rtiesten hielpen Unicef
Poezie en werkelijkheid
in Wassenaarse kunstzaal
Davitamon 10.
Het meest gebrnikt.
vandaag...
...en gisteren 1
ow volgende week op de televisie
U j n@
Daphnis et Chloe
nieuwe verrassing
van Hans van Manen
TV morgein
G lfl frSCEMBUXl 1972
RADIO - TV - KUNST
AG (ANP) Tal van ve-
I topartiesten hebben gister-
5 voorgaande jaren be-
|hun medewerking verleend
«lelijke Unicefavond in het
bouw in Den Haag. Prinses
ere-voorzitster van het
b van de Verenigde Naties
laus woonden deze avond
s motto had meegekregen
L helpen Unicef'.
juten van de avond waren,
nde ovaties van het pu-
vrijwel uitverkochte Prins
:anderzaal. het optreden
[30 little angles from Korea'
de wereldberoemde Franse
iière Josephine Baker. De
edette SDrak de zaal alleen
ele minuten toe. er op wy-
aai het kind. waar ook ter we
de nodig heeft. Het Ko-
ang- en dansgezelschap be-
30 Koreaanse meisjes tussen
oud. In kleurrijke kle-
ten brachten ze enkele tra-
waaier) dansen ten tonele,
;rlat< ucces oogstten,
tijd
larmante Willy Dobbe pre-
deze bijna drie uur durende
rond. die ten doel had gel-
II te brengen voor het we
rf onds.
iw werd rechtstreeks via de
in Joegoslavië uitgezonden,
■cember as. zendt de Tros-
de Unicef-avond in kleur uit,
en andere landen voor uit-
op een later tijdstip zorg
tul buitenlandse artiesten die
behoorden de Amerikaanse
lexamder Harvey en zijn 7-
Lex. de Spaanse zangeres
'1 hl ni, de wereldberoemde en uit
Hel overgekomen gitarist Julian f Twee buitenlandse balletgezel-
tond 1 zijn langgenote Lynsey de schappen, in de Duitse Bondsrepu-
ftoa Griekse zanger met de 'won- blielc en in de vs het>ben werk van
Demis Roussos, de Franse j^udj van Dantzig - choreograaf en
da^en 'Magna Carta' en The
het Duits-Nederlandse
uo Ingeborg Hallstein en
Kesteren en tenslotte de
oerl 13e gitarist Labi Siffre.
artistiek leider van het Nationale
Ballet - op hun repertoire genomen.
De directeur van het ballet van de
Bayerische Staatsoper in München,
Ronald Hynd - die zelf in februari
als choreograaf bij het Nationale
yordfederlandse bodem waren er Ballet komt werken - inviteerde Van WASSENAAR De gouaches
Bijl. Die Haghe Sanghers, de Dantzig om 'Epitaaf' in München van Machteld Hooyen zijn minia-
uespeler Rob van Rheijn. de te komen instuderen,
mse beatgroep Lee Jackson in New York gaat eind december
Soul-Children, de Dutch 'Monument voor een gestorven jon-
illege Band en Liesbeth List. gen' premiere bij het American
►jekt oto's de Little Angels from Ballet Theatre. Van Dantzig zelf
tuur klein. Maar hoe langer je er
naar kijkt, hoe meer je er op ziet
staan. Je doet telkens nieuwe ont
dekkingen. Bijvoorbeeld het sfeer
volle berglandschapje dat de poë-
n m 1 de popzangeres Lynsey de vertrekt vandaag naar Amerika tische titel draagt: "In de lente kus-
voor de afrondende repetities.
sen de nevels de bergen wakker".
Doe
rerstanèg.
:D De gure winter geeft
is niet altijd de kans
rstandig te eten. Vers
uit en verse groenten
in soms schaars en duur.
Daardoor komen
nderen en grote mensen
ileens tekort.
Ze krijgen niet
tijd de vitamines
2 nodig zijn om
ten de winter
kunnen vechten.
