Massa-bezoek gevaar roor 'trekpleisters Hedex, een nieuw middel tegen hoofilpijn. HEDEX* Lezers schrijven ZURE KRITIEK OP HET AMATI KWARTET Piano akkoord bender Sed. Electrolasch Mij. eageerde voorbeeldig VIETNAM- BEWEGING Hedex veroorzaaldgeenmaagldaclitea IDERDAG 5 OKTOBER 1972 Een van de verheugende en tege- verontrustende verschijnselen n deze tijd is de razend-snelle it wikkeling van het toerisme. Ver- «ugnd, omdat het verbilijf in en 't wonderen vè.n de natuur vooral min of meer ontwortelde stads- ens dichter bij een van de bron- an het leven brengt, met de dat zijn levensbeschouwing, lorzover aanwezig, er een zekere rdieping van ondergaat. Toch ook rontrustend, omdat sommige on- varen consumenten van toeristi- genoegens niet weten hoe ze Bh gedragen moeten, in bossen en [den schade aanrichten, dieren irjagen, „rotzooi" achterlaten als de voortreffelijke t.v.-spot van ADVERTENTIE „Een piano? Daar ko men wij niet aan toe". Mag Bender-K&D voor zichtig veronderstellen dat mensen die zoiets zeggen, de prijs van een piano mis- I schien een tikje verkeerd taxeren? Voor nog geen 3100 N-gulden namelijk hebt u al een oianovan een kwaliteit waarBender-K&Dvolledig achter kan staan. En dan niet van een merk want keus hebt u bij ons in over vloed (wij voeren minstens 11 merken). Het moet dus wel vreemd looen, wilt u na een rustig en bijzonder infor matief gesorek niet tot een akkoord komen. kettnerscduwaer deskundig in klank Bert Garthoff zo duidelijk laat zien of in bepaalde gevallen oude cul tuurmonumenten helpen vernielen. Ook dit laatste moet men niet onderschatten, zoals verderop uit dit artikel blijkt. Laat men dan ook nog het museumbezoek onder het toerisme vallen, dan denkt men al spoedig aan de schade, die de in België als „held" vereerde „Tijl van Limburg" heeft aangericht aan een van de mooiste doeken van Ver meer. Met alle respect voor 's mans bedoelingen hij zou de aandacht hebben willen vestigen op de nood In Pakistan, alsof daar geen andere en veel doeltreffender middelen voor zijn werd een prachtig kunstwerk ernstig geschonden. Dank zij het vakmanschap van hoofdrestauraiteur Kuiper van het Rijksmuseum kon het in redelijke staat worden hersteld. Helemaal zinloos was de vernieling van Mi chel Angelo's "Piëta' in de St Pieter te Rome, die, juist voordat men laffe jachtmethoden (schieten van uit treinen) een zo enorme slach ting werd aangericht, dat ze bijna van de aardbodem verdwenen. Pas door het afgrenzen van beschermde parken (Yellowstone) is hun aantal weer aanzienlijk toegenomen. Maar toch was het ook hier de .reizende mens", die een prachtige diersoort aan de rand van verdwijnen bracht. Wie geregeld kennisneemt van de interessante bulletins van het We reld Natuur Ponds te Zeist (steun dat Fonds!, adres: Woudenbergse- weg 39), huivert bij het lezen van de wijze, wa arop de mens-in-bewe ging de dierenwereld geteisterd heeft. Om ons nu te beperken tot het zuivere toerisme, d.w.z. de door rui mere financiële middelen toegeno men reislust, juist dat betekent door zijn massale optreden een groot gevaar voor wat ons nog rest aan natuurlijke en culturele schatten. Ik denk in dit verband Door C. J. Rotteveel daar beschermende maatregelen had getroffen, vermoedelijk onher stelbaar werd beschadigd. Maar laten we het bezoek aan collecties kunstschatten even bui ten beschouwing. Onder „toerisme" verstaat men dan de (al of niet- commerciële) lust tot reizen en trekken, die ontspruit uit de be hoefte aan rechtstreekse kennisma king met onbekende landen, volken en dieren. Welnu, men schrikt als men de verwoestingen overizet, die de reislustige mens in de loop van vele eeuwen overal op aarde heeft aangericht. Denk eens aan het ver dwijnen van de dodo, een niet-vlie- gende duivensoort, ongeveer zo groot als een kalkoen, die in enor me aantallen op het eiland Mau ritius leefde, totdat voornamelijk Nederlandse