„Centraal Comité" van de
Wereldraad naar ons land
Van 13 tot 23 augustus bijeen in Utrecht
WOORD VAN BEZINNING
Ik zie het niet
meer zitten...
Kerkdiensten Leiden en omgeving
ZATERDAG 22 JULI 191
In de komende maand zal Utrecht staan in het middelpunt
van de belangstelling van de werld, althans van de kerkelijke
wereld. Van 13 tot 23 augustus vergadert aldaar het Centrale
Comité (C.C.) van de Wereldraad van Kerken. Maar ook reeds
vóór die begindatum zal er een behoorlijke activiteit zijn, want
allerlei commissies en raden zullen nog bijeen moeten komen
om de laatste hand te leggen aan stukken die behandeld zul
len moeten worden en, zoals het in de kerkelijke wereld meer
gebeurt, zo zal het ook hier wel zijn dat het leggen van die
laatste hand niet de gemakkelijkste zaak is. Mensen met tegen
over elkaar staande gedachten zullen elkaar moeten vinden.
Soms kan het een kwestiez ijn van enkele woorden die al of
niet moeten worden geschreven.
Het is misschien eerst, nodig, eer
we verder gaan, iets te zeggen over
dat Centrale Comité. Wat is dat ei
genlijk? De Dereldiaad van Kerken
heeft momenteel 253 lid-kerken.
Daarbij zijn kerken die een groot
aantal leden tellen en over verschei
dene landen verspreid zijn, maar ook
kleine kerken, hele kleine zelfs, die
door de omstandigheden waaronder
zü zijn ontstaan of moeten leven
een bepaalde zelfstandigheid hebben
verkregen. In de eeuw waarin wij
nu verkeren, zijn de grenzen van
de landen nog al eens gewijzigd,
met als gevolg: overal minderheden.
Door het onafhankelijk worden van
de landen van de derde wereld zijn
er nieuwe grenzen ontstaan, met het
gevolg dat er ook kerkelijk andere
grenzen getrokken werden. Die We
reldraad van Kerken is natuurlijk
een log lichaam, op dezelfde wijze
als de Verenigde Naties dat ook zijn
Om de 6 of 7 jaar is er een grote
samenkomst (Assemblée wtaarheen
alle lidkerken hun afgevaardigden
sturen en waar het beleid voor de
komende Jaren wordt bepaald. Een
van de taken van zo'n Assemblée is
om uit haar midden de 120 leden van
't Centrale Comité te kiezen om t
beleid voort te zetten in de jaren,
dat de Assemblée niet bijeenkomt
Het zal geen gemakkelijke zaak zijn
om voorstellen te doen voor die 120
leden van het C.C. Daarin moeten
vertegenwoordigd zijn zoveel moge
lijk alle delen van de wereld en al
le "kerkfamilies" die er in de We
reldraad zitten. In het huidige C.C.
heeft maar één Nederlander zitting,
n.l. prof. dr. H. Berkhof.
Zeer algemeen
De Assemblée bepaalt het beleid
voor de komende Jaren, maar dit
kan moeilijk meer zijn dan een zeer
algemene beleidslijn. Aan het C.C.
wordt overgelaten dit beleid uit te
voeren en zo mogelijk in daden om
te zetten. Dit houdt praktisch in dat
het C.C. gedwongen is telkens weer
zelf een beleid te bepalen, want er
doen zich in de wereld en ook in de
kerken telkens weer nieuwe ontwik
kelingen voor en zo is het te begrij
pen dat er wel eens gezegd word'
dat de vergaderingen van het C.C.
belangrijker zijn dan die van de As
semblée. Ons land zal het dan nu be
leven dat dit C.C. hier bijeen komt
en daardoor komt heel de Wereld
raad van Kerken ons dichter on dei-
ogen dan gewoonlijk het geval is.
Dit is meteen een schone gelegen
heid om er in brede kring, op het
grondvlak van de gemeente, wat
meer aandacht voor te vragen. De
radio en televisie zullen er aandacht
aan besteden, doch dit zyn meest
al slechts enkele flitsen en ze kun
nen daarom zo licht een vertekenend
beeld geven. We hopen echter ten
zeerste dat er een dieper begrip zal
komen voor wat de Wereldraad wil
zijn.
