3iste is een stuk van lijn leven' ...en gisteren 1 Geen verveelde routine bij Arthur Rubinstein c/RflBBliasaa P® vanda 7- TV morgen] ramma de vertrouwde zeep voor verstandige hygiëne tiestenleverancier Max Cerni: )AG 30 JANUARI 1973 NEDERLAND 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 22.30 22.40 22.50 22.55 Ti-ta-tovenaar (NOS) Journaal (NOS) Dier en vriend, tv-serie (NCRV) Tweekamp, quiz voor middelbare scholieren (NCRV) Journaal (NOS) Mensen, mensen, mensen (NCRV) Gerard v. d. Berg praat weer met en luistert naar mensen die iets te zeggen hebben. Adam Smith, tv-serie (NCRV) Het einde van een sprookje (NCRV) Documentaire film rond de wolf, waarin Amerikaanse biologen de vraag beantwoorden nu de wolf als diersoort op het punt van verdwijnen staat of ons beeld van dit dier wel Juist is. Koorzang (NCRV) Den Haag vandaag (NOS) Journaal (NOS) Sport, les 2., herh. (TELEAC) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Hier is Lucy, tv-serie (VARA) 19.30 Koning Klant (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Waaldrecht, tv-serie (VARA) In de Waaldrecht-serie vanavond ..Granada. Granada, wat doe je hier?". Deze aflevering heeft de Spaanse gastarbeider als thema. 21.10 De wereld waarvan ik droom, muziekprogramma rond Lenny Kuhr (VARA) De vooral in Frankrijk furore makende Nederlandse zangeres brengt in dit programma een muzikaal eer bewijs aan Judy Garland. Ze zingt ook een aantal liedjes uit eigen repertoire. 21.50 Achter het Nieuws (VARA) 22.40 Journaal (NOS) Vrijdag kunnen we weer kijken naar „Het geheim van de Nijl", de serie van de BBC waarin de Engelse ontdekkingsreizigers uit de Victoriaanse tijd op de voet worden gevolgd. Dit jaar zal het 400 jaar geleden zijn dat bij Alkmaar de victorie begon, nadat we vorig Jaar al de in neming van Den Briel hebben herdacht, terwijl we volgend jaar Leidens ontzet kunnen vieren. Een goede gelegenheid zou de leek denken, om met steun van het gouvernement (of hoe heet dat tegenwoordig) een grootscheepse semi-docu- mentaire serie op te zetten waarin deze glorierijke Jaren uit de Tachtigjarige Oorlog ge stalte kunnen krijgen. Zoiets kost natuurlijk geld. meer geld dan .Hartje", „De Kleine Waar heid" e>n de Berend Boude wijn show bij elkaar misschien, maar als we het nu niet doen, wanneer dan eigenlijk wel. Bij het 500-Jarig jubileum in 2072. En ik dan? Waarom moeten we wel het naadje van de kous weten over de tdjd van Hendrik de Aohtse, of Elisabeth de Grote, maar krijgen we over onze bloedeigen geschiedenis niet iets te zien dat daarmee te vergelijken is? Omdat, we een klein land zijn? Armlastig zijn? Omdat we de enkele mil joenen guldens die zoiets zeker zou kosten niet kunnen missen of opbrengen? Ik zie eigenlijk niet in waarom niet. Voor het hospitaalschip de Henry Du- nant brachten we toch ook in een mum van tijd een bedrag bij elkaar waar Je die hele se rie „De Tachtigjarige Oorlog- gemakkelijk van had kunnen betalen. Als Mies Bouwman alle kijkers naar „Een van de Acht" vraagt een gulden per persoon te storten voor dat goede, vaderlandse doel, ie de financiering al geen probleem meer. Eventueel kan vlootvoogd Piet de Jong ook nog een op wekkend woord spreken, en zie, we zijn over een paar Jaar ooggetuige van Leidens Ontzet, de gloeiende