'Muziek is voor mij als een gebed' r/Bl mmwmE) Doodlopende speurtocht choreografe van een r(^yj\vSncfaag... i ...en gisteren! Sitarspeler Shri Jamal Ud Din Bhartiya: Top-Tien blijft tam ZATERDAG 1 JULI 1972 In een doorsnee flat acht hoog in Amsterdam-Osdorp heerst flower-power. Een klein gezelschap uit India dat zich daar heeft genesteld heeft ons iets te zeggen. Niet in woord of geschrift. Het zijn geen zendelingen die ons een reïncarnatie willen aanpraten. Het zijn musici die ons even op een paar dingen opmerkzaam willen maken. Allereerst natuurlijk op de door eeuwenoude tradities gevormde muziek van hun land. Maar Indiase muziek is meer dan zitten en spelen. Het is een manier van denken, van voelen, van de ander tegemoet treden, kortom van leven. In die geest praat Shri Jamal Ud Din Bhartiya, bespeler van een snaarinstrument dat sitar heet, er over: „Kijk naar die bloem." Hij pakt er een uit een vaas. „De musi cus die zich daarop concentreert met de Juiste mentaliteit moet goe de muziek maken." En even later „Stel dat hier een ernstige zieke ligt. Laat hem hier een paar maan den. Ik zou geregeld voor hem spelen en dan moet hij op den duur beter worden. Hak anders mijn arm er af. Muziek kan immers alles. Een cobra wordt er ongevaar lijk door. Een kind gaat door een wiegeliedje slapen. Dat is muziek." Bhartiya is niet in de eerste plaats naar Nederland gekomen om con certen te geven. Hij kwam hier ruim een maand geleden in gezel schap van Abdul Gafour. zijn bege leider op de tabla (trommels), met een ideaal voor ogen: het oprichten van een sitarschool. Nederland zou de eerste Europese natie met zo'n instituut worden. Waarom Nederland? Jonge leerlinge Kumari Darshan die al een half Jaar in Amsterdam aan het Ko ninklijk Instituut voor de Tropen sitarles geeft had haar leermeester bericht dat hier onder de jongeren een opmerkelijke belangstelling voor de Indiase muziek en speciaal de sitar bestaat. Bhartiya. die ook soortgelijke scho len heeft gesticht in New Delhi (samen met Ravi Shank'ar) en Bos ton kwam met zijn tablaspeler naar Nederland en nu kijken ze met z'n drieën, vanuit de met veel affiches van Air India, een rieten wandbe kleding en kussens op de grond flat, op het Sloter- NEDERIGHEID Het zelfstandig naamwoord dat in het gesprek met Bhartiya het meest voorkomt is „humbleness" (beschei denheid. nederigheid). Even een verschil tussen West en Oost illu- sterend pakt hij een schaal met noten en deponeert die met een kordaat armgebaar voor de bezoeker op tafel. „Zo doet men het hier." Vervolgens neemt hij de schaal te rug en zet die weer neer, maar nu met een gebaar als een penseel streek van Renoir bij het schilderen van een meisjeskopje. „En zo bieden we in India iets aan." De bezoeker gaat onwillekeurig was meer op zich zelf letten. Even later zegt Bhartiya: „Het lijkt wel alsof de mensen hier altijd het gevoel hebben dat ze zich tegen de samenleving moeten wapenen. Wij zijn anders, ook wat de muziek be treft. Wij gaan er vanuit dat alleen een goed mens goede muziek kan maken. Muziek is voor mij als een gebed. Je geest komt er mee los. Van mijn guru Ustad Amir Khan heb ik evenveel over god als over muziek geleerd. Het een komt voort uit het ander." Momenteel werkt Bhartiya regelma tig samen met een Amerikaanse pianist en een Nederlandse fluitist. Het antwoord op de vraag of die instrumenten niet onverenigbaar zijn met de sitar en ook op de vraag of een versmelting van Oos terse en Westerse muzikale elemen ten wel zin heeft maakt nog eens duidelijk dat hier gewoon sprake is van geheel andere priori teiten. Want Bhartiya zegt: „Wat is goed. wat is niet goed? Het is toch altijd zinvol wanneer mensen