.Lohengrin* zonder trucages
SDIS0N VOOR HARRY MOOTEN
lm®1
u\|teW
5:^/Mater
te doen is
fiU
JSNSDAG 20 SEPTEMBER 1972
Mann heeft in verband
Wagners opera „Lohengrin" ge-
een ,W under einer
jilbernen Schönheit". Dat zil-
^chtige blauw is ook de domine-
e kleur in de belichting van de
n-produktie van de Neder-
Operastichting, die gister-
de Amsterdamse Stads-
g in première ging.
produktie onder muzikale lei-
Edo de Waart, die het
is Philharmonisch Orkest
filch had, en met Pilippo San-
[j als regisseur en ontwerper van
t door een gazen voorhang ge-
t licht speelde zich met vage
gedurende vier uur de
sage af over de graalridder
die de burcht Montsalvat
"verlaten om Elsa van Bra-
i broedermoord wordt
huldigd, te redden. De zwaan
[Lohengrin over de Schelde voert
n er niet aan te pas. De ridder
verscheen in zijn zilveren harnas
vanuit het niets.
San just heeft blijkbaar trucages
willen vermijden om het verheven
romantische sprookje voor de thea
terbezoeker anno 1972 zo zuiver mo
gelijk weer te geven, getuige ook
zijn niet nadrukkelijke regie met
soms in silhouetten statig voort
schrijdende koorgroepen en fraai
„uitgelichte" individuen. Sanjust is
in zijn opzet als totaal zeker ge
slaagd. Wanneer deze pseudo-religle
toch bij iemand in het verkeerde
keelgat mocht zijn geschoten, dan
is Sanjust daaraan zeker niet
schuldig.
Edo de Waart trouwens evenmin.
De start van hem en het Rotter
damse orkest waarvan hij dat is
nu definitief over een Jaar artis
tiek leider en eerste dirigent is was
overigens nogal ongelukkig; onge
lijk, kortademig in de melodische
boogvormen en te weinig genuan
ceerd.
Maar de vrees dat Edo de Waart
met „Lohengrin" volledig zou heb
ben misgegrepen daar zag het
die eerste tien minuten naar uit
bleek ongegrond. De duistere dra
matiek in de tweede acte waarin
Ortrud en Telramund samenzweren
was er volledig. Het Rotterdams
Philharmonisch Orkest ging steeds
beter spelen en het koor van de
Nederlandse Operastichting, dat
hier markante bladzijden voor z*n
rekening had te nemen, was vaak
werkelijk imposant.
Tot zover zijn het dus gegevens
voor een allesins memorabele ope-
raproduktie. Maar er zit een flinke
domper op de appreciatie. Oorzaak:
een deel van de solisten. De Neder
landse sopraan Hanneke van Bork
zal als Elsa bepaald geen geschiede
nis maken. In haar acteren verper
soonlijkt ze Elsa zeer dubieus; veel
te weinig bij een mysterie betrok
ken, te veel alledaags.
Haar stem bezat hier ook niet de
gewenste pure en strakke uitstra
ling. Het flakkerde te veel. Haar
mysterieuze partner Lohengrin in
de persoon van de Zweedse tenor
Sven Olaf Eliasson is wel vast bij
stem, maar het is bij hem toch een
weinig karakteristiek en nooit echt
treffend geluid.
De voor het eerst in ons land zin
gende Tsjechoslowaakse sopraan
Eva Randova was in haar wraak
zuchtige uitbeelding bijzonder impo
nerend.
Nauwelijks minder markant was
Bert Bijnen als Telramund en Ar
nold van Mill maakte hoewel
wat brallerig ook wel indruk. De
loeiende heraut van Marco Bakker
zullen we maar gauw vergeten. Een
forse avond (van zeven uur tot half
twaalf) gewijde romantiek met „Lo
hengrin" kan men behalve nog en
kele keien in Amsterdam nog zonder
meer meemaken op 29 september en
1 en 4 oktober in het Circustheater
in Scheveningen. Aad van der Ven
Leidse bioscopen
lag 7.00 9.30 uur. Do, vrij., ma. en ai.
jok 2.30. Matinee: "Winnetou tegen de
Desperado's" a.l., zat. en woe. 2.80 uur;
zo 2.00, 4,15 uur. Nachtfilm: "Catch
22". vrij. en zat. 23.30 uur.
LIDO: "De meedogenloze muiters".
18^r.. dag. 2.30. 7.00. 9.15 uur; zo. ook
LUXOR: "What's up. doc?", a.l., dag.
