'Frenzy': betere Hitchcock Een verwarrende schets van volledige reddeloosheid 'Grote' Nederlandse lijkt nu van grond speelfilm komen te Kant en klare kunsthars vnlpasta CIAO MANHATTAN", ONDERGANG VAN SUPERSTAR Amerikaans instituut vecht voor oude films Even wegdromen met Angelique-sprookje PORION 7RIJDAG 28 JULI 1972 film PAGINA 11 Een boerenzoon uit Texas rijdt rond in Amerika in een oude Mercedes. Zo maar, zonder doel wat rondkijken. Plotseling ziet hij langs de weg een meisje lif ten en hij stopt. Het meisje stapt in, valt over hem heen en zakt helemaal uitgeteld in el kaar. De jongen rijdt haar naar huis. Zo begint de film "Ciao! Man hattan". Dat meisje heet in de film Susan maar in werkelijk heid is het Edie Sedgwick. Zij 5was de dochter van rijke ouders in Californië. In de zestiger ja ren werd zij foto-model in New York en het symbool van de "scene" rond Andy Warhol en zijn Factory. Zij was zijn eerste echte "su perstar" die haar haar zilver verf de en in tijdschriften kwam als Life en op de voorpagina van Vo- que. Het was voor haar, dat Dy lan "Just like a woman" schreef. In 1965 werd ze door de Herald Tribune uitgeroepen tot "Girl of the Year". Door contacten met An dy Warhol ging ze drugs gebrui ken, vooral "speed". Ze kwam hiervoor tenslotte onder behande ling van een dokter. De film laat dit alles zien. In flash-backs komen beelden van haar tijd als een ster, bezoek aan allerlei orgieën en haar vriend schap met Paul America, ook een Warhol-ster. Geen vrolijke beel den. Verwarrend, deprimerend, chaotisch en zonder lijn, haar le ven is geen leven meer, ze gaat langzaam kapot. Tijdens opnamen van de film moest Edie in een ziekenhuis worden opgenomen en tegelijkertijd belandde de andere hoofdrolspeler, Paul America de gevangenis. Ook voor drugs. Ook dat is in de film te zien. Daarom is "Ciao! Manhattan" geen speelfilm maar het levens verhaal van Edie Sedgwick en haar omgeving. Het is allemaal echt gebeurd. Drie maanden na de laatste filmopnamen overleed Edie Sedgwick, 28 jaar oud. The Sixties De film is het verhaal van de "sien" rond Warhol en de sfeer waarin zij werkte (zoals dichter Allan Ginsberg, regisseur Roger Vadim en popgroep "Velvet Un derground"). Die sfeer was er niet alleen rond Warhols Factory, maar ook bij andere pop-mensen (die soms net als Edie er onder door gingen: Jimmy Hendrix, Ja- nis Joplin, Rolling Stone Brian Jones. De film "Ciao! Manhat- hattan" is daarmee een stukje do cumentaire geschiedenis van de beginperiode van de hippies en de subcultuur. Dat alles na het tijd perk van de Flower Power. Die tijd is voorbij en komt nooit meer terug. En Andy Warhol heeft zich ver der ontwikkeld, hij leeft nog steeds. Maar Edie stierf. Waarom ging ze dood, waarom moest ze drugs gebruiken? Ze zegt zelf in de film dat ze naar liefde zocht, maar dat levert geen langdurige resultaten op. Haar opvoeding is liefdeloos geweest. En ze ging er onderdoor. Maar waarom deed Andy War hol, wat hij deed? Daarover geeft deze film weinig nieuwe ideeën. In "Easy Rider" kwamen er af en toen nog een paar hints, maar in deze nauwe lijks. Het enig wat de film doet is in verwarrende beelden een leven afschilderen waarin geen grenzen meer zijn, waarin alles kan en wat voor sommigen uitloopt op de aMmjinniiiiiiniiii.'iHi:'.ii;;i:ii!i!Hii;niHii:iiiJii:Mi'iUGiiiiimiin..:inima Eén van de meest opmerkelijke films die Nederland deze weken heeft bereikt is de Weisman- Pal mer-productie „Ciao! Manhattan". De film beleefde zijn wereldpremiè re in Amsterdam, en zal binnenkort naar het filmfestival van Venetië gaan. Dat wil overigens niet zeg gen, dat de film ons land dan weer zal verlaten: er blijft een kopie in Amsterdam. Tony Kiesouw zag deze film, die in de vaderlandse pers nogal te genstrijdige recensies kreeg, gedu rende zijn eerste week. dood. Alles is „fucking buli's shit": "ak wil nu plezier hebben, het kan me niet schelen of ik eerder dood ga". De boodschap