De televisie
voorlopig
niet meer
r/gö\mgmmm)
149.-
Nog geen uitbreiding reclame op Hilversum
Frans -Fn nu naar bed'- Halsema:
V.
VersierderBond
r (fV) vandaagi
...en g/steren i
TV morgen]
PONDERDAG 3 AUGUSTUS 1972
ESI
Frans Halsema is net terug van vakantie. Spanje-bruin, uit
gerust, vol frisse theatermoed. Tot en met december speelt hij
nog in Annie M. G. Schmidts musical „En nu naar bed".
In het Amsterdamse CaYré spijkerde de cast eerst de door alle
zon en strand wat vervlogen routine bij, nu 'zit' de musical voor
een paar dagen in het land, vrijdag de e&rste van een serie voor
stellingen in Den Haag (Circustheater) daarna (de eerste weken
van september) gaat ,JEn nu naa)r bed" naar de Rotterdamse
Schouwburg.
Via het cabaretsucces „Met blijd
schap geven we kennis" was Frans
Halsema zo'n twee Jaar geleden
goed voor veel publiciteit. Voor het
eerst werkt hlij nu in een musical,
temidden van ven vrij grote groep,
temidden van hoofdrollen als die
van Conny Stuart, Mary Dressel-
huys en Jenny Arean. Waardoor
alle aandacht verdeeld wordt, waar
door het kan gebeuren dat na het
éne zinnetje in de recensie waarin
wordt gemeld dat Halsema ook goed
is, weinig meer van hem wordt ver-
Frans: „Op een moment ontstaat
de behoefte om het zelf weer te
gaan zeggen. Niet omdat ik door
die musical niet zo belangrijk meer
zou zijn, of zoiets. Dat is onzin."
Op dat „zelf zeggen" gaat hij later
door. Eerst wordt er wat gefilosofeerd
over het succes, dat is het, zegt
Halsema.
„We zitten nu tegen de tweehonderd -
vijftigste voorstelling aan, het pu
bliek is erg enthousiast. Naar mijn
menig omdat Annie Schmidt zo erg
goed de Hollandse mentaliteit be
grijpt en daar heel zuiver over kan
schrijven. Het is allemaal puur Hol
lands, de kneuterigheid komt er., in
„En nu naar bed" zo lekker uit.
Frans: „Ik voel de nuance. Zo zou je
ADVERTENTIE
d.
pj
het kunnen zeggen. Een bezwaar van
een aantal Nederlandse produkties is
dat ze niet Hollands genoeg zijn.
Neem „Promises, promises". Een
goede musical, lik ben de laatste die
het tegendeel beweert, maar de
helft van het verhaal speelt wel in
Amerika Begrijp je?"
Over de eerste kennismaking met
..En nu naar bed" en zijn ervarin
gen nu: „Je krijgt dat script in
handen en dan moet je maar kij
ken hoe Je het met die Jongen (de
helft van het minnepaar dat door
een goede en een kwade fee van en
op het goede spoor wordt gezet) zal
gaan".
Frans: „Hij heeft meer karakter
gekregen, hij is zelfbewuster gewor
den. Ja, dat geldt ook voor Halse
ma. Weet je, ieder uur dat ik op
toneel sta vind ik belangrijk. Ik wil
de 10.000 toneeluren volmaken. Net
zoals je 10.000 vlieguren haalt en
dan gerechtigd bent om Je volko
men safe hi zo'n kist te voelen".
„In het cabaret is het veel
makkelijker om eens even uit je rol
te vallen, om buiten de strikte lij
nen te gaan. In een musical als
deze ben je veel meer gebonden.
Het is voor mij goed om in ieder
geval één keer in een grote produk-
tie te spelen en met mensen te
moeten samenwerken. Ook al omdat
al die mensen om je heen van ver
schillende pluimage zijn; je leert
rekening met ze te houden, je staat
wat socialer op het toneel".
