STAN KEN- TON WEER NAAR ONS LAND Polnarevolution Pagina vol muziek CHRIS HINZE Terug in de tijd stuk jeugdsentiment Dubbel-lp vol ouwe beat Johnny Cash voor maar vier riksen The best of B.Z.N. EXTRA ,'AOINA 1* Vanaf vandaag vindt u iedere week in uw krant een pagina, gewijd aan muziek. Muziek in alle variëteiten. Niet alleen de popliefhebbers zullen aan hun trekken komen, maar we den ken ook aan de mensen die meer belangstelling hebben voor klassiek, of jazz, of cabaret, of wat dan ook. Kortom: we willen proberen het gehele 'muziekgebeuren' onder de loep te nemen. Dat gaat gebeuren door het bespreken van nieuw uitgekomen platen. Door interviews met musici en zangers. Door aankondigingen van concerten. En alles wat verder maar met muziek heeft te maken. Het ligt ook in onze bedoe ling aandacht te besteden aan de dingen, die op muzikaal gebied gebeuren in ons verspreidingsgebied. We kunnen ons voorstellen dat er bijvoorbeeld veel popgroepen zijn, die best wat meer aandacht zouden kunnen krijgen. Daar willen we best aan meewerken als ze dat waard zijn. Met veel be langstelling zien we daarom berichten tegemoet over dit onderwerp. Dat kan schriftelijk, maar ook telefonisch. Met olezier zullen we dan eens komen praten en luisteren. Aan deze eerste pagina werkten mee: Bert van Dommelen, Jan van der Nat, Monique Post. Lay-out: Bram van Leeuwen en eindredactie Pieter Taf fijn. Chris Hinze combination, „Vir gin Sacrifice", CBS S-65233 prijs f 17,90. „Virgin Sacrifice" is de zeven de elpee van Chris Hinze, Neder lands' meest op de voorgrond tredende fluitist, die het afgelo pen Jaar werd verkozen tot de beste Jazz-fluitist van West-Eu ropa. Op veel platen kon Hinze mij niet erg bekoren. Op het podium deed en doet hij vaak bijzonder leuke dingen, maar zo dra de muziek moest worden „in geblikt" werd er ook aan de com mercie gedacht en kwamen er vaak niet meer dan doorsnee nummers tot stand. Voor de Te- leac-cursus „Graven naar 't ver leden" mocht Hinze echter zei- de muziek schrijven èn spelen, met ais resultaat heerlijk in het gehoor liggende muziek. De CBS-lp bevat muziek van Hinze, die wordt gekenmerkt door een sterk gevarieerd ritme (ieder nummer levert op dat ge- bied weer nieuwe verrassuigen op) en melodische vondsten. Daarvan is Oak- Leaf met als gast Louis van Dyke op de Fender- Rhodes elektrische pia no een duidelijk bewijs. An dere gast op deze plaat is de inmiddelds weer naar Amerika vertrokken bassist Roger Cooke. De Combination bestaat verder uit bassist John Lee, drummer Jerry Brown (vervanger voor Jim Chaaperoe) en Wim Stol wijk (die ook 't spinet bespeelt). Op de fraaie, door CBS ont worpen hoes, op de voorkant een wat macabere foto. Een meis je van omstreeks zestien jaar, dat zo'n negentienhonderd Jaar geleden overleed en met stenen verzwaard werd begraven. Een overblijfsel uit het verleden, dat vragen oproept. Waarom was ze geblindoekt? Antwoorden daarop zijn er nog niet. Bij die mystieke sfeer past de muziek van Hinze wonderwel. P.T. AMSTERDAM Na vele Ja ren bracht Stan Kenton verle den jaar weer eens een bezoek aan Nederland met z'n big band. De concerten in Rotterdam en Amsterdam werden een groot succes: uitverkochte zalen wa ren daarvan 't duidelijke bewijs. Dat succes heeft er in grote ma te toe bijgedragen dat „Stan the Man" dinsdagavond (6 februari) opnieuw in Nederland is, voor een eenmalig concert in het Am sterdamse Concertgebouw. Dit bezoek maakt deel uit van de Europese tournee, die begon op 26 januari in Italië en 23 febru ari in het Engelse Croydon zal worden afgesloten. In die tijd wordt het ongelooflijk grote aantal plaatsen van 26 bezocht in