De vergaderingen van de Wereld
raad van Kerken hebben altijd een
centraal thema waaronder de komen
de besprekingen worden gezet. Voor
ütrecht is dit: "committed to fel
lowship", wrat we misschien het
beste kunnen weergeven met:' ge
bonden tot gemeenschap. Het moei
lijke probleem voor de Wereldraad
Is altijd weer haar eenheid. Kerken
uit zoveel verschillende landen er
levend onder regeringen van heel
verschillende gestalte, komend uil
landen waar de kerk een heel ver
schillende plaats inneemt, kerken
ieder met hun eigen historie en
eigen gerichtheid. Maak daarvan nu
maar eens een eenheid. Die ene kerk
is er niet en ze zal er ook niet ko
men, zo is bij meerdere gelegenhe
den verzekerd. Doch iedere kerk dr
het lidmaatschap heeft aangevraagd
heeft daarmee ingestemd met het
aanvaarden van de Here Jezus
Christus als God en Heiland, vol
gens de Schriften en zij heeft zich
daarmee verbonden om mede te zo?
ken de gezamenlijke roeping te ver
vullen tot eer van de ene God, Va
der. Zoon en H. Geest.
Geen dwang
Elke kerk eist alle vrijheid voor
zich zelf op. Geen enkele kerk wil tot
iets gedwongen worden. Dat kan
ook niet. Elke kerk heeft een be
paald beeld wanneer er aan eenheid
gedacht wordt en dat beeld is be
paald door haar eigen verleden
Moeten andere kerken nu worden zo
als wij zijn? Wat kan er zo terecht
komen van de gemeenschap? En
toch is die Wereldraad tot op heden
niet uit elkaar gespat. Afgezien van
enkele kerken uit Z. Afrika, heef
tot nu toe geen enkele kerk die het
lidmaatschap had aanvaard, dit weer
losgelaten. Prof. Berkhof wees er in
een persconferentie vari 6 Juli o>
dat men bij alle spanningen die er
geweest zijn. toch niet uit elkaar i:
gegaan en dat de Wereldraad is ge-
Weken te zijn "een mogelijke onmo
gelijkheid". Zijn de kerken eigenlijk
ook niet geroepen naar een eenheid
naar een gemeenschap te zoeken, om
io een model voor de wereld te kun
nen zijn?
Op de Assemblée te Uppsala, een
paar jaar geleden, heeft men ge
speeld met de gedachte dat de We
reldraad een concilie voor heel de
christenheid zou kunnen worden
Wat wij nu als "raad" kennen, zou
dan "concilie" moeten worden maai
de Oosters-Orthodoxe Kerken zijn te
gen elke conciliegedachte. Toch
"komt er zo langazmerhand iets op
gang dat in die richting gaat. Men
heeft door de Oecumene in de ker
ken geleerd weer met elkaar I -
spreken, waar men vroeger lang6
elkaar heenleefde. Maar de vrijblij
vendheid is in de Wereldraad nog te
groot. Elke lid-kerk kan zich niets
aantrekken van besluiten die worden
genomen. Toch laat de praktijk zier
dat er in de jaren sinds in 1948 de
Wereldraad werd opgericht, wel de
gelijk iets veranderd is. Men heeft
een kerk ontdekt die over de Lands
grenzen heengaat en die ook heen
gaat over onze confessionele gren
zen. Gezamenlijk heeft men een
ideaal gezien. En hoewel een ideaa
nooit werkelijkheid wordt, toch kan
het wel degelijk van invloed zijn
Prof. Berkhof constateerde: wij zijn
door elkaar verrijkt.
Benoeming
Er is een heel programma dat in
Utrecht moet worden afgewerkt.
