k ben in nederland ontzettend verwend ioolmatador Gregor Serban: Leiden kan Russische films zien ...en gisteren] uw persoonlijke lening is ons geheim Geza Frid distantieert zich van opera-regie TVmorgën) 'DIE RÖTE~ KAPELLE' RADIO - TV - KUNST De tientallen persoonlijke leningen, die wij dagelijks verstrekken worden helemaal schriftelijk afgehandeld. Geld lenen is een kwestie van wederzijds vertrouwen. Het aanvraagformulier, dat wij u in blanco enveloppe toesturen geeft u alle informatie die nodig is. Als u gehuwd bent en in loondienst, beschikt u over enkele dagen over het gevraagde bedrag. Van f. 1000.- tot f. 10.000.-. Aflossing in 12 tot 48 maanden. Wettelijke tarieven. Geen informatie bij werkgever, bankrelatie of buren. Geen kosten. Bel of schrijf aan: Financieringskantoor E.J. Möller, St. Catharinastraat 1Eindhoven, tel. 040-66633 of 25472. (Door gem. Eindhoven toegelaten financieringskantoor) dj Serban ls verdrietig. Col- ivan het Promenade Orkest, M jij hij sinds 1969 speelt, heb- p.s zich al verontrust afge- B«l d, wat er met hem aan de is. Gregor is de oude niet voelt zioh al enige dagen lri«ird en wil eigenlijk het liefst Jo& ie daken schreeuwen, dat hij de man is, die de laatste maanden banken heeft op- it en aan lager wal is ge- omgekeerde stormhoed. Men wilde len. Door een knappe en handige de macht en tevens de schoonheid montage bouwde Wertow met dit van het filmbeeld aantonen, zonder materiaal een compositie op om de involed van toneel of literatuur, aan te tonen welk een groot expres- Daartoe maakten Wertow en zijn siemiddel de film is. De opeenvol- cameramensen een tocht dwars door ging van de beelden geven een Odessa, waarbij zij alles filmden, steeds intensiever ritme dat tot slot wat zij maar tegenkwamen: de men- in razend tempo gedeelten van sen, het strandleven, gebouwen, in- opnamen voorbij laat flitsen, terieurs, machines en vervoermidde- TON CRONF Bcffe Davis en Jimmy Stewart praten hier ongetwijfeld over die 'soeie ouwe tijd', toen beiden nog dé grote sterren van het witte Wn&oek waren. De twee sterren hebben nooit samen in één Mm gespeeld. Ze ontmoetten elkaar onlangs in de studio's van ÜGM in Hollywood, waar ze ieder apart aan een televisiepro- ftötiie werken. Een fotograaf maakte dit plaatje van het twee- W tijdens het lunchuur laatste dagen van St. Petersburg" en "Storm over Azië"; "Nieuw Ba byion" van Kozintsew en Trau- berg; "Hamlet" en misschien „King Lear" van Kozintsew en "Oom Wanja". "De aarde" is een film die ge maakt is in 1930 door Alexander P. Dowjenko. De film gaat over de moeilijkheden van een collectieve boerderij met een voormalige land eigenaar, die niet kan verkroppen, dat zijn land in het bezit is geko men van een landarbeiders-collec tief. Dowjenko verwezenlijkt het ge geven door middel van prachtig ge fotografeerde long-shots afgewisseld door close-ups van de stoere Rus sische boerentypen. "Man met de Camera", gemaakt in 1929 door Dziga Wertow, is een film zonder toelichtende tussentitels, zonder scenario. De hoofdpersoon hierin is Wertow's broer Michail Kaufman (zijn vaste medewerker, en assistent) uiterst opvallend aan wezig in een geruit overhemd en DEN HAAG (ANP) De musicus Geza Frid heeft zich als medevertaler van Bela Balazs 'Hertog Blauwbaards Burcht' voor de opera van Bela Bartok gedistantieerd van de komen de opvoeringen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Deze opera in één bedrijf ging zaterdag in Scheveningen in première, geregisseerd door Erik Vos. De heer Frid meent, dat de regie in flagrante tegenstelling staat tot de bedoelingen van componist en tekstdichter. „De persoonlijke visie van Erik Vos veronachtzaamt de meest elementaire