Kerstfeest in een wereld
vol beroering
P. BAKKER B.v.
GEVAK'S AUTO'S
Ouwehands vishandel
DAMES EH JONGEDAMES
GszjMBsna
r Uitstijgen boven hebzucht en uitbuiting"
Jeruzalem verstrekt
gratis kerstbomen
Heksen
Engeland
omarktssrjïgi Tfll\(1 APtTTAUTOMARKTautomar
jiomarkth IvHf autdmark
ENORME KORTINGEN
MEYKNECHT'S Autobedrijf
OUWEHANI
REDERIJ EN VISVERWERKING
lui
VRIJDAG 22 DECEMB
Het Kerstfeest behoort nog altijd tot onze „erkend christelijke feestdagen". Dit is zo ge
bleven, ondanks het feit dat Calvijn, die in ons land nog al invloed heeft gehad, in zijn
eigen stad Genève, alle feestdagen heeft willen afschaffen, om de wekelijkse feestdag
van de zondag over te houden. Dat was voor het volk van die stad wat al te bar en zo zijn
ook daar, met behulp van de overheid, het ke rstfeest, de tweede dag van Pasen en Pink
steren en de Hemelvaartsdag gebleven. In dit rijtje behoort ook nog de Nieuwjaarsdag.
In de oude evangelische gezangen stonden geen liederen voor Oudejaarsavond. Wèl
voor de eerste dag van het jaar, waartoe ook behoorde het bekende: Uren, dagen, maan
den, jaren, vliegen als een schaduw heen.
minste iets van de schrijnende te
genstelling en het bracht tot uit
drukking in haar eenvoudigheid wat
wij eigenlijk ook allemaal denken.
Het kerstfeest heeft iets te maken
met vrede, maar waar is die? Er
schrijnt iets bij zo'n kerstbestand als
waarover ook nu weer gepraat is.
Het kerstfeest is dan gebleven als
een erkend christelijke feestdag. Er
kend is hij wel en een feestdag is hij
ook nog wel, maar de vraag rijst
steeds meer of hij nog wel een chris
telijke feestdag is. Menigeen begint
moeite te krijgen met die feestvie
ring als zodanig en dat behoeft
geen slecht teken te zijn. Het kan
een teken zijn van nadenken over
de betekenis van deze dagen. Met de
engelen zingen we van ere zij God,
van vrede op aarde, In mensen des
welbehagens. Dit nu moeten we zin
gen in een tijd die zo vol beroering
is in de wereld, een tijd waarin we
leven op de rand van grote uitbar
stingen, een tijd waarin de tegenstel
lingen ook binnen onze eigen natie
steeds scherpere vormen dreigen aan
te nemen, een tijd waarin het egoïs
me, ook het georganiseerde egoïsme
steeds feller om zich heen dreigt te
slaan. Is het niet te begrijpen wan
neer we aan dit alles denken, dat er
mensen zijn bij wie de stem stokt in
de keel en het kerstlied er niet van
heler harte meer uit wil komen? Vier
nu maar eens kerstfeest in een we
reld vol onverzoenlijke tegenstellin
gen. Moeten deze dagen niet veel
meer zijn dagen van actie-groepen,
die optrekken om de strijd aan te
binden tegen economische, sociale en
politieke onderdrukking en onrecht?
Een actie als „Kom over de Brug",
was daartegen toch ook gericht?
