ES RECENSENTEN OVER FILMKRITIEK S! mmwnm ippet on e chain: weld in olendam p met kop ider staart ■slaaf Valerius rizers uwste elende iden: seks ider paprika climax het einde RJJDAG 1 DECEMBER 1975 PAGINA IJ In 1971 werden zo'n 25.650.000 toegangskaartjes voor "een bioskoopje" verkocht. Gemid- dels komt dat neer op een 70.000 man publiek per dag. Bioskoop- bezoekers aangetrokken door de publiciteit via de persmedia week- en dagblad, radio, televi sie. Publiciteit in de vorm van reclame op bestelling en reke ning van de bioskooponderne- mingen. Maar publiciteit ook via perskritieken die elke vrij dag meerdere kolommen be slaan in de dagbladen. Aan dacht voor film in de pers re sulteert in rinkelende muntjes In de kassa van de bioskoop- onderneming en die danken de recensent zelfs voor de negatie ve publiciteit, die vaak een te gengesteld effect heeft al» door de kriticus beoogd. Theo C. M. van der Heijden ex-leerling van de Utrechtse School voor de Journalistiek heeft zyn studie afgesloten met een groot-werkstuk waarin hij wat licht probeert te brengen in het donker van de Neder landse filmkritiek. Dit werk stuk willen we onze lezers niet onthouden, te meer omdat nau welijks aandacht is besteed aan dit randverschijnsel van de film. Bijgaand artikel is een uittreksel van Van der Helj- dens groot-werkstuk. Het ge heel is de weerslag van ge sprekken die de schrijver had met zes recensenten van lande lijke dagbladen Ber Huising van Trouw, N. J. Bertina (De Volkskrant), Henk ten Berge (Telegraaf)Ellen Waller (NRC/Handelsblad)Peter van Bueren (De Tijd) en C. B. Doolaard van Het ParooL De laatste ontving in 1971 de Pier re Bayle-prijs van de Rotter damse Kunststichting voor kunstkritiek. Als Paul Willemen met een duidelijke verwijzing naar de filmkritiek van de dagbladpers, in het blad "Filmmuseum-Ci- nematheek" schrijft dat zijn periodiek "de verantwoordelijk heid heeft zinnig over de film te publiceren en niet de per soonlijke smaak (de persoonlij ke, psychologische problemen) van de kritikus te reflecteren" dan wekt dat bij de meeste dagbladrecensenten slechts mee warige glimlachjes op. De theorieën van deze profeet van de wetenschappelijk gefun deerde filmkritiek eisen van de filmkritici een benadering van de film via een logische metho de: "De kritiek moet een logi sche methode toepassen, vooral eer hij tot resultaten kan ko men. Deze ontcijferingsmetho de kan door iedereen toegepast worden". "Zelfs onder ongunstige om standigheden. Dit is de reden rwaarom strukturalisme van groot belang is, ook voor de dagbladcritici: het biedt een methode die onomstotelijk, meer en betere resultaten heeft opgeleverd in de menswe tenschappen, dan de 19e eeuw- se romantische gevoelskritiek, (het geklets van burgers die hun "instinktieve, aangeboren fijngevoeligheid" tot universele maatstaf verheffen. Waarom, zou een film persé "goed" of "slecht" moeten zijn?)". Is een dergelijk "anti-subjec tivistisch streven" voor de filmjournalist van belang? Ellen Waller: "Het is voor mij godsonmogelijk alle se mantische theorieën te volgen, te begrijpen, te verwerken. De hemel beware Je dat Je een film voorkauwt zoals cinefiele tijdschriften. Die wetenschappe lijke analyses zijn misschien wel waardevol, maar een dag bladrecensent heeft geen Jaar de tijd die te bestuderen". Ook Bertina schuift de aanbevelin gen van Willemen resoluut an der de tafel: "Het pogen tot wetenschappelijk analyseren is geen kritiek. De analyse pro beert er achter te komen hoe de motieven van de regisseur gerealiseerd zijn door de film. Als kritikus hou Je Je alleen met het eindprodukt bezig". En