EREF. SYNODE- JTTINGEN UREN TE LANG ROTTERDAM KRIJGT VEER FILMFESTIVAL lie hospital' is niet lollig N O IBffl \reed moderamen ingesteld Deliverance: strijd op een wilde rivier VERBODEN FILM r0CH IN PARUS Financiële problemen van kerken worden steeds groter Lachen en beminnen "GODFATHER' BREEKT IN AMERIKA KASRECORDS I 12 JANUARI 1973 eerste plaats, aldus de hoog- blijken onze synoden zwaar ast te zijn. Op de synode orden enorm veel zaken ge- ird. En daaronder zijn er de laatste jaren verscheidene, rm moeilijk zijn. tweede plaats: onze synode- n duren te lang. En dat heeft d zün gevolgen voor de telling van de synoden. Een antal ambtsdragers kan niet fvaardiging in aanmerking Ter illustratiede synode van tornt 1971 1972 heeft maar liefst weken geduurd. En met die weken is nog niet alles ge le voorstellen die op de sy- i de orde komen worden op- door uit de synodeleden estelde commissies. En u lie schudden him voorstellen ar niet zo uit de mouw. De ig daarvan vraagt óók veel wefle, die een zaak heeft, of een een huishouding, kan zich zó jjmaken? derde plaats: tussen twee pleegt een tussentijd van één Jaar te liggen. Dat een belemmering voor onze om op redelijk korte termijn eren op vragen die op haar uit de kerken zelf of uit de lappUbepaalde ontwikke- en gebeurtenissen. tba ©formeerde kring wordt een aanmerkelijke verbetering in de werkwijze van de ge- synode verwacht door het instellen van een breed moderamen, die de zaken gaat meren. Prof. dr. J. Plomp, die in het blad „Kerkinformatie'* ingaat op de instel- ran dit breed moderamen, somt drie bezwaren op tegen de huidige gang van za- Het derde lid van artikel 60 zal nu een andere inhoud krijgen. Zakelijk deze: de synode zal haar zittingen mogen onderbreken en voortzetten tot de tijd waarop de particuliere synoden in haar gewone bijeenkom sten bijeenkomen om de afgevaar digden te benoemen voor de eerst volgende synode. Dat komt hierop neer dat de synode haar zittingen zal kunnen spreiden over bijna twéé jaar, normaliter tot vlak vóór het bijeenkomen van de nieuwe synode en in een enkel uitzonderlijk geval zo bepaalde de synode zelfs tót het tijdstip van dat bijeenkomen. Wat voor voordelen levert dit op? Het voornaamste voordeel is wel, dat de te behandelen onderwerpen kun nen worden „uitgesmeerd" over een veel langere tijd dan tot nu mogelijk was. En dat betekent ook dat de sy noden niet meer voortdurend onder een zo hoge druk behoeven te wer ken. Breed moderamen Maar één ding wordt op deze ma nier toch nog niet bereikt. Of men Wat en hoe? nu Jaarlijks of tweejaarlijkse syno den heeft, bij de tot nu toe gevolgde werkwijze zal elke synode zeven tot negen weken vergadertijd blijven ver gen. Is daar nu niets aan te doen? Ook over deze vraag hebben deputaten en daarna de synode zich gebogen. En men concludeerde: er is iets aan te doen. En nu kan ik niet beter doen dan artikel 63 van de kerkorde, zoals dit onlangs door de synode werd vastgesteld, over te schrijven. Het luidt zo: le. De generale synode zal uit haar midden een aantal leden aan wijzen, die tezamen met haar mode ramen het breed moderamen vor men. 2e. De aanwijzing van de leden van het breed moderamen zal op zodanige wijze geschieden, dat elke particuliere synode ten minste door één afgevaardigde erin vertegen woordigd is, zulks met inachtneming van de door de synode vastgestelde bepalingen. 