Verbrokkelde oorstelling an O5 'Neills Tocht naar iet Duister9 (Mater te doen is Prachtige prestaties van 'De drie zusters' PRODUKTKE BIJ AMSTERDAMS TONEEL TV mossel versteege kvp De Montherlant schiet zich kogel door hoofd ,rrvs Scheepsberichten - SUDAÖ 23 SEPTEMBER 1972 acht naar het duister" van Eugene O'Neill is als theater- simpel, misschien zelfs wat ouderwets geconstrueerd. Het naar een climaxdie je hier, in de over dramatische eind- van Mary, een apotheose zou kunnen noemen. ak neemt voor dat vuurwerk 'n aanloop, in de eerste twee be- :n uiterst traag tempo, jp) inin wijzen alle strootjes in jAA1 rste trage, allengs versnellen- oom in eenzelfde richting: de Je climax, het waarheidsmo- een gekwelde familie. regie, die Jan Retèl voerde iet stuk voor het Amsterdams kan wat goeds worden ge- lie climax is bij hem wel maar niet dat al die jg, dat alle tekenen, in een richting wijzen. Het is een «Jtkelde voorstelling, met sterk ide speltempi en vooral ver ten, die bij minder getalen- i dan Ank van der Moer en ■Jroiset aan een tekort aan "fk zouden doen denken. i sterk autobiografisch stuk de lange dagreis van een noodlot geteisterd gezin naar de nacht van de ondergang. Alcohol, morfine, „tering", gierig heid, onmaatschappelijkheid, vlucht uit de werkelijkheid, schuldgevoel een reeks factoren beïnvloedt de onderlinge relaties, en die verster ken elkaar. O'Neill trekt die onder ling verbindende lijnen door tot zij elkaar op het punt van de climax kruisen. De karakters zijn in dit psychoana lytische drama door O'Neill duide lijk neergezet. Ze komen er in deze voorstelling minder helder uit. De vader is allereerst acteur: een ou derwetse, die de „Graaf van Monte Christo" met romantische verve briLJant speelde. Max Croiset speelt heel iemand anders, al doet hij dat indrukwekkend: een „gewoon" mens, geteisterd door onzekerheden, en geen acteur, die soms gedwongen wordt (door de realiteit) om ui* zijn rol te vallen. Die invloed van de werkelijkheid op de vlucht in de droom krijgt bij Ank van der Moer ADVERTENTIE )E zoekt U een voortreffelijk muziekinstrument Stap dan eens binnen bij Mossel Versteege... het gerenommeerde,adres met de grootste oollectie piano's, vleugels, orgels, etc. Ën profiteer van de unieke voordelen van onze muziekscholen. Zoutmanstraat 18-20 en 53d Filialen te Winkelcentrum Leldsehage Jaap Joppe als moeder Mary wat meer reliëf, al en gebeurt er wel iets. Maar tot dat, blijft bij haar die vlucht wat on- laatste kwartier komt eigenlijk nie- poëtisch. Men kan zich afvragen mand ergens, waarom Cor van Rijn en Carol van Herwijnen als de beide zoons zo volstrekt ongtloof waardig zijn. Het moet de zoals bij de beide ouders de falende regie zijn: zo staan beiden zich tot het uiterste in te spannen, maar beide rollen blij ven in een vette laag technische I grondverf steken. Dat geldt alle- I maal tot die climax: dan geeft ie- I dereen hem van theatraal katoen, ADVERTENTIE PARIJS (APP, Reuter) De Franse schrijver Henrij de Mont herlant is in zijn woning in Parijs op 76-jarige leeftijd overleden. Hij was sinds maanden ernstig ziek en heeft zich een kogel door het hoofd geschoten. Henry de Montherlant is in 1896 geboren als zoon van een Cata laanse vader en een Bretonse moe der. Hij bracht zijn vakanties dik wijls in Spanje