Ber Hulsing's reactie: "Ik ben wel filmkritikus, maar ze kunnen me ook bioskoop- verslaggever noemen. Ik schrijf niet voor de film of het thea ter, ik schrijf voor de lezers. En de lezers van Trouw zijn over het algemeen geen cine fielen". Door Theo C. M. van der Heijden Doolaard: "Ik beschouw film als een volwaardige kunst vorm. Het beste van mensen als Bergman en Pasolini kan heel goed de vergelijking door staan met het werk van een Pinter en een Beckett. Vaak zie Je ook een duidelijke korre- latie van de kunst-consument. De film speelt zich niet op het doek af, maar in mijn achter hoofd. De subjectieve kijker vermenigvuldigt zich met de film". En Peter van Bueren ten slot te: "Je mag best subjectief zijn, als Je het maar argumen teert. Je moet eigenlijk zoda nig subjectief zijn, dat de le zers zich aan Je kunnen toet sen. De lezers kennen Je zo on derhand wel: ze kalkuleren Je mening en voorkeuren in". Auto-didakten Betekent dit verwerpen van een wetenschappelijke benade ring van film dat we, zoals Willemen stelt, wekelijks opge scheept worden "met de be perktheden van auto-didakten"? Vanuit welk standpunt ten aan zien van film opereren onze dagbladkritici dan? Houdt de filmkritiek werkelijk op bij hot navertellen van de ver haaltjes van plaatsellke films, al of niet met de botte konklu- sie "goed" of "slecht"" (jury rapport Pierre Bayle-prijs 71)? De zes dagbladrecensenten laten zich op grond van uitla tingen over hun professie in drie zéér globale kategorieën indelen: geen indeling naar waarde-oordeel maar naar werk methode. Henk ten Berge en Ellen Waller stellen zich be wust op in de bioskoopverslagge- vershoek. Ten Berge: "Ik ben een Journalist die ook wel eens naar de film gaat" en "Ik schrijf niet voor mij zelf, ik gooi de recensie niet in mijn bureau la, het is voor de lezers be stemd. Een direkte informatie is dan belangrijk". Zijn vrou welijke collega Waller: "Ik be schouw mezelf als een rappor teer juffrouw die vertelt wat er in de bioskopen te zien is". "Een man uit Puremerend moet weten of een film waard is om te bekijken". Verschillend Een duidelijk verschillen de beroepsopvatting etaleren Bertina en Ber Huising, die in hun recensies gevoelsmati ge reakties op film verwoorden. Bertina: "Ik reageer op een verhaal, ik ben intuïtief werk zaam". Ber Huising, wat uitge breider: "Ik vraag me af: wat heeft die man (regisseur Red.) bedoeld? Wil hij me laten la chen, wil hij me schokken of ontroeren? En hééft die man me dan laten lachen, hééft hij me ontroerd of geschokt? Brengt hij een pure, zuivere, emotie over? Dat beoordeel ik uit mijn persoonlijke ervarings veld, mijn indrukken, mijn smaak. Ja mijn levensopvattin gen die door mijn ervaringen gevormd zijn. Brengt de regis seur een man in beeld met een mislukte liefde achter de rug, dan zoek ik herkenning in die man. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. En is het dan een zuivere film, dan ontroert mij dat. Die emotie geef ik door aan mijn lezers. Dat is een strikt persoonlijk oordeel. Een Jongen van zestien staart misschien naar het scherm en zegt: Wat doet die man abnor maal? Die Jongen kent de mis lukte liefde nog niet en er vaart de film als onzuiver". Kontext Tenslotte twee mensen die proberen de film en filmkritiek in hun maatschappelijke kon text te plaatsen. Zo begint Peter van Bueren zijn recensie op Peckinpah's Straw Dogs met de inleidende zinnen: "Geen enkele film is vrijblij vend, probeer ik altijd uiteen te zetten al was het maar omdat iedere film een produkt is van een bepaalde kuituur. Film is een medium van deze eeuw en van de kuituur van deze eeuw, dus