Daarom zijn er
iilti vitamines,
tamines die de
weerstand op peil
kunnen houden, een lange
winter lang.
Davitamon 10 bevat
10 vitamines. Precies
die 10 vitamines die in
de winter noodzakelijk
zijn. En precies
in de hoeveelheid
en de verhouding die
verantwoord is.
Dagelijks
een simpel pilletje
Davitamon 10
is ruim
voldoende.
Ineens zie je het: die titel is niet
zomaar een dichterlijkheid, nee, het
is waar! De bergen op Machteld's
landschap zijn grote, achteroverlig-
gende, groen reuzen met een zeer
menselijk gelaat. De nevels en wol
ken die er boven zweven zijn vrou
wen, met lange bleke haren en een
witte huid. Maar deze illusie is zo
subtiel, dat je tegelijk ook het land
schap niet vergeet. Humoristisch is
Machteld's werk ook. De supporters,
die in een café bier drinken, hebben
hoeden op, waarop de namen van
hun favorieten staan. Ard, Keessie,
Bols, Stien, Adje, Eddie. Allerlei
sporten dus door elkaar. De wed
strijd waar deze supporters van
terugkeren moet wel een soort zes
kamp geweest zijn. Hun koppen zijn
zeer individueel en expressief. De
pastels en tekeningen van Pauline
Zwaai laten in de eerste plaats
mensen zien. Joegoslavische men
sen in dit geval, maar zij zouden
overal kunnen wonen. Het zijn
eenvoudige, stevige boerenmensen, zo
als haar "moeder en kind" bij
voorbeeld, ontroerend door zijn een
voud. Of interieurs, ook eenvoudig
en nuchter zoals de "Kamer in
Dubrovnik".
Naast Joegoslavië, ook tekeningen
die de Franse mens weergeven. De
ze tekeningen zijn veel meer aan
plaats en tijd gebonden dan haar
"universele" Joegoslavische werk.
De clochards met hun levendige
koppen, de oude bedelaar, allemaal
Twee premières gisteravond in de
voorstelling van het Nationale Ballet
in de Amsterdamse Stadsschouwburg:
een wereldpremière, van Hans van
Manen diens "Daphnis et Chloë" op
de tweede suite van die naam van
Ravel, en een pas de deux van Brian
Macdonald, die al in 1966 is gecreëerd
maar hier nog niet werd gedanst.
Om met de laatste te beginnen:
een moderne, op andere muzieken
geënte „Bloemen-pas de deux" van
de Bournonville, even licht en con
sequentie-loos, even duidelijk een ve
hikel voor bravoure en charme. De
muziek (van Carlos Chavez) is ge
baseerd op volksmuziek (van de In
dianen), de damser is gekleed in een
Spaans getint costuum en beweegt
zich ook in Spaanse styl, de danseres
draagt een lieflijk landelijk jurkje,
en zij dansen een behaagzieke en
erotische choreografie.
Daar zitten, vooral voor wat de
danseres betreft, nogal wat vlakke
stukken in, maar speciaal tegen het
eind krijgt alles meer vaart, de dan
ser maakt spectaculaire sprongen, de
danseres wordt lyrischer. De pas de
deux werd gisteravond gedanst door
Maria Aradi, de Hongaarse aanwinst
van het Nationale Ballet, heel be
koorlik en technisch goed, en Luis
Fuente, die eerst wat zwak leek maar
zich tegen het eind herstelde em de
zaal in vervoering bracht.
Aanzienlijk belangwekkender is het
nieuwe werk van Hans van Manen.
Tegen een achtergrond van bruine
heuvels (Jean-Paul Vroom maakte
decor en costuiuns) ontwaakt de dag
een typisch Van Manensiaanse be
handeling van een ensemble met een
conventioneel begin met oprijzende
mensenlichamen, maar met oplossin
gen en overgangen die steeds hoogst
origineel en verrassend zijn. Er volgt
een bijzonder mooie pas de deux van
Alexandra Radius en Han Ebbelaar,
lyrisch zonder week te worden, teder
zonder sentimentaliteit, voortdurend
prachtig op spanning.
