dwaallicht' is een
liefdesverhaal
Het
enorm mooi
Frans Buy ens verfilmt Elsschots roman
Anderson spannend
maar niet groots
■S
GEEN PANIEK" WORDT DOLLE KOMEDIE
Eddie Constantine met
Johnny en Rijk op doek
d 'Aloude opfrisser
nu in nieuwerwetse
spray. 750 4
[RIJDAG 4 AUGUSTUS 1972
AGINA 15
ADVERTENTIE
(Een Philips batterij is niet alléén voor Philips apparaten.
Andere mogen er ook beter van worden...J
Antwerpen in de regen, rlak
de Grote Markt. De Klooster-
aat, het Zand, de St. Andries-
tegen de avond in een
rtbui, die huiveren doet. Frans
pens is de gids. Hij laat ver-
d de blik langs de oude, soms
vervallen gevels dwalen in de
alle straten.
et Ruivenkamp
t er nog nooit geweest is, kent
buurt toch. Het is het dekor van
lem Elsschots korte roman „Het
allicht", misschien wel het beste
de Nederlandse literatuur na de
og heeft opgebracht en precies
kwarteeuw geleden als het tes-
ent van deze grote schrijvtr
sfeer is er nog, compleet met de
rsomstandigheden, en het kost
b moeite te bedenken hoe
rmans daar met drie Afghanis-
nse matrozen heeft rondgedoold
zoek naar Maria van Dam, het
eitje, dat een verkeerd adres op
binnenkant van een sigaretten-
sje schreef.
is al voor de oorlog gebeurd,
eens een faits divers. Feitelijk
nkele zinnen te vertellen, maar
Elsschot in zijn trefzekere, ge-
eerde verteltrant met een onna-
baar- commentaar tot een aan-
lende vertelling gemaakt,
ns Buyens levensloop is al vele
n nauw met het werk van de
ur uit de Lemméstraat verbon-
geweest. Na de oorlog was hij
van de ijverigste propagandis-
roor dat kleine, maar magistra-
euvre van „Villa des roses" tot
men", „Tsjip" en „Het tank-
p". Hij was toen literator en
liceerde een inleiding tot diens
in 1951, een studie, waarin hij
afzette tegen het beweerde cy-
ne vain de auteur.
gaat bij hem om een sociale
üacht, het is een sociaal-ideolo-
iie tragiek van de kleinburger in
klassemaatschappij. Hij was
man, die zijn eigen tragedie
ie; met een afrekening, die
zelfrealisatie op zoek was. Hij
het niet, zichzelf vervullen, zijn
is één kreet".
idaging
is Buyens is er speciaal enkele
voor uit Brussel gekomen om
rijzen, waar hij deze herfst in
allengs donker wordende stad
dwaallicht" tot een film hoopt
aken.
enorme uitdaging, want in
nauw dei'tig pagina's tekst is
o lig uiterlijke handeling te vin-
de monoloque intérieur roept
een hele wereld daaromheen op.
ens is destijds van de literatuur
het toneel overgestapt. Twin-
laar geleden speelde hij met dp
:hte „Het tankschip" in zijn
riek Theater te brengen, maar
chrijver, die overigens een grote
xiering voor zijn essay had, zag
oen niet veel in. Kort daarna
m zijn loopbaan als filmer en
Buyens is inmiddels een gewaar
deerd maker van documentaires ge
worden, op wie collega's ook graag
een beroep doen.
De eerste plannen voor een film
van „Het dwaallicht" dateren al
van dertien jaar geleden in samen
werking met Henri Storck. Hij rea
liseert zich nu dat het. een te grote
pretentie was, dat hij het toen ze
ker niet zou hebben gekund.
Het gevecht is met tussenpozen
doorgegaan. Acht maal bouwde hij
een scenario en voelde later dat dat
het nog niet was, in het negende
hoopt liij tot de kern te zijn ge
raakt. Nog iedere dag probeert hij
dichter tot het geheim te raken,
het ritme nader te herzien.
„Ik bouw de film muzikaal op. Het
ritme wat ik bij Elsschot heb ge
vonden is het ritme van drie ge
weest. soms heel hortend in de
maat/bewegingen. Het is zijn pols
slag". „Ik ga alles visualiseren. Mijn
opvatting is de Nederlandse copro-
mensie van het verhaal plastisch is,
men vindt bij Elsschot geen psy
chologische ontrafeling. Geluidsband
en beeld moeten het hele klimaat
creëren, de film wordt niet gered
door mijn interpretatie van Laar
mans".
