In Coronation Street wordt
niet over politiek gepraat
CabaSlero filter
Anders
dan andere
filters
C_(^^)vancIasQ
...en gisteren I
{$^imgramma\
gINSDAG 3 OKTOBER 1972
PAGINA 5
Over de Engelse televisieserie „Coronation Street" valt veel te schrij ven. Na het zaterdag jl. op deze pagina verschenen verhaal over het
leven van deze typisch Engelse straatbewoners vandaag een tweede kijkje achter de schermen van de televisiestudio's in Manchester.
Ook in deze reportage gesprekken met sterren afe Patricia Phoenix (Elsie Tanner), Irene Sutcliffe (kruideniersvrouw Maggie Clegg),
Violet Carson (Ena Sharpless) en William Roach (de onderwijzer Ken Barlow). Wat .Corronation Street' voor hen persoonlijk betekent
wordt in dit tweede verhaal duidelijk tot uitdrukking gebracht. Hoe uiteenlopend de reacties van de acteurs en actrices ook zijn, ze zijn
het er allemaal over eens dat de straat nauwelijks enige ruimte voor andere dingen laat.
MANCHESTER Tussen Co
ronation Street en de vertolkers
van de serie bestaat al jaren een
haat-liefde verhouding. Bijna al
le acteurs en actrices, die aan de
serie meewerken, dromen van
grote carrières, die verder reiken
dan de tv-bar .Rovers Return".
„Maar het komt er niet van. De
straat laat weinig tot geen ruimte
over voor andere dingen" luidt
het excuus.
In gesprek met Patricia Phoe
nix, sinds 1960 beter bekend als
Elsie Tanner, komt dit onder
werp meer keren ter sprake.
„Vorig jaar
dame van 65
die voor mij
ging was al
om te laten
oudere
ir spelen, een rol
i vreselijke uitda-
het alleen maar
dat ik ook an
dere types in petto heb, maar het
kwam er niet van. Toen ver
vloekte ik de serie echt wel even.
Zodra ik dan echter weer die El
sie speel, is het over."
Wat trekt een vrouw als Patricia,
keurig gekapt en opgemaakt in
het dagelijkse leven, zó erg aan
de rol van Elsie, de vrouw die
twee echtgenoten versleet en niet
na te tellen romances beleefde?
„Ik vind die vrouw een grote vecht-
ster. Daarbij is ze nog zeer men
selijk. Wanneer ik haar met mijn
eigen karakter vergelijk, geloof ik
Ik echt dat ze meer kracht heeft
om een minder aantrekkelijk le
ven aan te kunnen dan Ik.'i
Patricia Phoenix krijgt als Elsie
Tanner enorm veel brieven. Hoofd
zakelijk van mannen, die haar de
ideale vrouw vinden. Hoe reageert
ze op dergelijke reacties?
„Het hoort erbij. De reacties lo
pen van schooljongetjes tot en
met oude mannen. En natuurlijk
zijn er dan de gekken, die Je tele
fonisch of per brief de meest ab
surde voorstellen doen."
„Er zijn ook huwelijksaanzoeken
en uitnodigingen „for a cup of
nice tea" bij. Ik schat gemiddeld
zo'n twintig per Jaar. Ook komt het
ADVERTENTIE
voor, dat Je op straat in Je billen
wordt geknepen door een wat hard
handige fan. Kijk, het hoort erbij.
Ik speel nou eenmaal dat sexy
vrouwtje en dan kun je het ver
wachten."
Patricia verdeelthaar dag aller
minst tussen Coronation Street en
haar huishouden, daar heeft ze
overigens twee jongens („echte
schatten") voor in dienst.
Is Elsie Tanner niet in de tv-stu-
dio te vinden, dan opent ze hier
of daar in Engeland wel een su
permarkt.
Granada Television verbood ech
ter de cast het optreden' in com
mercials. Zelfs binnen een straat
als Coronation Street zijn bepaal
de onderwerpen tkboe. Zó mag er
in de tv-straat niet over politieke
zaken worden gesproken. De En
gelse wet staat geen bepaalde
propaganda in een amusements
serie toe. Tenzij men echter bei
de kanten van de medaille laat
zien. Coronation Street brandt er
zich niet aan. Ierland, Vietnam
en de binnenlandse politiek; de
straat houdt zich afzijdig.
