«Br chrikbeelden van Genovés iHHI Water te doen is \sn\aagse agenda DAG 24 OKTOBER 1972 het holst van Franco-Span- rvadrdigt Juan Genovés jaar wit schilderijen over tjenen, vluchtenden, ge werden. Over men us, als slachtoffers van een jfke overmacht. Dat kan hij drid blijkbaar ongehinderd Tot 1966 exposeerde hij zo- Spanje als daarbuiten, na- tot dusver alleen in mitenland. n Londense kunsthandel be- rtigt zijn zaken. Het is de irlborough Fine Art Ltd. die in in dure modernen doet. schrikbeelden van Genovés rden dus kennelijk gekocht r instellingen en door mensen veel geld macht). Dat al- kan men, gezien het onder- p van deze kunst, merkwaar vinden. De tentoonstelling Genovés, tot 12 november in Museum Boymans-Van Beu- igen, maakt het misschien be- ijpelijk. zijn uit 1965 enkele werken ,arop de figuren zijn gemaakt papier en echte kledingstuk- in laag reliëf op het vlak. zoals ook in de volgende dlderijen, hebben de slachtof- - evenals de vertegenwoordi- van de maoht - geen gezicht, zijn anoniem. De reliëf kreu- doen denken aan veenlijken. lat opzicht zijn de vertegen- ordigers van de macht er niet nnefer aan toe dan het slachtoffer, schilderijen die volgen zijn koeler gedaan. In de meeste stkunst is het handschrift ;nd, de kleur schril of het to- laspect grauw en triest, ofwel penseelwerk driftig gesticule- id. Bij Genovés is geen hand- rift bespeurbaar. Op het eer gezicht lijkt het, of het beeld ografisch is verkregen. De lerende kleurfilms zijn blijk- 9enfr gespoten. werkelijkheid bereikt de schil- dat documentaire, fotoachti- effect zonder camera. Het is de weloverwogen, bijzonder zorgde uitvoering dat hierbo- „vervaardigt" werd ge- oken. De kleursluiers en urbanen dienen een presenta- e zo effectvol is als die van goed verzorgd beeldmate roor reclame-doeleinden, kunstenaar gebruikt dus de achtsmiddelen" van de dure iame om ons indringend iets ogen te stellen dat aller- ist aanlokkelijk is. Dat maakt schilderij van Genovés nog i schokkend. Vluchtenden als schimmen, gevangen in bundel van een zoeklicht, of ilwitten die we zien via het te- yan een dodelijk wapen, migten worden van verre en bovenaf waargenomen: we geen personen maar mieren verdelgd worden, moeten en. Ze overschrijden bij- irbeeld een verboden lijn. De ti het voorval zien we als 'H 'De gevangene1een collage van Genovés uit 1965. tijdens een gelijktijdige projectie op vier schermen: het verslag van een "operatie" zoals dat in poli- tioneel-militaire termen heet. Het ontstellende is, dat die schil derijen ons tot toeschouwers ma ken zoals we het voor de beeld buis zijn óf: op de waarnemings post van de man met de mitrail leur of van de leiders van de „operatie". Slachtoffers én de macht zijn beiden anoniem, zoiets als natuurverschijnselen. Zo keren zich de schilderijen te gen iedereen of tegen niemand in het bijzonder. Nixon, de Rus sische leiders, de oliemaatschap pijen, Franco, de Arabische Liga en de Griekse kolonels: allemaal zijn ze tegen wreedheden en bloedvergieten, maar „operaties" zijn altijd onvermijdelijk. In koor kunnen we de situatie betreuren waar deze