IK HEB HET TOEVALLIG NIET BELAZERD THUIS Opzoek naarh rente? U krijgt tot 65% bij de postspaarbank ...e/7 gisteren] Ton van Duinhoven - 12V2 jaar getrouwd met Ina altijd safe r(^\£)vandaaa C/lDl\mgmmma] Leidse landschappen van Ronald Tolman WOENSDAG 1 NOVEMBER 1973 „Die zijin ook al weer uit elkaar". Ton van Duinhoven en Ina van Faassen zijn zo langzamerhand gewend geraakt aan dit soort ge ruchten met betrekking tot him huwelijk, dat morgen exact 12y2 jaar stand houdt. Een mooie gelegenheid hem (50) en haar (43) eens nader aan de tcund te voelen. Voornamelijk over zo'n „artiestenhuwelijk" en zijn overlevingskansendie, opgete kend uit de mond van buiten staanders, in dergelijke werksi tuaties toch wel nihil zullen zijn. Ton van Duinhoven en Ina van Faassen vinden een dergelijk ge sprek allang best. In hun vaste woon- en verblijfplaats aan de Prinsengracht in Amsterdam, een schitterend grachtenhuis dat ze twee Jaar geleden helemaal ver bouwden en waar zowel Ton als Ina hun eigen werkruimte hebben, wordt twee uur lang gesproken over hun huwelijk en het werk. Van Duinhoven wacht in de eerste instantie, als een volleerd diplo maat, de dingen die komen gaan af. Ina zet thee voor het bezoek: Ton krijgt soep. Ondertussen praat hij over zijn werk als free lance-acteur en het prettige gevoel, dat daaraan verbonden is „dat 's avonds thuis zijn begin ik hoe langer hoe meer te waarderen." Was dat vroeger dan zo heel anders? Ton: „Ja, als ik nu terugkijk, vraag ik me af hoe ik dat zo lang heb vol kunnen houden. Meer dan twintig Jaar heb ik met een ijzeren routine die bus van vijf uur in de gaten moeten houden, omdat Je weer er gens in den lande spelen moest. Je hield altijd die klok in het oog. Op het laatst werd Je geleefd. Het bij elkaar zijn, hing dan af van de va kanties." Ina, dit seizoen eveneens incldeneel actief in haar werk: „Als Je hu ie mand tegenkomt in de namiddag en Je wordt uitgenodigd, kun Je tenminste Ja zeggen. Met Ton en mij was het vaak zó, dat op som mige dagen de communicatie slechts bestond uit een briefje met daarop: de katten hebben al gegeten." RELATIES Destijd met dergelijke feiten voor ogen veel uithuizig, wei nig vrije tijd en veel verplichtin gen zag u beiden een huwelijk toch wél zitten? Ton, leren vest over donkere trui: „Vooropgesteld ik heb niets tegen samenwonen, vindt dat Je op die manier elkaar allereerst moet leren kennen. Dat is bij ons ook zó ge beurt, alhoewel daarin ook persoon lijke elementen meespeelden. Ina was al getrouwd geweest en wilde niet van t ene huwelijk in het an dere duiken. Ikzelf had de nodige vrouwen in intieme relaties gekend, evenals de kinken in de kabel. En daarbij kwam nog, dat ik terug naar Amsterdam ging en niet terug wilde komen zoals ik weggegaan „Allereerst kwam Ina met trouwen op de proppen. Ik vond het idee angstig. Daarna stelde ik het voor en werd zij bang". Maar het kwam er toch van. Vit wal voor instelling? Ton: „Geen morele of dat soort onzin. Dajfc samenzijn met Ina werd gewoon een verbintenis, die Je zomaar niet weggooide. Door een gesprek met een oudere vriend werd me duidelijk, dat ik die kogel door de kerk moest Jagen. Niet om dat papiertje. Het lag meer psychisch. Eerder om de motie van vertrouwen die Je op dat moment in principe afgeeft: het uitspreken en onder strepen van bepaalde voornemens, die Je elkaar overreikt." Ina: „Ik ben een kind van geschei den ouders. Je wilt het beter doen, maar bent tegelijkertijd ook