door eh was een groot liefhebber van stierengevech ten, waarover hij in 1926 het boek "Les bestiaires" schreef. In de eerste wereldoorlog diende hij als vrijwilliger. Zijn ervaringen beschreef hij in "La releve du tin". Andere werken van hem "Vie de scipion", "Les "AUx fontaines du desir", "j te infante de Castille", "La sable", „Les sel'ibatadres" hij de grote literatuurprijs vai Academie Francaise ontving, jeutnes filles", „LEquinoxe de tembre" en "Carnets". In 1960 werd Henry de Monther lant lid van de Academie Francaise. Hij is ook bekend geworden als to neelschrijver met zijn werken „Le cardinal d'Espagne" en "La guerre civile". BRAMMET JE FOK Even plotseling als de tropische storm was opgestoken ilweer voorbij. Aan de horizon verdwijnen de laatste dreig en- lken. Geen metershoge golven, maar 'n zeetje als 'n spiegel. is doorweekt en voelt het koude zeewater tot op zijn bot- j et een wat zorgelijk gezicht overziet hij het slagveld. i slingeren doelloos in de wind en het grote zeil is aan flar- I den gescheurd. „Dat zeil moet naar beneden", zegt Bram en clowntje Marino heeft aan een half woord genoeg. Als een echte circusartiest en dat is hij per slot van rekening klimt hij in de mast om het zeil bovenin los te maken. Aan dek vangen Karo, Tutu en Bram de restanten op. Het zeil zit vol gaten en scheuren. Bram- metje kijkt bedenkelijk. „Goed voor de lorrenboer"mompelt hij. Maar die zijn er niet op zee. Evenmin als zeilmakerijen. Zaterdag Stadsgehoorzaal Bayanlha» dano» Company 8.15 uur nam Dinsdag LAK-theater (Levendaal) Moeder Adam 8.15 uur nam. Leidse bioscopen Camera: „De dochter van Jack de Ripper", Dag 1.9 en 2115. uur, 18 Jr do vr ma en dl 14.30 uur Matinee: "PrLns zonder vrees' 1.30 3.30 14 man 18 |r (E) Lldo: „De ratte (E) dag 14.30 19 10.45, 19 en 21.15 Studio: „De ki Harlem" 18 21.15 van Claire" 14 Jr en 21.16 uur, zo 4.30 16.45 19 en 21.16 uur. Luxor: „What's up Doc" a.l. (E), (F) dag 14.3 4.30 19 en 21.16 x 21,15 uur 14.30 16.45 „De Inbreker" 14 jr dag 14.30 19 stelling 10.15 uur (N) Rex: „Erotische dromen in Zweden' (S) 18 jr dag 14.30 19 en 21.15 zo extrg 16.45 Nachtv. vr/za 23.30 "Mijn bed if T entoonstellingen Wassenaar (Kunstzaal Heuff) Expo sitie Els de Haas (schilderijen) Frans de Haas Annebet bakkers grapjes) voorm.5 uur nam., bovendien dl. 8— 10 uur nam. (t.e.m 30 september) De Lakenhal Expositie Leon v El)kei (tekeningen en grafiek) 10 uur voorm.-5 uur nam. zo 1-6 uur nam. (t.e.m. 22 oktober). Museum voor Volkenkunde, Steenstr 1 Lelden „Fal la" zomertentoonstelling (schilderijen en prenten) en Stam en Erik Windig (potte- jrapjes) ma. t.e. m. zat. 10 uui de Stille Zuidzee n f.d. 1—5 uur nam Ned. Legermuseum Geopend maandag tot en met vrijdag 9 uur voorm 6 uur lam zon. en feestdagen 1-5 uur. de geschiedenis De Lakenhal Dag 106 voor Volkenkunde (Steenstraat 1) Dag 10-5 uur zondag 1-5 uur nam Rijksmuseum Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhulsle klasse dagelijks 11.00—12.00 uur 13.1514.00 uur. 18.4519.30 uur 2e en 3e klasse, da gelijks 13.15—14.00 i vrijdagavond 18.3019.00 t Weense koekjes Roer 100 g. zachte boter met 25 g. poedersuiker tot een glad de crème. Meng er 125 g. ge zeefde bloem door en voeg al leen wat melk toe als het mengsel te stijf mocht zijn. Spuit er met een spuitzak met