e zijn 'n soort schiettent
c/H
Prettig! 1 de postgiro
Gouden harpen
I~(jy)vancfaag...
...en a/steren i
lice Cooper (dit weekeinde in Nederland):
Rudolf Friml overleden
Onderbroekenlol bij Theater
jen Alice Cooper een klein Jaar
jen ons land aandeed om hier
ajn band een travestie-concert
jgeven kreeg hij hier te lande de
itatle jederen nauwelijks ln beweging.
r toen Allee onlangs in Enge-
'gevet was om slechts één concert te
de hele Britse poppers
ft kop en sloegen heel wat
#ge fanhoofden op hol.
bert Briel
et okmende weekeinde komt
e weer naar Nederland. Vrij
geeft hij een nachtconcert in de
erdamse Doelen, zaterdag-
id staat hij op het podium van
Amsterdamse Concertgebouw.
!s inmiddels wel heel wat be
er—of beruchter gewor-
De persreacties over hem zijn
al verdeeld, maar het gros van
Engelse muziekjournalisten is 't
toch wel over eens dat Alice's
ebt meer in zijn bizarre öhow
dan in zijn muzikale kunnen,
fans zijn het daar niet zo erg
eens: zij zorgden ervoor dat de
ste single van Alice en zijn kor
en, getiteld "School's Out" op
eerste plaats van alle Engelse
Ijsten belandde.
och ls het voornamelijk de ge
en Uge stage-act, die de Jongens de
igrs iels publiciteit bezorgt. Die act
Ge wt onder andere uit het Jong-
liti a met een boa-constrictor, het
ikelf hten van kippen, heit gebruik
jbuizen en een elektri-
en het strooien van ve-
ai en dollarbiljetten. Deze act
i rt zowel in Amerika als in En-
g, nd vooral de Jongere fans aan
emt spreken. En Alice gebruikt alle
1)1 :eli]ke middelen deze Jongeren
q n hun ouders op te stoken .Ner-
Qaa i is hij dan ook meer gehaat dan
ln de ouders van deze kinderen.
e vertelt hierover: "Kinderen in
1, puberteit zijn sterk te beïruvloe-
en hun ouders willen niet dat
kinderen ten gronde gaan aan
verschrikkelijke rotzooi die wjj
ens hun maken. We krijgen
lelijke brieven van die ouders,
ïalen soms ook de smerigste
ken uit. Ze breken onze platen,
door hun kinderen worden ge
it, ze proberen op alle mogelij-
manieren te voorkomen dat ze
onze concerten gaan,
Het gevolg ls dat de generatie-
if alleen maar wijder wordt,
erlkaanse ouders zijn zo on-
stelbaar saai. Heit heeft bijna
zin met hen te communiceren",
er dan helemaal geen ouders,
waarderen wat Jullie doen? "Nee
1st niet, of het zouden mijn
n ouders moeten zijn. Die vin-
het allemaal mooi wat ik doe".
ngspe
iO/1
3 r
Alp!
p nuseren
Paarom geven Jullie mor-
show? En leidt dat niet de
■urn idacht af van Jullie muzikale
it ijstaties, die aan nogal wat kri-
bloot staan? Alice: "De men-
komen kijken naar wat Alice
oper het beste doet. WIJ amuse-
de mensen. We zijn in staat om
muziek te maken en de men-
krijgen de show er als extraat-
bij. De meeste groepen spelen al-
n maar en doen verder niets.
H gaat het publiek vervelen. Wij
bruiken ons theater om een effect
creëren. Maar het gaat ons voor-
melijk om de muziek.
iloe
Het bestuur van de stichting
sjJnaterdams Fonds voor de Kunst
M tót de Herman Gorterprijs-1972
loot 3500 gulden, toegekend aan Sy-
1 ïn Polet uit Amsterdam voor "Per-
ion-Onpersoon" uit zijn gelijkna-
ro L
dge verzamelbundel poëzie.
We besteden de meeste tijd aan
het repeteren van de muziek". Wat
is eigenlijk de bedoeling van het
theatrale in Jullie show? "Dat is een
goeie vraag, want er zijn zoveel ma
nieren waarop er over onze shows
gedacht wordt. Sommige mensen
vinden dat onze shows politiek ge
richt zijn, anderen vinden dat het
met homosexualiteit te maken heeft.
