ösephine van Gasteren )eelt Rosa (Luxemburg) I SIERADEN EN PLASTIEKEN BIJ HET LAK Jerpag 3 februari 1973 n, line van Gasteren is een getalenteerde actrice: zij be- dat voor wie dat bewijs podig had in haar solo- Jelling „Rosa", een toneelcol- over het persoonlijk leven jtosa Luxemburg, gisteravond ^miëre gegaan in het Piccolo De tekst die haar ter be ding staat is gebaseerd op van Rosa Luxemburg in werking va/n de Poolse Hali- en die bewerking de actrice voldoende mate- voor een geschakeerde en voor da-acht; Leonard gebruikt als regisseur be- tn maar doelmatig passende j.imiddelen als dia's, geluid en Als theater ongetwijfeld een |de en geslaagde onderne- of de voorstelling als ge- ïunctioneel is voor een niet Ij socialistische (communisti- j folklore getraind publiek het Nederlandse is echter tachtig. [j een wel in die revolutio- traditie opgevoed publiek tosa Luxemburg te boek als jirde theoretica (en praktica) je revolutie. De Poolse collage nieuwe dimensie, een zeer jlijke, vrouwelijke dimensie «en aan dat traditionele Dat proces is niet overtui- (wanneer bij het publiek dat e" beeld niet aanwezig is komt alleen dat „zachte" an de collage, dat theatraal nien natuurlijk nog wordt ptueerd, over. ft blijkt een overdosering: de Rosa Luxemburg van voor de pauze wordt een wat geëxal teerd meisje, dat brieven schrijft aan haar geliefde Leo die zich in weinig onderscheiden van de jonkvrouwelijke exaltatie van haar generatiegenoten tijdens het fin de siècle. Josephine van Gasteren accentueert die argeloosheid van een Unschuld vom Lande nog wat meer door een nadrukkelijk .spontane" stem en houding. Na de pauze de oudere Rasa in gevangenschap, en daar krijgt ook de actrice meer gevarieerde, diepe re emoties door de collage aange- retikt. Zij maakt daar een prachtig gebruik van, en de voorstelling komt daar tot soms ontroerende momenten. Niettemin wordt ook in dit deel een te grote wissel ge trokken op dé politieke en histori sche kennis van het publiek, en komen soms figuren (zoals „Hans") onverklaard, en dus maar moeilijk begrepen, in beeld. Ook voor een Nederlands publiek, met uitzondering van kleine groepen als „oude" socialisten en heel Jon ge radikale socialisten, behoeven Nederlandse namen als Sneevliet toch wel wat meer toelichting (en moeten we op grond van de tekst aannemen dat Rosa Luxemburg dacht dat Henriette Roland Holst en Herman Gorter getrouwd wa ren?). ;i dag r- Leidse bioscopen SON "Au pair girls" (18 Jr) L 7 en 9.15 uur, zo 2.15, 4.30, I uur. RA: "The Birds' (18 Jr) 7 en l vr., ma., di. en do. ook 2.30 idermatinee: "Winnetou en het p Apanachl" (a.l.) zo. 2 en 4.15 I en wo. 2.30 uur, nachtvoor- "The Leopard" (18 Jr.); vrij. 1.30 uur. I— "De maagd en de stier", Hag. 2.30, 7.00, 9.15 uur; zo. ii, 7.00, 9.15 uur. Nachtfilm: in de Moulin Rouge" 18 Jr. it. 11.30 uur. Tentoonstellingen iemiegebouw Grafiek en pen- Dgen van Pim de Boer, Jam- .iuub Keeven en Gerrit Watt- 8<t 27 februari). oyer (Levendaal) Edel- jrk 1Lex Eigeman) en bron- :en (Doorlie Gerdes) t/m 19 rle Van der VUst (Botermarkt psitie Ben Mone (schilderijen), mpus (wandkleden), Peter v.d. bronsplastieken) Kees Hauwert k) en Kees Hoogendam (potte- t/m. za. 10 uur voorm. 