3e. De synode kan het breed mo deramen opdragen de behandeling van bepaalde zaken voor te berei den, alsook bepaalde zaken geheel af te doen, een en ander met in achtneming van de door de synode vastgestelde bepalingen. Welke zaken denkt men nu ter be handeling aan dit breed moderamen toe te vertrouwen? Bij dat woordje „behandeling" dient men op enige onderscheidingen te letten. „Thehospital". Regie: Arthur Voornaamste rollen: George Diana Rigg. Theater: Stil et gevaar af voor een zwart- rd te worden gehouden: om ipital" kan ik echt niet te schateiiachen zoals ik dat om A'ltmans „Mash". Hoe n ai advertenties ook schreeuwen des» hospital" het net als die i zijn humor moet hebben, is daar te navrant voor. De „Mash" goedaardig, is in de- van regisseur Hillesr zo bij- k herp dat het lachen wel ver- touwens, als de heren adver- I akers wat meer oog had- r Ipd voor wat er in de film gezegd, en wat minder voor imd pakkende kreten die al en effect meer bhj ken te heb- elke film wordt van „opwin- of „humoristische" slagzin- jj-raen dan hadden ze kun- kiirea waar het eigenlijk om Vat sij hebben gezien is alleen wonderlijke gang van zaken I ziekenhuis waar mensen door ij? fouten en vergissingen ster- at ziekenhuis loopt een dok een revolutionaire zoon en ver aborterende dochter heeft, engselen van een mis selijk. man vol schuldcomplexen :n9fce, die met zelfmoordplannen 6 opt. Een dochter van één van rrfl est vreemde patiënten die het telt (de man blijkt later k waanideeën te zijn aangedreven tt aantal moorden) helpt de g Bn een deel van zijn complexen menen die „The hospital" I tedikaat „lollige film" hebben ^7&even niet hebben gezien, is arts óp een gegeven moment fat er nu precies aan de hand het ziekenhuis, lees: in Ame- nog beter: in onze be- We maatschappij, is dat alle bi«lhe" vergissingen te wijten het gebrek aan identitiet te patiënten. Goed, dat wordt George C. Scott en Diana Rigg. „The hospital". dan fors overtrokken. Er zijn weinig mensen die in een ziekenhuis de dood vinden doordat ze met een an dere patiënt worden verward. Maar er zijn wel mensen die in het „zie kenhuis" van deze maatschappij aan gebrek aan identiteit te gronde gaan. Er zijn wèl mensen die het goed met dat ziekenhuis menen bijdragen aan het cynisme van de arts die door dit alles gefrus treerd raken. Geen lollige film. Wel een goede. Die aangeeft waar het in onze westerse wereld aan mankeert. De aoteursprestaties van George C. Scott en Diana Rigg dragen er toe bij dat veel dat duidelijk wordt. BERT VAN DOMMELEN Titel"Deliverance". Hoofdrollen Jon Voight, Burt Reynolds, Ned Beatty en Ronny Cox. Regie John Boorman. Theater: Luxor. Deliverance van regisseur John Boorman en met Jon (Midnight Cowboy) Voight in één van de hoofd rollen, is zondermeer een erg goede film. Knap filmwerk, goed acteren en bovendien spanning en sensatie maken van Deliverance gewoon een fijne film. Vier mannen zijn van plan een ka- Parijs Een Italiaanse to die sinds oktober niet in kakrijk mocht worden ver- °°Qd, is nu vrijgegeven. In vier Parijse bioscopen kan a thans "Nous sommes tous llberte provisoire" zien, die toaakt is door Damiano Da- «ïiani. film was in Frankrijk ver ben door het ministerie van toltuux op verzoek van dat van Justitie omdat men vreesde dat de indruk kon worden gewekt dat de film een weerspiegeling was van en kritiek leverde op het Franse gevangeniswezen. De film draait nu onverkort, maar het distributiekantoor dat hem uitbrengt zal titels aan brengen waarin duidelijk staat dat het verhaal zich afspeelt in Italië en ontleend is aan de ro man. notocht te maken over de Cahula- wassee Rivier in de Rockey Moun tains. Deze wilde rivier zal worden afgesloten en veranderen in een dood meer. Voordat het zover is willen de mannen de laatste kans om het wilde water te bevaren grijpen. De