Snijtafel 'maakt' Turks fruit nu 16 Film club be gint met erotiek rond Mariene DIE MEISJES DOEN MAAR ypjJDAG 13 OKTOBER 1972 FILM PAGINA 13 Terug in Leiden Goede films in andere steden Het aanbod van nieuwe films schijnt op het ogenblik niet zo groot te zijn. De Leidse bioscopen grijpen tenminste fiks terug naar .gouwe ouwe". UDO heeft overigens in navol ging van een paar andere grote iteden de topper West Side Sto rey onder het stof vandaan gehaald, wat griezelige zaak, omdat film die men „toen" zo goed rond, achteraf dikwijls tegenvalt. a En West Side Story was „toen" ^4«en hele goede. CAMERA heeft een wat Jongere film naar Leiden teruggehaald„De vier vuisten van de duivel", een film die op zeer knappe wijze cowboy verhaal en humor mengt. Ook STUDIO heeft deze week :n film die al in Leiden is geweest: itPrenzy" van Alfred Hitchcock. jongste van de grijze mees ter is tevens één van zijn betere. ionder dat hij de spanning die men van een Hitchcock verwacht afbreuk doet, weet hij te vermij den dat de film van het effectbe jag aan elkaar hangt. REX heeft met ingang van za terdag een aparte middagvoorstel- u i^- »The love bug", deze week stftötverkoren voor het vullen van de- i middagen, kennen we ook al. en heel aardige film, die vooral de ware autoliefhebbers zal aan breken. De „Love Bug" is echter een auto waar ook de meest fer- milieubeschermer waar schijnlijk voor zal vallen. Ciao! Manhattan (Palmer- Weisman)Studio K, Roetersstr. Amsterdam. Clockwork Orange (Kubrick) 't Venster, Gouvernestraat Rot terdam. Family Life (Boaoh-Garnett) Kriterion. Westeinde Den Haag. Kriterion, Roetersstraat, Amster dam. De Gedegenereerden (Polidoro): Camera. Prinsestraat Den Haag. Juste Avant la Nuit (Chabrol) Studio. Oudegracht Utrecht. Macbeth (Polanski)Du Midi, Apollolaan Amsterdam. Mash (Altmann)Victoria, Sloterkade Amsterdam. Orfeu Negro (Camus)De Uit kijk, Prinsengracht Amsterdam. De Peetvader (Coppola)Grand, Nieuwe Binnenweg, Rotterdam, Thalia. Kruiskade Rotterdam, Rembrandt. Oudegracht Utrecht, Corso. Prinsestraat Den Haag, Me- tropole. Carnegieplein Den Haag. Tuschinski, Reg. Breestraat Am sterdam. Nöggerath. Reg. Bree straat Amsterdam. Cul de Sac en Repulsion (Po lanski) The movies. Haarlemmer dijk Amsterdam. Satyricon (Fellini)Vreeburgh Utrecht. Aanbevolen nachtfilms: Blow up (Antonionl)Grand. Nieuwe Binnenweg Rotterdam, Euro-cinema, Leyweg, Den Haag. Family Life (Loaoh-Garnett) Kriterion. Roetersstraat Amster dam. Histoires extraordinaires (Mal le, Vadim, Fellini) r Camera, Oude Gracht Utrecht. Z (Gravas)'t Venster, Gou- vernestraat Rotterdam. Kindermatinee CAMERA Heeft voor de kin deren de grote Winnetou opge trommeld. De goede, maar in de strijd niet klein te krijgen indiaan heeft het weer knap moeilijk: niet minder dan 1000 tomahawks zijn op hem gericht. Hij redt er zich vanzelfsprekend na veel halsbre kende toeren uit. Nachtfilms Camera heeft voor de nachten van vrijdag en zaterdag een film van de geruchtmakende regisseur Ken Russel uitgekozen: „The de vils". Een film die velen geschokt heeft door de „recht-voor-zij n- raap-manier" waarop Russel din gen op het linnen zet. Vanessa Red grave en Oliver Reed staan garant voor voortreffelijke hoodfrollen. Rex zegt het 's nachts zoals ge bruikelijk met sex. Geen „gewone" echter, maar tomeloze. Wat wil Je nog meer. Het verplichte