40mbarbarisme oekert voort t sadisten': fraaie sfeertekening rrico K O mMME GRIEZELIGHEID IN AKDER LEVENDE DODEN Wl gaat kaasuit'tvuistje doenin73? Spannend en bloedig, maar niet groots NIET OM TE PRUIMEN DECEMBER 1972 bet nageslacht over onze irdelen? De tijd kan er iste waardering over ge- ichien zullen onze na stellen dat de film- inze jaren de belangrijk en heeft voortgebracht, rroeger tijdperken afwis- riek, schilderkunst of to- meest tekenend zijn ge- een karakteristiek. 14 6iu' irt en'kamp niet ondenkbaar dat ie bevinding zal komen, enminste kan, want er ren een onthutsend bar- laats, dat wil dat zelfs uitingen na een aantal len vernietigd. Dat vindt tk in commerciële achter. 3e verkoopbaarheid van •odukten mag niet be- rorden door de aanwezig- ide films. er in de landen van oor- ik nog wel negatieven in n niet desolate staat te ar kopieën daarvan bly- praktijk bezwaarlijk in- 1 te verspreiden. En er belangrijk aantal films, ïeel verloren moet wor- grüselijke •oot cultuurgoed, dat als •e kunstuiting in staat is te geven over wat men- bepaalde tijd in beroe- i nu aan barbarisme be lt overeen met het ver- an Rembrandts „Nacht- welke andere oude rken ook), om die nu plaats te laten maken st van onze tijd. Fellini: wat is er nog van zijn werk over? Op Rembrandt zijn we zuinig en op Fellini? en op Bunuel? lif 'lij uit het kermisvermaak dat zal wel hebben be- '2^d, dat de erkenning van atografie als kunst zeer Jtot stand is gekomen en °7iu nog niet bestaat in hg, die wenselijk is. Men (werpen, dat er in vele lusea bestaan, maar ling daarvan is zeer be- èimusea hebben trouwens •schikking over een zeer van alle kunstuitingen commerciële barrières, éest wèl de beschikking ps slechter wordende po- Ie op den duur verloren door veelvuldig gebruik. ■JMjk van het Nederlands \»m in Amsterdam by- Rembrandt, met zorg beioaard voorbeeld, een instituut dat per jaar vele tonnen subsidie ontvangt van de rijksoverheid, is dat men zich met Amsterdams chauvinisme zo ongeveer beperkt tot manifesta ties in kleine kring in de hoofd stad en dat van enige nationale uitstraling nauwelijks sprake is. Film bezit zijn kracht juist in zijn grote verspreidbaarheid en het is denkbaar en wenselijk, dat de belangrijkste uitingen deel gaan krygen in het onderwijsprogram ma. Dat gebeurt nu volstrekt niet, door een gebrek aan inzicht over de waarde, die film in de opvoe ding kan hebben. al plaatselijke initiatieven betreft, is de toekomst daarvoor maar ui terst wankel. Rotterdam heeft ten minste al een sympathiek initiatief ondernomen met een voorstel om tot een „filmhuis" te komen Den Haag deed nog praktisch niets in die richting, het Filmcentrum Haags Museum drijft op puur hobby-isme maar als dit „film huis" onvoldoende andere steden mee krijgt, zal het niet werkelijk op langere termijn kunnen functio neren. De verschillende initiatieven lo pen nu nog teveel langs elkaar heen en zullen gecoördineerd moe ten worden. Daarbij dient zowel door de plaatselijke als door de rijksoverheid actie te worden on dernemen om openingen te maken naar een gezonde situatie. Talmen Er bestaat in deze een verant woordelijkheid op nationaal en plaatselijk niveau. Dit komt dan doorgaans tot uitdrukking in het voteren van een bedragje om „iets Alternatief te doen", maar die steun staat in geen enkele verhouding tot