Als intermezzo, en samenhangend
met die pas de deux, een ensemble
van vier dansers met de solist Ebbe
laar, zeer effectief, en de choreografie
besluit met ensemblewerk, dat die
Van Manen-techniek nog weer dui
delijker demonstreert. De veertigste
choreografie van Van Manen, die
blijkbaar een onuitputtelijke bron van
inspiratie heeft aangeboord - men
mag zijn stijl herkennen, de verwer
king blijft fris en verrassend. Twee
heel fraaie solisten en een ensemble,
dat vooral by de dansers bijzonder
geslaagd is.
JAAP JOPPE
NEDERLAND I
18,45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Calimero (TROS)
19.10 Flipper, tv-serie voor de jeugd (TROS)
19.30 Zorro, tv-serie (TROS)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Zevensprong, spelprogramma (TROS)
Aan dit toeristische quizprogramma treden o.a. als
gasten op Enrico Macias en Mac Katie Kissoon.
21.50 De FBI, misdaadserie (TROS)
22.50 Uit de kunst (NOS)
23.20 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De laaste der Mohicanen, tv-serie (AVRO)
2Ö.C0 Journaal (NOS)
20.21 Mieke's Kerstfeest: Mieke Telkamp zingt over het
Kerstfeest (AVRO)
Op het programma staan: „Kerstmis", „Op deze dag.
in deze nacht", „Het licht in de stal", „Er is een kln-
deke geboren", „Ere zij God", „Stille nacht, heilige
nacht" en „De wereld van morgen".
20.40 Aktle Kom over de Brug (IKOR/KRO/NCRV)
20.55 Voor de vuist weg (AVRO)
22.30 Ontdek je plekje (AVRO)
22.35 Journaal (NOS)
24.00 Aktie Kom over de Brug (IKOR/KRO/NCRV)
typen die alleen maar in Frankrijk
denkbaar zijn.
De keramist Kees Hoogendam
tenslotte laat forse schalen zien en
een soort pompoenachtige abstrakte
vormen.
Tot 30 december ls deze expositie
met de gouaches van Machteld
Hooyen, de pastels en tekeningen
van Pauline Zwaai en de keramiek
van Kees Hoogendam nog te zien
in kunstzaal Heuff, aan de Wasse
naarse Hof laan.
HANNY RENEMAN.
Je komt er niet onderuit: wat
de VPRO ook aan programma's
opdient, de Barend Servet
show is toch het belangrijkste.
En als hij niet het belangrijk
ste is, is hij wei de meest in het
oog lopende, en dat is een cri
terium waar je als TV-kijker
(en dus ook als TV-criticus)
rekening mee moet houden.
Trouwe lezers weten, dat ik
noch van de Fred Haché-show,
noch van de eerste Barend
Servet-show ooit een hoge
hoed op heb gehad.
Dat is misschien mede te ver
klaren uit het feit dat de vori
ge Barend Servet-show (zoals
een onderzoek heeft uitgewe
zen) de meeste belangstelling
en ook de hoogste waardering
ondervond van de groepen met
lager onderwijs en lager be
roepsonderwijs. terwijl diegenen
met ULO-opleiding, middelbaar
onderwijs of hoger, minder be
langstelling en ook minder
waardering op konden brengen.
Blijkbaar kan je van dit pro
gramma dus geen hoge hoed
op hebben, maar wel een lage
pet. Overigens moet ik beken
nen dat i>k me voor het eerst
(inclusief de Fred Haché-
shows) echt geamuseerd heb.
Je raakt blijkbaar gewend aan
de vorm (het knullige, het
amateuristische)of misschien
moet er van afstomping ge
sproken worden, hoe dan ook:
de brutaliteit van het bloot en
de vermoedelijk nog grotere
brutaliteit van het opvoeren
van een „koningin uit het
volk" maakten er dit keer de
grinnik-show van de waar
schijnlijk bedoeld wordt,
wordt.
