'Ik geloof niet dat de macht van radio en tv zo groot is' Vara's programmamaker Henk van Stipriaan: [d^yfyjSncIaaai CHARMANTE PARABEL MET VEEL ZELFSPOT Von Karajan ja en nee ...e/7 aistërërT) Anneke Gronloh met eigen show op de tv FESTIVAL- TV morgen] VRIJDAG SO JUNI 1972 PAGINA 5 RADIO - TV - KUNST Hij ziet er vriendelijk en goedmoedig uit, Henk van Stipriaan, radioman van de VARA, brein achter de uitzendingen „Spitsuur Amsterdam" en „Centraal". Maar schijn bedriegt: hoe rond borstig en gezellig de 47-jarige Van Stipriaan (,Stip" voor de intimi) ook lijkt, hij is minder aardig dan menigeen veronderstelt. Dat beweert hij zelf althans: „Ik ben niet zo verschrikkelijk innemend. Ik ben juist lastig en agressief. Ik vind trouwens dat aardig zijn op zichzelf helemaal niet zo'n enorme verdien ste is. Dat zie ik niet zo". „Ik ben echter wel tolerant, mi- schien is dat in de praktjk welbe- langrijker. Volgens mij moeten bij voorbeeld alle mensen vooral een gelijke kans krijgen om zich in deze maatschappij te kunnen ont wikkelen. Ik zou ook willen dat de mensen meer naar elkaar toegroei den, maar de grote meerderheid, dat beaam ik onmiddellijk, die wil ik liever niet ontmoeten. Nee, laat ik het anders stellen: die wil ik slechts kort ontmoeten. Hier op de afdeling zeggen we: als ik met die of die maar niet op vakantie hoef, zo iets zegt ontzettend veel". En hij herhaalt nog eens met na druk: „Dat zegt ontzettend veel". Vervolgens: ,,'t Kan aardig zijn om met bepaalde mensen eventjes aan een tafel te zitten, maar om er veertien dagen of drip weken lang mee te moeten omgaan, tegen el kaar aan te moeten praten, aan te moeten kijken en staren, dat is heel wat anders. Want er is alleen echt contact tussen mensen mogelijk op hetzelfde niveau hè? Zodra er een verschil bestaat, wordt het moeilij ker. Dat mag je voor mijn part ho vaardij noemen. Maar Je leeft nu eenmaal op een zeker niveau, Je in telligentie heeft een zeker niveau, dus kan Je alleen met personen die globaal hetzelfde hebben goed con tact maken". „Als ik naar zo'n voetbalwedstrijd kijk, naar zo'n stadion vol, dan is dat in mijn ogen iets afgrijselijks. Het meest afzichtelijk van '72 vond ik die twee mannen die in de pauze van Ajax-Inter Milaan in het Feyenoord stadion met die vlaggen en in hun Ajax-gewaden op de middenstip knielden. Dat zijn po tentieel gevaarlijke mensen, mensen die zich door een vorm van nationa lisme zo laten opzwepen. Ik ben bang dat die zelfde twee mannen nog veel verder kunnen gaan". „En dan denk Ik: stel je voor dat ik met hen elke dag aan een tafel moets zitten. Het is van geen enkel belang, niet voor mij, noch voor hen. om contact met elkaar te heb ben". ORANJEHUIS „Ik en van mening dat je mensen vrij gemakkelijk in kunt delen. Ie mand die vóór het Oranjehuis is, is ook vóór Het Gezag, is ook vóór het leger, die is tegen lange haren, te gen moderne kunst, vóór de KLM, tegen vrije huwelijken, tegen abor tus en die is vóór gereglementeerd slapen. Dat klopt altijd. Die groep dient er te zijn, zeker, al was het maar om mij in leven te houden, ze vormt echter een ongelooflijke meerderheid". wel bang Zo dat je bent? „Ja, volgens mij loopt „links" voort durend langs de rand van het con centratiekamp, altijd en overal, ge loof ik". Henk van Stipriaan met Achter het Nieuws-lezer Jan de Graaff zete lend in een kamertje in de nok van een driehoge villa naast de VARA- studio, woonde geruime tijd in In donesië, zat er in een kamp, werkte na zijn vrijlating bij een krant in Djakarta, was er later omroeper bij de radio en kwam na zijn terugkeer ADVERTENTIE Alle L.P.'s NU i*- 14,90 Witte Kiosk Hogewoerd 11 LEIDEN PLATENOORLOG i*- 14,90 -»i in het vaderland in het Hilversumse