de be dragen, die voor andere kunstvor men beschikbaar zijn. Men talmt, omdat de filmkunst volgens traditie in handen van de commercie was. Een veilige ge dachte is om dat zo maar te laten, dat is tenminste een zorg minder. Ging het nu nog maar alleen om het conserveren van de prestaties, welke de filmmarkt terzijde heeft gesohoven, maar de laatste jaren is er door de crisis in het interna tionaal filmbedrijf een nieuwe si tuatie ontstaan, die handelen tot een nog dwingender noodzaak maakt. De filmmarkt werpt zich steeds meer op de gemakkelijk verkoop bare produkten en de in feite in teressante films, die vroeger in de marge ook commercieel nog wei een plaatsje kregen, blijven nu on aangeroerd. Dat heeft er al toe geleid, dat hier en daar een alternatieve cinema werd geboren, maar waar het veel- Suggestie Één van de belangrijkste stap pen om een goede verspreiding van belangrijke oude en nieuwe films te waarborgen moet natuurlyk in ternationaal worden gedaan. Men zou zich kunnen voorstellen, dat de afdeling film van het ministerie van CRM een plan ontwikkelt om bijvoorbeeld de mede-leden van de Europese Economische Gemeen schap uit te nodigen, jaarlyks een aantal oude en nieuwe representa tieve films uit hun nationale pro- duktie te selecteren, films waarvan negatieven op een centraal punt zouden kunnen worden gedepo neerd. Voor educatieve en museale doeleinden zouden de verschillende lids aten daar dan kopieën kunnen bestellen voor een ruime versprei ding. De uitwerking van een dergelijke regeling zal zeker problemen met zich brengen, maar het einddoel is de moeite waard. Het is er trou wens de hoogste tijd voor. El1 EN 35b» sadisten"; regie: Ted Voornaamste rollen: Ga- Donald Pleasence, Chips fheater: Studio. wijzer, die door de over- oersaai gehucht ergens Australië is gezet, gaat itie. Hij komt terecht in e» Ber gehucht in de buurt, Eijn geld vergokt, liefde- opgenomen door de be- iA|en waar hij niet meer Vreemde spelingen van üRCibt zorgen, dat hij 'AUD :ht de grote stad te berei- in de Yabba, zoals de eZesjN genoemd wordt, be- ZE! ezem Bte troosteloosheid van ,e^n in de Yabba, die de drijft tot voortdurend ot h' n de onmogelijkheid fwor' men, benauwen de onder- erg, dat hij zelfmoord plegen. Ook ilukt. Na vijf weken zie- hü weer op tijd naar de vakantie is voor- het kort de inhoud Badisten", een wat won- tërtaling van "Outback", onkelijk "in het binnen rent. "De verveling" of "De troosteloosheid" als vertaling had veel meer voor de hand gele gen. Want daar gaat het allemaal om In deze film. Erg veel verhaal is er niet. Er gebeurt niet bijzonder veel, en het sadisme beperkt zich tot een primitieve jacht van een stel dronken mannen op kange- roes. Veel belangrijker dan het verhaal is de sfeer in de Yabba. Een sfeer die dê hoofdpersoon, de onderwijzer (gespeeld door Gary Bond) in een steeds wurgender greep krijgt. Het fraaiste voorbeeld van het type mensen dat er in de Yabba rondloopt is een dokter, die in Sydney is mislukt wegens alco holisme. "Maar hier merkt nie mand dat", grijnst hijzelf. Wat deze film aan actie mist, wordt ruimschoots vergoed door de beklemmende wijze waarop re gisseur Kotcheff en hoofdrolspe lers Bond en Donald Pleasence als de dokter de stank van zweet en drank die in het plaatsje heerst overbrengen, en de manier waarop men het