in de eerste instan tie een Amerikaans medium: ook door de manier waarop het produkt wordt ontworpen en verkoopbaar gemaakt". Mijn vraag aan Van Bueren: Welke funktie heeft een film recensent in deze ideologie? Peter van Bueren: 'Tn iedere dramatisering zit een zekere oplichting. Mijn taak is om na te gaan in hoeverre de regis seur de mensen bezwendelt. Een voorbeeld: "Strawberry Statement" en "Drive he said" gaan allebei over een aktueel feit: de gisting op de universi teiten. De uiteindelijke vorm van die films is misschien het zelfde. Maar in "Drive he said" zit de regisseur iets te beweren over wat er volgens hem op de universiteiten aan de hand is, terwijl "Strawberry Statement" de studenten-revolutie als kon- sumptie-artikel aanbiedt. Dat verschil aanduiden en verkla ren daar is een recensent voor". Achter niets aan twijfel overla tende opmerkingen als "Elke film is politiek, ook Peyton Pla ce" en "De taak van film moet zijn de evolutie te versnellen" verschuilt zich de andere ex ponent van de "sociologische stroming", C. B. Doolaard, die met zijn recensies "een diskus- sie wil openen over het onder werp dat de film aandraagt. De recensie is het komplement van de film. Meer niet. Ik verander de film niet". Lezers Een hoofdthema ln mijn ge sprekken met de recensenten was steeds hun relatie met het lezerspubliek. Mijn vraag naar die verhouding kritikus-le- zer was aldus geformuleerd: „Welke rol speelt de faktcc pu bliek mee in uw beoordeling van film, het publiek dat wil zeggen de lezers van uw krant en dat gedeelte van die lezers- schare die wellicht naar aan leiding van uw recensie besluit een film wel of niet te gaan zien? Legt u zichzelf vrijwilli ge beperkingen op in uw kriti serende arbeid bij de gedach te aan een lezerspubliek dat bij elk opinie-onderzoek zo enorm gevarieerd blijkt te zijn?" Doolaard beantwoordde deze vraag uitgebreid. Ironisch droefgeestig zette hij In met: "Als ik mijn recensie zou schrijven, zoals ik dat wil, en ik ren er mijn laantje mee op en lees het voor, dan joelen ze van: "Daar heb je de dorps gek". "Ik weet wel: als ik over de hoofdjes van de lezers heen- schrijf heb ik geen nut. Maar ik maak het alleen maar moeilijk als het niet anders kan. Als ik achter mijn schrijfbureau zit, denk ik vaak: dit schrijf ik wel, en dat niet. Het eindprodukt be vredigt me dan vaak niet. Ik heb me zitten te tricheren. Ik ben geen dominee. Ik maak de preek niet eenvoudig. Bij zo'n film als "Juste avant la nuit" is de geluidsband ontzettend be langrijk. De geluidsband is de film. Dat moet ik dan schrij ven, dat is essentiële informatie. Maar hoe breng ik dat aan de lezers over. Op sommige punten kan Je niet anders dan moeilijk zijn. Dan gebruik Je wel eens een minder gangbaar woord. Maar god. Ik zoek ook wel eens een woord op. In een voetbalver slag staan termen als "gegroe peerde verdediging" en derge lijke. Dat snappen de lezers ook niet. De regering zou eigenlijk aan elke Nederlander een gratis woordenboek moeten verschaf fen. Dan waren we een stuk verder." Na dit advies aan het kabi net-Biesheuvel rondde hij zijn betoog af met de geprononceer de stellingname: "Op de eerste plaats staat de film. En dan krijg Je het kontakt met de le zer. En niet andersom, dan kan ik wel in de reklame gaan." Uitgaan Buiten de typische beperkin gen van het dagbladkader ("Je moet snel werken en een pagi na heeft maar acht kolom men") die Henk ten Berge aan duidt, luidt het standpunt van de zich nadrukkelijke filmjour nalist noemende ten Berge: "Ik vraag me altijd af: waar naar zijn de meeste mensen het meest benieuwd. De kersttijd