'Keuze van onderwerpen zal karakter van onze rubriek blijven bepalen' Caballero filter Anders dan andere filters c/HÖl msnMïmM) Brandpunts Ed van Westerloo: l~(fy)vandaaa... i ...en gisteren i PASSAP breimachines-' DONDERDAG 26 OKTOBER 1972 Ed van Westerloo (blauw, maar toch sportief kostuum, geen breed postuur) praat over problemen, die zijn Brandpuntploeg in Oeganda op dat moment heeft. Het is de chef die spreekt over organisatorische problemen. Een andere Ed van Wester loo dan de man die deel uitmaakte van 't Brandpuntteam met Aad van den Heuvel, Al Langebent, Frits van der Poel en die anderen, die toen de populairste nieuwsrubriek maakten met hun als een dolkmes door het scherm prikkende dagslui ting „Dit was Brandpunt goedenavond". Brandpunt heeft die leiderspositie inmiddels allang af moeten staan aan het door Wibo van de Linde opgezette flitsende nieuwswinkeltje AVRO's Televizier. Ed van Wester loo verschijnt nog mi op het tv-scherm, terwijl als Aad van den Heuvel en^ Ad Langebent zijn uitgegroeid tot per sonality's (iemand die iemand is op televisie) Ed van Westerloo moet lachen om die „glorie-tijd" van de actualitei tenrubrieken (de periode fond 1964, toen we nog maar één tv-net ken den). „We deden erg goeie dingen, maar voor de presentatie zou je je nu wel eens schamen", zegt hij. De gemiddelde kijkdichtheid van Brandpunt ligt rond de twintig procent (ongeveer twee miljoen kij kers per aflevering). In de glorie tijd lagen die' cijfers gunstiger. „Je moet die glorie-tijd natuurlijk niet gaan ophemelen. De situatie was anders. Er was maar één net en bovendien was de periode 1964 1968 nog net goed genoeg om de mensen overal voor overeind te krijgen. Alles was nieuw. Toen wij destijds de nieuwe voorzitter van de PvdA, dr. Tans voor de buis haal den eerder dan Achter het Nieuws, dan werd daarover gesproken. ADVERTENTIE Omdat alles wat Je deed nieuw was, kun je nu achteraf best spreken van een glorie-tijd. Het zal moeilijk zijn om die weer terug te brengen. Het publiek is ten slotte verwend. Met twee miljoen kijkers en een waardering van 73,4 moet Je tevre den zijn". Is dat nou zo, Televizier haalt toch ook een kijkdichtheid van zo rond de veertig procent. Mag je dan tevreden zijn als Je maar de helft haalt? E. v. W.: „Dat ligt natuurlijk wel even anders. Je moet daarbij be denken dat Televizier in een aan trekkelijk maandagavond-program ma pakket zit. Met mensen die blij ven hangen na Peyton Place en zo. Daarmee wil ik niet zeggen, dat Televizier geen goede rubriek zou maken, maar wij kunnen hem zo nooit maken". Een actualiteitenrubriek heet nog altijd het gezicht van een omroep te zijn. Bedoelt Van Westerloo dat de Televizier-formule niet past op het gezicht van Brandpunt? W.: „Een actualiteitenrubriek is mede gezichtsbepalend voor omroep. Er zyn gewoon meer zaken :aan Je het gezicht van de KRO kan onderkennen natuurlijk. Maar de keuze van de onderwerpen bepaalt wel het karakter van je brlek en onze keuze is anders dan die van Televizier! Hoe anders? W.: „Een onderwerp als „Sex op bestelling" zou het bij ons niet halen. Wij vinden dat er belangrij ker zaken aan de orde zijn. Als wij de keus hebben tussen een onder werp over Johnny Rep van AJax, omdat die plotseling in het nieuws is gekomen en op dezelfde dag komt de Rotterdamse discrimina tie-kwestie er tussendoor, dan gaat Rep eruit. Dat is de keuze die Je maakt". Maar Je hebt als tv-Journallst ook de verantwoording, een goed tv- programma te maken, dat bekeken wordt. INFORMATIEF E. v. W.: „Dat is wel waar, maar daarom hoef Je nog niet die dingen te doen, die Je een groot kijkerspu bliek bezorgen, aJlleen maar omwille van de grootte van dat getaL Ik kan me voorstellen dat Je Je ru briek begint met een onderwerp, dat lichter is dan een politiek de bat. Maar vergeet niet, dat een he leboel onderwerpen