blootwerk dat de liefhebber wel weer zal aan spreken. Grieks auteur Rodis Roufos (48) overleden ATHENE (AFP) De Griekse di plomaat en schrijver Rodis Roufos, een van de felste tegenstanders van het huidige bewind in Athene, is gis teren na een langdurige ziekte op 48- Jarige leeftijd in een ziekenhuis in de Griekse hoofdstad overleden. Roufos, die adviseur op Buitenland se Zaken was, werd door de regering uit zijn functie ontheven. Daarna nam hij de leiding op zich van een groep schrijvers die boekjes uitgeven met verhalen, gedichten en nieuw tjes. waarin zij hun verzet tegen het regime kenbara maakten. Swaensteyn in Voor burg wordt van 14 oktober tot en met 12 november een tentoonstel ling gehouden, gewijd aan de stu dent-illustrator Alexander Ver Huell (1822-1897). Blijvers Twee blijvers deze week in Lelden, naast alle teruggehaalde .sen van weleer, kri, TRIANON Beleeft duidelijk lezier van "De inbreker", de j nieuwe Nederlandse speelfilm. Dat betekent, dat ook de bezoekers met veel genoegen naar de verrichtin- geu van Rijk de Gooijer als de te' inbreker Glimmie kijken. Naast hem figureren mensen als John J-Bluming, Willeke van Ammelrooy. Mts Lambrechts en Jennifer Wil- LUXOR Houdt het nog een beekje bij het allernieuwste kas succes "De peetvader" naar het boek van Mario Puzo. Een familie verhaal dat zich in Maffia-krin gen afspeelt, en dat daardoor rood ziet van het bloed. De meningen over de film zijn nogal verdeeld: de één is er weg van, de ander vindt het een regelrechte keu kenmeidenroman. Hoe dan ook ^n film die Je gezien moet heb ben. Mercedes showt zijn nieuwe S-klasse in Scheveningen Op 13, 14 en 15 oktober wordt in het Kurhaus in Scheveningen het Mercedes-programma geëxpo seerd. Centraal staat Mercedes' opzienbarende nieuwe S-klasse: de 6-cilinders 280 S en 280 SE en de 350 SE met V-8 motor. En vanzelfsprekend staan de ver trouwde modellen voor u klaar. Letterlijk. Want u kunt een proefrit in het type van uw keuze maken. Tijdens de show of na afspraak. De show wordt - in samenwerking met onderstaande dealers - gehouden in het Kurhaus in Scheveningen. Openingstijden: vrijdag 13 oktober van 10.00 - 22.00 uur zaterdag 14 oktober van 10.00 - 22.00 uur zondag 15 oktober van 12.00 -18.00 uur. AGAM B.V. - Den Haag Automobielbedrijf T. Boer - Den Haag Luyendiik Automobielbedrijf N.V. - De Lier N.V. L.I.A.M. - Leiden Rooyakkers Automobielbedrijf N.V. - Oegstgeest Wie over Mercedes soreekt rienkt aan veiliaheid Filmclub 16, de filmsectie van K en O volksuniversiteit, gaat op dinsdag 17 oktober om 20.00 uur wee van start in de filmzaal van 't museum van Volkenkunde. De eerste film van een serie van zes is „Der blaue Engel" van Josef von Sternberg. Het is de bedoeling van filmclub 16 om dit Jaar het expressionisme in de film van de jaren '20-'30 te behandelen. De volgende films zijn daarvoor oa. uitgekozen: Der blaue Engel van Josef von Sternberg; Das Kabinett des Dr. Caligari van Robert Wiene; Die Dreigroschen Oper van Pabst; A Nous la llberté van René Clair en La kermesse heroïque van J. Feyder. De film „Der blaue Engel" van Josef Sternberg is gemaakt in 1930, naar een verhaal van Heinrich Mann getiteld: „Professor Unrat", maar wel enigszins afwijkend van het verhaal. Ondergaat de leraar in de film een sentimenteel tragisch einde, in het boek van Mann wordt het einde van de leraar