eerste dag gaat alles goed, maai' de volgende dag worden twee van de mannen aangevallen door een paar bosbewoners. Deze ongure lui ver krachten Bobby (Ned Beatty) en zijn van plan om de ander te doden. Zij worden gered door de anderen, die een van de bosbewoners neerschieten. De barre tocht, alles behalve een pie- ziertripje, gaat verder. Het noodlot slaat toe, want de andere bosman schiet Drew neer vanuit een hinder laag. Daardoor breekt paniek uit op de beide schepen en bij een voigende stroomversnelling slaan ze om. Teru^ in stilstaand watei kan de balans worden opgemaakt: Drew is dood, Lewis heeft zijn been gebroken, Bob by is gewond en Ed heeft een shock Ed slaagt erin na een hevig ge vecht de bosbewoner te doden. Drew wordt gevonden en in de rivier be graven. De tocht :s nog niet afge lopen, want de rivier eindigt pas een eind verder. Inmiddels ligt Lewis te kermen van de pijn. Ze komen veilig aan het eind van de rivier. Lewis moet nog een poosje blijven. De po litie kan de zaak niet overzien. Er worden in het bergdorp mensen ver mist, maar bewijzen nee dat lukt niet. JAN VAN DER NAT Kerken slaan handen ineen UTRECHT (ANP) Zes kerkgenootschappen houden half januari tegelij kertijd een actie om hun financiën op peil te brengen of te houden. Men gaat geen geld inzamelen, maar toezeggingen voor periodieke bijdragen. De fraaie beioerkte preekstoel van de St. Jacóbskerk in Den Haag. De panelen van de kansel lossen zich in weidse triomf bogen op, waarin de vier evangelisten zijn gebeeldhouwd. (Uit: Langs de oude Zuid-Hollandse kerken) De financiële problemen van de kerken worden steeds groter: het kerkbezoek loopt terug en daarmee de opbrengst van de collectes, de stijging van de vaste bijdragen houdt niet of nauwelijks de inflatie bij en het ziet er naar uit dat de toch al bescheiden uitkeringen die de staat nu nog aan enkele kerken toe kent, zullen worden afgekocht. De deelnemende kerken zijn de R. K. Kerk, de Ned. Herv. Kerk, de Ge- ref. Kerken, de Evangelisch Luth. Kerk. de oud-Kath. Kerk en de Re monstrantse Broederschap. Dit Jaar werkt men nog met twee motto's, "Kerk van de grond" voor de rooms- katholieken en "Kerkkappèl 1973" voor de protestanten. Het is de be doeling, er in de toekomst niet al leen een gelijktijdige maar ook wer kelijk gezamenlijke actie van te ma ken. Alle kerkleden (ongeveer negen miljoen in totaal) zullen persoonlijk worden benaderd. Ze krijgen van de plaatselijk gemeenten en parochies een enveloppe met een begroting, richtlijnen voor het berekenen van de vaste bijdrage en een antwoord- strook of- envelop. De bedoeling is, dat ter afdoening aan het breed moderamen worden opgedragen de door deputaten aan de synode uitgebrachte rapporten die betrekking hebben op: a. de cor respondentie met de Hoge Overheid, b. de geestelijke verzorging in bin nen- en buitenland, c. de onderlinge hulpverlening der kerken, d. de ver zorging van de emeriti, weduwen en wezen, e. het archief, f. de infor matiedienst, g. de financieel-organi- satorische zaken en andere van der gelijke aard. Worden in die rapporten echter voorstellen gedaan of zaken aan de orde gesteld, die afwijken van de instructie van de desbetreffende deputaten, of aanleiding geven tot een andere beleidslijn dan tot dus ver werd gevolgd, dan worden die voorstellen of zaken aan de deputa ten overeenstemming bestaat. En ter beslissing, wanneer die overeenstem ming zou ontbreken. In dit laatste geval komen ze in de volle synode aan de orde langs de tot nu toe steeds gevolgde weg. Nieuwe aanpak Mr. G E. van Walsum, oud-bur gemeester van