vier landen. Kenton (die deze maand 61 jaar wordt) heeft een uitgebrei de muzikale loopbaan achter de rug, waarin ook de teleurstellin gen hem niet bespaard zijn ge bleven. In 1941 presenteerde hij zijn eerste band (14 man) in Ca lif ornië, waarmee hij een Jaar later een tournee door de Ver enigde Staten maakte. De cli max daarvan werd 'n week spe len in New York voor uitver kochte zalen. In de Jaren na de Tweede Wereldoorlog kwamen de grootste successen. Zoals de verkiezing in 1946 door het tijd schrift „Look" tot de band van het Jaar, een optreden in de Car negie Hall in New York in 1947 (binnen een dag waren alle kaarten uitverkocht) en een op treden voor 15.000 mensen in Hollywood. Grote waardering van andere dan alleen Jazz-ziJde kreeg Stan Kenton in 1950. Hij maakte met een band van niet minder dan 43 man een tomnee en slaag de er volgens de New York Times voor de eerste maal in de ge schiedenis van de muziek een brug te slaan tussen jazz en klassiek. In 1953 kwam Ken- ton naar Europa, waar hij hor den enthousiaste fans ontmoette. Overal waar hij optrad (zoals Stockholm, Milaan, Kopenhagen München en Dublin) waren de zalen uitverkocht. In het Ber lins Sportpaleis hadden zich zelfs 20.000 toeschouwers verza meld. Hall of fame In 1954 was Stan de derde die gekozen werd in de „Jazz Hall of Fame" van het befaamde Ame rikaanse muziekblad Down Beat. Daarna kwam er een constante stroom van optredens over de gehele wereld die een al even- grote stroom van vernieuwingen op muziekgebied opleverde. Daarbij hoorde ook het schrijven van balletmuziek, o.m. gebruikt bij het huwelijk van Grace Kel ly met prins Rainier van Mo- naoo. Maar ook het oprichten van „workshops" voor tieners. In zijn loopbaan verzamelde Kenton zes „Playboy Jazz Poll Awards", maa-r dat was niet ge noeg om een behoorlijke lande lijke verkoop van zijn grammo foonplaten te garanderen. Hij stuitte op allerhande beperken de bepalingen van de firma's die de verkoop in Amerika in handen hebben en dat resulteer de in 1970 in de oprichting van „The Creative World of Stan Kenton". Daarin werden de pla ten ondergebracht, die via de post konden (en kunnen) wen den besteld. In Juli van dat Jaar kwam de eerste dubbel-lp uit met een live-concert dat was gemaakt op de Redlands Universiteit. Dat leverde in Down Beat direct al een bespreking op met vijf ster ren: de hoogste kwallteits-aan- duiding. Vorig Jaar kwam er ook een nederzetting van de Creative World in Amsterdam, die Eu ropa van platen en informa tie voorziet. Drums De band van Kenton komt in de bekende bezetting. Uitzonde ring daarop is de Jongste .sensa tie" van de band, de achttienja rige drummer Peter Ersklne. Volgens Stan stelt deze de vorige drummer John van Ohlen, toch waarlijk geen kleine Jongen ach ter zijn ketels, volledig in de schaduw. De verdere bezetting bestaat uit: trompet Dennis Noday, Paul Adamdson, Mike Snustead en Frank Minear; trombone Dick Shearer, Harvey Coonan, Phil Herring, Lloyd Spoon en Mike Wallace: saxofoon Richard Tor res, Willie Maiden en Chris Ga- luman en de ritmesectie met John Worster (bas) en Ramon Lopez op conga's, bongo's en tamboerijn. P.T. „Terug in de tijd", verzamel- elpee, Negram HJN 194. Er schijnt goud te zitten in het bescheiden Jeugdsen timent. Met de regelmaat van een klok wordt de markt over stroomd met toppers van toen, waarbij dat toen varieert van twee tot tien jaar terug. „Te rug in de tijd" is daar een voor beeld van. Een mengelmoes van oude opnamen, allemaal goed in hun dagen voor hoge noteringen op de hitlijsten. Negram pakte wat vergrijsde opnamen bij elkaar, waaronder uit de tijd dat ik me nog zeer betrokken voelde bij de lijsten van de top-tien. Een betrokken heid die ik over had van het pro gramma „U.S.A.