bijvoorbeeld is een uitgaanstijd. De mensen willen zich amuse ren. Dan besteed ik de meeste ruimte op mijn pagina aan films als een James Bond of een Anatevka. Maar dan moet die James Bondfilm wel goed zijn. Als het een loeder is dan douw ik hem onder aan de pagina." In welke mate zich Ten Berge zich als puur verslaggever op stelt, blijkt wel uit deze medede ling: "Anatevka ging in drie grote steden, en in de grootste bioskopen in première. Dat is een gebeurtenis van Journalis tiek belang. Van meer gewicht dan dat "Joe HUI" in Studio K in première gaat. Ook al vindt ik die film weUicht beter." Ellen Waller probeert een ze kere intimiteit met haar lezers te scheppen. Intimiteit Ellen Waller: 'Tk wü een vriendin van de lezers zijn. Een vriendin die hen iets vertelt over film. Ik beschouw ze niet als een stelletje idioten, maar als redelijk intelligent denkende mensen." Evenals deze kritikus vinden Beitina en Huising dat zij bij het recenseren inhoude lijk geen konsessies mogen doen. Ber Huising: "Ik schrijf voor dagbladlezers. Daar moet ik re kening mee houden, qua stijl en woordkeus. Ik kan geen "god verdomme" in de krant schrij ven. Toch moet ik ze alles ver tellen en dat doe ik ook. De hoofdredaktie is al blij als er geen boze brieven binnen ko men. En sinds ik bij Trouw werk, heb ik nog nooit zo'n brief van een Verontwaardigde Lezer ontvangen. Geen enkele reaktie trouwens. Een soort ne gatieve erkenning." En Bertina: "Je moet probe ren Je gedachten over fUm aan een zo groot mogelijk publiek over te brengen. Dat uitgangs punt heeft inhoudelijk geen ge volgen, maar wel wat de vorm betreft. Dus het nieuws moet voorop en zo smeuïg mogelijk. Dat geldt voor elk stuk in een dagblad, dus ook voor een film kritiek." Peter van Bueren schrijft in de Tijd van 31 december '71 als voorwoord op een interview met de dan pas bekroonde kritikus Doolaard: "Eén van de opmer kingen van Doolaard in zijn toespraak bij de prijs-ultreiking was dat hij zich voortdurend gefrustreerd voelde, omdat le zers in het algemeen niet reage ren op wat een kritikus schrijft." Van Bueren stelt dan de rela tie regisseur-kritikus-lezer voor als kommunicatie-proces dat bij de filmregisseur begint, via de film bij de kritikus een nieuwe stoot krijgt en bij de le zer eindigt. De filmkritikus zit ln dat gesprek dikwijls in een voor hem vervelende hoek: degene met wie hij praat geeft geen antwoord." Ook Paul Willemen is zich de vertikale relatie van de dagblad - kritikus met zijn lezer bewust, als hij aan het slot van een po lemische artikel in "Filmmu- seum-Cinematheek" vol met giftige kritiek op de dagbladre censenten terecht opmerkt: "Verder zou er een middel ge vonden moeten worden om het isolement waarin de dagblad kritici werken, te doorbreken." Jammer genoeg verzuimt hij dat middel aan de hand te doen Titel: Puppet on a chain. Re gie: Godfrey Reeve. Voornaamste rollen: Sven-Bertil Taube, Bar bara Perkins. Theater: Trianon. In Puppet on a chain gaat het allemaal om de "Dutch Connec tion" (variatie op French Connec tion) Nederland als essentiële verbindingsschakel in een inter nationaal heroïne-komplot. met veel gevoel voor souvenirs heeft regisseur Reeve alle incidenten die uiteindelijk moeten leiden tot de ineenstorting van deze Hol landse organisatie verfilmd. De heroïne wordt gesmokkeld in gewichten van klokken (En gels-puppet-, achtervolgiings sce nes per speedboot door de Amster damse grachten en rietkragen van het IJsselmeer, het Muiderslot. Volendam en Marken het mes snijdt aan twee kanten. Door de attributen en omgeving krijgt het geweld een meedogenlozer aanzien andersom