Een van de belangrijkste agenda
punten is het verkiezen van een
nieuwe secretaris-generaal, daar dr
Blake met pensioen zal gaan. Na
men voor een opvolger worden er
misschien wel gemompeld,
officieel zwijgt men hierover in al
le talen. Een tweetal besloten zittin
gen. Een secretaris-generaal is de be
langrijkste man in de Wereldraad
Niet dat hij een invloed heeft als 'n
secretaris van een communistische
partij, maar er wordt van hem
een wijsheid verwacht waardoor hij
taat is tegenstellingen die zich
altijd voordoen, te overbruggen. Zal
hij iemand zijn die komt uit de der
de Wereld? Zal hij een Oosters-Ortho
man zijn? We zullen moeten af
wachten. Voorts vermeldt het pro
gramma zittingen van allerlei com
missies. Maar in hoofdzaak zal het
gaan om de vraag in hoever het mo
gelijk zal blijken dat de Wereldraad
meer het karakter krijgt van een
concilie. Dat dit woord een enigs
zins andere inhoud heeft dan bij Ro
me. behoeft hier niet te worden ge
zegd. Geen gezag zal er boven staan.
Men zal zo lang met elkaar moe
ten praten tot men een oplossing
vindt in de tegenstellingen. Tot nu
toe is dat gelukt.
De Raad van Kerken in Nederland
treedt op als gastheer van het C.C.
Dat kan haast niet anders. Maar de
Ned. raad van kerken heeft deze
vergadering van het C.C. ook wilier
benutten om daardoor in ons land
meer bekendheid te geven aan he'
oecumenische werk. Op zaterdag 19
aug. worden uit elke gemeente en pa
rochie van de kerken die zijn aange
sloten bij de Raad van Kerken in
Ned. een paar mensen in Utrecht
verwacht voor een "oecumenische
ontmoetingsdag". Allerlei informa
tie die men wenst is er te krijgen.
Ontmoetingsmogelijkheden met le
den van het C.C. worden georgani
seerd en de mogelijkheid hun per
soonlijk vragen te stellen, ligt er.
In Tubingen is de bijna vijf eeuwen oude Burse, het eerste
dienstgebouw van de in 1477 gestichte universiteit, gerestau
reerd. De gevel hing al 35 cm over en de houtconstructie was
goeddeels vergaan. Voor ruim drie miljoen Mark is het fraaie
oude gebouw in goede staat gebracht en blijft daarmee een
blikvanger van de onder monumentenzorg staande Neckar-
gevel, die het universiteitsstadje zo bezienswaardig maakt. De
beroemdste internaatscholier was van 1512 tot 1518 Philip
Melanchton, een medewerker van Maarten Luther. Met het
herstel van het oude gebouw zijn de filosofen teruggekeerd
naar de Burse. Toch bleef niet alles bij het oude' het front
van het huis ivas vroeger groen en schittert nu in krachtig
rose.
Ook al ligt Genève, het middelpunt
van de Wereldraad, naar de tegen
woordige verhoudingen dan niet zo
ver van ons land, we bemerken tel
kens dat het voor menig meelevend
kerklid toch nog een hele afstand
is tussen zijn plaatselijke gemeente
en de Wereldraad van Kerken. Deze
afstand kan nu enigszins worden ver
minderd, doordat men iets, rij het
dan ook slechts een tipje, meemaakt
van een vergadering van het C.C.
Er is ook nog een andere mo
gelijkheid geschapen om een glimpje
van die bijeenkomst van de Oecu
mene op te vangen. Op zondag 21
aug. zwermen de leden van het C.C.
uit over heel ons land om voor te
gaan in een kerkdienst. Het ligt aan
de kerkeraad of aan de kerkeraden
zo men deze zondag in oecumenisch
verband samenwerkt, om dit te orga
niseren. Men kan dit ook weer zó
doen dat er enige ontmoetingsmoge
lijkheid is. Het zijn slechts kleine
dingen, maar deze kunnen toch
invloed zijn. Als aankomende knaap
hebben we een vergadering meege
maakt waar de bekende John Mott
sprak, de secretaris van de Wereld
federatie van chr. jongemannen ver
enigingen en president van het eer
ste Wereld-zendingscongres in 1910.
We zien de man nog voor ons zo
als hij daar etond te spreken. We
hebben er nooit veel van na kunnen
vertellen, maar toch heeft die per
soen van John Mctt 'n bepaalde in
druk bij ons achtergelaten en wel zó,
dat we later zijn gaan vragen naar
zijn werk. Het kan goed zijn per
soonlijk eens iemand te hebben ge
zien en gehoord.