Daar komt bij dat Barend Ser
vet een plezant glimmende
persoonlijkheid is, die zich al
leronhandigst en daardoor Juist
allergeraffineerdst met kamer
leden en ex-ministers onder
hield op het Binnenhof. Drees
Jr. ging doodserieus op zijn
vragen in, ex-premier De Jong
was wantrouwend, Bas de
Gaay Fortman bleek niet tegen
de situatie opgewassen, Vona. -
Ling speelde het spel mee en
Koekoek keek wel link uit.
Bij de eerste Barend Servet
show behoorde ik tot de 41
procent van de kijkers die zich
geërgerd had (overigens een
groot woord, dat de lading wat
mij betreft niet dekt), en niet
tot de 38 procent die zich gea
museerd had. Dit keer behoor
de ik vermoedelijk tot de (ruw
geschat) 41 procent die zich
geamuseerd heeft en niet tot
de 38 procent die zich geërgerd
heeft.
Ik heb me trouwens ook ge
amuseerd met „All in the Fami
ly", waarvan de snelle, „pik
kende" humor op een andere
manier dan bij de Barend Ser
vet-show ook over een 6trak
gespannen draad boven een af
grond danst. Misverstaan is
hier het grootste gevaar, want
er werd door pa zo af en toe
weer aardig wat „antisemitis
me" afgevuurd, dat als zodanig
natuurlijk juist belachelijk
werd gemaakt en geneutrali
seerd werd door de loop van
de gebeurtenissen en het weer
werk van de andere familiele
den, alleen...Jieeft iedereen dat
wel in de gaten, vraag ik me
af? Wat zegt het kijkonderzoek
hierover, gelet op de rel die in
dertijd ontstond bij de discri
minatiemoppen in Hadimessa?
Ook al waren die net zo min
als „All in the Family" kwaad
aardig bedoeld.
„Meester, mag het raam open"
had een film over een school
in Florida A(merika) omgeruild
voor een (eveneens eigen ge
maakte) film over de East
Harlems Blockschools. Een
school „die van de mensen zelf
is". Die ruil geschiedde, omdat
de eerste film onvoldoende de
ideeën van „zelfbeschikking",
die met de serie warm aanbe
volen wordt, kon ondersteunen.
Een ideologische foute school
dus, dat was even pech, toen
dat in Nederland bij nadere
bestudering ontdekt werd.
NICO SCHEEPMAKER
Hilv. I. 402 m. en FM-kanalen. 7.00
VARA, 7.54 VPRO. 8.00 VARA. 14.45
NOS. 17.55 VARA.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S) gevarieerd programma met
om 7.25 Van de voorpglna; 7.54 Deze
dag: 8.00 Nieuws: 8.11 Dingen van de
dag; 9.35 Waterstanden; 10.05 Ge
sprek 10.30 (S) muziek en infonma-
tleshow met om 11.00 Nieuws. 13.00
Nieuws. 13.11 Dingen van de dag.
13.23 (S) Jongerenprogramma. 14.43
VARA-Varia. 14.45 Een luisterpro
gramma. 15.30 Moderne kamermuziek.
16.00 Nieuws. 16.03 (S) Jazz. 16.45
Programma over amateuristische mu
ziekbeoefening. 17.15 klankbeeld.
17.40 Is samenwerking met medewer
kers mogelijk of niet? 17.55 Medede
lingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen
van de dag. 18.20 Uitzending van
D"66. 18.30 (S) een afwisselende za
terdagse vooravond. 19.30 Operamu
ziek (gr.). 20.00 (S) Promenade or
kest met solisten. 20.45 (S) hoorspel.
21.35 (S) VARA-Dansorkest met solis
ten. 22.00 Cabaretprogramma. 22.30
Nieuws. 22.40 (S) licht programma.
23.10 Een ontspannen terugblik. 23.55
Nieuws.
