Belijden, beleven, werken
van N. H. kerk
gjjmjiiüiiJH»
'Synode lijkt soms wel een parlement'
Kerkdiensten Leiden en omgeving
ZATERDAG 2 DECEMBER 1}
Ruim een jaar geleden is het .Getuigenis" van enkele vooraanstaande hervormden,
van wie de pas overleden prof. van Niftrik de voornaamste woordvoerder was, in de
Ned. Herv. Kerk geworpen. Onmiddellijk kwam er heftige beweging, pro en contra. In
de novembervergadering *71 heeft de hervormde synode dit stuk toen behandeld. De
wens van de opstellers, dat de synode zich daarachter zou stellen, is niet in vervulling
gegaan. Men vond dat in het getuigenis" te weinig rekening was gehouden met de
tijd waarin wij nu leven en dat er te weinig was gezegd over de taak die een christen
heeft in de wereld. Het slot van die zitting is geweest een besluit van de synode om met
een eigen verklaring te komen.
Direct na dit besluit hoorden we
reeds mompelendat zal ze niet mee
vallen! Dat „getuigenis" had polari
serend gewerkt. Er waren weer eens
tegenstellingen in de Hervormde
Kerk openlijk voor de dag gekomen
en die zouden zo maar niet te over
bruggen zijn. Welke weg zou de sy
node moeten gaan?
In de novembervergadering van
dit Jaar lag er dan ter tafel een
..concept-boodschap in antwoord op
het getuigenis". Een commissie die
daartoe was benoemd, had deze bood
schap opgesteld. We kregen een her
haling, zij het in heel wat matter
vorm. van wat we een Jaar geleden
beleefden. De verhoudingen lagen
nog precies eender. De voorstanders
van het „getuigenis" vonden in dit
concept niets of weinig daarvan te
rug en de toenmalige tegenstanders
vonden in het derde hoofdstuk; de
verantwoordelijkheid van de chris
ten in de wereld, waarom ze een
Jaar geleden hadden gevraagd. Een
moeizaam debat is het geworden over
de functie van het belijden der kerk.
De groeperingen binnen de Hervorm
de Kerk zag Je. evenals een Jaar te
rug/uit elkaar drijven. Men had het
wel veel over de communicatie die
er nodig is, maar tegelijk werd vast
gesteld dat er van een communica
tie-stoornis moest worden gesproken.
En in plaats dat men inging op de
concept-boodschap die er van de sy
node zou moeten uitgaan, ging men
er over spreken hoe men weer in ver
trouwen met elkaar zou kunnen gaan
praten. „Hoe moeten we allemaal met
elkaar leerlingens van Christus wor
den?" Het was een verademing toen
een van de adviseurs, in een bewogen
toespraak, aan de synode de raad
gaf er niet over te gaan stemmen
of dit stuk als een synodale bood
schap zou kunnen worden aanvaard
Een stemming is dan ook uitgeble
ven en zoals u hebt kunnen lezen,
is het concept tenslotte nog met al
gemene stemmen aanvaard om als ee
discussiestuk te worden aangeboden.
Zoals het „getuigenis" op gemeen
teavonden en op gespreikskringen is
behandeld, zo kan ook dit stuk, dat
de synode niet durfde te aanvaar
den als herderlijk schrijven, een uit
gangspunt voor gesprekken zijn. Het
zal tot opschrift krijgen: „Overwe
gingen over belijden, leven en wer
ken van de Nederlandse Hervorm
de Kerk". Laten we hopen dat het
besproken zal worden. Na
een inleiding komt er een hoofd
stuk over het belijden der kerk, waar
na volgt de verantwoordelijkheid
welke een christen in deze wereld
draagt. Daarna komt er nog in een
slothoofdstuk de waarschuwing voor
de wederzijdse vervreemding omdat
christenen op verschillende wijze
reageren op de hedendaagse geeste
lijke crisis.
