Een nieuwe klasse van uitbuiters Volk heeft niets meer te vertellen Le charme discret bour geoisie MEESTER' WERK 75-JARXG SPAANS GENIE BUNUEL |r •S Mj-i. *5» BRIONI Een archipel van 14 kleine eilandjes, een handvol smaragd in het azuur van de Adriatische Zee, tussen palmen en cypressen een overvloed van herten, moeflons en goudfazanten, de natuur nog totaal ongerept, het zeewa ter kristalhelder tot op de grond, de appels zo geurend als de schepper het be doeld moet hebben dat is Brioni. Men waant zich aan het begin van de wereld. En als God in het paradijs leeft hier Josip Broz Tito, in bittere armoe geboren, partizanenheld, vurig communist, de man die de arbeidersklasse wilde bevrijden en die de gelijkheid van alle mensen tot ideaal van zijn leven had gemaakt. Officieel heet Brioni een nationaal park. Maar van de 20 miljoen Joegoslaven heeft geen mens deze eilanden ooit mogen betreden, uitgezonderd de kleine elite uit Tito's allernaaste omgeving en buitenlandse vorsten op staats bezoek. Haile Selassi was hier, koning Paul van Grieken land en in september van dit jaar koningin Juliana en prins Bernhard. En in oktober ook koningin Elizabeht van Engeland. Zij allen worden er met een speciale boot heen gebracht. Een regelmatige veerdienst is er niet. Als er Joegoslaven naar Brioni gaan hoge functionarissen of personeel hebben ze een speciale vergunning nodig. Voor de kleine kaste van top functionarissen zijn er op het grootste eiland Veliki Brion drie staatshotels. Een uitnodi ging om daar een vakantie door te brengen wordt in Belgrado als en van de hoogste onderschei dingen beschouwd. Deze hotels, aan zee gelegen met grot,e ter rassen en omzoomd door rode flamboyanten, zijn met alle denkbare luxe ingericht. Geruis loze dienaren serveren in de lounge of aan de bar de duurste dranken. Aan een strandje ver derop kunnen de gasten zwem men en zonnen in een rust en privacy, waarvan de gewone Joe goslaven aan him overvolle Diep versoholen tussen heuvels en bossen, aan de andere kant van het eiland, ligt de "Bela Villa", het witte huis. dat Tito kort na de oorlog als residentie heeft laten bouwen. Het ziet er uit als een laag Dalmatijns landhuis. Voor de bezoekster staan in de wit marmeren hal op een enorm tapijt brede lage fauteuils uitnodigend klaar. Maar zelfs de hoge partijbon- zen-op-vakantie krijgen dit pa leis maar zelden te' zien. De in gang van het park eromheen wordt streng bewaakt door ma trozen in wit uniform. Platanen en acacia's ontnemen ieder uit zicht op de villa zdlf. Alleen vanaf de andere kant van de baai ziet men de "Bela Villa" puntig wit uitsteken boven een stijl aflopende kust. Om te werken of om met zijn gasten te zwemmen en te borre len prefereert Tito het eilandje Vanga, iets verderop in de Ar chipel. Hij pleegt er met een kleine motorboot vanuit zijn pri- véhaven heen te varen. Er is op Vanga ook een wijngaard die een van de mooiste wijnen van Dailmatië levert natuurlijk al leen voor persoonlijk gebruik. Van de in totaal 14 eilandjes zijn er 12 uitsluitend voor Tito gere serveerd. Verdere attracties op Veliki: een openluchtbioscoop. Twee meertjes voor als Tito op eenden wil ja gen. Niet minder dan drie ver schillende dierentuinen met exoti sche beren, tijgers en panters, gsohenken uit Azie en Afrika. Een kerk uit de vijftiende eeuw, als museum ingericht (waar in het begin van de eeuw het hu welijk werd ingezegend van de Oostenrijkse troonopvolger Franz Ferdinand, die op 28 juni 1914 met zijn vrouw in Serajewo werd vermoord). Een prachtig geconserveerde byzantijnse basi liek van grote historische waar de, omdat er nog maar twee an dere exemplaren van dit type be staan: in Syrië en Marokko. En overal, verspreid tussen weel derig groen, restanten van de 4000-jarige geschiedenis van deze archipel: tempels, paleizen, beel den, vanaf de eerste bewoners, de Illiers, via de Romeinen tot en met de heersers van de Vene- tiaanse republiek. Tot de