Ik zie het niet meer zitten, of
ik zie 't niet meer hangen. Eén
van de modetermen die zich in
een bepaalde tijd voordoen en
op de duur ook wel weer ver
dwijnen. Zoals u geruime tijd
het woord „ergens" herhaalde
lijk tegenkomt en het vreemde
gebruik van het woord „ooit".
„Ooit was ik eens„ooit heb
ik eens gelezen
Soms zijn deze tijd-uitdruk-
kingen een weergave van een
mentaliteit, die 'n bepaalde tijd
eigen is.
Het lijkt er op dat wij in onze
tijd sterk geneigd zijn tot het
betrekkelijk stellen van bijna al
le waarden die vroeger betekenis
voor ons hadden. Dat is op zich
zelf geen wonder in een perio
de van veel veranderingen. Vroe
ger wisten wij, naar we meen
den, b.v. op politiek gebied, waar
we aan toe waren. We stemden
natuurlijk op de partij, waartoe
we ons met overtuiging rekende
Nu zien we het zo niet meer
zitten.
Voorzover men kerkelijk mee
leefde was men lid van de „ei
gen" kerk. Daar voelde men zich
thuis. Nu doen zich binnen de
meeste kerken en mede onder
invloed van de zgn. polarisatie
zulke nieuwe blokvormingen voor
dat wij het niet meer zien zit
ten. Waar moeten wij nog vóór
zijn en waar tégen?
Intussen is het gevaar groot
dat we alles gaan betrekkelijk
stellen en tot een zelfstandige
keuze niet meer komen; zelfs
geen behoefte meer hebben om
daartoe te komen. De mogelijk-
reid is dat anderen dan wel voor
óns zullen kiezen. Die zien het
wél ritten!
Men kan zich afvragen of er
daarvan niet symptomen aan
wijsbaar zijn, waaruit blijkt dat
we opnieuw rijp beginnen te
worden voor een of andere vorm
van dictatuur. Van welke zijde
die ook komt.
Dat lijkt op het eerste gehoor
onwaarschijnlijk. De opkomst
van Hitler was ook te wijten
aan het feit dat de massa het
niet mi
begon i
laat.
Het komt er op aan: onszelf
te willen zijn én blijven.
Bezinning op wat z.-ch op het
politieke en maatschappelij
ke vlak voordoet. Niet minder
op wat zich op 't kerkelijk ter
rein voordoet. Waar komt de per
soonlijke vrijheid of de vrijheid
van hele delen van ons volk in
het gedrang? Waar vinden wij
nü al de eerste sporen van ter
reur? Waar ben ik, bij alle ge
praat over mondigheid, helemaal
al niet mondig meer?
Wat het kerkelijke leven aan
gaat. er wordt u van alles gezegd,
en de menihgen zijn dikwijls
zeer tegenstrijdig. Temeer komt
het er voor u op aan om zelf
te luisteren naar de stem van
Christus, die u in het getuige
nis van apostelen tegemoet
klinkt. Nog steeds geldt het in
dringende woord van De Géne-
stet, dat nu evenzeer van waar
de is als een eeuw geleden„Zélf
moet gij 't zoeken en zélf moet
gij 't vinden".
„Ik zie het niet meer zo zit
ten". 't Is te begrijpen dat we on
der de veelheid van verschijnse
len zo nu en dan in verwar
ring geraken. Op de duur is dit
echter geen houding die past bij
ons mens-rijn. „Ik wéét aan
wie ik mij vertrouwe". Dat zegt
'n oud, eenvoudig kerklied. Niet
als uiting van eigenwijsheid,
maar als gevolg van kennis, in
dë bijbelse zin van het woord.
Kennis, die tegelijk ook is: lief
de en vandaarovertuiging. Deze
kennis heeft te maken met een
bepaalde keuze, met Christus.
Het is dan in ieder geval een
kennis, een overtuiging, waarbij
weniet bevreesd zijn voor een
gesprek, niet bevreesd voor een
eigen mening, bereid anderen in
him gedachten te respecteren, en
op onze hoede opdat we niet te
kwader ure overrompeld worden.