zeevaarders daar in de zeventiende eeuw voet aan wal zet ten. Die dodo's waren een gemak kelijk te vangen aanwinst voor de ravitaillering, omdat ze niet of nauwelijks konden vliegen. Boven dien werden ze, behalve door de menselijke vijand, ook nog door in gevoerde henden en katten be dreigd, zodat deze merkwaardige diersoort in een eeuw tijd volko men werd uitgeroeid. Denk verder eens aan de enorme aantallen bisons, die eens de prai riën en steppen van Noord-Ame- rika bevolkten en onder wxe door aan de door ontelbare wolkenkrab bers bedorven kusten van Spanje. Te laat heeft Madrid ingezien, dat het aantrekken van enorme aantal len toeristen een weliswaar krach tig vloeiende bron van inkomsten betekent, maar tevens een verfom faaid silhouet van de oostkust van het Iberische schiereiland. Portugal is in dat opzicht heel wat voorzich tiger: het waakt tegen uitwassen van de moderne bouwwoede. Een nog fraaier voorbeeld van verstan dige regulering van het massa-tce- risme is Tunesië. Daar «ijn, zoals ik vorig jaar bijv. op het eiland Djerba met voldoening waarnam, wel veel hotels verrezen, maar de hoogte van die gebouwen ls van regeringswege nadrukkelijk beperkt tot de kruinen van de palmbomen Een voortreffelijke regeling, die de schoonheid van de kust respecteert. Elders, zoals in verscheidene Oostafrikaanse landen, blijkt men ..gemakkelijker" te ziln. niet alleen bij de bouw van hotels, maar ook door onvoldoende controle op het gedrag van het groeiend aantal be zoekers. Zo onthulde dezer dager de Internationale Unie voor behoud van de natuur en natuurlijke hulp bronnen (IUCN) gevestigd in het Zwitserse plaatsje Morges aan he< Meer van Genève dat tial van Afrikaanse natuurreservaten ern stig benadeeld worden door de sterke toeneming van het toerisme Die toeneming is op zichzelf een verneugend verschijnsel: voor zulke arme landen als Tanzanië en Kenia betekent het toerisme een belang rijke verruiming van hun buiten landse deviezen. Maar helaas, de toeristen overschrijden dikwijls de grenzen van het respect voor de natuur in al haar vormen. Zo mis dragen de toeristen in Tanzanië zich bijv. in het Serengeti-„park" (lees: natuurreservaat) door met honderden auto's over het gras van de steppe te rijden om toch maar dichter bij de dieren te komen. Om de vreugde nog meer tie vergroten rijden chauffeurs soms achter de dieren aan en jagen ze over de vlakte op. Het gevolg is, diat de die ren, en vooral de leeuwen, dat re servaat beginnen te verlaten. De nadelige gevolgen zijn drieërlei: de toeristen zien geen wilde dieren meer; de dieren zelf worden ver dreven naar plaatsen, waar ze geen voldoende voedsel meer kunnen vinden, zodat ze vrij snel te gronde gaan; de regering moet steeds meer inkomsten ontberen door teruglo pend bezoek. Nu moet me van het hart, dat zo'n regering een dergelijke ontwik keling aan zichzelf te wijten heeft. Een strikte order de wegen niet te verlaten zou deze treurige gang van zaken kunnen voorkomen. Elders ln Afrika, zoals in het Kruger Wild park in Zuid-Afrika, bestaat zo'n maatregel wèl en geen bestuurder van bus of auto haalt het daar in ziin hoofd dit voorschrift te over treden. Zelfs claxonneren hetzij als verkeerssignaal of om de die ren „beter te kunnen zien" is daar verboden om het wild niet in zijn rust te storen. Het is natuurlijk niet prettig voor een regering strenge bepalingen te moeten voor schrijven- De neiging bestaat op het fatsoen van de toerist te vertrou wen Maar wanneer nu duidelijk blijkt, dat dit fatsoen ontbreekt en dat de (Westerse) toerist te wei nig eerbied voor de boeiende Afri kaanse natuur kan opbrengen, is er maar één uitweg: sancties bij over treding, ln ieders belang. Er zijn nog meer gebieden, die gevaar lopen, aldus de IUCN, zoals de beroemde Gal&pagos-eilanden in de Grote Oceaan, die tot Ecuador behoren. Unieke vogels, die daar in groten getale nog te