aannemelijk maakt dat een niet-inwoner stapelgek wordt in de Yabba. Een fascinerende BERT VAN DOMMELEN Donald Pleasence als alcoholistische dokter in „De sadisten ADVERTENTIE Praak der levende doden, fiando de Osserie. Voor- rollen: Cesar Burner He- Theater: Luxor. van de levende doden e.d.) is de filmindus- atste jaren steeds een be gaan toedragen. Om de dere reden raken de kas- meer vol met produk- de meest vreemde her- of ik voorouders zouden heb ben kunnen zijn: de gestorvenen. In Spanjaards De Osseries versie gaan die ineens een nieuw leven leiden, waarbij enkele voorname lijk vrouwelijke slachtoffers val len. Het geheel is soms lachwek kend zo dom griezelig is het gecon strueerd. Maar al dat gedoe zegt een heleboel over onze angsten en over onze frustraties zodat Freuds these van de zondeval in de vorm van het doden van de stamvader door zijn zoons een flink been krijgt om op te staan. Dat maakt van de Wraak der levende doden natuurlijk nog geen bezienswaar dig produkt. HEIN ELBRINK Iels nieuws. Jazeker. Jarenlang hebt u onze advertenties gezien zoals hier en nu. Maar in 1973 staan we fris en anders in uw krant. Hoe? Zijn b.v. de geruchten waar dat twee bekende Nederlanders voor kaas uit 't vuistje gaan optreden? We zeggen nog niets. Hoe dan ook:_ kaas uit 't vuistje blijft. Als de beste hartige hap uit 't handje. ADVERTENTIE Haagse bioscopen Apollo: "Vampire circus" 18 Jr., dag 12.15. 2.30, 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.45 uur. Asta: "The Salzburg conneotlon" 14 Jr. dag. 2.30, 7.15, 9.30 uur; zo. 1.30 4.00, 7.15, 9.30 uur. Bijou: "Fritz the cat" 18 Ir. dag. 2.00 7.30, 9.30 uur; zo. ook 4.15 uur. Camera: "Midnight cowboy" 18 Jr. dag. 2.16, 7.15, 9.30 uur; zo. ook 4.30 Cineac: "Woody Woodpecker festival 11". a J. dag. 9.30. 11.80. 1.30. 3.30. uur; zo. vanaf 11.30 uur. Elke avond "De Inbreker" 14 Jr. 5.30, 7.30, 9.30 uur. Corso: "Valdez" 18 Jr. dag. 2.00 8.15 uur; zat. 2.00, 7.15, 9.30 uur; zo. 2.00, 4.15, 7.15, 9.30 uur. Du Midi: "Rosemary's baby", 18 Jr. dag. 8.15 uur; zat. en zo. 7.00, 9.30 uur. Euro-Cinema: "Ben-Hur", a.l. dag. 1.30, 7.45 uur; zat. zo. en woe. 3.45 7.45 uur. Flora: "Wat vaders van hun zonen niet weten" 18 Jr., dag. 2.00, 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.30 uur. Kriterlon"Cabaret" 18 Jr. dag. 3.00 7 00, 9.30 uur. Metropole Tuschlnskl: "De peetva der''18 Jr. dag. 2.00. 8.15 uur. Odeon: "Quo Vadls", 14 Jr. dag. 1.45 7.45 uur. Olympla: "Cotton comes to Harlem' 18 Jr. dag. 2.00, 8.00 uur. Passage: "The hunting party", 18 jr. dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur; zo. 1.30. 4.00, 7.00, 9.30 uur. Rex: "Tales from the crypt" 18 Jr. dag. 9.30. 11.30, 1.30, 3.30. 5.30, 7.30, 9.30 uur; zo. vanaf 1.30 uur. Roxy: "Het wespennest" 14 Jr., dag. 2.00, 8.15 uur; vrij. alleen 2.00 uur; zat. 2.00, 7.00. 9.16 uur zo. 7.00. 9.15 Studio de luxe: "Het moordende monster" 18 Ir. dag. 2.15, 7.15 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30 uur. Studio 2000: "Strawdogs", 18 Jr. dag. 7.15, 9.45 uur; dl.avond besloten voorstelling. De Uitkijk: "Slaughterhouse five" -AA- n on n 1 CL n Of) uur; ZO. jk zeg altijd maar zo: na ire lol in hebben, dan kun je het wel j vergeten, ofschoon.