Halsema: „Het totaal is leuk. Je
werkt met drie topmensen. Dat gaat
probleemloos. Het meest in mijn
element voel ik me tijdens het eer
probleemloos. Het meest in mijn
element voel ik me tijdens het eer
ste kwartier. Dan ben ik vrijwel al
leen met het publiek, kan ik recht
streeks het woord tot de zaal rich
ten.
Het zelf zeggen. Begin april kan
weer voor Halsema. In Amster
dam gaat dan depremière van een
programma waarin hij centraal
staat en waarvoor Michel van der
de teksten schrijft. Titel: „Wat
je zegt dat ben je zelf".
EIGEN PROGRAMMA
Frans: „Kijk de televisie hoef ik
voorlopig niet meer. Het is daar al
les quiz wat de klok slaat, Logisch,
i quiz kost de helft van een show
en krijgt een grotere kijkdichtheid.
Dus val ik weer terug op mezelf.
En of dat dan de cabaretier Frans
Halsema of de showman Frans Hal-
a is, dat vind ik geen punt. Het
o de gewoonte om ergens direct
ex etiket op te plakken, maar wat
heeft dat voor zin? Ik ga weer
FRANS HALSEMA
eigen programma maken. Hoe en i
wat, ik kan er nog heel moeilijk
iets over zeggen. Het moet allemaal
nog groeien".
Het Boskoops Bejaardenkoor
heeft met succes deelgenomen
door de VARA-tv georganiseerd
concours. De finale van dit concours
op 20 mei jl. in Hilversum. De
VARA maakte van het optreden van
elf koren, die de finale bereikten,
televisieopnamen. De zingende be
jaarden uit Boskoop zijn
avond 9 augustus tussen zev€
acht uur op het scherm te zien
horen.
'VIRIDIANA'
OP VPRO-TV
een
Franco
Luis Bunuel keerde in 1960
langdurig verblijf in Mexico
een verzoenend gebaar
terug naar zijn vaderland Spanje,
om een film te maken die Spanje
kon vertegenwoordigen op het film
festival in Cannes (1961). De ver
zoening werd geen succes maar de
film, getiteld „Viridiana" wel. In
Spanje werd de film met woede
ontvangen en in het buitenland met
groot enthousiasme. De VPRO-tv
zendt de film vanavond om 20.55
uur uit op Nederland 11.
Het verhaal dat van begin tot eind
bizar en diabolisch is, gaat over een
novice die voor zij het klooster in
gaat afscheid neemt van haar oom,
een onevenwichtige man. De man,
wien s bruid in de huwelijksnacht
stierf, doet zijn nichtje die sprekend
op z'n overleden vrouw lijkt een hu
welijksaanzoek. Zij weigert. Op de
nacht voor haar vertrek dwingt
haar oom, de Spaanse edelman Don
Jaime haar de trouwjapon van zijn
gestorven vrouw aan te doen. Hij
laat haar slaapmiddelen innemen
Dan randt hij haar bijna aan. Hij
schrikt echter terug voor de conse
quenties en pleegt zelfmoord.
Viridiana voelt zich schuldig aan de
dood van haar oom en besluit op
zijn boerderij te blijven om zich te
wijden aan liefdadigheid. Ze haalt
een groep schooiers en armoed
zaaiers in huis waar zij door een
goede verzorging „nette" mensen
van wil maken, maar daar komt
weinig van terecht.
Tentoonstelling
Kees Andriessen
LEIDEN De in Woerden
nende Leidse leraar Kees Andriessen
houdt een expositie van beeldhouw
werk in een boerderij in Oudewater.
Het is Andriessens eerste expositie.
Wie zijn (figuratieve) werk wil zien
kan dagelijks, behalve zondag
maandag, van elf uur 's ochtends tot
negen uur 's avonds, terecht aa
Krommehaven 11. De tentoonstel
ling van Kees Andriessen, die leraar
aan het Visser 't Hooftlyceum,
duurt tot eind augustus.