„Bevrijding"
Evenals zijn voorgangers heeft
ook de pas aangetreden secretaris-ge
neraal van de Wereldraad van Ker
ken, de Westindiër dr Philip Potter,
een boodschap uitgegeven ter gele
genheid van het kerstfeest en ook
hij begint er mee dat we dit feest
moeten vieren in een tijd die zo vol
beroering is in de wereld. Zoals van
hen, die zelf uit de Derde Wereld
komt, te begrijpen is, denkt hij aan
Christus de bevrijder. Zo is immers
zijn naam? En hij denkt ook aan be
vrijdingsbewegingen tegen achterstel
ling en onrecht. Hij constateert dat
veel christenen bang zijn voor het
woord „bevrijding", vooral zij, „die
burgers zijn van landen, die op een of
andere wijze de onderdrukking van
mensen handhaven of ondersteunen"
Bevrijding is hetzelfde als „verlos
sing" en dat is een goed bijbels woord
dat bovendien geheel past bij de vie
ring van het kerstfeest. Laten we be
ginnen met vast te stellen dat het
kerstevangelie (dat is nog iets an
ders dan onze viering van het kerst
feest) goed past bij een sombere we
reld, waarin zo vele dingen zijn die
anders zouden kunnen en moeten
wezen. We komen daar in aanraking
met de grote wereldpolitiek in de
persoon van keizer Augustus en zijn
trawant Quirinius. We zien daar ook
dat gewone mensen als Jozef en Ma
ria niet meer zijn dan een speelbal
in dit grote wereldgebeuren.
Het kerstevangelie vertelt ons van
zwervelingen over de aardbodem, die
de Here God toch zo goed gescha
pen had. Displaced persons noemen
wij dat tegenwoordig met een
vreemd woord. Het kerstevangelie
vertelt ons van mensen die geen ei
gen huis hebben waarin ze een vei
lige beschutting vinden. Woningnood
noemen wij dat tegenwoordig. Het
kerstevangelie vertelt ons ook van
mensen wien dit schijnbaar onbe
roerd laat. Geen plaats, zelfs in de
herberg. Een eigen auto en een twee
de huis zijn altijd belangrijker! De
stal, de kribbe en de doeken stuwen
onze gedachten in een bepaalde rich
ting, wanneer we tenminste op het
kerstfeest met het kerstevanglie bezig
willen zijn. Dit evangelie vertelt ons
dat in het Kindeke van Bethlehem
God zelf gekomen is om met ons te
zijn in een wereld die is, zoals ze
nu is. Het vertelt ons dat Hij geko
men is om één te zijn met mensen
voor wie het leven (door welke oor
zaken dan ook, en nog al eens door
eigen schuld) een ondraaglijke last is
geworden, met armen en verdruk
ten, met paria's, met lihcamelijk zie
ken, met geestelijk zieken, met zon
daars, zelfs van de ergste soort. Hij
is zonde voor ons geworden! Laten
we niet gedachteloos, maar stil en
eenvoudig, als een kindeke dat in de
•Schrift als voorbeeld van geloof
wordt gesteld, zien naar Het Kin
deke in de kribbe, in de stal; een
stal die waarlijk geen mooi en aan
doenlijk kerststalletje was. Christus
Jezus is geboren om in deze wereld
onder te gaan en te sterven aan on
ze zonden.
Enkele dagen vrij
Een paar Jaar geleden heeft men,
tegen het Kerstfeest, aan de leer
lingen van een stel middelbare scho
len gevraagd wat Jezus voor hen be
tekende. Men verwachtte eigenlijk
niet veel antwoorden. Doch, wat dit
betreft kwam men bedrogen uit.
Een van die antwoorden luidde:
„Kerstfeest betekent voor mij na
tuurlijk enkele dagen vrij. De voor
bereidingen voor een kerstfeest hou
den alleen maar in, dat er veel bood
schappen gedaan moeten worden.
Verder is de kerstboom voor mij echt
iets dat bij het kerstfeest hoort. Een
kribje hebben we niet in huis, want
we zijn niet kerkelijk. Toch weet ik
dat het kerstfeest iets met vrede te
maken heeft. Maar, vind je dat te
genwoordig nodig? Overal zijn er
oorlogen aan de gang. Soms wordt
er voor 24 uur een wapenstilstand
gehouden. Maar als de 24 uur om
zijn, dan begint het gedonder weer.
Is dat vrede? Voor mij niet".
Dat meisje van 17 Jaar voelde ten-
Twist en tweedracht
Laten we edhter niet alleen kijken
naar vergelegen landen, hoe belang
rijk dat op zich zelf ook moge wezen.
Wij vieren een "vrolijk kerstfeest"
misschien en steken de lichtjes In de
kerstboom aan. Hoe kunnen we
kerstfeest vieren zonder vrede?