- wat niet is kan ko-i men, nietwaar? Eet smakelijkf Telefonisch reserveren kan natuurlijk ook. Palaceplein 3, Noordwijk aan Zes Telefoon (01719) 2488 Nachtfilms REX heeft een goede slag geslagen met het aantrekken vam "Liebe un- ter 17". Dit soort met een voor lichtingssausje overgoten sex-werk schijnt het nog altijd goed te doen. „Liebe unter 17" gaat ten minste zijn tweede week in. Voor wie bloot wil zien, niet voor wie van echte goede films houdt. CAMERA zoekt het in de nacht traditiegetrouw meer in spanning dan in sex. "Ditry Harry" is een film van de zeer bekwame regis seur Donald SiegeL In de hoofd rol Clint-Rawhide-Eastwood, die in deze film echt een beetje begint te leren. Alles by elkaar zeker geen slechte film. DEN HAAG MIDNIGHT COWBOY (SohleSSrv- ger)Camera, Prlnsestraat. ROSEMARY'S BABY <Polan- sky)Du Midi, De Carpentierstra&fc. CABARET (Fosse)Kriterioa* Westeinde. DE PEETVADER (Copolla) I Metropole-Tuschinsky, Carnegle- laan. STRAWDOGS (Peckingpah) Studio 2000, Congresgebouw. SLAUGHTERHOUSE FIVE (Hill)De Jitkyk, Congresge bouw. Aanbevolen nachtfilm: "'LITTLE BIG MAN" (Penn)i Cineac, Buitenhof. UTRECHT DE TIEN GEBODEN (DeMllle) 1 Rembrandt: Oudegracht. THE CINCINATTI KID (Clut- oher): Scala, Potterstraat (nacht film). Kindermatinee CAMERA laat de bekende heer Zorro weer eens voor de Jeugd op treden. De man met het zwarte pak UK weer te paard van het ene gevaarlijke avontuur naar het an dere. Hfj brengt hert er goed af. Wie verwacht ook anders? Blijvers Bunuel: waar zijn de „oudjes"? Joe Kidd. Hoofdrol: Clint East wood. Regie: John Sturges. Thea ter: Lido. De film „Joe Kidd" handelt in beginsel over de touwtrekkerij om een stuk land tussen de ideële lei der des heuse Mexicanen, Luis Chama, en de ongetwijfeld door gangstermethoden rijk geworden Frank Harlan, die ingevolge be staande papieren als rechtmatig eigenaar wordt aangeduid. Triest genoeg zijn de oorspronkelijke do cumenten die de Mexicanen als ei genaar aanwijzen, verbrand. Na 'n vergeefse poging van de Mexica nen om him land ten burele van de wet terug te krijgen en een daarop aansluitende opstand, volgt een reeks van gebeurtenissen, die niet zijn verstoken van bloedige al lures. De kloeke held van het verhaal, Joe Kidd (Clint Eastwood), raakt, aanvankelijk als stevig betaalde gids van Harlan en later omdat zijn geweten zo beveelt als hel per van Chama, bij de verwikke lingen betrokken. Op een reuze aardige manier wandelt hij tussen de kogels en het bloed door en ma nifesteert zijn snelheid, schotvast heid en vermogen tot beuken-op- de-moede-hoofden daar waar hij nodig oordeelt. En dat is niet ner gens. De acties van zowel de kwa de als de goede killers spelen zich voor een belangrijk deel af In de sfeer van het prijsschieten. En zo n wedstrijdelement is natuurlijk nooit weg. Kortom: een voor lief hebbers van westerns (of sou therns?) spannende, bloedige, spec taculaire. maar het zij zo. niet uit zonderlijke film. WIM WIERTS Goede films iti andere steden AMSTERDAM MIDNIGHT COWBOY (ScMesin- ger)Alhanmbra, Weteringschans. CABARET (Fosse)Calypso, Marnixstraat. THE WILD BUNCH Pecking - pah)Cinetol, Tolstraat. CITIZEN CANE (Welles): Cine "D", PL Middenlaan. FRENZY (Hitchcock)Hallen, J. v. Galenstraat. DE PEETVADER (Coppola) Nöggerath, Reg. Breestraat. RUSSISCHE FILMWEEK, do. Oom Wan ja; vrij. The last relic; zat. With sun of the desert; ma. t/m woe. King Lear. The Movies. Haarlemmerdijk. THE ASS ASIN ATI ON OF