terecht, aanvankelijk bij de Wereld omroep, later bij de VARA, waar hij de „Dingen van de Dag" ver sloeg. Later ging hij zelf program ma's maken. „Voor dag en dauw" bijvoorbeeld, waarmee hij medio de vijftiger jaren startte. Nu is hij de man achter „Spitsuur Amsterdam" (gesproken woord af gewisseld door (goede) muziek en „Centraal" een utzending telkens uit een andere plaats in Nederland, waarin de zaken die daar ter plek ke leven uitvoerig (kritisch) worden belicht. Probeert Van Stipriaan via de mi crofoon mensen te beïnvloeden? „Ik maak me wat dat betreft on voorstelbaar weinig illusie. Ik geloof niet dat de macht van de radio, zelfs niet van de tv zó groot is". ANDERE SMAAK Je hebt het niet zo begrepen op contact met de grote massa, maar is het niet jujLst je taak om een stukje van jezelf prijs te geven om de communicatie op gang te kun nen brengen? „Je moet me goed begrijpen, ik vind het tussen haakjes al absurd om hierover te praten, ik heb er niets op tegen wanneer mensen van die boekjes van 75 cent, hoe heten ze, Avondlectuur of zo, lezen, Laat ze in vredesnaam. Maar waar moet ik met die mensen over praten als het over boeken gaat?" „Ik zeg niet: ik lees betere boeken, nee, ik lees andere boeken. Wat mij bezighoudt zijn zaken die hen niet bezighouden. Dat verschil kan on overbrugbaar groot zijn. Ik houd ook niet van het Heikrekelsgenre, maar laat die jongens alsjeblieft optreden, laat de mensen dat gerust mooi vinden. Je hoort mij niet zeggen: de mensen die daar naar luisteren zijn van minder allooi. Ze hebben alleen een andere smaak dan ik. Dat is het gewoon'. Tenslotte Henk van Stipriaan over „links" zijn: „Links hoort naar mijn gevoel synoniem te zijn met verdraagszaamheid. Maar niet ie dereen die zich links noemt, is dat ook werkelijk". HENK VAN STIPRIAAN Mijn familie- toneel uit Belgrado Het toneel in het Holland Fes tival vs tot dusverre maar ma gertjes aan de beurt geweest met tegenvallende voorstellingen, maar Ateltje 212 uit Belgrado hee/ft gisteren plotseling de zon laten schijnen in de Rotterdamse Schouwburg. Vandaag in het Haagse Congresge bouw en morgen nog in de Am sterdamse Stadsschouwburg kan men zien hoe „De rol van mijn familie in de wereldrevolutie" van Bora Co- sic een verfrissende ervaring ople vert als spot op een kibbelende bur- gelijke familie, maar ook op het drietal, dat het rode evangelie komt verkondigen met mooie volzinnen uit de boekjes en pamfletten. Men kan daar in het land van Tito ten minste ook om lachen en dat is op luchtend op zichzelf én een teken van volwassenheid. Men moet zich zoiets voorstellen als de Amerikaanse komedie ..You can't take it with you", waarnaar Capra zijn befaamde film maakte. Een dwaze familie kibbelend over alle menselijke hebbelijkheden, levend met grote en kleine illusies. Een moeder, die terugkijkt naar haar Jeugd toen zij zeer gevierd was, een verlangend dochtertje, een opa, die met de drankfles rondkuiert, een oom met erotische ambities. Het onderling geharrewar wordt verstoord door een eigengereide buurvrouw, die een drietal schilders komt aankondigen, die alles rood zullen gaan verven. Dat de twee mannen en een vrouw, geheide functionarissen van het doel waar naar zij streven, ook maar mensen van vlees en bloed zijn bewijzen zij na hun referaties in een massale vrijpartij. Makavejevs film „Mysteries of orga nism" was dus zeker geen eenzame zwaluw. De actrice Milena Dravic, die daarin een hoofdrol had, speel de nu op het toneel met veel gevoel voor het groteske een tegendraads dochtertje. Ook de overige typerin gen waren grappig in deze char mante parabbel, waarin de dialoog vooral een cabareteske toon had. Men behoeft trouwens niet bang te zijn daar veel