eisen van respect en begrip", aldus de medevertaler. Als voorbeeld hier voor noemt hij de filmprojectie, waarmee de juiste achter grond wordt gesuggereerd. Dit zou lijnrecht ingaan tegen de realistische instelling van de componist. Deze gang van zaken zet het publiek omtrent dit meesterwerk op een dwaalspoor, aid/us Geza Frid. daarmee de onbekendheid met het Russische fiimweoea doorbreken. Oude films, waarvan tot nu toe al leen fragmenten konden worden vertoond zullen nu in hun geheel worden gedraaid. Nieuwe films, die in bioscopen (nog) niet worden ge draaid zuilen nu voorhet eerst in Leiden worden vertoond. Filmclub 16 opent de reeks van avond (om 8 uur) in de filmzaal van het Museum van Volkenkunde, en wel met de volgende films: 'De aarde" van Dowjenko en "Man met de camera" van Dziga Wer tow. nak-Cinema vervolgt dan in de filmzaal van de Akaaeuiie op o ie- bruari met "De aarde"; 6 lebruari "Moeder" van Poedowkin; 7 fe bruari, „Iwan de Verschrikkelijke, deel XI" van Eisenstein en "Ham let" van Kozintsew op 8 februari. Cinéclub-Leiden neemt het groot ste gedeelte van het programma voor haar rekening rond eind fe bruari in het Kreatief Sentrum. Van 25 februari tot en met 4 maart zullen dan de volgende films wor den gedraaid: van Eisenstein "Po- temkin", "October", "Staking", "Iwan de Verschrikkelijke deel I en II", van Poedowkin "Moeder", "De Serban, eigenlijk Serbanes- Itin, gezet, donkere ogen, wil gbel het liefst zó gauw moge- de wereld helpen. De na de lot Nederlander genaturali- Roemeen, heeft er allemaal mee te maken. bericht, dat hij Gregor. de oplichting te doen In de wereld is gekomen weet t, En aan lager wal geraakt, daar heeft Gregor nimmer Jhoord. Gregor Serban, de viool-ma- met in zijn bezit tientallen die beroemdheden hem pier toevertrouwden, is behal- hardwerkende man ook nog egewijde vader en echtgenoot. iert een bezoek ten huize van nflie Serbanescu te Hilversum, mevrouw Serban lekkere hap- rveert en zoon Gregor van ne- jn moeder in de keuken stie- ai|oevertrouwd, dat hij toch net i vader de muziek in wil. Serban heeft daar beslist op tegen. Hij zou daar zelfs 2JI op zijn. Zoals hij dat nu al is on Andrei van dertig, die bezig zijn Prix d'Excellence, klas concerten geeft en tevens le- het Maastrichtse Conser- im is. Serban noemt hem „een ïeneer". Met die „grote me- jpeelde hij onlangs nog in de van Willem Duys. Twee ge- Serbanescu met één grote !e viool. iii Ion Ion tij U die in eet innt aai httt nhii I zal teel! er de mto ott 12 rouw. lachend over die liefde: tornt op de eerste plaats. Hij rt dagelijks. Ook wanneer hij pakt hij de viool." andeling zal Gregor Serban N r vervelen. Zonder viool lijkt oulf ven zinloos, ook al heeft hij ugdldeaal „concertviolist" niet moment dat Gregor zijn di van het Koninklijk Conser- im in Den Haag op zak had, zijn vader. Hij moest toen de zorg van zijn moeder en ^Kleren op zich nemen. ging in de folklore. Hij en is nog steeds specialist in Mm ppn.se, Hongaarse, Russi- Griekse en andere *ers lal gerichte muziek. Is in het bezit van een viool ,De manier, waarop ik er- gekomen, vind ik nog mooi verhaal", vertelt hij met een duidelijk accent, Nederlands krijg ik toch de knie". kochit 't instrument van d'orchestre, die zelfs voor de Rusland heeft gespeeld in Nederland op doorreis maar had al zijn geld Mijn vader gaf hem LEIDEN Drie filmclubs in Lei den, Cinéclub-Leiden, Lak-Cinema, en Filmclub 16, organiseren een aantal voorstellingen met oude en nieuwe Russische films. Ze willen alleen niet meer betalen. Alles is zó duur. Ze kunnen zichzelf amper redden, wanneer ze dan nog een or kest met zoveel man in dienst ne men, is het financieel helemaal niet meer te