banger. Je treedt zo'n handeling daardoor met enige beschaamdheid tegemoet. Ina, eerder in het gesprek: „Het verbaast me echter wel dat jonge mensen zó vroeg trouwen. Wanneer er kinderen in het spel zijn, is dat volkomen begrijpelijk, maar anders zou Je elkaar eerst eens goed moe ten leren kennen." Het echtpaar Van Duinhoven heeft geen kinderen. Bewust? Ina, „Ik kan ze niet krijgen. Jam mer, maar ik mis ze gelukkig niet. Daar ben ik wel blij om: er zijn mensen die er een enorm punt van maken. Misschien mede dankzij mijn werk, doe ik dat niet." Ton: „Op die punten ben ik vol strekt fatalistisch. Komen ze wel dan is het prima: komen ze niet dan is het ook prima. Ik zie dat organisch. In de natuur heb Je dat ook: de ene plant heeft die moge- lijkhden; de ander weer totaal verschillende. En daarbij komt nog dat als een vrouw werkt, ze zich anders ontwikkelt dan wanneer er knderen zijn." KINDEREN „Beiden zijn we er vanuit gegaan wel kinderen te willen, als het mo gelijk was. Kinderen hebben wij echter nooit gezien als een therapie voor een goed huwelijk of een com pensatie voor wat dan ook. Het meest intense van een samenleving blijven die twee mensen, die beslui ten mejt elkaar verder te gaan." Ton ter aanvulling: „Wat Je wel merkt, is dat je wat overdreven met dieren wordt, omdat Je aandacht niet verdeeld is. Je gedraagt je wat De postspaarbank Is altijd vlak bij woning of werk, want op elk van de 2400 postkantoren kunt u terecht knuffeliger en als er een kat (Ton en Ina hebben er twee) niet is, dan noteer ik dat direct. Niet dat ik nou weer zo'n idioot ben met bees ten...." Door het free lance-werk van bei den is er plotseling enige vrije tijd mogelijk. Vooral 's avonds Ton en Ina kijken graag tv geniet het echtpaar daarvan. Overdag heb ben beiden een eigen werkterrein. Van Duinhoven zelf staat dit sei zoen opgesteld in de Nonsens Treurnietshow van de VARA en werkt veel in Duitsland. Vorige week dinsdag bijvoorbeeld was hij behalve in de Hadimassa nieuwe stijl tegelijkertijd te zien op Duits land I in een tv-film. Via Duitsland in speelt hij voorlopig iedere I dagavond in de serie „Tribunaal 1982" als hoofdaanklager voor de derde wereld. Voor dze serie, w Iin Van Duinhoven een opvallende Irol speelt hij moet aantonen dat de arme landen steeds armer den en de rijke landen steeds rijker verbleef hij deze zomer zes we ken in Duitsland. Ina ging mee en ontpopte zich tijdens het verblijf I als columniste (ze ging verhalen schrijven voor de Margriet). |Ina, kort zwart/grijs haar, over die schrijverij: „Het is een soort zij sprong, omdat ik dit seizoen op to neel geen verplichtingen had." La ter blijkt dat ze die voor tv wel had. Ina speelt een sjieke dame in een sinterklaasmusical, geschreven door Mies Bouhuys. „Maar dan ook voor 100 procent sjiek: veel glitter- werk, voiles en hoge hakken. Heer lijk om zoiets neer te zetten. Het kind in mij komt erdoor naar bo- Voorts verleende ze haar medewer king aan de nog uit te zenden VA- RA-serie „Waaldrecht". Voor we terugkomen op hun huwe lijk wil Van Duinhoven nog graag enkele toekomstplannen kwijt. Hij vertelt over zijn eigen productie maatschappij, zijn plannen om vol gend seizoen alleen het toneel op te gaan, filmactiviteiten die vooral met Duitsland te maken hebben en zijn gastrol bij Globe in „Hedda Gabler" ivan Ibsen (première 22 november). Een vast engagement bij een to neelgezelschap ziet hij niet zitten. Jk ben niet zó weg van die vaste