Er is niets moeilijker dan je image totaal veranderen r(£y)vancfaag... Bobby Vee heet nu weer Robert Velline Het 'n vakantiereis neem je geen risiko. Ga je tegenwoordig regelrecht voor naar de Raiffeisenbank of de Boerenleenbank. Raiffeisenbank m Boerenleenbank ...en gisteren I C/fii Hom morgen de reisgids even halen TV morgen] 'AO 7 DECEMBER 1972 e taan 1 De rage in de Verenigde Staten is niet anders dan in Europa. I naar de rock and roll puur. Golven van sentimenten van kust tot kust in de Verenigde Staten en de commer- is er als de kippen bij om die golven huizenhoog te laten laan. Overal schreeuwt de reclame dat de „oldie-shows" er aan 00 omen. Namen van weleer prijken er op. Van Bill Haley tot attle Richard. Eén naam ontbreekt duidelijk op al die aanplak- iljetten. Die van Bobby Vee, de bubble-gum-bopper van het egin van het zesde decenium van deze eeuw. Van „Devil of ingel", zijn eerste hit in 1960 tot en met „The Night had a lousand eyes" liggen een aantal suikerballen, die David Cas- idy op dit moment niet zouden misstaan. npo-mj o/ d le AI singi In 1962 en 1964 bracht hij een be- aan ons land en deed tv en i Kilo. Het laatst was hij hier in 167. Maar toen was de glans van lillionseller in zijn vaderland al m het verflauwen. De underground- p blies hem van de hitlijsten en trok zich terug in zijn fraaie pand Bel Air tussen vrouw en vier kin- ihfcren. De buble-gum-rock had hem fortuin nagelaten dat voldoende 4eek om een tijdje tot bezinning te ►oor :Efeter d'Hamecourt Maar Bobby Vee wilde terug. In de studio's van United Artists in het trtje van de Hollywoodse Sunset oulevard wordt aan zijn image-ver - idering gewerkt. De kans is groot i over een aantal maanden de un Bobby Vee nog slechts terug vinden zal zyn in de archieven, bby Vee was een naam die paste een bopper. Hij offerde er zijn naam Robert Thomas Velline op. Die naam heeft hij nu weer ruggevornden en hij gaat ermee de KÜa op als troubadour. Als pop- in het genre "kom rondom dj en luister naar m^jn lied!". ■4LPEE }n eerste plaat is }udst uit in Ame- rika en er wordt gewerkt aan export naar Europa. "Nothing like a sunny day" is de titel -Een elpee mot mogelijk heden. Een melancholiek, voortein- genide Robert, bijna devoot terzijde gestaan door nederig gehanteerde vi olen. Geen uitzonderlijk grote ver rassing, maar een lulsterplaat die Robert tekent als een begaafd artiest. Ook nu hij zijn bopper uiterlijk heeft veranderd. Een baard en aan gepraat half lang haar, maken een popmuzikant van hem van het ge vestigde soort. Keurig, voor iedereen Hij heeft niet alleen over de mu ziek nagedacht (hy was zestien toen hij de baan opging als bopper), maar ook over zijn maatschappelijke status in de jaren dat hU onopge merkt kon voortsukkelen na een pe riode waarin hy ook zy'n portie kreeg van de Beatle-mania. De hysterische verdwazing van fans die hun idolen letterlyk opvraten. "Ik zou op dit moment weer een fortuin kunnen maiken als ik my aanpaste aan de mode. Ze vragen me al voor die oldie-shows, maar ik wei ger. Ik wil iets anders. Het verleden heeft afgedaan. Het was mooi, ik heb er dierbare herinneringen aan". Waarom is hy gestopt? "Ik had er geen plezier meer in. De hele bubble gum muziek kon mij ge stolen worden. Ik begon Carole King te zingen en zo. Zo kende het publiek Bobby Vee heet nu weer Robert Velline' popmuzikant iedereen aanvaardbaar. het gevestigde soort, keurig en voor my niet. Dat wilden ze niet. Zodat Je ieder concert toch weer moest naar die ouwe hits. Ik houd te veel van muziek, om dan maar te zeggen; oké ik blyf by het oude en