Rotterdam, zei deze week in Utrecht op een persconfe rentie van de interkerkelijke com missie geldwerving, dat de nieuwe aanpak, de persoonlijke benadering en het betrekken van de mensen bij het financiële wel en wee van hun kerk, ook een opbloei van het kerke lijk leven in de hand kan werken. De voorzitter van de interkerkelijke commissie, ds. W. H. den Ouden. stelde, dat het er niet om gaat. het faillissement van de kerk in de hui dige struktuur uit te stellen, maar dat het geld vooral ook zal moeten worden gebruikt voor herbezinning en herstrukturering (o.m. gezamen lijke kerk- en wijkgebouwen. geza menlijk Jeugdwerk etc) Drank, tabak, kerk De grootste deelnemende kerk, de room-katholieke (5.3 miljoen gelovi gen) heeft vorig Jaar ongeveer f210 miljoen uitgegeven (waarvan f 105 miljoen aan personeelslasten). Deze globale berekening maakte drs. B. J. Weterman. Hij becijferde verder, dat ondanks de teruggang in het kerk bezoek per weekeinde toch nog ge middeld 1.8 miljoen Nederlanders diensten in de r. katholieke kerken meemaken en op bijzonder feestda gen nog meer (95 miljoen per Jaar), schouwburgen, sportevenementen meer dan er naar bioscopen, e.d. gaan (69 miljoen). Maar de kerkbezoekers vormen een te wisselvallige inkomstenbron, terwijl de parochies vaste lasten op lange termijn hebben Vandaar dat de RK Kerk nu landelijk het hier en daar al bestaande systeem van wil gaan invoeren. Men denkt daar bij aan een bepaald percentage yAn het inkomen. Als iedere verdienende r.-katholiek 1 procent van zijn net to-inkomen zou afstaan, zou dat f 300 miljoen per Jaar opleveren. "Het is niet waar dat de kerken duur zijn", aldus drs. Weterman, "de Nederlandse bevolking gaf in 1971 ongeveer 4200 miljoen gulden uit aan drank en tabak en de r- katholieke bevolkingsgroep (40 pro cent van het totaal) dus f 1680 mil joen". Haagse bioscopen APOLLO: "VD", 18 Jr.. dag. 12.00, 2.16, 7.00, 9.30 uur; zo. ook 4.45 uur. ASTA:"The Poseidon adventure", 14 Jr., dag. 2.30, 7.00, 9.30 u; zo. 1.30. 4.00, 7.00, 9.30 uur. BIJOU:"De vrouw van een ander", 18 Jr.. dag. 2.00, 7.30, 9.30 uur; zo. ook 4.15 CAMERA: „What's up, doc?" a.l., dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur: zo. ook 4.30 uur. CINEAC: „The aristocats", a.l., och tend en middag 9.30, 11.30, .30, 3.30 uur; zo. vanaf 11.30 uur. Elke avond 5.30, 7.30, 9.30 uur:"De In breker", 14 Jr.. EURO-cinema: 'Ben-Hur", a.l„ zat., zo., woe. 3.45, 7.45 uur; overige dagen 1.30, 7.45 uur. FLORA: Vroegrijpe meisjes en hun (tijdelijke) partners", 18 jr., dag. 2.00. 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.30 uur. METROPOLE-Tuschinskl"BIJ de beesten af", a.l„ dag. 2.00. 7.00.9.3 uur; zo. ook 4.15 uur. 6.45, 9.3 OLYMPIA: "The burglars", 18 Jr., dag. 2 00 8 00 uur PASSAGE: "Dr. No". 14 Jr., dag. 2.30. 7.00, 9.30 u; zat. en zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30 uur. REX: "Two brothers In a place calles Trinity", 14 Jr., dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30 uur; zo. vanaf 1.30 STUDIO de luxe: 'De vier vuisten van de duivel", 14 Jr., dag. 2.15, 7.00 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30 uur. STUDIO 2000: "De hofnar", al. dag. 7.30, 9.45 u; dl.-avond besl. voorstelt. zat. en woe, ook 2.00 uur;, zo. 1.00 u. DE UITKIJK: "Orfeu negro", 14 Jr., dag. 2.30, 7.15, 9.30 uur; zo. 1.45. 