Laat ons niet alleen denken aan
grote en kleine mogendheden. Ten
minste, wanneer we die ook niet in
eigen omgeving en in ons zelf ont
dekken. Wat een twist en twee
dracht is er niet. Ruzie met buren;
en waarom? Ruzie tussen ouders en
kinderen; en waarom? Ruzie tussen
man en vrouw; en waarom? Ruzie
met de kerk en met de maatschappij
en waarom?
De grote en kleine mogendheden zit
ten niet alleen verweg. Ze zitten ons
allemaal in het bloed. Zijn boodschap
van Christus als de bevrijder, de
verlosser, eindigt dr Philip Potter:
"We zullen terecht kerstfeest vieren
als we onszelf toestaan uit te stijgen
boven de zelfzucht, de hebzucht en
de uitbuiting, de vrees voor anderen
en voor de dood, die zo tot onze na
tuur schijnen te behoren." En zo
roept hij op om het kerstfeest "te
laten worden tot een dagelijks feest
van de bevrijding". Kunnen we er
niet iets van begrijpen als de Joden
vragen: wanneer de Messias geko
men is, waarom is de wereld dan
nog niet veranderd? Als we op deze
vraag een antwoord trachten te ge
ven, een eerlijk antwoord, stokt de
stem ons misschien ook in de keel.
Bijbel enige bron
Met het kerstfeest hangt samen
een belangrijk stuk van het belijden
van de kerk. Ziet, die 't Woord is,
zonder spreken, ziet, die vorst is,
zonder pracht, ziet, die 't al is, in
gebreken, ziet, die 't licht is in de
nacht. De belijdenis van de kerk
fungeert misschien het best als wij
ze uitzingen. Dan is er de meeste
kans dat ze doordringt tot ons hart.
Het kerstfeest wil ons iets zeggen
dat anders is dan wij uit ons zelf be
denken. Laat ons belijden bijbels
zijn. Christus Jezus is geboren - om
te sterven aan onze zonden. De bij
bel is de enige bron waar wij van
Christus Jezus kunnen leze en ho
ren. Het gaat om een boodschap al-
lereest door engelen gebracht,
maar daarna door mensen voortge
zegd. Het ergste is wel als wij van
Sinterklaas een kerstmannetje ma
ken.
Die stal, die kribbe, die doeken -
die zwervers, die daklozen, die ellen-
digen, die hopelozen, die vereen
zaamden, die Derde Wereld die cre
peert. We kunnen niet zeggen dat
we het niet geweten hebben. We we
ten het maar al te goed. Bij het
kerstfeest behoort gewoonlijk een
kerstverhaal. Daarvan is nog al
eens wat kwaad gezegd. Maar de
beste van deze zullen ons brengen,
als we tenminste goed luisteren, bij
armen en ellendigen en eenzamen.
Zal het kerstfeest zijn?
S. M. J. HULSBERGEN
JERUZALEM De christelijke in
woners van Jeruzalem hebben dit
jaar voor niets en niemandal een
kerstboom gekregen. Het gemeente
bestuur van de stad liet weten dot op
de klaagmuurmarkt 15.000 bomen ver
deeld zullen worden. Ook in Israël ge
stationeerde. niet-Joodse diplomaten
zakenlieden en buitenlandse jour
nalisten hebben van het Joods Na
tionaal fonds een gratis kerstboom
gekregen.
Onder de christelijke bevolking in
het Heilige Land is de kerstboom nog
Het kindeke Jezus in de
armen van Maria.
(Uit de collectie
De Lakenhal)
grotendeels onbekend. Nu be?
van het westen overgenoi
woonte langzaam
rooms-katholieke, protestantse
Arabische kringen veld te
Israël wonen naar schatting
christenen die tot een dertigt
schillende denominaties behor 9fr
grootste groepen vormen de
Grieks-katholieken, gevolgd
22.000 Grieksorthodoxen en
rooms-katholieken.
•iter:
i zijn.
figent
Alleen al in Birmingham
bestaan bekend van 24 he
nootschappen, zo bericht het
weekblad Church Times uit
cent rapport van kapitein Banfl^
van het Leger des Heils.