,De maatschappelijke en politieke
orde in onze na-oorlogse samenle
ving wordt nagenoeg geheel gedra
gen door het beginsel van het ge
organiseerd egoïsme: vele gemeen
teleden hebben er in hun geweten
moeite mee. dat ze tegen wil en
dank medeplichtig zijn in het eco
nomisch belangenspel. Zij weten van
het verzoenend offer van Gods Zoon,
maar zij zien geen weg die zij van
uit dat offer kunnen afleggen bin
nen de gesloten werkelijkheid van
een goddeloze menselijke samenle
ving".
Heftige strijd
Middenin de gedachtenwisseling
over de boodschap en dit in verge
lijking met het .getuigenis" vielen
er een paar zinnen die in onze ge
dachten zijn blijven haken. De eer
ste was toen een van de synodele
den de opmerking maakte: Nu lijkt
de synode wel een parlement. Hij
voegde er aan toe dat in de commis
sievergaderingen (van de sy
node nl) wèl echte ontmoetingen
plaats vonden en dat het daar mo
gelijk was met elkaar te spreken zo
dat men elkaar verstond. In de sy
node zelf schijnt dat niet meer mo
gelijk te wezen. Daar wordt de dis
cussie beheerst door de partijen, de
modaliteiten, de groeperingen, de
richtingen of hoe men ze dan ook
noemen wil. De strijd tussen deze is
de laatste jaren weer heftiger opge
laaid dan we het gewoon waren (po
larisatie). Wanneer een vergelijking
tussen synode en parlement wordt
gemaakt, valt dit natuurlijk uit ten
nadele van de synode. Iedere poli
tieke partij in het parlement heeft
z'n eigen programma en wanneer we
zo de verslagen van de kamer na
gaan, komt de gedachte telkens weer
op dat er meer gesproken wordt voor
eigen partij en haar achterban dan
nuttig en nodig is. Het landsbelang
wordt ook wel genoemd en we wil
len niet zeggen dat dit ook niet mee
speelt, maar ieder zoekt dit lands
belang op eigen wijze te verwerkelij
ken. We hebben tegenwoordig te ma
ken met een ideologische kloof en
tegelijk met 'n stuk wantrouwen dat
daarmee in verband staat. De ge
wone kiezer kan moeilijk beoordelen
hoe diep die kloof is en hoe diep dat
wantrouwen is.
Parlement
De NH Kerk begint zo langzamer
hand aardig op een parlement te lij
ken. We horen ook hier van be
ginselen, partijen, groeperingen stro
mingen, zuilen soms ook al, en ga
zo maar voort. Wanneer er gespro
ken wordt in de synode, is het veel
te veel, naar het zo lijkt, vanuit ei
gen groepering en dan wordt een sy
nodale vergadering 'n stuk kerk-po-
litiek. Iedere groep heeft ook hier
z'n eigen achterban en de gedachte
komt op, evenals bij ons parlement,
dat men vooral denkt aan wat er
naar buiten doordringt. Natuurlijk
wordt het geheel van de kerk ook
wel genoemd, maar dan gaat het om
een kerk die zo moet zijn als men
die ideologisch wil zien. Wanneer
een kerk wordt opgesplitst in groe
pen of hoe men die dan ook verder
noemen wil, is het moeilijk een ze
ker wantrouwen te vermijden. Dat
is er overal waar groeperingen tegen
over elkaar staan. In de tijd van de
verkiezing voor ons parlement is
ons wel duidelijk geworden dat de
meeste mensen die we zo spraken, in
verlegenheid zaten omdat ze er met
hun hersens niet of nauwelijks bij
kunnen waar het in de politiek ei
genlijk om gaat. En zo ook hebben
de meeste kerkmensen weinig be
langstelling voor de kerkpolitiek. Dat
valt hun moeilijk kwalijk te nemen.
De belijdenis is op de synodale ver
gadering nog al eens ter sprake ge
komen.