Sommigen irriteren zich, anderen
hebben dolle pret, maar het is on
ze bedoeling niet de show in een be
paald hoekje te stoppen. Wij zijn
eigenlijk een soort schiettent. We
geven geen oplossingen, dat laten
we aan de mensen zelf over. maar
we laten alleen verschillende dingen
zien. Iedereen mag ervan denken
wat hij wil, dat is okay. Als ik met
een boa-constrictor optreedt zullen
tien verschillende mensen dat op
tien verschillende manieren inter
preteren. Dat is goed, dat is mooi.
We vertellen de mensen niet wat ze
moeten denken, dat moeten ze zelf
maar uitmaken, we dicteren nie
mand iets".
Dwangbuis
In hoeverre verschilt Jullie stage-
act van wat Jullie op de plaat doen?
"De stage-act is totaal anders dan
de plaat, natuurlijk, het is meer
visueel. Wat er op toneel gebeurt is
heel psycho-dramatisch. Met onze
act proberen we spanningen op het
publiek over te brengen. Op een ge
geven moment kom ik in een
dwangbuis op het toneel en dat
spreekt wel aan. Wat onze platen be
treft, we hebben onze reputatie op
gebouwd met die stage-acts en het
probleem was dat psycho-dramatl-
sche op de plaat over te brengen.
Hoe moesten we onze boodschap
overbrengen aan iemand die ons
nog nooit had gezien? In het begin,
bij onze twee eerste elpees is dat nog
niet zo goed gelukt. Maar op onze
laatste twee platen, "The Killer" en
"School's Out" zijn we er beter in
geslaagd het dramatische over te
brengen op de plaat. Het is nogal
moeilijk uit te leggen".
De nadruk ligt bij Jullie dus toch
op het theatrale? "Als wij dat thea-
Componist van „Rose Marie"
HOLLYWOOD (AFP/Reuter)
operettecomponist Rudolf Friml is
na een langdurige ziekte op 92-jari-
ge leeftijd in Hollywood overleden.
Friml heeft 33 operettes geschre
ven, waarvan „Rose Marie" en „The
vagebond king" de bekendste wer
den.
De componist werd in 1879 in
Praag geboren. Hij vestigde zich in
1904 in de Verenigde Staten. Met
zijn vierde vrouw Kay woonde hij
in een luxueuze villa in Hollywood.
Een an de onsterfelijke melo
dieën van Frimls hand is de Donkey
Serenade.
Friml was een wonderkind dat al
op vierjarige leeftijd, aangemoedigd
door een muziekminnende vader,
wijsjes neerschreef.
In een opwelling van geestdrift
kocht Frimls vader een piano van
geld dat voor eten en brandstof was
bestemd. Hij kreeg vreselijke ruzie
met zijn vrouiw, maar in later jaren
was zijn zoon dankbaar 'voor die ge
zonde investering*.
Rudolf Friml is tot lang na zijn
91-ste verjaardag blijven compone-
dak makkelijk!
Met Postgiro geen mensen
met kwitanties aan de deur,
geen incasso- of stortingskosten
£en sterke klucht, wie zal haar
tinden? Niet de toneelgroep
Theater, die „Buitelmotel" van
Hugh Leonard op haar progxam-
plaatste en daarmee een to
neelwerkje, dat na twee bedrijven
helemaal uit is maar waarop nog
wn derde bedrijf volgt. Een derde
bedrijf ook vol onderbroeken en
Tastzittende gulp-ritsen-bij de he-
Mn, want dat verdraagt het ge-
Voe' voor humor van de regio
kennelijk nog wel, maar dames
tooeten dames blijven. Al geeft
Margreet Blanken een scherts-
•triptease weg, die technisch heel
taai is, maar toch niet verder gaat
j~n het erotisch uittrekken van
handschoenen. Dit alles eind vorige
„The Patrick Pearse Motel" speelt
in Ierland en is best te begrijpen
voor wie dat Groene Eiland kent
anders dan van de recente ge-
welds-scènes in het tv-nieuws,
maar wat moeilijker
voor wei bijvoorbeeld de namen
van de Ierse nationale helden al
leen maar nieuwe namen zijn. Het
is een onzalig mengsel van Po-
tasch en Perlemoer, Noel Coward
en een volledig misbegrepen Fey-
deau (die immers ook met ver
warringen werkt)geregisseerd
door de Britse Joan Knight.
Haar prestatie doet sterk den-ken
aan 'n automobilist die zich be-
ou topsnelheid kon krijgen. Toen
hem verteld werd dat zijn wagen
niet 3, maar 4 versnellingen had,
kreeg hij een appelflauwte. Me
vrouw Knight heeft die vierde
versnelling niet ontdekt, en daar
om kreunde het klucht-mechaniek
van ellende, al liep iedereen op
topsnelheid over het toneel. Nu
goed: SJoukJe Hooymaayer zag er
.in ieder geval beeldschoon uit,
Margreet Blanken mag er ook we
zen, Trees van der Donok speelde
kluchtig, Eric van der Donk droeg
een blauwe onderbroek en de rest
is stilte.