Hij wil de toeschouwer dezelfde af
stand tot de zaak laten voelen als
Elsschot zelf aannam.
De erven Elsschot zijn niet gemak
kelijk in het uit handen geven van
de boeken. Bij Frans Buyens behoe
ven zij niet bang te zijn. dat hij
zijn werk lichtvaardig opvat. „Ik
doe geen enkele concessie". Met die
opvatting is de Nedtriandse copro
ducent van de film, Max Appel
boom, het geheel eens. „In wezen is
het een enorm mooi liefdesverhaal.
Ik ben een onverbeterlijk optimist,
ik geloof in het publiek".
Uit de wijk
Vele avonden kan men Buyens nu
door de vierde wijk van Antwerpen
zien dwalen, waar hij ook jaren ge
woond heeft. „De vrouw uit de
krantenwinkel, de mensen uit het
winkeltje met de kooien, de man
achter de tap in hotel Carlton, ik
ga voor die personages mensen uit
de wijk nemen", zegt hij.
Voor Laarmans heeft de regisseur
lang in Nederland en Belgie gezocht
en de keuze is nu gevallen op Ro-
main de Coninck. De ogen moeten
Frans Buyens bij de
plaats ivaar de film "Het
dwaallicht" zal beginnen:
het winkelt)e waar Lear-
mans zijn avondkrant
koopt.
weemoedig zijn. „Ik heb de acteur
genomen voor zijn ogen".
Eva Kant speelt Maria zowel als
Fathma, Luc Philips de politieman.
Misschien ligt Buyens benadering
nog wel het sterkst verankerd in
wat hij zijn leerlingen op de filma
cademie altijd voorhield: „Je moet
proberen te begrijpen wat de ander
voelt. Net zoals je met een meisje
hand in hand loopt en probeert te
raden wat er in haar omgaat".
De Zaak Anderson Voornaam
ste rollen: Sean Connery en Dyan
Cannon Regie: Sidney Lu met
Produktie: Robert M. Weitman
Theater: REX.
Ook al is "De Zaak Anderson'
geen James Bond film, toch zal de
bezoeker van het theater aan de
Haarlemmerstraat deze week on
getwijfeld vergelijkingen gaan zoe
ken met de succcesvolle Bond-se-
rie. OmdatSean-007-Connery
de rol van Anderson vertolkt. Want
ook al heeft Roger Moore de hoofd
rol in de allernieuwste Bond-pro-
duktie, Connery zal zeer moeilijk
van zyn imago af kunnen koenen.
Wie echter denkt naar een soort
Bond-film te gaan komt bedrogen
uit, want "De Zaak Anderson"
speelt aan de "andere" kant, die
van de misdadiger. Anderson, een
Kinderfilms
STUDIO Prolongeert "SJors
en Sjimmie en de rebellen" nog
een weekje. Een Nederlandstalig
werkje, dat naast de nodige span
ning ook de nodige humor biedt.
Een leuke kinderfilm, die het nu
alweer zes weken in Leiden heeft
uitgehouden.
RIJX Heeft ook een kinder
film, die niet uit de bioscoop weg
te slaan is. Nu was dat wel te
verwachten, want "de echte" Pip-
pi Langkous was op de tv al een
succes, en deze film borduurt vro
lijk op de succes formule voort.
Voordeel van deze film: er wordt
Nederlands gesproken, dus ook
de allerkleinsten kunnen plezier
aan Pippi's avonturen beleven.
iniir.iiiir.iiiiiiiiiir.iiiBiiniiiii'JiiiiHiiiiRinniiiinrrHiiiiiiiiinfiiiniiHiiiiiiiiiHiiiiSuiiiiiHniinHi
Terug in Leiden
iiitiuiiwitiuiiiiiimiiiifiiiniinnnniniiiiuinniimnimiiiiitflJiniiiiiiiiiiiniiiiiiiViiiHiiiinniiiii
Er zijn deze week twee films te
rug van vrij lang weggeweest: I
"The great race" en "Casino
Royale".
CAMERA Laat Tony Curtis.