Hij heeft zich verdiept in h
schijnsel van magie en
momenteel in Engeland
doormaakt. Onder voorzit!
van de Anglicaanse bisschop
ton is een werkgroep gevorr
sociaal hulpwerk, speciaal sp
hen de hun toevlucht zoeken ai
ocoultimsme en de duivelaanl rerloi
De werkgroep wil kapitein In vaai
sisteren in zijn strijd tegen uerke
rij en zwarte magie. dem-
Kapitein Irons rapporteert! g,
ver buiten Birmingham mens ie
der de invloed van de heksen v
schappen in deze stad zijn g
maar dat velen later hun l ijk k
hem zoeken. Het zijn tegen en di
vooral ook mensen uit gegowj hand
gen die na hun avonturen m? .n
te magie hard aan hulp
aldus de Leger des HeilsfuncJ v
naris.
Niet
id. N
loog rijn
Dreigement In Chattan<
Amerikaanse staat Tennesse t
ben vier mannen, die bij et
val op een supermarkt door
tie waren betrapt, met het
ment vier gijzelaars te zullf
een auto en een vrijgeleide
gen. Een van de overvallers
aangehouden maar de poll
hem gaan uit vrees voor 1
van de gijzelaars onder
moeder met een kind van
Na een uur onderhandelen
gangsters een deel van hu
af in ruil voor een auto en
geleide. Met hun vier gijzela i
dwenen zij naa
staat Georgia.
Gericht adverteren efficiënt adverteren
uw auto-advertentie op de SPECIALE ADVERTENTIE
PAGINA in deze krant:
AUTOMARKT
Verschijnt iedere vrijdag. Sluit: woensdag 15.30 uur.
Advertenties voor deze rubriek kunnen ook telefonisch
(voor zakenman en particulier)
worden opgegeven.
Wees de prijsverhogingen voor
EN PROFITEER TEVENS VAN ONZE
AUDI 100LS, 2-<L. m. schuifd. radio
'70 van f 7350 voor f 6950
AUSTIN Glider 1300, 2-d. '71 van f 5450 voor f 4950
AUSTIN Mini, 9000 km t. '72 vanf 5250 voor f 4950
CITROEN 2 CV '69 vanf 3150 voor f 2750
CITROEN 2 CV '68 vanf 2150 voor f 1750
DAF 55 t. '70 vanf 4450 voor f 3950
DAF 33 b.j. '66 vanf 1950 voor f 1450
FIAT 850, 18.000 km '71 vanf 4600 voor f 4200
FORD Mustang, 20000 km t. '72 van f 19250 voor f 18250
FORD Capri 1500L '70 vanf 6250 voor f 5450
FORD Cortina stat.car. '69 vanf 4950 voor f 3950
MERCEDES 230S '66 vanf 3750 voor f 3000
MERCEDES 200D, 2 mnd oud, 7000 km
van f 21000 voor f 18250
NSU 4 '67 vanf 1650 voor f 1150
OPEL Manta 1600S '72 van f 12000 voor f 9750
PEUGEOT 404, 19000 km t. '72 van f 10500 voor f 9750
PEUGEOT 404 iets besch. '67 vanf 3500 voor f 2700
2 PEUGEOT 404 '68 vanf 3850 voor f 3250
RENAULT R16 b.j. '70 vanf 6350 voor f 5350
TOYOTA Corolla car. sL 7600 km
t. 71 van f 12800 voor f 11750
VOLVO 142S, m. schuifd. radio, 30.000 km
t. '72 van f 12800 voor f 11750
VW K70 de luxe. m. LPG t. '72 van f 9650 voor f 8950
VW 1200 t. '67 vanf 2250 voor f 1750
Motorfiets Yamaha 250 5000 km vanf 1950 voor f 1750
BOVAG-GARANTIEBEWIJS
INRUIL - INKOOP - FINANCIERING
Leidseweg 288 - Voorschoten - Tel. 0171063850
GEOPEND: OOK VRIJDAGAVOND en ZATERDAG
DAF-OCCASIONS, SERVICE EN VERKOOP
GROTE KERSTSHOW
op zaterdag 23 en zondag 24 december a.s. met
GRATIS: ANWB KEURINO, 10.000 KM BEURT en EEN SET
HAEOGEEN MISTLAMPEN
DAF 44, 1971 f 4500
DAF 44, 1969 13450
DAF 55, 1969 13950
DAF 55 combi 1969 13950
DAF 44, 1968 12750
DAF 33, 1971 13750
DAF 33, 1970 13650
DAF 33, 1969 I 3950
DAF 33, 1968 11975
DAF 33, 1967 11750
DAF 33, 1966 I 975
Opel Kadett caravan, 1968 12250
MORRIS Mini Cooper
bouwjr. '70, rijdt als nieuw,
alle keuringen toegestaan.
