Echtheid is terke punt Sophia Loren leelt in nan van La yiancha zeer ?ake klappen tit turks Fruit is in Leiden PORTIE EENTONIG BLOOT Superfly' INTERPOLIS Afschuwelijke skisex ERSTE DAG: DRIE MAAL VOLLE ZAAL Minister Engels: Antichrist9 mag Warrige film maakt belofte helemaal niet waar [PAG 23 FEBRUARI 1973 FILM PAGINA 13 Haagse bioscopen e verfilming van de mu- „De man van La Manoha" in geweest, maar hij draait enkele weken dan toch in li. Nederland zal er nog wat op moeten wachten, Sophia ïn Peter OToole zullen hier september in dit Don Qui- •verhaaJl te zien zijn. Is een grootscheepse produktie den van United Artists hoe- merikaanse maatschappijen wat lit geworden zijn voor zoveel i vergende ondernemingen. Hun avontuur "Fiddler on the roof" i echter alleen in de States al Hen miljoenen dollars dn het laad Je en dat geeft de burger, al thans de filmbazen, moed. De regisseur van „Love story" Ar thur Hiller, had er een zware kar wei aan. Maar wie nog meer opge lucht adem haalde na het werk was Sophia Loren, die het veel minder gemakkelijk had dan de vrouwen die op het toneel het Spaanse café- hulpie Aldonza moesten vertolken. Hiller oordeelde namelijk dat het realistische filmmedium niet de stile ringen kon gebruiken, die op het toneel waren gebezigd. Loren wordt dan ook met een groot werkelijk heidsgehalte door een horde ezel drijvers belaagd, terwijl die over- Warmbloedige Sophia Loren staaf er op deze repetitiefoto naast Peter O'Toole rustig bij. Dat was wel eens anders Apollo: "Dr Jekyll and êlster Hyde" 18 jr. dag. 12.15, 2.30, 7.00, 9.15 uur zo. ook 4.45 uur. Asta: "Felllnl Roma", 18 jr. dag. 2.30 7.00, 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. Bijou: "The producers" a.l. dag. 2.00, 7.30, 9.30 uur; zo. ook 4.15 uur. Camera: What's up doc?" ai. dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur; zo. ook 4.30 uur. Cineac: "The arlstocats", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30 uur; zo. vanaf 11.30 u Elke avond: "Deliverance" 18 Jaar, dag. 5.30, 7.30, 9.30 uur. Corso: "De peetvader" 14 Jr. dag. 2.00 8.00 uur. Du Midi: "Butch Cassldy and the sun- dance Kid" 14 Jr. dag. 8.15 uur; zat. en zo. 7.00, 9.30 uur. Euro-Cinema: "El Cld", a.l. dag. 1.30 7.45 uur; zat. zo. woe. 3.45, 7.45 uur. Flora: "Het geheime sexleven van Romeo en Julia", 18 Jr., dag. 2.00, 7.00 9.15 uur; zo. ook 4.30 uur. Kriterlon: "Cabaret", 18 Jr., dag. 3.00 7.00, 9.30 uur. Metropole-Tuschlnskl: "BIJ de bees ten af", ai. dag. 2.00, 7.00, 9.30 uur. zo. ook 4.15 uur. 6.45, 9.15 Olympla: "Battle of Britain" 18 Jr. dag. 2.00, 8.00 uur. Passage: "Turks fruit" 18 Jr. dag. 2.30 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30, 4.00 7, 9.30 uur. Rex: "Joe Kidd" 14 Jr. dag. 9.30, 11.30 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30 u; zo. van af 1.30 uur. Studio de Luxe: "The poseldon adven ture" 14 Jr., dag. 2.15, 7.00, 9.30 uur; zo. 1.30, 4,00, 7.00, 9.30 uur. Studio 2000: "The birds" 18 Jr. dag. 7.15, 9.45 uur; dinsdagavond besloten voorstelling. De Uitkijk: "X, Y and Zee". 