Yoga-boeken van Kluwer: v. Lysebeth en Yesudian Soepeler politiek van Peking Weer een pijpleiding door een natuurgebied Lezers schrijven DUKEN IN VIETNAM EN WOLKBREUKEN Ander rijtje... DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1972 Wie naar drugs grijpt, probeert voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Die „eerste rang" is het bevredigen van de ingeschapen be hoefte aan een redelijke mate van evenwicht en geluk. Helaas denken sommige Jongeren, dat die bevredi ging langs de „brede weg" van roes verwekkende middelen verkregen kan worden. Menigeen heeft op tragische wijze ervaren, dat die weg weliswaar de snelste, maar ook de kortste en vluchtigste en bovendien de rampzaligste is. Gelukkig zijn er tegenstromin gen merkbaar, een religieuze in de gestalte van de „Jesus Movement" en een Oosters-geïnspireerde in de beoefening van yoga. Om dit laat ste (en dan in het bijzonder hatha- yoga) gaat het in dit artikel. Yoga is een zeer oud uit het Oosten af komstig systeem. Het wordt ten on rechte gekoppeld aan fakir-kunsten, waar het echter niets mee uitstaan de heeft. De naam is afgeleid van *n Sanskrit-woord, dat „verbinden" betekent en taalkundige gelijkenis vertoont met het Nederlandse woord „Juk", het Engelse „yoke" en het Franse „jotadre". De beste verta ling is ongeveer: „in het gareel spannen", daar de yogi zoals Ra- macharaka het formuleert bij zijn inspanning om lichaam en geest door de wal te beheersen on getwijfeld in het gareel komt. Yoga kent verschillende wegen: hatha-yoga voor versterking van het lichaam als instrument van het „hoger-zelf", bhakti-yoga als de weg van toewijding aan het godde lijke, raja-yoga als de weg van de naar binnen gerichte concentratie, enz. Maar welke „weg" de voorkeur wordt gegeven, nooit wordt gegre pen naar kunstmatige, eventueel chemische middelen om gedurende korte tijd *n roestoestand te be reiken. Hatha-yoga bajv. berust op een verbazingwekkende kennis van het menselijk lichaam, voornamelijk ge richt op verbetering van de adem haling (pranayama) en spierbe- heersing annex versterking van de inwendige organen door „houdin gen" (asanas). Men vergist zich als men hatha- yoga beschouwt als een aan acro batiek grenzende super-gymnastiek, in de zin die wij in het Westen aan het woord „lichaamsoefening" toekenning. In het Westen gaat het om (buitensporige) ontwikkeling van de spieren; het doel van hatha- yoga is door adembeheersing en asanas een toestand van welzijn te scheppen, die ook als tfien de Hjk bij een andere Veen (L. Veen in Amsterdam), tegenwoor dig bij Kluwer in Deventer. Hoewel het aantal boeken over yoga, in allerlei talen, in de loop der jaren sterk vermeerderd is, acht ik dat boekje van Ramacharaka (spreek uit: RamatsjAraka)juist met het oog op de „wetenschap der adem haling" als kern van hatha-yoga, nog altijd onovertroffen. Weinigen weten, dat Ramachara ka een Amerikaan was, William Walker Atkinson, die „yogi Rama charaka" als schuilnaam gebruikte. Zijn boekje verscheen in het begin van deze eeuw en het is dus onjuist, zoals zelfs in kringen van belang stellenden in yoga gebeurt, het voor te stellen alsof „yoga" pas na de Door C. J. Rotteveel in India gebruikelijke achtergron den niet ten volle wenst te aan vaarden een hoge mate van ont- innerlijke harmonie Ik meen met enige kennis van zaken over hatha-yoga te kunnen spreken. Als 14-jarige ontdekte ik, in 1925, in de bibliotheek van mijn vader het boekje van yogi Ra macharaka, „De wetenschap der ademhaling", dat in 1920 was uit gegeven bij P. Dz. Veen in Amers foort. Dat boekje van "n halve eeuw geleden bewaar ik ais een relikwie. Het was de basis van een kleine bibliotheek van honderd vijftig boe ken, die er in de loop der jaren zijn bijgekomen. Voor belangstellenden: dit boekje verschijnt, zij het met kleine ver anderingen, nog altijd, aanvanke- oorlog de aandacht getrokken heeft. Tussen de jaren '30 en '40 bezocht