vinden zijn en die tot de sieraden van de schat kamers der natuur behoren, verke ren in het grootste gevaar. Voorél de albatros is er de dupe van. Zijn broedplaatsen worden verstoord Een luchtfoto van het in bijgaand artikel genoemde cultuur-monument in Stonehenge, Enge land. Rechts beneden het beroemde bo uunoerk; links boven: parkeerterrein, gebouwtjes voor kaartverkoop en andere symbolen van de "industrie" van het massa-bezoek. door lawaaiige toeristen, wie het aan de nodige zelfdiscipline ont breek om deze wonderen op een eerbiedige wijze te benaderen. Maar niet alleen de natuur wordt bedreigd. Hetzelfde geldt voor cul turele en historische plaatsen, die door toeristen worden geschonden, zoals de IUCN bericht. Stonehenge ln zuid-Engeland, het wereldbe roemde prehistorische monument bij Salisbury in Wiltshire «waar schijnlijk een sacraal bouwwerk voor zomneverering en dodencultus, vermoedelijk uit de Bronstijd, plm. 4000 jaar geleden), „lijkt op een zo mermiddag op de openrcts in een dierentuin", zegt het rapport. „De toeristen proberen op en over de oude kolommen en omgevallen ste nen te klimmen en er zelfs stukken uit te hakken. Ook de Acropolis in Athene en het Forum in Rc-me staan onder eenzelfde druk van steeds groeiende en meestal niet in de hand te houden aantallen be zoekers". Alles goed en wel, maar ook hier schort het dan toch aan voldoende toezicht. Nu was er een tijd, dat de „toerist", voorzover hij niet door economisch gewin werd gedreven uit eerbied voor een vreemde cul tuur op reis ging en er niet aan dacht ook maar de geringste be schadiging toe te brengen. Vaak waren het, zoals in de zestiende en zeventiende eeuw, kunstenaars die naar zuidelijke landen trokken om inspiratie op te doen, die men dan ook gemakkelijk kan terugvinden in de vorm van een Italiaans land schap op de achtergrond van een schilderij of tekening. Nog eerder betrof een deel van het „toerisme" het bezoek aan ge wijde plaatsen, zoals de tempel van Apollo ln Delphi. Nu neg toont men de bezoeker daar een kleine tempel, die eens de .schatkamer van Athe ne" was. Inplaats van iets weg te halen bracht de klassieke „toerist" bij zijn reis naar een heilige plaats een kostbaar geschenk mee! Van de bezoeker aan Stonehenge, de Acro polis of het Forum kan men dat niet verlangen, want hij komt er niet uit eerbied, maar uit nieuws gierigheid. Wat men echter wel van die „nieuwe" toeristen mag eisen, is dat zij de plaats van hun bezoek onbeschadigd achterlaten. Deze regel geldt zowel voor de culturele toeristenoorden als voor de nattuurlijke t is voor de eigenaars van al die schatten en dat zijn dan de regeringen van Engeland, Italië, Griekenland, Kenia, Tanza nië, Ecuador enz. enz. natuurlijk niet aangenaam allerlei voorschrif ten te moeten aankondigen en toe zichthoudend personeel te moeten aanstellen. Maar als de toerist niet uit zichzelf begrijpt, dat hij zijn handen dient thuis te houden, dan zit er niet veel ander op. Het gaat voor die landen, en dan vooral voor arme staten als de Afrikaanse, om „de kip met de gouden eieren". Het zou dwaas zijn die door ongedisci plineerd gedrag van sommigen te laten slachten, waarvan een heel volk, zoals dat van Tanzanië, fi nancieel de nadelige gevolgen on dervindt. Beter wat minder bezoek tenge volge van scherpe controle op de naleving van (overigens vanzelf sprekende) maatregelen van orde, dan helemaal geen toeristisch be zoek, omdat in een natuurreservaat door wanordelijk gedrag een groot deel van de dieren is verjaagd. Na tuurlijk zal er zich dan wel eens een conflict voordoen tussen alleen maar op geld beluste toeristenbe- drijven en een overheid, die de na tuur en daarmee haar financiën beschermt, maar och, zo'n strub beling is gauw vergeten wanneer men maar precies weet waar men aan toe is. En dan zal ook de on geschoolde toerist spoedig gaan in zien, dat monumenten van na tuur en