van te missen, want het Nederlandse Centrum van Internationaal Theater Instituut biedt uitkomst met zeer moderne vertaalapparaajtes. Dat het spel van Cosic zo aantrek kelijk overkomt is voor een niet ge ring deel te danken aan het samen spel van regisseur Ljubomir Draskic en dekortontwerper Dusan Otasevic. De laatste ontwierp een compleet huis zonder muren en dat werd voor een deel van de voorstelling draaiend gehouden op een schijf om op alle activiteiten een bewege lijk uitzicht te bieden. P. Ruivenkamp Zoals woensdagavond in het Con certgebouw bij Herbert von Karajan zijn Berliner Philharmoniker twee werelden tegenover elkaar stonden die Strauss zo de Doelen wi ja als een wat deze mi Het is de laatste tijd weer druk rond „gouden" zangeres Anneke Grönloh. Was ze onlangs nog te zien bij Pim Jacobs en zijn ex-baas (AVRO's „Muziek is troef") mor genavond schittert Anneke (29) in een eigen tv-show. De KRO-tv zendt Anneke's portret onder de titel „Een lied voor jou" om 21.20 uur via Nederland I uit. Anneke zingt morgenavond uitslui tend liedjes van haar nieuwe elpee, geheel Nederlands produkt ze verschrikkelijk trots op is. Anne ke brengt hierop voornamelijk tek sten van Frits Lambrechts. Jans Beuker en Marjolein Heijermans. Het tv-portret van Anneke anno 1972, sterk verschillend met de „Brandend zand"- en „Surabaja"- tijd, werd geregisseerd door Fred Rombiuts. Anneke krijgt in de show medewerking van één van haar twee zoons, Wim Jaap (4). Strawinsky en was ook gisteravond eer sprake van zowel i nee als reactie op hier presteerden. „Ja" is het antwoord op de uitvoe ring van Schumanns Vierde symfo nie, het „nee" werd opgeroepen door de manier waarop de „Prélude a l'après midi d'un faune" van Debussy en de Tweede suite uit het ballet „Daphnis et Chloe" van Ravel hier klonken. Zo zwart-wit als het hier als con trast duidelijkheidshalve tegenover elkaar wordt gesteld is het natuur lijk ook weer niet helemaal: de Schumann-interpretatie had discu tabele punten en daartegenover duwden sommige momenten var pure (klankverrukking alle bedenkin gen in Debussy en Ravel even naai de achtergrond. Maar wanneer hel om de vraag naar al dan niet we zenlijke affiniteit van Von Karajan en zijn orkest met deze componis ten gaat, dan ligt dat contrast inderdaad. Over de perfectie van dit orkestspel als zodanig kan geen meningsver schil bestaan en in de open akoes tiek van de Grote Doelenzaal kwa al die schitterende details in de verschillende groepen nog iet-s duidelijker aan het licht dan in de compacte klank die het Con certgebouw oplevert. Maar de faun in Debussy's Prelude lag hier niet te rusten, hij bevond zich compleet in een coma in deze gestolde uit voering. De slotdans uit „Daphnis et Chloé" zal men zelden bezetener en precieser hebben gehoord. Wat daaraan voor afging was echter zo loom van be weging en zo voluptueus van klank dat het eigenlijk op een grote leugen uitdraaide. Maar ook met die indruk blijf je verbijsterd luisteren naar wat Von Karajan met niet meer dan vend uit dit orkest krijgt. Von Karajan dirigeerde Schumann enorm stuwend en plotseling inval lende suggestieve bijna-stiltes creë rend, af en toe ietwat nadrukkelijk in het uitspreiden van brede strij kersmelodieën. Aad van der Veen. NEDERLAND I 6.45 Brigadier Dog (NOS)' 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Lippy de Leeuw, tekenfilm (KRO) 7.10 Piste, variétéprogramma (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Brandpunt, actualiteiten (KRO) 9.20 Een lied voor jou, show rond Anneke Grönloh (KRO) 10.00 Bonanza, tv-film (KRO) 10.