ik herhaaldelijk boekhandel Syn these aan het Lange Voorhout in Den Haag (bestaat nog), waar heel wat boeken over yoga verkrijgbaar waren. Kort na de oorlog gold het zelfde voor de .Oriental Bookshop' in het Haagse Noordeinde. Vooral in Den Haag bestond, met name in theosofische kringen, veel belang stelling voor yoga. Mijn collega dr L. A. Rademaker van „Het Vader land" schreef er in zijn blad ver scheidene artikelen over. Verheu gend is, dat de belangstelling in de laatste jaren is gegroeid. Sinds 1958 bestaat er een „Stichting Yo ga Nederland", gestimuleerd door de arts R. Polderman. Dankzij de uitgever N. Kluwer in Deventer is het aantal boeken, dat in het Ne derlands over yoga verscheen, aan zienlijk toegenomen. In dit verband wil ik de aandacht vestigen op de boeken van André van Lysebeth: „Yoga doen en be grijpen", dat in 1970 verscheen, en „Yoga voor gevorderden", een ver volg op het voorgaande, dat enkele maanden geleden van Kluwers per sen kwam. Beide delen zijn royaal geïllustreerd, zodat de belangstel lende precies kan volgen wat de (Belgische) auteur bedoelt als hij een beschrijving van een asana geeft. Er zijn op dit gebied in het buitenland tal van standaard-wer ken verschenen (Vishnudevananda, The complete illustrated book of yoga; Th. Bernard, Hatha yoga; Vithaldas, The yoga system of health; Iyengar, Light on yoga; Mukerji, Yoga und unsere Medlzin, enz. enz.) maar in Nederland bleef het, wat een overzicht van de asa nas betreft, aanvankelijk bij klei nere uitgaven. De prachtige boe ken van Van Lysebeth hebben de verdienste, dat bij herhaling naast de foto-in-zwart van een goed uit gevoerde asana *n in licht rood ge drukte afbeelding voorkomt van een of andere veel gemaakte fout. Een voortreffelijke indeling, die bijzon der nuttig is voor lezers en ge bruikers. Van belang is verder, dat Van Lysebeth wiens kennis van hat ha-yoga niet alleen gebaseerd is op wat hij leerde tijdens zijn verblijf in India, maar ook op jarenlange praktijk veel aandacht besteedt aan de ademhaling, naar mijn me ning het zwaartepunt van hatha- yoga, al moeten de voordelen van de asanas, zoals ik die in jarenlange oefening heb ervaren, allerminst onderschat worden. Bij dezelfde uitgever verscheen intussen reeds de achtste druk van „Sport en yoga", van Selva Raja Yesudian en Elisabeth Haich. eveneens met veel foto's. De titel vind ik niet helemaal gelukkig, om dat het woord „sport" btf ons nu eenmaal 'n andere betekenis heeft dan de feitelijke bedoeling van hat ha-yoga. De reden is overigens dui delijk: Yesudian schrijft aan het slot een hoofdstuk over dit facet van yioga, maar ook daar blijft de hoofdzaak: het wijzen vain de weg naar gezondheid en innerlijke rust. Naast de uitvoering van de asanas (houdingen) wijst Yesudian vooral ook op de genezende werking, die ervan te verwachten is. In dit verband dient onderstreept te worden, dat men de oefeningen met de nodige voorzichtigheid dient uit te voeren en, als er gelegenhid Is yoga te leren beoefenen onder toezicht van een leermeester, dient men daaraan de voorkeur te geven. „Yogi" wordt men niet van de ene dag op de andere. Er is groei en als Ik mijn eigen ervaring van een kleine halve eeuw overzie is er een duidelijke climax. Eén facet is na tuurlijk onveranderd gebleven/ het nuttige effect op de gezond heid. Het is daarom bijzonder ver heugend, dat uitgever N. Kluwer het aandurft met zijn uitgaven van yoga-boeken voort te gaan. Wie naar de uitwassen van het „Von delpark" kijkt, kan slechts consta teren, dat „Deventer" een gelukkig tegenwicht Is van Amsterdam". Plaatsing van ingezonden stukken behoeft geen redactionele Instemming te betekenen. De redactie behoudt zich het recht voor, brieven te bekorten of eventueel terug te zenden. De heer Rotteveel lijkt mij in zijn artikel van donderdag j.l. („Weer: verontwaardiging over bommen op Vietnam") nogal naïef als hij denkt, dat zijn opponenten ant