eerste wereldoorlog was Brioni trefpunt van de Europese adel en van de hoge officieren uit de Donaumo- narchie, die er hun zonen en dochters kwamen uithuwelijken. In maarschalk Tito president van het communistische Joegoslavië, heeft deze aristocratie uit een vergane epoche een waardig op volger gevonden. Hier trekt hij zich terug als de grond in Bel grado hem te heet onder de voe ten wordt. Brioni is Tito's privé keizerrijk. De bossen van 't Loo of van Windsor Castle steken er als volkstuintjes tegen af. Twee honderd man personeel (en 3.000 herten) zorgen op Brioni voor Tito's welzijn en een heel leger tje wite matrozen voor Tito's veiligheid en voor zijn schitte rende houten jacht Podgorka, waar de Peit Hein als een luci fersdoosje in zou kunnen rond zwemmen. Maar het inkomen in Joegoslavië per hoofd van de be volking is het laagste in heel Europa. "Uit de uitgebuite klasse van vroeger is ln Joegoslavië een nieuwe klasse van uitbuiters en heersers geboren", schreef Tito's medestrijder en latere doodsvij and Milovan Djilas in zijn ver nietigende kritiek op de "nieuwe klasse". "De huidige elite in Joe goslavië is op het hoogtepunt van zijn macht en rijkdom, maar heeft het volk niets meer te zeggen. Het enige dat die elite nog kan doen is, zichzelf te rechtvaardigen" Maar zelfs dat schijnt de thans 80 jaar oude maarschalk Tito in steeds mindere mate te lukken. Wie hem van nabij heeft meege maakt in deze herfst, nu zijn autoriteit en aanzien door de groeiende onrust in Joegoslavië zienderogen aan het slinken is, beleeft een ontgoocheling. Men ontmoet een oude man met een heerszuchtige mond, overmatig corpulent, en met een duidelijk tanend concentratievermogen. Een feestje in Tito's p keizerrijk op Brioni. De „gr baas" (rechts) heeft zich o getooid met een feesthoed. Is Tito bezweken aan zijn elf mythe? Is macht zonder dec •cratische controle onherroepg gedoemd te corrumperen? de revolutie ook in zijn eigen kinderen versloi Na een bezoek an het pai lijke Brioni is een bev< antwoord op zulke vragen bijna onvermijdelijk. De discrepantie in Joegoslavië onoverbrugbaar te zijn gewon! Privileges en weelde voor nieuwe klasse, armoede en we loosheid voor het oude prole riaat. Daartussen een massii laag van egoïstische, onbewe lijke bureaucraten. Wat vier Jaar geleden met br. geweld in Praag is gedeou; streerd, wordt subtiel, maar i ,or dubbelzinnig, door de decade: op Brioni bevestigd: een social nc me met een menselijk gezl heeft in Europa geen kans verwezenlijking. ij> Een klein of misschien wel een groot wonder, dat de Pa- rij zenaars de afgelopen weken neer dan driehonderdduizend toeschouwers sterk zijn gaan zien. "Le charme discret de la bourgeoisie" Zonder uitzonde ring verlieten zij de bioscoop na het honderd minuten du rend verhaal in complete ver warring. Het was toch zo sim pel en helder geweest, men was compleet gefascineerd ge raakt, voelde zich ook zeer verbonden met de drie man nen en drie vrouwen, die tel kens afspraken voor een eten tje, maar daar nooit helemaal aan toe schenen te koi toch een complete o heid Een impressie alsof men in aen lift staat, die rees en daalde, maar het knopje voor de bega ne grond bleef onbekend, als er al zo'n knopje was. Luis Bunuel heeft in zijn 73-ste levensjaar een waar mees terwerk gemaakt met "Le char me discret de la bourgeoisie", misschien wel de zuiverste en diepste film van dit Spaanse ge nie. Verwonderlijk, want wie is daar op zo'n leeftijd nog toe in staat. Toen hij "Tristana" liet den dacht men dat hij zich de finitief door de ouderdom had laten omhelzen: een mildere ioon, een minder gecontroleerde techniek. En dan nu een Volslagen ver rassing met een film vol Jeug digs élan, perfect overwogen, sober en beheerst in alle onder delen. Een surrealist op zijn boogtpunt en wat meer zegt so rijp, dat het bovenzinnelijke, dat bij veel surrealisten een ge forceerde truc lijkt, hier een vanzelfsprekende plaats heeft gevonden