NEDERLAND I
Erhard Keiler
wordt prof
MÜNCHEN (ANP) De tweevou
dige Olympische kampioen op de 500
meter Erhard Keiler heeft bekend
gemaakt dat hij deel gaat uitmaken
de nieuw te vormen organisatie
schaatsprofs. Keiler (27) ver
klaarde na de Olympische Spelen
Sapporo zijn carrière te zullen
beëindigen, om zijn studie voor tand
arts af te maken. De Westduitser,
die blijkbaar van dat voornemen is
teruggekomen, verklaarde dat er
reeds driejarige contracten zijn ge
tekend raison van 24.000 gulden
per jaar. Keiler noemde als man
achter het plan de Amerikaan Tom
Liden, die in Europa i
er heeft in de persoon
Jonny Nilsson.
7.05 Calimero, tekenfilm (TROS)
7.10 Wat een familie, TV-serie voor de jeugd (TROS)
7.35 Dokumentaire over het Alaska van vroeger en
heden (TROS)
8.00 Journaal (NOS)
8.21 De dief van Washington, TV-film (TROS)
9.10 Studio-zomer: Amusementsprogramma (TROS)
10.10 Liefde op z'n Amerikaans: TV-films: L Liefde en
de verpleegster; 2. Liefde en de raadgever (TROS)
10.35 Journaal (NOS)
NEDERLAND H
Brigadier Dog (NOS)
Journaal (NOS)
Gletsjer Piloot, dokumentaire over het reddings
werk in Alphen (NOS)
Betty Boop, tekenfilm (VPRO)
Jazzmuziek (VPRO)
Popeye, tekenfilm (VPRO)
Journaal (NOS)
Ludwig II Een Beiers koningsdrama, dokumen
taire film (VPRO)
Viridiana, speelfilm van Luis Bunuel (VPRO)
Journaal (NOS)
Vervolgcursus schaken Lv.m. schaakmarathon
SpasskyFischer (Teleac)
De NCRV kwam gisteravond
op een koopje aan een produk-
tie, die „eigen werk" leek. De
laatste aflevering van „Doek
Green" speelde in Nederland,
met enkele rollen bezet door
Nederlanders en Nederlands
gesproken teksten. De serie
heeft in Engeland vooral furo
re gemaakt, omdat het niet het
type misdaadserie is, waarna je
met bevende hand de knop
omdraait, maar net dat mense
lijke trekje heeft dat het
speurderswerk aannemelijk
maakt.
De Engelsen hebben ook dan
nog voldoende sfeer van zich
zelf over het dialect, het
flegmatieke, dat wij de Engel
sen altijd toedichten om er
iets boeiends van te maken.
Alles bij elkaar komt dan ook
dat „gewone misdaadwerk" wel
over als een lekker verhaal
zonder te griezelen.
Dat wij die gave missen, kwam
er in deze Nederlandse „Doek
Green" goed uit. Als een bobby
zich meldt door de mobilofoon,
dan voel je dat dat oude mak
kers onder elkaar zijn. Het
..HB-OVER" klinkt daartegen
over als een koude douche.
Waarom niet „HB-OVERRR",
met een beetje Rotterdamse
intonatie. We schamen ons
wellicht voor onze accenten of
Engelsen die nog niet wisten
hoe een 'windmill' draait, heb
ben daar nu ook aardige clo
se-ups van gekregen met Syl
vian Poons als vriendelijke
molenbaas, die zich kan meten
met dat typisch Engelse sfeer
tje.
Dat Engelse sfeertje was er ook
bij Ronnie Barker. Een flitsen
de show eigenlijk. Hoewel niet
alle vondsten nieuw zijn is het
ontspannend kijken naar deze
merkwaardige show. Het recept
is niet nieuw. Het gebruik ma
ken van filmmateriaal uit ver
vlogen tijden, ingepaste situa
ties in het gebeuren, is al zo
vaak gedaan. De grap van de
ondervragende inspecteur, die
zijn eendjes staat te voeren
terwijl zijn te ondervragen
dame keurig haar verhaal doet
in de kamer van de inspecteur
is zelfs een tv-grap met een
baard. Maar ondanks dat is
Ronnie Barker goed amuse
ment.
