Wat zijn de resultaten van de Wereldraad van Kerken? «.umainiifn» In Utrecht werd op wereldniveau vergaderd ^3P*| - SSLZr-Z I Aft*, ut 1 WOORD VAN BEZINNING Kerkdiensten Leiden en omgeving ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1972 Mijn buurman heeft zich de vorige week een nieuwe televisie aangeschaft. Het zal wel één met kleuren zijn. Hij zal wel tot in de fijnste bijzonderheden willen weten hoe het op de Olym pische Spelen verloopt. Op de seconde af zal hij wel willen zien wie het hardst heeft gelopen, gezwommen enz. En dat alles van heel de wereld. Tot op de onderdelen van seconden weet hij dit voortaan te vertellen, zo hij het tenminste onthouden kan. Er is tien dagen lang in Utreöht vergaderd en dat eveneens op wereld niveau. Het Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken is er bijeen geweest. En ook wanneer je er met de neus bovenop hebt gezeten, vraag Je Jezelf af: wat zal het resultaat zUn? Deze vraag moet wel met het oog op de toekomst worden gesteld. Het directe resultaat is de aanvaar ding van een aantal stukken. Het komt er nu maar op aan hoe deze zullen worden opgenomen en in de praktijk gebracht door de lid-ker ken. Wanneer een lichaam als de Wereldraad van Kerken iets zegt, iets besluit, een resolutie aanneemt, gaat het de samenleving in heel de wereld. Wat zal op onze aardbol het resultaat zijn van die vergadering in Utrecht? Een van mijn goede ken nissen heeft het vertrouwen in de toerken zo goed als verloren. Wanneer wij het hebben over de betekenis van de kerk in de huidige samenle ving, is hij nog al eens gewoon te zeggen: praten, praten en nog eens praten, maar wat komt er uiteinde lijk uit? Er zullen meerderen zijn die er zo over denken. In ieder geval is er in Utrecht nu iets uit gekomen. De hulp aan de strijd tegen het racisme wordt voortgezet. De We reldraad zal zijn investeringen ln Afrika waar apartheid heerst of een koloniaal bewind is. terugtrekken. Er is ontraden naar die landen te emi greren. Dat zijn wel de zaken die de meeste aandacht hebben getrokken. Maar, wat dan nog? Zal de wereld daardoor veranderen? Zullen de te genstellingen in de wereld door zulke besluiten niet eerder worden toege spitst dan dat zij verminderen? Het zijn vragen waarop niet direct een antwoord is te geven. Verschil van mening In ieder geval kunnen we na Utrecht vaststellen dat er in die We reldraad meer éénheid zit dan door velen wordt vermoed, tenminste in het Centrale Comité. De stemmingen wezen dit wel uit. Dat alle lid-kerken niet dezelfde eenstemmlngheid waar borgen, mogen we ook wel aanne men, want welke kerk ls er nu niet die geen polarisatie kent. waar de meningen soms niet zo scherp te genover elkaar staan. Toch zouden we dat Centrale Comité als een voor beeld kunnen stellen. Daar wordt ook heel wat verschil van mening open baar. De brief die aan de lid-kerken zal worden verstuurd zegt: "We zijn door de vaak oppervlakkige beleefd heid heengebroken en gaven uiting aan overtuigingen en verplichtingen die sommigen hebben ontmoedigd en geschokt". Tegenstellingen waren er genoeg. Maar, wat is erger, te doen alsof er niets aan de hand is, of el kaar zo nu en dan eens in de