schilderijen over gaan: niemand behoeft ze zich persoonlijk aan te trekken. Naar thema en trant zijn ze ken merkend voor onze tijd én voor het artikel, waarmee geen ander meer Genovés concurrentie kan aandoen. Dus is het een goed ar tikel voor de moderne kunsthan del. Alleen: de schilder zal iets andesr op dezelfde manier dan wel het zelfde op een andere manier moeten gaan doen, want op de tentoonstelling merkt men, dat zelfs een veertigtal van deze schil derijen al vrij veel is. De tweede keer dat men het werk bekijkt, gaat men al vooral op de "mise en page letten, op de "lay out". De vormgeving van Geno vés overstemt dan zijn „bood schap". Een zeer knap gemaakte film Stewart Cooper laat vaststellen hoe dat laatste komt. In die film is behalve werk van de schilder ook documentaire film gebruikt van echte gewelddaden, bedreven aan mensen met een gezicht. Die vormloze stukken Journaal snij den dieper. Dolf Welling ADVERTENTIE ('sIhoenen.) SHOEPOST BRAMMETJE FOK Marino kon nauwelijks wachten. De Kokanje lag nog nauwelijks vast of hij was met zijn koffertje al op de kade mgen. Bram, Karo en Tutu volgden spoedig en gevieren ilden zij het stadje in, op zoek naar het circus. Marino eerste, die op een aanplakzuil een affiche ontdekte. Hij maar toe, om te kijken op welk plein het circus precies „Place du Cirque", ei hij tot Bram, die inmiddels gena derd ivas. „Waar zou dat zijn?" Bram keek om zich heen en ontdekt een agent, die op een kruispunt vlakbij het verkeer stond te regelen. „We gaan het gewoon even aan hem vragen", stelde Bram voor. Nou was dat eenvoudiger gezegd dan gedaan. Want op de agent na sprak er niemand Frans. Maar met de nodige gebaren lukte het toch aar dig. Toen de agent eenmaal doorhad dat ze het circus zochten, wees hij ze zo goed en zo kwaad als het ging de weg. Toen klonk opeens dat onheilspellende geluid. Dinsdag Stadsgehoorzaal Jubileum concert Con Amore, 8 uur nam. Donderdag Stadsgehoorzaal Rotterdams Phll- harmonlsche Orkest o.l.v. Jean Four- net 8.15 uur nam. Voorschoten (Moeder Godskerk) Re sidentie-orkest o-lv. Willem TTQT' loo 8.15 Leidse bioscopen Camera: „De matinée: „De schat a.l. dag. 2.30 uur. Nachtv.: „Z." 18 Jr. vrij het Zllvermeer." dag. 2.30 .itv.: „Z," 18 Lido: „West side story, 8 uur. „De peetvader," Nachtv. „Lief- deséxplo6ies," 18 Jr. vrij en zat. 11.30 Studio: „Frenzy," 18 jr. dag. 2.30, 9.15 uur; zo. ook 4.45 uur. Trianon: „Zeg maar Ja tegen het Tentoonstellingen de Spaanse burgeroorlog (t, 3 november). xrgers (Bun Cilja "ïÉtehep- Wil èlommerde en Marijke v. d. Stoepen. Gem. Archief Expositie Pieterskerk a t/m vr. 9—12 uur voorm. en 2—5 ur nam. za. 912 uur voorm. dond. 7.3010 uur nam, (t.em. 27 oktober) Galerie r v.d. VUst (Botermarkt): schilderijen en aquarellen van Amp 1 Leiden „Fai la" zomertentoonstelling over zeilen in de Stille (t.ejn. 7 Januari). Ned. Legermuseum Geopend maandag ot en met vrijdag 9 uur voorm 5 uur ,am zon. en feestdagen 1-5 uur. Rijksmuseum voor de geschiedenis der natuurwetenschappen dag 10-4 uur zondag 1-4 uur. De Lakenhal: Dag 10—6 uur. zon dag 1—5 uur RIJ kam (Steenstraat 1): Dag 10-5 1-5 uur nam Rijksmuseum natuurlijke hls- lerenleven in Su- iet zat 9.30 |(Raamsteeg voorm 4.30 uur nam (T.e.m 26 okt.) Wassenaar Kunstzaal Heuff Exposi tie Dolf van Leggelo (asuarellen en te keningen) en Jan van Stolk (kera miek) ma tm. zat. 10 uur voorm. 