Het blijft allemaal gezellig in de
straat. Ook achter de schermen.
„Want" zegt de actrice Irene Sut
cliffe (Kruideniersvrouw Maggie
Clegg), „de meesten van ons we
ten. dat de serie erg veel waard
is. We verdienen met Coronation
Street meer geld dan we ooit in
een theater zouden krijgen."
Irene komt speciaal uit Londen
voor Coronation Street.
Evenals in de serie het geval is, is
ze geseheiden. De werkelijkheid
reikt nog verder: „In Coronation
Street bezit ik een winkel. Mijn
ouders, thuis in Blackpool, had
den er ook een. Als klein kind al
stond ik achter de toonbank."
Hoe ze achter die tv-toonbank
overkomt weet Irene niet. Ze zegt
nimmer naar zichzelf op het
scherm te hebben gekeken. Ook
Violet Carson, Ena Sharpies in de
Violet, zonder haarnet en versle
ten jas een grand old lady, die
duidelijk weet wat ze waard is ln
de serie: „Ik gruwel ervan om
mezelf te zien. Wat dat betreft
ben ik net als Orson Welles, die
kijkt ook nooit naar films van
zichzelf."
„Vreemd? Ach, ik ben wel een
rare. In wezen ben ik niet eens ac
trice. Ik ben opgeleid voor concert
pianiste maar belandde via via op
het toneel. Speelde voornamelijk
voor tv en radio (hoorspelen). Be
halve het nieuws en religieuze
programma's heb ik alles op het
scherm gedaan."
Evenals de anderen geeft ze ech
ter volmondig toe, dat ze de
straat niet meer kan missen. „Ik
hou er nog steeds van. Mijn hele
leven zou veranderen, wanneer
die straat wegvalt. Vooral de fan
mail vind ik prettig; uit Holland
krijg ik overigens ook post. Ik
beantwoord alle brieven zelf."
„Wat ze meestal vragen? Of ik
nu echt niet eens een nieuwe jas
moet hebben. Een enkele maal
krijg ik minder leuke reacties. Zó
ontving ik afgelopen week twee
Verschrikkelijke brieven. Ik heb
ze verscheurd. Wat er allemaal in
stond? Ach, ze verzochten me om
nu eindelijk eens dood te gaan in
de serie en meer van dergelijke
Violet Carson trekt zich er weinig
tot niets van aan. Ze voelt zich,
gezien postuur en ervaring, dui
delijk de moederkloek van de se
rie. Van haar mag Granada nog
vele jaren doorgaan.
Voor William Roach, de onder
wijzer Ken Barlow in Coronation
Street, hoeft het allemaal niet
meer zó nodig. Eerlijk gezegd
baalt hij een beetje van Corona
tion Street.
Roach, slordig gekleed en non
chalant op het onverschillige af
pratend: „Vergeet niet, dat ik" er
al twaalf jaar inzit. Als jong ac
teur word je op die manier stijf
in Je botten."
„Gelukkig hebben we vijftien
weken per Jaar vrij-af wat de se
rie betreft. Dan sta ik op toneel.
Geen gemakkelijke keus. De
mensen komen in de eerste in
stantie voor Je omdat ze Je ken
nen als Ken Barlow. Als goed ac
teur moet Je zo'n creatie binnen
vijf minuten wegspelen. Dus dat
'betekent werken met een grote
handicap. Ik geloof, dat wij uit
Coronation Street daar allemaal
mee te kampen hebben op het
echte toneel. Daarom vooral kun
nen we geen afscheid nemen. En
dat is begrijpelijk, want de wer
kelijkheid op de Engelse planken
is minder rooskleurig dan die in
Coronation Street".
de panty
met het korte broekje
en de lange benen
(in de blauwe verpakking)
NEDERLAND I
18.45
18.55
19.05
19.25
20.00
20.20
21.10
2L40
22.20
Ti-ta-tovenaar (NOS)
Journaal (NOS)
De Stratenmakersopzeeshow (VARA)
Een gevarieerd programma voor kinderen met liedjes,
schetsjes en filmpjes gebaseerd op het thema lui'. De
show wordt gebracht door Wieteke van Dart, Aart
Staartjes en Joost Prinsen.