grote stervormige opening reepjes en "ronde koekjes van op een lioht beboterd bakblik en laat deze op een koele plaats wat opstijven. Zet de bakblik en laat deze op een koele plaats wat opstijven, Zet de bakplaat een kwartier in een voorverwarmde, vrij hetê oven. Smelt intussen 50 g. bit tere schocolade en roer er 50 g. boter en 100 g. poedersuiker door. Plak telkens twee afge koelde koekjes met het choco- ladepapke op elkaar, stuif bo venop wat poedersuiker en laat ze een uurtje op een koele plaats 6taan. WINA BORN. Elisabethziekenhuls Se klasse, dage lijks van 14.0015.00 en van 18.45 19.30 u 2e klasse, dagelijks van 11.30 12.00 en van 14.0016.00 en van 18.45—19.30 uur le klasse dagelijks v. a 11.30 Kraamafdeling: 3e klasse 15 —16 en van 18.45—19.30 u 2e Klasse 11.80—12.00 (alleen vaders) 15.00ld en van 18.45—19.30 uur. Kinderafdelingen Al en B4: Dagelijks van 14.30—18 45 uur Endegeest: dinsdag en jar"*-i zondags 1112 i Eerste klassede gehele dag. Annakllnlek: dag. 13.30—14.80 e] —19 uur Academisch Ziekenhuis: Klasse dag 10.30—11.30, 14.30—16.00 9.20 i klasse 3 dag. behalve dlns- i 19—19.45 c - 13- s dag 10.3011 AO 14.30 15.30 en 18.1519 uur: overige bezoe kers maandag tot vrij 18.1619 uur, zat en zon 14.30—15.30 uur (zaal 50i alle bezoekers maandag lag vanaf 10.30 BBLKinderzaal keel- oorheelkunde dag. behalve dinsdag 18.15—19.00 uur dinsdag 13-14 uur zat. en zon tevens 14.30—15.30 uur Gynnacologle en vooqr zwangeren dagelijks van 10.0011.30 uur en van 15.0020.00 uur behalve op dinsdag. Op die dag ls er geen bezoek beimi- ve voor patiënten die op woensdag ge opereerd worden. Voor deze patiënten ls er een extra bezoekuur van 19.00 30.00 uur. De bezoektijden voor de afdeling Verloskunde (kraamvrouwen) sljn mede ln verband met de voedingstij den als volgt vastgesteld: dagelijks v. 15.30—17.00 uur en van 18.80—20 00 u Kinderen tot 12 Jaar kunnen wegens mogelijk infectiegevaar helaas niet op bezoek komen. Het avondbezoek ls uitsluitend be stemd voor de echtgenoten Alleen staande moeders en moeders waa de echtgenoot ln het buitenland Op dinsdag ls er geen bezoek behal ve voor patiënten die op die dag be vallen zijn Voor hen ls er een avond- de echtgenoot Praematurenafdellng gelden 18.3018.45 zaterdag en zondag: dag 18 15.30— ALPHEN AAN DEN RIJN RIJ noord: le en 2e klasse 1 1.00—14.45 en 18.00—19.00 i Wij zoeken tegenwoordig driftig een vluchtmogelijkheid naar het platteland. Het tweede huis is voor velen een ideaal, weg van de woelige wereld, zonder buren, zonder telefoon: op naar de lan delijke stilte. 'De drie zusters' van Tsjechow dachten er een zeventig jaar geleden heel anders over, zij werden verteerd door het verlan gen terug te gaan naar de grote' stad, naar Moskou. Weg uit de verveling van een provincieplaats. Ook tragiek is dus subjectief. Ton Lutz heeft in Tilburg met „De drie zusters" zijn derde achtereenvolgende Tspechow-regie getoond bij Globe en de lijnen, die hij al in achtereenvolgens „Oom Wanja" en „De kersentuin" uitzette verder doorgetrokken met een hel dere doorlichting Van die typische Tsjechow-wereld vol mensen die hun draai niet hebben gevonden en die in groter perspectief de kaste vormden, welke aan de grond gena geld de revolutie op zich zag afko- Ton Lutz nam daarmee dus op nieuw afstand van de grote