5 uur nam. di.- bovendien 810 uur nam. (t.ejn. 28 oktober). Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuls: le klasse dagelijks 11.00—12.00 uur 13.1514.00 uur 18.45—19.30 uur 2e en 3e klasse, da gelijks 13.15—14.00 uur en 18.45—19.30 uur Kinderafdeling dagelijks 14.45— maandag- woensdag- en 184519.30 uur le klasse dagelijks v a. 11.30 Kraamafdeling: 3e klasse 15 —16 en van 18.45—19 30 u 2e Klasse 11.30—1200 (alleen vaders) 15.00—16 zondags 1112 en 1415 Eerste klassede gehele dag. Annakllnlek: dag 13.3014.30 en i 19—19.45 diD v 13—14 i PAGINA 17 extra bezoekuur 20.00 uur De bezoektijden ande (krat i verband rr volgt vastgesteld: dagelijks 15.30—17.00 uur en van 1830—20.00 u KindereD tot 12 Jaar kunnen wegens mogelijk infectlegevaar helaas niet op m d bezoek ls uitsluitend be stemd voor de echtgenoten Alleen- moeders waarvan __t buitenland ver toeft kunnen 's avonds één bezoeker ontvangen Op dinsdag ls er geen bezoek behal ve voor patiënten die op die dag be vallen zijn Voor hen ls er een avond- overlge bezoe kers maandag tot vrij 18. zat en zon 14.30—15.30 aAle bezoekers maandag —19 uur zat en zon. 14 (zaal 51 babyzaal) alleen dag vanaf 10.3" neus- en oorl dinsdag 18.1519.C uur zat en zon tevens n.auio.au uur Gynnacologie en vooqr zwangeren dagelijks van 10.0011.30 uur en van 15.0020.00 uur behalve op dinsdag Op die dag ls er geen bezoek behal- 14.30—15.30 dinsdag 13-14 19.00—20.00 uur Voor de Praematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders): maandag, woensdag, vrij dag 18.3018.45 zaterdag en zondag: 15.30—15.45 uur. ALPHEN AAN DEN RLJN Rijnoord: le en 2e klasse 10.3011.00 14.0014.45 en 18 0019.00 uur 3e klas Toneelgroep de Haagse Spelers George Watson. Kon. Schouwburg: 20.15 Nederlands Danstheater sies" en „Mutations". WOENSDAG HOT: 20.30 uur: De Haagse Come- die: „Het spel der vergissingen" van William Shakespeare. Diligentla: 20.15 uur: „Neerlands hoop in Panama". Frank Kooman: 14.30 uur: „Het zonnekacheltje". DONDERDAG Diligentia: 20.15 uur: „Neerlands hoop in Panama". Theater Pepijn: 20.30 uur: Cabaret Scheepsberichten Carebeka vn R'dam nr Liverpool Carebeka VI 20 te Avonmouth Deborah p 19 Tongue nr Antwerpen Dongeborg 19 te Delfzijl '-a™*—"-^terdar ip Na Rotterdam naar n Fawley nr Ant- Merwêborg p 20 Brunsbuettel nr Skuts- Rotterdam Algorab 23 te Teneriffe Alkes 21 te Bremen Ameland 21 te Eastham Amstelhoek 21 te Rotterdam Amstelstad 21 150 nw Lobito Amstelveen 21 750 nnw Wak Hsingkang Antilla Cape 23 Archimedes Ares 21 970 Archimedes 23 te San Juan Flores i Aristoteles 21 120 zw Sao Miguel Amsterdam Asmidlske 22 vn Churchill nr Belfast Atlantic Star 21 vn Bremerhaven nr Gothenburg along 22 vn igkaiis te H. Castlila 21 20 Turbo Ceres 23 te Callac Chevron Madrid Chiron 22 te Rio Haina 22 Pernis Coral Obelia 22 te Abidjan verw. nuda nr StanL Dailia 21 