Beter bijvoorbeeld dan „April
Love". Het idool uit de
vijftig, die in zijn eentje de
opmars van de rock and rol)
ook niet kon tegenhouden, Pat
Boone, wordt in „April Love"
meegesleurd in een concurren
tiestrijd tussen de rock and
rollende Elvis-adepten en de
liefhebbers van het „keurige
lied".
Love" Het idool uit de jaren
Elvis en Boone kreeg een zelf
de rol uit het hoofd te leren
voor .April love". Uit oogpunt
van de moderne muziekhistorie,
om altijd te kunnen blijven
zeggen: „toen is het gebeurd",
blijft de film wel waarde hou
den.
Voor het overige is het, behal
ve voor de Boone-adepten, een
weinig glansvol stuk werk van
de Amerikaanse filmindustrie.
Peter d'Hamecourt
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NOS: 18.45 (K) Brigadier Dog. NOS:
18.55 (K) Journ. E.O. 19.05 (K) Va
kantie '72: filmrep. 19.25 (K) In de
muzikale kring: oude muz. 19.45 (K)
München 1972. 19.50 Tenslotte. NOS:
20.00 (K) Journ. NCRV: 20.21 Men-
gesprekken. 21.20
De Engelse acteur Roger Moore, beter bekend als 'The Saint'
en 'De Versierderwordt de nieuwe James Bond. Hij heeft
deze heldenrol geaccepteerd, nu Sean Connery opnieuw te
kennen heeft gegeven dat hij niet uitsluitend geïdentificeerd
wenst te worden als 007. het geesteskind van Ian Fleming.
Filmproducers Albert Broccoli en Harry Salzman hebben de
de nieuwe gebruinde Bond tijdens een receptie in het Lon-
dense Dor chest ei'-hotel aan de pers voorgesteld. Roger Moore
zal de rol van James Bond vervullen in de film 'Live and lei
die' (Leven en laten sterven).
sluiting. NOS: 22.30-22.35 (K) Journ.
Nederland II
NOS: 18.45 (K) Brigadier Dog.
NOS: 18.55 (K) Journ. VARA: 19.05
Mopsy. finse tekenfilm.
"Sthiopiërs (The Ethio-
Bud Greenspan. NOS:
(K) Journ. VARA: 20.20 Daar
19.15 (K) De Ethiopiërs (The Ethio
pians)
20.00
komen de schutters, TV-
Commissaris Maiigret: Maigret
htai, TV-film. 22.1
binnen: Dagdromen, TV-
Ohlnese Schim, TV-film. "22.15
Kom maa
serie. NOS: 22.40-22.45 (K) Journ,
HILV. I 402 M. EN F.M-KANALEN. NOS,
7.00 KRO. 22.30 NOS, 22.50 KRO.
.02 Het lev. woord. 7.07
Nws.
7.41-7.50 Echo)
Overweg, 8.30 Nws.
klass. muz. (gr.) (7.30 Nws.;
'7 leugdultz. 8.24
8.41 Moeders wil
doet leven, gespr.
(10.00 (S) mod. kam.muz. (10.30-
10.32 Nws.) 11.00 voor de zieken.
11.55 Mededel. 12.00 (S) gevar. progr.
(12.22 Wij van het land; 12.26 Mede
del. -
4.00 Boerenkool
Holland Grünkohl ftir
hoorspel. 14.30 (S) muz. middagprogr.
(15.30-15.32 Nws.) 16.00-17.00 Vraag-
gespr.) 17.00 (S) amus.muz. 17.25
Voor de kinderen. 17.30 Nws. 17.32
Echo. 18.00 licht progr. 18.30 Nws.
18.41 Echo. 18.50 Gramm.muz. 18.58
Marktber. 19.00 (S) licht platenprogr.
19.55 Kanjer Koning komp 20.00
vera.pl.progr. 22.00 (S) kabaret, show
en musical. 22.25 Overweg. 22.30 Nws.
22.40 Den Haag vandaag. 22.50 (S)
sportprogr. met veel muz. 23.55
.erenkleding,
jamaakt van
de prachtigste
stoffen, met ei
perfektie in
coupe en
afwerking,
vermaard over
geheel de wereld.