Scha- row-traditie, welke in een directe verbintenis met die wereld deze drama's altijd in een oceaan van melancholie dompelde. Het voordeel van die opvatting is dat ook de te vaak verwaarloosle komediant van Tsjechow een dui delijker beurt kan krijgen, zoal vooral in de eerste bedrijven van de Globe-voorstelling ook aan het lie trad. „De drie zusters" is ongetwijfp van de drie het moeilijkst in één visie te dwingen, het stuk is er plexer in zijn grotere openheid naar het buitengebeuren, er gebeurt meer in de schijnbaar aktieloze Tsjec- how-spelen. Ook in die zin dat er meer dingen voorvallen, die ons nu melodramatisch voorkomen. Sacha Bulthuis, Ann Hasekamp en Annet Nieuioenhuyzen als "De drie zust&rs". Met alle waardering voor het scher pe doorzicht dat Lutz vooral in grote reeks prachtige spelprestaties kon ontwikkelen, moet men toch vaststellen dat hij zich met „De drie zusters" minder een totale greep kon verschaffen dan in de eerder genoemde Tsjechows De regie kon zich bijvoorbeeld niet onttrekken aan een verloop van de voorstelling naar een allengs natu- ralistischer plan. Maar men bleef volop geboeid. Men zag hoe Sacha Bulthuis de jongste zuster opvallend portretteerde met een ontroerende climax in het vierde bedrijf. Annet Nieuwenhuyzen bereikte met er zuiver afgestemde terughouding een maximale werking, Anne Hasekamp begon met eeni te theatraal loopje een imponerende climax in n laatste bedrijf, de door Tsjechow erg eenzijdig geschreven rol van Natal- ja kreeg van Femke Boersma niet temin een onverbeterlijke uitbeel ding. En dat zijn dan nog maar voornaamste vrouwenrollen. Erio Schneider, Siem Vroom en Onno Molenkamp zorgden ervoor dat ook aan de andere kant hoog niveau werd bereikt. P. Ruivenkamp. Grote Ameland 21 v Sbantow t Area 21 v Singapore Batu 21 v Tenerife nr Eemland 21 te Amsterdam Gulf Swede 21 120 z Cape Verde r Swansea r Freetown Marathon 21 480 wMadeina Neder Rijn 21 700 l boa Solon 20 v Kingston nr Matanzaa Buenaventura Pu/nta Arenas nr Broere 21 100 w Blaavandshoek Calchas 20 v Messina nr Palermo Carebeka 2 20 te Civitavecchia Carebeka 5 20 te Runoorn Cornells Broere 20 v Hamburg n Merwehaven 20 te Rouaan Nassauhaven 21 te Rotterdam VUeree 21 te Hamburg PANDA EN DE MEESTER-ERFGENAAM e gtfl7. Joris keek ongerust naar de figuur die tussen de was verschenen en werd er niet geruster op toen p 1 herkende. „Ah bent u het?" sprak hij onaange- Mroffen. „Eh .ik meen: wie bent u?" tot Dofferd, begrafenis-ondernemer"antwoordde de an- ik moet er voor zorgen dat hier na zes uur het hek i wordt. Maar vanmorgen had ik een ongelukje met mijn I(mand sloeg hem mij over de ogen en het heeft me ittijd gekost om in de winkel een stemmig kleiner model Lid -en waarmee me iets dergelijks niet meer overkomen bun- bende ben ik wat laat". „Ach, hoe slecht is het noodlot mij gezind!" riep hij uit, ter wijl de tranen hem in de ogen sprongen. Hier kom ik, na een lange reis uit den vreemde, om mijn familie Schraap de laatste eer te bewijèen. Maar neen het hek moet dicht, en zelfs een hereniging met de overledenen is mij na al die jaren, niet gegund „B-bent u een Schraap?" vroeg de ondernemer verrast. „Hij is een Schraap", mompelde Panda overtuigd, terwijl hH ongezien weg stapte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 23