Kurhaus Adieu9 met een
inimum aan klatergoud
Turks Fruit': voldragen
Veder land se speelfilm
dg)
...e/7 gisteren
vandap
RO door pech achtervolgd-BB blijft thuis
Deperfekte pasvorm
van Panty P -30 den
merkt upas goed
als u ze aanheeft!
pcmfy
30den.
DONDERDAG 22 FEBRUARI 1973
TERDAM/DEN HAAG/PA-
Op weg naar een roem-
Inde. Dat schijnt het lot van
[urhaus. Roemloos, zonder
ht op zelfs maar een beetje
i glamour, in de stijl van
ierleden. Het zat er wel in.
1 [ROplatenmaatschappij en
en Barclay de Belgische
jen Televisie (BRT) zouden
igavond het Kurhaus nog
fceer die volle glorie willen
schenken. Nog één keer kla-
ud. Nog één keer het Franse
son, dat opklinkt uit Frank-
mèest geadoreerde kelen:
les Aznavour, Charles Tre-
Jacques Brei, Jeam Ferrast,
Ferré, Raymond Lefevre, Mi-
Delpech, Juliette Gréco,
r Gagil. En voor het klater-
op de voorste rijen: mon-
Eddy Barclay zelf, geflan-
dioor Brigitte Bardot, Jean
Belmondo en Alain Delon.
het zijn. Dat moest het
i ere-saluut worden aan
I gebouw, dat toen het Con-
en De Doelen op papier
eboren moesten worden als
iultuurtempel gekoesterd werd.
het mag niet zo zijn. Hoog in
licht tussen Amsterdam en Pa-
zaten gisteren Les Poppys
at ongeregeld artiestengoed in
die voor al het glitter
amour was opgepoetst.
i de la i
me pech blijkt de oorzaak te
„live" niet onder het Woorden als communicatie-stoornis-
doorbuigt. sen, weinig dynamisch en panieke-
Domme pech. Hoewel. Peter den rig (handelen vallen tussen beide
Haringh, perschef van de platen- publiciteitschefs.
maatschappij CNR en Jan van YTat is er gebeurd? Waarom mocht
Goolj perschef yan^deKRO, ^rijgen Kurhaus nog niet één keer in
k/atergoud worden gehuld? In
het daarover aan de stok als de jet
vrolijk op het ritme van de lucht-
KKO, Het Franse idee wordt defini
tief opgegeven. Esther Ofarim,
waarom ook niet, is vrij. He, zegt
de AVRO, lieve Esther zit zaterdag
in Ster-allures en het zou geen stijl
zijn als de KRO haar een avond
•order brengt. Dag Esther.
Vicky Leandros dan maar. Altijd
raak. Vicky wordt voor een paar
uur heen en weer gevlogen tussen
Herlijn en Den Haag. Les Frères
Jacques (ze bestaan echt nog), Ma
nilas de Platas, Vicky en de Edwin
Hawkins Singers (ook al eens eer
der gehoord en gezien) moeten de
gaten dichten.
in Parijs raakt Eddy Barclay opge
wonden door al het gedoe. De drei
gende staking van verkeersleiders
doet hem definitief besluiten „Kur
haus adieu" niet meer als zijn gala
te beschouwen. Hij blijft thuis.
Geen Brigitte, geen Jean Paul Bel
mondo, geen Alain Delon. Maar
zouden die dan wél gekomen zijn?
„We hebben ze uitgenodigd", zegt
CNR. De uitnodiging was een telex-
je aan oom Eddy in Parijs. Het
antwoord luidde dat Eddy wel zin
had en een aardig gezelsohapje uit
z'jn kennissenkring zou meenemen.
„Bardot", laat (hij voorzichtig vallen.
De platenmaatschappij snelt daarop
onmiddellijk naar Transavia-direc-
tcur Block, die bijna een flauwte
krijgt achter zijn bureau. „Brigitte
Bardot in één van mijn vliegtui-
bijna niet te gelo-
durende tv- turbulentie danst.
ADVERTENTIE
r
Panty P 30 denier, de panty waarbij
de tint op 't been overal gelijk blijft.
Maakt uw benen dus mooier!
in de lila verpakking.
timber maken KRO, BRT, CNR en
Barclay een afspraak dat het Kur
haus een waardig adieu moet heb
ben
ALLURE
Achterliggende gedachte bij KRO
en BRT: zonder hulp van platen
maatschappijen is het voor tv-orga-
n.'saties niet meer te doen een gala
i allure te bekostigen.