Wie van de gewone gemeentele
den kent de belijdenis? Wie kent de
artikelen van Dordrecht meer dan
bij name? Wie kent de Nederland
se geloofsbelijdenis, om maar te
blijven bij de drie artikelen van
enigheid? De Heidelbergse catechis
mus is nog iets meer bekend
maar we zijn niet geneigd ook de
ze kennis al te hoog aan te slaan.
We zouden wel eens willen weten
wat de gewone gemeenteleden nu
precies denken bij "de belijdenis
van de kerk". En daarmee wordt
op een hervormde synodevergade
ring nog al eens geschermd. "De
hervormde kerk is een kerk waar
het pluriforme (het veel-vormige
dat is dus gebrek aan eenheid) van
zelfsprekend is". Zo is op de syno
de betoogd. En eveneens is gezegd
dat, wie het puriforme aanvaardt,
ook de tegenstelling, de splitsing,
de strijd aanvaardt. Het zag er dus
niet best uit met die hervormde
synode toen ze de concept-bood
schap besprak. En toch dat is
het hoopvolle ook in deze laatste
synodezitting men wil elkaar
niet loslaten en elkaar niet uit de
weg lopen. Doch er is wel zo iets
als een crisis-situatie. Als deze maar
niet permanent blijft.
Het verleden
De tweede opmerking die bij ons
is blijven hangen was een terug
blik naar het verleden. Over de
vraag hoe men in de Hervormde
Kerk in zo'n kerkelijk onverdraag
bare situatie is terecht gekomen,
werd hardop gemijmerd: "Kan het
zijn dat het elan van gemeenteop
bouw is uitgewerkt? Toen Kraemer
Banning en Gravemeyer de kerk
doortrokken, hebben ze velen geïn
spireerd en onder hun invloed ging
er iets zwijgen". De spreker ging
verder dat we nu weer hebben
zien terugkeren het schouwspel van
groeperingen die het altijd al ge
zegd hebben en het alleen bij het
goede eind hebben gehad. Of zijn
die richtingen van vroeger eigen
lijk nooit weg geweest? "Het ge
tob met het "getuigenis" is ontaard
in een touwtrekken". Kan er dan
wel iets van de synode uitgaan? Een
ander merkte op: we zitten op
twee sporen. En dat was inderdaad
zo het geval. De communicatie
stoornis kwam wel ten voeten uit in
de synode te staan toen bleek dat de
Gereformeerde Zendingsbond,
eigenlijk geen contact meer had
met de Raad voor de Zending van
de eigen kerk. Beide leven in een
Veertien priesters en vier
broeders trachten thans
vanuit zeven missieposten
contact te krijgen met de
100.000 leden van de Masai-
stam, die in vroeger tijden
het meest gevreesde en
machtigste volk van Oost-
Afrika was. Deze mensen
leiden thans een semi-
nomadehbestaan in een
dor en kaal gebied van
15.000 vierkante mijl.
Voor dit werk zouden zij
graag uit de komende ac
tie ,JCom over de brug" zes
kleine centra bouwen, die
110.000,- per stuk gaan
kosten.
ander geestelijk klimaat en er open
baart zich hier tweeërlei mentali
teit. En dat terwijl men zou moe
ten samenwerken. Wat moet men
hier beginnen in de binnenlanden
van Celebes of van West-Irian waar
de gemeenten hunkeren om contac
ten met de Indonesische kerken en
waar men niets begrijpt van dat
gene waarover men zich ons land
kennelijk zo druk maakt. Wat moet
het in de toekomst worden wanneer
in ons land de tegenstellingen zich
gaan verharden. Gelukkig dat dit
alles uitgesproken is. Ook gelukkig
dat er een hunkering bleek naar
gemeenteopbouw, al kunnen we dat
nu zo maar niet overdoen. Maar
dit. gemodder in de polarisatie is
wel het minste wat een kerk als de
hervormde gebruiken kan.