6 uur t/m 31 maart). Ie 't Duyvenhuys (Rapenburg jdla Luyten (textielappliqués) Jert Boxem (keramiek) di t/m j uur nam. »no t Hoekje DIJ de pomp Ex- de heer Weerthof met potlood, i pentekeningen, dag. 5-10 uur 12-10 uur r Ryfcsmuseuin rooi VoiKenkunde (Steenetraat ll Uae 105 uur zon- das 16 uur nam Bezoekuren Ziekenhuizen Dlacunessenhuls; le klasse dagelijks 11.00—12.00 UUI 13 15—14.00 u 18.45 19.30 uur; 2e en 3e klasse dagelijks 13.16—14.00 uur en 18.45—19.30 uur. Kinderafdeling dagell1k9 14 4516.30 maandag, woensdag- en vrijdagavond 18.30-19.00 mu st Ellsabeth-zlekenhuls klasseafde lingen: volwassenen: dagelijks van 11.15 tot 12 00 uur van 14.00 tot 14.46 uur en van 18.45 tot 19.45 u. kraam- afdellng: dagelijks van 11.15 tot 12.00 uur van 14.00 tot 14.45 uur. en van 19.00 tot 2C.00 u kinderafdeling da gelijks van 15.00 tot 18.30 u Volwas senen: dagelllks van 14.00 tot 14 45 u en van 18.46 tot 19.45 uur Kraamaf- dellng: dagelllks van 11 15 tot 12.00 u en van 19.00 tot 20.00 uur Kinder afdeling: dagelijks van 15.00 tot 18 30 uur. Endegeest: dinsdag en vrijdag 13 14.30 'e zondags 11—12 en 1415 u eerste klasse: de gehele dag Armakllnlek: dag 13.30-14.30 en 18- 19 uur Academisch Ziekenhuis: Klasse i en 2 dag 10.30—11.80 14.30—16.00 en 19.20 uur: klasse 3 dag behalve dinsdag van 1919 45 dins v 13 14 uur eat en eon tevens van 14.30 —16,30 uur kliniek kldnergenees- kunde (zaaJ 22 23 en 24 ouders dag 10.30—11.30 1430—16.30 en 18.16— 19 uur overige oezoekers maandag tot vrij 18.1819 uur zat en zon 14.301830 uur (zaai 601 alle be zoekers maandag tot vrij 18.15—19 uur eat en eon 14.30—16.30 uur (zaai 61 babvzaall alleeD voor oudere dag vanat IÓ30 uur KLnderzaal keel. neus- en oorheelkunde dag behalve dinsdag 18.1619 00. uur dinsdag 13.14 uur eat en eon tevens 14 30 16.30 uur Gvnnacologle en voor zwangeren dagelijks van 10.0011.30 uur eD van 16 0020 00 uur behalve op dinsdag Op die dag is er geen be- zoek behalve voor patiënten die op woensdag geopereerd worden Voor deze patiënten le er een extra be zoekuur vod 19 0020.00 uur mede in verband met de voedingstij. deD ale volgt vastgesteld dagelllks v 16 30—17 00 uur er. vaD 18 3020 00 P) (t.em. (Lulfel- teoaars Bibliotheek I) Nleuwjaarsgraflek maare uit twaalf Europese lan- bt 4 februari) t aurgers (Burgsteeg 2a) MieD van Floor Voerman dag (lam 1 uur s aaoOta weekeln- [ut nam. 1 uur oachta de Wittstraat 40 Galerie Ka- Uapei Wisselende expositie dl f 2—6 80 uur nam do boven- nut oarr lum voor Volkenkunde Steen. LeidenPal la' eomerten- [illng ovei zeilen ld de Stille It ma t/m ea 10 uur r-c uur aam £on l6 uur ftem 7 t&nuarl) Legermuseum: Geopend fig tot en met vrijdag 9 uur uur oam zon. en feest- l—6 uur museum voor de geschiedenis uurwetensr.happen- dag 10— I sondag 1—4 uur (akenhal- Dag 10—6 uur zoru 1 uur museum van oudheden Ra- i 28): Werkd 10 uur voorm i nam zond 1 6 uur nam uur Kinderen tot 12 laar kunnen wegens mogelijke infectiegevaar he- laas niet op bezoek komen Bet avondbezoek is uitsluitend be stemd voor de echtgenoten Alleen staande moeders en moeders waarvan de echtgenoot In het buitenland ver toeft kunnon '8 avonds ééD bezoeker ontvangen avond bezoek uur voor de echtgenoot van 19 00- -20 00 uur Voor de Praemoturennfdellng gel den de volgende bezoekuren: (alleen voor ouders) maandag woensdag eD zondag 15 3015*8 uur Alphen aan den Rhijn Rynoorcl: le eD 2e klasse 10.30— 11.00 14.00—14.46 eD 