Vraagprijs f 3650,
..Hotel a. Zee" - Telefoon 017192929
Een gefinancierde kamsteeg-occasion rijdt niet sneller.
Wel vaak eerder.
FORD CAPRI 1700
G.T. type XL
april 1970
aangeboden door particulier,
le eigenaar, kleur wit, met
zwarte bekleding en zwart
vinyl dak. Technisch ver
keert deze wagen in uitste
kende conditie. Deze goed
onderhouden automobiel
word aangeb. voor de vaste
prijs van f 6950,—. Fiiuanc.
evt. mogelijk.
Te bevr. A. J. D. Kamerling,
Jac. Urlusplantsoen 156,
Leiden, tel. 01710-61111.
Voor de a.s. feestdagen volop
VERS GEPELDE GARNALEN
(Hollandse en Noorse)
VERSE KRAPVLEES
GEROOKTE ZALM
dun uitgesneden
GEROOKTE PALING
GEROOKTE PALING FILET
Kraaierstraat 36 - Leiden
(achter Postkantoor Geregracht).
KOFFIEZETMACHINES
volautomatische, electr. perculator 10 tot 40 kops
v.a. f235,10 excl. b.t.w.
Schoondergang b.v.
LANGE MARE 65-67-70 - LEIDEN
TELEFOON 01710—22025—25138
Onze af deling mechanische administratie verkeert ij
opbouwfase.
Wij werken nu met een IBM 444.
Voor deze machine zoeken wij een
OPERATOR
Deze zal na een inwerkperiode ook wordecju'^
bij het voorbereiden van de door ons geplan !j?
schakeling op een computer per 1-1-1974.
Sollicitaties kunt u richten aan de Directie van:
OUWEHAND's Rederij en Visverwerilil
Rederijstraat 19, greep
Katwijk aan Zee. jiroene
TRAP BEKLEDEN
Laat uw trap vakkundig stof
feren met nylon vilt of tapy-
flex, geheel compleet incl
laterialen, legloon en b.t.w
voor f150,—.
'el. 070—603167 b.g.g. 603529
WIJ VRAGEN VOOR DIREKT
U verdient1 bij ons:
ongehuwd 16 en 17 jaar; netto f95,per week plus f22,20
vakantiebon.
ongehuwd 18, 19 en 20 jaar; netto f 120,per week plus f33,40
vakantiebon.
ongehuwd 21 jaar en ouder; netto f158,per week plus f38,60
vakantiebon.
gehuwd 21 jaar en ouder; netto f165,per week plus f38,90
vakantiebon.
Werktijden van 8.00 uur tot 17.30 uur, middagpauze een half uur
plus 2x 15 minuten koffiepauze.
Schoon werk.
Goede sociale voorzieningen.
Reiskosten worden vergoed.
Kom even langs of bel 0252211175 of 11229.
Na werktijd aanmelden bij W. VAN ESSEN - Juliana van Stolberg
laan 40 - Hillegom. Telefoon: 0252016428.
AKENVOORDERLAAN - LISSE (De Engel)
uitzendt
V X lelden
I 01710-4
Met spoed gevi
administro
OGv
debiteuren - ere
«""tea!
fakturistes
magazijnkn
medewerkt L
voor plosgd kia
1 4-4
I-D<
k- Di
kt 2
fopooi
inpaksters.
Te koop ge*n^;
stukje
bouwgro u
of onbewoonbaar t
vrijstaande woning
huisje. "WI
Brieven onder numo
aan het bureau