4.00, 7.15, 9.30 uur. «WDSD8>iDSQ8>»SDe>40S3S=*>SD8>!DS Goede films in andere steden 35 films in 9 dagen Amsterdam THE HOSPITAL (Hiller)Alham- bra 2, Weteringschans. THE RULING CLASS (Medlafe) Al- haonbra 2, Weteringschans. CABARET (Fosse); Calypso, Mar- nixstraat. STRAWDOGS (Peckingpah)Cein tuur, Ceintuurbaan. IMAGES (Altman)Kriterion, Roetersstra-at. DE PEETVADER (Copolla)Nög- gerath, Reg. Breestraat. VD (Verstappen)Remtorandt- pleintJheater. EDIPO RE (Pasolini: 7.45 uur en TEOREMA (Pasolini)10.00 uur: The Movies, Haarlemmerdijk. Rotterdam: VD (Verstappen): Calypso, Wester singel. DE PEETVADER (Coppola) Grand, Nieuwe Binnenweg. CABARET (Fosse)Kriterion, Sta tionsplein. KLUTE (Pakula)Studio '62, Nieu we Binnenweg. 2001, A SPACE ODDYSEY (Ku brick): t Venster, Gouvernestraa t Den Haag: VD (Verstappen)Apollo. Spui straat DE PEETVADER (Copolla): Corso Prinsestraat. CABARET (Fosse)Kriterion, Westeinde. ORFEU NEGRO (Camus)De Uitkijk, onder Congresgebouw, Utrecht: Rotterdam krijgt volgende maand voor de tweede maal zijn filmfes tival. Na Film International Rot terdam vorig jaar van 28 juni tot 6 juli is dit nieuwe, op dezelfde leest geschoeide, evenement vast gesteld tussen 15 en 23 februari. Negen dagen rond de 35 films in de theaters De Lantaren en 't Venster, die tezamen ongeveer 450 toeschouwers kunnen bergen. Het programma, dat „gedeeld" wordt met Antwerpen, bestaat ge heel uit films, die nog geen distri buteur in ons land hebben. Som mige zijn reeds op buitenlandse festivals bekroond, maar er zijn ook wereldpremières bij. Evenals vorig jaar ligt het in de bedoeling van organisator Huub Bals ook Film International 1973 tot een forum te maken, waar de filmliefhebbers in contact kunnen komen met regisseurs, acteurs, ac trices en critici vóór en na verto ning van de films. De organisatie van deze (ander halve) filmweek is mogelijk ge worden door subsidies van het de partement van CRM, de Rotter damse Kunststichting, Rotterdam Promotion en de gemeente Ant werpen. De totaalkosten zijn ge raamd op een ton. Het bezoekersaantal bedroeg vorig Jaar vijfduizend en ofschoon toen ook het Calypso-theater was inge- sohakeld, verwacht men nu wel 7050 toeschouwers. De films, die (vier per dag) op de schermen van De Lantaren en 't Venster komen zijn zeer verschil lend van karakter. Er is een dui delijke voorkeur voor de eigentijd se film, wat inhoudt dat er een belangrijke plaats is ingeruimd voor het geëngageerde produkt. En, zegt Huub Bals, de subsidies leggen ons de verplichting op om ook een podium te zijn voor de experimentele film, die de biosco pen zelden of nooit bereikt. Van 22 films uit veertien landen, die op Film International 1973 zullen draaien, zijn de titels reeds bekend. Uit België komt de Vlaams gesproken parodie op het Belgische volk .Kamera Jutra" van Robert de Hert. Frankrijk le vert „Nathalie Granger" van Mar- guérite Duras met Jeanne Moreau (Nederlandse ondertitels), Enge land „Adult Fun" van James Scott (Nederlandse ondertitels) en Hongarije „Tienduizend zonnen" van Ferenc Kosa. Een zestal films komt uit Duitsland: twee van Rainer Werner Fassbinder, „Der Handier der vier Jahreszeiten" (vertoond op het festival van Ve netië) en „Die bittere Tranen der Petra von Kant" (vertoond op de Berlinale), „Kopf oder Zahl" Kruis of munt") van Uwe Brandner, van Jean-Marie Straub een verfilming van Brechts „Ge- schichtsunterricht" en de wereld première van „Music for a silent film" en vara Edgar („Mahlzei- ten") Reitz en Ulla Stöckl het 203 minuten lange erotische epos „Geschichten von Kübelkind". Voorts uit Italië Marco Ferreri's „De audiëntie" (Nederlandse on dertitels) met Claudia Cardinale, ingezonden voor de Berlinale en „In naam van de vader" va Marco Belloochio (Nederlandse ondertitels), de inzending voor het Londens filmfestival. Zwitserland stuurt „Heute Nacht oder nie" van