Natalie Wood. Jack Lemmon" en
vele anderen" deze week weer
eens in zeer oude automobielen
aan het werk gaan, en tal van
vooral komische avonturen bele
ven. Een film waarbij Je Je voort
durend amuseert. Natalie Wood is
hier op haar mooist.
TRIANON Heeft Casino
Royale van stal gehaald, één van
de latere James Bondfilms. De
verfilming van de beroemde ver
halen van Fleming biedt immer
veel spanning, vechtwerk, 6cien-
ce-fictiontoestanden en mooie
vrouwen, die op een nette manier
bloot rond de grote superheld 007
hangen.
Sean Connery
berucht brandkastenkraker, komt
na tien jaar uit de gevangenis en
begint al direct weer met het or
ganiseren van een nieuwe kraak.
Die organisatie is de enige overeen
komst met Bond, namelijk het
meesterbrein. Maar ja, zelfs de
meest geraffineerde inbrekers ster
ven een roemloze flood in handen
van de politie. Zo ook met Ander
son. die iedereen als gijzelaar mee
neemt, behalve een spastisch jonge
tje dat toevallig radiomonteur is en
de zaak doorspeelt aan de politie.
Spanning is er volop en ook een
aantal vermakelijke scènes, zoals
dat oude vrouwtje bij wie wordt in
gebroken en het erg leuk vindt, om
dat zij eindelijk sinds 1945> weer
eens bezoek krijgt. Het slot. waarbij
een groot aantal auto's vernield
worden, is sensationeel, maar niet
bepaald verrassend. Kortom: één
van de mindere misdaadfilms.
ADVERTENTIE
De echte varensman kiest
betrouwbaar materiaal
Daarom kiest hij een
Johnson.
JACHTWERF POELGEEST
OEGSTGEEST
Haarlemmertrekvaart 16a
telef oon^ 01710—54054
Zaterdag en zondag geopend.
ADVERTENTIE
(Een Philips batterij is een klein kokertje
♦ot berstens toe gevuld met eerste kwaliteit stroom- j
6 111 Willi inn in mi ii hi i
oede films in
idere steden
Butch Cassidy and the sundan-
kid (Hill)'t Venster, Gouve-
rtraat, Rotterdam,
Carnal knowdlege .(Nichols)
o, Middelweg A'dam, Victoria,
iterkade, Amsterdam,
ickwork Arange (Kubriek)
imera, Prinsestraat, Den Haag.
iggerath, Reg. Breestraat, Am-
rdam.
CiaoManhattan Palmer-
tismamCinetol, Tolstraat, Am-
rdam, Leidsepleintheater, Am-
Erdam.
Five easy peaces (Nicholson)
neac. Buitenhof, Den Haag.
achtvoorstelling).
Frenzy (Hitchcock)Thalia,
uiskade Rotterdam, Tuschinski.
Breestraat, Amsterdam,
listoires extraordinaires (Mal-
Vadim, Fellini)De Uitkijk,
mgresgebouw Den Haag, Studio
Roetersstraat, Amsterdam,
ttitchcockprogramma 'met o.m.
ycho en The Byrds The mo
ss, Haarlemmerdijk, Amsterdam.
Klute (Pakula)Roxy, Kalver-
raat, Amsterdam.
Little big man (Penn): Calyp-
Maraixstraat, Amsterdam.
Achtvoorstelling i
tien geboden (De Mille)Du
Apollolaan, Amsterdam,
st Side Story (Wise-Rob-
Metropole-Tuschinski, Car-
Sieplein, Den Haag.
Who is Harry Kellerman and
by is he saying those terrible
tags about me? (Grosbard): De
itkijk, Prinsegracht, Amsterdam.
De hoofdrolspelers in Ko Koedijk's film "Geen paniek": v.l.ns. Hans Boskamp. Trudy Labij.
Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooijer. Niet op de foto, wel in de film te zien is Eddie Con
stantine.
Blijvers
Drie prolongaties in Leiden de
ze week.
LUXOR houdt het voorlopig nog
op Stanley Kubricks's „A clock
work orange". Een film waar nau
welijks iets origineels meer over is
te zeggen: gewoon één van de
meest opmerkelijke produkten van
de laatste maanden, zowel door het
verhaal over de Jongen die dank
zij een hersenspoeling van geweld
dadig tot (te) vreedzaam „omturnt",
als door de bekende Kubrick-regie.
