Fheo van Laars
schilderijen:
ïrg indringend
{Mater
te deen is
jirQaagse
agenda
Vermist stuk van het
Hildebrandslied terug
11
ITERDAG 30 SEPTEMBER 1972
LEIDEN Het meest opvallende van de schilderijen van Theo
un Laar is de enorme intensiteit en indringendheid Je blijft er
nee bezig. De voorstellingen zijn altijd duidelijk herkenbaar soms
leigen zij naar het surrealistische. Alle voorwerpen, gebouwen en
lensen die er op voor komen heeft Theo naar het leven getekend,
oms kostte het hem veel moeite om zijn modellen zo ver te krijgen
at ze wilden poseren. Diegenen, die in de Haagse schildersvak be-
end zijn, zullen vele buurttypes herkennen, zoals bijvoorbeeld de
rxvahde Okkle in zijn wagentje, of de twee oude mannen op zijn
heo^elf ner*ns '- Ze zii;ten er nu nogga maar kijken!", zegt
ADVERTENTIE
Jonge
zuivere
Jenever met
KWALITEITS
CERTIFICAAT*
The Royal Institute of Public Health
and Hygiene te Londen heeft, na een
uiterst zorgvuldig onderzoek, op
18 juli 1972 het Certificaat voor
"Quality and Merit" verleend aan
de kuyper
export jonge jenever
Dit Certificaat k een officiële erkenning
van de voortreffelijke kwaliteit van
"De Kuyper Export Jonge Jenever"
expohtjonge jenever
eenzuivernatuurprqduct,
wereld met
it'Certificaat.
Heel triest is Theo's schilderij
„Verloren". Een eenzaam man, met
gebogen schouders en slap langs zyn
lichaam hangen de armen, staat voor
een groot gebouw, met opschriften
als: bar, dancing, spielcasino e.d.
„Ja, dat gebouw, dat bestond echt,
in Scheveningen. Toen ik hoorde dat
het afgebroken zou worden, ben ik
er gauw heen gegaan om het nog te
kunnen tekenen. „Op dit schilderij
krygt hot iets onwerkelijks, door de
flarden nevels die het gedeeltelijk
aan het oog onttrekken. Hierdoor
wordt het visioenachtig zwevend.
Deze illusie wordt versterkt doordat
de voeten van de man gedeeltelijk
door de nevel onzichtbaar geworden
zijn. Je kan niet zien of hij ergens
op staat, hij lijkt te zweven. Verder
staat deze troosteloze figuur er haar
scherp op. Dit schilderij is hoofdza
kelijk blauw-zwart van kleur, afge
zien van het lichte beige van de re
genjas van de man en diens intens
bleke gezicht. Een ander doek van
Theo heet „Wachten". Een vrouw
kykt tussen de vitrages door, uit het
raam. Op de vensterbank staat een
bloeiende geranium. Deze rode bloem
is de enige vrolijke noot in dit wee
moedige schilderij. In het venster
spiegelt zich het huis dat aan de
overkant van de straat staat.
Dit huis in onbewoond, een enkel
raam is ingegooid. Ook dit huis be
staat echt. net als de vitrage, die een
zeer belangrijk gedeelte van 't schil-
I dery inneemt. Theo had een bepaald
idee in het hoofd hoe die vitrage
er uit moest zien, maar hij kon ner
gens die vitrage vinden die aan zijn
I eisen voldeed. Totdat hij ze ergens
voor het raam zag hangen. „Nou en
toen heb ik daar aangebeld en ge
zegd: Mevrouw, mag ik u iets geks
vragen, zou ik misschien uw vitrage
mogen lenen? En zij; o, u bent zeker
van poets! Pas toen ik uitgelegd had
dat dat piet het geval was mocht ik
ze mee naar huis nemen." Het resul
taat is op het schilderij te zien. Be
halve Theo van Laar exposeert Leon
van den Eykel ook in het Duiven-
huys. Deze tekeningen vormen een
Zaterdag
Stadsgehoorzaal Kat-Bxpo.
tie kaftWt -*
iddag tot
Zondag
I .eidae bioscopen
CAMERA: „What's up doc?", a.l. •Ik*
avond 7.00. 9.15 uur; do., vrij., ma.. dJ.-
mlddag 2.80 uur. Kindennatiuee„He.
daar le Yogi de beer". a.i. sat,
r.. dag.
bet
UC UOOl
2.00. 4.15 uur. Nachtfilm;
18 jr., vrij.
avond
LIDO:
uur; zo. en 3* oktober: ook 4.
LUXOR„De peetvader". 14 Jr., dag.
2.00, 8.00 uur.