doen". Die romantiek van vroeger is ge storven voor Gregor. H11 voelt zich echter geen miskend talent: „Ik heb veel geld verdiend tn mijn tijd. De illusie om miljonair te worden, heb ik nooit gehad. Ik had en heb het goed in Nederland, wist me al tijd goed te gedragen, speelde op Soestdijk en kreeg veel bijval. Het is jammer dat die tijden veranderd zijn, maar een reden om te zeuren is er echt niet". Na de uitzending van de „Vuist" bleek de belangstelling voor de mu ziek van Gregor Serban plots weer verhevigd. Mensen belden hem op om platen. Die Gregor schat zo'n vijftien in getal waren allemaal uitverkocht. ELPEE Een nieuwe elpee zit er mede door die hernieuwde kennismaking weer in. Een Engelse firma toont grote belangstelling voor de muziek van Gregor. Serban: „Die hoop ik dan te kunnen maken met mijn oom en neef van moederszijde uit Parijs. Aan een dergelijk produkit stel ik hoge eisen. Noot voor noot moet briljant zijn. Want Gregor eist van zichzelf een zo volledig mogelijk visitekaartje. Hij hoopt een graag geziene gast te blijven op prlvé-parties. vorig Jaar bijvoorbeeld speelde hij nog voor de dichter Roland Holst. Wat dat betreft heeft „onze Gre gor" en „Herr Serban", zoals hij In de wandelgangen wordt genoemd, niet te klagen. „Ik ben door het Nederlandse publiek ontzettend ver wend" zegt hij met gepaste trots. Belangstelling voor zijn muziek ls er bij de mensen nog steeds, daar van is Gregor overtuigd. Het is hier jammer genoeg geen Parijs, waar oom Cordalban van 84, die eens voor Raspoutin speelde, nog steeds furore maakt op de cimbaal. In die gelegenheid kost de champagne dan wel ruim 120 gulden. Geen reden voor Gregor om zijn spulletjes te pakken en naar de Franse hoofdstad te verhuizen. Voorlopig voelt hij zich in het Hil- versumse nog opperbest. DUUR Is de belangstelling dan zó ge daald? „Neen, beslist niet. De mensen ap preciëren mijn muziek nog steeds. De horeca kan de levende muziek honderd gulden en dat was oké voor de viool. Nu, is hij wel 10.000 waard. Het is een Klotz, voor violis ten een begrip. Zestien seizoenen Gregor Serban ln het Scheveningse Kurhaus, een groot aantal toernees door West- Europa en contracten om te spelen in de duurste hotels. Dat zijn voor Gregor de tijden van weleer. Nu moet Gregor met zijn muziek zigeunermuziek genoemd in de volksmond het alleen nog hebben van privé-feestjes. PAGINA 5 NEDERLAND I 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 21.15 21.40 22.30 22.40 22.50 Ti-ta-tovenaar (NOS) Journaal (NOS) Dier en Vriend, TV-serie (NCRV) Tweekamp, quiz voor middelbare scholieren (NCRV) Journaal (NOS) Waar of niet waar, familiespel (NCRV) Adam Smith, TV-serie (3) (NCRV) Open Universiteit (NCRV) Documentair programma over de Engelse Open Uni versity, die iedereen gelegenheid biedt universitair onderwijs te volgen. Zijn deze ideeën ook te gebruiken in Nederland? Koorzang (NCRV) Den Haag vandaag (NOS) Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Hier is Lucy, TV-serie (VARA) 19.30 Koning Klant (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Waaldreeht, serie TV-spelen: 2 De Recidivist (VARA) 21.10 Simon Carmiggelt leest uit eigen werk (VARA) 21.15 Wü en de angst (VARA) Cabaretprogramma met Pleurti Touw, Wieteke van Dort, Elsa Leoni, Luc Lutz, Frans Vorstman, Aart Staartjes, Fred Florusse, Rob van Reyn en Paul Klare. 