2.30. 7.00. 9.15 uur; zo. ook 4.45 uur.
REX: "Sürawdogs", a.l., dag. 2.30.
7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.30 uur. Nacht,
voorstelling: "Sex and life". 18 Jr.. vrij.
en zat. nacht 11.30 uur
STUDIO: "Liefde zo puur als de
zon". 14 Jr.. dag 2.30. 7.00. 9.15 uur;
TRIANON: "De inbreker". 14 jr.. dag.
2.30, 7.00. 9.
9.15 uur.
Bezoekuren Ziekenhuizen
Diaconessenhuls: le klasse dagelijks
11.0012.00 uur 13.1514.00 uur.
18.45—19.30 uur 2e en 3e klasse, da
gelijks 13.15—14.00 uur en 18.45—19.30
uur. Kinderafdeling dagelijks 14.45
15.30 uur maandag- woensdag- en
vrijdagavond 18.3019.00 uur
EUsabethzlekenhuls 3e klasse, dage
lijks van 14.00—15.00 en van 18.45—
19.30 u. 2e klasse, dagelijks van 11.30
12.00 en van 14.0015.00 en van
18.4519.30 uur le klasse dagelijks v
a. 11.30 Kraamafdeling: 3e klasse 15
16 en van 18.4519.30 u 2e Klasse
11.3012.00 (alleen vaders) 15.0016
en van 18.4519.30 uur
Kinderafdelingen Al en B4: Dagelijks
en vrijdag 13
—12 en 14—15 uur
Eerste klasse: de gehele dag
Annakllnlek: dag 13.3014.30 en 18
klasse 3 dag behalve
19—19 45 din v 13—IC
alle bezoekers maandag tot vrij 18.15
19 uur zat. en zon. 14.30—15.30 uur.
(zaal 51 babyzaal) alleen voor ouder»
L-i 10.30 uur. Kinderzaal fceel-
oorheelkunde dag behalve
dinsdag 18.1519.00 uur dinsdag 13-14
zat. en zon tevens 14.30—15.30
Gynnacologie en vooqr
dagelijks
10.0
1.30
15.00-^-20.00 uur behalve op dinsdag.
Op die dag ls er geen bezoek behal
ve voor patiënten die op woensdag ge
opereerd worden. Voor deze patiënten
ls er een extra bezoekuur vaD 19.00
20.00 uur
De bezoektijden voor de afdeling
Verloskunde
verband
zijn
15.30—17.00
Kinderen tot
mogelijk mfectlegevaar helaas niet
stemd voor de echtgenoten Alleen
staande moeders en moeders waarvan
de echtgenoot ln het buitenland ver
toeft kunnen 's avonds één bezoeker
ontvangen
Op dinsdag ls er geen bezoek behal
ve voor patiënten die op die dag be
vallen zijn Voor hen ls er een avond-
bezoekuur voor de echtgenoot van
iiaturenafdellng gelden
|j{STERDAM (ANP) De Stichting Collectieve Grammof oonpla-
lipagne (CCGC) heeft op voordracht van de jury 25 Edisons kla-
toegekend voor in ons land uitgebrachte platen. De jury legde
Vergelijking tot vorige jaren met haar oordeel een zwaar accent
L|j« integrale opera's. Er is een posthume onderscheiding voor
fytassie/ce platenproducer en musicus Jaap van Ginneken, die
maakte met een internationaal meesprekende produktie,
i alle symphonieën van Mahler werden opgenomen.
p geheel anders ls de bekroning
Caruso-project. Daarin
i de vermaarde Caruso-opna-
j samengevoegd en aangepast
jde moderne techniek, opnieuw
racht. Volgens de Jury maakt
Dotheid van de Italiaanse zan-
Tdle in 1903 de eerste gouden
p ter wereld kreeg, op de histo-
heruitgave een volkomen
ilgende indruk op de heden-
se luisteraar.
ponder is voorts de toekenning
Edison aan de accordeonist
I Mooten voor een plaat met
Bach. Mooten bewijst
|zijn keuze van werken hoezeer
sft begrepen wat met zijn spe-
Instrument van de grote mees-
i worden uitgevoerd, met on-
pelijke aristieke integriteit, al-
Ik jury.
I jury, die in enkele gevallen
Toekenning van de Edisons met
Herheid van stemmen besloot,
gevormd door Mia Aleven-
A. B. M. Brans. A.
Jder Ven. Gerard Verlinden en
Ifflllem Hofstra.