Daniel Schmidt (Nederlandse ondertitels) en „Les Arpenteurs" („De landmeters") van Michel Sautter. Uit Japan komen een stomme film uit 1926, ,A crazy Page" van Teinosuke Kinugasa en „Dear Summer Sister" van Nagisa Oshi- ma. India levert zijn Berlijnse bijdrage, „Company Limited" van Satayajit Ray, Egypte „De mum mie". Ivoorkust „Abusuan" van Henri Duparc, Congo-Brazzaville „Zangizanya", een speelfilm over Angola van Sarah Maldoror, Ar gentinië „La Familia unida espe- rando la llegada de Hallewyn" van Miguel Be jo. prijswinnaar in Mannheim en Uruguay „Las Se- millas de la Aurora". Een aantal regisseurs heeft reeds toegezegd naar Rotterdam te zul len komen; onder hen bevinden zich Marguérite Duras, Robert de Hert, Jean-Marie Straub, Uwe Brandner, Edgar Reitz, James Scott, Daniel Schmidt, Michel Sautier, Henri Duparc en Miguel Bejo. Titel: "Ik wil het overal met je doen". Hoofdrollen: André Lawren ce, Mignon Elkens, Michele Mercu- re, Gordon Fisher. Theater: Tria non. "Ik wil het overal met Je doen, maar niet ln de auto" zong caba retter Gerard Cox al weer een paar jaar geleden in een tv-programma. In deze film, waarvan de Engelse titel overigens "Loving and laug hing" (lachen en liefhebben) is, wordt het dan wèl in de auto ge daan. En het hierbij gedemonstreer de ongemak onderstreept nog eens de Juistheid van de door Cox ge zongen stelling. Evenmin het top punt van geriefelijkheid lijkt mij de in deze rolprent voorkomende co pulatie in de schommelstoel met een glas melk in de hand, maar ik zal daar nu maar niet over door zeuren, want iedereen heeft zo zijn voorkeuren, nietwaar. Wat de sexfllm betreft, zijn we nu beland in het stadium dat de ma kers er van doordrongen lijken dat bloot-alléén niet meer voldoende is om de kassa-bel te laten rinkelen. Er moet een zekere sfeer, entoura ge of verhaal bij zitten. De sexfilm krijgt nu, eindelijk, een bepaalde omlijsting. Dat is zeker bij het ge val "Ik wil het overal met Je doen", een film die enerzijds tamelijk ruige sex biedt, anderzijds persiflerend, soms zelfs uitgesproken grollerlg werkt. Een verhaal is er maar ten dele. Een Jongeman, in alle keurigheid opgevoed, gaat in zijn zomervakan tie naar familieleden om daar een nichtje dat zwak in Frans is bij te spijkeren. Onderweg belandt hij ech ter in een commune, die in een boer derij is gevestigd. Een der commu neleden, een Franse Canadees, op wie de politie ijverig Jacht maakt, neemt zijn plaats in bij de familie met het slecht Frans sprekende meisje. Een nogal opgewonden fa milie, want moe en dochters verto nen een hoge graad van belangstel ling voor de geslachtelijke omgang. Gevolg: de Franse lessen schieten er vrijwel geheel bij in. Ondertussen houdt de keurige Jongeman zich in de commune eveneens aange naam bezig. "Loving and laughing" biedt wel zo ongeveer wat de titel belooft en zoiets kan van maar wei nig sexfilms worden gezegd. RUUD PAAUW NEW YORK In het jaar 1972 alleen heeft de film 'The godfather" in de Verenigde Staten en Canada een bedrag opgebracht van 81.5 mil joen dollar Hierdoor heeft hij "Gone with the wind" uit 1931 verdrongen van de eerste plaats als de film die het meeste geld heeft opgebracht Dit cijfer stond ln het Amerikaanse weekblad van de showbusiness "Va riety". Het blad schreef dat er mis schien volgend jaar een nieuwe lei der in het geldklassement kan ont staan als de film "The sound of mu sic" weer in vele bioscopen zal wor den vertoond. De film die na de "Godfather net meest geld opbracht was "Fiddler on the roof" met 25,1 miljoen dollar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 11