woord zullen geven op de vraag aan het slot: „Mag men zijn „gelijk" dan toch gewapenderhand verwe zenlijken?". Pacifisten, al of niet theoloog, zullen nooit met ,Ja" antwoorden, want dan zijn ze geen pacifist meer. Antwoorden ze met „nee", dan komt de vraag aan de orde wat de Noordvietnamezen dan eigenlijk op Zuidvietnamees gebied uitspoken. Er is natuurlijk nog een derde mogelijkheid: rechts mag zijn gelijk niet gewapenderhand doordrukken, links mag dat wel. Maar dat kun Je niet openlijk zeg gen. Dat de Amerikanen hier en daar wei eens een bom in de nabijheid van dijken laten vallen, is aanne melijk. Wie een olieopslagplaats in de buurt van een dijk bombardeert, zal ook wel eens zo'n dijk in ge vaar brengen. Maar het is doorzich tige propaganda om daar zo'n druk te over te maken. Blijkbaar lezen de vrienden van Hanoi nooit de Noordvietnamese kranten. Nou, dat wordt dan tijd! Want in de „Neue Zlircher Zeitung" van 27 J.l. haalt de Hongkongse correspondent üMdh GrudinSki een artikel aan uit de „Hanoi Moi" van 20 juni, ge schreven door Tran Duy Hung, voorzitter van het dagelijks bestuur van Hanoi. Tran schreef daarin: „Het herstel van de dijken, die tengevolge van de wolkbreuken van 1971 beschadigd werden, is op som mige plaatsen niet in overeenstem ming met de technische mogelijk heden. Van een aantal verzwakte dijken, die waarschijnlijk vol met termietenkolonies en gaten zitten, werd niet eens ontdekt, dat ze no dig aan reparatie toe waren". Tran spreekt van dijken, die uit gehold zijn („von Erosion befallen") weggevreten, doorgebroken of door het water ondermijnd. Pas aan 't slot stemt hij in met de aanklacht, dat de luchtmacht van Amerika probeert het dijkenstelsel te versto ren. Een van de Noordvietnamese kopstukken geeft dus openlijk toe, dat de dijken zwaar beschaidgd zijn door de overstromingen van het vorig jaar. En aangezien de Noord vietnamese legers, die Zuid-Viet- nam zijn binnengevallen, een enor me hoeveelheid manschappen naar zich toe getrokken hebben, is het begrijpelijk dat er geen 'werkkrach ten over zijn om de schade van het vorig Jaar te repareren. De op- lossing is erg eenvoudig: gooi de schuld maar op de Amerikanen Dat de secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken dr. Car son Blake ook bij de bezwaarden behoort ligt voor de hand. In een artikel van drs. J. Klatter in het weekblad „Accent" van 22 juli lees ik, dat deze Blake in een brief aan de Gereformeerde Kerken omi.ge- schreven heeft: „De Westerse Ker ken moeten zich intensief bezighou den met de Oosteuropese situatie, want de marxistische zienswij ze wordt steeds belangrijker voor de kerken in het Westen. Het is evi dent, dat van alle wereldlijke filo sofieën het marxisme de populair ste en de meest overtuigende on der onze Jonge intellectuelen begint te worden". Drs. Klatter conclu deert: „Hier is gekozen". Dat lijkt me niet voor tegenspraak vatbaar. Van een marxist of althans sterke sympathisant als Blake kan men niet verwachten, dat hij de marxis tische dictatuur in Noord-Vietnam afvalt en dat hij oorzaak en gevolg in de huidige strijd uit elkaar kan houden. M J. C. BEKKER Plantsoen 2b ADVERTENTIE Macdonald CanadianTobacco Co,5JL*sjesdjkK)9, Rotterdam (D10)-295900 CONTESSA,fijn datje d'r bent In zijn wederwoord aan C. J. Rotteveel (27 juli) trekt prof. dr. A. J. Rasker vergelijkingen tussen de Duitsers en Amerikanen, geba seerd op uiterlijke gelijkenissen die het als propaganda voor Hanoa uitstekend doen, maar met de feite lijke geschiedenis een loopje nemen. Het zou van een dagblad wat teveel ruimte eisen om dat aan te tonen, maar om het ludiek te houden ver ander ik hieronder het rijtje van prof. Raskers Duits-Amerikaanse gelijkvormigheid in vergelijking tussen de nazi's en de Noordviet namese communisten. 