Edisons zijn toegekend voor de
"La Cenerentola" van Ros-
London Symphony Or-
i o.l.v. Claudio Abbado, "Par-
i Wagner door Bayreuther
Jpielkoor en- orkest o.l.v. Pierre
'Don Carlos" van Verdi,
^Ambrosian Opera Chorus met
Royal Operahouse Co-
iGarden oJ.v. aCrlo Maria Giu-
1 en "Die Meistersinger von
g" door de koren van de
van Dresden en van de
Leipziger Rundfund en de Staats-
kapelle van Dresden o.l.v. Herbert
von Karajan.
In de rubriek Symfonische Mu
ziek gingen de onderscheidin
gen naar: "Pastorale" (symf. nr. 6
in f op 68) van Beethoven door de
Wiener Philharmoniker o.l.v. Karl
Mahler door het Concertgebouwor
kest o.l.v. Bernard Haitink. gepro
duceerd door Jaap van Ginneken.
.'Symfonie nr 7" van Mahler door
Chicago Symphony Orchestra o.l.v.
Georg Solti.
Drie Edisons werden toegekend in
de reeks concerten: voor "Piano
concert nr 1. ln bes op 23" van
Tsjaikowski met Martha Argerich
en Royal Philharmonic Orchestra
o.l.v. Chrles Dutoit, voor "Capriccio,
mouvStnents en concert voor piano
en blaasorkest" van Strawinsky met.
Michel Beroff en Orchestra de Pa
ris o.l.v. Seiji Ozawa. £n voor "Con
cert voor piano en orkest op 13 en
Concert voor viool en orkest op 15,
van Britten met Sviatoslav Richter
en Mark Lubotsky en het English
Chamber Orchestra o.l.v. Benja
min Britten.
Twee Edisons vielen in de catego
rie Kamermuziek. Ze gaan naar
Quadro Hotterre voor de vertolking
van werken van Turini, Merula
Domei en Marias, en naar Quartet-
to Italiano voor zijn weergave ,van
strijkkwartetten van Schumann.
Dfe afdeling Instrumentale Solo
recitals telt zes laureaten: pianost
Vladimir Ashkenazy voor diens reci
tal van werken van Liszt, pianist
Arturo Benedetti-Michelangeli voor
HARRY MOOTEN
de vertolking van werken van De
bussy, pianist Nelson Freire die de
24 preludes van Chopin vastlegde,
de pianist Emil Giles voor de uitvoe
ring van „moments musicau" van
Schubert en „Nachtstücke" van
Schumann, accordeonist Harry Moo
ten voor zijn ..Two part and three-
part inventions" van Bach, en vio
list Josef Suk, die de complete sona
tes en partita's van Bach speelde.
Voor het onderdeel Koormuziek
zijn Edisons toegekend aan het radio-
koor en kamerkoor van Stockholm o.
l.v. Eric Ericson voor de plaat „Euro
pese koormuziek uit vijf eeuwen" en
aan de Westfaelische Kantore! o.l.v.
Wilhelm Ehmann voor „Geistliche
chormusik 1648" van Schütz.
Voor muziek uit deze eeuw gaan
de onderscheidingen naar hoboist
Heinz Holliger, die werken speelde
van Berio, Castiglioni, Holliger, Hu-
ber en Krenek, naar het Lasalle
Kwartet voor strijkkwartetten van de
nieuwe Weense school, en naar Co
lumbia Symfonie Orkest o.l.v.
bert Craft voor de vertolking
diverse werken van Varese.
Een Edison voor Theatermuziek
konut terecht by het Leonardt Con-
Sort o.l.v. Gustav Leonhardt, dat met
de bariton Max van Egmond
Monteverdi o.a. „Combatimento
Tancredi e Clorinda" vertolkte. De
lijst wordt besloten met het toeken
nen van een Edison voor de histo
rische heruitgave „Enrico Caruso".
Vc
Het slechte weer is voorbij. De volgende morgen staat
iralena zonnetje aan de hemelUit het stadje zijn nog enkele
"i. naar de kade gekomen, om te kijken hoe het met Marino
]}laar ze komen te laat. Als altijd was Brammetje voor dag
no op. Hij had de trossen al lang losgesmeten en op de kade
mensen alleen nog maar hoe de Kokanje met een zacht
'■in de zeilen de haven uitvaart.