is: "Er is geen boodschap". Maar waarom? geen antwoord uit de film. Het is gewoon zo. Op die manier vervalt elke re delijkheid en kan Je heel makke lijk een film maken omdat alles te gebruiken is. Er is toch immers niets dat Je bepaald wil zeggen. Toch is de film omgeven door een pretenties als zou iets totaal nieuws te zien zijn. Nooit eerder vertoond. Dat is niet zo. De din gen die gezegd worden zijn bekend en er zit veel bla-bla tussen. Mis schien dat de manier van filmen minder bekend is, maar ook die is niet geweldig boeiend. De film had een half uur eerder kunnen op houden of nog een half uur kun nen doorgaan. Vooral voor de genen die weinig relatie hebben met wat deze film laat zien zijn er weinig herkenningspunten. De film is "too far out". Maar misschien is het zinnig dat te zien, als een soort journaal beelden van mogelijk onbekende maar wel bestaande toestanden zeker in Amsterdam. Titel: Frenzy. Regie. Alfred „.jHitchcock. Voornaamste rollen: Finch, Barry Foster. Thea- Lido. Het grootste gedeelte heeft de oude itchcock zo langzamerhand wel "-jverloren. Zijn streken had hij tot kort nog steeds. Tot voor Jcort, want in zijn allernieuwste, "Frenzy", tekent zich het ouder orden van Hitch heel duidelijk J Het show-element, de dikwijls TVat stereotiepe spanning-oproep- 1 trucjes, zijn voor het grootste deel •verdwenen. Over blijft een Hitch cock, die met minder midde len wellicht iets minder bloedstol lende taferelen op het doek zet, tnaar die dat ruimschoots com penseert door een grote winst aan Bfeer. Minder bloedstollend wil oyeri- gens niet zeggen: niet meer span nend. Verre van dat: "Frenzy" is __een film, waar je voortdurend ge- 0boe id naar blijft zitten kijken. In de eerste plaats is dat te dan ken aan een degelijk, goed uitge werkt "plot", dat tot op het laatste moment verrassingen blijft bieden. Daarnaast vanzelfsprekend aan tie regie van Hitchcock, die altijd trefzeker is, en af en toe even- ëens zeer verrassend. f Het gaat allemaal om een man. file ten onrechte wordt verdacht sadistische moordpartijen aantal vrouwen wordt ver- •acht, en later met een stropdas [ewurgd, gevonden) toeschouwer weet wie de jtaerkeüjjke moordenaaris^iet hoe fverkelijke moordenaar is, ziet hoe onschuldige van de ene plaats ir de andere wordt opgejaagd, het "net" zich steeds verder hem 6luit. De onschuldige wordt tot levens lang veroordeeld, maar breekt op fouwe wijze uit om wraak te ne men op de werkelijke dader, die lij inmiddels ook kent. In diens huis gekomen wacht hem echter een verrassing. Een thema dat wellicht niet uit blinkt door originaliteit, maar waar toch nog altijd veel van te maken blijkt. Zeker voor mensen met de ervaring en de klasse van een Hitchcock. Daarbij wordt hij wel terzijde gestaan door Jon Finch, die in de hoofdrol uitste kend werk verricht. Mede dank zij hem is "Frenzy" een meer dan middelmatige thril ler geworden, één van de betere Hütchcocks. Dat de oude meester het af en toe toch niet kan laten om enig goedkoop huiver- en rilwerk uit de oude doos te halen (bijv.) in de scene waarin de echte moorde naar de vingers van een dood slachtoffer breekt) zij hem verge ven. BERT VAN DOMMELEN. WASHINGTON (AP) Via bemiddeling van het Ame rikaanse Filminstituut is de afdeling film van de biblio theek van het Amerikaanse con gres in de afgelopen vier jaar verrijkt met ongeveer 8500 oude films. Oude films gaan na verloop van tijd verloren als er geen maatregelen worden genomen om ze op nieuw materiaal over te brengen en zo voor het na geslacht te behouden. Duizenden meters film, die een overzicht geven van de ze den en gewoonten uit voorbije jaren, zijn reeds verloren ge gaan. Het Filminstituut heeft een aantal belangrijke films kunnen redden: Cecil B. de Mlille's "The 6quaw man" uit 1918. "Mr. Smith goes to Washington" met James Stewart uit 1939, W. V. Fields "So*s your old man" uit 1926, Orson Wells "Citizen Ka ne" uit 1947, "Wagon