-cabaret" van Pete Felleman op de zaterdagse VARA-radio, de man die de gro te stoot heeft gegeven tot de pop cultus in Nederland. Vandaar dat The Newbeats met „Bread and Butter" mij bijna een traan deden wegpinken uit het oog, dat Del Shannon met „Runaway" mij deed terugdenken aan dat feestje waai* zijn nummer zo vaak werd gedraaid. Natuurlijk ga Je wel afvragen wat nu eigenlijk het nut is van dit soort herpersingen. Het be langrijkste zal wel zijn, dat de mensen van toen nu het geld hebben om de platen van toen te kopen. En dat singletje met die muziek nergens meer zijn te vinden. In ieder geval heb ik erg veel plezier beleefd aan de veer tien nummers. De andere twaalf zijn: Teel mama (Etta James), Wasted Words (The Motions), Little bird (The Tielman Bro thers), Long ago (Tee-Set), Blue suede shoes (Carl Perkins), Summertime (Billy Stewart) Good golly miss molly (Jerrie Lee Jewis), Tickatoo (Dizzy Man's Band)Guitar boogie (Ar thur Smith), Subject of my thoughts (Sandy Coast), Little green bag (Georgy Baker Se lection) en I walk the Line van Johnny Cash. P.T. 136. Alle ophef, die er in Frankrijk is gemaakt, rond de nieuwe LP van Michel Polnareff is er de oorzaak van, dat „Polnarevolu tion' een enorm succes is gewor den. Polnareff, die nadat hij tij dens 'n concert in elkaar was g- slagen, lange tijd uit de roula tie was, zocht een stunt om zich opnieuw in de kijker te spelen. Hij dacht aan een serie con certen in „l'Opéra', maar stelde zulke hoge eisen, dat de directie er van afzag. Toen besloot Mi chel een show te geven in het Olympiatheater Er moesten pos ters door heel Parijs komen te hangen. Toen Polnareff de foto's daardoor zag was hij niet tevre den en moet toen hebben gezegd: „Geen gedonder verder, dan ga ik wel in mijn blote kont op de foto" En dat gebeurde, maar daarvan kwamen ernorme toe standen. Er werd de platenmaat schappij en Polnareff en boete opgelegd, van ruim 40.000 gul den, maar de publiciteit was er en daar was het om te doen De plaat, die onlangs bij Ne gram werd uitgebracht is een op name van één concert van de concerten, die Michel Polnareff van 4 tot 21 oktober in het Olympiatheater gaf. Niet voor niets draagt deze schijf de naam .Polnarevolution' want er staan de meeste uiteen lopende en vreemde geluiden op deze plaat. Wilde muziek, met 'n orkest op de achtergrond, waar van het lijkt, alsof iedereen aan het stemmen is, maar ook rusti ge nummers en Midhel zelf. Zo op het eerste gehoor lijkt het een plaat met een aantal num mers, die kris-kras bij elkaar zijn geraapt, maar dan moet men wel bedenken, dat het een selectie is van een avondvullend concert. O Ja, een verkleining van de gewraakte poster is bij de plaat ingesloten. J. v. d. N. „Rock 'n roll is there to stay" (verzamel LP) Polydor 2679014, f 25,-. De liefhebber van oude rock die likkebaardend op de titel "Rock 'n roll is there to stay" afwandelt, komt al bij het bekijken van de hoes van een koude ker mis thuis. Met "rock" wordt hier niet het werk van mensen als Bill Hailey, Little Ri chard, Jerry Lee Lewis, Chuck Berry bedoeld, maar doodgewone pop, soms uit de begintijd van de beat, soms van later datum. Ga maar na: groepen als Slade en T. Rex, mensen als Jimmy Hendrix en Joe Cocker kun je toch moeilijk als authentieke rockers zien. Goed, van deze mensen zijn op deze plaats over het algemeen liederen opgenomen die min of meer een rock-schema vertonen, maar daarmee heb je nog niet het echte on vervalste geluid te pakken. Er staan op "Rock 'n roll is there to stay" dan ook regelrechte