cultuur er „voor algemeen gebruik" zijn en dat het aantal toe ristische trekpleisters te gering is om er nog iets van te vernielen. Plaatsing van ingezonden stukken behoeft geen redactionele instemming te betekenen. De redactie behoudt zich het recht voor, brieven te bekorten of eventueel terug te zenden. Op 28 augustus J.l. werd mij de elegenheid geboden in deze kolom en mijn ongenoegen samen te itten over geluidshinder en aan- ikbederf door o.a. de Nederlandse lectrolasch Mij Via enkele instem- ende reacties in deze zelfde ru- riek werd daarbij mijn klaag ing getransformeerd tot "loflied", Btgeen - tenzij ironische bedoeld - ihter allerminst Juist was. Ook ondeling bereikte mij een aantal flhesiebetuigingen van getergde uurtgenoten, die varieerden van BJonge, wat heb Je dat mooi ge- ïgd" tot "Ze moesten die hele lak wegbombarderen". De meest doelmatige en in te enstelling met het geleverde la- faal thans vrijwel geruisloze re- ctie kwam evenwel van de gew- 'raakte N.E.M. -zijde. De monta- ehal, waar het kwaad werd ge- ticht, kreeg n.l. nieuwe deuren, 'aarmee men althans het ergste edreun met meer succes binnen- amers hoopt te houden, terwijl de riest makende oud-ijzeropslag nu an het voorbijgangersoog wordt nttrokken door een betonnen chutting. Een - telefonische toege- cht - antwoord, waaruit blijkt, at men aan de overkant van de indries Schotkade begrip heeft 'oor de omstandigheden, waarin de mwonenden verkeren zodra de •roduktiedrift het geven van Jetje loodzakelijk maakt. In hoeverre het goede voornemen |>m de leefbaarheidinhetfabrieke- "Hge Leiden hiermede wat op te krikken blijvend relief zal krijgen ■angt nu voor een belangrijk deel van de mannen met de hamers. Kis die zich realiseren, dat in de bestaande situatie de open-deurge- pachte het beste uit de verf komt bij GESLOTEN deuren, zitten Bpe wat de N.E.M. betreft redelijk goed. i Hoewel een onaards aandoende fust er thans op wijst, dat de nach telijke activiteiten dezer dagen blijkbaar geheel zijn gestaakt, vond ik het na mijn aanvakelijk noodklokgelul niettemin reëel ook deze positieve ontwikkeling ter ken nis van de lezers te brengen. C. HAKKERT Andries Schotkade 9 Leiden. In het L.D. van 28 september J.l. las ik, dat op initiatief van diver se politieke, kerkelijke en studen- tengroepen een Brede Vietnam Beweging Leiden is ogericht. De ze beweging wil o.a. op humani tair terrein het Vietnamese volk steunen in zijn strijd tegen de Amerikanen. In de Stadsgehoor zaal worden films vertoond en er komt een vertegenwoordiger van het bevrijdingsfront. Verder wor den er eisen aan de regering ge steld en volgt er een demonstratie. Welke films vertoond worden, kunnen we wel raden. In geen ge val over de Vietcong, die dood en verderf zaait. En zij, die zoge naamd democratisch zijn, willen eisen stellen aan de regering. De ze groeperingen zijn uiterst links. Wij zouden slecht af zijn wanneer zij het voor het zeggen hadden. Aan de demonstranten zullen wij het kunnen zien. Schreeuwers over imperialisme, kapitalisme enzovoort. Ongewassen vieze lang harige koppen. Deze "alternatie ven" zullen met hun anti-Ameri kaanse propaganda het Vietname se volk niet-dienen. Maar dat is in wezen ook niet de bedoeling. J. VAN DEN BERG. Rosenburg 21, Leiderdorp. Pijn is zo oud als de mens zelf. En omdat we ons hoofd overal bij nodig hebben is hoofdpijn de meest vervelende. Men ontwikkelde pijnstillers. De aktieve stoffen daarin blijken soms nare bij verschijnselen te hebben. En vooral op de maag. Sommige pijnstillers moeten daarom bruisen, andere moeten oplossen in het glas of voorzien worden van een coating, een beschermend laagje. Hedex tabletten hebben dit alles niet nodig. De aktieve pijnverdrijvende stof in Hedex Iaat de maag namelijk ongedeerd. Een nieuwe ontwik keling onder de pijnstillers. De lege maag ver draagt Hedex goed. Hedex wordt snel in het lichaam