De Poppys in het vliegtuig
op weg naar het Kurhaus
waar het klatergoud mor
genavond maar flauw zal
fonkelen.
violen en cello's beschikt. Te weinig, gen?" Het
oordeelt Raymond bij het opgegeven vcn*
aantal. Ook hij schrijft af.
Jacques Brei filmt en heeft vijf vervoer
;aar geleden al gezegd dat hi, niet ho]o T„„
meer wil zingen. Ook niet voor het
Rurhaus-doel. Blijf dan maar thuis,
oordeelt Warry van Kampen..
De paniek is pas goed in de pan eens
geslagen als Charles bericht stuurt om 1
dat het skiën hem een dubbele been- een
breuk heeft opgeleverd.
platenmaatschappij
van de
hele Barclay-club. Toen hij over de
eerste schrik heen was, kwam zijn
commerciële instinct weer boven en
het hij de KRO weten dat het wel
een aardige gedachte zou zijn,
/an die legendarische BB-vlucht
trailertje (dat is een filmpje
komend programma wat
De partijen komen tot overeenstem- Michel Delpech voelt zich ziek, pep geeft) zou worden uitgezonden
rng. Datum
bruari.
Het prachtige rijtje
handelen: 23 fe- evenals Esther Gagil en over Jean
Ferras en Leon Ferres wordt gezwe
gen, want die wilden alleen op 16
boven is weergegeven kwam op de maart komen,
proppen. Maar ach heden, bij CNR Goede raad wordt steeds duurder,
had men alle contracten
op 16 maart. Een datum die
zicjh bij de KRO niet vo>
kan halen.
Eerste panieke handeling.
Juliette Gréco deelt mee, dat haar
op tv. Of dat het misschien wel
aardige gedachte zou zijn, dat de
naam Transavia op de titelrol van
„Kurhaus adieu" verschijnt als de
vervoerders van nog altijd wonder-
prijziger nog dan de artiesten, die gjk. mooie BB.
op het laatste moment moeten
de geest den gecontracteerd vanwege de af
schrijvingen.
MIREILLE
TE MOOI
pianist op 23 februari is afgereisd Qjqp, en Barclay zoeken in hun
vakantie. Met een vreemde
gsn stal
vinden Mireille Ma-
pis nist treedt zij niet op. Paniek zij wil best, maar dan moet dems. De KRO betaalde de charter-
wei even de voorstelling
Raymond Lefevre informeert of dagavond in het Parij se Olympia
bet groot BRT-orkest van vrolijke werden uitgekocht en daar bovenop
Fiancis Bay wel
voldoende komt haar gage. Te duur voor de
Turks Fruit" van Jan Wolkers
telt indringend een zeer aards
rhaal. Tussen tedere poëzie en
gepolijst rauwe levensdrift
at de schrijver aan niets voor-
i om een wanhopige liefde te
tollen. Victoriaanse preuts-
staat hem verre.
„jt is een ik-roman, welke met
jt en een berustende, droge
mor terugkijkt op een afgeslo-
periode. De diepe indruk, wel-
"Turks Fruit" nalaat wordt in
&t geringe mate bereikt door
afstand nemen, die er ook
een melancholieke dimensie
geeft.
Paul Verhoeven samen met
scenarist Gerard Soeteman dit
uitkoos betekende dat een
are uitdaging om niet te zeggen
Q heidens karwei, waar Juiste
rke pijlers uit de roman in een
m wel weg moesten vallen. Maar
li moet zeggen dat de transfor-
tie met intelligentie, gevoel voor
wezenlijke inhoud is verricht,
ardoor „Turks fruit" de meest
aragen Nederlandse speelfilm van
de oorlog is geworden,
tor de maker van „Wat zien ik?"
«ft het de gelegenheid verschaft
laten blijken dat hij tot meer in
'at dan een filmklucht bekwaam
elkaar spijkeren, hoe moeilijk
op zichzelf ook is.
het boek staat het voorwerp van
beeldhouwers liefde in (het mid- dat. moment is beeldhouwer Erik ei- sheert Verhoeven de vele erotiek Rogier
ipunt, de filmers stelden hemzelf grnlijk net zo'n burgerlijke confor- zonder dat een goedkoop doel op
het centrum uit noodzaak de di- mist. Die mysterieuze telkens weer zichzelf wordt,
ctheid van de filmtaal te laten verbroken balans is in de film knap Een meesterlijk boek verfilmen
twee teruggebracht. Haucr acteert be- moeilijk en het loopt zelfs bij gr
zien. Lwaam een terughoudende scepsis, regisseurs doorgaans teleurstellend En aa
Monique van de Ven is heel levend af Wat dat betreft mogen Verlhoe- dst er
gisteren tot op de laat-
Ook als daarin BB zou zijn ver
voerd. Maar die bleef rustig tüiuis,
net als alle andere vedetten.