haren vliegen om toch te besluiten: we la ten elkaar niet los. Dan heeft het nut. De brief aan de lid-kerken gaat dan ook voort: "Maar Christus' roep tot gemeenschap is sterker dan onze meningsverschillen". Telkens weer kregen we de indruk dat dit laatste geen lege klank is. maa een werke lijkheid waarin men leeft. Gemeenschap De koers die bedoeld was voor de Wereldraad van Kerken en waar aan de vergadering van het Centrale Comité een stoot moest geven, is ge weest: verplicht tot gemeenschap. Daarmee was bedoeld, volgens de beschrijvingsbrief op dit thema, niet langer te vormen een vrijblijvend samen-zijn van kerken, maar een verplichtende gemeenschap, die als gevolg zou moeten insluiten een ge meenschappelijk handelen, omdat men uitgaat van de éne evangelische boodschap die in deze wereld moet worden gebracht. In dit verband dook ook telkens weer de gedachte op dat de Wereld raad van Kerken vorm zou moeten geven aan een algemeen oecumenisch concilie "dat verplichtend zou zijn voor alle kerken, lid of geen lid van de Wereldraad, met behoud van ei gen zelfstandigheid". De bezwaren hiertegen kwamen vooral van de oosters orthodoxe kerken. Zij wilden dat er eerst een "eucharistische ge meenschap" tot stand zou komen. Zij leggen dat bleek telkens weer nadruk op de spiritualiteit, op het geestelijke, doch wonderlijk genoeg, ztfn zij het zelf die de eucharistische gemeenschap tegenhouden. Dat er hier voor hen niet geringe interne moeilijkheden liggen, blijkt reeds uit het feit dat men reeds meer dan tien jaar bezig is een oosters orthodox concilie bijeen te roepen, dat echter van Jaar tot jaar wordt uitgesteld. Op de ontmoetingsdag van de Raad van Kerken in Nederland op 19 au gustus stelde prof. Berkhof vast dat deze bijeenkomst niets triomfante lijks heeft. Het ls veel meer "een bij elkaar schuilen met onze teleur stellingen en onzekerheden onder de zr*T!r Onkruid tussen de stenen Soms kom je in onze stad en de omliggende plaatsen, langs itraten waar tussen de stenen en langs de stoepranden het onkruid omhoogschiet. Of Je ziet perken waarin men rozen heeft gezet, maar het onkruid is hoog opgeschoten en steekt al boven de rozenstruiken uit. Ineens trof dit beeld mij zeer. Want hoe verschrikkelijk verwaarloosd ziet het er dan meteen uit! In enkele maanden tijds is dat he le door de mensen aangelegde, geheel van straten en perken bezig overwoekerd is worden. U zou daar eens even de tijd voor moeten nemen om daar voor te gaan staan en te kijken. U ziet het beeld van de verwaarlo zing en wat er gebeurt als Je de dingen maar aan zichzelf over laat en er niet meer voor zorgt. Onkruid tussen de stenen. Als Je er zo naar kijkt kan het een voorbeeld worden van wat me nigeen ook in zijn eigen leven kent. Wat gebeurt er n.l. als je alles maar laat gebeuren, alles maar laat voortwoekeren en geen zorg meer besteedt aan dat wat je hebt gekregen en verwor ven? Wat gebeurt er a's Je de din gen op zijn beloop laat? Dan ontstaat er, sneller dan Je denkt, een toonbeeld van verwaarloosd bestaan, als onkruid tussen de stenen van de straat.. Wie mu ziek niet bijhoudt, verliest zijn vaardigheid: wie ziln kinderen maar laat lopen, verwonde- re