18 Jr., dag. 2.30, 7.15, 9.30 u; zo. 1.45, 4.00, 7.15, 9.30 uur. Psycho (Hitchcock)Ciné „D", Plantage Middellaan A'dam. Roma Fellini) Calypso, Marnix- straat A'dam; Kriterion, Roetsrs- straat A'dam, ook nachtvoorstellingen Asta. Spui Den Haag; Calypso.naast Rijnhotel R'dam. Schande (Bergman)The Movies, Haarlemmerdijk A'dam. elke avond 10.00 uur. Slaughterhouse Five (Roy Hill): 't Venster, Gouvemestraat R'dam. Superfly (Parks)Cineac Damrak A'dam. Trash (Morrisey)Camera. Ou- degnaoht, Utrecht. Turks Fruit (Verhoeven)Tu- schinski, Reg. Breestrfwat Adam; Passage, Passage Den Haag; Rem- bracht, Oudegracht Utrecht; Thalia, Kruiskade R'dam. Aanbevolen nachtfilms: Erotic filmfestivalThe Movies, Haarlemmerdijk A'dam. Little big man (Penn)Palace, Vreedenburg Utrecht. Kindermatinee CAMERA Het theater aan de Hogewoerd tracteert de kinderen en ook hun ouders op „Verdere perikelen van Laurel en Hardy". Het roemruchte tweetal is natuurlijk al tijd goed voor een plezierige middag vol van het echte ouderwetse lachen- gieren- brullen. Nachtfilms wddiging op de planken min of meer de vorm van een ballet kreeg. Sophia had haar tegenspelers ge waarschuwd, in de Romeinse stu dio's, dat zij stevig van zich af zou bijten als zy haar te na kwamen. De mannen hadden er eens om ger lachten. „Het is maar film" dachten ze. Maar de praktijk pakte anders uit. Zieltogend lagen ze om Sophia heen toen de rondborstige Italiaan se was uitgewoed. Toen zij het re sultaat van haar verweer zag vroeg zij: „Heb ik dat gedaan?". Het ech te Italiaanse temperament in dienst gesteld in dit geval voor een een voudige Spaanse. In totaal 111 dagen werd er ge filmd: in twee enorme dekors, op gebouwd in de De Lauretiis-studio's, waar het middeleeuwse dekor van Sevilla werd opgeroepen, en boven dien in het Etruskische dorpje Tar- quinia ten noorden van Rome. Toen men klaar was met de film bleken ruim 35 miljoen gulden te zijn uitgegeven, of naar Nederland se normen het geld voor een veertig tal Nederlandse speelfilms. Goede films in andere steden Baisers volés (Truffaut): Movies, Haarlemmerdijk A'dam, elkie avond 7.45 uur. Butch Cassidy and the sunrance keid Ceintuurbaan A'dam; Du Midi, De Carpentierstraat Den Haag. Cabaret (Fosse)De Uitkijk, Prin sengracht, A'dam; Kriterion, West einde Den Haag; Kriterion, Groot- handelsgebouw R'dam. Modern Times (Chaplin)Leidse- pleürutheater, A'dam. el: „Superfly". Regie: Gordon Voornaamste rol: Ron al. Theater: Luxer. Amerika schijnt de film „Super- ie „zwarte Godfather" genoemd irden. Helemaal toevallig is dat de films kwamen vrijwel gelfjk- uit en behandelen beide het lot een knappe misdadiger. Opmer- er dan de overeenkomsten tus- deze twee films zijn echter de tillen. Kostte de inmiddels ruchte „Godfather" aan rijke psproducenten een vermogen, erfly" werd moeizaam betaald een stel mensen die van film meer wisten dan dat het iets was ;emeenlijk in bioscopen vertoond te worden; tandartsen en sou- jts, bankiers en drugdealers, sle verschil, voortvloeiend uit het i: werd „The Godfather" zeer ssioneel in elkaar getimmerd, erfly" ademt een bijna amateu- che, in elk geval zeer alterna- r. Aan „Superfly" is niets opgepoetst. De plaats van handeling het negergetto Harlem niet: geen verterende kleine jongetjes, of andere vaak toegepaste flauwekul om deze wijk iets „folkloristisch" mee te geven. Het verhaal niet: dat maakt van het vak van de hoofdrolspeler, drugdealer, niets romantischer dan het eigenlijk is. Bovendien geen over dreven „spannend-doenerij", geen woeste achtervolgingen. En dat is dan meteen ook het aller sterkste punt van deze film: iedere scène ademt opnieuw een verfrissen de echtheid. Het is wonderlijk om te zien hoe regisseur Gordon Parks erin is geslaagd om met zeer eenvoudige middelen een film te maken die