ERT HAANSTRA IN HET WILD Bgjji kfl t I Regel uw bankzaken tijdig vóór de Kerst. jen- meet vier Grappen en grollen om voor weg te hollen 15 DECEMBER 1972 FILM PAGINA instra tekent, terwijl hij nieuwe film praat in zijn jjo in Laren, een aapje op papier. Onder zijn hand steeds melancholieker kij- (en reclameert een haan. pstra's hals bungelt aan 1 een metaalplastiekje met orische dierpoten. heeft bezit genomen van Neerlands meest vooraan- cineasten, die zich drie jaar een veel vergend karwei -u Image livenkamp de beesten af" is nu in de laatste week van dit weten hoe het resul- iijn uitgevallen. Eén ding al vast, hij zal nooit meer jtscheeps werk aanvatten. geleden begon hij in sa- 1 met Anton Koolhaas al i aan een film, die dieren heel anders zou laten zien. Doment is er in dierenfilms nadruk gelegd op de ver- isen mens en dier, „Bij af" houdt zich voor het hg met gedragsparallellen lens en dier en wie weet film bij sommige toe- wel een soortgelijke de theorie van Darwin teweeg bracht toen die een happelijke afstamming te cht. geleden na het Tati- met „Traffic" ging de de kerk." „Dat was wel lit hoor. Je moet je toch eren wat een geweldige in- Daarbij komt dat ik toen inhalf Jaar had ik ge- van mijn leven ging beste- ian en dat is een hele hap Je zegt: nu ga ik beginnen ikom ik terug." Haanstra heeft sinds „De spiegel van Holland" het image opgebouwd van een mild-ironische observator, die met veel beeldhumor en een on verbeterlijk knappe montage een miljoenenpubliek aan zich wist te binden. Betekent de terugkeer na lange tijd uit onder meer de dierenparadijzen van onze aarde een transformatie bij de filmer Haanstra? Hij meent van niet. Wel zullen vooral die toeschouwers, die „Zoo" sterk voor ogen hebben, de Artis- film, waarbij mens en dier achter de tralies werden geplaatst, teleur gesteld kunnen zijn. Haanstra verdedigt met klem de hardere aanpak, die zijn jongste werk te zien zal geven. Mensen, die de film al konden zien zeiden soms „Dit hadden we heelmaal niet van Je verwacht" „Maar Je bent toch bezig als filmer?" Als het onder werp geen humor verdraagt komt die er ook niet in. Wat niet wil zeggen dat „Bij de beesten af" het zonder humor zal moeten doen. Techniek De montage is Bert Haanstra nog steeds heilig. Het is ook het onder deel van het filmproces, waarbij hij zich het meest in zijn element voelt. Er zijn moderne stromingen, die de techniek naar achteren willen schuiven en dus ook de montage minder nadruk willen geven. Maar men behoeft bij de Larense cineast toch niet aan manipulatie te den ken voorzover film dat niet altijd is. Het blijft altijd een subjectieve greep uit de werkelijkheid en daar bij kan een hoog ontwikkelde tech niek de werking verhogen. Een voorbeeld: na vele maanden filmen was er zoveel materiaal ge schoten dat er enige ordening moest komen, wilde men niet geheel be graven raken onder alle opnamen, i I A die tenslotte op een strook van veertig kilometer lengte kwamen te staan. Haanstra kon zelf niet mee met een Zuidpoolexpeditie. Voor het stukje film over het Albatroseiland en omgeving, dat in „Bij de beesten af" ruim acht minuten zou krijgen. Cameraman Anton van Munster kreeg een scenariootje van twintig punten mee, een verlanglijstje met 52 onderwerpen, waar er naar schatting zo'n 35 van zouden kun nen worden verwezenlijkt. Ruim Haanstra in een komische scène vier maanden waren gepland voor die acht minuten. Met drie uur ma teriaal kwam Van Munster terug. Dat is tekenend voor de werkwijze, de integriteit van Haanstra. Buiten de welbewuste proeven is de natuur, zijn de dieren argeloos en met oneindig geduld geregistreerd. Daar in zal „Bij de beesten af" zich ook onderscheiden van Disney-films als SmÊCèm 'jUtku „De woestijn leeft": dieren werden door Walt vaak in bakken tegen over elkaar geplaatst om de reacties filmisch vast te kunnen leggen. Nog verder is Haanstra verwijderd ge bleven van de arrangering, die Ja- copetti vrij cynisch in „Mondo cane" beproefde. Wetenschap Aan het hele proces van filmen is een uitgebreide