belache lijk gemaakt. Maar Sternberg weet in de film op meesterlijke manier een bepaalde sfeer te scheppen rond Mariene Dietrich, die in deze film haar eerste grote rol speelde, met glitter en erotiek. De film is eigen lijk meer een film uit de twintiger Jaren met al zijn kenmerken van het expressionisme. Op de foto bo ven een scène uit deze film. Ook dit Jaar is de samenwerking tussen filmclub 16 en clnéclub-Lei- den weer voortgezet, met als voor deel voor leden van filmclub 16, dat ze op vertoon van hun lidmaat schapskaart ook naar filmvoorstel lingen kunnen gaan die de clné- club-Leiden elke vrijdagavond In het Kreatief Sentrum organiseert. Van de andere kant kunnen leden van de cinéclub naar de filmvoor stellingen van filmclub 16. TON CRONE Titel: „Meisjes die denken dat alles mag" (Urlaubs Report). Regie: Ernst Hofbauer. Theater: Rex. Na het roemruchte Schoolmeisjes Rapport deel I en II (helaas nim mer gevolgd door een Schooljongens Rapport) en het Huisvrouwen Rap port. nu een nieuw scala van rond borstige sexuele hoogstandjes onder de titel Urlaubs Report (letterlijk: Vakantie Rapport), die keurig in het Nederlands werd getoonzet met „Meisjes die denken dat alles mag". De verschillende genietingen In vakantietijd worden ons voorgezet door een aantal reisleiders, die op een cursus bijeengedreven zijn. Je zou verwachten dat die mensen zich suf prakkizeren over prezen, vlieg tuigreserveringen, hotelboekingen en dat soort zaken, maar nee, ze ver morsen hun tijd met het eikaar vertellen van allerlei vleselijke uit spattingen. Van henzelf en van hun vakantiegasten. Opzet en uitwerking van het geheel Is tamelijk karika turaal. En ik zou bijna bereid zijn te spreken van een koddige, kluch tige sexfilm als de gedachte niet aan mij knaagde dat de regisseur het toch wat anders heeft bedoeld. Als we die hier verzamelde, ver knipte reisleiders moeten geloven dan gaat een (on)behoorlijk per centage meisjes en vrouwen op va kantie om de bloemen ferm bulten te zetten. Om die stelling kracht bij te zetten wordt een aantal niets aan de verbeelding overlatende sce nes geconstrueerd. Een hele kras se is die van een reisleider wiens ac te tas met documenten wordt gesto len hij krijgt dat ding pas te rug als hij zich in een drietal bed den heeft gepresenteerd. Ben heel opvallende is ook die waar 't gezellig samenzijn door een jongen en een meisje bij avond In ondiepe zee wordt beoefend. Een be zigheid die Je enig kippevel op het lijf Jaagt. Zelfs een pater doet op zeker mo ment zijn Intrede. Nee, het is niet zo erg als u denkt. De man houdt de cellbatalre principes hoog HIJ verstrekt slechts een oorvijg aan een Jongeman, die zich de avond te voren niet correct tussen de laken* heeft gedragen. Wat mij In al die Rapport-films opvalt is. dat de meisjes snellekena alle kledij van zich werpen en dat de jongemannen voortdurend gehuld blijven In die kloeke onderbroeken. Uit het oogpunt van emancipatie lijkt mij dat een stuitende zaak. RUUD PAAUW. Na vijfenveertig draaidagen zit ten de opnamen van "Turks fruit" er al enige tijd op. Maar daarmee Is de film nog lang niet klaar, inte- gendeeL Het mag lijken of de stuk jes maar even aan elkaar gelijmd behoeven te worden, maar niets is minder waar. Een ingewikkeld pro ces is dan pas goed op gang geko men van geluidsmlxage en een steeds meer toegespitste