Schuld Chili
wordt niet
kwijtgescholden
DEN HAAG Minister Boertien
van Ontwikkelingshulp is niet be
reid de schuld van 16 miljoen van
Chili te wijzigen in een schenking.
Tijdens de begrotingsbehandeling
gisteren in de Tweede Kamer ver
klaarde hij dat hij tijdens zijn be
zoek aan de Chileense president Al-
lende (waarbij hij de leningen aan
bood) uit diens mond had verno
men dat men in Chili bijzonder ver
heugd is over de geste van Neder
land om geld te lenen op "deze
uiterste gunstige voorwaarden".
"Bovendien heeft Chili zelf nooit
kwijtschelding van deze schuld ge
vraagd", meende minster Boertien.
Hij verklaarde wel bereid te zijn
om op internationaal niveau te on
derzoeken of de aflossing van de
schulden kan worden uitgesteld.
Aanvaring: 170 doden Na een
aanvaring op de rivier de Rangoon
tussen een Birmaanse veerboot en
een Japans schip worden 170 perso
nen vermist. De vermisten bevon
den zich allen aan boord van de
veerboot. Dertig personen zouden
gered zijn.
NEDERLAND I
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Beertje Colargol (VPRO)
19.20 Zwqgen is goud: collage van stomme filmfragmenten
(VPRO)
19.45 Popeye, tekenfilm (VPRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Berichten uit de samenleving (VPRO)
20.35 Merry Christmas, Fay thriller (VPRO)
Een misdiaaddrama van Javir Arroyuelxo en Rafae)
Lopez dat door de Argentine Grupo Tse (een experi
mentele toneelgroep) voor de VPRO wordt opgevoerd
Bo is te zien in de rollen van de zeven bezoekers.
Marucha Bo speelt de rol van Fay Baxter en Facundo
22.00 De wind blaast waarheen hjj wil: voordracht en zang
(E.O.)
22.15 Horen en Zien: klassiek concert (E.O.)
1. Brandenburgs Concert no. 6 van J. S. Bach. 2. Orgel
concert opus 7 no. 3 van G. F. Handel. Beide werken
worden uitgevoerd door het Münchener Bachorkest
onder leiding van Karl Richter.
22.45 Kerk en theologie (E.O.)
23.15 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45
18.55
19.05
e-engten, filmreportage
21.20
21.45
22.45
22.55
23.05
23.10
Ti-ta-tovenaar (NOS)
Journaal (NOS)
Van rotsgebergten en
(NCRV)
Journaal (NOS)
Goeie ouwe koffergrammofoon: muzikale show met
populaire liedjes van voor 1950 (NCRV)
Marie-Ceoile Moerdijk zingt „Beautiful garden of roses'
en „Au olair de la lune"; Thérèse Steinmetz: „Some
where over the rainbow" en "Nina Bobo": Rita Hovink:
„Allentown jail" en een jodelliedje; Fiet Koster: „Wat
een spijt": Edwin Rutten: Sinatra-medley; Jacco van
Renesse: „Bel ami" en „Sag beim Abschied"; Frits
Lambrechts: „Dorussie" en „Het broekie van Jantje"
Ander Nieuws Speciaal (NCRV)
Mr. Pargiter, gefilmd TV-spel (NCRV)
Koorzang: geestelijke liederen (NCRV)
Den Haag vandaag (NOS)
Journaal (NOS)
Voorlichtingsprogramma schooltelevisie (NOS)
„Het karakter van het spel
leent zich niet voor het geven
van een korte inhoudsopgave",
meldde Vrije Geluiden ten
aanzien van de thriller die Leo
Derksen, na al te lang gez~we
gen te hebben, voor de AVRO
schreef. „Weet u misschien
waar de Rozeniaan ligt?" luid
de de intrigerende titel. Allard
van der Scheer speelde de
echtgenoot met saaie baan die
geen oog meer heeft voor zijn
vrouw en een week naar Mün-
chen vertrekt. De echtgenote
werd gespeeld door Anne-Wil
BI ankers, die dat subtiel en
bijzonder goed deed.
En dan was er nog de derde
man, die zodra Allard van der
Scheer weg is aanbelt, binnen
komt en dagenlag de echtge
note intrigeert, bezighoudt, met
haar uitgaat, zelfs in haar huis
slaapt zonder met haar te sla
pen. Hij werd gespeeld door
Herbert Flack, een Jonge ac
teur van wie ik (om de waar
heid te zeggen) nooit gehoord
had. Een klein rolletje was ook
nog weggelegd voor Els Inge
borg Smits, die in München
met Allard van der Scheer flirt
of zo iets. Een soort schaduw -
situatle dus van wat er „thuis"
gebeurt.