neem het geld op en lach". Hy heeft dat geld weJ heel lang genomen en geladhen. "Ja maar dat was In een periode dat ik er zelf zin ln had. De muziek die ik maakte en zo. De sfeer is nu ook helemaal veranderd. In de pario de dat ik de hits maakte was je hele- Hjn I ibren is-aci ponei pres iamb n m( ehat Een vakantiereis bespreek je bij de geesi kunr hier ïsprs de bank voor iedereen 3000 vestigingen maal ingekapseld door de commercie. Nu ligt dat anders. Je hebt de vry- heid dingen te doen, die jezelf goed vindt". Vindt hy de rock and roll puur zo als die nu weer mode is, niet goed? "Jawel. Ik ben er zelfs biy mee". APETROTS Hy lacht en lanceert de eerste schimpscheut op de mentaliteit in zyn land. "De terugkeer van de rock and roll zoals wy die speelden Is eigenlyk een late erkenning. Rond 1968 werd er hier door het establish ment vies tegenaan gekeken. Diezelf de mensen lopen zich nu het vuur uiit de sloffen om die oldie-shows by te wonen. Men heeft gewoon ontdekt dat rock and roll iets is van de USA. Iets helemaal eigens, een bydrage van de USA aan de cultuur, zelfs in Europa. Dat maakt ons zo apetrots, dat we van gekkigheid niet weten wat we doen. Het is ook heel wat. Zo veel waardevolle by dra gen hebben wy nog niet kunnen leveren aan de cul tuur". Robert Velline is met zijn ontwik keling verder. Hy is by Carole King, by Dylan, by de Band en de Beach Boys. "Maar", zegt hy, "er is niets moeilyker dan je image totaal te veranderen. Totaal iets anders doen op muzikaal gebied. Voordat het pu bliek je zo accepteert is er veel nodig. Belangrijkste is dat wat je doet goed Is". Daaraan zal het niet liggen. Hoe verder de plaat vordert, dringen steeds meer invloeden door van groe pen en mensen, die hy hierboven al noemde. Veel van de Band, maar ook van de Beach Boys. En hy heeft, acht songs op de plaat van zyn hand, zyn best gedaan op de lyrics. Hy noemt Dylan de beste tekstschryver van de ze eeuw. Hy heeft in zyn teksten geen boodschap af te geven. Eigenlyk alleen wat menselijke warmte. "Er is een nummer by over Hayes, een visser uit Noord-Dakota waar ik geboren ben. Ik heb dierbare her inneringen aan die man. "Going now" is een song over twee mensen die uit elkaar gaan. Het is niet meer met elkaar kunnen vinden. Een hard gegeven. Ik ben zelf getrouwd, heb kinderen. Ik kon me voorstellen wat het betkent als je op een dag merkt dat het niet meer klikt met je vrouw. Dat Je allebei in totaal verschillende werelden terecht bent gekomen". Hy praat over de nederlaag van McGovern als over de laatste trein die heel Amerika gemist heeft rich ting een betere menselyker samenle ving. "Iedereen in zyn omgeving kent wel iemand die verslaafd Is aan drugs. Slachtoffers van onze money- making samenleving. Huis, auto, vloerbedekking daarover kunnen we ons druk maken. We hebben totaal verkeerde gedachten over waarden. Als jullie in Europa tv-series zien die hier gemaakt zyn, dan moet men wel de indruk krygen, dat Amerika één grote Partridge Family is". Maar er is volgens Robert Velline hoop. "De mentaliteit verandert. Over vier jaar is er plaats voor een man als McGovern in ieder geval voor zyn manier van denken. Misschien werkt de popmuziek daar wel wat aan mee. Popmuziek heeft de cultuur beïn vloedt en cultuur beïnvloedt de sa menleving. Ik geloof niet dat pop muziek direct van invloed ls geweest op mentaliteitsveranderingen. Meer indirect". Bobby Vee, de David Cassidy van een vorig decennium is volwassen ge worden. NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 E.O. Kinderkrant (E.O.) 19.20 Timmeren aan de weg, Jongerenprogramma (E.O.) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Nader bekeken, aktualiteiten rubriek (E.O.) 20.40 Nafiri Tuhan, Indonesisch angkloong- en koelintang orkest (E.O.) 21.25 De stem van het geweten, tv-film (E.O.) 21.55 Tenslotte (E.O.) 22.00 Het gat van Nederland (VPRO) 23.15 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.30 Apollo 17 (NOS) 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 20.21 Col umbo, tv-serie (AVRO) 21.55 Ongehuwde moeders, reportage over een nieuw soort woonsituatie (AVRO) 22.20 Squares, ballet (AVRO) Een op muziek van Eric Satie gedanst ballet van Hans van Manen, die zich liet inspireren door de schilderyen van Mondriaan 22.40 Den Haag vandaag (NOS) 22.50 Journaal (NOS) Vrydag 8 december 1972 Wij zijn een goed volk. We hebben een niet overdreven groot aantal Oegandezen opge nomen, na hen eerst op hun geschiktheid bekeken te heb ben, en nu zorgen we voor hen. Ze zitten in Pension Zonne bloem en ze worden geholpen door de organisatie Edelweiss, kortom: laten bloemen uw tolk zijn. De enige tegenprestatie die we verlangen ls, dat de Oegande zen zich voor de televisie het hemd van het lijf laten vra gen, waarop wij op onze beurt weer noodseinen door het hele land doen uitgaan voor warme wollen damesonderbroeken tn een grote maat. Het telefoonnummer van de Zonnebloem wordt opgegeven, en later weer opgeheven, om dat datgene gebeurde wat al 20 Jaar lang bij zulke acties ge beurt: de telefoonlijnen raak ten overbelast. Ik wist dat het zou gebeuren omdat ik (dooi ervaring wijs geworden) een scherp inzicht heb ln het aan tal overtollige, grote, warme, wollen damesonderbroeken in het land, maar VARA's Achter Het Nieuws raakte er toch weer door verrast, zodat we nu alsnog volgens een spreidings plan voor deze warme, wollen ondergoederen moeten gaan werken. Angola werd vervolgens behan deld, een lang niet overbodig» follow-up van het nogal op zienbarende Interview met Pachman bleef uit (wat hebben dr. Euwe en de KNSB op Pachmans verwijten te zeggen, hoe denken onze vooraanstaan de schakers erover, daar had best een aardige reportage in gezeten), maar Geert van Oor schot, uitgever van de nu vol tooide Russische bibliotheek, vulde deze leemte enigszins op. Alle door hem uitgegeven boe ken bevatten authentieke tek sten (niet eens een zo overbo dige mededeling)bijvoorbeeld de Engelse vertaling van Nad- JezJda Mandelstams memoires is verre van volledig, anderhalf miljoen gtulden productiekosten, nooit subsidie en hoe had hij dat Dankzij kredieten van drukkers en papierleveranciers en de te lage honoraria die hij zijn ver talers kon betalen. Het deed bijna denken aan De Waar heid, waarvan de medewerkers ter wille van de goede zaak ook worden onderbetaald. Monty Python beleefde kenne lijk een van zijn beter geslaag de afleveringen, want twee on derdelen ervan heb ik al ette lijke malen gezien, via de be kroonde inzending naar Mon tr eux. Overigens niet Montreux ln mei 1972, maar al in mei 1971. We lopen dus behoorlijk achter. Het ministerie van rare loopjes bijvoorbeeld, kan Ik langzamerhand exact Imiteren. De methode van Monty Python is die van de waanzinnige overdrijving. Iemand in de on- onderwercld die Kierkegaard heet, zit bijvoorbeeld de kop pen van windhonden af te bij ten. Dat zijn drie overdrijvin gen in een klap: de naam Kierkegaard, het afbijten van hondekoppen, en dan uitgere kend van kostbare windhonden En een ander weet zich bespied door een gigantisch stekelvar ken. Hoe groot is dat stekel varken dan wel? Gewoonlijk vier meter lang, maar als de betrokkene