ergens een eenheid in trachten te bereiken. De intentie is tooh belangrijker dan het resultaat, dan de vraag of het ene toontje wel bij het andere com bineert." LUCHTKASTEEL Hoe lang duurt het voordat iemand de sitar behoorlijk kan bespelen? „Met een goede concentratie is na een jaar al een aardig resultaat mogelijk. Maar voor een werkelijke technische beheersing gaan er zeker vijf jaar voorbij. De instrumenten die uit India moeten komen kosten vier- vijfhonderd gulden." De scholo is voorlopig nog een luchtkasteel en Bhartiya is zeker geen miljonair. Het Holland Festival biedt mor genavond (zondag 2 Juli)in de Kon. Schouwburg in Den Haag Ca- valli's opera "L'Ormindo": in de Amsterdamse Stadsschouwburg Etc Company/La Mama (Demon/ Renard)in het RAI-Congrescen- trum in Amsterdam het Nat. Bal let met "De schone slaapster"; in het Amsterdamse Concertgebouw popconcert m.m.v. Focus, Alquin en Sail. Het Holland Festival biedt maan dagavond (3 Juli)in de Kon. Schouwburg in Den Haag Anna Sokolows Players Project (toneel en dans)in de Amsterdamse Stads schouwburg Etc Company/La Ma ma (Carmilla); in het RAI-congres- centrum in Amsterdam het Nat. Ballet met "De schone slaapster": in het Piccolo-theater in Rotter dam "De zangen van Maldoror", so lotoneel door Jules Croiset. Anna Sokolows Players Project Anna Sokolow. in Nederland dat de toeschouwer prikkelt en sti- - bekend door een aantal choreo grafieën van haar hand hier in gestudeerd. maakte in dit zilve ren Holland Festival haar op wachting met iets anders, dat zij echter geen experiment zou wil len noemen Gisteravond kwam Anna Sokolow's Players Project met een driedelig programma in de Amsterdamse Stadsschouwburg als begin van een korte toernee. Haar oogmerk was de danskunst niet meer als autonome kunstvorm te presenteren, maar een integratie tot stand te brengen met andere kunstvormen. De Ameri kaanse erkent, dat er al heel wat experimenten zijn geweest, die naar een fusie streefden, maar zij zag er veel valse effecten in. Liever geen pseudo-avantgarde, maar theater AMSTERDAM De vaderlandse Top-Tien biedt ook deze week weinig nieuws. Mouth and Mc- Neal staan met „Hello-a" nog steeds boven aan de lijst, gevolgd door Gil bert O'Sullivans „Matrimony" en Arne Jansens „Meisjes met rode haren". Nieuwkomers: Chris Mon- tez met „Loco por ti" en Procol Ha- rum met „A whiter shade of pale". De top-10 van deze week met tus sen haakjes de posities van vorige week: Amsterdam: 3. (3) Meisjes met rode haren: Ar ne Jansen 4. (5) Let's dance: Cats 5. (-) A whiter shade of pale (Ma- ADVERTENTIE CONTESSA,fijn datje d'r bent xi)Procol Harum. 6. (7) Give up your guns (Maxi) The Buoys 7. (-) Loco nor ti: Chris Montez Wings 9. (9) Little Willy: The Sweet 10. (4) Take me bak'omeSlade. Londen: 1. (1) Vincent: Don McLean 2. (2) Take me bak'ome: Slade 3. (-) Rock and roll part 11: Ga ry Glitter 4. (-) Little Willy: The Sweet 5. (5) Rockin'Robin: Michael Jac- 6. (4) At the club: Drifters 7. (6) Mary had a little lamb: Wings 8. (-) Puppy love: Danny Osmond 9. (7) California manMove 10. (3) Metal Guru: T. Rex New York: 1. (2) Song sung blue: Neil Dia mond 2. (5) Outa space: Billy Preston 3. (1) Nice to be with you: Gal lery 4. (8) Lean on me: Bill Withers 5. (7) Toglodyte (cave man) Jim my Castor 6. (6) Last night I didn^t get to sleep at all: Fifth Dimension 7. (3) Candy Man: Sammy Davis Jr. 8. (10) Too late to turn back now Cornelius Brother and Sis ter Rose 9. (-) I need you: America 10. (-) Amazing Grace: Royal Scots Dragoon Guards Bonn: 1. (1) Es fahrt ein Zug: Christian Anders 2. (3) Beautiful Sunday: Daniel Boone 3. (2) Am Tag als..: Juilana Wer- ding 4. (6) Beg. steal or borrow: New Seekers 5. (4) Samson and Delilah: Middle of the Road 6. (7) Poppa Joe: Sweet 7. (5) American Pie: Don McLean 8. (10) Metal Guru: T. Rex. 9. (-) Hab Sonne im Herzen Chris Roberts 10. (8) Heart of gold; Neil Young. muleert in een eenvoudige stijl. Op papier klinkt het mooi, maar de resultaten moeten er naar ziin. Dat was bepaald niet het geval. Buiten de grenzen van het specifiek dan sante moet er veel zijn. dat een goede ruil kan betekenen, wil men erdoor overtuigd raken. Nu werd lonken naar andere muzen, r heel bleekjes tevoorschijn trippelden. De keuze van „Act without words" van Samuel Beckett liikt een voor de hand liggende in Sokolow's op- toch niet juist, want de schrijver is er tot dergelijk punt van naaktheid in zijn dramatisch oeuvre mee te komen, dat zelfs een voorzichtige dansstilering die reductie al mis kent. Het Players Project keek er mee naar het toneel. Een sketch over de ontwikkeling van de jazz wilde cabaret beoefe nen. maar buiten een knipoog naar de klassieke dansbewegingen bleek veel te weinig puntige inspiratie te pas te komen. Men moet er niet aan denken wat een Sonneveld Albert Mol van zoiets zouden maken. Players Project is eigenlijk een mis leidende naam voor dit onderne- Men Dancers Project zou men er vrede mee kunnen hebben, ook al blijft het dan nog een tot doodgelopen speurtocht. In de verbeelding van acht schilderijen de surrealist Magritte bleeik dat het Amerikaanse groepje dichtbij de dans zelf nog het meest te zeggen had, ook al waren het maar spaar- vlagen, die dat lieten weten. In „Discovery" onthulde Tonia Shi- bij de muziek van C S. Hay- ward een ontluikende lichamelijk heid, die doet verlangen naar een terugkeer tot een danskunst binnen engere grenzen door Anna Sokolow P. Ruivenkamp Wat „Kort en Klein" betreft 1 is het na zaterdagavond gedaan met voorvallen en situaties, ge presenteerd door de vaste kern van één dame en twee heren. „Kort en Klein" gaat het medium tv voorlopig verlaten. Reden voor de VARA-tv om vanavond via Ne- derland I (22.15 uur) veertig mi- nuten terug te kijken naar de dit i seizoen gepresenteerde afleverin gen. Ook de veertien gasten zoals Willeke Alberti, Leen Jongewaard Ferd. Hugas, Piet Romer en Ria Valk komen vanavond nog eens aan bod. De meeste speelruimte blijft echter weggelegd voor de vaste Kort en Kleiners van dit seizoen, te toeten v.l.n.r. Jeroen Krabbé, Elsje de Wijn en Martin Brozius. NEDERLAND I 4.00 Journaal (NOS) 4.02 Pipo op Bizarra, tv-serie voor de Jeugd (VARA) 5.00 Kinderprogramma (VARA) 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Pop-zien (VARA) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Met de muziek mee (VARA) 9.30 Een klein uur U (VARA) 10.15 Hoogtepunten uit Kort en Klein (VARA) 10.55 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Koor- en samenzang, gewijde muziek (E.O.) 7.25 Nader bekeken, gesprekken (E.O.) 7.50 Tenslotte (E.O.) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Op het punt van herkenning, speelfilm (NCRV) 9.50 Een generaal mag niet huilen, documentaire film (NCRV) 10.40 Avondsluiting (NCRV) 10.50 Journaal (NOS) VEDERLAND I 3.00 Filosofie - les 15 (TELEAC) 3.30 Journaal (NOS) 3.32 Weekjournaal (NOS) 3.52 Ben de Beer. tv-serie voor de kinderen (NOS) 4.15 Honkbalweek (NOS) 5.00 Dienst van Schrift en Tafel (IKOR) 6.00 Pauze 6.55 Brigadier Dog (NOS) 7.00 Is het altijd goed om gelijk te hebben, korte film (IKOR) 7.05 Het Petekind, gedramatiseerde documentaire dL V (IKOR) 7.30 'n Reisje naar het Poolgebied, natuurfilm (AVRO) 8.20 Journaal (NOS) 8.25 Varna, speelfilm met Volker Vogeler (AVRO) 9.55 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.25 Tour de France (NOS) 6.55 