REX: „Man en vrouw in bed". 18
r Een van de naar het leven getekende schilderijen van Theo
van Laar, die ophet ogenblik in 't Duivenhuys zijn te zien.
goede aanvulling op Leon's gelijk
tijdige expositie in de Lakenhal. In
't Duivenhuys hangen vooral teke
ningen met de voor Leon zo kenmer
kende getallen, maar nu aangevuld
met stukken geschreven tekst. Een
enkele gebogen lijn kompleteerd het
geheel en roept de indruk van vrou
welijke naakten op. Alles wordt ein-
deoos gevarieerd en, zoals in al
Leon's werk loopt ook hier weer door
elkaar wat abstrakt en wat konkreet
is.
Tot 14 oktober is deze toch wel bij
zonder goede tentoonstelling te zien
in galerie, 't Duivenhuys.
HANNY RENEMAN.
Restauratie van
Gare de Lyon op
monumentenlijst
PARIJS (AFP) Parijs heeft er
een nieuw historisch monument bij-
gekregen dat nu krachtens de wet op
de momuntenzorg beschermd is. Het
gaat om de restauratie van het „Gare
de Lyon", het station in Oost-Parijs
vanwaar de treinen naar de Rivièra
en Italië vertrekken.
De restauratie-afdeling die twee
zalen omvat, werd in april 1901 ge
opend. Dè inrichting met haar vele
decoraties waarvan sindsdien vrijwel
niets is veranderd, wordt nu
schouwd als het mooiste geheel dat
de „Belle Epoque" heeft voortge
bracht. Het meubilair is gemaakt
van massief mahonie de banken heb
ben hetzelfde model als de banken
in de spoorwagons van die tijd e
verlichting bestaat uit bronzen luch-
terst met kristallen kappen. De
ren zijn door kunstenaars uit de pe
riode van de eeuwwisseling, zoals
Moitenard, Checa, Flameng en Bil-
lote, beschilderd met voorstellingen
betreffende de steden waartussen de
oude maatschappij PLM (Parijs -
Lyon - Marseille) een spoorverbin
ding onderhield.
2.30 uu
„LiMle
STUDIO: „Ciaol
dag. 2.30. 7.00. Ö.lo uur; zo. en
tober: ook 4.45 uur.
TRIANON: „De Inbreker". 14 J:
cs 2.30, 7.00. 9.15 uur. zo. oc
Tentoonstellingen
ledententoon;
nu" (t/m 7 oktober).
'foto's'Ben "giett I t/m"?
oktober).
Wassenaar (Kunstzaal Heuff) Expo
sitie Els de Haas (schilderijen) Frans
de Haas (schilderijen en prenten)
Annebet Stam en Erik Windig (po'
bakkersgrapjes) ma. t.e. m. zat. 10
bovendien di
22 oktober).
Museum voor Volkenkunde.
Lelden „Fa! la" zomerteptoonstelllng
ver zeilen ln de Stille Zuidzee
Zon 1-5
Molen d
«at ,0
Ned Legermuseum^Geopend maandag
Rijksmuseum voor de geschiedenis
der natuurwetenschappen dag 10-4
zondag 1 -4 uur
Dag 10—S uur bod
BRAMMETJE FOK
2470. Bram heeft gelijk gehad. De tocht door het oerwoud
is een regelrechte ramp. Bomen, takken, varens en struiken
groeien in en doorelkaar. Er is bijna geen doorkomen aan.
Toch proberen ze het, hoewel ze eigenlijk niet goed weten naar
wie of naar wat ze op weg zijn. Zo goed enzo kwaad als het
gaat proberen ze zich een pad te banen door het oerwoud. Het
zijn
allemaal
gaat langzaam en binnen een half
als een hond
De strijd lijkt gestreden. Zelfs Brammetje Fok heeft de moed
opgegeven. Er is in dit oerwoud inderdaad geen doorkomen aan.
Hij vraagt zich af wat verkieslijker is: zo'n barre tocht door een
pure wildernis of doelloos drijven op zee? Moedeloos zitten ze op
de grond. Doorgaan of teruggaan? Bram weet het niet. Hij zou
nog wel even willen doorzetten, maar hij heelt medelijden
met Marino, die duidelijk aan het eind van zijn krachten is.
Rijksmuseum
nmWw. -
zond
Rijksmuseum
penburg 28) Werkd 10
Oudheden (Ra-
Volkenkunde
jSteenstraat 1): Dag 10-5 uur zondag
Rijksmuseum voor natuurlijke
4.30
(T.e
20 okt.)
Bezoekuren Ziekenhuizen
Dlaconessenhuls: le klasse dagelijks
U.00—12.00 uur 13.15—14.00 uur.
