k kom als een soort ngebouwde piespaal m programma voor ElO voor Geen vast gezelschap bespeling schouwburg R ''dam Pipo en Mammaloe terug vandasa ...en gisteren ilaarten van Rooijen over 'Zwijgen is goud' voorde slanke lijn Onderscheiding voor De Nobel Advies commissie Toneelbestel: Vreemd geld! deDOStQÏrO RADIOPROGRAMMA DINSDAG 28 NOVEMBER 1972 RADIO - TV - KUNST ADVERTENTIE a SPECIAAL-CASSIS tijdelijk van J37 voor „De stomme film vroeger was spontaan, eerlijk zonder flau- •ekul, geen circus met lampen of mensen die zonodig moesten vvarsliggen of belangrijk zijn of zich op een bijzondere manier ilden laten gelden. Vroeger was er een echte teamgeest zon- er rivaliteit. Iedereen was er bij betrokken. Als een camera- ïan tijdens de opname op een goed idee kwam of een leuke rap bedacht, dan kwam dat er ook in". woord: Maarten van De formule die Maarten van Rooij- d loijen, presentator van de steeds i en op het ogenblik gebruikt heeft C »er populair wordende VPRO-serie in ieder geval succes, gezien de en wijgen is goud", waarin-fragmen- reacties op de uitzendingen. Onder iel n worden vertoond uit de stomme meer krijgt hij verzoeken om in di- tie ms van vroeger. Elke aflevering verse bladen over de stomme film ;kt een slordige twee miljoen kij-|te schrijven. Hij heeft nauwelijks dl rs, die niet alleen wegwijs worden tijd om aan deze verzoeken te vol- ;1( het doolhof van stomme films, doen en wie Van Roojjens "werk- lu tar ondertussen leren dat komie- briefje" ziet, begrijpt dat. a als Buster Keaton of Mack Hij is coördinator op creatief-peda- nnett om de dooie dood niet op gogisch-didactisch gebed van de ed geluk een film in elkaar bijscholing voor filmers op de Am- aaiden, maar met overleg en vak- j sterdamse Filmacademie, zit in een inschap te werk gingen. I werkgroep van het ministerie van P xten van Rooijen heeft in CRM die zich bezighoudt met de orgaande uitzendingen al voor- opleiding van „filmleraren", is do elden gegeven van de timing bij j cent aan de academie in Amster- opnamen, op de lengte van een I dam en houdt zich daarnaast bezig ap mocht niet langer dan tien met „Voor een briefkaart op de conden duren die bewijzen dat eerste rang" van de KRO en h et a filmkomieken van destijds zeer i VARA-programma ..Popzien". 'aed wisten wat ze aan het doen I Een ding doet hij uit principe niet: ,e iren. Dat neemt niet weg, dat de STER-reclame maken. d stammelingen van Tijl Uilenspie- Het trouwens de vraag of 1, zoals hij ze gemakshalve bijer daarvoor nog genoeg tijd over dein verzamelnaam noemt, bijna al- imaal op goed geluk in de filmwe- ld terecht zijn gekomen. Meestal zou zijn, want Maarten van Rooijen zegt zestien uur per dag te werken En dat voor iemand die van hulsuit iren het variété-artiesten die ook I het grafisch vak werd Ingestuurd, ns een kansje bij de film waag- omdat in de film geen droog brood i. Zoals Buster Keaton, door te verdienen zou zijn. arten van Rooijen aangeduid alsQp de ml[ o( i Zw|jeen b gond- gi Én van de Idioten die vanuit e j a|s eep informatief of een ver- ei^cus de flm ingingen". l strooiend programma moet worden e VPRO doet pogingen om in de ezien kan hjj g.een antwoord ge- imende kerstvakantie van Keaton ven jjjj hoopt slechts dat iedereen n hele film uit te zenden, maar er piezjer van beleeft, achtentwintig lJ* zjjn voorlopig nog problemen met afleveringen lang. „Mensen in mijn rechten die daarvoor betaa buurt zeiden dat zij mijn uitzen- oeten worden. ding het leukste kinderprogramma a twijgen is goud" is oorspronkelij van hele week vinden. Maar zó tn Engelse serie, legt Maarten van heb het niet bedoeld. Dan denk clfo,,Pr 1111 ftn ik: moet ik de zaak nóg eenvoudi- ooijen uit in zijn atelier midden i de Amsterdamse rosse