Dat was de entourage. Wat
meteen weer opviel was, dat
Leo Derksen normaal klinkende
diallgen kan schrijven en dat
regisseur Kris Betz in staat
was een en ander goed in sce
ne te zetten. Alleen vond ik
dat de situaties, de tweede dag
na de eerste en de derde dag
na de tweede, elkaar wat her
haalden, terwijl het tegenwerk
vanuit München heel pover
was. Maar intrigerend was het
wel, want niet voor niets
schreef Vrije Geluiden dat het
karakter van het spel zich niet
voor een korte inhoudsopgave
leende. Dus was er alle reden
een verrassende intrige te ver
wachten en een verrassende
ontknoping. Van de ontknoping
moest dit spel het hebben,
schreef de VARA-gids immers
ook.
En opeens wist ik het, opeens
doorschouwde ik alles. Dat was
op het moment dat de Jonge
man opeens tegen de vrouw
des huizes uitviel: de schellen
vielen me van de ogen. Die
jongeman was een verbluffende
vermomming van Allard van
der Scheer: bril af, pruik van
lang haar, wat bijgeschminkt,
andere stem opgezet (een goed
toneelspeler moet dat kunnen),
en nu ik goed keek: Ja, als Je
de vermomming even weg
dacht, hadden ze hetzelfde ge
zicht. Allerlei dingen werden
me nu ook duidelijk.
Geen wonder dat ik nooit van
„Herbert Flack" gehoord had,
geen wonder dat die jongeman
alles van haar afwist. En geen
wonder dat het overhemd van
de heer des huizes hem als ge
goten zat. Daarom ook was in
het begin de tijdspanne van
het overbodige telefoontje no
dig (Is uw man thuis?, terwij)
hij hem met koffer weg had
zien gaan en zoals later bleek
ook wist dat hij naar München
was vertrokken), namelijk om
zich van heer des huizes te
vermommen in geheimzinnige
minnaar en alles wat in Mün
chen gebeurde was natuurlijk
haar fantasie, daarom was dat
ook zo bloedeloos en kregen we
er zo weinig van te zien. Hij
wilde haar wel eens bewijzen
dat hij niet zo'n saaie Piet was
als ze dacht, en dat hij haai
heus nog wel kon betoveren,
natuurlijk wilde hij niet met
haar naar bed, want dan zou
zijn vermomming grotendeels
wegvallen, ze zou zijn pruik
ontdekken, nog even afgezien
van de vragen of hij in zijn
hart wel wilde dat zij zoge
naamd met een vreemde man
naar bed ging.
Toen even later haar parel
snoer gestolen leek te zijn, be
greep ik dat hij haar op die
manier wilde testen (hoe zou
zij reageren?), trouwens, ik
verwachtte niet anders of hij
zou toen als haar mysterieuze
minnaar te voorschijn komen,
na zich even „verkleed" te
hebben. Maar zie, surprise, sur
prise, da-t was niet het geval.
Ze gingen naar het restaurant
waar zij die ander ontmoet
had, daar zou dan de verras
sende ontknoping komen, en
die kwam dan ook dubbel en
dwars, want Allard van der
Scheer was Allard van der
Scheer, en Herbert Flack is
blijkbaar Herbert Flack, alleen
kwam hij nu met een ander
dametje binnen die hij op de
zelfde manier probeerde te ver
sieren als Anne-Wil Blankers.
Zij laat het verder ook maar
zitten. Ik vond het een afknap
per, hoewel wat mij betreft
dus wel een hoogst onverwach
te ontknoping. Maar daardoor
was het overbodige gedoe in
München dus zelfs overbodig
als dwaalspoor. Ja. eigenlijk
was het hele spel voor mij een
beetje overbodig geworden
Jammer.
NICO SCHEEPMAKER
Monique v. d. Ven als Olga in Jan Wolkers "Turks Fruit".
teken, in elk geval de
öfdpersonen voluit te laten
Qtger Hauer. de ex-Floris, kon
[merkelijke filmentree maken als t et zinnelijke object, dat hem
beeldhouwer, die in zijn eroti- teloos maakt.
Otterloo lijkt een gebo-
filmcomponist, die onder andere
via het mondorgel van Toots Thie-
lcmans een bruikbare melancholieke
het loopt zelfs bij grote stemming de film binnenloodste.
mag niet vergeten worden
reeks karakteristieke bij- Dag met
tropole orkest. 17.30 Nws.