gedeprimeerd ls, wordt het diertje wel 750 meter lang. Het werkt voortreffelijk, dat moet gezegd, al was het laatste onderdeel te lang uitgesponnen. In ieder geval stak ons eigen programma „Lach-maar-raak" er bijzonder bloedeloos tegen af. Een voorbeeld: de spelers heb ben zich overijverig uitgedost in engelengewaadjes. Boven him hoofd hangt een aureool. Hoewel er geen netje ondei hangt, had een medewerker dat aureool geassocieerd mst basketbal. Alle engelen treden aan, en eentje probeert een ba) door het aureool te gooien: hij legt de bal „in" het aureool, maar door een onhandige con structie wil de bal er tot drie keer toe niet doorheen vallen Och arme, denk ik dan ont moedigd. NTCO SCHEEPMAKER VRIJDAG 8 DEC. FM-kanalen. 17.00 VPRO. 19.00 KRO Radiojournaal :man. 9.00 (S) moderne muziek (gr.) sche kroniek. 9.35 wa terstanden! S.40 (S) Inleiding to mu ziekbegrip. 10.00 (S) Voor de kleu ters. 10.10 populair venzoekpl&tenpro- gramma met om 11.00 Nieuws en om O (S) een se- volksmuzlek. 12.40 (S) Lichte 12.50 Recht en 13.00 Nieuws. 13.11 land. 13.50 een rubriek over het le ven ln de taal. 14.00 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. 14.35 muziek en nieuws van onze zuider buren. 15.00 (S) Zoeklicht op Neder- analyses reportages, achtergrondln. Nieuws. 19.00 (S) muzikale 19.30 gesprekken zijn ln onze tlld. liturgie. 20.00 Verzoekplaten! 22.00 (S) licht muzlekprogram- 2225 Overweging. 22.30 Nieuws 0 (S) een sportprogramma. 23.55 FM-kanalen. 7.00 7.07 (S) Klassieke muziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.41 Echo. 7.50 (S) klassieke •- 824 Overweging. Nieuws. 826 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 8.45 Moeders wil ls wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) klassieke en moderne muziek. (10.3010.32 Nieuws.). 11.00 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) gevarieerd programma. (1222 Wil van net land: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nleuw9 12.4112.50 Echo. 13.00—13.05 Raden maar 14.00 Schoolradio. 14.30 (S) licht pla- tenprogramma. (15.30 Nieuws). 17.00 rubriek over missie en zending. 17.10 (S) Metropole Orkest. 17.30 met zangsollsten. 18.19 Uitzending het Gereformeerd Politiek sociaal-maatschappelijk terrein. 18.58 moderne muziek. 21.00 (S) klassieke en moderne muziek. In de pauze 21.45 BIJ de beesten af. 22.40 (S) De Staalkaart. 23.35 (S) Muziek van deze eeuw. 23.55 Nieuws. Hllv. III. 240 en 298 m. en FM-kana len. 7.00 EO. 11.00 NCRV. 14.00 NOS. 15.00 AVRO. 18.00 NOS. 21.00 VPRO. 7.00 Nieuws. 7.02 muziek voor Jonge mensen. 8.00 Nieuws 8.02 Tussen thee en koffie. (9.00 Nieuws). 10.00 Nieuws. 10.03 verzoekplatenprogram- ma van en voor zieken. 11.00 Nieuwe. 11.03 Popcorn. 12.00 Nieuws. 12.03 BIJ Barend. 13.00 Nieuws. 13.03 de inter nationale hitparade met o.a. Europees Popparlement. 15.00 Nieuws. 15.03 wereldtoppers. (16.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02 verzoekplaten. 20.00 Nieuws. 20.02 Dr. Wiener's Meat NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar. 18.85 sK) Journ. TROS: 19.05 (K) Callme- ro. 19.10 (K) Wereld op wielen. NOS: 20.00 (K) Journ. TROS: 2021 (K- Gran Canaria, afl. uit de mlsdaadse- NOS: 22.45-22.50 (K) Journ. Nederland n NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journaal. NCRV: 19.05 (K) Waar of niet waar. een familiespel. 20.00 (K> Journ. NCRV: 20.21 (K) Met liedjes 't land ln. 21.35 (K) Bereidt de weg v..» de alttle Kom NOS: 22.35 (K) Uit de 1722 Echo. 18.00 (S) licht orkest I kunst. 23.05-23-10 (K) Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5