door grote groe pen kijkers worden ervaren als en tertainment terwijl we het als echt informatief bedoelden". Van Westeroo voelt dus niets voor een nieuwsshow? E. v. W.: „Niet als daarmee wordt bedoeld, dat Je in vijftig minuten omwille van de vaart in Je pro gramma zes onderwerpen wil bren gen en dat daardoor een debat De Brauw Den Uyl maar een mi nuutje of acht kan duren (dat overkwam Televizier enige tijd gele den). Dan zeg ik de woorden I nieuws en show verdragen elkaar niet. Natuurlijk wordt er wel eens te veel gesproken in onze rubrieken beseffen we niet altijd, dat tv er om beelden te laten spreken. Maar ik kan het steeds henhalen, de keuze van onderwerpen zal altijd karakter bepalen en die keuze eerder uitvallen in de richting zaken die onze samenleving be zighouden dan het ontspanningson- derwerp". Met dat standpunt vervreemd hij waarschijnlijk een groot kijkerspu bliek van Brandpunt. W.: „Ongetwijfeld, maar het aantal van dik twee miljoen dat we overhouden zegt genoeg over de in teresse die er leeft bij de mensen informatie. Iedereen die zegt, dat de tv-kijker geen belangstelling heeft voor actualiteitenrubrieken zit fout. Ook een omroep als de TROS, die meent niet aan actualiteit te moeten doen, omdat Je de mensen niet moet lastig vallen met nare zaken, hangt een verwerpelijk standpunt aan. In wezen is de keus die de TROS maakt veel ingrijpen der dan onze keuze. Verzwijgen wat er in deze wereld gebeurt is een keus die veel dieper gaat". Heeft Van Westerloo het idee dat Brandpunt en de andere rubrieken wezenlijk invloed kunnen uitoefenen op de denkwijze van de kijker? MOEILIJKER E. v. W.: „Die illusie heb ik niet. Ik geloof niet, dat wij in staat zijn de verkiezingsuitslag van 29 november ingrijpend te beïnvloeden. Die uit slag staat in grote lijnen al vast. Je kunt mensen wel voor een moment schokken, ergens met de neus drukken al wordt dat ook al steeds moeilijker. Heeft hij enig idee hoe Brandpunt nu overkomt bij het pu bliek? E. v. W.: „Volgens mij als een afhankelijke rubriek". Niet gebonden aan de K van RO? E. v. W.: „Absoluut niet. Wij heb ben geen duidelijke bindingen met een achterban, religieus of politiek. De KRO heeft natuurlijk de K ui teraard, maar organisatorische bin dingen bestaan er niet. Niet zoals bij de VARA, waar duidelijke lijnen zijn naar vakbond en politieke par tij". Waaruit blijkt dat? E. v. W.: „De hele manier waarop Achter het Nieuws overkomt toont dat aan. Alle onderwerpen hebben daar duidelijk een partij-gerichte benadering. Niemand kan Hans Ja cobs en al die anderen toch los zien van de PvdA. Er is zelden of nooit een kritische benadering van eigen mensen te zien. Daarin verschillen wij het meest van Achter het Nieuws. De ideologie van een omoep mag best tot uiting komen in een nieuws rubriek maar niet op die manier". Er zijn stemmen, die zeggen, dat men het behandelen van de actuali teiten best kan overlaten aan één centrale organisatie in Hilversum. E. v. W.: „Daar ben ik ontzettend fel tegen. Zo'n kreet wordt snel ge slaakt omdat het efficiënter zou werken en dergelijke. Nou efficiën ter zal het zeker niet zijn. Belang rijker vind ik, dat we er voor moe ten blijven vechten, dat de nieuws voorziening in de omroep in ieder geval gedifferentieerd blijft, nu in de krantenwereld die gedifferen tieerdheid dreigt te verdwijnen. Er kan natuurlijk wel meer gecoördi neerd worden gewerkt tussen de di verse rubrieken". Het gezicht van Brandpunt wordt ook bepaald door mensen. De kijker hangt tv-programma's graag op personen. Brandpunt is een sterk voorbeeld wat dat betreft. HERKENNING E. v. W.: „Gedeeltelijk wel Ja. Maar uit een enquête is ook gebleken, dat de herkenning van Brandpunt als KRO-programma bij de kijker erg hoog ligt. Behalve dat merk Je in derdaad uit de kijkerspost, dat die niet alleen gericht wordt aai Brandpunt, maar