18 00—19 00 u„ 8e klasse 14.00—14 46 eD 18.00—19 00 uur Kraamafdellne 16.00—17.00 uur alleeD voor echtgenoteD 19 0020 00 uur Kloderafdellng 15 00—16 30 uur alleen voot oudere 18 00—18 30 uur Den Haag tionaal Theater van Canada uit Strat ford „King Lear" van William Shake speare. HOT: 20.30 uur: „Eindspel" van Sa muel Beckett. CONGRESGEBOUW (Pr. W. A. zaal): 20.30 uur: Het Residentie-Orkest oJ.v. Willem van Otterloo m.m.v. Scaplno Ballet (o.a. Gounod, Ravel). DILIGENTIA, 20 uur: Verenigde ko ren o.l.v. N. Wind (o.a. Schütz, Bach). CIRCUSTHEATER: 20 uur: Toon Her mans m.mkv. orkest o.l.v. Henk Wes- THEATER PEPIJN: 20.30 uur: Caba ret In den Twijfelaar "In voorarrest". THEATER IN DE STEEG: 21 uur: Cabaret Salvo J.v. Inge Tielman „Cartoon". FRANK KOOMAN: 14.30 uur: „Mimi, de wonderkat". ZÓNDAG 4 FEBRUARI KON. SCHOUWBURG: 14 en 20.15 uur: De Haagse Comedle „Polonaise" van David V. Robinson. HOT: 14 uur: Kindertheater Pssstt „Piccolo en de papaloeri"; 20.30 uur: Amsterdams Toneel „The family" deel II van Lodewijk de Boer. STEENVOORDE, Gen. Spoorlaan 62, Rijswijk: 11.30 uur: Marinus Flipse en TJitte Webèr, plano (o.a. Bach, Mo zart). THEATER PEPIJN: 15 uur: Het Ka- rel Reys kwartet. DILIGENTÏA14.30 uur: Murray Pe- rahia, pianp. MAANDAG 5 FEBRUARI Congresgebouw (Pr. W. A. Zaal): 20.30 uur: Het Nederlands Kameror kest o.l.v. Szymon Goldberg m.m.v. Rudolf Firkusny, piano en Janny v. Wering, clavecimbel (o.a. Bach, Mo- Kon. Schouwburg: 20.15 uur: Het Nationaal Ballet m.m.v. het Neder lands Balletorkest o.l.v. André Presser "Mozart-divertlmento" "Episodes" (première"Als 5 Jaren vergaan". Circustheater: 20 uur: Toon Her mans m.m.v. orkest o.l.v. Henk Wes trus. DINSDAG 6 FEBRUARI Kon Schouwburg: 20.15 uur: Het Rotterdams Toneel "Op blote voeten in het park" van Nell Simon. HOT: 20.30 uur: Piccolo Produktle "Rosa" van Halina Slojewska. Circustheater: 20 uur: Toon Her mans m.m.v. orkest o.l.v. Henk Wes trus. WOENSDAG 7 FEBRUARI Kon. Schouwburg: 20.15 uur: To neelgroep Theater: Première: "Luther Münzer of de dubbele boekhouding" van Dieter Forte. HOT: 20.30 uur: "Wachten op Go- dot", van Samuel Beckett. Congresgebouw (Toneelzaal-: 15 en 20 uur: "Les precleuses ridicules" et "Le medecin malgre lui" de Molière. Congresgebouw (Pr. W. A. zaal): 20.30 uur: Het Residentie-Orkest o.l.v. Willem van Otterloo m.m.v. ingrld Haebler, plano (Brahms, Mozart, Handel). Circustheater: 20 uur: Toon Her mans m.m.v. orkest o.l.v. Henk Wes- Frank Kooman: 14.30 uur: "Slik, de DONDERDAG 8 FEBRUARI Congresgebouw: (Toneelzaal): 20 uur: Theatre "Les precleuses ridicu les" et "Le medecin malgre lui" de Molière. Kon. Schouwburg: 20.15 uur: Lief de op papier" van Frank Marcus HOT: 20.30 uur: "Eindspel" van Samuel Beckett. Circustheater: 20 uur: Toon Her mans pi.m.v. orkest o.l.v. Henk Wes trus. U tettws - Het stoomschip „Prins van Oranje" van Batavia in Nieuwediep binnen, heeft 'n boor spoedige tehuisreis ge- wad van 41 stoomdagen, na mtrek van 5 dagen voor het \Vasseeren van het Suezka- naai en het kolen-innemen \te Port-Said. De uit- en muisreis met lossen en laden fop Java is in den korten [tijd van drie maanden en 28 'agen volbracht. (Adv.) Men kan zich geen liefelijker, aangenamer, ver- frisschender en gezonder geur voorstellen dan het Eau d'Anvers, van Aug. de Mar- baix, te