Marino geniet. „Varen!! Criminelissimo, dat heb ik altijd al
eens willen doen". Hij pakt een emmer en een bezem en begint
verwoed het dek te schrobben. Bram, die het roer losje in de hand
houdi, kijki geamuseerd toe. Hij mag dit clowntje wel. „Jij bent
niet alleen een leuke clown", zegt hij tegen Marino, „maar ook
een echte zeeman". Het clowntje glimt van plezier en schrobt
nog harder dan hij al gedaan heeft.
i, Steenstr
Leiden „Pal la" zomertentoonstelllng
Stille Zuidzee ma
5 uur o ara
7 Januari)
Valk Molenmuseum dl t.e.
zat. 10 uur voorm.-5 uur nam (zo
i f.d 1—5 uur nam
Ned Legermuseum Geopend maandag
im zon en fêestfagen 1-5 uur
Rijksmuseum voor de geschiedenis
sr natuurwetenschappen dag 10-4
ar zondag 1 -4 uur
De Lakenhal Dag 10—5 uur zon-
RiJKsmuseum van Oudheden i Ra
penburg 28) Werkd 10 uur voorm tol
5 uur nam zond l-ö uur Dam
Rijksmuseum v..or Volkenkunde
(Steenstraat 1) uag 10-6 uur zondae
1-6 tui' nam
Rijksmuseum
natuurlijke hls
torie (Raamsteeg 2) Dlerenlev
4.30'uur nam (T.ejn 26 okt.)
Fruit een gesnipperde sjalot
zachtjes in 5 eetlepels olijfolie.
Snijd een groene paprika
in smalle reepjes en een groe
ne tomaat in stukjes. Leg papri
ka en tomaat bij de sjalot, leg
een deksel op de pan en laat het
mengsel 10 minuten zachtjes
stoven. Voeg er dan kleine, in
zeer dunne plekken gesne
den aubergine aan toe en laat de
aubergine mee gaar worden
(schillen ls niet nodig). Strooi er
zout en peper over en een af
gesproken theelepel oregano,
majoraan of basilicum kan ook.
Bak intussen vier lamskoteletjes
in wat boter op een niet te hoog
vuur. Het vlees moet van bin
nen nog ietwat rose blijven.
Schep het groentemengstel er
over en geef er knapperig stok
brood bij.
i DEN RIJN
klasse 10.30—11.00
i 18.0019.00 uur 3e kla*
i 18.0019.00 uur Kraam
Haagse agenda
Kon. Schouwburg: 20.15
WUllam Shakespear»
New York
.arpk
Circustheater: 20.15 uur: Toon Hei
mans m.m.v. Henk Westerus
Frank Kooman: 14.30 uu
tje de vos op de mam".
DONDERDAG
Kon. Schouwburg: 20.15 i
glsslngei
Kastee
Wllllam Shakespeare
altviool (o.a. Schubert. Martlnu, Mo
zart).
Circustheater: 20.15 uur: Toon Her-
gentl
:1 m.
de Ntjs: „Waartoe, waar-
Scheepsberichten
Grote Vaart
Abel Tasman 18 145 otn Las Palmas
nr Marseille
Achilles 19 te Rotterdam
Montevideo
Colombo nr
Banggaï 18 v Bremen nr Amsterdam
Barok 19 v Antwerpen nr Duinkerken
Maracaibo
Avedrecht li
Kharg. Isl.
9 v Antwerpen nr I
Bothnlaborg 18 te Delfzijl
Capiluna 18 80 W Monrovia nr Le
Clnulla 18 300 wnw Flnlsterre
Shellhaven
Copan 18 675 nw Santos nr Lagualra
Coral Meandra 18 v Rotterdam
Diadema 18 420 nw Cocos
ney
Dlone 18 v Mena al Ahmadl nr
Whangarel
Doel wijk 18 750 zw Dakar nr Escra-
Cape Farewell nr
Dordrecht 18 60 i
Port Churchill
Doslna 18 1500 o Montevideo
San
Sebastian
Eemland 19
Esso Europoort 18 300 w Walvisbaai
pass 18 Ouessant nr
Long
Bilbao
40 nw Tenerife nr
Grotedljk 18 150 z Mazatlan nr Long
Florida nr
Gulf Swede 18 1150 zw Flores
Hagno 18 v Rotterdam nr Le Havre
burg
Amsterdam
Holendrecht 18 500 wzw Rockall nr
Inca 18 300 nno Recife nr pto Rico
Ilias 19 te Cadiz verw.