missers. "Long tall Sally" van Sam the Sham and the Pharao's lijkt bijvoorbeeld nergens naar en "Road Runner" is ook aardig wat keren beter uitgevoerd dan het hier gebeurt door Stack Waddy. Dat neemt niet weg dat er ook een aantal nummers op deze dubbel-LP staat dat bepaald de moeite waard is, vooral voor mensen die de wortels van hun muzikale interesse hebben liggen in de hele ouwe beat. "See, see rider" van Eric Burdon and the Animals heeft dat wat kale, maar geweldig veel jeugdsentiment oproepende geluid, evenals"Around and around" van deze indertijd magistrale groep. Ook de wat jongere pop-liefhebbers kunnen wel iets van hun gading vinden: "Summer- time blues" van T. Rex en "Lawdy miss Clawdy" van Joe Cocker zullen hen meer aanspreken dan het wat oudere werk. Het mooiste dat de plaat bevat is echter naast natuurlijk "Johnny B. Goode" in de uitvoering van Jimmy Hendrix het titel nummer, waarvoor de Sha-na-na garant staat. Eigenlijk het enige lied dat weer heim wee naar de vetkuif oproept, met wonder mooie oeh-ah-koortjes. B.v.D. The Johnny Cash Songbook - Johnny Cash CBS 53157 prijs: f 10,-. Je hoeft geen hartstochtelijk Country and Westernliefhebber te zijn, om in vervoering te rake can de baritonstem van John ny Cash. Cash is zonder enige twijfel de koning van de country and wes- ;ernmuziek en voor de velen, die altijd al 'n plaat van hem wilden topen, maar er om uiteenlopen de redenen nooit toe kwamen, heeft CBS de oplossing gevon den. The Johnny Cash Songbook kost maar één tientje en geeft coor die prijs (tenslotte bijzon der weinig in de platenwereld) een goed beeld van Cash' mu ziek. Op de plaat staan een aantal zeer bekende nummers, waar onder ook „Hey Porter", het nummer dat de toen onbekende Johnny Cash aan de top van 's werelds hitlijsten bracht. „Hey Porter" was de eerste song, die op de plaat verscheen. Cash ging samen met zijn vaste gitarist Lutiher Perkins en bassis Marshall Grant naar Sam Phi lips van Sun Records en deze was direkt overtuigd van zijn kwaliteiten. Maar dat was maar een nummer en elke plaat heeft ook nog een achterkant en 's- avonds schreef Johnny Cash „Cry, cry, cry". Die eerste plaat deed het uitstekend Al leen al in de zuidelijke staten van de VS werden meer dan 100.000 platen verkocht. Het was het begin van een bijna einde loze reeks successen. Andere „krakers" in dit song book zijn ondermeer: „Don 't take your guns to town", „Five feet high and rising", „Give my love to Rose' en „All of God's children anit Free*. The Johnny Cash Songbook Is een plaat, die eigenlijk in geen platenverzameling mag ontbre ken. J. v d. N B.Z.N., „The best of B.Z.N.", Negram ELS 967, f 10,-. Op het Negram-label kwam de elpee uit „The best of B.Z.N.", afkomstig van de Volendamse heavy-rock formatie B.Z.N. Op de plaat komen we songs tegen die iedereen zich nog wel van de hitparade zal herinneren. Zo als „Waiting for you" en ,3ad. bad woman". Vooral de A-kant doet ons enigszins denken aan de muziek van de eveneens Volendamse groep „The Cats". De B-kant heeft een meer eigen geluid. Hoogtepunten uit het bestaan van de B.ZN.-formatie waren de toernees die in 1970 werden ge maakt naar Zweden en Enge land, waar deze Nederlandse popmuziek goed werd ontvangen. De groep bestaat uit vijf le den: Jan Veerman (zang), Tho mas Tol (slaggitaar en piano), Jan Tuyp (bas), Jan Keizer (drums- en Kees Tol (gitaar) Deze laatste zorgt samen met Jan Tuyp voor een niet gering aantal eigen composities van de groep. „The best of B ZN." geeft kortom een goede indruk van het lekker gevarieerde repertoire van de formatie. M.P

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 11