'Ik voel er niets voor om in een seksfilm te spelen' Caballero filter Anders dan andere filters Godspell brengt blijde boodschap naar Leiden rfë)vandaaa... WO ...en gisteren i programma] Willeke Alberti heeft nieuwe plannen maar WOENSDAG 18 OKTOBER 1972 II.II.HUM JII.'Ul Willeke Alberti is teruggekeerd bij de AVRO, die omroep waarbij zij in 1968 haar eerste tv-show opnam. De samenwerking tussen Willeke en de AVRO werd destijds onderbroken omdat Willeke meer geld wilde zien voor een show. De AVRO voelde daar echter niet voor. Willeke is dit incident al lang vergeten en ging dan ook tn op het aanbod van de AVRO om opnieuw een tv-show te maken. Waarschijnlijk zijn beide partijen het nu wel eens geworden over het salaris. In het Hilversumse NOS-complex werkt Willeke op het ogenblik elke dag aan haar tv-show, die 27 novem ber op het scherm verschijnt. Nu eens geen Willeke als actrice, maar zoals vanouds als zangeres. Ondanks de hardnekkige geruchten dat uit het lieve zangeresje een bikkelhard zakenvrouwtje is ge groeid, dat voor een gesprek met krant of tijdschrift gigantische be dragen vraagt, wagen wij het erop Willeke te benaderen. Genesteld op een enorme poef in een minijurk, poesmooi uitgedost voor de opna men van het liedje „Ik lig zo vaak te denken", wil Willeke best iets vertellen, zonder dat wij de beurs hoeven trekken. Is het Juist dat Willeke tegenwoor dig voor een interview zo'n tweedui zend gulden vraagt? Willeke: „Nou dat bedrag is wat overdreven, maar inderdaad voor een reportage in een groot dames blad weet ik echt wel wat ik vragen kan en daar schaam ik me niet voor. Kijk, ik zie het zo; die da mesbladen zijn commerciële instel lingen. Die bladen hebben een enor me oplage en waarom? Omdat ze op artiesten en andere bekende per sonen worden verkocht. En als het dan ook nog een tijdrovend inter view is, dan vind ik het heel reëel om er geld voor te vragen. Maar bij kranten en muziekbladen pas ik dit niet toe zoals Je ziet. Vraag gerust." Wat is dit voor show? „Ik zing liedjes van mijn aller nieuwste elpee die 10 november uit komt. Het zyn cabaretliedjes Toon Hermans, Wim Kan, Seth Gaaikema, Wim Sonneveld, Herman van Veen en Paul van Vliet. Het zijn meest bestaande nummers. Slechts enkele zijn speciaal voor mij geschreven. Ik vind het heerlijk om weer eens voor de camera's te zingen. Theo Ordeman regisseert de show. Ik ben aan hem gewend Destijds deed hij ook al mijn tv- shows voor de AVRO." CABARET Vanwaar opeens die cabaretliedjes? „Vorige zomer heb ik bij Seth Gaai- kema en Paul van Vliet gewerkt en toen wist ik opeens welke richting ik uit wilde, het cabaret. Misschien ga ik meer doen op het gebied van cabaret." Wat voor plannen heeft Willeke voor het komend seizoen? „Ik zit bij de AVRO ook nog in de serie Thijl Uilenspiegel, waarvan de eerste aflevering in het najaar op het scherm komt. Dan speel ik nog steeds in „Twee op de wip", alleen nu niet meer met Jeroen Krabbé maar met John Leddy, mijn tv- echtgenoot uit de .Kleine Waar heid". Jeroen heeft geelzucht. Ik was erg blij dat John direct de rol wilde overnemen, want het pro gramma loopt nog steeds geweldig. Dan ga ik bij het Nieuw Rotter dams Toneel samen met Gerard Cox spelen in „Liebelei" van Arthur Schnitzler. Daar verheug ik me enorm op. Bovendien begin ik 1 no vember met de repetities voor het blijspel „Slippers", dat pas volgend jaar september in première gaat. Ik speel daarin met Guus Hermus, Mary Dresselhuys en Jeroen Krab bé. Ik speel ook nog met de ge dachte iets heel nieuws te gaan doen, maar daar zeg ik nog niets FILM Wil Willeke nog bij de film? „Dat wil ik zeker wel. Het zou wel een goeie film moeten zijn. Ik heb aanbiedingen gehad voor films maar dat waren allemaal sexfilms en daar voel ik niets voor om in te spelen." Hoe is het met dochter Danielle? „Prima. Ze is al vijf jaar en reuze zelfstandig. Ze zit nu op kleuter school en op zwemles. Ondanks mijn werk probeer ik toch zoveel mogelijk tijd voor haar vrij te ma ken." Geen blootgeen aanstoot, geen problemen LEIDEN - Een blij makende rock- musical gebaseerd op het evan gelie van Mattheus. Deze ka