pek van Kena S. Hasselaer en het ophangen van de martelaars van Gorkum. Ik ben benieuwd of Mies en Piet deze suggestie overnemen, voorlopig moesten we ons gis teren nog zien te redden met een 50 minuten durende docu mentaire van Joop Reinboud: dat was 37,5 seconde per Jaar gemiddeld. „De Nederlandse Revolutie", zoals het program ma heette, deed in opzet enigszins denken aan de Engel se serie „Civilisatie" van Sir Kenneth Clarke, maar met alle respect dient toch gezegd dat Reinboud geen Clarke is. De teksten van Clarke mochten soms wat aan de rethorische kant zijn, ze waren te allen tijde boeiend om naar te luis teren, zij bevatten meningen, definities, opvattingen wat dies meer zij, terwijl Reinboud de geschiedenisles opsomde, ver lucht met beelden, maar ook dat op een wijze die wat schraal aandeed. De enige „ge tuige-deskundigen" die een beetje in de stijl van Sir Ken neth Clarice trachtten iets op te helderen, waren de Engels man dr. John Elliot en dr. J. C. A. de MeiJ. De eerste wees by voorbeeld op de zware be lastingdruk in Castilië. hoger dan de belastingdruk die Span je indertijd zijm wingewest de Nederlanden oplegde, waardoor w\j eenzelfde soort Juk voor de Spanjaarden vormden al6 Viet nam momenteel voor Amerika. Ook de 8.000 recruten per Jaar die Spanje naar onze contreien moest sturen, betekende een geduchte aderlating voor de weerbaarheid van het Spaanse leger,. Dat in onze hedendaagse ogen toch betrekkelijk lage ge tal deed me eens te meer be seffen hoe weinig deze docu mentaire duidelijk maakte van de realiteit van die belegerde steden. Als we horen dat bij Alkmaar de victorie begon, Leiden werd ontzet en 800 in woners van Na arden werden uitgemoord, denken we onwille keurig toch aan de steden zoals wij ze nu kennen. Infor matie bij dr. De MeiJ leerde me echter dat Amsterdam in die Jaren 30.000 inwoner» telde evenveel als momenteel De Bilt) en dat ook steden als Haarlem. Alkmaar en Lelden veel minder inwoners hadden dan nu Castrlcum of Etten- Leur. Naarden had toen mis schien enkele duizenden inwo ners, dan beteken 800 vermoor den meer dan wanneer Je Je Naarden voorstelt zoals het nu is. Als een docu mentaire niet duidelijk weet te maken hoe de verhoudingen precies lagen, wat we ons bij al het vertelde moeten voor stellen, mankeert er nog iets aan. NICO SCHEEPMAKER trtx: 20.10 Woensdagavond Muziek- magazlne (22.3023.00 Dichter In de Vaart). 23.55 Nieuws. 7.00 Nieuws; 7.02 Steevast; (8.00 Nieuws; 8.028.05 Radiojournaal). 9.00 Nieuws; 9.03 De Negen-uur show: 10.00 Nieuws; 10.03 populair verzoekplatenprogramma; (11.00 Nieuws) 12.00 Nieuws; 12.03 Radio journaal 12.06 Zet 'm op; (13.00 Nieuws) 14.00 Nieuws; 14.03 De hit- Visser. 15.00 Nieuws; 15.03 Cees van ZIJtveld; (16.00 Nieuws) 17.00 Nieuws 17.03 Radiojournaal; 17.06 Verzoek platenprogramma; 18.00 Nieuws: 18.02 Joost de Draayer Show; 19.00 Nieuws: 19.02 De Paul Meier Show; (20.00. 21.00, 22.00 en 23.00 Nieuws; 22.56 Mededelingen). 24.00 Nieuws. 00.02Me. tropole Orkest, licht instrumentaal trio en solisten. 00.5501.00 Nieuws. ADVERTENTIE Nederland I NOS/NOT: 10.45—12.00 (ged. K.) sch.- televisie. VARA: 17.00—17.45 <K) Kin derprogramma. NOS: 18.46 (K) Tl-ta tovenaar. 18.56 (K) Journaal. 19.05 (K) Van gewest tot gewest. Aansluitend Internationaal Agrarisch nws. 20.00 (K) Journaal. 