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 Brigadier Dog (NOS)' 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Mekka, de verboden stad, documentaire film (AVRO) 7.49 Entre Nous, Jan Brusse leest uit eigen werk (AVRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Toffe meiden, speelfilm (AVRO) 9.35 Imperial Place, tv-serie (AVRO) 10.20 Uit de kunst (NOS) 10.50 Journaal (NOS) Hoe zou het toch komen, vraag ik me soms af, dat de „gewone man", om deze dubieuze maar algemeen aanvaarde definitie dan maar even te gebruiken, de TROS een warmer hart toedraagt dan de VPRO? La ten we vergelijken: „Berichten uit de samenleving" van de VPRO en „Zomer-omnibus" van de TROS. Ze zijn natuur lijk niet echt gelijksoortig, ten eerste niet omdat het VPRO- programma wekelijks wordt uitgezonden en het TROS-pro- gramma maandelijks, en ten tweede niet, omdat de „berich ten" werkelijk actueel zijn en het TROS-programma slechts ten naaste bij. „Zomer-omnibus" bestond gis teren uit een reportage over een bijeenkomst van gilden in Venray, een korte impressie van het Nederlands kampioen schap touwtrekken en een filmpje over het liften. Alle maal zaken dus die iets met de zomer uitstaande hebben, maar weinig met de dag van van daag. Allemaal onverplichte vingeroefeningen bovendien, waar je als kijker naar kijkt als een visser naar zijn dobber in een visvrije vijver. ,3erichten uit de samenleving" van de VPRO pakte het heel anders aan. We gingen eerst naar de Molenpolder in Papen- dreoht, waar men 206 woningen wil afbreken om er een city plan te kunnen realiseren. Aar dige woninkjes, zo te zien, waar de merendeels oudere mensen zich met hun voortuin tje en vrij uitzicht uitstekend op htm gemak voelden. De burgemeester heeft echter ge zegd, dat Je om een lekkere ommelet te kunnen maken (in casu het city-plan, met een stadhuis etc.) nu eenmaal eie ren moet breken. Een mooie vergelijking, ware het niet dat er voldragen kuikentjes in die eieren zitten. We hoorden dat de burgemeester geweigerd had zioh te laten interviewen en dat staatssecretaris Buck in zijn auto langs de huizen was gereden, maar geen tijd had gevonden ook even uit te stap pen om zich nader te oriënte- Je zou z 6tellen, dat de VPRO op die manier opkomt voor de gewone man. Zoals dat ook gedaan werd in het tweede onderwerp: een reportage van de aandeel houdersvergadering van de Rubber Cultuur Maatschappij, waarop beslist zou worden over het voortbestaan van de Suri naamse plantage Marienburg, waarvan drieduizend mensen moeten bestaan. Het pleit voor de RCMA dat zij de VPRO toegang verleende tot de vergadering. Een be dankje is hier wel op zijn plaats, want wij dankten er een mooie plaatjesreeks van aandeelhouders aan en de van af heden klassieke vraag van een oudere aandeelhoudster: „Waarom is die man met die knirps eigenlijk hier?" Vermoe delijk de eerste keer dat ergens ter wereld de staafmicrofoon met het bekende inschuifbare paraplumerk werd vergeleken. Een kleine aandeelhouder stel de vragen over de waarborg van 3,5 miljoen gulden pen sioengeld van de werknemers op de plantage. Opnieuw dus nam de VPRO het op voor de gewone man, En toch. Hoeveel vertegenwoordigers van dat geheimzinnige genootschap „de gewone man" zullen giste ren de VPRO in plaats van de TROS hebben gebeld om zich als lid op te geven? Minder dan omgekeerd, denk ik zo. De grote vraag is nameüjk of die gewone man het wel appre cieert dat zijn belangen wor den verdedigd ten koste van het ontzag voor het gezag. Als de burgemeester van Papen- drecht dat nu wil, dan zal hij daar zijn redenen wel voor hebben. En als de staatssecre taris niet uitstapt, zal hij het wel druk hebben gehad. En als die plantage wordt opgeheven, zal de rubbercultuurmaatschap pij daar haar argumenten wel voor hebben. Daarom kijkt men liever naar het echte touwtrekken en naar een herhaling van „De dief van Washington" (want dat was op „veelvuldig herhaald verzoek") en naar een film over onze koopvaardij. Door Nico Scheepmaker ZATERDAG Hllv. I 402 FM-kanelen. 