18.00 (S) Licht orkest
he dadendrang het
avontuur Aanvankelijk twijfelt men wel even der gekomen zijn dan men zou
en Soeteman zich een pluim op rollen valt te noteren, die niet zo
de hoed steken, dat zij daarin
VRIJDAG 23 FEBR.
Hilv, I. 402 m. en FM-kanalen.
7.00 AVRO. 9.20 NOS. 9.40 AVRO.
12.00 NOS. 13.11 VARA. 13.25 NOS.
17.00 VPRO. 19.00 KRO.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
•en gaatje, met om 8.00
Nws. 8.11 Radlojourn. en 8.30 .De
groenteman. 9.00 (S) klass. en mod.
9.20 pedag. rubr. 9.35
Nws.). 17.00 rechtstr.
t pol. analyses, rep. ach- Haag vandaag
•m. en tel. reaktles, met
Akt. 17.55 Meded. 18.00
i het andere beleeft, maar
bi.1 „Turks fruit". Als men bedenkt, gen hopen. In
het „mistige dat twee, drie treffende beginbeeld wenden het naakte bestaan
oie"*beest"t' Olga blijft hangen, den, een film al voor vijftig procent z'jn primaire driften tot aan zijn kers kan en mag tevreden zijn
kneuterig uitvallen als meestal in
Nederlandse films: Wim van den Watêrst. 9.40 (S) .Mod.
film, die onom- Erink, Tonny Huurdeman, Dolf de 10.00 (S)
Vries en Hans Boskamp. Jan Wol- hp,rtsv,T'
pl. progr. 22.00 (S) sat. progr.
-ort
hevig, want hü blijft de overeind kunnen zetten, dan laat genuanceerde gevoeligheid
Verhoeven die kans onbenut; hij fchidt.
lijkt ook teveel de dramatische top- In filmtechnisch
pen bijeen te willen garen, waar men zich als kijker naar eei
verliest de strijd met zijn bazi- het filmen tussen die momenten dukt van eigen bodem niet
schoonmoeder. door de harmonie beter verzekert gefrustreerd te voelen. Jan de Bont
hij vindt geen en een onderstroom los kan maken, schoot meestal levendige kleuren-
tosluiting op een ander soort vrij- Maar het beoogde klimaat komt beelden, die door Jan Bosdriess
Msgevoel, dat Olga tekent en op toch tot stand, onbeschroomd regi- gaaf werden samengesmeed.
gebonden, onaangepaste
bouwer, die stuitend op een muur
burgerdom geen verweer heeft
de eerste filmtransformatie van één
zyn geesteskinderen. Het zou mij
opzicht behoeft sterk verbazen als „Turks fruit"
pro- niet voor ruime tijd bezit zou ne-
meer men van vele bioscopen.
De füm is van vandaag af ook in
het Leidse Lido-theater te zien.
P. Ruivenkamp alle dêlen
beidsvit.
11.06 Radlojourn.). 11.30 een causerie
m. gr. pl. 11.55 Beursber. 12.00 Blik
op de wereld: een Inform, progr.
12.30 Ultz. v.d. landb. 12.40 (S) Lich
te grm. muz. 12.50 Recht en sleoht.
praatje. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van
de dag. 13.25 toer. Inform, uit bin
nen- en bultenl. 13.50 Van Ta-ta tot
totale taal - een rubr. over het leven
ln de taal. 14.00 (S) Muz. uit de
Middeleeuwen en Renaissance (opn.)
14.35 nvuz. en nws. van onze zuider
buren. 15.00 (S) rep. en comm. uit
23.55-24.00 Nws.
Hilv. III. 240 m. en FM-kanalen.
7.00 EO. 11.00 NCRV. 14.00 NOS.
15.00 AVRO. 18.00 NOS. 21.00 VPRO.
7.00 Nws. 7.02
Hilv. II. 298 m. en FM-kanalen.
7.00 KRO. 19.00 VPRO. 21.00 VASü
7.00 Nws. 7.02 Het levende wo(
7.07 (S) klass. muz. (gr.) 7.30 Nws. Nws. 12.
koffie. (9.00 Nws.) 10.00 Nws.
■z. pl. proer. van en voor zie-
Popcorn. 12 00
8.24 Overweging.
10.00 (S) Radiojoui
13.03 Intern.
14.03 Fellx Meurders. 15.00 Nws. 15.03
de Am. hit-parade. 17.00 Nws. 17.03
■Mi progr.
21.00 Nws. 21.02 gevar. muz.
(22,00. 23.00 en 24.00 Nws. er
22.55 Meded.) 00.55-01.00 Nw».