20.15. Zendtijd Politie ke Partijen uitzending van de PSP. 20.30 Trekking le klas Staatsloterij. NOS: 20.35 (K) Die rote Kapelle, tv- fllmserle (3): Altenburger Allee 21.30 (K) Dames gaan voor. 21.55 Studio Sport. 22.20 Den Haag vandaag. 22.30 (K) Uitzending Stichting Socutera. 22.45 (K) Journaal. 22.5023.10 Voor lichtingsprogramma Schooltelevisie. Nederland n NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journaal. VARA: 19.05 Dagje Ou der. NOS: 20.00 (K) Journaal. VARA: 20.20 Van wie ls die tekst. Neder lands cabaretprugramma. 21.00 Ach ter het nieuws. 21.35 (K) Monty Py thons vliegende circus: Chantage, een kolderiek programma. IKOR/KRO- RKK: 22.05 Kenmerk De veer tiendaagse informatierubriek over kerk en samenleving. NOS: 22.50 <K) Journaal. TELEAC: 22 55—23.25 (K) Computerkunde les 20. is een stuk van mijn leven". Max Cerni, tv- en thea- lucent, hoeft over een dergelijke uitspraak niet na te u Hij is er de man niet naar om zich op de voorgrond te 1. „Ik werk liever achter de schermen". Maar het begrip heeft voor hem een magische klank. Ie voorwaarde, dat voorna- over dit variétéprogramma van der Valk van de wordt gesproken, stemt hij en interview. niet de geschiktste man om 1 voor de lezers te ontrafe lt hij in het Café-Restau- of van Holland" te Heem bij voorbaat weten. Toch snel terug naar „Treslong". Dat land in is echt geen heilig moeten". Max Cerni is er de man niet naar om zowel achter het publiek als achter de zuilen aan te hollen. „Ik weet zo'n beetje wat de mensen wil len zien en ik houd daar rekening mee". Na de oorlog begon Cerni. kind uit een artiestenfamilie - hij trad vroe- y erin om ruim een uur aan ger op als illusionist - zijn produ centenschap. In het voormalige Haagse Scala, Carré te Amsterdam en Luxor te Rotterdam organiseerde hij ijs- shows, revue's, operette's en variété programma's. Dikke plakboeken herinneren aan de tijd, dat Hen- riëtte Davids met haar Hollywood- repertoire in het Rotterdamse Luxor ma als '„Piste"" van voedsel, optrad. Cerni: „Dat was in 1948. Da ndvoortse producent om- mensen stonden toen om drie uur 's morgens al in de rij voor een kaartje". ;d te blijven. ,noem me maar een vijfti- :useert zich daar zelfs enke- vóor: „Ach, ik treed niet zó op de voorgrond. Ik eer aan de uitzendorganisa- n taak ligt bij die artiesten oer". ien Jaar voorziet Cerni een zijn functie als „handelsrei- amusement". Ook al staat enoeg aan het hoofd van imansbedrijf, Cerni spreekt in de wij-vorm. open het buitenland af op bepaalde nummers. In de landen doen we vooral cir- 50*n zestien a vijfentwintig i attracties te ontdekken, dat heb ik in verschillende jke steden correspondenten, attenderen op bepaalde ar- Twijfel ik aan het gebode- ga ik het ook zelf nog be- Vanuit Spanje, Londen en rijgt Cerni de meeste leve- HISTORIE De tv heeft Cerni van de beginpe riode af meegemaakt. Zijn ijsshow „Winterdroom" uit 1952 is nu ge bombardeerd tot tv-historie. „Het was de eerste live tv-show vanuit een theater (Carré). Er wa ren toen zo'n tweehonderd toestel len in ons land. En wat vooral leuk was: de kleine Jongens van toen, zijn de grote jongens van nu in het tv-wezen". Er vallen meer wapenfeiten te mel den. Cerni bracht de eerste operette op tv, introduceerde