E. M. PANNEKOEK.
Ned. Herv. Preö..
Leiden.
ADVERTENTIE
Macdonald CaiiadianTöbacco Co., Sküsjesdijk 109, Rotterdam (P10)-29 59 00
CONTESSA,fijn datje d'r bent
Ede Ichtliuskerk Maria Parochie (zaterdagavond 7 u.)
Leiden Hervormde Gemeente
Hooglandse Kerk 10.00 u. Ds. C.
H. Bijl (Jeugddienst) 11.45 u Oecume
nische studentendienst, 5.00 u. Cand.
M. C. v. d. Meer 's Gravenzande.
Marekerk 10.30 u. Ds. H. W.
Burgy. 10.30 u. Ds. H. W. Hemmes
Konlngskcrk 10 u. N. K.
Bevrijdingskerk 9.00 u. Dr. W.
lethlehemkerk 10.00 u.
Vrijz. Hervormden (aula
Merenwijk 10.00 u. Oecumenische
Zulderkerk 10.00 u. ds. J. B. vai
der Sijs.
Petrakerk: 10.00 u ds Dronkert, 7 i
ds. Post.
Bel of te kerk: 10.00 u. ds. Post. 5.00 u.
ds. Maaskant.
Bevrijdingskerk 9.00 u. ds. Van der
Zwaan. 5 u. ds. Dronkert.
Groenhoven 10.00 u. ds. Maaskant
De Mirt 10 u. de heer Bakker.
Mierennest 10.00 u. de heer Kroon
Petrakerk dienst voor doven 10.30
uurde heer Leenhout.
Gerei' Kerk (vrijgem.) 10 en 4 u.
Baptistengem. 8 (Oude Rijn 3) 10 u.
dhr. A. Stringer.
Evang. Lugh. Gem. 10.15 u. ds. W. L.
Steinhart, Utrecht.
Leger des Heils 10 u. HelUgingsd.
7.30 u. verlossingssamenkomst.
Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30
u. Hollandse dienst.
Evang. Chr. Gemeenschap (Middel
stegracht 3) 10 u. de heer Dlkkes.
Hartebrug (zat. av. 7 u) 8, 9, 10, 11
2.15 en 6 u.
Stud. Parochie (zat.
Leonarduskerk
St. Joseph (zat.av. 7 u.) 8.30, 9.30, 11
n 6.30 u.
Lodewijkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30 11.
Rijndijk 24) 9.30 en 4 u. (dond. 8 u.)
Doopsges. Rem. Gem. 10 u. ds. L.
Laurense. Delfgauw.
Zendingswerk mlddernachtsroep.
(Zoeterwoudse Singel 21) 6 u. dhr.
ref. Kerk: 10
i Marijkestraat 9.30 u. Ds. P.
Hanemaaijer. Geref. Kerk Goede Her
derkerk 9 u. ds. M. van Harmeien.
6.30 u. ds. J. Vos. Maranathakerk 10
u. Kand. L. Tenijenhui6 Amsterdam.
J. R. Sijbrandi, Epe.
ds '/.wierts. Koude -
.30 u. ds. L. Tenijenhuis, Am-
1. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 u.
dienst des woords. Geref. Kerk Vrij
gemaakt 9.30 i
Feenstra. Voll
samenkomst. Leger c
Pred. J. Seijsener.
Benthuizen Geref Gemeente 9.30
u. Leesdienst, 3.00 u. kand. Hofman,
Klaaswaal.
Bodegraven Ned. Herv. Kerk
Dorpskerk 9.30 u. ds. J. H. Cirkel 18.3
18.30 u. ds. J. H. Cirkel Geref. Kerk
kand. Loosman
Cerk (vrijgem.) 9.30
i. leesdienst 16.16 u. ds. H. J. J. Feen-
tra. Geref. Gemeente 10.00 en 18.30 u.
eesdienst, Evang. Luth. Kerk 10.30 u.
1Roos, Gouda Evangelisatie-
Gelovigen 10.00 u. eredienst 18.30
woordverkondiging.