opgenomen. Bestrijdt hoofdpijn dus met bekwame spoed en effektief. Logisch dat Hedex groot en klein prima helpt. In een nieuwe tablet- vorm die makkelijk inneemt. Bij hoofdpijn slikt u Hedex. Voor eigen bestwil. Affeenverfegenwoordlglng voor Nederland: Bergerac N.V., Den Haag. In zijn recensie „op de koffie bij Amati" solliciteert uw recensent Harms meningen van de lezers of zij voor lunchconcerten, koffiecon certen of borrelconcerten zijn. Graag wil ik u zeggen dat ik bij zonder vóór koffieconcerten ben. Als directeur van het Nederlands Impresariaat kan ik daarover een oordeel hebben. Onze Stichting ex perimenteert namelijk drie Jaar met deze concertvorm en zij blijkt succesvoller dan welke andere vorm van kamermuziek maken ook. In het lopende seizoen gaan er in Nederland zestig series van zes koffieconcerten in alle hoeken van het land Het blijkt dat deze vorm van concerteren steeds populairder wordt en die steden die al drie Jaar koffieconcerten organiseren melden dat het bezoek elk Jaar belangrijk stijgt. Meestal begint zo'n serie wat aarzelend en groeit dan snel. Het was daarom dubbel verheugend dat ln Leiden het eerste concert al flink bezet was en dat de wens om vooral hele gezinnen naar binnen te krijgen ook al direct in vervul ling ging. Er waren veel kinderen. In Lelden zal de serie het vooral van mond-tot-mond-reclame moe ten hebben. Ik twijfel er dan ook niet aan dat dat lukt, het was na melijk een subliem concert. De recensie van de heer Harms wekte geen verwondering. Ik heb hem eens gesproken en het ls wer kelijk geen onvriendelijk mens, toch was hij zuur met zijn „op de koffie", zijn borrelconcert, het mel den dat het kwartet lekker niet op Amati speelde, de vioolzagerij en de vrolijke Haydn, negatief over het bezoek etc. etc. Het Amati Kwartet heeft nu ten minste ook zijn eerste negatieve kri tiek te pakken ln twee Jaar. Men kan alleen maar wat zuchten. Ik vermoed dat de heer Harms een soort harde interview-stijl wil pak ken of de professionele „knuppel- in-het-hoenderhok-gooler" wil uit hangen, zoals b.v. Hans Heg met meesterlijkheid en grote kennis van zaken in ,De Volkskrant" doet. Het gemis daaraan bij Harms is al te duidelijk. Het samenspel "ln de kinder schoenen" van het Amati Kwartet wordt wat grotesk na de Grand Prix van het Concours Interna tional de Musique de Chambre in Colmar, eerder dit Jaar en una niem Juichende kritieken van ken ners zoals Heg, Reichenfeld, Rut- ger Schoute, Lex van Delden, Ernst Vermeulen en beroemde mensen zoals Zoltan Szekely, Ti- bor Vargas, Felix Aprahamlan, de programma-leiding van Hls Mas ter's Voice, die het kwartet inter nationaal op platen uit ga$t bren gen. Grotesk ook ln de aparte on juistheden van de heer Harms, zo als slechte inzetten. Het was voor elke insider duidelijk dat Bartok met een bijna griezelige perfectie werd uitgevoerd, zoals het bijna alleen op platen voorkomt. Het enige waar in het concert mis schien iets op aan te merken viel was een klein ongelukje ln de Wolff Serenade, door een vettig- heldje op de E snaar van de pri marius, die soms niet helemaal aansprak. De heer Harms kan er waar schijnlijk niet veel aan doen. HIJ heeft noch de scholing, noch de ervaring, noch de begaafdheid om een dergelijke verantwoordelijke taak waar te maken, zo komt het mij voor. Van de redactie van het Lelds Dagblad is dit alles minder begrijpelijk. Door mijn professie krijg Ik bij na alle muziekkritieken in Ne derland onder ogen vla een knip- seldienst. De heer Harms is wer kelijk een uitschieter en ligt op eenzame diepte. Ik begrijp niet "at het Leldsch Dagblad met deze verslaggeving voor heeft. U zou echt die ruimte kunnen gebruiken om het mu ziekleven in Leiden wat positie ver tegemoet te treden en althans correcte voorlichting te verzorgen. J. F. VAN WA VEREN. Directeur Nederlands Impre sariaat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 21