22.00 Achter het Nieuws (VARA) 22.50 Journaal (NOS) Er bestaat een aardige truc om Jezelf ln een zo vreemd ac cent te laten spreken, dat Je Je zelf haast niet zou herkennen. Je neemt een willekeurig zinnetje, bijvoorbeeld „Het televisiepro gramma van vanaivond vermocht mij niet zeer te boeien" met een bandrecorder op, en speelt het vervolgens achterstevoren af. De aldus ten gehore gebrachte klan ken probeer Je zo goed als gaat uit Je hoofd te leren, en zodra dat lukt neem je ze opnieuw net de bandrecorder op. En daar- ma speel je dat dan weer «ach terstevoren af. Nu hoor Je het oorspronkelijke zinnetje terug, maar onherkenbaar vervormd. Iets dergelijks kan je naar wil lekeur met sommige televisie programma's doen. Je kan er gewoon naar kijken (je speelt het zinnetje gewoon af), je kan er een parodie in willen zien (Je speelt het zinnetje achterste voren af), maar ik kan er ook 'n parodie van 'n parodie in wil len zien. Dit „dubbel-achterste- voren afspelen" leidt ertoe dat Je toch weer het oorspronkelijke in het vizier krijgt, nu echter met een zeer merkwaardige dubbele bodem. Ik merkte dat het mij uitste kend lukte dit procédé toe te passen met het programma „Kanaaltunnelde ontbrekende schakel", uitgezonden in de po pulair wetenschappelijke KRO- rubriek Gamma. In pro gramma's als Hadimassa en Monty Pyton's Flying Circus heeft men herhaaldelijk paro dieën op dit soort programma's gezien, (ik herinner me vooral het nummer over de historische ontwikkeling van de spuitbus te gen zweetluchtjes in het eerst genoemde programma) maar 'n parodie op zo'n parodie nog nooit. Ik wil hiermee beslist niet zeg gen dat dit tunnelprogram- ma niet goed was: ik geef het slechts in overweging als moge lijke wijze om Je er toch nog mee te amuseren en zodoende Je eigen tv-programma te maken, als 't onderwerp je niet zo boeit. Dat was met mij het geval, van daar. Wel deed 't me zeer deugd nu uitgebreide filmbeelden te zien van de indrukwekkende che sepeake tunnelbrug in Amerika, want daar ben ik onlangs twee maal per bus overheen gereden. Tot mijn woede echter in het donker: ik had er niets van ge zien. In elk geval werd het met dit programma de Engelsen, onze nieuwe EEG-partners, nog eens duchtig ingepeperd dat ze nog niet moeten denken dat we al aan ze vast zitten. Waarna eer lijkheidshalve, Alec Guiness, door middel van de film „The Lavender H1U Mob" ons nog eens mocht inpeperen dat dergelijke films eigenlijk altijd een Engels monopolie zijn geweest. Het was een film uit 1951 (Het meisje dat zich helemaal aan het begin van de film even kussend over Sir Alec heen mocht buigen en daar bij ook nog iets mocht zeggen was onze bloedeigen Audrey Hepburn in haar eerste filmrol) en dat was te zien. Misdaad was toen voor filmers nog iets heel erg leuks, een miljoenenroof (waarom werd er voortdurend met „een miljoen" ondertiteld, terwijl het om een miljoen pond, dus tien miljoen gulden ging?) gaf aan leiding tot dolle achtervolgingen achter een groepje Engelse kost schoolmeisjes die nu net de ver keerde Eiffel-torentjes hadden gekocht. Nu hebben we daar de Peetvader voor in de plaats. Het bedroefde me wel dat waar we ons vorige week van Gui ness nog konden voorstellen dat hij er zonder nadelige gevolgen af was gekomen, we hem ditmaal gevankelijk zagen afvoeren. Volgende keer beter. Maar ongetwijfeld even lief. TIM KRABBE /WOENSDAG 17 JANUARI. Hilv. I. 402 m. en FM-kanalen. 7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA. 19.0» EO. 21.30 TROS. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) muz. bij het ontbijt. (7.25-7.30 Van de voorpag.). 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Dingen v.d. dag. 8.23 (S) Dag woensdag - vervolg. (8.35 Van alle markten thuis). 9.00 (S) progr. v.d. woensdagochtend, met om 9.15 Ko ning Klant; 9.35 Waterstanden; 9.40 Schoolradio: 10.45 Voor de kleuters en om 11.00 Nws. 12.00 gesprekken. 13.00 Nws. 13.11 Dingen v.d. dag. 13.25 (S) Licht vookaal. en Instru mentaal ensemble met zangsol. 13.45 Gesproken portret. 