zich niet als daar van aller lei gaat woekeren. Wie zijn ei gen levensstraatje niet meer bij houdt. onderhoudt en verzorgt staat op een dag verbijsterd voor een wildernis. Wie denkt dat alles vanzelf wel in orde blijft, dat geluk geen moeite kcst en geloof geen inspanning en naastenliefde geen geduld en trouw geen taaie volharding die kan onkruid tussen de ste nen zien opschieten. Al deze din gen moeten verzorgd worden. Ze vragen om een vaste hand en een echt levensbeleid. Fom- mige mensen noemen dat sleuf „Sleur" is het huwelijk, „sleur" is de kerk, „sleur" is de tred molen van de dagelijkse verzor ging. „Sleur" is ieder dag nr.ar kantoor. Alles wat vast is regel matig gedaan moet worden lijkt wel op weerstand te stui ten. Toch: zónder sleur, zónder de vaste verzorging werd die straat zoals hij eruitziet en dat perk tot een wildernis: want „wieden" en „onkruid uithalen" is immers ook sleur? De voorbeelden liggen op straat. U moet er werkelijk eens een ogenblikje bij stilstaan! .J HAPPEE Ev. Luthers Pred. Leiden. De basiliek ln Oudenbosch is een getrouwe co-pie van de St. Pieter in Rome. In da kathedraal, die dateert uit 1892, hangt een doorsnee- tekening van de St. Pieter en de kerk in het Brabantse land, waaruit valt af te leiden, dat de koepelhoogte van deze basiliek 66 meter is en de lengte van de kerk 80 meter. In Rome is dit respectievelijk 137 en 210 meter. paraplu van de machtige Wereld raad". Maar ook deze is hulpbehoevend, omdat hier altijd weer de vraag ls: wat leeft er ln de kerken en "in on duidelijkheid lijken de kerken alle maal op elkaar". Ook hij kwam op deze ontmoetingsdag tenslotte te recht bij een Nederlands oecumenisch concilie, waaraan alle kerken zouden moeten meedoen, ondanks alle pola risatie die er is. Strijd tegen racisme De besluiten van het Centrale Co mité die de meeste aandacht hebben getrokken zijn geweest het bijeen brengen van een millioen dollar voor de bewegingen die strijden tegen het racisme. Deze zijn er niet alleen in Afrika maar ook in andere wereld delen. De verantwoording van de ver deling der gelden laat dit zien. En voorts hetterugtrekken van het geld van de Wereldraad dat belegd is in bedrijven die ook in bepaalde Afri- kaanse landen investeren en in ver- band daarmee het afraden van emi- gratie daarheen. Deze besluiten staan in verband met de apartheidswetge- v«x - •- - Afrika, Angola, Mozambique en Guinee-BLssao. Is de Wereldraad van Kerken daarmee een "pressiegroep" geworden? Zo wordt er gevraagd in het rondschrijven dat de lid-kerken zullen ontvangen. Dit wordt ten stel- lieste ontkend. De Wereldraad wil ernst maken met het evangelie. Als een kerk dit niet tracht te doen. zul len steeds meer mensen van de kerk niets meer willen weten. Zelfs zullen zij daarom Christus zelf de rug toe keren. De moeilijkheid is dat vele mensen geloven in God en in Jezus Christus en in de bijbel. Maar tege lijkertijd leven en handelen zij alsof Jezus Christus nooit op aarde was verschenen en als hadden zij nog nooit in de Bijbel gelezen. In de mid deleeuwse kerken hingen nog al eens schilderstukjes waarop de zeven hoofdzonden (afgunst, vraatzucht, wellust, toorn, hebzucht, luiheid