in geen enkel opzicht hoeft onder te doen voor de grote en dure „God father". Zelfs niet maar dat kon hij ook niet weten toen hij „Super fly" maakte in succes, want in Amerika bleek de bruto-opbrengst van de film vrijwel even hoog te zijn als die van de Italiaanse versie met Marlon Brando in de hoofdrol. Omdat u geen dag in 't ongewisse wilt verkeren: Motorrijtuigenverzekering 1 van Interpolis. Conrarvatorlumlaan 15, Tilburg, tol. (013) 629111 REX Het theatertje aan de Haarlemmerstraat heeft deze week in de nachtvoorstelling een heel aardig sex-werkje, dat overigens al eens in Leiden heeft gedraaid. ,De pastoor kan geen bloot meer zien" is een titel die de lading van deze film zo ongeveer wel dekt. Het gaat om de problemen waarmee een bra ve geestelijke te kampen kan heb ben als het vrouwelijk schoon hem voortdurend omringt, en als hij voort durend rondloopt met het meest dui delijke mannelijke kenmerk van trek in sex. Erg humoristisch. CAMERA Ook Camera heeft een fijne zij het knap oude film voor de vrijdag, en zaterdagnacht. „Le deuxième souffle" is zelfs al eens op de televisie geweest. Dat neemt niet weg dat het een spannende, vakkun dig gemaakte film is. Jean -Pier re Melville, de regisseur legde er veel sfeer In. Blijver STUDIO De enige blijver deze week is vanzelfsprekend ,31J de bees ten af" van Bert Haanstra. Deze film gaat zijn tiende Leidse week in, wel een bewijs dat hij niet alleen in Amerika (Oscar- nominatie) maar ook hier zeer gewaardeerd wordt. Veel beter in elk geval dan „VD", vorige werkstuk van vaderlandse bo dem, die het maar zeer kort uithield. Nu maar kijken hoe „Turks fruit het gaat doen. Ron O'Neal (links) maakt snuivend "deals". Over hoofdrollen gesproken: Ron verslaafden die niet kunnen betalen, O'Neal als „Superfly" is werkelijk fe- of met keiharde handelaars, of met nomenaal. Zijn spel past helemaal in mooie en lieve vrouwen, hij blijft een sfeer van de film: ook zonder poespas, maar uiterst doeltreffend. Nergens gaat hij de stoere bink uit hangen, maar ook nergens wordt hij ongeloofwaardig doordat hij over- merus van vlees en bloed. Echtheid is ook hier het sleutelwoord. Deze echtheid is in de hele film zo overrompelend, dat Je er nauwelijks aan toe komt om te letten op de klei- tasch", zo bezield gemaakt lijkt. Je merkt bijna niet, dat het verhaal soms wat schokkend verloopt en dat de spanning, die doorgaans groot is, daar onder te lijden heeft. Een film als „Superfly" kan bij mij, het is zo langzamerhand waarschijnlijk wel duidelijk, geen kwaad doen. Zeker niet, als Curtis Mayfield de muziek BERT VAN DOMMELEN Titel: „Sex op de lange latten". Voornaamste rollen: Daniel Pilon, Mariette Lèvesque. Regie: Roger Cardinal. Theater: Rex. „Sex op de lange latten": een af schuwelijke en enge film. Eng, omdat de film de idealen van éen maat schappij waarin man en vrouw ge lijk zijn, met mannelijk sperma de grond inboort. Ik heb met afschuw gekeken naar de manier waarop de vrouw als een dom giechelend lustob ject, met bewonderende ogen opkij kend naar haar meester, wordt af gebeeld, poedelnaakt om hem heen springend als een krolse kangeroe. Je hoeft geen Dolle Mina te zijn om Je daar aan te ergeren. Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat ook mannan zich storen aan de lach wekkende manier waarop hun soor- genoten met hangbuiken en wappe rende piemeltjes die meestal uit schaamte (of uit piëteit?) buiten ka mera-schot worden gehouden over het doek rennen. De regisseur heeft de grootst moge lijke moeite gedaan er iets „bij de tijds" van te maken. „Revolutie is mode", zal hij gedacht hebben. Daar om liet hij de sexy skileraar te midden van overvloedige champag ne, auto's en vrouwen, ernstig ver klaren revolutionair te rijn: „voor Quebec". Wat het filmwerk betreft; het is een onsamenhangende film. Soms met wat science-fiction-achti- ge effecten en psychedelische mu ziek is getracht een „moderne" film te maken. Deze scènes staan echter volkomen los van de rest. Na af loop ben ik in ieder geval met een wat leeg gevoel achter de mannen in grijze overjassen met opgestoken kragen naar buiten gelopen. En heb mezelf maar op een moorkop ge- tracteerd. IDA OVERDEVEST DEN HAAG (ANP) Minis ter Engels (CRM) meent dat de filmtitel "De antichrist" geen spotternij betekent "met de oor delen van de heilige God". Hij zegt dit in antwoord op vragen van het GPV-kamerlld Jonge ling die deze titel kwetsend had In het antwoord zegt de minis ter, dat de subsidie voor de ver vaardiging van de film werd ver strekt op advies van de Raad, voor de Kunst. In dit advies wordt gewezen op het vertrou wen dat kan worden gesteld in "het artistieke vermogen van de cineast Roeland Kerbosch, die de kans verdient om zich ook in de richting van de speelfilmregie te bekwamen". Voorts werd daar in overwogen, dat in het film team "velen rijn opgenomen die terecht een uitstekende reputa tie genieten en zich een misluk king niet willen en kunnen ver oorloven". Bij de beslissing werd, aldus het antwoord, mede overwogen dat de reputatie van de cineast om. berust op rijn film "Angola met eigen ogen" en zijn medewerking aan "Be richt uit Biafra", waarin "men selijke waardigheid op positieve wijze aan de orde wordt ge steld". De vraag of het besluit tot toekenning van de subsidie ongedaan kan worden gemaakt beantwoordt de minister ontken nend. Hij wijst er op, dat het niet mogelijk is de subsidie-toe zegging ongedaan te maken, zo lang de producent de aan het subsidie verbonden voorwaarden naleeft. Minister Engels zegt geen reden te hebben te veron derstellen dat niet aan de subsi dievoorwaarden zal worden vol daan. Titel: „Het geheime seksleven van Rtxmeo en Julia". Hoofdrollen: Fo reman Shane en Dicora Carse. Re gie: A. P. Stootsberry. Theater: Tria- Over „Het geheime seksleven van Romeo en Julia" is al heel wat be roering geweest. De film kreeg enke le Jaren terug in Cannes de prijs van het meest erotische werk en stootte vervolgens de neus bij vrijwel elke filmkeuring in Europa. Ook in Nederland, waar filmverhuurkantoor «Express al zijn pogingen op niets zag uitlopen. Romeo en Julia waren al als een miskoop je in het archief ge deponeerd, toen er iets merkwaardigs gebeurde. Exploitanten van seks- bioscoopjes boden de filmkeuring, met weken tussenruimte, steeds cou pures van 10 15 minuten van 8 mm versies van deze film aan. En zie: al die stukjes werden goed gekeurd. Express kwam dat toevallig aan de weet en vroeg prompt vergun ning het produkt in zijn geheel te tonen. De filmkeuring kon toen moei lijk meer weigeren Als deze „Romeo en Julia" destijds in Cannes de prijs voor de blootste film had gekregen dan had ik daar mee volmondig kunnen instemmen. Maar het ls raadselachtig dat men hem als de meest erotische heeft ge kroond. Ja, tenzij mijn denkraam niet deugt en 1-2-3, kleertjes-uit inder daad het