Kara 18 150 no Mauritius nr Singa
pore
Katelysla 18 v Pointe a Pierre nr
Guaganllla
Katsedijk 18 v Rotterdam nr Bre-
Katwijk 19 te Leixoes verw.
Kreon 19 v New Orleans nr Maracai
bo
Kryptos 19 te Shellhaven verw.
Laarderkerk 18 500 wzw Mossamedes
nr Dakar
Leiderkerk 18 300 ozo Monrovia nr
i Pass 18 Ouessant i
Mersey Lloyd 19 t
Moerdijk 19 t
Nedlloyd Kyoto 18 700 O Ascension
nr Rotterdam
Neptunus 18 te Port of Spain
Nieuw Ar
Port Ev<
Niso 18 50 WNW Texel
Ondlna 18 v Pto Miranda nr Portland-
Maine
Oostkerk 18 325 OZO Beira nr Dubai
Ouwerkerk 18 600 ZW Mossamedes nr
Le Havre
Patro 18 700 WNW San Francisco nr
Sernla
Pericles 18 v St. Vtnoent nr Port Lin
den
PhiHidora 18 470 NO Magadiscio nr La
Phtfip^fa 18. 100 ZO Lourenco Mar
ques nr Portland
Poeldijk 18 220 ZZO Galveston nx
Savannah
Rote 18 450 NO Paramaribo nr San
tos
Sydney nr
Serooskerk 19 te Bremen
Servaaskerk 18 400 ZZO Reunion nr
Kaapstad
Slnon 18 te Baltimore
Solon 19 te Port au Prince verw.
Statendam 19 te Llvorno
Straat Ball 18 70 Z Shlkoku nr SJan-
hal
Straat Cook 18 v Singapore nr Bom
bay
Straat Cumberland Pass 18 Torres-
Singapore nr
18 dw Singapore nr Na-
Expositie
"Oud Lisse"
uitgesteld
LISSE De aanvankelijk deze
week te houden tentoonstelling van
„Oud Losse" in de Sociëteit „Arte-
mis" kan niet doorgaan en is tot
een latere datum uitgesteld.
ADVERTENTIE
straat nr Bangkok
Straat Torres
T Ci° J9t j
Mogadls-
r Pto Li-
Rotterdam nr
Rotterdam nr Antwerpen
Rio de La
18 60 W Mlnolanao nr W. A us-
Hoe is het ontstaan?
Dit woord: REVOLVER
Een revolver is een handvuur
wapen dat verscheidene tot één
cilinder verbonden lopen heeft.
Bij elk schot draait de cilinder
een slag om zodat een nieuwe
kogel het wapen kan verlaten.
De naam is aan het instrument
gegeven door de Amerikaanse
uitvinder ervan. Colt, die er ln
1835 patent op kreeg. Hij ont
leende de naam aan het werk
woord to revolve: omwentelen.
Het ls dus hetzelfde woord als
revolutie dat ook letterlijk: om
wenteling betekent, maar nu al-
een wordt gebruikt voor: ge
welddadige ommekeer in de
maatschappelijke toestand.
Merkwaardig is de samenstel
ling: revolutiebouw, waarmee
bedoeld wordt onsolide woning,
bouw met inferieure materialen.
PANDA EN DE MEES TER-ERFGENAAM
„ik wil graag de beste kamer die u hebt", sprak
\Qoghartig.„ En een verfijnde maaltijd van enige om-
tot vijf gangen, dacht ik zo".
'v natuurlijk, edele heer!" riep de herbergier, terivijl hij
laats" fie bestelling neerschreef en een rekeningetje opstelde.
d» D,,f "te kamer is helaas bezet, maar de op-een-na-beste ka
lina net zo mooi; u hebt mijn woord. Mag ik u dan
'•'■nota geven en om een kleine vooruitbetaling vragen?"
ge daar?!!" vroeg Joris ongelovig. JSen vooruitbe
taling? Als mijn goede oudoom Hebbes Schraap dat toch eens
hoordeFoei!" Die woorden brachten de herbergier geheel uit
het evenwicht.r
„V b-bent fa-familie v-van meneer Schraap stotterde hij.
,111-maar d-dat wist ik niet. Ik zal mij reppen!"
te Joris. „Ge zult wel anders piepen ventje als straks de bew\j-
milie van die Schraap!"
„Aha, daar hebben we Pandake, aantijgend als immer", zucht-
Joris. „Ge zult wel anders piepen, ventjeals straks de bewij
zen zich op gaan hopen!"