1. De Duitsers bezetten gebieden, aldus prof. Rasker, waar ze niets te maken hadden en legden hun wil op aan volkeien, die daarvan niet gediend waren. Dat deden en doen de Noordvietnamezen in Zuid-Vietnam ook, men leze de dagbladen; 2. de Duitsers stelden handlangers aan in een marionettenbewind, dat deden en doen de Noordviet namezen ook, die in het noorden opgeleide lakeien zuidwaarts stuurden en sturen om de bevol king daar door terreur of oor logsgeweld aan zich te onder werpen; Voor de zoveelste maal worden we opgeschrikt door een bericht dat het olieconcern „Total" een pijp leiding wil aanleggen door het na tuurgebied „De Poel" in Zuid-Beve land. En weer schijnt een blijkbaar machtig olieconcern de ongelijke en oneerlijke strijd te winnen. Het is zonder meer grof dat en kele bestuursambtenaren en „To tal" de wil van de plaatselijke (en niet alleen plaatselijk) bevolking terzijde schuiven, weigeren inlich tingen te verstrekken waar men recht op heeft en geen enkel respect voor de natuur toont. Is het dan toch waar dat wij geregeerd wor den door onverantwoordelijke geld zuigers en natuurvernietigers? De onverkwikkelijke manier waarop B. en W.. van Borselen deze zaak be handeld hebben is zeer zeker geen reclame voor democratisch gemeen tebestuur. Als „Total" hier zonder meer zijn zin kan doordrijven, begrijp ik ook waarom de processen tegen olie- en gasconcerns die in de Wadden zee en het Ijsselmeer gaan of wil len boren, zo goed als geen resul taat opleveren. Blijkbaar zijn de ze concerns belangrijker dan ons welzijn. Trouwens ook andere wet ten zoals de verouderde mijnwet, moeten in dit verband drastisch worden herzien. Terwijl van alle kanten wordt gewerkt om milieube wuster te gaan denken en hande len, willen deze concerns onder de „heilige" dekmantel der economie er letterlijk en figuurlijk nog uit halen wat er inzit. Dezer dagen hoorde ik de toe spraak van opperhoofd Seattle in 1854, waarin hij ondermeer zei: „Zij (de blanken) doen met moeder aar de naar goeddunken en plegen roof bouw op haar. Hoe kunnen wij verkopen wat wij niet bezitten? Hoe kunnen wij de waarde in geld vaststellen van lucht, water en girond?" Mij dunkt dat wij en voor al bovengenoemde figuren dit in huai zak kunnen steken. Het wordt hoog tijd dat er aan deze prak tijken paal en perk worden gesteld. C. BOO IJ, Crocusstraat 1, Katwijk a. d. Rijn. 3. de Duitsers beschouwden de na tionale verzetsbeweging als mis dadigers. Dat deden en doen de Noordvietnamezen ook. Vandaar hun voortdurende activiteit om de nationale rebellen in Zuid- Vietnam uit te schakelen en te vervangen door slaven van Ha noi. Gebieden waar de regering van Saigon' steun van de dorps- bevolldng kreeg en een geordend burgerlijk bestuur tot stand ge komen was, werden door de gru welijke terreur van de Jaloerse handlangers van het noorden tot ruïnes gemaakt, waardoor mil joenen van huis en hof werden verdreven; 4. de Duitsers wreekten zich op de bevolking wegens steun aan de verzetsbeweging. Dat hebben de Noordvietnamezen ook vele ma len gedaan, denk aan Hué, waar duizenden die verzet hadden ge boden als ongedierte door de communisten werden uitgeroeid; 5. juist het noorden van Vietnam, allang „bevrijd" door de commu nisten, is er het ergste aan toe. Als de grenzen op het ogenblik opengesteld zouden worden en de vergelijking tussen noord en zuid openlijk tot uiting zou ko men, zou heel het noorden leeg- stromen, zuidwaarts wel te ver- Het is wel ontstellend, dat Noord- Vietnam ook nu nog allerlei misda den pleegt waarom Hitier en zijn handlangers tot oorlogsmisdadigers werden verklaard en bovendien een expansie-oorlog in nazi-stijl voert. In beide gevallen was en is het Amerika, dat bereid en in staat is die ziekelijke expansiedrift een holt toe te roepen. C. E. v. KRUININGEN, Langestraat 167, Leiden. PEKING (AFP) Peking is volledig gereed besprekingen te beginnen met de autoriteiten van Formosa over de mogelijk heid van "terugkeer van Tai wan naar China", aldus com- munistisch-Chinese kringen in diverse plaatsen van Zuidoost- Azië. Volgens