studie voorafgegaan. In Nederland is de ethologie, de stu die van het diergedrag ver ontwik keld. Lorenz en Tinbergen waren er de grondleggers van ,prof. dr. G. P. Baerends, een wetenschapsman van internationale faam, werd adviseur voor de film. „Bij de beesten af" bevat geen vrije veronderstellingen van de filmers, het zijn de illustra ties van wat na langjarige studies is ontdekt. Het eerst trok de filmploeg naar Afrika, waar de fauna het rijkst vertegenwoordigd is. Een project als dit kent natuurlijk zijn ups en downs, zijn momenten van twijfel De grote crisis kwam na terugkeer: het voortdurend naast elkaar plaat sen van mens en dier zou een stro- meloze reeks vergelijkingen opleve ren en de moeilijkheid werd dan ook de dramatische opzet, de vorm van het verhaal. Om die te vinden kwam een twee miljoen Jaren oude schedel uit Tan zania te hulp. Daar begint „Bij de beesten af" dan ook mee. Een kluis gaat open en biedt een uitzicht op een lange menselijke ontwikkeling. De documentarist heeft het in zeke re zin moeilijker dan de speelfilm regisseur, omdat de eerste niet naar een reeds bij voorbaat vaststaande montage kan toewerken. Men moet afwachten welk materiaal er komt. Het gaat Je zelfs in een bepaalde richting dwingen. Langzaam ontwikkelde zich een op zet met de schedel als uitgangspunt. Een hoofdstuksgewijze indeling in diergroepen verviel. In de vermen ging kan nu een plotselinge aan dacht worden opgeroepen voor een zelfde gedrag bij mens en dier. Kardinaal Twee momenten zijn kardinaal in het filmproces van een documentai re. De opname zelf en de eerste keer dat de beelden op de viewer verschijnen. Die eerste indruk voor al moet worden vastgehouden, om dat men de beelden daarna nooit meer met dezelfde ogen ziet. Het is nodig om zeer vaak de opna men te zien en goed te onthouden wat men heeft. Het is nodig om al tijdens de opnamewerkzaamheden te beginnen met de montage. Er wordt dan een eerste keuze, een tweede keuze en een derde keuze gemaakt, die als reserve achter de hand blijft. Voor bij „De beesten af" is een speciaal systeem ontwikkeld voor de boekhouding van de opnamen. Om dat het in het front van alle moge lijke dieren bezwaarlijk is om met een filmklap in het beeld te sprin gen werd een bandrecordertje met de camera verbonden om het vast gelegde te beschrijven. De idee van de film is ons duide lijk te maken dat we in een tijd, dat de techniek ons dreigt te over woekeren, er ook veel te leren valt van dieren. Psychologie en socilo- gie zijn niet de enige wetenschap pen, die het raadsel mens verder kunnen onthullen. Bert Haanstra wil daar echter niet zo ver mee gaan, dat hij ons terug wil sturen naar de natuur. Maar dat we veel van de dieren kunnen leren, staat voor hem vast. Fysiek bijvoorbeeld haalt de mens voor hem maar een zesje. Ons verstand moet ons verder hel pen. Achtentwintighonderdvijfentwin- tig meter film, met bloed, zweet en tranen samengebracht, zullen het ons vertellen. Titel: De apen grijpen de macht. Regie: J. Lee Thomson. Voornaam ste rollen: Roddy McDowall en Ar thur P. Jacons. Jaren geleden voerde dn het strdp- wezen een uiterst intelligente aap 'n ontzaggelijk stuk op. Zijn naam was Jimmy Brown en hij stond bekend om zijn voetbaltalent en geweldige kracht .De aanspreekbaarheid van Jimmy Brown (het spiegelbeeld van een Tarzan-verhaal) vind je ook terug in de sprookjes van duizend- en-meer-afleveringen dat zo lang zamerhand groeit uit Pierre Boulles middelmatige science-fictionverhaal. De aap als familielid van de mens schijnt bijna niet meer vergeten te kunnen worden en bij de verbaste ring van de logika (in welke vorm dan ook) wordt die vertoning *n ont zaggelijk vervelende opvoering. Hollywood had al lang revolutio naire uitgangspunten ontdekt. In al lerlei andere vormen was dat al tot ons kleine hoekje wereld doorgedron gen: denk maar eens aan Dr. ZJi- wago.Easy Rider maar ook Mash. In de „Opstand van de Apen" wordt (nr. vier uit deze serie) wordt Mao Tse- toengs geweldtheorie nog eens een keertje op humanistische wijze