buurt. de BBC", zegt hij. „werden uitzendingen gepresenteerd door Ichael Bentine, die van oorsprong ^Jhakesp e are - acteur is. Misschien d( larom waren de teksten in ge- a, ?ollen taal geschreven. Ik heb ze a. in keer gelezen en daarna opzij jjïgooid; een boel gegevens waren 41 indult verkeerd. Jaartallen waren éi njuist en sommige namen tot iets ai nbegrijpelijks verhaspeld". a( Bovendien", zegt hij, „wil ik in üfjn uitzendingen informate geven, >nder dat het meteen op een Te- cursus gaat lijken. Daarom be- ik me tot globale gegevens en lijf verder zoveel mogelijk op de chtergrond. Aanvankelijk deed ik e presentatie tegen de achtergrond m onder meer een gouden lijstje, diende als omlijsting van ge- rojecteerde opnamen. Dat hebben e gauw afgeschaft, de presentatie trouwens ook al lang niet meer kleur". KRITIEK nkele VPRO-medewerkers hebben esondanks kritiek op de wijze laarop hij de filmfragmenten be- [eleiat. "Ik kreeg het verwijt dat ik liet diep genoeg ga en het anders noet doen. Geen jaartallen noemen, {at zou toch niemand interessren. weet niet wie gelijk heeft". ger gaan maken?" Maarten van Rooijen, presentator van de populaire tv-serie 'Zwijgen is goud'. Iwust: dat ik vooral voor kinderen [dan moet ik er weer zonodig tus- IRRITE.REND als een soort ingebouwde piespaal injsendoor komen praten. Dat kan ir- |het programma voorkom. Ik bedoel: j riterend zijn. Daarom zal ik mij zo- Van één ding ben ik me goed be- zitten ze juist lekker te kijken en veel mogelijk beperken". AMSTERDAM (ANP) Felix de Nobel heeft uit handen van de Am sterdamse wethouder Brautigam de zilveren medaille van de stad Am sterdam ontvangen voor zijn verdien sten ten behoeve van het Nederland- se muziekleven. Felix de Nobel, in j 1907 in Haarlem geboren, studeerde een jaar bij de pianist en componist Hendrk Anilriessen, waarna hij aan het Amsterdamse Conservatorium als hoofdvak piano koos en les ontving van de Weense Martha Autengruber. In 1930 begon hij zijn carrière als solo-pianist en begeleider. Felix de Nobel was onder meer pianist van het Concertgebouw-quintet en van het Amsterdamse Kamermuzieken- samble.. Voorts was hij begeleider van zangers met wie hij in binnen- en j buitenland optrad. Na de oorlog werd Felix de Nobel bovendien internationaal bekend met j de concerten en grammofoonopna- men van het door hem opgerichte en i geleide Nederlandse Kamerkoor. Nu Felix de Nobel in mei jl 65 jaar is geworden, zal het door hem opgerichte en ruim 30 jaar geleide j Nederlandse Kamerkoor volgend sei- 1 zoen optreden onder zijn nieuwe di rigent Hans van den Hombsrgh. ROTTERDAM (ANP) Als het personeel van de stichting Nieuw deze mensen willen en kunnen mee- de commissie. Hier doen zich voor Rotterdam belangrijke mogelijkheden voor. Ook in de amusementssector is het aanbod dusdanig dat aan de vraag naar het hiervoor geschikte toneel redelijk tegemoet gekomen kan worden. college van burgemeester en wethou- I Rotterdams Toneel in gevaar. werken aan de voorgestelde prod uk ders van Rotterdam zich met het ad- De commissie, die gisteren over ties dan wel bij andere gezelschappen vies van de door de gemeente inge- haar bevindingen rapport uitbracht een werkkring vinden. Het admini- stelde commissie toneelbestel kan aan het college, heeft het optreden stratief en technisch personeel (in verenigen, zal er in het seizoen 1973/ 74 geen vast gezelschap voor de be speling van de Rotterdamse Schouw burg aan de stad verbonden zijn. Hiermee komt de positie van het ar tistiek, technisch en administratief van een aantal groepen voorgesteld, totaal 47 man) zal volgens de com' Wat de gevolgen hiervan zijn voor I missie gemakkelijker emplooi kunnen het personeel van het NRT is thans moeilijk te overzien, zo