Tracks", met William S. Hart uit 1919, "Saving the mortgage" uit 1906. De meeste oude films zijn aan het instituut geschonken door de grote filmmaatschap pijen maar vele zijn afkomstig uit particuliere verzamelingen. Sommige werden gevonden in de kelders van oude bioscopen. John Wayne schonk de eni ge bekende 35 mm kopie van de klassieke western uit 1939 "Stagecoach", Joan Crawford copieën van 7 avondvullende films waarin zij speelde in de jaren 1945'55, Mary Pickford schonk ongeveer 50 oude films uit de Jaren 19091913. Zij had deze films zelf in 1920 gekocht Het Amerikaanse Filmin stituut is een particuliere stichting, die werd opgericht in 1967. Het instituut heeft een begroting van ongeveer 3 mil joen dollar per jaar. Het be houd van oude films rekent het tot zijn belangrijkste acti viteit. Behalve de bibliotheek van het congres heeft ook het Mu seum of Modern Art een groot aantal oude films. De collectie waarmee in 1935 werd begon nen telt ongeveer 8000 titeis. Het George Eastman House be zit een grote collectie stomme films van voor 1930. Volgens officiële schattmgei. zal ongeveer 80 miljoen dollar nodig zfjn voor het opnieuw op duurzamer materiaal overbren gen van alle bestaande oude films. De bibliotheek van het Con gres is in het b.i/it van films gemaakt sinds 1894. Omdat er niet voldoende ruimte was voor het bewaren van het hoogst ontvlambaar filmmateriaal be hoefden tussen 1912 en 1942 geen copieeën van filmsbij du hoefden tussen 1912 en 1942 geen copieeën van films bij de bibliotheek van het Congres te worden gedeponeerd. Men probeert nu zoveel mo gelijk de gaten in de collects op te vullen. Een eigen labora torium voor het overbrenge' van oude films op minde' brandbaar materiaal is twe jaar geleden gereed gekomen. De restauratie van een oudi film kost tussen de 1400 en 3000 dollar. Titel: Angelique, deel 2 Voor- naaimste rollen: Michele Mer- cier, Robert Hossein, Jean Roche- fort Regisseur: Bernhard Borde- rie Theater: Camera. een heel bijzondere. Ze gaat recht door zee, en beschermt iedereen die zonder reden wordt gesla gen. Soms als een Dolle Mina. Ze neemt het cp voor de „underdog" Dat is Angelique. Voor brute vreemden heet ze ..De Markiezin", echtgenote van een graaf aan het hof van de Franse Lodewijk XIV. In die tijd van het grootse paleis Versailles leeft Angelique, de lie veling van de Franse koning zelf. Haar man (de graaf) is opge hangen en dood. Tenminste, dat denkt ze in het eerste deel van de film dat vorige week in het theater aan de Hogewoerd draai de. Deze week het tweede en laat ste deel. Angelique ontdekt dat haar man leeft en Zij gaat naar hem op zoek .Uiteindelijk met ssuces. Met veel geluk en haar bekende schoonheid bereikt zij haar doel (velen doet ze een plezier door even diep te bukken mét haar laag decolleté). Aan het eind van de film, blijkt haar man een Held te zijn. En zo vindt zij hem. Te mooi om waar te zijn. En vaak te simpel en te sentimenteel. Wie Wil er geen held worden? Ange lique is een droom, een kruising tussen Robin Hood, Jeanne d' Arc en Flipper. Een Heldin uit een sprookje. Zou ze het ideaal zijn van veel vrouwen? En waarom? Daar is nog veel over te zeggen. Voor de lezers van het boek is de film in ieder geval een fijne avond film. Eigenlijk een soort Uitgebreid televisie kijken. TONY KIESOUW de hoofdstad. Camera: Mat van Hensbergen. De film komt binnen kort met de gelijknamige elpee uit. Het lijkt erop, dat de Neder landse film waarschijnlijk vooral dankzij de successen van „Wat zien ik", „Blue movie" en [)e inbreker „Daniël" van de grond komen. Eindelijk lijkt het klimaat Meu- dan toch rijp voor het opzetten ienrnoff verschijnt, maakte Frans van wat grotere producties dan Weisz een thriller in Amsterdam het "art-house"-werk dat sinds p^t Rijk de Gooyer als Glimmie de jaar en dag met veel moeite en steun van CRM tot stand komt. De commerciële Nederlandse film, dat wil zeggen de avondvullende bioscoopfilm, krijgt