Brigadier Dog (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.05 The Partridge Family, tv-serie (NOS) 7.30 Studio Sport I en II (NOS) 8.30 The High game. tv-spel (NOS) 9.25 Holland Festival 1972: hoogtepunten uit het thans plaatsvindende Holland Festival (NOS) 10.15 Journaal (NOS) Premier Biesheuvel wil best te rugkomen voor zijn vrijdagse toelichting op het kabinetsbe raad. zo zei hfj gisteravond te gen Ad Langenbent. En waar om niet? Ik heb nog weinig cijfers gezien van de afdeling Studie en Onderzoek van de NOS, waaruit blijkt dat kijk dichtheid en waardering bij de kijker voor de regeringswoord voerder aanleiding zouden zijn tot verandering van de opzet of het geheel laten vervallen van deze informatie. Da.t de babbel Den Haag nu direct zoveel dichter bij ons. het gewone volk. brengt geloof ik nu ook niet direct. Maar het is beter dan niets. Je hebt toch een beetje het gevoel, dat Je gelijk een lid van een voetbal vereniging die na afloop van een bestuursvergadering het recht heeft om bestuursleden uit te horen over de plannen voor het nieuwe biljart erbij hoort. De tijd is te kort om de voor zitter van de landspolitiek de gelijk uit te horen. En het zou steeds zo moeten zijn, dat net als gisteren bij Brandpunt het publiek rechtstreeks de gelegenheid krijgt de premier aan zijn jasje te trekken. Maar zoiets is bij de omroep naar het schijnt alleen maar aan de zomer voorbehouden. Zoals ook de zomer voor de omroepen het geëigende mo ment lijkt om de mens in de provincie eens op te zoeken en zijn sores in beeld te brengen. Brandpunt is dit keer op toer nee gegaan. Van andere seizoe nen herinneren we ons nog de VPRO-programma's „Piknik" en „Campus" en het wat sulli ge NOS-programma „Op vakan tie". Allemaal voorbeelden van een genereus gebaar dat de omroepen in de zomermaanden wel weer maken tegenover de mens in de provincie. Zo krijg je ieder jaar een stuk provincie-probleem te zien, dat weer een fase verder is. Ik herinner me een gure Cam pus-uitzending vorig Jaar van uit Zeeland, handelend over dezelfde materie van industrie vestiging en alle ellende van dien. Campus, verre van een ideaal programma overigens, had voor die provinciale problemen toch een betere aanpak dan Brand punt die op haar toernee voert. Zeeland is daar slechts een on derdeel met Van Hanegem. de Franse atoombom en de minis ter er tussenin alsof het een normale uitzending betreft met toevallig een Zeeuws onder werp. Als Je werkelijk die Zeeuwen een plezier wilt doen, dan moet Je er zeker een anderhalf uur lang durende Brandpunt van maken. En dat kan makkelijk, want Jos van der Valk mag ook wel eens op vakantie met zijn cir cusspul. Dat geeft ruimte voor Bonanza in de vooravond en Anneke Grönloh, als onderdeel van een serie shows (waar zijn ze gebleven?) kan een kwalita tief uitsmijtertje voor de avond zijn. Er is geen Zeeuw die van deze Brandpunt-uitzending^ iets meeneemt. Laatstaan wij bui ten de Zeeuwse grenzen. NICO SCHEEPMAKER. O.OO Nieuws. ZONDAG 2 JILI KRO. 14.30 NOS. CVK. 18.30 IKOR. 19.00 NCRV. 22.30 TROS. 8.00 Nieuws. 8.10 Overweging Jeugduitzending. 8.30 (S) klassieke muziek (gr). 9.00 Nieuws en water standen. 9.15 (S) gewijde muziek. 10.00 Eucharistie vier' 11.02 (S) muzikaal Mededelingen. 12.0< achtergrondinformatie 11.00 Nieuws, dankbeeld. 11.55 magazine met Mededelingen, achter grondinf samenleving. 12.30 Nieuws. 12.40 Echo. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 (S) lichte muziekprogramma. 14.00 toeristisch magazine. 14.30 (S) klassieke en moderne muziek (opn). 15.12-15.35 Adempau ze). 16.30 (S) Muziek leeuwen en de Renaissance. 17.00 Kerkdienst van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt. 18.00 Schriftnoten. 