J Haring en wittebrood geen □Leids privilege Optocht: sterkste pijler van roem OOK DIT IS OUDT-LEYDEN FEEST IN LEIDEN Zinvolle traditie nog steeds gehandhaafd ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1972 MAANDAG 2 OKTOBER 19.30 uur Grote taptoe, van Leidse verenigingen, kransleggingen bij het standbeeld van burgemeester P. A, v. d. Werf en het Jan Houtmonument 20.0024.00 uur Lunapark, op het terrein bij de Groen- oordhal", meer dan 100 attracties. DINSDAG 3 OKTOBER 7.00 uur Reveille, door 't Leidsch Politie Muziek gezelschap op het bordes van het Stad huis, zijde Vismarkt 7.308.30 uur Geluidswagens, rondgang door de stads wijken, gelegen buiten de singels. 7.309.30 uur Utreiking Haring en Wittebrood, in het Waaggebouw, tijdens de uitreiking con cert op het Waaghoofd door het eerste Leidse Jeugdorkest en Drumband „De Burcht". 8.00 uur Koraalmuziek, in het Van der Werfpark, dirigent Harman de Wolff, muzikale be geleiding Chr. Muziekvereniging „Con cordia". 9.0024.00 uur Feestelijke Markt, langs de Haarlemmer weg van Maresingel tot Musschenbroek- straat. 9.0024.00 uur Lunapark, terrein "Groenoordhal". 9.3010.30 uur Carillon-bespeling. Stadhuistoren. 10.0017.00 uur Oud Hollandse Markt, op de Mare van Haarlemmerstraat tot Oude Vest, Neder landse ambachten, poffertjeskraam, pop penkast, Nikkelen Nelis, hoempa-orkest enz. 10.0012.00 uur Lakenhal, Molen de Valk, beide musea geopend. 10.3012.30 uur Koornbeurs, concert door een Antilliaan- se„Steelband". 10.30 uur Herdenkingsdienst, Hooglandse Kerk, voorganger Ds. E. M. Pannekoek. 10.0012.30 uur Stoomwalsen, show van stoomwalsen op de Lammermarkt 13.00—16.30 uur Grote Optocht, „T JAAR IN T JAAR UIT". 19.0022.00 uur Groenoordhal, Radio Drive-in show met Unit Gloria. 23.30 uur Groot Vuurwerk, op het terrein achter de Groenoordhal. LEIDEN De roem van Leiden rust hoofdzakelijk op drfe pijlers: de oude geveltjes en grachten, de universiteit en de op tocht op 3 oktober. De optocht heeft echter het voordeel, dat zij niet zo onderhevig is aan de tand des tijds als het oude stads- schoon. Integendeel: met het jaar neemt de aantrekkelijkheid van de stoet toe. De universiteit is nauw verwant met Leidena ontzet, maar is wat jonger. De laatste Jaren wordt er steeds meer naar gestreefd om een show element in de optocht in te bou- Dit Jaar uit zich dat behalve ln de optredens van majorettencorpsen uit Leiden en uit de rest van het land de Europese kampioenen van 1971 "The Gold Stars" uit Bergen op Zoom geven o.a. acte de présance ook in een mini- Tour de France. Beroemde namen als Gerben Kars tens en Joop Zoetemelk, Tino Ta bak en Leo Duindam zullen nun krachten meten op de korte sprint. Een sportster: Sjaak Swart, die op de „wereldcup"-wagen staat a symbool van alle grote vaderland se sporthelden van 't ogenblik. Show ook in de Sine Hubertus- Jacht, die voorafgegaan wordt door een ruitergroep, evenals trouwens de Goeden Koets van de 3 October* 1 Vereniging. Zelfs Sinterklaas heeft zijn medewerking verleend aan de ver- ji hoging van de levendigheid van de optocht: hij stuurde ?en groep Pie- ten, die met of zonder trampoline jj halsbrekende toeren uithalen. Spaanse folklore, knallend vuur- werk. Westfriese dansen, niets ls te dol. De optocht gaat van start onder het motto: 't Jaar in, t jaar uit"» waarmee wordt aangegeven dat el- i ke groep of wagen een gebeurtenis j aanduidt die jaarlijks terugkeer^ en waar jaarlijks "met smart" op wordt gewacht. Het geheel wordt muzikaal on- dersteund door de corpsen "Werk- mans Wilskracht", "Nieuw Leven*, "De Burcht", de R.K. Kapel, "Kunst en Genoegen" en "Concordia". I LEIDEN De tot zulk een zinvolle traditie uitgegroeide uitdeling van hairing en wit lij brood behoort niet zuiver tot een Leidse aangelegenheid. In de loop der eeuwen zijn II in ve,e steden en dorpen van ons land brood en in een enkel geval ook haringuitde- Wm '8en geweest, die elk naar hun aard van andere oorsprong waren. f Naast de Leidse uitreiking voor het eerst in 1574 hebben zich maar weinig j (delingen van brood kunnen handhaven. Voor vandaag even