300 zw Colombo nr Me Doelwijk 22 510 no Paramaribo Kaapstad Gaasterdijk 20 vn Long Beach nr Ri aventurs Dakar Gorredijk 22 540 z Cape Race Palldoe Gulf Italian 21 130 no Bermu Katelysia 21 Vancouver Katsedijk 22 Panama kanaal Koratia 23 te Bangkok ADVERTENTIE automatiseringstechniek o.de[H33b.v.i meet-, regel- en besturingsinstallaties Schiedam (010126 94 85* a. defffiffb Maas Lloyd 21 400 nnw Cabo Desao Roque nr Kaapstad Machaon 22 te Bremen verw. Memnon 22 Mercurius 22 te Rotterdam Moerdijk 21 te Rotterdam Nedlloyd Kyoto 23 te Lissa Nep tun us 23 te Paramaribo Niso 23 720 zw Cocos EU. n Paiamedes 21 te Port Linden Papendrecht 21 Frederikstad Pericles 21 1240 no Barbados i bodes Putten 22 210 ozo Havanna i thur e 21 vn Santos nr Karachi Rotterdam 20 vn New York JUAN Rljnborg 22 te Zaandam verw. Safocean Adelaide 21 vn Durba trkerk 21 te Rotterdam a-tes 22 te Laguaira Solon 23 te Matanzas Steenkerk 21 vn Kaapstad nr Ham burg Straat Agulhas 21 vn Osaka nr Yoko hama Straat Florida 23 te Moll I Luanda Straat Fremantle 22 t Straat Magelhaen 21 nr Kaapstad Straat Nagasaki 2£ Straat Talbot 21 Bangkok Streefkerk 21 400 wnw Walvis Port Kelang Tanahaig 21 160 w Freetown i Santos Thuredrecbt 21 nr Wilmlnton Tinto 21 260 nw Montevideo nr 560 o Delaware Walcheren 23 8000 z Aleachen nr Kl- timat Westerkerk 21 1200 no Barbados nr Wonosari 23 480 nno Townsvllle naar Singapore Zuiderkerk 21 440 nno St. Maarten ADVERTENTIE Hoe je elke dag vlees kunt eten zonder je kinderen uit werken te sturen. -persoons recept bijvoorbeeld kost kompleet maar ca. f 2,25 per persoon. Koe Loe Yoek 400 g mager varkensvlees in blokjes laten snijden. Wentel die door maizena-zout-peper mengsel en bak ze croquant in hete oiie. Bak in zelfde olie: geperst teentje knoflook, reepjes paprika, stukjes ananas en tomaat en 1 theel. gember poeder of 2 bolletjes gember. Ananassap, champignons en zout toevoegen. Saus binden met maïzena en over stukjes vlees gieten. Presenteer er droge rijst bij. Verrassing:Vlees kan best voordeligzijn. 1117. Tegen de avond gingen Panda en Joris naar de wg om wat te eten. En omdat Panda langzaam maar \begon te geloven dat Joris zo slecht nog niet was, bood 1 hulp aan. 1 dan, manneke", sprak Joris tussen twee happen door. J dandat ik de familiering waarmee ik mijn afstam- f moet bewijzen in mijn jongen dagen in huize Schraap hten liggen. Ge begrijpt dat zulks heel pijnlijk is. De 1 heer Schraap zou het me zeer kwalijk nemen als hij ontdekte dat ik jeugdige zo slordig met dat kleinood had omge sprongen. En daarom moeten we proberen om het onbemerkt terug te krijgen Hij eindigde zijn maaltijd en vervolgde: „Die ring liet ik des tijds achter in een nisje, achterin een open haard verborgen, herinner ik me. En deze plattegrond, die ,ik bij mijn papieren vond, zal ons de weg naar de betreffende schoorsteen wijzen, zender dat oud-oompje het hoeft te merken. Volg rzij". Dat deed Panda en even later kwam huize Schraap in zicht. ,Zo en nu gaan ive uitzoeken, welk rookgat ge in gaai klimmen, baaskesprak Joris

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 17