Henk en Teddy Scholten en Rob van Reijn in Duitsland en haalde Boyd Bach- mann naar ons land. „Ik was ook de eerste man, die Andy Williams naar Nederland haalde. Dat was in 1959" zegt hij niet geheel zonder trots. Cerni werkt in principe voor alle zuilen. Recente ontdekkingen, pro ducent - adviseurschappen: Calime- ro, Zevensprong, de BB-quiz en de Spaanse danseres La Singla. Alhoewel Cerni's grootste klant de tv is, laat hij zich van tijd tot tijd verleiden door het theater. Zó haal de hij in samenwerking met het Nederlands Theaterbureau James Last naar ons land. Ook al staat hij aan het hoofd van een één- mansbedrijf, in vaste dienst zijn bij hem een boekouder en secretaresse, Cerni vindt „neen"-zeggen een moeilijke zaak. „Ik wil zo veelzijdig mogelijk zyn, kan me niet vastleggen. Kijk, in de loop der tijd heb je een kring van klanten opgebouwd, die Je als goeie zakenman en/of koopman moeilijk teleur kunt stellen". Het gevolg daarvan is, dat Cerni zowel overdag als 's avonds met zijn projekten bezig is. Hij werkt veel met bandjes in plaats van h basis Alleen is daar het brleyen Vindt ZQwel een meer plaatsen beperkt. Er kunnen persooniiji{;e ajs efficiëntere aanpak. Cerni, met veel contacten in het buitenland, is ook de man van technische adviezen. „Ik ben niet alleen iemand, die in artiesten handelt. Ik doe dat ook in ideeën. „Het gulden schot" destijds met Kees Schilperoort was zo'n klapper. En niet te vergeten Lou van Burg". LONG Ir kort was „Piste", KRO's Lndelijkse tv-programma op- Fin „Treslong" te Hillegom. Ld echter vindt het variété- Ua voor de eerste keer in staan elders onderdak. Da [RO-uitzending en de 52ste Ektie van het programma fland en België kijken ook ordt opgenomen in de Vlie- b te Voorburg, jver die verhuizing: „Het is ef. Treslong blijft weliswaar te standplaats gehandhaafd, a ons achterhoofd zit toch plan om zó af en toe het te gaan. rg is bewust gekozen omdat der Valk daar in zijn jeugd :woond. We kregen daar allo rking en durfden de gok >cht bet een succes worden, an wij beslist meer buiten ïg" opereren. Overigens wel een straal van 150 kilome- jtterdam en Brussel staan teer op het verlanglijstje", het begrip „Treslong", waar •t overigens weer een .Piste" ipgenomen, niet meer goed? wel. Treslong blijft nog a 500 mensen in en aange- naar ons idee toch wel meer zijn, die de voorstelling nu ■e willen zien, zijn we het getrokken. Niet in de vorm et Piste het land in", alhoe- er natuurlijk wel van zou komen. burg stond men eind vorige ig niet te dringen. Had Cer- grotere belangstelling ver dijk gezegd wel, wanneer Je at er zo'n vijf miljoen men- jar „Piste" kijken, mag Je k z'n minst op een duizend Voorburg rekenen", ijkt het erop, dat de mensen k Hermien in werkelijkheid ten dan een volledig uitgeba- fl showprogramma. Want pjgt niet alleen de tv-Piste, evens nog een voorprogram- bgeboden. Het publiek is in MENTALITEIT Over de gouden Piste- formule zegt hij: „Waarschijnlijk komt dat grotendeels door de men taliteit van de variété-artiest. In die veertien Jaar heb ik met dit soort artiesten nooit moeilijkheden gehad. Ze waren er altijd. Eén nummer is slechts de mist inge gaan. Een ongeluk op de autobaan was daar de oorzaak van". „Ook al zijn ze doodziek, toch wordt er gewerkt. Daaraan herken lal verzekerd van heel wat je de werkelijke artiest. Zo'n heer hor hun centen". of Juffrouw, die door een platensuc- de belangstelling toch tegen ces omhoog is gestegen. Neen, dank b, dan gaan we beslist weer Je, als Je die eisen ziet ADVERTENTIE Hllv II. 298 ni. en IM-kanalen 7.00 Tros. 11.45 Kro. 14.10 No». 