rakterisering geldt het kleur rijke en over het algemeen gunstig ontvangen spektakel dat 'Godspell' heet. De door de Amerikaanse heren Tebelak en Schwartz in een modieus jasje gestoken blijde boodschap wordt morgen- en vrijdagavond in de Leldse Stadsgehoorzaal gebracht. Wie de première van de Nederland- Godspell-produktie deze zomer in Den Bosch heeft bijgewoond kan moeilijk ontkennen dat deze musi cal zowel in artistiek als in theater technisch opzicht een goed verzorg de indruk maakt en door de manier waarop het religieuze onderwerp is aangepakt voor niemand kwetsend s. Volgens David Conyers, die ook ,Hair" voor de eerste maal naar Ne derland haalde, is „Godspell" een blijmoedige vertolking van het evan gelie maar niet direct geïnspireerd op de Jesus-kick van het ogenblik. De geheel aan het ritme van deze tijd aangepaste bijbelteksten worden gedanst en geciteerd door een groepje elf vrolijk uitgedoste kleinkunst- artiesten. Er is in feite maar één vaste rol, e van Jezus, gespeeld door de Belg Serge Henri Valcke. De andere spe lers beelden allerlei figuren uit in pantomime, zang, dans en gesproken teksten van wat Jezus met zijn pa rabels en gelijkenissen bedoelde. Zij doen dat met veel vaart en met een maximum aan expressie. Wat „Godspell' voor heeft op musi cals als „Jesus Christ Superstar" en „Salvation" is naar de mening van Eddy Habbema, die de dialoog-regie voert, de eerlijkheid. In deze show, die parallel loopt met het evan gelie, worden geen controversiële za ken aan de orde gesteld, worden al leen- maar plezierige dingen ge daan. Géén bloot, géén aanstoot, géén probleem dus. „Godspell" (afgeleid van goodspell of goede booschap) is doortrokken vrolijkheid en wie heeft daar vandaag de dag nu eigenlijk geen behoefte aan? P.R. de kleintjes (KRO) 20.00 20.20 20.30 20.35 NEDERLAND I 17.00 Nogal wiedus, programma 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Van gewest tot gewest (NOS) Journaal (NOS) Uitzending van DS'70 Trekking Staatsloterij „Help", Engelse speelfilm (NOS) „Help" is de tweede speelfilm van de Beatles in 1965 gemaakt door Richard Lester. Het is een ingewikkeld verhaal over een ring van Ringo waar een oosterse sekte achteraan blijkt te zitten. 22.05 Stroming: Terrorisme in Nederland? (NOS) Dit programma gaat over het feit dat steeds meer minderheidsgroeperingen op een agressieve manier politieke doelstellingen trachten te verwezenlijken. Ge sprekken met vertegenwoordigers van het Surinaamse Bevrijdingsfront, de Zuldmolukse Jongeren, de Rode Jeugd en Nieuw Rechts. Studio Sport (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Journaal (NOS) 22.30 22.55 23.05 NEDERLAND O 18.45 18.55 19.05 22.05 22.50 22.55 Ti-ta-tovenaar (NOS) Journaal (NOS) Mik (KRO) Gait Jan Kruutmoes presenteert zijn muzikalepro- gramma ditmaal vanuit het Hillegomse Treslong. Als gasten treden o.a. Les Helleniques en Connie van Bergen op. Journaal (NOS) Studio Vrij: informatie over vrijetijdsbesteding en zelfdoen (KRO) Leerhuis, discussieprogramma (IKOR) Journaal (NOS) Hoe word ik de computer de baas?, les 5 (Teleac) In Hier en Nu (dat ook een goed voorbereide reportage had over het stokoude schip De Amsterdam, dat eeuwen gele den bij Hastings zonk en door onachtzaamheid van de Neder landse regering niet geborgen wordt) werd aandacht besteed aan de hartklinieken. We wer den er nog eens op gewezen dat er per jaar 50.000 mensen aan hart- en vaatziekten over lijden, de helft van alle sterf gevallen, wat per maand meer doden oplevert dan de tol die het verkeer in een reel Jaar opeist. Dat zijn er namelijk ruim 3000. Toen ik dat hoorde, dacht ik: Ik doe het vanavond kalm aan. Ik laat me niet de dood inja gen door programma's als „Van Onderen" en „Koning Klant", want die wekken emoties op, geven je reden je te ergeren aan mensen, instellingen, bazen en andere potentaten of dom oren, dus wat doe ik? Ik kijk of er ook iets op het scherm komt voor al die mensen, die het kalm aan willen doen, alleen een beetje kijken en gniffelen en verder geen gezeur. Welnu, wat dat betreft mocht ik niet klagen. Drie Engelse se ries en een Franse, alle vier in een