TROTSKI (Losey)De Uitkyk. Prinsengracht. JUST AVANT LA NUIT (Cha- brol)Victoria, Sloterkade. Aanbevolen nachtfilms: SUNFLOWER (De Sica)Bio, Middenweg. CITIZEN CANE (Welles): Cine "D". PI. Middenlaan. DEATH IN VENICE (Visconti): Leidsepleintheater. ZABRISKIE POINT (Antonloni) Studio K, Roe tersstraat. RUSSISCHE FILMWEEK: do. "De Moeder"; vry. "Storm over Azië"; za. „Potemkin", zo. „Okto ber"; ma. "De aarde"; di. "Sta king"; woe. "Hamlet": The Movies, HaarlemmerdUk. ROTTERDAM: FRENZY (Hitchcock): Colos seum. Beyerlandselaan. DE PEETTVADER (Coppolla) Grand, Nwe Binnenweg. CABARETT (Posse)Kriterion. Stationsplein. KLUTE (Pakula)Thalia, Kruis kade. TAKING OFF (Froman)t Venster, Gouvernestraat. Aanbevolen nachtfilms: OSTIA (Pasolini)Centraal. Oude Binnenweg. DECAMERONE (Pasolini)t Venster, Gouvernestraat. Leiden zit v~U behooriyk in de nieuwe films deze week. Er zya maar twee rolprenten over van vorige week. CAMERA handhaaft "Azen zijn troef". Deze film zou een hele fijne moeten zUn, vooral omdat het fa meuze Trinity duo u weet wel, van die knotsgekke spagghettiwes- terns Terence Hill en Bud Spen cer voor de hoofdrollen is aange trokken. Helaas, de heren zyn wel eens beter op dreef geweest. Maar toch, een western die zich in posi tieve zin onderscheidt van wat Je normaal op je bord krUgt. TRIANON laat de poppen nog een week aan het touwtje hangen. Nederland speelit een belamgryke rol in dit verhaal over heroïne smokkel, van de bekende Alistair Mac Lean. Noch het Muiderslot, noch MacLcan kunnen de film ech ter boven de middelmaat uittillen. ADVERTENTIE Midwinter kaasfeeet niet vergeten*- Frkoeten Titel: "Sweet and sexy". Be langrijkste rol: Quinn O'Hara. Re gie Anthony Sloman. Theater Rex. "Je geeft Je of ik neem Je" is een niet slecht bedachte Nederland se titel van heit Britse seksfilmpje dat deze week in het Haarlemmer straattheater ter massaconsumptie wordt aangeboden. De originele ti tel luidt "Sweet and Sexy", maar die ls volkomen misleidend. De meisjes, die in dit stukje gekleurd knutselwerk naar voren komen, zijn niet veel meer dan mannen- vreetsters, op wie de twee aan el kaar geplakte begrippen onmoge lijk van toepassing kunnen zijn. Ze zijn noch zoet noch sensueel en helemaal niet om te pruimen. Wie als man zo'n lading onaantrekke lijkheid thuis bezorgd, laat staan in het bed, krijgt kan beter zo snel mogelijk zijn blezen pakken. Nu zit de man, om wie het In deze door Anthony Sloman slordig op het celluloid vastgelegd® seksge- schledenis gaat, niet thuis, waar In de wat zwoelere sfeer van het Lcm- dense striptease wereldje. Tiger Ted is een potige Piet van hel platteland, die in dit broeierige we reldje op zoek is naar zijn voortdu rend aan de zwier zijnde zuster, HIJ valt op zijn zwerftocht door louche Londen ln de begerige klau wen van een horde hongerende meiden, die in de meest letterlijke betekenis van het woord op hem vallen. U mag het geloven of niet. maar de vrouw met wie hU als laatste in deze film het smalle bed moet de len blijkt dan plotseling de gezoch te zuster te zijn. Hoe Je als film maker zoveel nonsens bij elkaar kan verzinnen is een raadsel. Er komt in elk geval publiek op af en daar is het tenslotte allemaal om begonnen. Hoe is het mogelijk, hoe is het mogelijk f PIE TER C. ROSIER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 13