Daar komen de schutters, tv-serie (VARA)
Journaal (NOS)
De Onedin Lijn, kroniek van een zeevaarder (VARA)
Koning Klant (VARA)
Twee voor twaalf, quiz (VARA)
Dingen die verborgen blijven, documentaire film
(VARA)
Flip Treffers, Marjolijn de Vries en Hedda van Gen
nep maakten een programma over geheimen in de
familie.
22.45 Journaal (NOS)
22.50 Voorlichtingsprogramma Water en Lucht (NOS/NOT)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Dier en vriend (NCRV)
In deze uitzending o.m. aandacht voor de bison.
Achtergronden van de Bijbel, tv-serie (NCRV)
Journaal (NOS)
Het meisje met de blauwe hoed, muzikale komedie
(NCRV)
Vanavond de tweede aflevering van de muzikale ko
medie in zeven delen naar het gelijknamige boek van
Johan Fabricius.
21.10 Hendrik VTI de schaduw van de Tower (NCRV)
T>e kroon in gevaar' is de titel van de eerste aflevering
uit de BBC-serie The Shadow of the Tower'. een
dramatische kroniek in dertien delen over de regering
van Hendrik VII.
22.00 Hier en nu, actualiteiten (NCRV)
22.40 Dagsluiting (NCRV)
.45 Den Haag vandaag (NOS)
22.55 Journaal (NOS)
23.00 Samenvating voetbalwedstrQd Europa-Amerika
(NCRV)
19.30
20.00
20.20
Met de speelfilms op ons
scherm is het nog steeds een
moeilijke zaak. Dat de vroeger
vaste dinsdagavond wat is losge
laten mag geen ramp heten,
wamt het toenemende Europa-
Cupvoetbol gooit steeds vaker
roet in het eten. Maar wel is er
een duidelijke achterstand in
kwantiteit, al doen vooral KRO
en TROS en in mindere mate
VPRO en VARA hun best, het
aantal op peil te houden. De
KRO doet dit nu al verschei
dene jaren met reeksen films,
die aan een acteur of actrice
worden opgehangen. Deze om
roep kampt echter voortdurend
met tegenwerkende factoren, die
of priori de keuze reeds be
perken, zodat in het totale pak
ket zelden de beste of meest ka
rakteristieke films zitten, of op
het laatste nippertje tot uitstel
van een geplande film leiden
dat vaak ook afstel betekent.
Het gaat hierbij meestal om
een niet op tijd binnengekomen
filmkopie of een kopie, die bij
ontvangst kwalitatief zulke ge
breken vertoont, dat uitzending
onverantwoordelijk is. KRO's
filmhoofd, Fred Bredschneider,
heeft er wat dat betreft al grijze
haren van gekregen. Vorig jaar
moest hij in de reeks Heinz
Rühmannfilms voortdurend wij
zigingen aanbrengen, waardoor
van de oorspronkelijke opzet
vrijwel niets overbleef en gere
geld in de omroepgidsen titels
stonden vermeld die niet konden
worden gehonoreerd.
Gisteravond was dat ook weer
het geval met de Spencer Tracy
film „Het zevende kruis", waar
van de kopie niet tijdig in het
bezit van de KRO was gekomen.
Hij werd nu vervangen door ,,De
vader van de bruid", een Mi-
nelli-komedie, die al eerder door
de KRO was uitgezonden, en
natuurlijk van een geheel an
dere kategorie was dan Zlrme-
manns dramatische film uit
Nazi-Duitshand Voor kijkers die
zich hierop instellen een verve
lende gang van zaken, waaraan
nu toch langzamerhand een
eind dient te komen.
De plaatsing van de hoofd
film is een probleem op zich
zelf. Er wordt hardnekkig vast
gehouden aan een begin vlak
na het Journaal van acht uur;
alleen films boven de achttien
mogen pas om 9 uur beginnen,
maar daaraan wordt al niet
meer exact de hand gehouden
Het gevolg hiervan is wel een
hinderlijke overlapping van ge
lijksoortige programma-onder
delen. die te vermijden zou zijn
door de speelfilm later op de
avond te vertonen, zoals bij onze
oosterburen bijvoorbeeld. Dan
hadden gisteravond de Peyton
Place-supporters er niets van
behoeven te missen en zou de
film over het Korps Mariniers
niet parallel met AVRO's Tele-
vizier-Magazine hebben gelopen.