S. M. J. HULSBERGEN
In bepaalde zaken waar men
waardevolle artikelen verkoopt,
komt men vrij regelmatig dat
overbekende bordje tegen:
"niet aanraken s.v.p." Hoewel
misschien wat vervelend, vindt
men zulk een maatregel toch
wel begrijpelijk. Veronderstel
eens dat er een stukje van dat
franse porceleinen poppetje af
springt als Je het weer op rijn
plaats zet. Het mooie zou er
van af zijn. Wie heeft nu oog
voor een kristallen vaas die vol
met vingers zit of blijft staan
bij een zilveren schaal waar
grote halen op zitten. Ja, het Is
toch wel goed dat Je niet zo
maar overal mag aan komen.
Is dat waar?
Hoe vaak gebeurt het niet dat
iemand eens iets even in zijn
hand neemt om het wat nader
te bekijken. Dan vindt er iets
nog meer als alleen maa
paar oorbellen.
Zoals men met de dingen om
gaat, zo gebeurt het ook vaak
met de mensen. Vaak kijken we
naar hen, maar zien we hen
werkelijk? Een vrouw is in de
stad boodschappen gaan doen.
Na uren eindelijk weer thuis
zakt ze met een zucht vai
lichting in de eerste de
stoel. Het was zo ontzettend
druk in de winkels en ze heeft
overal uren moeten wachten.
Doodop is ae. Op de vraag van
haa rman of ze Iemand gezien
heeft in de stad, blijkt dat ze
niemand gezien heeft. "Nee! 0
Ja, ik kwam de vrouw van je
collega tegen. Ik heb even met
haar staan praten en
vroeg ze me of ik aan Je zo
len zeggen
Woord
jan Bezinning
plaats. Kijk eens rond in een
warenhuis. Die mevrouw zit te
rommelen in een vak met sok
ken, een ander staat met een
pan in haar hand en weer een
ander voelt eens even hoe die
stofzuiger in de hand ligt. "Ja,
maar dat is niet zo kostbaar"
Goed, maar die mevrouw kan
met haar diamantje op haar
ring een haal maken in die sok
waardoor deze in rijn waarde
daalt en het weer neerzetten
van die stofzuiger kan zo on
handig gebeuren dat er wat lak
afgestoten wordt. Tooh is er
niemand die komt vertellen dat
je er niet aan mag komen.
Sterker nog: ze geven Je volop
de gelegenheid om alles aan te
raken. Omdat het allemaal
minder kost? Die stofzuiger is
voor de directeur van het wa
renhuis even belangrijk als het
zilveren schaaltje voor de Juwe
lier.
Toch maakt het een groot ver
schil of Je iets mag aanraken of
niet. Wanneer Je alleen maar
op een afstand kunt kijken naar
iets en meer niet. dan gaat men
er gauw aan voorbij. Nou Ja,
we hebben het gezien en we
vinden het mooi of niet mooi.
Er naar kijken is gauw ge
beurd. maar heeft men het wer
kelijk gezien?
Mag men het voorwerp aanra
ken, dan gebeurt er wat anders
kelijk gezièn?
MHet gaat dan meer tot je spre
ken. Een paar oorbellen op een
kaf tonnen plaatje kunnen op
vallen. maar wanneer ze op een
blauwe fluwelen lap gelegd wor
den zien ze er al anders uit.
Maar wanneer de verkoopster
ze bij mevrouw in de oren doet
om te laten zien hoe ze staan,
dan gaan ze nog meer spreken.
Een maal weer afgedaan zal
mevrouw ze nog eens bekijken.
Het nog eens in de hand kun
nen nemen, het even op een af
stand houden brengt de oorbel
len dichter bij de koopster. Er
ontstaat als het ware een con
tact tussen het voorwerp en de
persoon, waardoor die oorbel
len bijvoorbeeld alles voor die
dame gaan betekenen. Ze ziet
die oorbellen, Ja, maar ze ziet
Talloze mensen waren
stad, want het was druk, maar
die ene mens heeft zo slechts ge
zien. Vreemd is dat ,want
was toch niet alleen in de stad.