Jaap Joppe
ren, maar het succes van melodieën
als Indian Love Call uit "Rose Ma
rie' heeft hij nooit meer kunnen
evenaren.
Friml schreef zijn creativiteit tot
op hoge leeftijd toe aan de gymnas
tische oefeningen die hij dagelijks
deed. Zo stond hij elke morgen ge
durende tien minuten op zijn hoofd
„om het bloed te doen stromen en
het denkproces op gang te brengen'.
Veel operettes van Friml werden
verfilmd. Jeanette MacDonald en
Nelson Eddy wenden het in de hele
wereld populaire
•Rose Marie'.
Alice Cooper (midden met
„opschildering"),De show
is een extraatje".
trale nooit hadden gehad, waren
onze platen ook nooit zo bekeken. Je
moet het visuele als iets extra's
zien. als een laag ijs op gebak".
Alice vindt onder de vrouwenac
tie-groepen felle tegenstandsters
van zijn stage-act. Toen wij hem
vroegen waarom ze nu tegen hem
zijn, barstte Alice in lachen uit: "Ik
denk omdat we hun mannelijkheid
aantasten. Ze willen ons belachelijk
maken, maar wij maken hen Juist
belachelijk. Ik zal Je trouwens wat
moois vertellen. We traden een keer
op in de Townhall in New York en
toen stonden ze daar buiten met
spandoeken waarop leuzen stonden
als "Alice Cooper is een Jongen".
Vervolgens kwamen ze naar binnen
en gooiden terwijl we bezig waren
bh's op het podium. Wij vonden dat
ook erg mooi, dat was een stukje
toneel, fantastisch. Maar wat bleek?
In verschillende bh's stonden namen
en telefoonnummers. Kun Je na
gaan hoeveel vrouwen er achter die
actie stonden. Ze wilden gewoon met
ons naar bed".
AMSTERDAM (ANP) Tijdens de jaarlijkse reünie van de
lichte muziek van de Stichting Conamus zijn gistermiddag
gouden harpen uitgereikt aan platenproducent Nico Boer,
zanger Johnny Jordaan en componist, pianist en orkestleider
Cor Lemaire. De uitreiking van de zilveren harpen is uitge
steld tot de voorjaarsliedjesbeurs 1973, teneinde deze aanmoe
digingsprijs meer relief te kunnen geven.
Verder werden bekroond, respectievelijk beoordeeld naar kwa
liteit, artistieke waarde, populariteit binnen Nederland en
grootste export de liedjes 'Kees1 van Harry Bannink en Michel
van der Plas, „Het soldaatjes" van Johnny Hoes, „Olleke Bol-
leke" van Pierre Kartner, ,jZe zeggenvan Jack de Nijs en
Johnny Goverde, en het door Hans van Hemert en Harry van
Hoof gemaAkte en door Mouth and McNecü. gezongen How do
you do", dat ruim vier miljoen buitenlandse huiskamers be
reikte. Op de foto Johnny Jordaan en Cor Lemaire, die trots
hun onderscheiding tonen.
NEDERLAND I
18.35 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.40 Nederlandse Middenstands Party (Politieke Partyen)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De Stratemakeropzeeshow (VARA)
19.25 Daar komen de schutters, TV-serie (VARA)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 De Onedin iyn, kroniek van een zeevaarder (VARA)
2L20 Koning Klant (VARA)
2L40 2 voor 12, quiz (VARA)
22.20 Wyk 62, programma over de Postjesbuurt in Amster
dam (VARA)
22.45 Journaal (NOS)
22.50 Nascholing huisartsen, les 4 (TELEAC)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Tweekamp een quiz voor middelbare scholleren
(NCRV)
19.30 Beter Samen: een programma over onderlinge hulp
verlening (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Jantje Beton (NCRV)
Gesprek met H.K.H. Prinses Beatrix over het Nationaal
Jeugd Fonds, de stichting ten behoeve van leef- en
speelruimte voor de Jeugd.