14.00 (S) gevar. progr. (16.00-16.02 Nws.) 17.00 (S) Mod. kamermuz. (opn.). 17.55 Mede del. 18.00 Nws. 18.11 Dingen v.d. dag. 18.20 Ultz. v.d. Rooms Kath. Partij Ned. 18.30 (S) VARA-dansorkest met solisten. 19.00 Klankbord - actual. Inform, en commentaar. 19.15 (S) Licht ensemble. 19.35 geestelijke lie deren. 20.00 Studie en Inform. 20.35 gevar. progr. 21.30 (S) verz. pl. progr. 22.20 Aktua. 22.30 Nws. 22.40 Michael Strogoff, vervolghoorspel. (II) 23.10 (S) licht muz. progr. 23.55 Nws. Hilv. II. 298 in. en FM-kanalen. 7.00 TROS. 11.45 KRO. 14.10 NOS. 17.32 NCRV. 17.57 NOS. 7.00 Nws. 7.02 (S) gevar. progr. met om 7.30 Nws.; 7.41 Aktua; 8.30 Nws.; 8.36 Gymn. v.d. hulsvrouw. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.30 Nws. 10.33 (S) progr. v.d. vrouw. 11.30 Aktua. 11.45 Bejaardenprogr. 11.55 Mededel. 12.00 (S) gevar. progr. met om 12.26 Mede del. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41-12.50 Echo; 13.00-13.05 Raden maar... 14.00 een pastoraal ge sprek. 14.10 oude liedjes en balladen. 14.30 (S) Aspekten van de kamer muz. 15.30 Nws. 15.33 De stem v.d. sprekende minderheid. 17.00 Jazz uit de Jaren 1935-1955. 17.20 Mens en sa menleving - een uitzending van net ministerie van CRM 17.30 Nws. 17.32 Hier en nu, 17.57 Het 35e Hoogoven schaaktoernooi. 18.00 Inform, en muz. uit de Bondsrep. 18.30 Nws. 18.41 Progr. v. blinden en slechtzienden. 18.50 (S) lichte gram. muz. 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 R.V.D. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws 20.05 (S) Woensdagavond muz. mag (22.30—23.25 Een bank ln het park, hoorspel). 23.55 Nws. Hilv. III. 240 en 298 m. en FM-kana len. 7.00 AVRO. 18.00 NOS. 7.00 Nws. 7.02 Steevast. (8.00 Nws 8.02-8.05 Radiojourn.). 9.00 Nws. 9.03 De Negen-uur-show. 10.00 Nws. 10.03 Arbeldsvlt.: (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Radiojourn. 12.06 Zet 'm op. (13.00 Nws.). 14.00 Nws. 14.03 De hit-Visser. 15.00 Nws. 15.03 Cees van ZijU li (16.00 NWS.). 17.00 Nws. 17.0o itadlojourn. 17.06 verz. pl. progr. 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nws. 19.02 De Paul Meier Show. (20.00, 21.00, 22.00 en 23.00 Nws.; 22.55 Mededel.). 24.00 Nws. 00.02 Metropole Orkest, licht" ln- strum. trio en solisten. 00.55-01.00 Nederland 1 NOS/ NOT: 10.45-12.00 (ged. k.) School tv. NCRV: 17.00-17.45 (K) Kin- derprogr. NOö; 18.45 (K) Tl-ca-tovenaar 18.55 (K) Journ. 19.Ü5 Pol. Part. 20.20 Ultz. van de VVD. NOS: 20.30 (K) Die rote Kapelle, tv-filmserle1. Het bedr. van de Grand Chef. 21.30 (K) E 73: Europese ontwikkelingen en Nederland se belangen. 21.55 Studio Sport. 22.20 Den Haag vandaag. 22.30 Ultz. Stich ting Socutera. 22.45-22.50 (K) Journ Nederland 11 NOS: 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journ. NCRV: 19.05 (K) Eddy Ready Go. 19.50 (K) Meeleven? Hangt !e geluk aan een brommer? NOs: 20.00 (K) Journ. NCRV: 20.21 (K) Filmportret van de pianiste Betsy Dor- nay-Culp. 20.50 (K) Hier en Nu. 21.30 (K) Hulsconcert: klass. kamermuz. IKOR/ KRO/ RKK: 22.05 Kenmerk de veertiendaagse Inf.rubr over kerk en samenleving. NOS: 22.50 (K) Journ. Teleac: 22.55-23 25 (K) Hoe word ik de computer de baas? les 18. Morgenavond zendt de NOS via Ne derland I de eerste aflevering uit van de tv-serie „Die Rote Kapelle" („Het Rode Orkest"), waarin in ge dramatiseerde vorm de geschiedenis is gereconstrueerd van een Russisch spionagenet tijdens de Tweede We reldoorlog. In zeven afleveringen een co- produktie van de Duitse, Franse en Italiaanse tv. waaraan de NOS een achtste heeft toegevoegd ziet men de opkomst en de totale on dergang van „Het Rode Orkest" in de strijd tegen de bezetter».

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5