18. 30 Waar blijft bet Wilde Gan zen-geld? 18.45 De organist als pro bleem. 18.58 Wilde Ganzen. 19.00 Nieuws. 19.07 (S) klassieke en mo derne muziek (gr 20.30 Boekbespre king. 20.35 (S) Melodieuze promenade (gr). 21.00 (S) gewijde koormuziek. 21125 actuele kroniek. 21.37 (S) 9e i-klassieke pianomuziek (gr.) 14.30 NOS. 17.00 VARA. 19.30 VPRO. 20.30 AVRO. 8.00 Nieuws. 8.10 Voor het platteland. 8.17 gevarieerd programma. (Om 9.00 Sportmededelimgen9.45 Lezing of gesprek. 10.00 Klnderzamgdlenst. 10.30 Wilde Ganzen. .35 (S) oude muziek. itry Wes' 14.30 Programma (S) Country Western progrf buitenland- derne muziek (opn.). 17.55 Medede lingen. 18.00 Nieuws (S) Melodieën Expres. 18.35 cabaretprogramma. 19.00 discussie. 19.30 Nieuws. 19.35 muziek. 20.00 klankbeeld. 20.30 (S) ve rzoekplatenp rogr amma22.25 D< Ronde van Frankrijk. 22.30 sport er muziek, waarin om 22.55 Mededelin gen. om 23.00 Nieuws en om 23.IC Radiojournaal. 23.55 Nieuws. Hilv. III 240 m. en FM-kanalen 7.0( AVRO. 12.00 VARA. 13.00 NOS 7.00 Nieuws. 7.03 gevarieerd platen 8.00-8.02 Nieuws.) 9.00 een toDDODDroeramma. zondag. verzoekplatenpro- 'Uws. 13.02-18.00 afgewisseld met dlrekte de Ronde 6.00 i 17.00 Nieuws). tuinbouw 12.30 Nws MAANDAG 3 Jl LI NCRV 19.00 E.O 20.00 NCRV 7.00 Nws 7.02 Het levende woord 7. gewijde zang Hier Nu 7.55 (gr.) 7.30 Nws ISklassieke 8.30 Nws. 8.41 (S) Podium de vrouw 9.10 (S) moderne 9.50 (S; klass. muz. (opgen.) Theologische kroniek 10.30 Nws (S) een hoogtezonprogramma Nu. 11.32 (S) 18e eeuwse muziek voor blazers 11 ded. 12.00 gevarieerd dtoct. Voor boer 10.33 (S) i 11.30 Hier tuinder 1226 (12.21 2.30 Nws -12.50 Hier en Nu 13.00—13.04 drie) 13.30 (S) Klass. operaanas (gr.) 14.30 (S) oude muz. (opn.) 15.00 Geref. mlddagdlenst 15.30 Nws 15.33 progr. voor oudere luisteraars 16.30 Voor de kleuters 16.45 (S) Licht ensemble 17.00 (S) Meisjeskoor en instrumentaal 17.20 Dwars door het oerwoud 'SS S) Vokale verrassingen 18 A0 nws 18.41 Toelichting bij het nws 18.47 (S) The Hendon Band (19.00 (S) muz. informatie en ber. met om: 19.04 Reformatie en Reveil; 19.20 Klankbord en om 19.40 Uit het le vende woord 20 00 (S) Holland Festi val 1972: magazine met reportages, interviews en informatie en om 20.15 oude Poolse muziek 22.30 Nws 22.40 radiokroniek over boeken, schrij en toneel 23.00 VARA 7.54 VPRO 8.00 VARA 9.00 NOS 12.15 VPRO 14.50 AVRO 20.00 11 Actualiteiten 8.23 (S) Spit suur Amsterdam (vervolg 9.00 Uitge breide reportage. 9.35 Waterstanden 9 40 pcdagogsche rubriek 10.00 (S) Muziek uit de Middeleeuwen en Re- 11.00 Nws ll.C week 12.15 Echoklndermagazl- J onge re nprogramma en 1800 Nws 18.11 praatje 18.30 (S) 20.00 RVU Vijfentwintig Jaar archeo logische opgravingen in België 20 00 Nws 20.05 (S) minder bekend buiten lands repertoire BI.00 (S) een popu lair programma over electronica 21.30 reoente vorderingen in de wetenschap Music (Om 22 25 Frankrijk) 22.56 Ma 's 23 .10 RaT Radlorama 23.55 Nws. FM-kanalen. :Jockeyahow 11.00 Nws) 12.00 Nws 12.03 KRO's Pauzeprogr. Raden maar. Radio Tour de 5 etappes, afgewisseld portages van de Ronde van Frankrijk (14.00 15.00, 16 00 en 17.00 Nws. Draadomroep (Over de 4e lijn) Maandag 3 Juli van 18.00—20 nur Bohuslav Marttou 1. Tre recercarl. Tsjechisch Phllharmon.sch Orkest oJ.v. Martin Turnovsky 2. Concert voor hobo en orkest. Frantlsek H&n- tak Hobo: Staata Phllharmonlsch Or kest van brno o.l.v. Martin Turnovs ky Anton Dvorak „Het Bruilofts kleed" Cantate voor soil, koor en or kest op 69 op tekst van K. J. Erben Drahomlra Ti kal ova; Bono Blachut; Ladlslav Mraz; Tsjechisch Zangkoor Veselka); ■■MOT (MMl roslav Krombholo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5