montage. Er wordt eerst een grove monta ge gemaakt en dan zit de regis seur plotseling met drie uur film op schoot, die hij dan vaak met bloedend hart moet gaan terug brengen tot de voor de bioscoop meer geëigende lengte van negen tig tot honder minuten. Door Piet Ruivenkamp Omdat Oegstgeestenaar Paul Verhoeven onze meest relativeren de regisseur is - en hij overweegt dat je het publiek niet met verve lende uitweidingen moet bezig hou den - zal hij daar minder moeite mee hebben. Want hij gelooft dat "Turks fruit" sterker kan uitvallen naarmate hij in de zwakker uitge vallen gedeelten scherper het mes kan zetten. Die delen zullen bij het kritisch oordeel op de montageta fel voor iedere regisseur zichtbaar worden. Samen met Gerard Soete- man kwam er een scenario van 370 bladzijden op tafel, dat resulteerde ln niet minder dan 1115 instellin gen. een zeer groot aantal als men bijvoorbeeld bedenkt, dat Hitch cock voor zijn "Rope" met negen aaneengelaste shots volstond. Het wordt dus in elk geval een snelle film, die begin volgend Jaar in de bioscopen komt, één waar veel aan af te kijken valt en dat komt over een met het feit, dat er in "Turks fruit" niet zoveel dialoog te horen zal zijn. Als de film wat de monta ge betreft zo'n beetje in het vat zit, reist de hele bezetting naar Mün- chen voor het moeilijke werk van de nasynchronisatie, omdat dit maal niet voor direct geluid is ge kozen. Treurig Ook voor Monique van de Ven begint dan het filmwerk weer. In de laatste dagen van de opnamen was zij een beetje treurig onder de druk van het trieste lot, dat Olga trof, die zij speelde naar het ver haal van Jan Wolkers. Zij heeft zioh vrouwmoedig al het haar moe ten laten afscheren om de patiënte er na een hersenoperatie levens echt uit te laten zien. Ze is onder tussen zeer ontspannen voor vacan- tie naar Turkije gereisd. Het uitblazen lukte zo goed, dat zij zich pas bij het vertrek van het vliegveld van Istanboel realiseer de, dat zij niet kon gaan zonder te weten hoe Turks fruit nu echt smaakt. Men kon haar helpen. Nu is haar voornaamste zorg om aan woonruimte in Den Haag te ko men. Want na een jaar toneelaca demie in Maastricht wms men er een beetje ontdaan over, dat zij haar liefde voor de film bekende. Toch denkt deze spontane Jonge Voorburgse zeker ook nog wel aan een carrière op het toneel, omdat zij reëel genoeg is om te beseffen, dat een filmloopbaan in Nederland beslist niet jaarvullend kan zijn. Jonger Bij het lezen van Wolkers' roman krijgt men de indruk, dat Olga een jonge vrouw is van een Jaar of zevenentwintig, een impressie, die bij de schrijver uit de herinnerings beelden ontstaat. Er is in eerste in stantie ook aan Willeke v. Amme- rooy gedacht. Maar bij het bewer ken van het verhaal, dat in proza een tijdsverloop van een Jaar of zes neemt, kwam men steeds meer uit op een meisje van rond twintig, zoals ook met name in het boek wordt gezegd. Dat werd het grote moment voor Rijswijkse Monique. Zij had haar foto aan de regisseur gestuurd met de hoop, dat zij in een bijrol één van de veroveringen van de schilder-beeldhouwer zou mogen spelen. Die foto kwam voor de schrijfmachine van Paul Ver hoeven te staan en dat beeld ging voor hem steeds meer inspiratie geven. Na uitvoerige video-opna men werd zij toen zonder meer de keus. Anders Wie twijfelt eraan, de film zal an ders