ook aan Ad Lan gebent bijvoorbeeld. Dat is ook eer erg goed iets. Die bekendheid vai personen wekt een stuk vertrouwen bij de kijker. Want in wezen maak Je toch een programma voor twee of drie mensen in éen huiskamer, dat vergeten we wel eens als we over die kijkcijfers praten". Dat een actualiteitenrubriek ook tv-persoonlijkheden nodig heeft be wijst, dat het ook een beetje met show te maken heeft. E. v. W.: „In die zin wel, ma£ kunt moeilijk zeggen dat Van den Heuvel en Langebent Show-typen zijn. Bovendien wat is een tv-per- soonlijkheld. Ik heb altijd nog de ervaring, dat die mensen waarvan men zegt: „die worden het nooit' het Juist wel worden. Neem Koos Postama, niemand heeft daarin ooit geloofd. Nou neem me niet kwalijk" ADVERTENTIE de panty die tegen een stootje kan (In de groene verpakking) NEDERLAND I 18.45 Tl-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Kinderkrant (E.O.) 19.30 Merv en Merla Watson met eigen songs (E.O.) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Nader bekeken, actualiteiten (E.O.) 20.45 Intermezzo in nature (E.O.) Een in het openluchttheater in Valkenburg opgeno men muzikaal programma, waaraan o.a. meewerken The Shepherds, The Young Credo Singers en het Ned. Radio Ensemble. 21.20 Philadelphia (E.O.) Film over de zorg voor geestelijk gehandicapten. 21.55 Tenslotte (E.O.) 22.00 Het gat van Nederland (VPRO) „Late show" met actuele onderwerpen, filmpjes, mu ziek, schetsjes en mini-documentaires. 23.15 Journaal (NOS) NEDERLAND H 18.45 Tl-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Daktari, tv-serie (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Geef m(j de schuld maar weer (KRO) Dit door Clive Exton geschreven stuk gaat over het al wat ouder echtpaar Hetty en Fred Anderson, ge speeld door Henni Orri en Han Bentz van den Berg. In een aantal gesprekken tussen man en vrouw, waarin zij steeds langs elkaar spreken, wordt duidelijk hoe hun verleden is geweest en wat voor mensen zi] eigen lijk z(jn. 21.10 Interview (KRO) Ad Langebent praat met de hoofdfiguren van de Enka- actie. 2L40 Dirigentenportret: Zubin Mehta (KRO) In dit tv-portret van een dirigent zijn opgenomen een gedeelte uit de opera „Samson en Delilah" van Saint Saëns en de vierde symfonie van Brahms. 22.35 Den Haag vandaag (NOS) 22.45 Journaal (NOS) Geen rechtstreekse tv-uitzen- ding van voetbalwedstrijden op een Europa Cup-woensdag avond: een teken aan de wand voor de clubs, die zelfs bij dit internationale spektakel hun tribunes niet vol kunnen krij gen. En tandengeknars bij de voetbalfans thuis, die later nog eens extra spijt hadden him Feyenoord met 38.000 toeschou wers in de kou te hebben laten zitten, toen zij tegen half elf dan eindelijk te zien kregen wat ze allemaal aan sensatie in de Kuip hadden gemist. Dat aanvallende voetbal van beide kanten was voor de tv-kijkers misschien een forse stimulans er volgende keer zelf bij te zijn en als dat er dan maar genoeg zijn om zo'n stadion helemaal te vullen, komt ook automatisch de wedstrijd op de buis Om nog even bij Studio Sport te blijven: we hoorden nu eens van Herman Kuiphof zelf, wakt er tegenwoordig allemaal kan en mag In de tot voor kort zo angstvallig bewaakte fatsoens code voor etherreclame. Kuiphof had namelijk de he ren Vissers en Hajer van het nationale tennlscircus dat op 10 december in Venlo van start gaat, op bezoek en voordat ze zelf een onvertogen woord er uit hadden kunnen gooien, sprak Herman hen, toen de sponsors ter sprake kwamen, bemoedigend toe: „Noem eens wat namen". Waardoor we midden in een programma een stuk onvervalste STER-reclame kregen en daar gaat het mis schien in de toekomst ook wel naar toe, maar zolang dat niet officieel geregeld is, blijven we er graag (zolang mogelijk) van verschoond. Cn ieder geval kwamen de filmliefhebbers, die zich de af gelopen Jaren