Boskoop Herv. Gemeente 9.30
ref. Kerk 9.30
stra. Maranatha-school. 11 u. de heer
Kampen uit Hilversum. Chr.
geen dienst. Pinkstergemeente 9.30 in
Concordia de heer Th. Verwoerd:
Verg. van gelovigen 9.30 en 5 u. in
lokaal Nieuwstraat 27 Bethel 9.30 u.
de heer J. Modderkolk R.K. Kerk
(dorp) zaterdagavond 7 u. en zondag
8.45. 10 en 11.30 u. H. Mis ontmoetings
centrum Snijdelwljk zaterdagmiddag.
5.30 en zondag 9.30 u. H. Mis.
llazerswourie Herv. Gemeente
9.30 en 6.30 u. ds. L. Boer. Geref.
Kerk 9.30 en 5 u. ds. Brink. R.K. kerk
St. Bernardus (zat. 7 u.) 9.30 en 11
Kerk St. Michael Rijndijk (zat.
zat, 7 u. zondag 8.30, 10, 11.30
St. Martinus zat. 7 u. zondai
10. 11.30 en 12.45 en 5 uur.
Iiooginade Herv.
10 u. ds. De Groot Apeldoorn, 6.30
De Vos, Katwijk
Kerk 10 u. ds. J. Vroegindewey oppas
dienst 6 u ds W. Kool. Oude Kerk 8.30
u. Ds. C. Treure, Baddienst 10 u. Ds.
D. W. Koelman, oppasdienst 6 u. Ds.
de heer Van Oosten-
W. Koelman. Groen
Ds. C. Treure, Zee]
Vries. Wijk-
- _0 u. Pfarrer
Fr. Wattjes uit Hoengen (Did.)
gebouw "De Hoeksteen" 10
Ds. J. Snoey 5
rriymfatorkerk 9X
Ds. H. Alsmeier, van Veldhausen
5 u. Ds. J. Snoey. Chr. Geref
10 u. ds. H. C. van der Ent 5
H. C. van der Ent. Gebouw Re-
raat: Geref. Kerk vrijgemaakt
Leesdienst 3 u Leesdienst Ge-
Kerkgebouw Louwestrai
juli: 7.30 u. Ds van den Berg. Volle
Evangeliegemeente Katwijk, zaal in
de openbare school. Voorstraat 100,
9.45 u. Soefi Beweging. Universel,
kerk 10 u. prof. dr. J.
den Brink.
Kinderneven-
dienst mevr. van den Hoek Hoofdstr.-
kerk 10 uur en half 7 ds. G. van
Loenen. Kindernevendienst 5—8 Jaar
Scheppingskerk 9 en half 11 ds. A.
Geense Klndernevi
hr. Dijkstra 10.30 u.
ore
12.00 V
Lei nu
u. dienst geref. Kerk
11.15 U
Lisse Herv. Gem. Grote Kerk 9
u. ds. H. G. Oostinga 7 u. ds. H. G.
ref. Gemeente 10 en 4 u. ds. W. Suy-
ker. Geref. Kerk Vrijgem. (Prinses-
senstraat) 10 en 2.30 u. ds. A. Kuiper,
Amstelveen, Geref. Kerk Vnjgem.
H. G. Oostinga. Geref. Kerk 10.30
(Salvatori) 9.30 en 5 u. Dier
Woords. Oud Geref. Gem. 9.30
Dienst
Welkom, Bondstraat. R.K Kerk St.
Agatha Parochie (zaterdagavond
Nieuwkoop Remonstrantse Ge
meente 10 u. ds. A. D. Bol-Bax R.K.
Kerk zat. 7 u. zondag 7.30, 9, 10.45 en
7 u.
Nieuw veen Geref. Kerk 9.30 u. de
heer J. De Best, Rijnsburg 7 u. de hr.
Goedhart, Nieuwkoop. R.K. Kerk,
zat. 7 u. zondag 9. 10.45 en 5 u.
Nieuw-Vennep Herv. Gemeente:
9.30 u. de heer K. Nooij. Utrecht, 19
ds. Ruitenberg, -|j
Kerk 9.30 en 3 u. ds. W. de Graaf RK
Kerk zondag 9 en 11 u.