in een angstaanja gend en tegelijk glashelder re laas. Door Piet Ruivenkamp Het laat zich nauwelijks ver tellen, want het is minder cohe rent dan zinnen zullen suggere ren. Met zijn vermenging van werkelijkheid, verbeeldingen, as sociaties, dromen, dromen-in- dromen. De figuren lopen van de realiteit naar de fantasie en omgekeerd zoals men van de ene kamer naar de andere stapt. Er zijn maar enkele aanwijzin gen meestal achteraf dat die grens wordt overschreden. De ambassadeur (Fernando Rey) van een kleine Zuid- amerikaanse staat en twee Pa- rij se families, de Sénechals en Thévonots, hebben afgesproken bij één van hen te dineren. Maai de bezoekers hebben zich ver gist. Of de gastvrouw? Zij zijn een dag te vroeg. Het gezelschap r"-' "fÉfMfe wijkt uit naar een restuarant met een vreemde sfeer. De eige naar blijkt in een nevenvertrek opgebaard te liggen. Men ver trekt. De ambassadeur houdt zich onder bescherming van zijn diplomatieke status bezig met handel in verdovende middelen, zijn vrienden Thévénot (Paul Frankeur) en Sénéchal (Jean- Pierre Cassel) helpen hem ln die lucratieve zaken. De ambassadeur wordt gehin derd door Jonge landgenoten, die hem in Parijs trachten te doden. Bunuel noemt deze laatste film voor het eerst een komedie. Hij toont met een ironische knipoog het burgerdom van de betere kringen. Men ziet zo ook dat de zes centrale figuren in hun lu xe- leventje gefrustreerd raken bij een telkens weer een verstoord etentje. Er dient zich 'n bisschop aan, die zijn kwaliteiten als tuin man aanbeveelt, er stapt een groep officieren in gevechtstenue binnen, hetgeen resorteert in 'n Tussenbedden die onver klaarbaar blijven: zes lotge noten wandelen door een zon nig landschap naar onbekende verten. tegenuitnodiging door de com mando voerende kolonel. Daar groeit ook weer een misverstand uit, want de zes gasten zitten op een gegeven moment in een to- neeldekor. Het laatste woord is aan de politie, die de lotgenoten arresteert en ze later op aanwij zing van een Franse minister weer vrij moet laten. Of is de executie, die Jonge terroristen tijdens een maaltijd komen uitvoeren ook nog op een realistisch plan gedacht? Want de perioden, die zonder meer hersen schimmen inhouden zijn hiermee nog niet weergegeven. Terwijl de sfeer van dreiging en verstoring groeit ziet men in tegenbeelden de groep van zes over een steeds stralender weg in alle argeloos heid wandelen naar een steeds zonniger horizon. Bunuel heeft sterk vaci nd den gedacht. Hij heeft o beperkingen opgelegd, geen muziek» de fotograf! en helder, de toon van h en dialoog zeer Maar hij plaatst de b< camerabewegingen in ritme met een simpele als alleen de heel groten beste momenten gegeven spelprestaties van de al den en Stéphane Audran, ne Seyrig, Bulle Ogier de bijrollen voeren ied^, ie top van zijn kunnen. p) Een toneelschrijver, die eerste bedrijf niet stevig palen slaat voor de gefc wikkeling, moet erop reke 6 zijn publiek spoedig alle se verliest. Bunuel kan ter die incompleetheid v ;j] veroorloven. Dat zijn fü meer toont dan een spo! sommige zal duidelijk zijn. Het li lucinerende wandeling leven, dat zich nooit coi verkennen. Het woord meesterlijk voor „Le charme bourgeoisie" nog rui kort, want zo volwassen r verbeeldingsvol is het besl maar zelden genoteerd. Luis Bunuel heeft met "I me discret de la bout voor het eerst volgens K procédé gewerkt. Bij de repetities keek hij door van de lens via een aa videoscherm buiten de 'e rigeerde vandaar zijn af actrices. Het systeem is keld door Jerry Lewis dit W meer nodig had in zijn van acteur-regisseur. Bi* op zijn leeftijd verailf dwongen te zijn tot ing? Wl acrobatiek achter de 111 De Spanjaard, die toch faam had bijzonder effit; werken in de studio als schuivende schaker kon men nu nog sneller late pen. De regisseur filmt de montage. Drie dag* "Le carme discret" op-g®1 was zat de film in elkaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 14