verbintenissen, oftewel die commu nevorming. Voel me meer solistisch ingesteld. Op dat ensemblewerk ben ik zo langzamerhand afgeknapt. Het moet wel een verrekt interessante rol zijn, voor ik ja zeg." Ja zeiden Ton en Ina wél 12 jaar geleden tegen het huwelijk. Een vrij huwelijk, zonder beper kingen? Ina: „Ik denk in principe niet zó gauw aan ontrouw. Je weet dat zoiets weieens kan gebeuren. Mense lijk meer niet". Ton: „Ik ben ook niet zó overspelig. Misschien omdat ik voor we trouw den veel heb uitgevreten. Nu zou ik me daarmee niet zo senang (be haaglijk) voelen. Ik heb niet zoveel behoefte aan die prikkels van het vreemd gaan. Ik voel me misschien gecoiffeerd (gestreeld) als ik weet dat het zal lukken. Vind het dan flink, en indirect prettig, van me zelf dat ik het voor Ina laat. Ik hoop dat dat zó blijft. In wezen re lativeer ik de hele zaak. We zijn tenslotte allemaal mensen en zoiets.... ach. ik zou het als een ramp beschouwen". ,Jk word echter wel steeds ongedul diger met mensen, die zoiets steeds overkomt. Tenzij ze het natuurlijk thuis belazerd hebben. En ik heb het toevallig niet belazerd thuis...". Nederland I 17.00 Kinderprogramma (AVRO) 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 Stichting Socutera 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Politieke partijen: D'66 20.30 The time machine, Amerikaanse speelfilm (NOS) 22.10 Kijken naar kinderen, documentaire filmserie (NOS) •ir In deze nieuwe reeks, wetenschappelijk begeleid door de arts-kinderanalyticus Sjef Teuns, niet om de nor male ontwikkeling van het kind, maar om bepaalde, onaangename storende gebeurtenissen die de gewone groei rail een kind nadelig kunnen beïnvloeden. 22.35 Studio Sport (NOS) 23.00 Den Haag vandaag (NOS) 23.10 Journaal (NOS) Nederland II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De laatste der Mohikanen, tv-serie voor de jeugd (AVRO) 20.00 Jounaal (NOS) 20.21 Papieren rozen, tv-film (AVRO) 21.20 Rode wijn in een groen glas, balletfilm (AVRO) 21.35 Televizier Supplement (AVRO) 22.05 Leerhuis, discussieprogramma (IKOR) Aan de orde komt de maag wat ons belemmert om datgene te doen wat we graag zouden willen doen. Onderzocht wordt waaruit onze angst voor onze eigen verantwoordelijkheid voortkomt. 22.50 Journaal (NOS) 22.55 Hoe word ik de computer de baas?, les 7 (Teleac) De uitslag van de Rooie Vrou wen .slechtste STER-spot" verkiezing is naar mijn mening een duidelijk bewijs van goede smaak van de doorsnee vader landse tv-kijker. De tv-kijker blijkt heel wel te kunnen onderscheiden: zaken die knullig in beeld gebracht worden en zaken die er lekker uitzien. De Dreft-spot werd als slechtste spot uitverkoren. Het leverde dan ook een irritant dilettantisme aan acteer- en filmwerk, dat het bijna voor de hand liggend was, dat de Rooie Vrouwen aan Dreft de prijs mochten geven. H et is overigens een raad sel hoe het spotje een keuring van de STER heeft doorstaan, want, daar worden aan de pre- sensatle toch wel wat eisen ge steld. Een ander punt van dez' „slechtste STER-spotverkie- zing is natuurlijk de reden waarom de vrouw zich ergert aan een bepaald filmpje. Uit de keuze van Dreft blijkt dat men niet kijkt naar wat er wordt aangeprezen, maar hoe dat gebeurt. En dat mag de Rooie Vrouwen weer verdrietig stemmen. Want het zelfde Dreft verpakt in een smeuïg professioneel filmpje haalt niet eens de toptien van de slechte spotjes-verkiezing. Er is dus geen vrouw die zich ergert aan de