Noordwijk Herv. Gemeente 10.30
u. Vlnkenlaankerk Cand J. Pronk
(Amsterdam). 10.00 u. Oude Kerk
(Hoofdstraat) Ds. W Kansil (Heeren-
Evangelis
,n der Ki
Amersfoort) 3.30 u. Schoolstraat: W.
Schoolstraat i
Vroegindewey (Eemnes). Geref. kerk
Vlnkenlaankerk nog niet bekend.
Vinkenlaankerk Ds.
len (Bennebroek)
H. J. Swlei
Rijn) 10 u. Hoofdstraatkerk Ds. R.
S. Elgersma 7.00 u. Hoofdstraatkerk
u. Stichtlngskerk
Ds. H. J. Swlerts (Koudekerk
Clgersma 7.00 u. Hoofdst
K. Dronkert (Lelden. R.
Maria ter Zee. Zondag 7.30 en 9.00 u.
ivijkerhoul Hei
R.K. St. Viktor
8. 9.30, 11 en 18 u. R.K. H. Hart
Jezus in De Zllk zat. av. 7 u.
10 en 11.30 u.
Oegsl gcc.xi Herv. Gemeente Groe
of Willlbrordkerk 9. u.
(ingang Wijttenbachweg) 19
u. ars. M. C. Kersten (Scheveningen)
R.K. Kerk St. Willlbrordkerk zaterd.-
avond 19 u. zondag 9 10.30, 12
saterdagavond 18.30
Kersten (Scheveningen)
Mariënpoelstr Leiden
Ver. vrijzinnig hervormden Pauluskerk
Apeldoorn (Rijs-
hoff. Geref. Kerk vrijgemaakt buiten
9.30 u. ds. De Vos. Katwijk. Geref.
ds. H. v. Niel, 5
Niel. Koningshof 10.30 u. de heer Wij-
leveld Geref. Kerk vrijgemaakt
Rijpwetcrlng R.K. Kerk 7.30.
burg, 18.30 u. (in Ontmoeting) ds. H.
J. van Achterberg te Leiden; Geref.
Kerk 10.30 en 19.30 u. ds. H. v. d. Berg
i Leusden Leid
Kooten, Delft. Ned. Prof. bond t
Kerk Willibrordus
Goede Herder (zat
11.30 u. H. Joseph
Herv. Gemeente
6 u. RK Kerk Meerbrug (zat.
8.45. 10.30, 12 en 6 uur.
Zwamnierdani Herv. Gemeeen'
10 u. ds. Goudzwaard. 6.30, F.
Franken. Woubrugge. Geref. Kerk 9.8
7) 8. 9.30, 11 en 5 30 v
Valkenburg Ned. Herv. Kerk 10
u. Kand. B. van der Nagel 6.30 u. Ds.
A. Makkenze, van Katwijk aan den R.
ref. Kerk 9.30 u. Ds. H. Rooze 5 u.
H. Rooze. Geref. Kerk vrijgemaakt
Geref.
ds. H. I
9.30 en 5
Voorhout Herv. Gem. 10.00 ui
Ds. Hoogenkamp. R.K. Kerk (zat.a
7 u.) 9, 10.30, 11.45 en 5.30 u.).
Voorburg, middagdlenst in Gerefor
meerde Kerk (17 u.) Hulp en Heil
10 u. Ds. P. Pera uit Leiden. Rijndijk
Leesdienst. R.K. Kerk Kerk Lauren-
ds. B. Eysinga 18.30 u. ds. J.
9.30 u. ds. N. J. Flink
19.00 u. ds. P. J. D. Malssen. Geref.
Kruiskerk 10 u. ds. H. J. Riphagen 17
ds. H. J. Riphagen. Oud Ger. in
wed. Zuidkade 158: 10 en 18.30 u.
Leesdienst. Chr. Afgesch. Gem. 9.30
en 17.00 u. ds. A. P. Verloop. R.K.
Kerk Ontmoetlngskerk 8.30 en 11.45,
en 6.30 u. (zat. av. 7 u.) St. Viktorkerk
8 en 10 u. (zat. av. 7 u.).