een onder breking in onze wekelijkse serie "Lelden vroeger en nu", maar toch ook weer een stukje Oudt- Leyden. De ünkerfoto circa ze ventig jaar geleden genomen vanuit het hoekhuis Nieuwe Rijn Herengracht. Het was de eerste maal, dat in een Drie Oktober- optocht ook versierde auto's mee reden. Het ivas toen alles nog eenvoudig. Maar wat gebleven is. dat is de belangstelling die zich langs de optochtroute ieder jaw weer groepeert. De andere foto dateert uit hei jaar 1887, één jaar na de oprich ting van de 3 Octobervereeniging De Geuzenvloot. voorafgegaan door enkele motorboten, waarop zich het bestuur en enkele geno- iigden ook toen al "hoogge moed" bevonden, passeert cic fan van Goyenkade op weg naa ie Vlietbrug, waar een ingemet selde steen nog steeds herinnert lan de intocht van 1574. De vloot ou later op de dag ook nog deel itmaken van het toen georga- iseerde waterfeest, dat onder hé otto "Intocht der Geuzen" d ichiedenis inging. Een defrge ke intocht, maar dan met 'plat boomde' vaartuigen werd ir. 121 herhaald. SAM PLATTEEL De meest bekende vorm was ongetwijfeld het beschikbaar stellen van brood voor de be- teftige armen van de stad. Dit geschiedde dan door de stedelijk overheid of door kerkgenoot happen. Vele kerken beschikten in voorbije tijden over een z.g. armenbakkerij. Ook in Lei- 'n was eens zo n bakkerij en behoorde in eigendom toe aan de "Huiszittenmeesteren" ver- irgers van de thuiszittende armen en nu aan de diaconie der Leidse hervormde gemeente. Paas- en Pinksterbrood, Allerheilige en Kerstbrood. Ook bij geboorte, huwelijken én vel het opschrift draagt „Graan- staat de armen van Oostmarsum op overlijden, werden of worden mis- khuis der Armen". De bakkerij, een open plaats in Ageler Esch bij omstreeks 1700, be- eenkomen. Aan de Oude Rijn staat naast het deling gestaakt. Het was daar ge- intoor van deze diaconie een groot bruikelijk, dat op de tweede Pink- khuis, waarvan een steen in de sterdag wanneer de rogge in bloei ad zich in de poort naast het pak- De boeren uit de omtrek kwamen daar dan samen, elk een zelf- ge il er in Leiden nog bakken roggebrood van ongeveer 25 bedeelden, dat de Pond-gebonden aan een lange paal- meente Leiden ongeveer f 15.000,- op *e ...pn{rp. w«u«i bui b^e"gS: voorat ia een testament vastgeiegH taalde aan de Diaconie kken van brood voor deze inwoners. Deze vorm van brooduitdeling werd 1922 beëindigd. |De bakkerij en oven werden ech- tot 1964 gebruikt i koek en gebak, nadien werd de den om te bidden voor een goede oogst. Een der oudste boeren had de lel- ding, na het gebed werden alle aan- bet^bakken wezigen ook de zuigelingen- geteld het aanwezige brood in ikkerij ingericht als magazijnruim- stukken verdeeld. echter bewaard bepalingen v treiken van pa de bewoners. Deze vorm i roeg de Alhoewel de boeren overwegend rooms-katholiek zijn, kwamen de armen uit alle gezinden in aanmer king. De oorsprong van deze brooduit- bltre"™ï het deling stamt uit de vóór christelijke br^d ont^Tam of kerstbrood tiid. toen de bewoners "uit deze ln Baarn, zijn er eveneens bij testa- schien nog wel speciale broden ge bakken. Al naar gelang van de streek hadden deze broden een eigen naam. Brood na de dood Brooduitdelingen werden door mejuffrouw Velaars-overleden op 77-jarige leef tijd te Zeist-bepaald, dat na haar overlijden aan 250 armen gezinnen in Baarn- waar zij in haar Jeugd had gewoond brood moest worden uitgereikt, aan de uitvoerders van haar laatste wil overlatende welk soort brood. Op de dag van haar begrafenis 28 juni 1938 werd aan elk gezin een krentebrood van 3 pond uitgereikt, terwijl grote gezinnen ook nog een m brooduitdeling .n „Preuve" even- het armenbrood is ook deze vorm i broodverstrekking verleden tijd iworden. Rond 1300 werd ln Amersfoort een leisterplaats gebouwd om langsko- lende reizigers op te vangen en te op Hemelvaartsdag, ter hoogte Tzorgen, naast een aantal slaap- de "Muldersfluite", een vroegere ilaatsen was er ook een bakkerij. herberg, De stichting "De armen de Poth" reikt, reeg in 1470 een nieuwe behuizing, Ook Arnhem heeft aast het opvangen