20.30 Het meisje met de blauwe hoed, muzikale komedie,
dl. 5 (NCRV)
21.10 Hendrik VII De schaduw van de Tower, TV-serie.
dl. 9 (NCRV)
22.00 Hier en Nu (NCRV)
22.40 Dagsluiting (NCRV)
22.45 Den Haag vandaag (NOS)
22.55 Christeiyk Historische Unie (Politieke Partyen)
23.05 Journaal (NOS)
Jaap van der Merwe ontbrak
er eigenlijk gisteravond nog
aan in het koor van onze vo-
kale rebellen, die bij de KRO
achtereenvolgens acte de pré-
senoe gaven (Ramses Shaffy
aan het slot), maar vermoede
lijk had hij zich in hun gezel
schap niet thuisgevoeld. Het
blijft natuurlijk de vraag of
opstandige Jaap zich ooit bij
een groepering of in een vakje
ozu laten opsluiten. Vermoede
lijk zou hij voor geen geld of
goede woorden de politieke
playboy willen uithangen in
zo'n Wintergarten met sprietige
fonteintjes, die we hier dan
Wintertuin noemen omdat het
op z'n Germaans nog akelige
herinneringen van voor 1940
oproept ook.
Gerard Cox, voor wie zo'n Ber-
lijns sfeertje nog niet verdron
gen was door het Wee use, dat
de bejaarde SchnltZler Jr. hem
deze week in Rotterdam moet
aanleren voor „Llebelei", was
er wel in Krasnapolsky. Fred
Lambrechts ook. En toen zij
het politieke verguld avondje
van de KRO samen inluidden
met een liedje van Mlohel van
der Plas .Meegaan met Je
tijd", school daarin een wereld
van waarheid. Eveneens voor
Jules de Corte, die verrukkelij
ke akkoordjes zo wreed met
een kiespijn verwekkend disso
nant Je kan laten afgaan.
Die dissonanten waren er na
tuurlijk volop, dat hoorde er
eenvoudig bij op zo'n geladen
bijeenkomst zestien dagen voor
de verkiezingen, met vogels van
zoveel verschillende pluimage.
Bovendien was er in de zaal
een flinke vertegenwoordiging
van de vijftig procent van
Neerlands werkende hoop in
bange dagen, die wel belang
stelling voor politiek heeft en
dat uitermate luidruchtig,
maar die dat niet altijd even
intelligent liet blijken. Dat
percentage is ontleend aan een
enquête, die Brandpunt door
Intromart onder negentienhon
derd kiesgerechtigden heeft la
ten houden.
Het panel in Krasnapolsky,
KVP-er Andri essen, Van
Mlerio van D'66 en WD's
Haja van Someren ondervond
smartelijk, hoe moeilijk het
politieke bedrijf is wanneer er
spitsroeden gelopen moet wor
den temidden van fél reage
rende Jeugd. Vooral mevrouw
Van Someren kwam moeilijk
aan het woord en moest haar
meest overredende glimlach
produceren om zich nog enigs
zins verstaanbaar te maken
En op het ogenblik dat de heer
Andriessen, die zioh zoveel
moeite had gegeven met hippe
lok en streepjesoverhemd het
pleit bij de Jongeren te win
nen, de hoop uitsprak dat zijn
populariteit door zijn louter
aanwezigheid met vele tiental
len producenten zou stijgen,
sprong er achter hem een
Jeugdige dolle derwisj met het
uitnodigende spandoekje „Rot
op, Andriessen!". HIJ zag het
gelukkig niet.
Ik heb het verklezingsfeest in
Peyton Place-tljd gevolgd en
daarna pliohtmatig overgescha
keld op AVRO's Televlzier dat
dit keer als tegenwicht geen
politiek in zijn Magazine had
gestopt. Voor zover die tenmin
ste tegenwoordig niet op vrij
wel ieder terrein aan de orde
kcumt. Want we zagen mr
Berkhouwer wel even stevig
Ingepakt aan boord van een
vissersboot de belangen van
Den Oever, een van de grootste
aanvoerhavens van garnalen
bepleiten. De vaargeul slipt
daar dicht, er ligt al een
drempel, waar de boten amper
overheen kunnen en Rijkswa
terstaat maakt ondanks Lely's
Zuiderzeewet van 1918 weinig
haast.
Verder kwam de Pompe-kliniek
weer aan bod, met omwonen
den die al honden aanschaffen
om hun dochters te bescher
men, een actiecomité dat de
„alles mag"-therapie veranderd
wil hebben, een KVP-raadslld
dat de patiënten ook als zoda
nig behandeld wil zien en een
psychiater die vond dat er toch
wel criminaliteit ln Nijmegen
blijft bestaan.
INVALLER
Woensdag 15 november
Hilversum 1. 402 m en FM-kanalen.
7.00 VARA 7.54 VPRO. 8.00 VARA.
19.00 E.O. 21.30 TROS.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek
7.20 (S) muziek bij het ontbijt.