schrijft de commissie in haar rapport. Het is namelijk niet bekend hoeveel van ADVERTENTIE Met Postgiro kunt u in meer >- 1— da's makkelijk! t Postgiro dan 15 landen zonder kosten vreemd geld opnemen (grenzeloos handig op vakantie!). HILVERSUM Kent u ze nog: Pipo de Clown en Mammaloe? Het staat vrijwel vast dat de enige echte Pipo, gespeeld door de acteur Cor Witschge, volgend jaar op het tele visiescherm terugkeert. De rol van Uammaloe zal dan weer worden ver tolkt door Marijke Bakker. Het is nog niet zeker of de nieuwe avonturen van Pipo door de VARA of door de TROS zullen worden uitgezonden. In elk geval heeft Wim Meuldijk een nieuwe serie Pipo-avonturen geschre ven, die door he:t Hilversumse film- produktiebedrijf Cinecentrum zullen *orden opgenomen. Cor Witschge toonde zich bijzonder blij het volgend najaar weer als Pipo ruzie van enkele jaren geleden mettrekking had over filmrechten en ho- terug te mogen keren. Temeer nu de het filmbedrijf, die voornamelijk be-1 noraria, nu is bijgelegd. vinden bij het op te richten centraal voorzianingenapparaat dan de ar tiesten (18 man). Voor de bespeling van de schouw burg adviseert de commissie een pro ject van Jerome Reehuis, een plain van Josephine v. Gasteren voor uit voering van "Small craft warnings" van Tennessee Williams, een produk- tie van de Oostberlijnse regisseur Fritz Marquardt en het voorstel van het Nederlands Theatercentrum het stuk "Private lives" van Noel Coward uit te voeren. Het rapport bevat een inventari satie van de reacties op een adver tentie. waarin iedereen werd opge roepen Ideeën naar voren te brengen Voor de bespeling van het Piccolo- theater worden enkele projektenvan Wik Jongsma en Josephine van Gas teren voorgesteld en incidentele voor stelling oa. via de Theaterunie. Het onafhankelijk toneel, een col lectief van tien personen, verricht volgens de commissie zo goed werk, dat B en W wordt geadvise.erd de groep uit te nodigen tot permanente vestiging in Rotterdam. De commissie acht Josef Keulartz ook een kans waard, al is het project dat hij heeft voorgesteld vrij vaag. De commissie beraamt de kosten op een bedrag van f 2.400.000. Daarbij komen nog de kosten van het een- voor de toneelvoorziening in Rotter- traal voorzieningenapparaat, die glo- dam gedurende het seizoen 1973/1974. baal worden geschat op f 550.000. De kwaliteit van het aanbod heeft de Hierbij zijn niet de kosten gerekend, commissie over het geheel genomen die verbonden zijn aan een eventuele teleurgesteld. In de sector van het afvloeiingsregeling voor personeels- experimentele toneel is het aanbod leden van de stichting Nieuw Rotter- het meest voldoening gevend, zo stelt I dams Toneel. ADVERTENTIE NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De stratemakeropzeeshow (VARA) 19.25 Daar komen de schutters, TV-serie (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De Onedin Lijn kroniek van een zeevaarder (VARA) 2L20 Koning Klant (VARA) 21.40 Stem jong want anders blijven ze altijd de baas: ge sprekken (VARA) In dit programma gaat het er om Jonge mensen die nog niet weten of ze straks wel of niet zullen gaan stemmen ertoe te bewegen dat wel te doen. 2 voor 12, quiz (VARA) Uitzending Stichting Socutera Journaal (NOS) 22.00 22.40 22.55 NEDERLAND H 18.45 18.55 19.05 19.30 22.00 22.40 22.45 22.55 23.00 Ti-ta-tovenaar (NOS) Journaal (NOS) Dier en Vriend, TV-serie (NCRV) Tweekamp, een kwis voor middelbare scholieren (NCRV) Journaal (NOS) Het meisje met de blauwe hoed, muzikale komedie (6) (NCRV) Een kar vol verhalen: mime en muziek (NCRV) Een groep Jonge acteurs speelt in een moderne stijl het sprookje van Grimm „Kat en muis". Hendrik VIII De schaduw van de Tower, TV-serie (11) (NCRV) Hier en Nu (NCRV) Dagsluiting (NCRV) Den Haag vandaag (NOS) Journaal (NOS) Spaans, herh. (TELEAC) "Shanghai Express" van Jozef von Sternberg (blijkens decij- fers zijn succesvolste film) bleek ook na 40 Jaar nog steeds recht overeind te staan, terwijl Mariene me steeds beter gaat bevallen. Maar er was gisteravond veel meer aan de hand. Willeke zong op Ned. 1 „de grote zes" en tegelijkertijd zong Liesbeth List op Duits land 1. Ik vond Liesbeth (als ik toch bezig ben om punten uit te delen, dat zal zo meteen bij Biesheuvel-Den Uyl ook wel moeten) wat beter, maar Wil leke heeft natuurlijk haar ei gen kordaatheid en het was wel economisch om haar in haar eentje die liedjes van de grote zes cabaretiers te laten zingen, dan hoefden die dat zelf niet te doen. Aan de andere kant vond ik het sportief van hen dat zij hun liedjes door een vrouw lie ten zingen, want heeft u er wel eens bij stil gestaan dat „de grote zes" allemaal man nen zijn? Zouden vrouwen geen gevoel voor humor heb ben, ga je Je dan angstig af vragen? Nog belangrijker dan Willeke waren op de andere zender de meervoudig gehandi capte mensen, die in een film van Hans Koekoek en Henny van Aurloh verschillende ge voelens opriepen. Bewondering voor de verzorgers. Groot res- peot voor de makers van de film. Mededogen met de ou ders, hoofdschuddende ontroe ring over allerlei „tekenen van leven" van de gehandicapten, met daarbij steeds de onderlig gende vraag of zulk leven nog het leven waard is. Een vraag die het ene moment met Ja werd beantwoord en het andere moment met een twijfelend nee. Een bezwaar van de film vond ik zijn leng te: 1 uur en 20 minuten, net zolang als "Shanghai Express". Ik geloof niet dat het verstan dig is om van de kijkers te verwachten dat zij zich 80 mi nuten lang intensief inzetten voor het kijken naar zo'n film. Want daarvoor is enige inzet vereist. Je krijgt heel wat verstouwen aan menselijke el lende, natuurlijk ook aan men selijke goedheid, hulpvaardig heid en opofferingsgezindheid, maar ook die blijven toch ge kleurd door die gehandicapten en hun situatie. Het zou beter zijn geweest als men de film in twee of drie delen had ge splitst. Niet dat zo'n debat tussen Den Uyl en Biesheuvel nu zo'n pretpark is, maar het zijn ten minste allebei fatsoenlijke mannen die hun vak serieus nemen. Ferry Hoogendljk zat op veilige afstand tussen hen in om het debat gaande te houden. Dat kwam voorname lijk neer op het tot zwijgen brengen van Den Uyl, die als de Eddy Merckx van het poli tieke woord een voorsprong van vier minuten op Biesheu vel nam. Blesheuvel (een vaste burcht is onze bies) nam dat niet te zwaar op: „Zijn partij is ook wat groter dan de mijne", zei hij daarover. Hoogendijk zat er dius een beetje bij als Bor de Wolf, de enige kiezer tussen de lijstaanvoerders, maar hij werd wel nog even door Biesheuvel genoemd toen deze zei dat ln Nederland 600.000 mensen meer dan 30.000 gulden per Jaar ver dienen. ,Daar behoren u en lk ook toe", zei hij tegen Den Uyl, „en het zou mij niets ver bazen als meneer Hoogendljk er ook nog bljhoorde". Mij ook niet. Zo zagen we dus de "drie van de 600.000" bijeen zitten, waar van er twee ontzettend hun best deden elkaar af te troe ven: Den Uyl rommelend in zijn papieren (en er vaak nog iets in terugvindend ook) Biesheuvel, de kalmte zelf en zich een betere debatter tonend dan men gewoonlijk van hem aanneemt. Ik geloof niet dat een van de twee op punten won. Helaas beperkte Hoogen dijk zich tot enige aanmanin gen om het kort te maken, terwijl zijn eigenlijke taak na tuurlijk had moeten zijn om met behulp van een gong elke luiste opmerking feestelijk te begeleiden en met behulp van een autotoeter elke valse infor matie weg te toeteren. Berend Boudewijn weet toch ook pre cies te vertellen of een vraag wel of niet goed is beant woord? Nu zei de een dit en de andere het tegenovergestelde en ik had niet zoals Den Uyl een handige berg papieren bij de hand, waarin ik alles kon na-checken. NICO SCHEEPMAKER WOENSDAG 29 NOVEMBER. HILV. I. 402 m en FM-kanalen. 