van vermoeide tijd, toen de bewoners "uit deze streken" in het voor jaar een rond gang door de velden maakten en of fers brachtan voor een goede oogst. Brooduitdelingen zoals in Oost- Noord-Brabant, marsum, zijn er vele ln ons land geweest, o.a. in te Kilder en Wehl (Gelderland). Zelhem kende een brooduitdeling memtaire beschikking uitdelingen geweest in een aantal plaatsen in brood werd uitge- Amersfoort. Er werden v< in aantal huisjas gebouwd I apel, terwijl ook een zusterzaal, Re- leFding verschiiïien. bakkerij deel gemean hebben, brood beschikbaar entenkamer nog litmaakte van het complex, ling f Tot 1965 werd elk week- in de ka- lijk fel-aan 200 proveniers de preuve nog een aantal noemen zijn, de oorsprong of de aan één ding Een geheel andere vorm van brooduitdelingen is die, welke in ver band met kermissen en jaarmarkten plaatsvonden. Uitdelingen zijn er geweest o. a. in Bergen (N.H.), Edam en Wieringen, terwijl nu nog alleen in Sittard een uitdeling plaats vindt. Voor de oorsprong van deze uit delingen moet men enkele eeuwen te rug gaan, om dan toch weer terecht te komen bij een erflating of de ver strekking van brood aan armen door de kerk. Broedertjes rol in speelt of heeft ge- half pond Speeld. Men bakt aan o.a. Nieuw jaarsbrood, Drie koningenbrood. fitgereikt, bestaande uit; één in geSchenkdagen och figen bakkerij gebakken rogge- rale (ritte brood, alsmede de foter. uitreiking geschiedde door de rader van de stichting tegen inleve- een zinken plaatje, waar- koperen plaatje werd te- iggegeven, de volgende week werd ap. fait dan weer ingeleverd enz. Van de brooduitdeling naar de [Haring" in Faan, dat met Niekerk kamen de gemeente Oldekerk in de provincie Groningen vormt. In 1476 vermaakte Menno Felter- ha aan het ST. Geertruids Gast huis, 16 grazen land. onder beding, Eat jaarlijks- in de week van Pasen- ten ton haringen onder de armen wan Faan moest worden uitgedeeld. De uitdeling geschiedt door diake pen van de Hervormde Kerk, die dit Eoen namens de voogdij van hei Perpergasthuis te Groningen, dat (vroeger was toegevoegd aan het St. Geertruids-Gasthuis. In Oostmarsum is enkéle jaren geleden een eeuwenoude brooduit stellen aan de minder bedeelde deburgers. Folkloristisch gezien zijn Naast de uitreiking van haring en wittebrood op 3 oktober in Leiden, is er in Breukelen- aan de, Jeugd van de kleuter- en lagere school een uitreiking van poffertjes. In deze omgeving ook wel „Broe dertjes" genoemd. Bij de harington vn het Waaggebouw De Jeugd heeft deze lekkernij 1 danken aan een testementaire be schikking van de Heer van „Slan- gevegt", Leonord Corneille Du- dok de Wit. bijgenaamd „Kees de Tippelaar", die deze laatste nam vanwege zijn vele wandeltochten. Op zijn buiten waar hij in 1913 is overleden bevond zich een groot aantal curiositeiten en souvenirs, die Dudok de Wit tijdens zijn wandel tochten had verzameld. In tegenstelling met vele gemeen ten heeft Leiden zijn brood- en ha ringtraditie voortgezet. De eerste uit deling in 1574 heeft sinds 1886 een Jaarlijks karakter gekregen. Dit jaw is de Leidsegouden koets weer in de optocht opge nomen. „Zoef-Zoef" en „Rooie Sien" op Lammermarkt LEIDEN Een nieuwtje op de komende 3 oktoberfeesten wordt het optreden van een groep echte stoomwalsen, die a: dampend over de Lammermarkt zullen rollen. Het optreden van de fraaie na men als "Rooie Sien" en Zoef-Zoef" dragende kolossen ls mogelijk dank zij de medewerking van de Stoom walsenclub Nelterland, een vereni ging die sinds 1969 doende is te zor gen dat de stoomwals niet alleen be houden en onderhouden blijft, maar dat het publiek ook op gepaste tij den kan zien wat het oude materiaal vermocht. De club werd ln 1969 officieel op gericht door een aantal particulie ren en wegenbouwmaatschappijen. In de paar Jaar van haar bestaan heeft de club haar walsen-arse- naal zien uitgroeien tot 20. Een ntal van deze onder stof en spin rag vandaan gehaalde en tot in de puntjes opgeknapte mobielen ver schijnt op allerlei manifestaties in binnen- en buitenland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 3