Waarom zag ze slechts die ene
mens? Omdat ze hè,&r alleen
„aangeraakt" heeft. Ze
haar wat nader
waardoor ze wat méér is gaan
betekenen dan die vele ande
ren waar ze langs heen gegaan
Hoewel we dagelijks veel men
sen tegenkomen of iets tegen
anderen moeten zeggen uit
hoofde van onze functie, rijn
toch maar weinigen die we ec
ontmoeten. De meeste mensen
zijn ver van ons en staan op een
grote afstand. We weten wel dat
iedere mens belangrijk ls
zullen er ook wel fatsoenlijk
mee om gaan. We zijn echt wel
beleefd tegenover iedereen.
Maar beleefdheid doet dik wijk
zo koud aan. Het is vaak
maar een mantel die Je i
uit kunt trekken wanne»
nodig is. Zo met mensen
gaan houdt in: "niet aanraken
s.v.p." Dan kijk Je alleen maar
en wordt de mens alleen maar
Iemand die aan Je voorbij gaat,
Hij is echter meer waard. Om
dat te kunnen ontdekken zul-
len we de mensen moeben "aan
raken", hem moeten betas
tenmet andere woorden
dacht aan hem besteden. Als
men werkelijk oog probeert te
hebben voor wat achter
ogen, dat woord en dat g(
steekt, dan zal men kunnen ont
dekken dat iedere
wel echt de moeite waard ls.
Dan pas gaat zo iemand echt
voor ons leven
Dat kost wel wat tijd
ben Je niet maar zo mee klaar,
Een etalage bekijken gaat vaak
snel. Men riet iets en loopt
door. Maar binnen in een
kei neuzen en wat nader
blijven staan bij de dingen doet
Je meer ontdekken.
Als we naar mensen alleen
maar kijken, zien we niets,
maar wanneer we met hem in
contact kunnen treden dan kan
ons dat op het spoor zetten dat
die mens toch meer is als
alleen, dan zullen we tot de ont
dekking komen dat iedereen
wie ook hij is en wat hij
moge hebben, toch echt wel de
moeite waard is.
Bezemer, Schevenlngen.
Marekerk 10.30 u. ds. H. Perdok.
Maranathakerk 10 u. ds. H. J. van
Achterberg.
Konlngskerk 10 u. ds. G. C. Post.
Bethlehemkerk 10 u. ds. A. J. de
Jong.
Bevrijdingskerk 9 u. ds. Eekhof.
Vredeskerk 10 u. dr. W. van der
Zwaan.
Ver. Vrijz. Hervormden (aula As-
Eglise Wallone 10.30 u. Pasteur M.
(ospln.
Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P.
Dlaconessenhuls 10.3
Jeugdkapel Vredes
"De Goede Herder"
Petrakerk (Surlnamestraat) 10 u.
Ir. A Wind, 5 u. ds W. v.d. Meulen,
jeldschendam.
"tAlphen a.d. Rijn.
Beloriekerk ""Robijnstraat) 10 u. ds.
d.I.v. Van Lunen).
Huize "Groenhoven" 10 u. ds. Bo-
VeGezlnsdlenstom "Jeugdhaven" 10 u.
"De Mirt." ds. De Heer 10 u. Het
Mierennest" De heer De Koning.
Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5 u
leesdlenst.
Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. Car-
lieQeref Gem. 10 en 4.30 u. ds. R.
BCBapUstengem. (oude Rtln 3) 10 U.
ds. Van Mameren (woensd.) 8 u. bij
belstudie.
Evang. Luth. Gem. 10.16 u. ds. Hap-
P Rem. Doopsgezinde Gem. 10 u. ds
w van Bilderbeek (m.m.v. Koor).
Leger des Hells 10 u. helllglngs-
dienst 7.30 u. «rlosslngssamenkomst
Chr Science (Steenschuur 6) 10.30
Holl. dienst.
u Hollaiensu
Evang. Chr Gemeenschap Middel-
stegracht) 10 u. dhr Dlkkes.