STER-directeur SmeekesActeurs kunnen niveau van despots verbeteren
Nu een prachtig "Stijlgroep
Groningen" kostuum
„an 298.-
De reclamezendtijd van de Ster
op Hilversum III wordt voorlopig
niet uitgebreid. Hoewel Hilver
sum III er mei ingang van 1 ok
tober zeven uur zendtijd per dag
bij krijgt en daarmee een vol
waardige zender wordt, ziet de
Ster voorlopig nog geen aanlei
ding om de minister ook om meer
reclamezendtijd te vragen. De
uitbreiding van de zendtijd be
treft de avonduren en deze zijn
voor de radio-adverteerders niet
erg aantrekkelijk.
Ster-directeur drs. C. J. Smeekes:
„Het is gebleken dat de reclame
zendtijd alleen verkoopbaar is. wam-
r de nieuwsberichten waarnaar
ons moeten richten tenminste
luisterdichtheid van 5 procent
I halen. De programmering op Hil
versum III 's avonds zou wel bijzon
der aantrekkelijk moeten zijn om
die luisterdichtheid boven de 5 pro
cent te krijgen". De heer Smeekes
I vreest dat ondanks de sterk toene
mende populariteit van Hilversum
De toenemende belangstelling voor
Hilversum III heeft, er inmiddels
wel toegeleid, dat de secondeprijs
voor de Ster-reclame, die sinds en
kele Jaren op 15 gulden staat met
ingang van 1 januari 1973 wordt
opgetrokken tot 22 gulden, hetgeen
iets meer is dan de tarieven van
radio Veronica.
Aanwijzingen in de richting van de
moeilijke concurrentiepositie waarin
de radiostations zich bevinden zijn
de luisterdichtheidsöijfers van Ver
onica en Nordsee. die na 19.00 uur
bij lange na niet een voor de ad
verteerders aantrekkelijk peil halen.
Of' Hilversum III dat wel lukt zal
men nog moeten afwachten.
Drs. Smeekts: „Hilversum III zit
bovendien met de moeilijkheid, dat
het door de gespletenheid van ons
omroepbestel door alle mogelijke
beperkingen is gebonden, terwijl
Veronica en Nordsee wat dat be
treft als god in Frankrijk kunnen
leven"
In verband met de zendtijduitbrei-
diing voor Hilversum III zal in het
najaar een extra luisterdichtheids-
meting worden gehouden. Smeekes:
„De resultaten daarvan, die pas be
gin volgend jaar verwacht worden
kunnen ons slechts een eerste indi
catie geven.
Er zal nog wel een tweede kwar
taalmeting nodig zijn alvorens we
ons enig inzicht kunnen verschaffen
omtrent de luisterdichtheid van de
nieuwsbulletins.
Vallen deze metingen gunstig uit
dan kunnen we pas mediio 1973 een
verzoek om meer reclamezendtijd
bij de minister indienen. Een en
ander zal dan zeker niet voor 1974
geëffectueerd kunnen worden".
De Ster heeft overigens op Hilver
sum III nog zeven minuten zendtyd
per dag ter beschikking alvorens
men aan het wettelijk vastgestelde
maximum van 24 minuten per dag
ia.
Behalve de tarieven voor radio re
clame worden eveneens de tarieven
voor tv-reclame verhoogd. Omdat
deze tarieven uitsluitend aan de
kijkdichtheid worden gekoppeld,
zullen de tarieven voor Nederland
II. dat een stijgende kijkdichtheid
liet registreren, behoorlijk om hoog
gaan.
Het tarief voor het reclameblok van
19.00 uur wordt verhoogd van 95
gulden tot 105 gulden en voor het
blok van 20.00 uur van 185 gulden
naar 230 gulden per seconde.
Voor Nederland I blijven de tarie
ven gemiddeld gelijk. De seconde-
prijs voor het blok van 19.00 wordt
verlaagd van 240 gulden naar 230
gulden. Vóór het blok van 20.00 uur
wordt het tarief opgetrokken van
345 gulden naar 355 gulden.