18.45—19.30 uur |e en 8e klasse, da
gelijks 13.15—14.00 uur en 18.45—19.80
Kinderafdeling dagelijks 14.46—
J - woensdag- en
in 11.30
18.80 uur maandag'
vrijdagavond 18.80—19,0Q
Elisabethziekenhuls 8e kli
Iks van 14.00—15.00 en vi
130 u 2e klasse, dagelijks
12.00 en van 14 00— 15 0t
18-45—19 30 uur le klasse dagelijks
a 11 AO Kraam afdeling3e klasse 15
—16 en van 1846—19.30 u 2e Klasse
11.80—12.00 (alleen vaders) 15.00— lf
en van 18-45—19.80 uur
Kinderafdelingen Al en B4: Dagelijks
van 14.30—18 46 uur
Endegeeet: dinsdag
Annakllnlek: dag 18-80—14-80
0—19.46 dln v 13—1'
kera maandag tot vrij 18.16—19 uur
zat en zon 14 80—1630 uur (saai 50)
alle bezoekers maandag
vrij 18.16
Theo Olof 16 00
*TTieater Pepijn: 15.00 U
eert trio Rein de Graaff --
rlkaanee Tenor-saxofonist Dexter Gor-
dag vanaf 10 30
neus- en oorhe
dinsdag 18.15—19.00
Kinderzaal keel
oorheelkunde dag behalve
J'nsdag 13-14
14.80—16.80
uur Gynnacologle en vooqr «wangeren
dagelijks van 10.00—11.30 uur en van
15.0020.00 uur behalve op dinsdag
Op die dag 1b er geen bezoek behal-
patiënten die op woensdag ge
i Voor deze patiënten
bezoekuur van 19 00—
20.00 uur
De bezoektijden voor de afdeling
Verloskunde (kraamvrouwen) eljti
opereerd
ln verband met de voedlngstlj-
B^volgt vastgesteld^ dagcHjka v
mogelijk 'nfectiegevaar belaas niet op
bezoek komen
uitsluitend be
de echtgenoten Alleen-
de echtgenoot ln het buitenland ver
toeft kunnen s avonds ééD bezoeker
ontvangen
Op dlnsdaf
vallen zl]n Voor hen
bezoekuur
19.00—20.00 uur
Voor de Praematurenafdellng gelden
de volgende bezoekuren (alleen voor
ouders): maandag, woensdag. vrij
dag 18.8018.46 zaterdag en zondag -
16.80—16.45 uur
ALPHEN AAN DEN RIJN
Rijnoord. le en 2e klasse 10.30—11.00
14.00—14 45 en 18 00—19.00 uur 8e klas
14.00—15.00 en 18,00—19.00 uur Kraam
afdeling 16.0017.00 uur alleen voor
echtgenoten 19.00—19.80 uur Klnderaf-
ZATERDAG
Kon. Schouwburg: 80.16 uur: 1
Comedie met „Ter ere van
David Storey.
HOT: 20.30 uur: Haagse Con
met „Spel der vergissingen" van
'un Shakespeare.
Kleine Schouwburg: 80.15 uun
kleine hm" van And ré Roussln
.1UI VWl AJJUIC
Poppentheater Frank Kooman: 14.80
ir: „Het brandnetel-eiland"
Pr w A -jaal 208"
i ancs.
Diligent la: 8016 u
gel Tangel.
ZONDAG
Kon. Schouwburg:
"HOT: 208Ó uur: Haagse Comedie met
Het spel der vergissingen" van WU-
am Shakespeare.
Circustheater: 19.00 uur: Nederjand-
„Lohengrin
Shakespeare
ireustheater:
Operastichting
Rlchar"
Dlllgentla
vloolrecltal door
Jazzcon-
Ame-
Frlcnds of I
•zaal:
20.16 uur: de Bayanlhan Dancers
IAG
Schouwburg: 20.15 uur: Neder
lands Danstheater
lands Balletorkest o.l
Dlllgentla: 20.16
EUy Amellng.
DINSDAG
Kon. schouwburg: 20.15
W.
het Neder-
an Stulen.
Liederen-recl-
Anton
V-zaal:
Igeuuuw. i».
Les compagnons de la Chan-
Poppen theater Frank Kooman.
14.80 uur: Sophijnus. het wllse konijn.
Circustheater: 19.00 uur: Nederland
se Operastichting met „Lohengrin
van Richard Wagner.
CongresgebouwPr. W. A.-zaai:
,5 uur: Het Nationale Ballet mm.v.
