 10 udr Fr. de Jong. R.K. Kerk der Engelbewaarders Dorp A. Borman Geref. Kerkkoor. De Goede Herderkerk T<»n Harmsenstr. 9 u ds G. de Ruiter 6 30 u Tnterkerk"- Hike zangdlenst ds G. de Ruiter. De Nieuw ^Apostolische Kerk (H. Rijn- Bron. Troubadourweg Rldderveld 10.30 i ds D. KronemeHer te Leiden 6.30 u s. L. Oost. Geref. Kerk (Vrllgem.) 9.30 i leesdienst. 6.30 u ds Feenstra. Chr. lemkerk Grllpen- stegTacht) 10 u dhr DLkkes. Geref. Gem. in Ned. (Konlngskerk) ref. Kerk 10 (vrijg. bulten verband) eaivatori y.aO u ds J. J. Verleur. 5 u ds G. Roukame. van Katwijk, Oud Ge ref. Gem. 9.30 en 3 u Leesdiensten, Do. 1 mrt. 7.30 Leesdienst, Akie Kruis tochten Ned. Maandagavond 8 u dienst Beek uit IJmulden. Oude Wetering Herv. Gem. zie 9.3 ds Bakker te Amstelveen. Rem. Geref. Meerkreuk (zat. 7 u) 8.15, 9.45, 11.30 e Embden te Bodegraven. Chr. Geref. Kerk 9.30 u Dienst des Woords. 2.15 ds G. Bouw te Schevenlngen. R.K. Oud Ger. Gem. 10.00 i Ger. Gem.: 10.00 uur Ds J. Voorburg. RK.. Ontmoetings- leesdienst. Rem. Zoeterwoudseslngel bandrecorderdlenst) Oud Geref. Gem. Welkom; R.K. Kerk St. Agatha Paro- Kerk (zat. 7 u) 7.30, chle (zat. av. 7 u) 10. 11 Poelpolder (zal 7 u. Maria Parochie (zat. 0 10.30. 12 en 5.30 u Engelbewaarders Parochie (zat. ~r| -Here. GemMO»» herb, P. Nauta te Vlaardingen (Bethelkerk) Ds A. J. den Fonkelaar. (zat. av. 7 uur) 8. 10 en 11.30 uur. WASSENAAR Herv. Gemeente Dorps kerk 10.00 uur Dr. Th. C. Frederikse 4.30 uur Ds. G. L. Post. Lelden, 7.00 uur Geen dienst. Klevletkerk, 9.00 uur Jeugdkapel (11 t/m 13 Jaar) 9.00 uur. T T wiers- ds. J. A. G. Applausdienst Jeugdkerk. 10.00 ma. Messiaskerk, 10.0 Kaag Herv. Gem. 10 u ds H. 9.30 u ds S. W. Verploeg te Alphen, 5 Dorpscentrum, 9.30 uur Ds. J. Cats> fatorkerk Molenwerfstr. 10 u ds Koek- 8 en 10 v Hof. R.K. Kerk (zat. Alma te A'dam. 6.30 u ds G. van Doom. ds Baayen. Immanuelkerk 9.30 u ds ierhuis 10.00 Jeugdkerk. Geref. Interieur van de Gerefor meerde Kerk te Noordioijl (Foto Jan Holvast)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4