(7.25-7.3 Vam de voorpagina). 7.54
Deze Dag. 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen
de dag. 8 23 (S) Dag woensdag
vervolg. (8.35 Van alle markten
thuis). 9/00 (S) gevarieerd program
ma met/t om 9.15 Koning Klant; 9.35
Waterstanden; 9.40 Schoolradio; 10.45
Voor de kleuters en om 11.00 Nieuws.
12.00 gesprekken. 13.00 Nieuws. 13.11
Dingen van de dag. 13.25 lichte pla
ten. 13.45 Gesproken portret. 14.00
(S) gevarieerd programma. (16.00-
16.02 Nieuws). 17.00 (S) seml klassie
ke muziek. 17.56 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Dingen van de dag.
18.20 Grammofoonmuzlek. 18.30 (S)
Lloht orkest met zangsolisten. 19.00
aktuallteiten, informatie en commen
taar. 19.15 Grammofoonmuzlek. 19.20
Uitzending van de Katholieke Volks
partij. 19.30 (S) Kerkorgelconcert.
20.00 bijbelstudie. 20.15 Reformato
risch getuigenis. 20.50 (S) gevarieerd
programma. 21.30 (S) Verzoekplaten-
programma. 22.20 Aktua. 22.30
Nieuws. 22.40 (S) hoorspel. 23.30 (S)
In Plm Jacobs notenbar. 23.55
Nieuws.
Hilv. 11. 298 m en FM-kanalen. 7.00
TROS. 11.45 KRO. 14.10 NOS. 17.32
NCRV. 18.00 NOS.
7.00 Nieuws. 7.02 (S) gevarieerd pro
gramma met om 7.30 Nws.; 7.41 Ak
tua.; 8.30 Nieuws en 8.36-8.46 Gym
nastiek voor de hulsvrouw. 10.00 (S)
Voor de kleuters. 10.30 Nieuws. 10.33
Voor de vrouw. 11.30 Aktua. 11.45
Bejaardenprogramma. 11.55 Medede
lingen. 12.00 (S) gevarieerd program
ma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41-
12.50 Echo. 13.00-13.05 Roden
maar....) 14.00 een pastoraal gesprek.
14.10 programma over Nederlandse
volksverhalen en volksgebruiken. 14.30
(S) Aspekten van de kamermuziek
15.30 Nieuws. 15.33 de stem van de
sprekende minderheid. 17.00 Jazz uit
het historisch archief. 17.20 Samen
werking met ontwikkelingslanden.
1730 Nieuws. 17.32 Hier en Nu. 18.00
Informatie en muziek uit de bondsre
publiek. 18.19 Verkiezingsuitzending
van de Boeren Partij. 1830 Nieuws.
18.41 Programma voor blinden en
slechtzienden. 18.50 (S) Lichte gram
mofoonmuzlek. 18.55 Opening wer-
vUigscampagne Openbaar Kunstbezit.
Ontwikkelingssamenwerking I
la Desh (11). 19.50 Den Haag
daag. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) W<
7.00 Nieuws. 7.02 Steevast. (8.00
Nieuws; 8 02-8.05 Radiojournaal9.00
Nieuws. 9.03 De Negen-uur-show.
10.00 Nieuws. 10.03 populair verzoek-
ilatenprogramma (11.00 Nieuws)
2.00 Nieuws. 12.03 Radiojournaal.
12.06 Zet 'm op. (13.00 Nieuws). 14.00
Nieuws. 14.03 een top-popprogramma.
15.00 Nieuws. 15.03 Cees van Zljtveld.
(16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.03
Radiojournaal. 17.06 verzoekplaten-
programma. 18.00 Nieuws. 18.02 Joost
de Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02
De Paul Meier Show. (20.00, 21.00,
22.00 en 23.00 Nieuws; om 22.55 Me
dedelingen). 24.00 Nieuws 0.02 Me
tropol e Orkest licht instrumentaal
trio en solisten. 0.55-1.00 Nieuw».
De Russische schrijfster Vera M,
Inber, die in de Jaren vijftig haar
landgenoot Boris Pasternak tegen
aanvallen op zijn literair werk ver
dedigde, is op 82-jarige leeftijd over
leden. Volgens vele critici was Vera
Inber de belangrijkste Russische
dichteres van deze tijd. De in Odes-
sa geboren schrijfster bracht de Ja
ren 19411944 door in het door de
Duitsers belegerde Leningrad. In die
Jaren trad zy op als oorlogscorres
pondente van verscheidene Russi
sche bladen.
flgpAO 14 NOVEMBER 1078