ver of minder ver verleden spelend, hielden de hartklop pingen bekwaam op een af stand, terwijl ook de Neder landse bijdragen weinig vaat ziekten zullen hebben opgeroe pen. "De stratenmakeropzee- show" "an Aart Staartjes en Frans Boelen is bestemd voor kinderen van 5 tot 12 jaar en lijkt mfj voortreffelijk op die leeftijd afgestemd. Het thema was gisteren „poep-pies-kont" en als ik dan hoor wat geinterviewde kinde ren voor een mop in dit genre verslijten (meestal vertellen ze iets volmaakt onbegrijpelijks en schateren dan smakelijk), dan besef ik dat ik geen enkele maatstaaf bezit om de kwali teit van zo'n kinderprogramma te meten. Ik geef me dus over en leg me neer bij het oordeel van een kenner als Aart Veel verstand héb ik ge lukkig van een blijspel in ze ven delen als "Het meisje met de blauwe hoed", waarvan ik door vakantiperikelen, nu pas een eerste aflevering zag. Ik vond vooral de documentaire- gedeeltes (het exerceren, de veldoefening) indrukwekkend van natuurgetrouwheid, en Huib Rooymans en André van Duin deden het in dit wat schrille Cissy van Marxveldt- genre ook best aardig, al is zo'n Toontje natuurlijk een ty pische Jongensboekenfiguur en niet iemand die Je in dienst wel eens kan tegenkomen. André van Duin speelde hem heel be vredigend, hij hing zoals dat heet de branie uit op de ma nier waarop Pietje Bell dat in zijn diensttijd ook wel zal heb ben gedaan, dus wat dat be treft was er geen vuiltje aan de lucht. Maar toen kwam het zonder dat lk erop verdacht was, trof het mij recht op de kaak. Denk Je dat Je zorgeloos zit te genieten, zonder om Je hart te hoeven denken, en dan komt het opeens. Plotseling begon André van Duin te zingen, midden in een defitge mode zaak, en ook de verkoopsters lieten zich niet onbetuigd en begonnen een dansje op te voeren. Ik wist weer dat ik thuis was, ik wist weer dat ik in een Ne derlandse blijspelserie was be land. zaten er liedjes in de Onedin-lijn? Of in „Daar ko men de schutters?". Of in „De vrouw in het wit?" Of in „Hendrik VII?" Zitten er ooit liedjes in Peyton Place of de Familie Ashton? Zitten er lied jes in McCloud, in de Com missaris of in Oh Mijn Papa? Nooit, nooit, nooit. Alleen in Nederlandse series zitten lied jes, opeens, zonder enige reden, terwijl het toch bekend is dat wij geen bijster zanglustig volk zijn. Later kwamen er nog twee liedjes bij ("Het meisje met de blauwe hoed"), en ik was het helemaal met Hier en Nu eens: er moeten meer hart klinieken komen. NICO SCHEEPMAKER LI 1 Radiojour - 00 Nieuws naai. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Top pers van toen (gr.) 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 Populair verzoek- 13.00 Nieuws. 13.21 Alert! (S) Kunstprogramma (17.00 (S) Een beweeglijk programma voor beweeglli- n. 17.55 Mededelingen. 18.00 18.11 Radiojournaal. Party 18.30 Vragen rondom schrift samenleving. 19.00 Informatief programma. 19.20 Nieuws vraagde gewijde muziek (gr.) 20.3 (S) Seriehoorspel 21.00 Regio Recht streeks (II). 22.20 Avondoverdenking. (S) Omroeporkest Nieuws. Hllv. II 298 m. en FM-kanalen 7.00 NCRV, 19.00 AVRO 19.50 NOS 7.08 (S) Klassieke muziek (gr.) 8.24 Een 8.45 (S) Klassieke muziek op koorzang (gr.) 13.20 (S) 13.45 Schoolradio. 14.25 Klassle- B. (Mono) klassieke lleda- 15.15 Gesprek Schrlftwoor- gramma. 20.05 Ra 19.50 Den Haag vandaag. 10.05 Radiojournaal. 20. üt de dingen uit de" Barok. 22.05 (S) Serie elektronische muziek. 22.35 (S) Een korte ludle-culturele kunst. 23.20 kunst wordt doorgepraat. 7.00 TROS, 9.00 KRO 10.00 NOS TROS. 7.00 Nieuws. 7.02 De Hugo vai deren Show (8.00 Nieuws) Nieuws. 9.03 Dlscjockeyshow (10.00 11.00 Nieuws). KRO's pauzej 13.00 Nieuws 18.02 De Joost de Draaier Show. 19.00 Nieuws. 19.02 Sentimental Journey, met de Peer Beer Travellers. 20.00 Nieuws. 20.02 Poster. 21.00 Nieuws. 21.02 Vervolghoorspel. 21.30 Kabar»t- teketet 22.00 Nieuws 22.02 De H' van Gelderen Show met o.a derlandstallge Top Tien. 22.1„ delingen. 23.00 Nieuws. 23.02 Tros- Sport-Tlld met sport en muziek. 24.00 Nieuws. 00.02 Aktua. 00.12 Jazz-Slr 00.5501.00 Nieuws. X

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5