vastere voet aan de grond. Op het ogenblik wordt er tenminste door een aan tal vaderlandse regisseurs nijver gewerkt aan een voor Neder landse begrippen uiterst groot aantal "grote" films. Klapstuk ken moeten natuurlijk de verfil ming van Jan Wolkers' boek „Turks fruit" door „Wat-zien-ik" Paul Verhoeven en Nicolai van der Heijde's „Angela" met in de hoofdrol de Amerikaanse Barbara Seagull gaan worden. Een korte inventarisatie van de verdere ac tiviteiten Paradiso Een produktie van Gijsbert Versluys onder regie van de Engelsman Pe ter Neal laat in en rond het beken de Amsterdamse centrum popmu ziek horen van onder meer „Cahned Heat" en CCI. Nederlands meisje (Dicky van Dorsten) en Engelsman (Peter Dale) ontmoeten elkaar in inbreker, die naar de stiefdochter (Willeke van Ammelrooy) van een bankier (Bob de Lange) op zoek Chiem van Hcuweninge en Rob du Méé schreven het scenario van de film, die in september uit komt. Bij de beesten af Er zijn nog meer plannen in voorbe reiding, terwijl er uit België zeker ook speelfilms verwacht kunnen worden met een gedeeltelijk Neder landse inbreng. Zo heeft Wies An dersen zijn regisseursdebuut ge- MARTINE BIJL V.D. Wim Verstappen maakt na het suc- van zijn „Blue movie" ander maal een vrije produktie, die voor lopig „V.D." heet en die in de om geving van Aerdenhout een vrij moedige kijk op de betere kringen gaat geven. Op 15 augustus begin- de opnamen, waaraan onder sr Kees Brusse. Ank van der Moer. Willeke van Ammelrooy, Guus Oster en Mart ine Bijl mee werken. KEES VAN KOOTEN beelden uit de gehele wereld ge dragspa ralellen tussen mensen en dieren laat zien komt rond Kerst mis in vele Nederlandse bioscopen. Anton van Munzter deed de foto grafie, Otto Ketting componeert de muziek en prof. dr. G. P. Baerends zorgde onder meer voor de weten schappelijke begeleidine t duktie voert Rolf Orthcl. Het dwaallicht Een Nederlands-Belgische coproduk- tie onder patronage van Max Ap pelboom heeft de bef aam die vertel ling van Willem Elsschot over twee matrozen, die in de Antwerpse ha ven op zoek zijn naar een onvind baar hoertje uitgekozen voor verfil ming Frans Buyens doet de regie FONS RADEMAKERS maakt in een thriller, der meer Kees Brusse heeft meege werkt. Fons Rademakers ziet een lang ge koesterd plan verwezenlijkt om Am sterdamse thriller van schrijver Nicolas Free ling te verfil men. Maandag beginnen opnamen voor een geschiedenis van welopge voede Engelse Jongens, die onder vloed van een playboy (Hans Dage- let) raken. Inspecteur Van Falk, die oorspronkelijk door Orson Welles zou worden gespeeld, krijgt nu vertolking van Brian Marshall. Engelstalige film komt waarschijn lijk begin volgend Jaar in de bios copen. Jddy van der Enden doet de fotografie. Het circus staat op stelten Van der Horst RIJK DE GOOYER K&rst van de Meulen, pas afgestu deerd aan de Filmacademie, maakt In Zuid-Duitsland op het ogenblik een jeugdfilm voor Gofilex, de ver- Ko huurmaatschappij, die ook de Koedijk. Kees van Kooien schreef jeugdfilms van de Limburgse ci- het scenario. Opnamen beginnen I neast Van der Linde uitbrengt. Vier Geen paniek Rijk de Gooyer en Jjh. kamp in kluchtige kom klusjesmannen onder regie Herman van der Horst heeft vergevorderde plannen voor een avondvullende film, die het midden houdt tussen een documentaire en een speelfilm. De produktie zal waarschijnlijk binnenkort op gang komen. oianiirtiuiKiiiiiiiuiiKiniiiiiiiuiiiMiiiintUiiiinniUiiHiiiiiHUiiBiiiHinG Blijvers We gaan nog even door op de oude (vakantie-)voet: op twee na alle Leidse dagfilms werden gepro longeerd. Onder die blijvers Zijn de pas binnengekomen A clockwork orange en Bangla Desh, die nog wel even zullen blijven, gezien de ervaring in andere steden. Verder het bekende lichtere werk: De Fu nès, en Norman Wisdom. TRIANON handhaaft „The con cert for Bangla Desh", de zeer fraaie verfilming van één van de grootste pop-gebeurtenissen van de laatste jaren. Een