acenitueert de meedo genloze misdaad de uiteindelijke kneuterige gezelligheid en am- bachtskunde van onze vaderland se geschiedenis. De pikanterie die een gevolg is van deze wisselwer king maakt Puppet on the chain een goed produkt om in de wereld te verkopen, maar vormt voor mij met de molens van Haanstra, de haven van Rotterdam, Deltawer ken etc. een niet te verteren brok Holland Promotion waardoor zelfs het spanningselement van deze thrillre in elkaar zakt. Alles bij elkaar hetzelfde werk als Paul Temple op de beeldbuis levert. In dit geval moet je er ech ter ook nog voor uit de stoei ko men. Rest nog de vermelding van een aantal Hollandse namen waarvan de bijbehorende ge zichten kijkers misschien een ge voel van herkenning zullen ge ven. Het stuntwerk onder specia le regie van Don Sharp (wie ter wereld dat ook mag zijn) wordt opgevoerd door Wim Hagenaar en John Terhaak. Ergens is Hennle Orrd nog te herkennen in de rol van huishoudster Nog een ander detail: het geheel werd gemaakt naar een boek van dikschrijver Alister MacLean HEIN ELBRINK Henni Orri nog maar net herkenbaar als huishoudster in Pup pet on the chain. ïnder vrolijk rinity-duo in zen zijn troef Titel: „Azen zijn Troef" (Aces High). Voornaamste rollen: Te rence Hill en Bud Spencer. Re gie: Guiseppe ColizzL Theater: Ca mera. Hill en Spencer manifesteren zich steeds meer als de Laurel en Hardy van nu. In hun film „Azen zijn Troef" is het opnieuw lachen geblazen met het duo, dat bekendheid kreeg door „De vier vuisten van de duivel" en „de rechter- en de linkerhand van de duivel". „Trinity" is in de we reld van de western een begrip ge worden. Een begrip dat goed is voor een kassucces in elke bioscoop, waar een film van het duo op het doek verschijnt. Van deze „vuistenfilra" moet he laas gezegd worden, dat het suc ces waarschijnlijk ditmaal niet so groot zal zijn als bij zijn twee voor gangers. De dolkomische scènes, waarmee de beide anderen zijn ge lardeerd, komen in „Aezn" veel minder frekwent voor. Soms doet het erg denken aan een gewone western en dat is bepaald niet de bedoeling. De fUm handelt over een heieboel geld, dat Cad en Butch op een volkomen „eerlijke" manier hebben verkregen. Dolblij gaan ze er vandoor, maar een paar dagen later worden ze beroofd en zijn de hele handel weer kwijt. Daarna ontwikkelt zich een felle Jacht op de dief, een geniepig ventje, dat rondloopt onder de naam van Ca- copoulos. Telkens als ze hem ont moeten heeft hij weer een groot deel van het geld uitgegeven aan een of ander feest en maakt zich op die manier enorm populair bij de bevolking. Het eindigt met het uitgeven van de laatste dollars in een goktent. Cad en Butch komen er echter achter, dat er in die zaak niet eer lijk wordt gespeeld. Inderdaad blij ken de eigenaars een vernuftig sy steem te hebben uitgevonden om de roulette naar hun hand te zetten. Onze vrienden gaan op een avond dat systeem eens zelf besturen en zenden Cacopoulos met wat klein geld naar de roulette. Hij komt er vandaan met 360.000 dollar en de beide broers gaan weer vrolijk door het levenJAN VAN DER NAT Titel: "De rauwe leerschool".'Re gie: Dick Richards. Voornaamste rollen: Gary Grimes en Billy Bush. Theater: Rex. Zelfs de doorsnee televisie-cow- bowfilm is verre te verkiezen bo ven "De rauwe leerschool", een werje dat Leiden deze week aan doet. De verhalen die in de beken de tv-seiie aan den volke worden getoond zijn weliswaar zelden ori gineel, zelden meer dan middelma tig, maar er zit meestal wel een soort "kop" en een soort "staart" aan. Als Je het begin van een film wilt zien als de "kop", dan heeft "De rauwe