Antwerpen. Gestookt uit welriekende Bloemen, Bladeren en Houten van ver sterkende Geurplanten en Wortels, bezit het Eau d'An vers eigenschappen zonder weerga voor het verdrijven der hoofd- en rheumatische pijnen, en bijzonder om de lucht in de ziekenkamers te vernieuwen en te verfris- ichen. Deze Parfumerie is bijzonder aanbevelenswaar dig voor Indië, als het meest verfrisschend Reukwater dat bestaat, en goed blijft op de reis en in de warmte. In Leiden verkrijgbaar bij D. J. MeysingBr eestraat. Vandaag 50 jaar geleden: In de Duitsche stad Ko ningsbergen hebben zich de laatste dagen zeer ernstige anti-Fr arische rellen voorge daan. Van het Fransche con sulaat zijn alle ruiten inge worpen. Er werden groote be togingen gehouden, waarna ook dë communisten gingen demonstreer en. De politie, met 900 man versterkt, had de grootste moeite botsingen te voorkomen. Zestig perso nen zijn gearresteerd, maller, die door den gouver- den stond in de krant: BRAM MET JE FOK 2575. Veel later op de dag keerde de rust in het stadje pas iveer. Bram kreeg eindelijk gelegenheid om de Kokanje te lossen. Badkuip, wagenwiel, draaideur, en fiets moesten nog op de wal gebracht worden. Iedereen hielp. Zelfs Barend B. Boven kamer sjouwde mee. „Ook dat is een soort boetedoening voor me", vertrouwde hij Bram toe. „Want eigenlijk werk ik nooit". Bram reageerde er maar niet op. Maar Bovenkamer bleef maar praten. Het leek wél of hij Bram, na de verzoeningbe schouwde als zijn grootste vriend. Barend nam Bram apart. Moet je luisteren", begon hij ge heimzinnig en met fluisterende stem. „Ik heb een plan". Bram was op zijn hoede. Eén plan van Barend B. Bovenkamer had hem genoeg geleerd. „Kijk", vervolgde de zakenman, „van de opbrengst van mijn reddingsboeienfabriek heb ik een andere jabriek gekocht. Een luchtbeddenfabriek. En om te bewijzen hoe goed ze zijn wil ik nu een wedstrijd organiseren, dieVer baasd keek hij op naar Bram, die zo maar wegliep, alsof hij niets gehoord had. PANDA EN DE MEES TER -R UITEN IER 5.1118. De minister was heel kwaad dat valt te begrij pen. Niet alleen had men hem zijn kleding afgenomen maar bovendien was hij nog opgesloten in een kast. ,fiet is geen stijl!" riep hij, terwijl hij via de gang naar zijn werkkamer snelde. Jemand heeft me uit m'n ambt ontzet! En nog wel zonder motie van wantrouwen!" Hij stormde het vertrek binnen en daar zag hij Joris ach ter zijn bureau zitten. „Daar is de onverlaat!" kreet hij. „Waarschijnlijk is hij een radicaal van de oppositie! Grijp hem!" Nu kreeg Joris het toch wel erg benauwd. Hij had net een be lasting-aanslag van inspekteur Haak ontvangen, en nu dreig de hij helemaal in moeilijkheden te komen. Jk neem even op staande voet mijn ontslag!" riep hij dan ook haastig. „Veni, vidi, voetsjie ofwel: Goedendag!" Met die woorden sprong hij door het raam naar buiten, de aanslag van zich af werpend Hongaarse omelet Snijd 'n uit in dunne plannen 'n groene en 'n rode paprika in uiterst dunne ringen. Verwijder pitjes. Fruit de plakken ui en ringen paprika heel langzaam in 50 g boter gaar, op een laag vuur en met een deksel op de pan om te voorko men dat de ui bruin bakt. Laaat 100 g salami of cervelaatwordt in plakjes even meebakken. Eventueel kunt u nog een heel fijn gesnipperd teentje knoflook toevoe gen, nodig is dit