Nieuwe Apostolische Kerk (Hoge
Ritndljk 24) 9.30 en 4 u. (donderd. 8
Zendingswerk Mlddernachtsroep.
Zoeterwoudseslngel 21 6 u. dhr.
Ier Keur (donderd. 7.30 u. bandi
Hartebrug (zat. av. 7 u.). 8. 9. 10
12.15 en 7 u.
Stud. Parochie (zat. av. 7 u.).
Lodewljkskerk 11.45 u. In H
landsekerk Leonard us (zat. av. 7
9. 10.45. 12 en 7 u.
Lodewljkskerk (zat. av. 7 u.) 9.
11 en 6.30 u.
Jozefkerk (zat. av. 7 uur) 8.30.
Herv. Gem. 10 u.
i Hoegee, Geref. Kerk
Helberg Pretoria (Zuld-Afrlka)
ds. G. de Ruiter. 6.30 u. ds D Kr<
meijer te Lelden.
Interkerkelijke Jeugd-
Adventakerk
P. Vermaal te Vlaardlngen
Ópstandlngskerk Prinses Marijke-
ds. P. A. Lefeber. 6.30 u. ds
Gebouw Nabij Van Lennepstraat
10 u. ds. J. H. Bogers Gezlndsdlenst
Zaal Ópstandlngskerk Prinses Ma-
rijkestraat 10 u. de heer Pont Jeugd-
10 30 u. ds. I. J. Walpot. 20 u. Oecu
menische avond dienst.
Oudshoornseweg 9.30 u. ds. N. J.
M. Hoogendljk
kerkelijke Jongerendienst pastoor SeiJ-
G de Ruiter.
Salvatorikerk W. de Zwijgerlaan 10
u. ds. M. van Harmeien. 6.30 u. ds. M.
van Harmeien.
"De Goede Herderkerk" Ten Har-
mensenstraat 9 u. ds. D. Kronemeijer
tf Leid"n. 6.30 u. ds. A. Borman.
De Bron "Troubadourweg 10.30 u.
Tred. J. Seijsener.
Volle Evangelie Geme
vreugd) 10 u. J
nst, 3 u. ds Honkoop
Moerkapelle.
Bodegraven Ned. Gem. Dorps
-- ii ris W Balke. 6.30 u. kand. rwi
Gem. (R(
J. H. Cirkel, 6 30 u. u. leesdlenst
Vlaardlngen)
ite Katwijk"
100. 9.45 u Soefi beweging
bijeenkomst voor belang-
4 u. Universeel eredienst,
-rijgem.) 8 30 u. lees-
Tr. Hoff.
- Herv Gem 10 u. ds.
iiljl..liiui Pi u. ds. Kievit (Gouda),
*D. PobudtT Evangelisatiekring 10 Geref. Kerk 10 en 7 u. ds Zwlerts, RK
Herv. Geref. Kerk
6.30 u. Woordverkondiging.
Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds.
L. Heijmans, 6.30 u. ds. A. de Leeuw,
Geref Kerk 9.30 en 5 u. ds. C. v.d
Tas. Maranatha-school 11 u. ds. C.
v.d Tas. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 U-
dienst, Geref. Gem. 9.30 en 6 u. lees
dlenst VrlJz. Prot. 7 u. In Rem. kerk.
ds. A.' de Jong. Plnkstergem. 9.30 u
samenkomst in Concordia. Verg. van
Gelovigen 9.30 u. en 5 u. samenkomst i
lokaal Nieuwstraat 27. Bethel 9.30 en
6 u. de heer J. Modderkolk. RK Kerk i
(dorp) (zat. av. 7 u.) 8,45, 10 en 11.30
u Ontmoetingscentrum (zat. mldd
5.30) en zondag 9.30 u.
Hazerswoude Herv. Gem.
en 6.30 u. ds. L. de Boer. Geref. Kerk
10 en 5 u. ds. Brink. RK Kerk St.