leerschool" er inder daad één. Een staart is echter in de verste verten niet te bekennen. Het verhaal over een Jongen die zo graag veedrijver wil worden, en die met een groep drijvers mee mag, eindigt op het moment waar op klaarblijkelijk het budget onge- soupeerd was .Na ettelijke bokken te hebben geschoten, en tenslotte ook een mens, voelt de Jongen zich om onaangeduide redenen ge roepen om een Mormonendorp te gaan beschermen tegen een wrede landeigenaar. Met de steun van een paar veedrijvers lukt dat, maar al het bloed dat vergoten wordt blijkt voor de Jongen te veel: in tranen begraaft hij de vee drijvers. Hij gooit zijn revolvers neer en gaat weg, waarheen wordt niet duidelijk Voordat het zover is heeft hij een tijdje tegen allerlei schietpar tijen aangekeken waar ook het no dige bloed vloeide, zij het dat dat veelal bij vijanden gebeurde. Daar scheen hij niet zo erg stuk van te zijn. Maar als de veedrijvers sne ven geeft hij de pijp verder aan Maarten, terwijl ze nou niet direct zo gezellig voor hem waren. Een verhaal waar nauwelijks een touw aan vast te knipen is, en dat dan ook nooit boeit. BERT VAN DOMMELEN Titel: tie terugkeer van de sterkste mannen ter wereld (3 giants of the Roman Empire). •Voornaamste rollen Brad Harris en Michel Lemione. Regie: Al Al- bert. Theater Lido. Liefhebbers van een Gladiato renfilm zullen een avondje moe ten vrij maken. Drie dappere mannen behoeden op ongelooflijke wijze het Romeinse Rijk voor ver snippering. Dit rijk heeft altijd problemen gehad met de hoogge plaatste autoriteiten. Keer op keer probeert een of ,andere gouver- stuk van zijn rijk af te snoepen. Wel nu het zal niemand verwon deren, wanneer Gadus, gouverneur van een Romeinse provincie de macht van zijn keizer ondermijnt doch de wijze waarop hij aange moedigd door zijn dochter te werk neur, veldheer enz. de keizer een gaat doet zelf de "hardste man" rillen. Op zijn pad voelt hij zich gehinderd door Valerius, een der trouwe volgelingen van de keizer. Hij probeert eerst door middel van de barbarenstammen onrust te zaaien. Valerius, een van Gadus groot ste vijanden zweert de dood van zijn vader te wreken. Gadus had nl. zijn vader vermoord, omdat deze een van de Dwarsliggers was. "Klappen worden uitgedeeld, en vaak raak ook. Valerius eerst een gewone gladiator blijkt niet alleen een goed soldaat, maar te vens een moedig man en een bril jant veldheer. HIJ weet echter ook op even fantastische wijze strijdmakkers aan te trekken en aan te vuren. Valerius haalt ook zijn geliefde, die na de moord van haar vader door Gaius handlan gers, in de macht van de wreed aard valt, uit de moeilijkheden. HUGO BLANKER „Strelende handen". «Oen: Georgina Ward en Morris. Regie: Don Chaf- ter: Lnxor. h the hands", in het Neder zet „Strelende handen" slim is een film van Engelse Naast die strelende han- *len blote borsten en blanke een belangrijke rol in deze film die zowel in de letterlijke als in de figuurlijke betekenis van het woord onthullend is. Toegegeven: de in broeierige kleuren opgenomen film is tot bij na het einde toe met flinke scheut jes seks overgoten. Maar de regis seur-kok heeft aan deze seksschotel best wat meer paprika toe kunnen voegen. Er wordt heel wat afgetast in het peperdure massage-instituut van Juffrouw Julie, dat wL Hoogtepunten blijven bij al dat hinderlijke gefriemel echter uit, al thans in filmisch opzicht. Tot het moment waarop de seksueel ge frustreerde Juffrouw Julie, die voor veel geld veel wil doen, een naar haar liefde hunkerende vrouwelijke klant na de nodige afpersingen de salon uit en de dood injaagt. Pas dan laat Don Chaffrey