niet. Een heel zacht en fijn fcnoflookaroma verkrijgt u door de plakjes worst alleen maar even met de knoflook in te wrijven. Klop 4 eieren los met een scheutje melk of koffieroom. Laat 25 g boter (of olie) heet wor den in een koekepan, laat het eimengsel erbij lopen en spreid het ui en paparikamengsel er over uit als de onderzij de vast is geworden. Sla de omelet dubbel. De binnenzijde moet zacht en vochtig blijven. WINA BORN KUNIEK VOOR A1EIS3ES MET Pl?08LEMEjJ T.O.V. JOMOENS. seem mm de populaire jongens vraagt we ooit mee uit. bem ik niet aantrekkelijk 6emoes? ik wil eem V eerlijk antwoord. ün_ Kou eerlijk Gezb&d x I BEM JE DE OP EEM NA AANTREKKELIJKSTE VNN DE KLAS, DE KNAPPE MaSJES DUS EVEN NIET meegerekend, y AIEW- UUR LEIDEN De bronsplastieken van Doorlie Gerdes beelden alle een con trast uit, maar dan wel een con trast waarvan de elementen nauw samenhangen, of zelfs hun contras terende werking aan elkaar ontlenen. Heel goed vond ik het beeldje „wa ken en slapen". De wakende figuur zit alert rechtop, de waakzaamheid straalt uit heel zijn wezen. Op zijn schoot rust het hoofd van de slaper, va nwie het hele lichaam rust uit drukt. Doorlie maakt al die tegen stellingen door middel van menselijke figuren zichtbaar, maar bij het beeldje ..Last" dat iemand met ie mand anders op de rug voorstelt ver vloeien de vlakken dermate in el kaar, dat het niet meer zuiver figu ratief werk is. Vervolgens zijn er acht vitrines met edelsmeedwerk te zien. Heei draagbare dingen. Fors én ee* voudig is het werk van Hans Hansen, en ook Lex Eigemann werkt met gladde strakke vormen. De horloges van Golana maken een duidelijke scheiding tussen de band en het klokje zelf, dat als het ware opzij van de band staat. Het is geen gebruiks voorwerp, maar in de eerste plaats een sieraad, dat praktisch nut heeft. Geen sieraad om te dragen, maar om ergens neer te leggen is de „Ge boorte", de openbarstende bolster van een kastanje. De glanzende vrucht is al zichtbaar. Het is op natuurlijke grootte. Deze maand is dit alles te zien in de foyer van het LAK aan het Leven daal. HANNY RENEMAN. Zuivering in Egypte In Egypte is thans een zuivering aan de gang die beoogt vijanden van het beleid van de regering-Sadat weg te wer ken uit politieke en volksorganisaties, aldus meldde de Cairose pers giste ren. Met ingang van vandaag zou het politieke organisatiecomité der Arabische Socialistische Unie, de eni ge politieke party in het land, eel aantal vergaderingen houden met als doel „het nemen van krachtige maatregelen tegen politieke afwyke- lingen". In het Stedelijk Museum in Am sterdam wordt tot en met 1 april een overzichtstentoonstelling gehou den van reliefs, gouaches en teke ningen van Jan J. Schoonhoven. Al in 1938 exposeerde Schoonhoven in het Stedelijk Museum. Toen nam hij met twee schilderijen deel aan een groepstentoonstelling van de ^mf- hankelijken. Nu. 35 Jaar later, is er een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk die de periode be strijkt van 1938 - 1973. Aan de hand van reliefs, schilderijen, gouache en tekeningen wordt een beeld gegeven van zijn ontwikkeling. Het accrnt ligt daarbij op de witte reliefs die hij vanaf 1960 vervaardigt en waar hij ook zijn internationale bekend heid aan te danken heeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 23