worden dan het boek. Bij de wie gaat Olga spelen? Niemand voorbereidingen vroeg iedereen: vroeg wie de schilder zou gaan doen, een keuze die viel op Rutger Hij is ervan overtuigd dat zijn film wel erotisch, maar niet por nografisch is. Belangrijk ls in wel ke sfeer het verhaal wordt opge bouwd. De man is een eenzaam diertje. Monique van der Ven zegt meewarig: „'t Is zo triest waar hij ln dat grote atelier alleen ligt te slapen". Om het spontane te bewaren ls Paul Verhoeven geen voorstander van uitgebreide voorbereidingen. Als het naturel moet zijn, zie Je dat één keer bij de repetities en daarna niet meer, het is weg. Nu gaat het spontaan, de spelers ont dekken het speelplezier voor de Monique van der Ven heeft het in zijn ogen beter gedaan dan hij zich achter de schrijfmachine ion voorstellen. In februari van bet volgend Jaar zal het publiek dat zelf kunnen vast stellen els "Turks fruit" in een groot aantal kopieën in Nederland gaat draaien. (Floris) Hauer. Dat is ook wel be grijpelijk, want de schrijver heeft in de roman een man beschreven door wiens ogen men steeds de herinneringsbeelden van Olga ziet. De film wordt het verhaal van een Jongen én een meisje. Had men het romanprocédé precies gevolgd dan zou het resultaat waarschijnlijk niet erg filmisch zijn uitgevallen, de man ook te blank zijn geworden. Het grootste probleem was hem verder in te vullen, hem ook niet te sympathiek te maken, want aan het noodlot van een verbroken idylle, draagt hij zijn aandeel bij net zo goed als Olga. Met lichte toetsen heeft Paul Verhoeven getracht door de hele film heen het proces van dreiging en onttakeling van het meisje te laten werken, anders dan dat na tuurlijk op papier mogelijk is Door de fotografie, die Jan de Bont op zijn best lijkt te gaan to nen in zijn kleurenbeelden, maar ook door het gebruik van symbo lische details, die daarover veel zeggend moeten worden. Zo is Ol ga midden in de film bezig aan een ingewikkelde puzzel, later op haar ziekbed, als zij bijna blind geworden is, tracht zij een kin- derpuzzle tevergeefs in elkaar te stoppen. Er ls na "Wat zien ik?" door Paul Verhoeven in "Turks fruit' veel meer geïmproviseerd. Eeü thriller of een komedie kan Je via een streng patroon opbouwen. "In een liefdesverhaal moet Je Je niet zo vastleggen, maar de spelers de kans geven zichzelf te laten zijn Het heet democratie: maar Je komt er alleen niet uit, het is ook niet goed om het helemaal alleen te doen" vindt de regisseur. Baume&Mercier Verfijnd* kombinatie van éléganc* mi sportiviteit. We zijn er t Begeer, Van Kempen&Vos N.V. Amsterdam Utrecht lAldsestraat 79 Oudkerkhof 28 Oen Haag Lelden Plaats 2 Hoogstraat 6 Rotterdam Delfzijl Lijnbaan 77 Marktstraat 41 COMO (AFP) De bekende Ita liaanse filmregisseur Luchino Vis conti zal over twee weken zijn werk zaamheden volledig kunnen hervat ten. De 65-Jarige Visconti werd eind Juli door een verlamming getroffen. Sindsdien is hij ln Rome en daarna in het Zwitserse Zürich t>ehandeld. Dit hebben zijn artsen verklaard. De regisseur ls in Cernobbio aan het Co- momeer bezig met de montage van zijn Jongste film TiUdwig'. De foto die een steeds 'belangrijker plaats ging innemen op Paul Verhoevens bureau en die er toe leidde dat Monique van de Ven tenslotte de hoofdrol kreeg in „Turks fruit".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 13