Nederlands Balletorkest O.l.v. An-
i O&rlo Goldoni
Nlkolaus Har-
In Bange Dagen
Scheepsberichten
Achilles 28 750 OZO
Amstelhoek 28 160 ZO Monrovia
l Liverpool nr Hall-
vn Surabaya nr Eastports
28 550 N Te reel ra nr Sheer-
400 O Flares nr Hamburg
Chiron J8 te Philadelphia
Oinulla 29 te Stanlow
Copan 28 vn Curacao pr Barrios
jename ^28 700 ZW Flores nr
Diogenes 28 290 N AZoren nr Rotter*
Europoort 28 500 ONO Mom-
Ganymedes 29 e Cristobal
Gulf Hollander 29
Las Lanuf
Rotterdam nr
I Azoren nr
Hercules 29 vn Rotterdam nr Ned. An-
Hollandsburcht 28 550 ZZO Mauritius
Jacksonville
Yokkal-
Leuvelloyd 28 te Rotterdam
Lycaon 28 vn Dakar nr Durban
Musilloyd 29
silloyd
cl r» i-ht
Neder Lek 29 vn Melbourne nr Dune-
Neder Llnge 20 vn Noumea nr Auck
land
Neder Rhone 28 U
N«ger ^Rljn 29 vn
Nedlloyd Kyoto 29
Panama
m Rotterdam
Neptunus 29 te Ponta de Gada verw.
Nieuw Holland 30 te Brisbane verw.
Onoba 28 vn Bombay nr Kharg
Ouwerkerk 28 100 NNO Las Palmas
Parthenon 29 te Baltimore
Pendrecht 28 870 N Honolulu nr Bal-
Poeldljk 28 470 NW Flores nr Le Ha-
Rotte 28 rede Santos
Rljnborg 28 p Brunsb&ttel nr Doms Joe
Safocean Amstedam 28 620 NO Am
sterdam eil. nr Fremantle
Safocean Auckland 30 te Fremantle
Schielloyd 28 vn Hamburg nr Rotter -
Antwerpen nr Bre
merhaven
Theron 28 vn Houston nr New Or
leans
Ulysses 28 1230 O Bermuda nr 84.
Waalkerk 27 t Hongkong
Wleldrecht 28 1800 W San Francisco
WufenSSrK* 28 l» NW D»*»r nr
Singapore
Woltersum 28
le
l Miami i
PHILADELPHIA (Reuter) Twee
uiterst kostbare documenten van de
Duitse letterkunde die sinds de
Tweede Wereldoorlog spoorloos wa
ren zijn teruggevonden in de biblio
theek van de Rosenbach-stichting irj
de Amerikaanse stad Philadelphia.
Het gaat om een deel van het be
roemde Hildebrandslied en om de
Wlllehalm Codex.
Het Hildebrandslied moet omstreeks
500 jaar na Christus zijn ontstaan.
Dit heldendicht over de strijd tussen
de ridder Hlldebrapd en zijn zoon
Hadubrand. werd circa 810 in Fulda
op twee stukken perkament geschre
ven. De Wlllehalm Codex Is een rid
derverhaal uit de tijd van de kruis
tochten.
Heide handschriften maakten deel
de bibliotheek in Kassei
de staat Hessen. In heit begin
de Tweede Wereldoorlog warden de
documenten opgeborgen in een bun
ker te Bad-Wildumen bij Kassei.
Aan het eind van de oorlog bleken
de manuscripten te zijn verdwenen.
Het tweede blad van het Hilde
brandslied was eerder in 1950 met
hulp van het Amerikaanse ministe
rie van Buitenlandse Baken ontdekt
in een particuliere verzameling in
Los Angeles. Het ontbrekende deel
werd nu in de boekerij van de Ro
senbach-stichting aangetroffen, even
als de Wlllehalm Codex. Hoe de ma
nuscripten daar gijn gekomen, is niet
bekend. Na te zijn tentoongesteld ln
de Westduitse ambassade ln Washing
ton gaan de documenten terug naar
de staatsbibliotheek van Hessen ln
Kassei.
PANDA BN DE MBESTER-ERFGENAAM
17117. De heer Scfvraap had heel wat deuren dicht laten
spijkeren van ongelukkig en, die de huur niet konden betalen;
en toen hij eindelijk bij de herberg stopte, had zijn lijfwacht
Poesje* dan ook handen vol werk om de jammerende en treu-
rena< daklozen op een afstand te houden.
„Welkom, welkom", sprak de waard met een diepe buiging,
terwijl bij de deur van zijn uitspanning voor de rijkaard open
hield Het is me een grote eer, dat u een bezoek komt bren
gen. Mag ik u een kopje thee aanbieden? Ik heb trouwens een
leuke verrassing voor u".
„Ben verrassing?" herhaalde de heer Schraap nors. „Hm. je
wilt me zeker verrassen met wat vergif in m'n thee, maar dat
gaat niet door. Geef me maar een flesje prik. Ik zal het dopje
er zelf wel afhalen, zodat je er niets ongezonds in kan doen.
,Maar natuurlijk, edele heer!" riep de herbergier. „Een flesje
prik, van het huis, voor meneer. Maar u vergist zich over die
verrassing. Het is iets veel aar dig er s dan vergifs eh ik be
doel
Je bedoelt dat je de huur kan betalen", sprak de huiseigenaar.
„Goed zo. Geef maar op".