toppunt van erotiek is. Bloot is er dus in overvloedige ma te, het wordt werkelijk met kilo's te gelijk aangevoerd. Vrouwelijk bloot dan, want het manlijke aandeel blijft weer eens beperkt tot enkele naak te borst- en rugpartijen. Verhaal heeft deze vreemde editie van Romeo en (de zeer uit de kluiten gewassen) Julia nauwelijks. Daar ls eenvoudig geen tijd voor. De ene copulatie is nog niet verdampt of de andere wordt al weer in gang gezet. Zeer eentonig, het werkt enigszins op de gaapspie ren. Enfin, we danken aan regisseur Stootsberry de „wetenschap" dat het tweetal gelieven bepaald niet heeft stilgelegen in de vele uren dat ze el kaar niet zagen. RUUD PAAUW De langverwachte verfilming van boek van Jam Wolikers "Turks -it" is gelijk met de grote steden ar Leiden gekomen. Dat mag ook l want niet alleen is de film in de zeer goed ontvangen Piet livenkamip toonde zich gisteren in se krant ook enthousiast maar irendien stemt hij tot "regionale ots". Want niet alleen is regisseur aul Verhoeven Oegstgeestenaar, aar ook schrijver Wolkers stamt uit «se contreien. „Turks fruit" in Lido dus. En hoe wel wij gisteren al een recensie heb ben geplaatst, tocb nog even een plaatje uit de film. om duidelijk te maken dat wie de film wil zien rustig in Leiden kan blijven dat is wel eens anders bij belangrijke films, „Ca baret" bijvoorbeeld is hier nog altijd niet geweest, „VD" duurde lang en zo kun je nog wel even doorgaan. De vele voorreclame op tv en in de dagbladen heeft geen windeieren ge legd. Alle arie de voorstellingen op de eerste dag trokken volle bakken en een grandioos succes lijkt verze kerd. Paul Verhoeven lijkt het hele maal te gaan maken en naar onze bescheiden mening blijft Turks Fruit langer in Leiden dan Verhoevens eerste grote speelfilm Wat zien ik. Op de loto: Monique vam der Ven als Olga in het dramatische slot van de film, dat op briljante wijze is ver filmd. Titel: Oh, wat ondeugend. Regie: Stanley Lang. Theater: Camera. Duitsland is een heel eind op weg met rijn "Rapport-serie". Engeland heeft met "Oh, wat ondeugend" de zelfde weg ingeslagen. Alleen, ja het moet weer worden gezegd: veel beter. Niet dat dit seksfilmpje nu zo gewel dig is, maar de verzorging van het produkt is in elk geval stukken beter, vergeleken met het massa-werk wat uit Duitsland komt. Dit "rapport over pornografie en erotiek" probeert de ontwikkeling en vooral de aanvaarding van de seks in de maatschappij duidelijk te ma ken. De man die de stukjes op de achtergrond aan elkaar praat, belooft de geschiedenis te gaan doorlichten. Niets is echter minder waar, want elke schrijver van een geschiedenis boek zou rijn ogen uit rijn hoofd schamen, als zijn boek zo slecht in elkaar zou ritten. Van het oude Grie kenland gaat men pats boem in ene keer over naar het Victoriaanse tijd perk, waar men zo lang bij stilstaat, dat de tijd ontbreekt oan de twintigste eeuw goed te belichten. Dwars door dit alles heen flitsen dan opnamen van hoe een pornofilm wordt ge maakt (overigens zonder enige terug houdendheid) en een aantal inter views. Als totaal een warrige toestand met wel een flinke portie vermakelijke scenes, maar geen enkel verhaal. In de subtitel van de film beloven de makers een verschil duidelijk te ma ken. De opgave om een film te ma ken over 'waar sex ophoudt en porno begint" was hen echter veel te zwaar. JAN VAN DER NAT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13