en toorn) stonden afgebeeld. Dit ter waarschuwing van de gelovigen. Al komen deze zonden in deze tijd in I een enigszins andere vorm voor. ze z\jn er nog altijd en ieder voor zich j zal weten hoe moeilijk het is daaraan te ontkomen. Wanneer er in de ver- j j gadering van het Centrale Comité J werd vastgesteld dat het bij de strijd I I tegen het racisme vooral ging om j het blanke racisme, dat weigert het bijbelse begrip "gerechtigheid" toe te passen op niet-blanken en dat daarmee gepaard gaat een zich-meer- der-gevoelen, dan zitten we midden in die middeleeuwse hoofdzonden, althans in sommige van deze. Dit was feitelijk ook de kern van het soms felle debat rond de laatstge noemde besluiten. Ei- was niemand die enig koloniaal bewind verdedigde. Er was ook nie mand die enig woord sprak tengun- ste van de apartheidswettén. Het de bat ging feitelijk om de vraag of de Wereldraad een korte dan wel een lange weg zou moeten volgen. Met de toenemende industrialisatie zal de apartheid steeds meer onhoudbaar blijken te zijn, maar kan de Wereld raad door zijn aandelen geen invloed ten goede uitoefenen? Anderen meen den dat dit een illusie was en pleit ten er voor dat de Wereldraad on middellijk zijn fondsen zou moeten terugtrekken om daarmee een teken te stellen. Men weet wel dat die vrij geringe beleggingen niet veel uitma ken en dat, wanneer ze worden ver kocht anderen er misschien gretig op aanvallen omdat een hoge rente is gegarandeerd. Maar. wat kan een kerk anders doen dan zich stellen achter armen en verdrukten? De beslissing die met drie stemmen te gen en twee onthoudingen genomen is, moet vooral gezien worden als een morele beslissing en als zodanig heeft dit besluit een betekenis die verder gaat dan een enkele kerk en een enkel land. Derde Wereld Door dit debat over de investerin gen speelde telkens weer heen het geen juist in de voorgaande weken door de president van Oeganda was besloten met betrekking tot de In diërs die er in zijn land wonen. Ook daarmee heeft de Wereldraad zich reeds bezig gehouden en hij zal er zich nog meer mee bezig houden. Toen de Europese veiligheid, het ak koord rond Berlijn en de'Salt-bespre- kingen in een stuk hoopvolle tekenen werden genoemd, kwamen afgevaar digden van de Derde Wereld in het geweer. Ze vreesden dat het Euro pese blok een evengrote machtsposi tie zou gaan innemen als andere grootmachten. Kerk en politiek heb ben met elkaar te maken en b\j de Wereldraad is het steeds op inter nationaal niveau. Ook bij een neu traal iets als de Olympische Spelen blijkt het evenzo te zijn. Wanneer deze spelen zijn afgelopen weten we welk land de meeste medailles heeft veroverd. Daar kan dan voor vier Jaar een punt achter worden gezet. By de Wereldraad van Kerken kan nooit een punt worden gezet. Het gaat altijd maar door. Telkens weer zal men in moeilijkheden zitten om dat de geschiedenis van de mensheid niet stilstaat en daarmee ook de ge schiedenis van de kerk. Telkens weer vertoond deze andere facetten. In de kerk zal men altijd met vragen blij ven zitten en daar zal Aandeelhouders: zelfstandig LD niet mogelijk MAASTRICHT (ANP) Een commissie van aandeelhouders van het Limburgs Dagblad