7.0 foonmuziek, reportages (7.30 Nieuws: 7.41—8.00 Aktualitei- ten; 8.308.40 Nieuws). 10.00 (S) Het Holland Festival biedt i genavond (zaterdag 1 Juli): in de Kon. Schouwburg in Den Haag "Antony and Cleopatra" door het Glasgow Citizens Theatre. in het HOT-theater in Den Haag "Apocalyps", actueel muziek theater in de Grote Kerk in Den Haag orgelconcert door Anton Hedler met werken van Bach. in het Scheveningse Circusthea ter popconcert m.m.v. Super Sister en Alquin. n de Amsterdamse Stads schouwburg "De rol van mijn fa milie in de wereldrevolutie" door Ateljé 212, ironisch blijspel uit Joe- in het Concertgebouw in Am sterdam het Radio Filharmonisch Orkest (met Groot Omroepkoor) o.l.v. Bruno Maderna. in "De Brakke Grond" in Am sterdam "De zangen van Maldo- ror", solotoneel door Jules Croiset. in de Amsterdamse RAI het Nat. Ballet met 'De schone slaap ster". in de Rotterdamse Doelen het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Bernard Klee (Berlioz, Haydn, globale melodische aan ge- Strauss). (10.30—10.32 Nieuws). 11.55 Medede- Llhgen. 12.00 AtotuallGeiten. 12.16 Ex- portivited.t&n. 12.26 Mededelingen t.b.v. land. en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.51 muziekprogramma en tips voor automobilisten. 14.00 (S) Jazz-cocktail. 14.45 (S) Tross-Coun- try. 15.30 Nieuws. 15.33 een lichte doe-het-zelf kursus ln revue-spelen. 16.45 (S) Licht muziekprogramma. 17.30 Nieuws. leven, klankbeeld. 18.19 Uitzending van de Communisti sche Partij van Nederland. 18.30 Nieuws. 18.41 Voor de kleuters 19.00 informaties, moderne muziek. (S) sport, kabaret en muziek. 23.55 FM-kanalen. 7.0 NOS. 17.55 VARA 7.20 (S) gevarieerd programma. (7.21 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 9.3! —9.40 Waterstanden10.30 (S) mu ziek en Informatieshow (11.00—11.0L Nieuws) 13.00 Nieuws. 13.11 Actuali teiten. 13.23 (S) jongerenprogran 14.33 VARA-Varia 14.35 Het HIRO magazine 15.05 De komende week in het Nederlandse muziekleven. 15.30 lichte muziek (opn.) 16.00 muziekbeoefening. 17.15 Maakt nieuw hart (I). 17.30 Thorbecke leve de Grondwet! (II): politie. Mededelingen. 18.20 licht ke discussie. 17.55 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. :ht programma. 19.00 Lichte 20.00 Nieuws. 20.05 operamu ziek (gr). 21.00 (S) De Staalkaart. 22.05 Patsy Dick en de Loprichaun: hoorspel. 22.55 Mededelingen. 23.00 XT, de Nieuws. 23.10 (S) muziek late avond. 23.55Nieuws. Hllv. III >40 NCRV 7.00 Nieuws. 7.02 Pi Nleu6) 9.00 Nieuws. FM-knnelcn 7.00 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bl) d'e- koffie (11.00 Nieuws) 12.00 Nleuw^e- 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nieuws. 13.0. platenprogramma 'a' verzoeknunf (17.00 Nieuws). Nederland I lei* NOS: 16.00 (K) Journaal. VARA: 16.C^e* Plpo op Blzarra, TV-serle voor Cie* 1. 17.0017.30 Klnderprogramir 18.45 (K) Brigadier Dog. NO! 18.55 (K) Journaal. VARA: 19.05 POT e' zien: popmagazine. NOS: 20.00 (ütu« Journaal. VARA: 20.20 (K) Met cTf Muziek mee. 21.30 Een klein uur: 22.15 (K) Hoogtepunten uit Kort c1"1 Klein. NOS: 22.5523.00 (K) Journal) Nederland II Koor en Samenzang: gewijde muzlt 19.25 Nader Bekeken: gesprekken.. 1 Amerikaanse speelfilm. 21.50 (K) E> NOS: 22.60—22.65 (K) Journaal. ADVERTENTIE VERLOVINGSRINGEN DESIREE klassieke en moderne modellen, ia Wij hebben reeds ringen vanaf f 49,75 p.p. to Levenslange schriftelijke garant! d F. W. FLESSEN 3 LEIDEN Z.W.: Bevrijdingsplein Telefoon 26670 OEGSTGEEST: Geversstraat 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5