zien dat hij als regisseur méér kan dan alleen maar wat bewegend bloot verfilmen. Pas dan weet hij de spanning tot een climax op te voeren. Het tra gische einde van de wat oudere, door Juffrouw Julie gechanteerde lesbienne wordt namelijk op een even verrassende als afschuwelijke manier gewroken. Wilt U weten hoe precies en door wie dan zal U de film, het zwakke begin ten spijt, moeten gaan zien. De film is om zijn slot alleen de moeite van het plaatsbespreken waard. Haagse bioscopen Apollo: "Prime cut" 18 Jr. dag 18.15 2.30, 7.00, 9.18 uur; zat. en zo. ook 4.45 uur. Asta: 'The magnificent seven ride" 14 Jr. dag. 2.30, 7.15, 9.30 uur. ao. 2.00, 7.30, 9SO u. zo. ook 4.15 Camera: "Midnight cowboy" 18 Jr. Dag. 2.15 7.00, 9.15 u. dl. 5 dec. 2.15. 7.00 U. zo. 2.16. 4.30. 7.00. Cineac: 9.30. 1150. 150. 350: "Stad op stelten", ad. zo. vanaf 1150 u. avonds 5.30, 7.30, 950 u. "De inbreker" 14 Jr. 5 dec. niet op 9.30 uur. Oorso: "Een vuistvol dynamiet 18 Jr. diag. 2.00. 8.15 uur; di. 6 dec. 200. 7.15 u. zat. 2.00, 7.16, 9.30 u. zo. 2.00, 4.15, 7.15, 950 u. Du Midi: 'Veel liefs uit Moskou". 14 Ir. dag. 8.15 u. zat. en zo. 7.00 9.30 uur; 5 dec. geen voorstelltogen Euro-cinema: "Ben-Hur" a.L. dag. 150, 7.45 uur. zat. zo. en woe 3.45 7.45 uur. Flora: "Wat vaders van hun zo nen niet weten" 18 Jr. dag. 2.00 7.00 9.15 u. 5 dec. alleen 7.00 u. zo. ook 450 uur. Kriterion"Cabaret" 18 jr. dagel. 3XX), 7.00. 950 uur. Metropole-Tuschlnski"De peetva der" 14 Jr. dag. 2.00. 8.16 u. dl. 5 dec. 2.00, 7.00 uur. Odeon: "Sappho en de liefde" 18 Jr dag. 2.00, 6.45, 9.15 uur. 5 dec. alleen 6.45 uur. zo. 1.45 uur, 4.15. 6.45. 9.16 uur. Olympla: "De rode drcel", 14 ]r„ dag. 2.00, 8.00 uur. Passage: "Valdez" 18 Ir. dag. 250 7.00, 950 u. 6 dec. 250, 7.00 uur; zat. en zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30 uur. Rex: "Hoe vang ik ten man". 18 jr. dag. 95. 1150, 1.30, 3.30 550 7.30, 950 uur; zo. vanaf 1.30 uur; di. 5 dec. niet om 9.30 uur. Roxy: "Vernietigingscommando's". 14 Jr. dag. 2.00, 8.15 uur: vrij. 2.00 uur; zat. 2.00, 7.00, 9.16 uur; zo. 7.00, 9.15 uur. 5 dec. avonds gesloten. van de angst", 18 Jr. da*, 950 uur; zo. 150, 4.00, 7.15,' 950 uur. Studio 2000: "Slaughterhouse five" 14 Jr. dag. 7.30 9.46 uur; vrijdag avond gesloten. De Uitkijk: 'Tradh" 18 Jr. dag. 250, 7.00. 950 uur; zo. 1.46. 4.0Ö. 7.00, 9.30 uur. Goede films ergens anders Blij ivers Studio De vraag wie er nu eigenlijk geestelijk gederailleerd ia de maatschappij of het individu, dat tegen een systeem in het ver zet komt wordt op bijzonder in dringende wijze in Family Life ge steld. Sober van toon zonder eni ge franje wordt regisseur Loach het milieu van een negenjarig En gels meisje geschilderd dat door moederbinding en ouderhaat ten slotte de grens tussen normaal en abnormaal overschrijdt. Een uiterst belangrijke film die geen doel is op zichzelf maar uitgangs punt voor een discussie. L'Annee dernière h, Marlenbad (Resnais)Amsterdam The Movies. Arrtonioni-week, Amsterdam Ci- nétol vr. za. Deserto Rosso, daar na Blow up. Cabaret (Fosse), Amsterdam Calypso, Den Haag Kriterion, Rotterdam Kriterion. The French Connection (Fried- kin) Rotterdam Metro. Fritz the cat (Kranta en Bakshi)Amsterdam Leidseplein theater, Den Haag Bijou. Mash (Altman), Amsterdam Bio. Midnight Cowboy (Schlesinger), Amsterdam Alhambra, Den Haag Camera. Rosemary's Baby dPokmskl), Rotterdam 't Venster. Slaughterhouse Five (Roy ADVERTENTIE I© ciebabu KANTOORINRICHTING BRANDKAST FN KANTOORMEUBELEN DIRECTIEKAMERS I MAG AZIJN KASTEN g KANTINEMEUBELEN J TOONZALEN Cop.nd v

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 13