tientallen speel films op de woensdagavond door de neus geboord zagen (ofschoon ze veiligheidshalve wel werden aangekondigd, maar de stadions liepen altijd gegarandeerd vol) nu aan hun trekken. Niet met een meester werk, want „The case against Broonlym" was ook wat betreft lengte "n typische B-film, maar er zat toch 'n pittig verhaal in. Voor de op hogere honorering azende politiemensen in ons land een minder plezierige film, waarin hun Amerikaanse collega's voor een deel als cor rupte collaborateurs in het gangsterwezen werden voorge steld, omdat zij hun maandsa laris zonder scrupules met steekpenningen aanvulden; sinds 1958, toen de film werd gemaakt, zal er echter in Ame rika wel iets veranderd zijn. De TROS had quizmaster Hans-Joachim Kulenkampff als gebaarde kapitein in een boeiend tv-spel en hij bracht het er stellig beter af dan ac teur Guus Oster als quizmas ter. En de NOS had als tegenwicht van alle sport en gangsters voor de dames de eerste afle vering van wat prtentieus en Feministisch Magazine wordt genoemd, maar zich ditmaal beperkte tot wat schoolmeis- jes-prietpraat over trouwen en kinderen onder de tonen van „Love Story", slaafse navolg- stertjes van moeders idealen, al had Ageeth Scherphuis het kennelijk wel anders gewild. AVRO. 9.20 NOS. 9.40 AVRO. 12.00 ÜTBfitiÉI VARA. 13.25 NOS. 17.00 920 pedagogische rubriek. 0.35 Waterstanden. 9.40 (S) Inleiding tot muziekbegrip. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 populair verzoekpla- tenprogramma met om 11.00 Nieuws. 11.30 (S) programma over volksmu ziek. 11.55 Beursberlcpten. 12.00 Blik op de wereld: lnfbrtüatlef program - -- 12.30 Uitzending w. 12.40 (S) Licht. slek 12.50 Recht en Je. ltf.00 NleuwB. 13.11 Dingen 1 dag. 13.25 toeristische Informatie uit binnen- en buitenland. 13.50 rubriek over het leven m de taal. 14.00 Mu- de Middeleeuwen en Renals- polltiekt gronalhi ke analyses, reportages, achter- 18.00 Nieuwe. 19.00 (S) muzikale snten voor de KRO-mlcrofoon. kerk-zijn Ln onze tijd 19.45 muziek ln de liturgie. 20.00 verzoekplatenpro- gramma. 22.00 (S) licht programma. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. KRO. 19.00 VPRO. 21.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) klassieke muziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.41 Echo. 7.50 (S) klassieke 8.24 Overweging. 8.30 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) klassieke en moderne muziek. (10.30 Nieuws) 11.00 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. 12.00 (S) gevarieerd program ma. 12.22 WIJ van het land; 12.26 Mededelingen; 12.30 Nieuws: 12.41- 12.50 Echo. 13.00-13.05 Raden hoolradio. 14.15 Nieuws, feiten en achtergronden op programma 1-kulturele ok- Nleuws; 20,15 VPRO-VrlJdag-konsert). 21.00 (S) klassieke De Staalkaart. 23.55 Nieuws. Hilv. IIL 240 en 298 m. en FM-kana- len. 7.00 EO. 11.00 NCRV 14.00 NOS. 15.00 AVRO. 18.00 NOS. 21.00 VPRO 7.00 Nieuws. 7.02 muziek voor Jonge mensen. 8.00 Nieuws. 8.02 gevarieerd programma. (9.00 Nieuws). 10.00 Nieuws. 10.03 verzoekplaten van en zieken. 11.00 Nieuws. 11.03 Pop- Barend Ba- Meurders, met o.a. Europees Poppar- lement. 15.00 Nieuws. 15.03 wereld toppers. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.03 Radiojournaal. 17.06 verzoekpla- tenprogramma. 18.00 Nieuws. 18.02 De Joost de Draayer Show 19.00 Nieuwe. 19.02 Gevolmachtigd: verzoekplaten- programma. 20.00 Nieuws 22.02 Dr. plaatbesprekingen nieuwe platen, JHHHIHHBiiHHNi reportages. (22.00 23.00 en 24.00 Nieuws; 22.55 Mededelingen; 21.30, 22.30. 23.30 en 00.30 Aktualitelten 00.55-01,00 Nieuwe ADVERTENTIE Idem. 14.30 (S) licht platenprogram- (S) Metropole Orkest. 17.30 Nieuws 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest j met zangsollsten. 18.19 Uitzending I van het Gereformeerd Politiek Ver bond. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5