uit gebeend om de beurzen van de film- bosses te spekken. Het voorafgaande bevatte: de terugkeer van de mensen die de ontdekking deden met enkele ver tegenwoordigers van het apenras de onthulling dat de apen het ras waren dat de mensen in hun „be- schavingstaak" zou opvolgen dit vier de deel uit de serie gaat over de knechting en van de opstand van de apen. De hele story volgt het gebruike lijke patroon van intelligentie en ge weld tot in de details nauwkeurig op gehangen aan historische gegevens vanuit Black Power en nazisme. In feite echter zo weinig consequent het wrange beelden oproept. De Apenplannet wordt door eer. ontzaggelijk huichelachtig stuk film werk maar voor de makers waarschijnlijk veel erger is de kwali ficatie gebrekkig. De massascenes en de trucages ziijn gewoonweg lach wekkend. HEIN ELBRINK Apenguerrilla in de stad. en de mooie meid in een slaapzakmaar goed dat er politie is. Titel: Dreigement van een moor denaar. Regisseur: Richard A. Col- la. Voornaamste spelers: Burt Rey nolds, Jack Weston, Raquel Welch. Theater: Lido. Politiefilms worden al heel lang gemaakt. Steeds weer wordt de bioscoopbezoeker iets voorgescho teld, dat of spannend, of humoris tisch is. Of er zijn in ieder geval pogingen in een van beide richtin gen gedaan. Een ander kenmerk van moderne politiefilms is, dat de makers steeds maar proberen origi neel te zijn en als ze er de gaven voor hebben lukt dat ook wel eens. Het is Richard Colla in ieder geval niet gelukt met zijn Fuzz (in Neder land voorzien van de titel Dreige ment van een moordenaar), omdat hij spannend en toch humoristisch wilde zijn. Hij heeft het Juiste gevoel voor humor niet om leuke grappen in een film te brengen en omdat die grappen zo enorm vervelend en voorspelbaar zijn is er ook geen spoor van spanning te bekennen. De hele film is eigenlijk ook zo opgezet als je van een dergelijke film verwacht: vol karikaturen. Het verhaal draait om een politiebureau dat vol zit met prototypen van re chercheurs uit Amerikaanse politie films: De vlotte jongen, de sufferd, de toch echt wel sympathieke neger, de vrouwenversierder, de mooie meid. Al die mensen treden steeds in groepjes van twee of drie op en maken dan kleine Johnny en Rijk achtige showtjes met elkaar. In de trant van: twee agenten zie hoe twee groepen boeven die allebei zeggen dat ze politie zijn, elkaar beschieten. Agent 1: Wie schiet daar? agent 2: de politie, agent 1: maar wij zijn toch de politie? Je verwacht er nog wat van dat ingeblikte tv-gelach achteraan, maar dat wordt ons be spaard. Het verhaal is bovendien zo inge wikkeld met allerlei niet ter zake doende zijwegen die de spanning moeten opvoeren, dat niets behoor lijk uit de verf komt. Jammer dat de bioscoopbezoeker het zich alle maal laat welgevallen. RONNY VINK 'IJKESEKS- nONWG Titel: "Mijn tante is een sexbom". haar genre misschien wel de beste Voornaamste rollen: Ole Seltoft, en aardigste is van de laatste ja- Birte Tove. Regie: John Hilbard. ren. Geen overmaat aan bloot, Theater: Rex. maar dat is geen bezwaar, want (j Achter de wat flodderige titel daar raakte het netvlies zo langza- "MiJn tante is een sexbom" gaat merhand toch al danig vermoeid een geweldig concern en als enig goed zakenman. Er worden in een seks-komedie schuil, die in door. familielid rest haar nog een verre Nee, in dit werk aangenaam ge- neef, die voor tandarts studeert. geheim enkele steekproeven met achtig leeft. Hij sleurt alle door doseerde prikkelingen temidden van Zij wil hem als opvolger in de neef op dit gebied gedaan, maar die tantes toedoen aangereikte m-M^es amusante verwikkelingen. zaak zien, mits hij goed met drank lopen falikant verkeerd af, omdat prompt weer van neef vandaan. Al en vrouwen kan omgaan, want wie een in het komplot betrokken stu- leen de slotscène is het bezoek aan Tante staat aan het hoofd van dat niet kan is in haar ogen geen diegenoot van neefje in de mening deze film al ruimschoots waard verkeert dat tante als opvolger Juist iemand wil hebben die celibaat- RUUD PAAUW jek( 35 Htuelc