7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA. 19.00 K.O. 21.30 TROS. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag woensdag: muziek bij het ontbilt. (7.25-7.30 Van de voorpa gina). 7.54 Deze dag. 8.00 Nieuws. markten thuis). 9.00 (S) Radioweek blad: met om 9.15 Koning Klant; 9.35 Waterstanden; 9.40 Schoolradio. 10.45 Voor de kleuters en om 11.00 Nieuws. 12.00 Assen Centraal: ge sprekken. 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 lichte platen. 13.45 Gesproken portret. 14.00 (S) geva rieerd programma. (16.00-16.02 Nieuws.) 17.00 (S) Klassieke koor- en orkestmuziek (opn.). 17.55 Mededelin gen. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. 18.20 (s) Lichte grammofoon- muziek. 18.30 VARA-Dansorkest met 6ollsten. E.O.: 19.00 Klankbord: ac tualiteiten, Informatie en commen- Kerkorgelconcert. 20.00 Jezus Christus In Numerl (IV), Bijbelstudie. 20.15 (S) Samenzang. 20.25 De Hugenoten, klankbeeld. 20.45 (S) gevarieerd pro gramma. 21.30 (S) Specialiteiten a la Carte: verzoekplatenprogramma. 22.20 Aktua. 22.30 Nieuws. 22.40 Kante- kleer, hoorsp. 23.30 (S) In Plm Ja cobs' Notenbar. 23.55 Nieuws. HILV. II. 298 m en FM-kanalen. 7.00 TROS. 11.45 KRO. 14.10 NOS. 17.32 NCRV. 18.00 NOS. 7.00 NleuwB. 7.02 (S) Ontbijt zo's (Soos): gevarieerd programma met om 7.30 Nieuws 7.41 Aktua. 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 10.00 (S) Voor de kleuters 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Voor de vrouw. 11.30 Aktua 11.45 Bejaar denprogramma. 11.55 Mededelingen 12.00 (S) gevarieerd programma met om 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws; 12.41-12.50 sprek. 14.10 Von:ken onder de as: programma over Nederlandse volksver halen en volksgebruiken. 14.30 (S) Aspekten van de kamermuziek. 15.30 Nieuws. 15.33 Meer over minder: De stem van de sprekende minderheid. 17.00 Jazz uit het Historisch Archief. 17.20 Overheidsvoorlichting. Tekst en driewekelijkse rubriek Ond« uitleg van het ministerie van Ónderwijs en wetenschappen: Ingenieursopleiding en de milieuhygiëne. 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 Informatie en muziek uit de Bondsrepubliek. 18.30 Nieuws. 18.41 Programma voor blin den en slechtzienden. 18.50 (S) Lich te grammofoonmuziek. 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 uur R.V.U.: onwlkke- llngssamenwerklng Bangla Desh (deel IT* - 20.05 NleuwsT) 22~00~ avond Muziekmagazine 23.55 Nieuws. HILV. III. 240 en 298 m en FM-ka nalen. 7.00 AVRO. 18.00 NOS. 7.00 uur Nieuws 7.02 Steevast. (8.00 Nieuws. 8.02-8.05 Radiojournaal) 9.00 Nieuws. 9.03 De negen-uur-show. 10.00 Nieuws. 10.03 Arbeidsvitaminen: (11.00 Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.03 Radiojournaal. 12.06 Zet 'm op. (13.00 Nieuws: 13.03-13.06 Cup-Com municatie: het laatste nieuws over de Europacupwedstrijden van van daag.) 14.00 Nltuws 14.03 Cup-Com municatie. 14.06 De hit-Visser: een topprogramma. 15.00 Nieuws 15 03 Cup-Communicatie. 15.06 Cees van Zijtveld. (16.00 Nieuws: 16 03-16.06 Cup-Communlcatle). 17.00 Nieuws. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Postbus 700: verzoekplatenprogramma. 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02-afloop Tweede Kamerverkiezingen. (20 00-20.03 Nieuws; 20.10-22.00 Voetbal: recht streekse reportages van AJax Cska Sofia en van F C.Twente Las Pal- mae. In de rust: 21.00-21.10 Nieuw» en verkiezingsuitslagen).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5