deze kringen ge ven de plannen van Peking ten aanzien van Taiwan voorrang aan een vreedzame regeling via onderhandelingen en zij voor zien in een overgangsperiode van onbepaalde duur voor een communistische structuurher vorming van de "provincie" Tai wan. Dit is de eerste keer, dat communistische bronnen derge lijke duidelijke details hebben legeven over de manier waarop Peking "het probleem-Taiwan" poogt op te lossen. Over de buitenlandse belangen op Formosa heeft Peking maatregelen in petto, die gericht zijn op scha deloosstelling en afkoop in termij nen zonder dat er verliezen voor de buitenlandse maatschappijen uit voortvloeien. Deze plannen van Pe king ten aanzien van Taiwan ko men naar voren op een ogenblik, dat de regering in Taipeih twee van haar belangrijkste buitenlandse steunpilaren dreigt te verliezen: de Verenigde Staten en Japan. De nor malisering van de betrekkingen tus sen deze staten en Rood-China leidt immers tot een breuk met Formosa. Sinds bijna twee jaar al is de Chi nese diplomatie bezig geleidelijk aan een steeds vollediger isolement van Taiwan op het internationaal vlak tot stand te brengen, hetgeen gedeeltelijk de vriendelijke Chine se houding verklaart ten opzichte van regimes als in Addis Abeba en Athene., Wat China op het di plomatieke vlak heeft bereikt zal het. indien nodig, ook op het ge bied van economie en handel wil len bereiken. Genoemde kringen wijzen erop, dat China allereerst een oplossing van de kwestie-Tai wan via onderhandelingen wil, maar dat de tweede oplossing, bij mislukking van de eerste, zou kun nen neerkomen op een politiek die tot economische en commerciële verstikking van het Foxmaso moet lelden. In het licht van deze verkla ring lijkt het zeer waarschijnlijk dat de „bevrijding" van Taiwan de uiterste doelstelling is van de bui tenlandse politiek die China nu al twee jaar voert en men mag ver wachten dat deze buitenlandse cam pagne wordt voortgezet tot de kwes- tie-Taiwan tot een oplossing is ge bracht. Overigens heeft de regering in Peking rekening te houden met de mening van de twintig miljoen overzeese Chinezen, van wie de Talwanners het grootste deel vor men. Deze openbare mening bulten China heeft Peking ertoe gebracht de laatste maanden meer aandacht te besteden aan gebaren van ont spanning en geruststelling, zoals het weer in omloop brengen van de klassieken uit de Chinese letter kunde. het (beperkt) hervatten van godsdienstige bijeenkomsten, het dragen van de rok, het verwerpen van de excessen van de „culturele revolutie" en het uitschakelen van extremistische elementen. Al de ze gebaren hebben duidelijk ten doel te tonen, „dat China een land is als de andere". Nog meer betekenis moet volgens bedoelde communistische kringen worden gehecht aan de nieuwe politiek die Peking sinds en kele maanden voert ten aanzien van de in de gehele wereld verspreid wo nende Chinezen. Terwijl in het ver leden de tendens was de overzeese Chinezen aan te moedigen naar het vaderland terug te keren aanvaar den de autoriteiten thans het ver trek van grote aantallen Chine se burgers die zich- bdj hun familie in een Chinese gemeenschap in het buitenland willen voegen. Dit ver trek heeft de laatste maanden ver scheidene duizenden belopen, zo heet het, en het is opmerkelijk als men tussen Kanton en Hongkong reist en tal van Chinezen de grens ziet overtrekken. De Chinezen in het buitenland krijgen zelf ook op grote schaal toestemming naar Chi na te komen om him familie te bezoeken en de traditonele cultus te beoefenen op het graf van hun voorvaderen. De autoriteiten in Pe king hebben er zich rekenschap van gegeven, dat het merendeel van de reizigers die China bezoekt een gunstige indruk ven het land heeft gekregen. De overzeese Chinezen vertegenwoordigen, samen met de Japanners en ook de Amerikanen, een van de drie categorieën die Pe king graag ziet komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11