film, die nu eens niet alleen interessant is door de muziek hoewel die wel centraal staat maar ook door de zeer fraaie wij ze waarop de verrichtingen van de pop-groten (George Harrison, Leon Russell, Ringo Star, Eric Clapton om er maar een paar te noemen) op het celluloid zijn vastgelegd. Een aanrader. LUXOR zal voorlopig de laatste Stanley Kubrick ,A dockwork orange", nog wel prolongeren. Een wat vreemde, maar zeer boeiende film over een Jongeman, die van zeer gewelddadig via een „hersen spoeling" zeer vreedzaam, zelfs pas sief wordt. Kubrick's bekende (Van o.a. „2001, a space oddysee") wat makabere, science- fiction- achtl- ge stijl doet ook veel. REX laat Norman Wisdom nog een weekje grollend en grappend door sex-land trekken. Hoewel de film een nauwelijks origineel thema heeft (een huisvader zet op olijke wijze de bloemetjes buiten, maar moet moeilijke toeren uithalen ora zijn goede naam daarbij te bewa ren) en hoewel Wisdom niet alles uit zijn rol haalt, is het een ver makelijk brok amusement gewor den. STUDIO moet intussen wel dol zijn van Louis de Funès in „Samen uit, samen thuis", een film die in Lei den bijna onuitroeibaar schijnt te zijn. In eendrachtige samenwer king met andere gerenommeerde komieken als Bourvil en Terry Thomas wandelt het kleine Franse baasje De Funès vrolijk door een verhaal over de moeilijkheden van een stel Engelse parachutisten, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk belanden. Een vertegen woordiger van het betere dijenklets- werk. Kinderfilms REX prolongeert ten vierden male „Pippi Langkous" in de kinderma tinee. Dezelfde Pippi als op de tv, een spannend avontuur en vooral: Nederlands gesproken. Voor de kin deren moet dat genoeg zeggen. STUDIO doet het ook nog even met de film van de afgelopen we ken: „Sjors en Sjimmle" voor de vijfde keer. Een film die in Ne derland is vervaardigd, en die alle elementen van een goede kinder film in zich draagt: humor, karak ter en een spannend, lekker ver haal. CAMERA draait deze week „Ursus, de leeuwenkoning", een gek, aar dig verhaaltje over de koning der dieren. Voor de allerkleinsten, en ook wel voor de wat oudere kin deren een film waar ze plezier aan kunnen beleven. Nachtfilms fflIlll!il:illi!ll!.l'!i:.lli;''IU'T' l!'IIKIliin"ll.il''!!!!lli?i:.'!l|lljmii!lllll|||[j|H|Hj|||lllll.lBMil^ CAMERA brengt deze week een uiterst spannend brok film op het scherm: Sam Wan a maker's „The executioner", in Nederland onder het motto „Verraad loert overal", gelanceerd. Een niet meer zo erg nieuw product, wel goed voor een avondje koude rillingen, klappertan den e.d. In de hoofdrollen beproef de krachten als George Peppard, Joan Rollins en Judy Geeson. REX laat weinig twijfel bestaan aan de inhoud van zijn nachtfilm: „Zij die vreemd gaan". Het bekende werk, voor de liefhebbers altijd at tractief. Film top-10 van Nederland i!IIIIUUIl!linii!!IUIll:!DII!lil!linillli:!i:!!:i>!'lllll!i!l I! IFHI ,U..li!:iDlifl AMSTERDAM (ANP) De film "Diamonds are forever" heeft in het eerste halfjaar van 1972 de hoogste omzetten in de Nederland se bioscopen behaald, zo meldt de Nederlandse bioscoopbond. ,31ue movie" staat op de tweede plaats. Dan volgen: 3. The Aristocats, 4. French Connection "bestemming Brooklyn"), 5. Wat zien ik, 6. Ana- tevka, 7. Trinity is still my na me (Vier vuisten van de duivel), 8. Daniel, 9. Strawdogs (genade loze afrekening) en 10. A clock work orange. ADVERTENTIE DOE-HET-ZELVERS ATTENTIE! Wat slecht te repareren lijkt lukt met PORION, de ln Zwitserland ontwikkelde universele kunsthars VUL/STOP/PLAMUUR-MASSA. Gebruiksgereed, geen verlies van resten, onbeperkt houdbaar. On misbaar bij elk karwei. Hecht op al les: op hout. steen, beton, metaal, tegels, glas, noem maar op, en zowel op droge als vochtige ondergrond. Onschadellj k voor de handen. Krimpt niet, zet niet uit, scheurt niet. (r) 1 kg ƒ6.55, 2 kg 15.30. 5 kg 2M»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11