iprt ■ce. P- adering ifomanie Pof breekt Titel: „Ik ben een nimfomane". Hoofdrol: Sandra Jullien. Regie: Max Pecas. Theater: Luxor. In haar ouderlijk huis begint de groei van het nimfomanische karak ter dat het meisje Carole in toe nemende mate zal gaan besturen. Ze wordt door vader het huis uit gestuurd nadat ze is betrapt met de neef van de directeur van het kan toor waar ze werkt. Via bemiddeling van haar directeur belandt ze in Parijs, waar ze de strijd tegen haar nimfomanie zal uitvechten. Als deze film een probleemstelling zou suggereren en tot uitgangspunt zou hebben dat een „minderheids- verschijnsel" moet worden ontman teld, dan is de benadering verbazend oppervlakkig. Carole, die de haar toebedachte rol voornamelijk met haar fraaie vormen gestalte geeft, openbaart eigenlijk niet veel meer dan een etalage vol bloot, hart stocht en hijgende toegeeflijkheid. Pas als de etalage een kermis is ge worden, plaatst de regisseur een uiterst zwak spotje op het spirituele probleem van de nimfomanie. De film zou dan ook slechts in één opzicht kunnen bevredigen: in dat van het bloot. Op dat gebied treden geen versluieringen op, of dan wel wanneer de zinnen weer eens driftig zouden moeten worden geprikkeld. Als Je de film hebt gezien kun Je er in elk geval niet meer onderuit dat de titel (wederom) als argument heeft gediend om de argeloze toe schouwer onder het motto: gedurfde belichting van een stil probleem, de bioscoop binnen te sleuren. Veel wij zer word je er niet van. Maar voor wie van bloot houdt ADVERTENTIE hL i uur. ie gj jfe the cat'. 18 Jr. 2.00, 7.30, -'St .',5?' 00k 4.15 uur. mi ."Midnight cowboy", 18 Jr., '5> 7-00, 9.15 u; zo. ook 4.30 ,W°°dy Woodpeckerfestival Dag. 9.30, 11.30. 1.30 nn a 11.30 uur. f5nn5): »De inbreker", to. 9.30 uur r1* gevangene", 18 Jr., dag. W uur; Zat. 2.00. 7.15, 9.30 "af 2.00, 4.15, 7.15, 9.30 uur. g» .Rosemarys baby", 18 Jr., mS *'5 uur; zat. en zo. 7.00, 9.30 1.30 u 14 Jr.. ..Ben- Hur", a.l. dag. uur; zat. zo., woe. 3.45, 7.45 u; do. en vrij. geen matinee. Flora: „Wat vaders van him zonen niet weten". 18 Jr.. dag. 2.00, 9.15 uur; zo. ook 4.30 uur. Kriterlon: „Cabaret", 18 Jr. dag 300, 700, 9.30 uur. Metropole- Tuschinski: „De peetva der 14 Jr., dag. 2.00, 8.15 uur. Odeon: „Heksen en bezemstelen", a.l. dag. 2.00, 6.45, 9.15 uur; zo. 1.30, 4.15, 7.00, 9.30 uur. Olympia: „Valdez", 18 Jr. dag. 2.00, 8.00 uur. Passage: „Een handgranaat staat op scherp", 14 Jr., dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30 Rex: „Kogels voor een vreemdeling", 14 Jr.. dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30 7.30, 9.30 uur; zo. vanaf 1.30 uur. Roxy: „Vlucht 502 antwoordt niet", 14 jr.. dag. 2.00, 8.15 u; vrij. alleen 2.00 uur; zat. 2.00, 7.00, 9.15 uur; zo. 7.00, 9.15 uur. Studio de luxe „A man Called Horse" 18 Jr.. dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur: zo. 1.30, 4.00, 7.15 9.30 uur. Studio 2000: „Stawdogs", 18 Jr., dag. 7.15, 9.45 u, dl- av. besloten voor stelling. De Uitkijk „Slaughterhouse five", 14 Jr., dag. 2.30. 7.16, 9.30 u; zo. 1.45, 4.00, 7.15, 9.30 uur. A'dam Leidsepleiwtheater, Den Haag Bijou, R'dam Lijnbaantheater Mash (Altman) A'dam Hallen. Midnight Cowboy (Schlesinger) A' dam Alhambra, Den Haag Came- Goede films ergens anders Cabaret (Fosse) A'dam Calypso, Den Haag Kriterion, R'dam Krite- rion. Carnal Knowledge (Nixon) A'dam De Uitkijk. Citizen Kane (Welles) A'dam Ci ne D. Family Life (Loach) A'dam Studio K. Fritz the cat (Krantz en Bakshi) Russische filmweek, A'dam the Mo vies za. White Sun of the desert (M^tyl) vanaf zo. King Lear (Ko zintsew). Slaughterhouse Five (Roy Hill) Den Haag De Uitkijk. Dr. Strangelove (Kubrick) A'dam. Kriterion. What's up doc? (Bogdanovich) A'dam Roxy. De laatste dagen van het jaar zijn razend drukke dagen voor uw bank. Vooral nu er zoveel vrije dagen tussen zitten. Daarom deze goede raad: regel uw bankzaken die niet tot 1973 kunnen wachten, begin volgende week. De gezamenlijke banken in Nederland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 13