7.00 Nieuws. 7.02 (S) gevarieerd pro
gramma met populair-klassieke mu
ziek en om: 7.30 Nieuws. 7.41 Aktua:
8.30 Nieuws en 8.368.45 Gymnastiek
voor de huisvrouw. 10.00 (S) minl-
magazlne voor en met Jonge luiste
raars. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) amuse -
mentstourisme in Nederland. 11.55
Mededelingen. 12.00 Aktua. 12.16
Nieuws, wenken en adviezen op ex-
nortgebled. 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.42 (S) Tross-Country. 13.30 (8)
radioshow. 15.30 Nieuws. 15.33 (S)
verzoekplatermrogramma voor de mi
litairen. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua.
17.45 (S) liedlps en muziek uit de
goede oude tijd. 18.15 Uit de pers
De Engelse romanschrijver L.
P. Hartley is in de ouderdom van 76
jaar overleden.
Leslie Poles Hartley verkreeg oor
spronkelijk een reputatie als schrij
ver van korte verhalen. Zijn eerste
roman The shrimp and the ane
mone', verscheen in 1944. Deze ro
man was het begin van de trilogie
'Eustace and Hilda', die wordt be
schouwd ais een belangrijke bijdra
ge tot de hedendaagse Engelse ro
man.
18.30 Nieuws. 18.41 (S) programmal-
overzicht. 19.00 (S) klassiek verzoek-
platenprogramma. 20.00 Nieuws 20.03
(S) Goed bekeken. 20.30 Pianisten
van thans en toen. 20.55 (8) Om da
kunst. 21.15 (S) klassieke muziek.
22.30 Samenzang en meditatie. 22.50
Actualiteiten, informatie en commen
taar. 23.00 (S) klassieke muziek.
23.55 Nieuws.
Hilr. III. 240 en 298 m. en FM-kanu-
len. 7.00 NCRV. 18.00 NOS. 19.00
NCRV
7.00 Nieuws. 7.02 Zing, zing, zing!:
Lichte vokale muziek. (8.00 Nieuws).
9.00 Nieuws. 9.03 Pers vers. 10.00
Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.03
Elpee Pop. 13.00 Nieuws. 13.03 Pop
Station. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws.
15.03 Pop tater. 16.00 Nieuws. 16.03
Sport en muziek, met om 17.00
Nieuws. 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de
Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02 78
toeren-platen van Nederlands orkest
en solisten. 19.30 June Christy. The
Four Freshmen en The Stan Kenton
Orchestra. 20.00 Nieuws. 22.02 Gospel-
songs. 22.30 Jazztime. 22.55 Medede
lingen. 23.00 Nieuws. 22.02 Late date.
(24.00 Nieuws). 00.5501.00 Nieuws.
Nederland I
les 8. 11.0011.30 (K) Hoe word lk da
computer de baas? les 13. NOS:
16.00 <K) Journ. VARA: 16.02 (K)
Kijk naar Je eigekinderprogram
ma. 17.00—17.30 (K) De kinderen van
de Zeekraalbaai, tv-serle voor kinde
ren. NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar.
18.55 (K) Journ. VARA: 19.05 (K)
Coronation Street, tv-serle. NOS:
20.00 (K) Journ. VARA: 20.20 <K)
Een van de acht. 22.20 (K) Achter het
Nieuws. NOS: 23.10—23.15 (K) Journ.
Nederland O
NOS: 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar.
18.55 (K) Journ. NCRV: 19.05 (K)
Het goud van de Kraaienberg, tv-
serle voor de Jeugd. 19.30 Beter sa
men, serie programma's over onder
linge hulpverlening. NOS: 20.00 (K)
Journ. NCRV: 20.20 NCRV-Zaterdag-
Twee met om 20.21 (K) Sport. 20.41
(K) Francois Gaillard en het leven
van anderen, tv-serle 21.42 (K)
Country en Western door Nederland
se groepen. 21.57 (K) Een kar vol ver
halen: oude verhalen ln een moderne
Interpretatie. 22.15 (K) Sport. 22.25