Wie op het eerste net bleef
hangen, kan zien hoe in „Wie
van de drie" een foundation
expert miniatuur-bhtjes aan
het panel uitdeelde (waarin
Sonja Barend haar draai nog
moet vinden) en kreeg bij de
nog altijd zoet fiedelende Hel
mut Zacharias volop gelegen
heid in Jeugdsentiment weg te
kwijnen. Wie moest bij Cornelia
(vroeger Conny) Froboess en
Walter Geiler met ,3um-budi-
bum" niet terugdenken aan
Teddy en Henk Scholten?
In Televizier Magazine na de
verplichte actuele onderwerpen
die geen opvallende behandeling
kregen twee uitschieters. Want
Je staat er toch wel even van te
kijken dat er tweehonderddui
zend stotteraars in ons land zijn,
van wie slechts een kwart vrou
wen en dat komt volgens fonla-
trisch expert dr. E. H. Damste
door de passievere rol van het
meisje. Overigens spreekt de
stottertherapie in groepsverband
volgens de Doetinchemse metho
de wel aan er er bestaat nog een
vereniging Demosthenis voor de
nazorg.
En dan was er de Duitse mil
jonair Hannsheinz Porst (vijf
tig) die zijn bedrijf dat vier mil
joen gulden per jaar winst
maakt aan zijn veertienhonderd
werknemers heeft geschonken
Dat kan ze jaarlijks een winst
aandeel opleveren tussen vijftien
en dertig procent van hun Jaar
inkomen; een humane geste van
de marxistisch ingestelde heer
Porst, die overigens twee Jaar en
negen maanden in de gevange
nis heeft gezeten wegens spio
nage voor Oost-Duitsland
INVALLER
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S) muziek en informatie.
(7.25-7.30 Van de voorpagina. 7.54
Deze dag. 8.00 Nieuws 8.11-8.23 Ac
tualiteiten 8.35 Van alle markten
thuis.) 9.00 (S) Radioweekblad. geva_
Schoolradio; 10.45 Voor de kleuters, en
om 11.00-11.02 Nieuws. 12.00 actueel
programma. 13.00 Nieuws. 13.11 Ac
tualiteiten. 1325 lichte platen. 13.45
Nieuws). 17.00 (S) sopraan en plano:
klassieke muziek. 17.55 Mededelingen
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van de Christelijke
Historische Unie. 18.30 (S) dansor-
- - - - - iQ.oo Klankbord: ac-
leuws uit de kerken.
Samenzang (gr). 20.25 hoorspel. 21.15
Reportage. 21.30 (S) verzoekp rog-ram-
Elisabeth Taylor werpt nog even een blik ln de spiegel op ie filmset in Rome. waar opnamen
worden gemaakt voor 'Divorce his divorce hers'. Grootmoeder Elizabeth treedt in deze film
op met hoar man, Richard Burton. Het is de elfde film, waarin het echtpaar Burton samen-
(S( In Pirn Jacob's Notenbar.
KRO. 14.10 NOS. 17.32
OS.
.02 (S) gevarieerd pro-
populalr klassieke- en
en om: 7.30-7.40
-8.00 Aktua; 8.30-8 35
Nieuws; 8.36-8.45 Gymnastiek voor de
hulsvrouw. 10.00 (S) Voor de kleu
ters. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) voor de
vrouw. 1120 Aktua. 11.45 BeJ aarden-
programma. 1155 Mededelingen. 12.00
(S) gevarieerd programma met om
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Echo;
1.10 Nederlandse
Kunstbezit.
iÖf
muzlekmag. 22.30 Zin-tuig: kunst
uitingen. 23.00 (S) muzlekmagazlne
(vervolg). 23.55 Nieuws.
HILV. III 240 m en FM-kanalen. 7.00
AVRO. 18.00 NOS.
7.00 Nieuws. 7.02 Steevast. (8.00
Nieuws; 8.02-8.05 Radiojournaal.) 9.00
9.03 De negen-i
popu"
Nieuws).
op. (13.00 Nieuws). 14.00
lichte grammofoonplaten, afgewisseld
met korte sportberichten en actuali
teiten (20.00. 21.00 en 22.00 Nieuws;
22 55 Mededellncen: 23.00 Nieuws).
24.00 Nieuws. 0.02 Metro's Midnight
Music. 0.55-1.00 Nieuws.