mate, waarin men zich belazerd voelt door het aanprijzen van een bepaald orodukt. Bijvoorbeeld Dreft, dat het met die in tweeën ge- kniptetriutjes zo goed kan vertellen, maar je ziet nooit een demonstratiestand van Dreft in een groot warenhuis, waar ze dat eventjes voor je neus doen. Echt bewijzen wat ze zeggen is dat. Het accent ligt by het accepta bel vinden van de spot op het uiterlijk vertoon en niet op de inhoud. Volgens mij een nieu we taak voor de Rooie Vrou wen om dat bewustzijn eens aan te kweken en een slechtste STER-spot-verkiezdng daaraan aan te passen. Overigens, het conflict bij Ach ter het Nieuws nog even bij de kop pakkend op deze VARA- avond: een aflevering van Ko ning Klant maakt weer eens duidelijk wat de problemen van Hans Jacobs zijn. Afgezien van de problemen bij Achter het Nieuws in de personele sfeer, is het vervagen van de roem ran de VARA-nieuwsru- briek toch wel mede bewer- stellagd door bijvoorbeeld de klantenrubriek. Alle onderwerpen die werden behandeld zouden zo items zijn voor een flitsende nieuwsru briek. De Golden Products-af faire, het bouwschandaal in Midwoud enzovoorts. Het Ach ter het Nieuws-probleem is een kwestie van formule. Een vorm vinden waarin iedere medewer ker zich thuisvoelt. De VARA heeft zich eigenlijk deze ellen de zelf op de hals gehaald door het creëren van zoveel hokjes. INVALLER Leiden Tot 8 november aa. wordt in de Singelzaal van de Lakenhal een serie van "66 Leidse Landschap pen" van Ronald Tolman geëxpo seerd. Deze serie van 66 kleine schil- rijen is als het verslag van één on derzoek te beschouwen. Ze werd ont wikkeld uit enkele eenvoudige the matische uitgangspunten. De twee belangrijkste daarvan, voorzover men op het uiterlijk van de serie kan afgaan, waren twee foto's, door Tolman genomen van resp. een gro te oplegger, die een drietal volledige en rechtopstaande bomen langs een rijtje eensgezinswoningen in Lelden I trekt, en van een nog niet volledig afgebouwd flatgebouw ergens aan I de rand van Leiden. Daarnaast was er een eenvoudige kontoertekenlng in stripstijl, van onduidelijke her komst. en Tolmans direkte indruk ken van het vlakke land rond de stad. Deze visuele uitgangspunten werden grafisch en pikturaal op alle mogelijke wijzen verwerkt in de af zonderlijke schilderijen (die dikwijls tegelijk collages en/of grafieken zijn). Naast dit visuele onderzoek deed Tolman echter ook verslag van andere belevenissen van alledag, van voor en tijdens het ontstaan van de serie, en wel in literaire vorm. In een groot deel van de schilderij en zijn geschreven teksten opgeno men, die in enkele gevallen zelfs de overhand krijgen in de kompositie. Visueel en grafisch-technisch onder- DO.VDERDAG 2 NOVEMBER 1972. HILVERSUM I 402 m FM-kanaleen 7.00 AVRO. 18.20 IKOR 19.00—24.00 NSRV. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag met aatje, met om 8.00 Nieuws en .11 Radiojournaal. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Toppers van toen (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen (gr). (11.00 Nieuws; 11.03 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom twaalf: een uur allerlei voor ledereen. (11.55 Beursberichten). 12.30 (S) Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Ra- (S) De wereld de opera (gr) 15.00 (S) Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Aspecten: kunstprogramma. 17.00 (S) Mobiel: een beweeglijk program ma voor beweeglijke mensen. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Ra diojournaal. Politieke Partijen: 18.20 Uitzending van de Katholieke Volks partij. IKOR: 18.30 Kleur: Vragen rondom schrift en samenleving. NCRV: 19.00 Bij de tijd: serie ult- zendlgen over het ouder worden (1). 19.20 De kerk vandaag: nieuws en commentaar. 19.55 Kunst- en vliegwerk: Informatie over actuele tentoonstellingen. 20.00 (S) Veel ge vraagde muziek. 20.37 (S) De laars op de nek, seriehoorspel ,deel 5) 21.00 Regio-Rechtstreeks (II): ge varieerd programma. 22.20 Avondover denking. 22.30 Nieuws. 22.40 Hier en Nu. 22.50 Wereldpanorama. 23.00 Ra dio VU-Magazlne. 23.20 (S) Promen- dade Orkest EtngsollstenStu- dioooncert. 23.55-24.00 Nleut 20.00—24.00 AV NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (8) Preludium: klassieke muziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.41 Hier Nu. 7.55 Aangestipt: programma - zoek enerzijds en een literair dag- boekverslag anderzijds h ouden el kaar in de serie in evenwicht. Men daarom ook kunnen zeggen dat Tolman beeldend kunstenaar en schrijver tegelijk Is. Temeer omdat Tolman dezer dagen van Lelden naar Beuningen bij Nij megen verhuist, zag de Lakenhal in een kort interim tussen twee exposi ties in de Singelzaal een goede gele genheid om Tolmans "66 Leidse Landschappen" als incidentele toe voeging aan het tentoonstelllngspro- gramma te laten zien. man af: een evangelisch commentaar bij de tijd. 8.30 Nieuws. 8.36 Gym nastiek voor de hulsvrouw. 8.45 Tot uw dienst: klassieke muziek op uw verzoek (gr.). 10.00 Schoolradio. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Podium voor de vrouw: maatschappij-Informaties. 11.05 (8) Voor de zieken. 11.40 Vrouw en maatschappij: serie poëzie programma's (I) 11.55 Mededelingen. 12.00 Ons volkslied, waan en wa&r- lezing. 1220 Door het land van 13.20 (8) Licht ensemble. 13.45 (S) Licht orkest (gr.). 14.05 Schoolradio. 1425 (S) In kleine bezetting: kamer muziek. 15.15 De Bijbel maakt nieuwsgierig: gesprek Regio - rech tstreeks muzikaal, regio- en nationaal allerlei. tijd. 18.30 Nie 18.41 (8) Leger AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Radiojour naal. 20.10 (8) Radiophllharmonlsch Orkest met solist: klassieke en mo derne muziek. 21.05 Kruisweg, hoor spel. Aansluitend: interview. 21.41 (S) Sopraan en plano: klassieke lie deren. 22.05 (8) Muziek zonder po- rele happening. 22.55 Muze zonder Nieuws. HILVERSUM IH. 240 en 298 m. en FM-kanalen. 7.00 TROS. 9.00 KRO. 16.00 NOS. 19.00 0.100 TROS. TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 De Hugo van Gelderen Show. (8.00 Nieuws). KRO: 9.00 Nieuws. 9.03 KRO-op-Drie: Discjockeyshow. (10.00 en 11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws 12.03 Van twaalf tot twee: pauzeprogramma met om 13.00 Nieuws en om 13.03 Raden maar.14.00 Nieuws. 14.03 Discjockeyshow. (15.00 Nieuws). NOS: 16.00 Nieuws. 16.03 De daverende der tig. (17.00 Nieuws). 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. TROS: 19.00 Nws. 19.02 Club de Trop. jana: Su rinaamse muz. 19.30 Terug van wegge weest :d e Diamond Five en 't trloDlck Schallies. 20.00 Nieuws. 20.02 Poster. 21.00 Nieuws. 21.02 Apollo XXI: ver- volghoorspel. 2120 Kabaretteketet. 22.00 Nieuws. 22.02 De Hugo van Gel deren Show met o.a. de Nederlands talige Top Tien. 22.55 Mededelingen 23.00 Nieuws. 23.02 T. 5 T. Tros-Sport-Tljd. met sport en mu ziek. 24 00 Nieuws 00 02 Aktua. 00.13 Jazz-Slr. 00.5501.00 Nieuws.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5