LIDO kan deze week nog wel
even toe met' „Frenzy", Albert Hith-
cocks laatste, en miisschien ook wel
één van zijn beste. De grote span
ning wordt met wat subtielere
middelen dan we van de
oude meester gewend zijn op het
doek getoverd. Goed spel van Jon
Finch in de hoofdrol, als een man
die ten onrechte wordt verdacht
van een aantal lustmoorden, en die
uit de gevangenis ontsnapt om de
ware dader te straffen.
STUDIO blijft het houden op „Sa
men uit. samen thiiis". Dat er nog
mensen zijn die dit brok lachwerk,
dat al zoveel weken in Leiden heeft
gedraaid dat je er de tel bij kwijt
raakt, nog niet hebben gezien, is
nauwelyks voorstelbaar. Wie de pot
senmakers Bourvil. De Funès en
Terry Thomas nog eens in de
ze betere bruller aan het werk wil
zien. kan dat deze week nog.
Het lijkt met onze filmindustrie
laten we het woord dan eindelijk
maar eens gebruiken net Schip
hol. Onze speelfilms komen van de
grond met de regelmaat, waarmee
de grijze vogels vertrekken. Ook
voor „Geen paniek" is dat moment
bijna aangebroken.
Het wordt een dolle komedie over
twee klusjesmannen, waar het gere
nommeerde duo Johnny Kraaykamp
en Rijk de Gooyer zich aan gaat
zetten met de bedoeling, dat alle
enthousiaste televisiekijkers hun
linkshandige belevenissen over en
kele maanden op het filmscherm
komen bekijken.
Nachtfilms
i:li!'li':::.
CAMERA draait vrijdag- en za
terdagnacht „The Kremlinletter",
een film van de oude Hollywood-
baas John Houston, een man die
erom bekend staat spannende dege
lijke films af te leveren. „The
Kremlinletter" is daarvan een goed
voorbeeld. In de hoofdrol Bibi An
derson en Richard Boone.
REX heeft voor de nachtvoorstel
lingen „Pervers en volgzaam" op
de agenda staan. De titel van deze
film doet al vermoeden in wat voor
richting het allemaal zal gaan; flink
veel bloot in een film die verder
ook niet veel om het lijf heeft.
Voor de opnamen is het wachten
eigenlijk op Johnny, die bezig is
aan een verhuizing, welke hem al
bij voorbaat de paniek op het ge
zicht brengt. Als alle schilderijen
hangen en potplanten op hun
plaats staan, kan er wat hem be
treft begonnen worden in Cinetone.
Voor Rijk zijn er minder proble
men. Hij heeft Juist een heel ander
soort filmrol, één in „'De inbreker",
zijn nieuwe creatie brengt hem
weer in het oude spoor van de aan
gever
In de komende week toert een geel
klusjesmannenautootje langs de
Amsterdamse grachten. Thuishaven
is een klein kantoortje in een mas
sage-instituut. Als men weet dat
Jolihny de diepere bedoelingen van-
deze laatste instelling niet vat, kan
men zo ongeveer begroten waar
men met dit kluchtplezier op mikt.
Buiten de studio's gaat men opna
men maken in het Okura-hotel, Loe
Lap, de Dam en in de Betuwe.
Eddie Constatine is de naam van
een bekende buitenlander, die als
Silckstocking aandeel krijgt in het
verhaal met wat misdadige kantjes.
De Fransman aal veertien dagen
naar Amsterdam komen en mis
schien zelfs zijn eerste Nederlands
gesproken rol uit zijn veelomvatten
de filmcarrière vertolken. Gijs Ver-
sluys, die voor City Film, Park Film
en Cinetone deze produktie verzorgt,
trok voor het oorspronkelijke scena
rio Kees van Kooten aan.
Ko Koedijk maakt zijn debuut als
regisseur van een avondvullende
film. Na een Franse leerschool in
„Les tricheurs" en „Casino de Pa
ris" maakte hij onder meer honder
den commercials, waarbij die voor
Stuyvesant en House of England.
Met Johnny en Rijk deed hij zo
ook al ervaring op in reclamefilm^
Jes.
ADVERTENTIE
Aus der Glockengasse.