17.32 Ncrv. 17.57 Nos. 7.00 Nieuws; 7.02 (S) Gevarieerd pro gramma met om 7.30 Nieuws. 7.41 Aktua. 8.30 Nieuws: 8.36 Gymnastiek voor de hulsvrouw; 10.00 (S) Voor de kleuters; 10.30 Nieuws; 10.33 (S) voor de vrouw; 11.30 Aktua; 11.45 Bejaar- denprogramm;a 11.55 Mededelingen; 12.00 (S) Gevarieerd programma: (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.4112.60 Echo; 13.0013.05 Raden maar 14.00 een pastoraal gesprek; 14.10 Liedjes en balladen; 14.30 (S) Aspek- ten van de kamermuziek; 15.30 Nieuws; 15.33 De stem van de spre kende minderheid; 17.00 Bopthema's en swlngsesslons: oud Jazz; 17.20 Tekst en uitleg een driewekelijkse rubriek van het ministerie van On derwijs en Wetenschappen: 17.30 Nieuws; 17.32 Hier en nu; 17.57 Hoogoven Schaaktoernooi: 18.00 In formatie en muziek uit de Bondsre publiek; 18.30 Nieuws: 18.41 Pro gramma voor blinden en slechtzien den; 18.50 (S) Lichte grammofoon - muziek; 19.00 Openbaar Kunstbezit; 19.10 Muziek Spectrum; Spreker: Cor Molenbeek; 19.50 Den Haag vandaag; 20.00 Nieuws; 20.05 Fellctatle t.g.v. ae verjaardag van H.K.H. Prinses Bea- DEN HAAG Een enkele maal heeft Uw recensent de gelegenheid ook eens zijn oor te luisteren te leg gen bij een muzikaal evenement bui ten de Leidse regio. Dit geldt dan voor buitengewoon interessante of unieke gebeurtenissen, zoals gister avond het optreden van de 86-jarige Arthur Rubinstein, die maar liefst twee pianoconcerten vertolkte. Het pianoconcert in e van Ghopin kenmerkte zich door een wrijving, die voortdurend in meer of mindere mate tussen de solist en het begelei dende Residentie-Orkest voelbaar was. Gastdirigent Willem v. Otterloo benaderde de partituur zeer behoed zaam, terwijl Rubinstein een meer directe en zeer persoonlijke visie had. Zo men verwacht mocht hebben, dat zijn interpretatie ouderwets zou zyn, kwam men bedrogen uit: vele pia nisten van jongere generaties heb ben een minder Jeugdige visie. En hoewel Rubinstein dit werk voor de naai- schatting duizendste maal speelde, was er beslist geen sprake van verveelde routine. Enkele mis grepen en aarzelingen mogen hem jDe peetvadermet prijzen overladen HOLLYWOOD (UPI) De Ame rikaanse film „The godfather" (De peetvader) heeft vijf „Gouden Glo bes" ontvangen op de jaarlijkse prys- uitrijking van de buitenlandse pers vereniging in Hollywood. Aan de rol prent „Cabaret" werden drie van dergelijke onderscheidingen toege kend. .De peetvader" kreeg de globes voor de beste film. de beste manne lijke hoofda-o 1 Marlon Brando, die niet aanwezig was om de prijs in ontvangst te nemen het beste sce nario, de beste regisseur Francis Ford Coppola en de beste muziek, van Nino Rota. „Cabaret" werd onderscheiden als de beste filmmusical, met de beste hoofdrolspeelster Liza Minelli en de beste bijrol Joel Gray. Brando werd ook beschouwd als de populairste filmacteur in 1972. Jane Fonda ki-eeg een „Gouden Globe" als de meest geziene actrice. Ook zij was niet aanwezig. De