Dat de reclame over het algemeen
zo laag wordt gewaardeerd verwon
dert de heer Smeekes niet. „Het es-
tetisch peil hebben wij niet in de
hand. De eerste verantwoordelijk-
zijn adviseur.
Het is zo dat een enkele reclame
item het hele aanzien van de re
clame naar beneden kan halen.
Het niveau van de reclame kan ook
aanmerkelijk worden verbeterd. Dat
kan alleen door meer en meer ge
bruik te gaan maken van acteurs en
kan alleen door meer en meer ge
bruik te gaan maken van acteurs en
actrices", is de heer Smeekes van
mening.
„Vroeger mocht dat niet. Nu wel,
Ton van Duinhoven, Kees van
Kooten en WIm de Bie („die regel
matig tegen de reclame aanschop
pen maar er flink aan verdienen"),
en Rijk de Gooijer zijn er het be
wijs van.
De Ster-directeur ls wel van me
ning dat er een duidelijke scheiding
moest blijven bestaan tussen de ob
iectieve sfeer van het nieuws en d<
oorLichtlng en de subjectieve sfeer
van de reclame. „Geen nieuwslezer
of medewerkers van actualiteiten
14.55 EO. 16.00 VPRO. 20.30
21.00 VARA.
Nws. 7.11 Ochtendgymn 7.20 (S)
e gramm.muz.. report, en in-
tervws. met om 8.00 Nws. om 8.11
Radlojourn. en om 8.30 De Groente-
".00 Roemeense muz. (gr.) 9.35
9.40 (S) Speelmuz. (gr.)
00 Voor de kleuters. 10.10 popul.
rz.pl.progr.
11.00 Nws. 11.30
11.55 Beursber. 12.00
landbouw. 12.40 (S) De Brass Band
12.50 Recht en slecht, praatje.
13.00 Nws. 13.11 Aktual. 13.25 toerist,
inform, uit binnen- en bultenl. 13.55
(S) Promenade Orkest. 14.25 Spiegel
van Duitsland: inform, en muz. uit
de bondsrep. 14.55 opnamen- tijdens
de massale Bljbeltralnlng. en evange
lisatie-conferentie In Dallas,
15.25 rad.mag. met gew.
maandelijks progr.
16.00 report.,
ber., telef.
Nws.) 17.55 Mededel.: 18.00
de zieken,
komment.,
(16.00
>pn
•1. Artiesten Revue.
23.00 Nws. 23.10 Aktual.
23.20 Vlooi en plano: mod. muz.
lichte vok. muz. (8.00
.03 Joost de Draayer
HHPH Europees Poppari.
10.00 Nws. 10.03 De Eddy Becker
Show. 11.00 Nws. 11.03 De Vincent
Engelen Show. 12.00 Nws. 12.C
The Joe Blow
13.00 Nws. 13.0
Meurders Show. 14.00 Nws.
Ne<
16.03-18.00 De daverende dertig.
(17.00 Nws.)
Draadomroep
(Over de 4e lijn)
Vrijdag 4 augustus
Wolfgang Amadeus Mozart.
Uit „Thamos, Könlg
345. TussenspelenI
gro. Andante. Allegro
phonle Orkest o.
A gyp ten" KV
Maestoso Ale-
Allegretto.
Londens Sym-
Menuet. Allegretto. Trio.
Allegro. Phllharmonla Orkest
Otto Klemperer.
„Die Zauberflóte" KV 620. Tekst:
Nacht): Evelyn Lear (Pamt-
na): Frlts Wunderll
(Spreker): Hubert Hllten, Martin
Vantin, Manfred Rörl (Prl
Friedrlch Lenz (Monostatos); Hllde-
l( Priesters);
5s):
gard Hlllebrecht. Cvetka Ahlin,
glinde Wagner (Damej
nlng): Rosl Schwalger,
berg. Ralll Kostla (K
King, Marttl Talvela (Geharnasti
de Ko
Fah-
Berlljn) Dirigent: Karl Böhm.