in Heerlen is tot de conclusie gekomen dat een zelfstandig voortbestaan van het Limburgs Dagblad niet wel mogelijk is. Dit verklaarde de raadsman de directie mr. Van Breukelen gis teren in Maastricht bij de behande ling van een kort geding van oud directeur drs. J. van Neerven tegen het bestuur van het Dagblad. De commissie is ingesteld op de aandeelhoudersvergadering op 9 augustus. Aandeelhouders moeten zich in de toekomst uitspreken o overname-biedingen van de Telegraaf en de NV Audet. Dit zal nog niet ge beuren op de aandeelhoudersverga dering op 6 september. van weten dat het evangelie het niet gemakkelijk maakt een ant woord op die vragen te geven. Een gemakkelijk antwoord is meestal geen antwoord. S. J. M. HULSBERGEN de Gemeente Dorpskerk Aiakkeuze ö.uO u. us. Van Buuren Was- Ontmoeilngskerk 10 u. ds. Qua LEIDEN Hervormde Gemeente Hooglandse kerk 10.00 u. Ds. G. C. Post 11.45 u. Oecum. studentend. 5 u. Dr. C. Bezemer, Scheveningen. Marekerk 10.30 u. Ds. J. Langen - Stud. Pajochle (zat.a Lodewijkskerk 11.45 u. ref. Kerk Jeruzalemkerk Grijpensteln- Lamptng. Ds. Konlngskerk 10.00 u. Ds. A. J. Eglise Wallonne 10,30 u. Paste D. Rlba. Ver. van Vrijz. Hervormden (aula As serstraat 1) 10.30 u. Dr. J. Balkestein Bllecrecht. Ac&d Ziekenhuis 10.00 u. Ds. P. Achterberg, jeugdkapel Vredcoiw=.i». - Dhr. A. Balkenende (Kennismaking 1 ouderlingen werk). Jeugdkapel ..De Goede Herder 10.3 uur. Dhr. W. Backhuys. Oekumenlsche Werkplaats (Jan Vos- eensteeg 17) 11.15 uur Samenkomst Gemeenschap van Kerken (Meren- wijk) 10.00 u. oecumenische dienst pastoor J. van Well. OEREP. KERK Zulderkerk (Laramenschansweg 15) 10.00 u. Prof. Berkhouwer, 5 u. Dr. W. v. d. Zwaan. Petrakerk (Surinamestraat) 10 u. Ds. Hortenslus. 5 u. Ds. Brederveld. Oude Vestkcrk (Oude Vest 133) 10 0.45 en 12 en 7 u. Petruskerk (zat.av. 7 u.) 9. 10.30 en ,2 en 6 u. St. Joseph (zat.av. 7 u.) 8.30, 9.30 11 .n 6.30 u. Lodewijkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30 11 !.15 en 6 u. Oud Kath. Kerk (Zoeterw. Singel 240 9.30 u. en 4 u. Leesdk 'Rem. Geref. Gem. 10.30 u. Streek- j dienst ln Waddinxveen. Baptisten Ge- ipgave ontvangen. Leger Vianen t Kerk 9.30 u. Van Halsema. u. j 8. 9.30 en 11.15 u. Katwijk aan Zee Hi i te Nieuee Kerk 10 u. Ds ergh, 6 u. ds. J C i.) 7.30. 9.30. 11 _ru ueiei. Kerk 9°3u en te 8.30 u. ds. J. Bovenberg te Leiden rem Geref. Gem 10.30 u. Slreekdicnst te Waddinxveen. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords 2 u. ds. P. Sneep I Agtereek. R.K. Kerk tuinbol at av 7 u)). Ki.lp wetering —R.K. Kerk 7 Ermi H. Doop Oude Kei des Heils Gebouw Corn 7.30. 9. 10.45 n Herv. ngen Geref. Kerk 9.30 Boulfacius (zat. R K. Kerk St. j Vro Vroegindewey H. Doop. Pnlëlkerk u. Ds. C. Treure 6 u. Ds. A Vink 11.30 u. Pred. J. H- Doop Groen van Prinstererschool - 110 u. Ds. J. Catsburg. Zeehosplth" dijk 24) 9.30 en 4_u. (dond. 8 u.) Doopsgezinde Tïh dr. H. J. Heering. Zendingswerk. (Zoeterw. Singel 21) 6 u Keur. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. Car- Doopsgezinde Rem. Gem. 10 u. prof. H. J. Heering. Zendingswerk, de middernachtsroep Balke, 6.30 Marekerk (Radio-gemeenten Bloemen- daal) 7.30 u. ds. Toornvliet 8.45 u. Ds. C. van den Bergh. Zie- I kenhuls "Overduin" 2 u. Ds. J. G. v. Ieperen. Geref. Kerk Vredeskerk te 9.30 u. Ds. D H. Elderman 5 u. Ds. R. de Vries. Triumfatorkerk 9.30 u Ds. G. van Halsema; 5 u. Ds. D. H. Elderman. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. leesdlenst. Gebouw Remisestr. Ge ref. Kerk (vrijgemaakt) 8.30 u. Ds Th Hoff. Geref. Kerk (vrijgemaakt bulten verband) 9 u. Ds. G. Roukema 7 u. Ds. Geref. Gemeente (Remi- Lei-sdi.-nM ii Embden, 6.30 u.da. dienst (donderdag 7 september 7.30 u. 17.30 u. H. Geest Parochie Ridderveld (zat. 18.30 u.) 8.45, 11.15. en 17.30 u Pred. J. Seljsener. thulzen Herv. Gemeente 9.30 Den Dikken 6 u. ds v. d Berg geen op- Geref. Kerk) ds. A Westra. n 7; (in Ontmoeting) ds. Van Iepi RK Katwijk. Geref. Kerk 10.30 u. Berg, Kerk J. H. Cirkel, 6.30 1 Salvatorkerk Nleuwerbrug 9.30 u. ds L Buitenhuls dinsdag 7.30 u. Groot. "Volle Evangellegeme Ds. Kronemeljer. 6.50 u. censlus (Dienst met belangsti Beloftckerk (Robijnstraat) Dr. Dronkert. 5 u. Ds. Kronem<..j— Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.] Ds. Brederveld 5 u. Dr Huize "Groenhoven" 10 u. Ds. Maas- kaGezinsdlensten "Jeugdhaven" 10 u. "De Mirt" de heer Kromhout, 10 u! "Het Mierennest" de heer De Jong Dienst voor doven (Petrakerk) V- mGeref. "kerk (vrijgem.) 10 en 5 u. b. J. v. d. Haar. Geref. Gem. 10 en 4.30 u. ds. R. Boo- tlstengem8 (Oude Rijn 3) 10 Evang. Luth. Gem. 10.16 u. ds. J- "ïfe"' dn Heil» 10 u HelllsHif«llen»t 7.30 u. verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u. Hollandse Dienst. f Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht 10 u. de heer Dikkes. RK Kerk H 30. 11 en 12.15 u. Hartebrug (zatav. 7 u) 9. 9. 10. 1 12.15 en 7 u. oecumenische gebed» .DJ. Klein On- buda. Evangelisatiekring: 10 16.30 u. woordverkondlgln The Gospel Train". Kruiskerk Gouw- - iaat w. Vijfwinkel! G.B. Opstandings- j sluis 9.30 u. Canc Vijfwinkel Utrecht voor de G.B. OpstanJ kerk Prinses Marljkestraut 9.30 W. Oost Eju. pred. te Leiderdorp 6.30 Leesdlei H. Dijkstra. Chr. Geref. Kerk 9.3 R. Boogaard uit Lelden Vrijz. Herv. in Rem kerk 10 u. ds. J. Laforet uit Rotterdam: Pinkstergemeente 9.00 u formele Universele eredienst (Engels) 4 u. Informele Universele eredienst informele Universele Netten 6.30 u. ds. A. Geense Schep- plngskerk 9 u. mevr. A. Geense-Ra- vensteln 10.30 u. ds. A. Geense. Bijzon- Jeugddienst. R.K. Kerk Menswor- ikerk Gaarmeesterstraat (zat.av. 9. 10.30 en 12.00 u. Herv. Gem. gi maal 6.30 L- I Avondmaal en Dankz. Goede Herder kerk Ten Harmsenstraat 9 u. ds. N. J M. Hoogendijk. Ridderveld Het teel Veldbloernweg 10.30 M. Hoogendijk. Geref. K thakerk Raadhuisstraat 1 Harmeien 6.30 ds. P. H. Pouwels te Hlllegom. De Goede Herderkerk 10.30 u. DS. P. H. Pouwels te Hlllegom. Ten Harmsen straat 6.30 u. Ds. M. 6.30 Ds Peen- Evangelie Gemeente 10 uur Leeuwen (H.A.). Chr. Ge- komst ln Nleuwstraat 27; Bethel 9.30 u. de heer J .Modderkolk R.K. kerk dorp: (zaterdagavond 7 u.) 8.45. 10 en 11.30 u. Ontmoetingscentrum (zater dagmiddag 5.30 u.) 10.30 u. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u en 6.30 u. ds. L. Boer. Geref. Kerk 9.30 R.K. Kerk der Engelbewaarders (zat. P. Schoonenboom RK. Kerk tzat. 7 Kaag Herv. Gemeente 10 u. da. C. B Roos te Gouda. R.K Kerk (zat. dingski Lelnu gav< erkerk 9.30 R.K. Kerk (z ngen. Geref. Kerk in t Jos. G. Los. 7.30. 9 30 en te Llsse Herv. Gemeente Grote Kerk 10 u. Ds. J. van der Velden 7 u. Ds H. G Oostinga (Zangdlenst). Helvetia^ Zuylen (H.A.). Chr. Geref. 10 en 4.30 u. Ds. D. ref. Gemeente 10 en 4 u. Leesdlenst. Ger. Kerk (vrijgemaakt) 10 u. Eredienst dienst (Woensdag 17.30 u. D6. J. van Prooijen van Stavenlsse) Aktle Kruis tochten Nederland: Maandagavond in 'Gastenhuis Welkom aan de Bondstraat Ds. J. Gravendeel 8 u. Rk. Kerk St. (Agatha Parochie (zat. av. 7 u.) 10 en c '11.30 u. Dependance Poelpolder (zat. I s gelisatle 10 u. ds. Boer te Zoetermeer 3.30 u. ds. Gooyer te Delft. Gereform. K>?rk 10 u. ds. Elgersma 7 u dhr. Wielsma. (Sole Mlo) 9.30 u ds. War- Noordwijkerhout Herv Gem 1. Ds. J. Streefland H.D.R.K. Kei 1 Jezus ln De Oegstgeesl Herv. Gemeente (de Groene Kerk) 10.30 u. ds J. Irlk 1HD1 Peuluskerk 10 u. ds. M. Blom (gem.- 10.30 M. J. (Jeugdkerk) ds. u. zie geref. ke ds. Heemskerk, (gem. av< vrligemaakt) 8. R.K. Ker Haagse Schouw geref. kerk •ondmaal). Geref. idioten Herv. Gemeente de opgave. Rijndijk 10 Aula Noord-Hofland Beus. Geref. Kerk 9 en 10.30 u de Zeeuw. 7 u. Jeugddienst D; Smit uit Heemstede. Thema: d. Haar. R.K. Kerk (zat.a 1 6.30 1 Oudewetering Herv. Gem. 9.30 u. Cand. de Jonge te Lelden. Geref. Kerk 9.30 u. kandidaat W. Stooker te Am sterdam 6.30 u. ds. R. de Vries te Kat wijk aan Zee. Rem. Geref. Gem. 10 u. 1 11.15 1 kerk Leesdienst. R.K. Kerk Laurentius Vaddlnxveen Herv. Gem. Brug- k 9.30 en 6.30 u. Ds. D. v. Vliet A.) WiJkgebouw 9,30 en 6.30 u. Ds, v. d. Heuvel H.A.Bethelkerk 930 5.00 u. Ds. T. v. 't Veld (H.A.) Iin- nuelkerk 9.30 u .ds. A. J. Flink te Den Haag. 700 u. Ds. Schoch te Zoe- termeer (Jeugddienst). Geref. Kerk. Kruiskerk ÏO.ÖO u. Ds. D. J. Mod deraar (bev. ambtsdragers). 5.00 u. Ds A. P. Heiner; Ontmoetingskerk 10.00 Afgesch. Gem. 9.30 P Verloop. Oud Ger. Gem. in Ned.. Zuidkade 158 10 en 6 30 u. Leesdlenst. Rem. Gemeente 10.30 u. ds. G. A. Hooykaas. R.K. Ontmoetingskerk 8.30 u. 11.45 en 6.30 u. (Zaterdagavond 7 u.), St. Vlctorkerk 8 en 10 u. (zater dagavond 7 u.). Warmond Herv. Gemeente 10 u. Ds. A. J. den Tonkelaar (Doopdlenst) R.K. Kerk (zat. 7 u.) 8. 10 en 11.30 u. Wassenaar Hen'. Gemeente (de Dorpskerk) 10 u. de. J. E. Veen 4.30 u. Kand. J. Hoek - - derikse (Klevietskerk) 10.30 Wlersma (Messlaskerk) 10 1 Gemeente (Gro- derikse (Dorpscentrum) 9.3i u. L. Stuurman. Geref. Kerk lu en v u. Wis Ids. v. d. Meulen (H.A) (Zuid) 10 11 ds. Van Niel. Geref. Kerk Pe-ids. Bech, 7 u. Jeugddienst. Ned. Prot. dr Th. C. Frc- dr Fre 9.30 1 I. Wisse (Bethelkerk) 9.30 i Kansel in de Scheppings- kerk in Leiderdorp. (Foto Jan Holvast) u. H. Joseph (zat u. hr. Drijver. 6.30 u. Hr. Stro. Kou dekerk. Geref. Kerk 9.30 en Kand. Holtrop. RiJusalerwoude. Zevenhoven Herv. Gem. geen op gave ontvangen. Geref. - u. Kandidaat T. dam. R.K. Kerk oude Hei Christus Dlenaarkerk (zat. 7 u.) 8.3< 6 u. R.K. Kerk Meerbuil 7 u) 8.45, 10.30, 12 S. L. Schoch (ge Ds. K. Schaafsmn 8, 10, 11.30 en 5.30 v toaai mete zond

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 4