Bernardus Rijndijk (zat. 7 u.) 9.30 uI
en 11 u. St. Michael Rijndijk (zat. 7|
u.) 9 u. en 11.30 u.. Engelbewaarders
Dorp (zat. 7 u.) 8. 10 en 11.30 u.
Hlllegom Herv. Gem. 10
Dorpskerk 10
Schepplngskerk 9.30
(H. Doop), 5 u. ds. J.
Kerk Gaarmet
Lelmuiden Herv. Gem 9.3
J. Huizebosch
Pauluskerk 10 u. en
Oostinga H. Avondmaal.
•erwl|k. Chr. Geref Kerk 10
R. Boogaard
Boonstra 7
ds. A. Westra
senheim, Geref. Kerk 10
;0 u. leesdlenst). Ge-
■edienst. 2.30 u. ds. H,
rilgem. bulten verband) 9.30 en 5
ds. J. J. Verleur H. Avondmaal,
10.30 u. prof. dr. J. de Graaf, 6 u.
ds. Heemskerk,
Haagse Schouw (zat.
(Jeugddienst) 7 u.
Flink, Geref. Kerk Kruiskerk 10
B. Koekoek,
Modderaar
6.30, Bonaven-
landlyceum) 7.30
Geref. Kerk 9.30
Czlria, Rem. Geref.
RIJnsaterwoude Herv.
u. ds. T. H. Oostenbrug, 7
M. Lindenburg
Rijnsburg Herv. Gem. (grote
[erk 9.30 u. ds. I. J. Wisse. 5 u. ds.
van Niel (Bethelkerk) 9.30 u. ds.
ds. Wisse. Geref. Kerk
5esch. Gem 9.30
erloop, Oud Oer. Gem. In Ned. Zuid
kade 158. 10 u. en 6.30 u. leesdlenst,
Ger. Gem. 10 u. ds. G. A. Hooy-
kaas, RK Ontmoetlngskerk 8.30 u.
11.45 u. en 6.30 u. (zat. av. 7 u.) St.
Vlctorkerk 8 en 10 u. (zat. av. 7 u.).
Warmond Herv. Gem 10 en 7 u.
ds. A. J den Tonkelaar, RK Kerk
(zat. av. 7 u.) 8. 10 en 11.30 u.
Wassenaar Herv, Gem. Dorps
kerk 10 u. dr. Th. C. Prederlkse, 4.30
kand. J. Hoek Katwijk aan Zee, 7.30
Dr. Th. C. Prederlkse, Klevietkerk 9
u. Jeugdkapel (11 t/m 13 Jr)9 u.
Jeugdkerk, 10 u. ds. J T. Wiersma,
Messlaskerk 10 u. ds. A. van Buuren.
Dorpscentrum 9.30 ds. A Gooljer
Jeugdkerk. Geref.'Kerk 10
Petrakerk 9.30
Bljleveld, Imma
Bijleveld, 5 u. ds. Huls
Kerkdam) 10.3.
Kerk H. Joseph
ds. Verburg, (zuid) 10
Bech, Ned. Prot. Bond (L.
6.30 u. Willlbrordus
Goede Herder-
&HÉÜ
In vele protestantse
ken (Jan Holvast nam
foto in de hervorm.
Dorpskerk van Zoeterwoi
de) treft men nog froA
borden aan, waarop de ti
zingen psalmen en gezm
gen worden aangegeven.
Woubrugge Herv. Gem. 930
ds Franken, 6.30 u. ds. Boa
Woerden. Geref. Kerk 9.30 ds. H»
ds. Zuidam te Wlssekerke. De H*
u. de heer J. Goedhart te Nieuw»
Geref. Kerk 9.30 u. ds. J. Masi®
te Lelden, 7 u. ds, J. SchelM».
Amsterdam, RK Kerk (zat. 7 U.) 1
Zuidbuurtseweg
en 11 u. RK Chi
u.) 8.30, 10. 11.a
Meerburg (zat. 7
IKerk (zat. 7 u.) 8. 10, 1