prijs voor de beste speler in een televisieserie ging naar Peter Falk voor zijn optreden in ,,Columbo". Deze serie kreeg ook zelf een onder scheiding als de beste televisiereeks. Gail Fischer ontving een „Gouden Globe" voor haar werk in „Mannix". De onderscheiding voor de beste bijrol in een film ging naar Shelley Winters in „The Poseidon Adven ture". niet euvel geduid worden, daar hij nog maar nauwelijks is hersteld van een zware griep. Het orkest, dat tijdens de begelei ding zeer vele steken had laten val len, revancheerde zich volkomen met een sublieme uitvoering van de Rap sodie Espagnol van Ravel. De frase, dat de dirigent zijn musici volkomen in de hand had, is hier niet bedoeld als bladvulling: de akoestiek van de goed gevulde PWA-zaal in het Ne derlands Congresgebouw stelt vooral de blazers voor grote problemen. De toehoorder heeft echter de indruk, dat hij een grammofoonplaat beluis tert via een super-hifi-quadrafoni- sche installatie. Nooit wordt men overweldigd door een orkaan van klanken, terwijl de pianissimo-pas sages zeer goed hoorbaar zijn. Voor al solo-instrumenten komen prachtig naar voren. Het vierde planoconcert van Beet hoven (de meest romantische van de vijf) vormde het grandioze sluitstuk van de avond. Van meet af aan vormden de solist en het orkest een eenheid, en de ingetogen begeleiding bleek een ideale achtergrond voor de wel zeer Beethoviaanse vertolking van Rubinstein. Het werd geen he roïsche, maar een precieuze, beschou wende, en vooral romantische Beet hoven. Ik heb mij het hoofd gebro ken over de vraag, van wie de schit terende cadens in het allegro mode rato was. Het antwoord lag achteraf voor de hand: van Beethoven zelf. alleen weet bijna niemand deze ca dens zo te interpreteren als Rubin stein. Vele Lei denaars waren naar Den Haag getogen voor dit concert, dat vanavond herhaald zal worden. De zaal is nog niet helemaal uitverkocht, dus.grypt U deze misschien wel laatste kans om Arthur Ru binstein te horen en te bejubelen. R. G. HARMS Unicura N.V. Amsterdam WOENSDAG 31 JANUARI Ililv I. 402 m. en FM-kanalen 7.00 Vara. 7.54 Vpro. 8.00 Vara. 19.00 Eo. 21.30 Tros. 7.00 Nieuws: 7.11 Ochtengymnastiek; 7 20 (S) Muziek bij het ontbijt. (Om 7.15 Van de voorpagina; 7.54 Deze dag. 8.00 Nluws. 8.11 Dingen van de dag; 8.23 (S) Dag woensdag (vervolg) (Om 8.35 Van alle markten thuis). 9.00 (S) Programma voor de woens dagochtend met om 9.15 Koning Klant. 9.35 Waterstanden, 9.40 Schoolradio. 10.45 Voor de kleuters en 11.00 Nieuws; 12.00 Gesprekken; 13.00 Nieuws; 13.11 Dingen van de dag; 13.25 (S) Licht ensemble met zangsolisten: 13.45 Gesproken por tret; 14.00 (S) Gevarieerd programma met om 16.00—16.02 Nieuws; 17.00 (S) Klassieke en moderne muziek. 17.55 Mededelingen; 18.00 Nieuws; 18.11 Dingen van de dag; 18.20 Uit zending van de Rooms Katholieke Partij Nederland; 18.30 (S) VARA— Dansorkest met solisten; 19.00 Actua liteiten. informatie en kommentaar; 19.15 (S) Licht ensemble: 19.35 Ge wijde muziek; 20.00 Studie en infor matie 20.35 Gevarieerd programma 21.30 (S) populair-klasslek verzoek platenprogramma; 22.30 Nieuws; 22.40 Michael Strogoff (De Koerier van de Tsaar), serlehoornspel (dl. IV); 23.10 In Pim Jacobs Notenbar; 23.55 Nieuws.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5